In zekere zin wel wanneer ze de gevolgen van hun acties ondergaan.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 13:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nou, kinderen worden niet gestraft vanwege iets dat hun ouders gedaan hebben.
In onze kerk prediken we daarom ook een vegetarische/veganistische levensstijl.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 13:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, want die eten nog steeds vlees, kunnen kanker krijgen, etc.
Die bekeerlingen hebben geen ander levensperspectief.
Ik denk dat liefde niet alleen een keuze is. Als je liefde puur benadert als een bewuste beslissing om de ander goed te behandelen, loop je het risico dat een relatie een soort 'moeten' of plichtsbesef wordt. Dat kan op den duur mechanisch aanvoelen. Liefde is biologisch en emotioneel gezien ook gewoon een diep gevoel en een chemische vonk. Jezelf dwingen om liefdevol te handelen terwijl de emotionele connectie er niet (meer) is, houdt een relatie vaak niet echt levend. Bovendien ligt daarin het gevaar dat je te lang in een situatie blijft hangen die eigenlijk niet meer werkt. Voor mij is echte liefde daarom een mooie wisselwerking: het begint bij dat diepe, spontane gevoel en je kiest er vervolgens voor om dat gevoel te koesteren en te beschermen met je daden.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 12:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Omdat echte liefde niet slechts een gevoel is, maar een keuze om iemand liefdevol te behandelen.
Hier ben ik het mee eens, maar je gaat hier (logischerwijs) puur uit van een menselijke liefde. In de bijbel is de liefde een spirituele aangelegenheid die zijn oorsprong in God vindt. De liefde waar de bijbel over spreekt, of dat nu tussen man en vrouw of broederliefde, liefde tussen ouders en kinderen of anders is, is dan ook geen menselijke liefde gebaseerd op chemie, hechting, biologie, enzovoorts.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 13:47 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Ik denk dat liefde niet alleen een keuze is. Als je liefde puur benadert als een bewuste beslissing om de ander goed te behandelen, loop je het risico dat een relatie een soort 'moeten' of plichtsbesef wordt. Dat kan op den duur mechanisch aanvoelen. Liefde is biologisch en emotioneel gezien ook gewoon een diep gevoel en een chemische vonk. Jezelf dwingen om liefdevol te handelen terwijl de emotionele connectie er niet (meer) is, houdt een relatie vaak niet echt levend. Bovendien ligt daarin het gevaar dat je te lang in een situatie blijft hangen die eigenlijk niet meer werkt. Voor mij is echte liefde daarom een mooie wisselwerking: het begint bij dat diepe, spontane gevoel en je kiest er vervolgens voor om dat gevoel te koesteren en te beschermen met je daden.
Toch is dat anders.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 13:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In zekere zin wel wanneer ze de gevolgen van hun acties ondergaan.
Denk aan een alcoholische vader die regelmatig schreeuwt of gewelddadig wordt. Zijn de kinderen daarvoor verantwoordelijk? Nee, maar ze ondergaan wel de gevolgen.
Dat is dus geen 'straf' in letterlijke zin, maar wel leed dat ze niet verdienen, maar wel ondergaan.
Wij leven met zijn allen in een wereld waarin we de gevolgen ondergaan van de daden van onze voorgangers. En onze daden zorgen weer voor omstandigheden waar onze nakomelingen de gevolgen van ondergaan.
Niets gebeurt in isolatie.
In welk geval worden de kinderen gestraft door God?quote:Op zaterdag 18 juli 2026 15:31 schreef Wantie het volgende:
[..]
Toch is dat anders.
In dit geval worden de kinderen gestraft door een derde (God), voor iets dat hun ouders hebben gedaan.
Dat is anders dan de gevolgen van ouders die tegen je schreeuwt en huiselijk geweld plegen.
Maar dan spreek je van zelf veranderingen in je leefstijl aanbrengen in de hoop dat dat verschil maakt, ipv God die na het vergeven van de zonden de gevolgen van de zonden wegneemt.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 13:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In onze kerk prediken we daarom ook een vegetarische/veganistische levensstijl.
In de hemel eten we ook geen vlees meer. Dus we kunnen net zo goed hier alvast beginnen.
Kanker 100% vermijden kan niet, maar we kunnen wel een levensstijl aannemen om de kansen te verkleinen. In onze kerk zien we gezondheid dan ook letterlijk als de 'rechterhand van het evangelie'. Lichamelijke en spirituele gezondheid gaan hand in hand met elkaar. Onze kerk is dan ook een pionier geweest op het gebied van gezondheid en voeding, preekten lang voordat het algemene kennis was wat de negatieve gevolgen van allerlei soorten voedsel, roken, koffie, vlees, bepaalde gewoonten etc. waren.
In alle gevallen.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 15:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In welk geval worden de kinderen gestraft door God?
Nee God heeft dit gecreëerd.quote:Ik heb steeds hetzelfde beschreven: we ondergaan met zijn allen de gevolgen van onze voorgangers.
En zo is dat ook met de hele mensheid, volgens de bijbel: we ondergaan met zijn allen de gevolgen van de zonden van de eerste mensen.
We worden dus niet collectief gestraft door God, we zitten simpelweg in een situatie waarin we de gevolgen ondergaan van andermans acties. En helaas maken we de situatie met ons eigen gedrag alleen maar erger. Tegelijkertijd kunnen we onszelf er niet van redden. En dus biedt God voor ons allen een uitweg.
Nee, behalve als je ervanuit gaat dat het Christelijke geloof altijd via magische, wonderlijke of bovennatuurlijke manieren hoeft te werken.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 15:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar dan spreek je van zelf veranderingen in je leefstijl aanbrengen in de hoop dat dat verschil maakt, ipv God die na het vergeven van de zonden de gevolgen van de zonden wegneemt.
Die akties begonnen met het plaatsen van een listige slang in 'het paradijs', naïeve mensen met vrije wil maken en het verbod op het eten van een lekkere vrucht. Tot andermans akties behoren de akties van God. Niet dat daar iets verkeerd mee is. Maar volgens het verhaal startte God dus het vuurtje en niet de mens.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 15:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In welk geval worden de kinderen gestraft door God?
Ik heb steeds hetzelfde beschreven: we ondergaan met zijn allen de gevolgen van onze voorgangers.
En zo is dat ook met de hele mensheid, volgens de bijbel: we ondergaan met zijn allen de gevolgen van de zonden van de eerste mensen.
We worden dus niet collectief gestraft door God, we zitten simpelweg in een situatie waarin we de gevolgen ondergaan van andermans acties. En helaas maken we de situatie met ons eigen gedrag alleen maar erger. Tegelijkertijd kunnen we onszelf er niet van redden. En dus biedt God voor ons allen een uitweg.
In de hemel eten jullie toch ook geen vis, fruit of groente. Dan kun je net zo goed hier nu al mee beginnen....quote:Op zaterdag 18 juli 2026 13:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In onze kerk prediken we daarom ook een vegetarische/veganistische levensstijl.
In de hemel eten we ook geen vlees meer. Dus we kunnen net zo goed hier alvast beginnen.
Kanker 100% vermijden kan niet, maar we kunnen wel een levensstijl aannemen om de kansen te verkleinen. In onze kerk zien we gezondheid dan ook letterlijk als de 'rechterhand van het evangelie'. Lichamelijke en spirituele gezondheid gaan hand in hand met elkaar. Onze kerk is dan ook een pionier geweest op het gebied van gezondheid en voeding, preekten lang voordat het algemene kennis was wat de negatieve gevolgen van allerlei soorten voedsel, roken, koffie, vlees, bepaalde gewoonten etc. waren.
De joden, Gods eigen volk, denken daar heel anders over en wie zal hun geschriften beter begrijpen? Zijzelf of een vergriekste sekte vol met Helleense invloeden?quote:Op zaterdag 18 juli 2026 13:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Die twee spreken elkaar niet tegen. De messias maakt inderdaad een einde aan oorlogen door zelf te regeren. Maar wanneer gaat hij regeren? Zodra de nieuwe aarde er komt. De teksten zijn dus in harmonie met elkaar. Waar het misgaat, is als je 'oorlogen stoppen en universele vrede' interpreteert alsof dat meteen is vanaf het moment dat hij verschijnt. Maar dat is een persoonlijke interpretatie, een aanname, niet wat de tekst zegt.
Geen fruit of groente? Tuurlijk wel.quote:Op zondag 19 juli 2026 00:23 schreef Panterjong het volgende:
[..]
In de hemel eten jullie toch ook geen vis, fruit of groente. Dan kun je net zo goed hier nu al mee beginnen....
@Ali_Kannibaliquote:Op zaterdag 18 juli 2026 16:24 schreef laforest het volgende:
Wanneer gaf God jou voor het laatst een instructie?
In de hemel?quote:Op maandag 20 juli 2026 01:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Geen fruit of groente? Tuurlijk wel.
Elke keer dat ik mijn bijbel open.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 16:24 schreef laforest het volgende:
Wanneer gaf God jou voor het laatst een instructie?
Okee, zoals ik het me kan herinneren geloven mensen van jouw stroming dat mensen pas weer eten na het verblijf in de hemel (het Duizend Jarig Rijk) als ze naar de Nieuwe Aarde gaan. Heb ik dat dan mis?quote:
Hoezo 'hemel zonder eten'? Ik zie geen reden waarom we in de hemel niet zouden eten. Zou kunnen hoor, maar ik kan daar zo geen tekst voor bedenken.quote:Op maandag 20 juli 2026 11:11 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Okee, zoals ik het me kan herinneren geloven mensen van jouw stroming dat mensen pas weer eten na het verblijf in de hemel (het Duizend Jarig Rijk) als ze naar de Nieuwe Aarde gaan. Heb ik dat dan mis?
Dus eerst: De dood
Dan: Na de terugkomst van Jezus is er de hemel zonder eten
En als laatste: Terugkomst op de Nieuwe Aarde met eten
Nog een vraagje: Eet jij ook geen vis vanwege je geloof?
Dan wens ik je veel succes met het verkrijgen van wijsheid. Neem bijvoorbeeld Leviticus 19:18: "Heb uw naaste lief als uzelf." later ook aangehaald door Jezus in de evangeliën)quote:Op maandag 20 juli 2026 10:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Elke keer dat ik mijn bijbel open.
Dat zijn inderdaad ethische en morele kwesties waar je aardig mee kunt worstelen. Maar de enige reden waarom we ermee worstelen, is omdat de zonde/liefdeloosheid/het kwaad uberhaupt bestaat. Anders zou het allemaal vanzelf gaan, dan was er niet zoiets als 'eigenbelang' of 'egoisme. Dat is hoe het paradijs er uiteindelijk weer uit zal zien. Tot die tijd is het soms aanmodderen en innerlijk conflict tussen je menselijke natuur en de goddelijke. Paulus beschrijft dit ook:quote:Op maandag 20 juli 2026 13:10 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Dan wens ik je veel succes met het verkrijgen van wijsheid. Neem bijvoorbeeld Leviticus 19:18: "Heb uw naaste lief als uzelf." later ook aangehaald door Jezus in de evangeliën)
De opdracht is duidelijk maar roept hopeloze interpretatievragen op zoals:
Wie is mijn naaste? Alleen familie en vrienden, of ook vreemden, vijanden en mensen met wie ik het oneens ben?
Wat betekent liefhebben precies? Gaat het om gevoelens, daden, respect, zorg of trouw?
Wat houdt "als uzelf" in? Moet je jezelf eerst liefhebben voordat je anderen kunt liefhebben?
Zijn er grenzen aan deze liefde? Mag je afstand nemen van iemand die je kwaad doet?
Hoe ver gaat de verplichting om anderen te helpen? Moet je altijd je eigen belangen opzijzetten?
Geldt deze opdracht in alle situaties ook bij conflicten of onrecht?
Hoe weeg je de liefde voor je naaste af tegen andere verantwoordelijkheden, zoals die voor je gezin of jezelf?
Is de opdracht vooral bedoeld voor individuen, of ook voor samenlevingen en overheden?
Wat betekent deze opdracht in concrete ethische kwesties, zoals armoede, vluchtelingenopvang, strafrecht of oorlog?
Is "liefhebben" hetzelfde als alles goedkeuren of kun je iemand liefhebben en het tegelijkertijd oneens zijn met zijn of haar gedrag?
Wat als twee mensen allebei een beroep doen op jouw liefde maar hun belangen botsen?
Is de opdracht een ideaal om na te streven of een gebod waaraan je volledig moet voldoen?
Juist omdat de tekst deze vragen niet expliciet beantwoordt, is hij door de eeuwen heen op verschillende manieren uitgelegd binnen zowel het jodendom als het christendom. De instructies zijn dus hopeloos onduidelijk en onwerkbaar. God mag wel wat duidelijker zijn met zijn voorschriften want hier wordt je gewoon het bos ingestuurd om het allemaal maar lekker verder uit te zoeken.
Is ook niet zo belangrijk maar ik dacht me dit te herinneren. Maar zal het wel mis hebben.quote:Op maandag 20 juli 2026 13:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoezo 'hemel zonder eten'? Ik zie geen reden waarom we in de hemel niet zouden eten. Zou kunnen hoor, maar ik kan daar zo geen tekst voor bedenken.
Jezus Christus at met de discipelen na zijn wederopstanding. Als Jezus in zijn nieuwe lichaam eet, waarom wij dan niet?
Maar de chronologie die je noemt klopt ja: Terugkomst van Jezus - 1000 jaar in de hemel - Nieuwe aarde
Ik ben nooit een visliefhebber geweest, maar vis valt wat mij betreft onder vlees, dus als vegetariër eet ik doorgaans geen vis nee, een uitzondering daargelaten, misschien 1 keer per 3 jaar omdat het me in een restaurant wordt gegeven en er niks anders is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |