Vervolgens deden hun kinderen aan incest.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 15:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op, dat 'seks in het algemeen' zonde is?
In Genesis draagt God Adam en Eva op om zich te vermenigvuldigen. Aangezien seks daar voor nodig is, is seks geen zonde, maar een door God gegeven gift en opdracht aan de mensheid.
Daar wordt niets over gezegd.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 15:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Vervolgens deden hun kinderen aan incest.
Hoe wordt dat gezien in de bijbel?
Het is niet dat er veel andere keuze was natuurlijk..quote:Op zaterdag 11 juli 2026 15:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
dit is een beetje een moeilijke, adam en eva waren de eersten, woonden als enigen in het paradijsquote:Op zaterdag 11 juli 2026 15:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
De Schepper heeft een angstaanjagende wereld zonder liefde in elkaar geflanst: andere wezens opeten om te kunnen (over)leven.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 15:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De vraag is niet of het natuurlijk is, maar zondig en waarom. Dieren eten elkaar ook op, is het dan niet zondig om elkaar op te eten als mensen?
Maar als er al mensen buiten het paradijs waren, dan hoeft het niet zo te zijn dat we allemaal van Adam en Eva afstammen en dus met de zonde van hen te maken hebben.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 17:39 schreef sp3c het volgende:
[..]
dit is een beetje een moeilijke, adam en eva waren de eersten, woonden als enigen in het paradijs
maar de bijbel specifeert niet over verder nog mensen buiten het paradijs waren op het moment dat ze eruit gegooit werden
Goed punt.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 17:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar als er al mensen buiten het paradijs waren, dan hoeft het niet zo te zijn dat we allemaal van Adam en Eva afstammen en dus met de zonde van hen te maken hebben.
De tekst stelt dat het oorspronkelijke dieet van mens en dier op planten gebaseerd was.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 17:41 schreef Pixelman het volgende:
[..]
De Schepper heeft een angstaanjagende wereld zonder liefde in elkaar geflanst: andere wezens opeten om te kunnen (over)leven.
De natuurlijke orde bestaat niet.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 18:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De tekst stelt dat het oorspronkelijke dieet van mens en dier op planten gebaseerd was.
29En God zei: Zie Ik geef u al het zaaddragende gewas dat op heel de aarde is, en alle bomen waaraan zaaddragende boomvruchten zijn; dat zal u tot voedsel dienen.
30 Maar aan al de dieren van de aarde, aan alle vogels in de lucht en aan al wat over de aarde kruipt, waarin leven is, heb Ik al het groene gewas tot voedsel gegeven. En het was zo.
Vlees eten deed zijn intrede dus pas na de zonde. Bepaalde dieren werden roofdieren en aaseters. Deze dieren worden later in de wet van Mozes veelal als onrein en ongeschikt voor menselijke consumptie bestempeld.
En als we dit doortrekken naar homoseksualiteit: God creëerde de man en zijn vrouw als 'helper'. Niet twee mannen. Dat is de natuurlijke orde, in tegenstelling tot wat hierboven wordt beweerd dat homoseksualiteit 'natuurlijk is'. Het is eerder een afwijking van de natuurlijke orde.
Als je de tekst neemt zoals hij er staat, heeft God dus geen 'angstaanjagende wereld zonder liefde in elkaar geflanst', maar een liefdevolle, vredevolle wereld die door de zonde angstaanjagend en liefdeloos is geworden. En daar biedt diezelfde God een uitweg van via verlossing in Jezus Christus. God maakte een paradijs, de mens verpestte het, en God biedt de oplossing, is de meer nauwkeurige beschouwing.
Uiteindelijk is het de schuld van de Schepper dat het nu een puinhoop is op aarde. De kwaadaardigheid van de mens is een gevolg van zijn schepping.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 18:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De tekst stelt dat het oorspronkelijke dieet van mens en dier op planten gebaseerd was.
29En God zei: Zie Ik geef u al het zaaddragende gewas dat op heel de aarde is, en alle bomen waaraan zaaddragende boomvruchten zijn; dat zal u tot voedsel dienen.
30 Maar aan al de dieren van de aarde, aan alle vogels in de lucht en aan al wat over de aarde kruipt, waarin leven is, heb Ik al het groene gewas tot voedsel gegeven. En het was zo.
Vlees eten deed zijn intrede dus pas na de zonde. Bepaalde dieren werden roofdieren en aaseters. Deze dieren worden later in de wet van Mozes veelal als onrein en ongeschikt voor menselijke consumptie bestempeld.
En als we dit doortrekken naar homoseksualiteit: God creëerde de man en zijn vrouw als 'helper'. Niet twee mannen. Dat is de natuurlijke orde, in tegenstelling tot wat hierboven wordt beweerd dat homoseksualiteit 'natuurlijk is'. Het is eerder een afwijking van de natuurlijke orde.
Als je de tekst neemt zoals hij er staat, heeft God dus geen 'angstaanjagende wereld zonder liefde in elkaar geflanst', maar een liefdevolle, vredevolle wereld die door de zonde angstaanjagend en liefdeloos is geworden. En daar biedt diezelfde God een uitweg van via verlossing in Jezus Christus. God maakte een paradijs, de mens verpestte het, en God biedt de oplossing, is de meer nauwkeurige beschouwing.
Als je de bijbel als basis hanteert, wat me in dit topic de strekking lijkt, beschrijft die wat de natuurlijke orde oorspronkelijk was.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 19:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
De natuurlijke orde bestaat niet.
En homoseksualiteit komt breed in de natuur voor.
Dat is al eerder genoemd.
Waar in de bijbel wordt gesproken over de natuurlijke orde?quote:Op zaterdag 11 juli 2026 19:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als je de bijbel als basis hanteert, wat me in dit topic de strekking lijkt, beschrijft die wat de natuurlijke orde oorspronkelijk was.
In Genesis.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 19:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Waar in de bijbel wordt gesproken over de natuurlijke orde?
De tekst lijkt me toch vrij helder.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 20:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Welke ?
In Genesis 1 zie ik het niet staan.
Geef eens vetgedrukt aan waar het precies staat. Ik zie het echt niet.quote:Op zondag 12 juli 2026 03:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De tekst lijkt me toch vrij helder.
Nadat de dieren gemaakt zijn:
26En God zei: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en laten zij heersen over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht, over het vee, over heel de aarde en over al de kruipende dieren die over de aarde kruipen!
27En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen.
28En God zegende hen en God zei tegen hen: Wees vruchtbaar, word talrijk, vervul de aarde en onderwerp haar, en heers over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht en over al de dieren die over de aarde kruipen!
31En God zag al wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de zesde dag.
Sorry dat ik mij ermee bemoei maar bij 29 staat het toch echt. Echter, bij 26 en 28 staat er dat de mens zal heersen over alle dieren en vissen. Dat betekent dat je ermee kan doen wat je wil. Je zou aan hem (Ali_Kannibali) kunnen vragen waarom er niet expliciet staat dat het de mens verboden is vlees te eten.quote:Op zondag 12 juli 2026 07:18 schreef Wantie het volgende:
[..]
Geef eens vetgedrukt aan waar het precies staat. Ik zie het echt niet.
quote:Op zondag 12 juli 2026 09:06 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Sorry dat ik mij ermee bemoei maar bij 29 staat het toch echt. Maar je zou aan hem kunnen vragen waarom er niet expliciet staat dat het de mens verboden is vlees te eten.
Ik zie het niet staan.quote:29En God zei: Zie Ik geef u al het zaaddragende gewas dat op heel de aarde is, en alle bomen waaraan zaaddragende boomvruchten zijn; dat zal u tot voedsel dienen
Ach weet je, de Bijbel kan je lezen zoals jezelf wilt. Er is geen eenduidige uitleg, slechts interpretaties wijzen ze je de weg.quote:
God zegt dat we alleen zaden mogen eten, en jij ziet daar natuurlijke orde in?quote:Op zondag 12 juli 2026 09:21 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Ach weet je, de Bijbel kan je lezen zoals jezelf wilt. Er is geen eenduidige uitleg, slechts interpretaties wijzen ze je de weg.
Maar dan is het dus iemands interpretatie en niet wat er in de bijbel staat.quote:Op zondag 12 juli 2026 09:23 schreef Pixelman het volgende:
Over "natuurlijke orde" zie ik inderdaad niks in dat stukje bijbeltekst. Ook hier mag je je eigen interpretatie aan de tekst geven.
Klopt helemaal.quote:Op zondag 12 juli 2026 09:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar dan is het dus iemands interpretatie en niet wat er in de bijbel staat.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |