Ja, alles kan. Het is alleen een compleet zinloze onderneming. De huisarts heeft er helemaal geen tijd voor, kan niet altijd op dat moment vaststellen of iemand werkelijk ziek is, en ook in Duitsland gaat dit niks anders dan een bureaucratische molen worden waarbij de huisarts (bijna automatisch) briefjes uit gaat schrijven.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:56 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Ja, maar dan kun je toch prima naar de huisarts? Als jij weet dat dit nodig is en je kunt vervolgens op doktersadvies een aantal dagen herstellen dan is er toch helemaal geen probleem?
Ja, en als je ineens naar huis moet kun je toch ook prima langs de huisarts?quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:56 schreef incel het volgende:
[..]
Ligt er maar net aan hoe mentaal sterk je bent. Ik heb meerdere keren situaties gehad waar ik opeens naar huis moest halverwege de dag vanwege mentale shit en heb tot nu toe altijd gewoon gelijk gekregen van een arts.
Soms kan je een dag of 2 er ff uit liggen vanwege van alles en nog wat. Maar meer de dingen die je niet weet en waar je je niet op voor kan bereiden.
Moet de huisarts wel tijd hebben. Voor geen spoedzaken moet ik meestal echt 3 werkdagen wachten.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 14:01 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Ja, en als je ineens naar huis moet kun je toch ook prima langs de huisarts?
Bedenk nog eens waar dit voor bedoeld is. 70% van de ziekmeldingen is motivatie gerelateerd. Geen zin, conflict op het werk, etc. etc. Allemaal zaken waar ziekmelding niet de oplossing is en ook niet voor bedoeld is, maar die wél een productiviteitsprobleem geven. Uitzonderingen zijn er vast te vinden, maar ik ben er keihard van overtuigd dat wanneer een dokter zo goed mogelijk bepaalt wat het ziektebeeld is en op basis daarvan het aantal dagen herstel aangeeft, dat het ziekteverzuim in Nederland een stuk lager zal worden.
Als je zooooo ziek bent dan kan de huisarts ook op huisbezoek komen.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:50 schreef incel het volgende:
[..]
Ik ben echt wel eens zo tering ziek geweest dat ik amper meer boodschappen kan doen. Want ja in tegenstelling tot de huistarts, eten en drinken is wel van echt levensbelang. En toen heb ik met m'n auto echt keihard een muur geraakt eenzijdig bij gewoon een normale bocht gewoon omdat ik zo fucked up was. Dus ja als je echt ziek bent moet je eigenlijk gewoon thuis blijven.
Ik heb toch wel paar keer per jaar flinke griep.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 14:04 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Als je zooooo ziek bent dan kan de huisarts ook op huisbezoek komen.
Maar wees eerlijk: hoe vaak is iemand zoooo ziek?
'Voor de duidelijkheid, ik zou dus ziekte- en vakantiedagen samenvoegen en niet meer los van elkaar zien. Dus het bedrijf en de werknemer komen overeen dat de werknemer per jaar 30 dagen betaald vrij mag nemen om welke reden dan ook. Maar ik vind hoe dan ook dat het bedrijf en de werknemer dit zelf zouden moeten bepalen.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:41 schreef TAmaru het volgende:
Voor de duidelijkheid, ik zou dus ziekte- en vakantiedagen samenvoegen en niet meer los van elkaar zien. Dus het bedrijf en de werknemer komen overeen dat de werknemer per jaar 30 dagen betaald vrij mag nemen om welke reden dan ook. Maar ik vind hoe dan ook dat het bedrijf en de werknemer dit zelf zouden moeten bepalen.
Dan hoeft er dus geen ziekte meer bewezen te worden om vrij te nemen.
Nouja , nee?quote:Op vrijdag 3 juli 2026 11:34 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Precies en dan veranderen de systemen vanzelf mee.
Als je verder gezond bent, is dat niet echt normaal.. Zou ik toch mee naar de huisarts gaan..quote:Op vrijdag 3 juli 2026 14:05 schreef incel het volgende:
[..]
Ik heb toch wel paar keer per jaar flinke griep.
Er heerst al een capaciteitstekort en enorme werkdruk bij/aan huisartsen, en je wilt daar nog eens enorme lading aan onzinnig werk bij doen, alleen omdat je het idee hebt dat er wel eens een paar mensen zich een keer onterecht ziek zouden kunnen melden.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:49 schreef Multatilu het volgende:
Wat mij betreft ook in Nederland invoeren.
Onze zorg werkt anders dan bij jullie he. Wij kennen onze patiënten wel. En jawel, een dokter heeft het snel door.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:51 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Onzin. Alles wat niet direct te meten/onderzoeken is (zoals koorts), blijft voor een huisarts ook voor een deel giswerk. En de huisarts kent een groot deel van zijn patiëntenbestand helemaal niet. Zeker bij de wat jongere generatie die eens in de 3 jaar bij zijn/haar huisarts aanklopt.
Onmogelijkquote:Op vrijdag 3 juli 2026 14:05 schreef incel het volgende:
[..]
Ik heb toch wel paar keer per jaar flinke griep.
Wat zeg jij toch allemaal joh...quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:53 schreef incel het volgende:
[..]
Griep, alcoholvergiftiging, voedselvergiftiging, stress, depressie, etc. Genoeg ziektes die paar keer per jaar voorkomen die meestal binnen 1, 2 of 3 dagen overgaan.
Ha ha. Jij bent grappig.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:17 schreef Pajanus het volgende:
[..]
in NL zijn ze dat niet omdat de wetten al 100% pro werknemer zijn
In Nederland melden zich dagelijks naar boven afgerond 40.000 mensen ziek. Nederland telt 12.000 huisartsen. Mijn onderbuik zegt dat er van die 40.000 met die meldplicht zo'n 20.000 mensen overblijven, dat is naar boven afgerond 2 personen per huisarts per dag. In een consult wat max. 5 minuten hoeft te duren.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 14:02 schreef incel het volgende:
[..]
Moet de huisarts wel tijd hebben. Voor geen spoedzaken moet ik meestal echt 3 werkdagen wachten.
Dat kan gewoon niet. Ieder jaar gaat er een andere variant van het influenza virus rond. Dat jij herstelt van griep betekent dat je afweersysteem een manier heeft gevonden om het virus te doden. Datzelfde virus maakt je dus in dat jaar niet nog eens ziek. Wat sinds 2022 technisch mogelijk is, is dat je van zowel een Corona als een Influenza virus ziek kunt worden. Maar als je je Corona vaccinaties hebt gehad is dat nooit veel meer dan een neusverkoudheid en in veel gevallen niet echt een reden om thuis te blijven.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 14:28 schreef incel het volgende:
[..]
Wedden van wel. Ben ook gewoon bij huisarts geweest en doorverwezen naar ziekenhuis en alles.
DIt is op een bepaalde manier toch ook soberder. Je krijgt 30 dagen doorbetaald en daarna krijg je niks. En als je al 30 dagen vakantie had opgenomen en je wordt dan een dag ziek, krijg je ook niks. Maar tot die 30 dagen hoef je niks te bewijzen. Dat is redelijk evenwichtig vind ik en het scheelt administratie.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 14:10 schreef Pajanus het volgende:
[..]
'Voor de duidelijkheid, ik zou dus ziekte- en vakantiedagen samenvoegen en niet meer los van elkaar zien. Dus het bedrijf en de werknemer komen overeen dat de werknemer per jaar 30 dagen betaald vrij mag nemen om welke reden dan ook. Maar ik vind hoe dan ook dat het bedrijf en de werknemer dit zelf zouden moeten bepalen.
Dan hoeft er dus geen ziekte meer bewezen te worden om vrij te nemen.'
Waarom precies zou dit goed zijn en wat als je meer dan die '10' ziektedagen hebt? dan is het onbetaald?
het is super abritrair/random om mensen 10 ziektedagen te geven. Ziekte is voor als je ziek bent, niet als je nog ziektedagen hebt of ze te kort hebt. Ziekte is ook een nood-breekt-wet situatie waarin je niet kunt werken, punt.
Tegelijkertijd , als je ziek bent tijdens vakantie krijg je die vakantiedagen ook terug. Omdat je vakantie nodig hebt om te herstellen.
Het is al heel goed/luxe geregeld.
Ik denk dat je het juist soberder moet maken. eerste dagen meteen 70% bijvoorbeeld. 1e paar dagen wachtdagen schiet niet op, dan blijven mensen gewoon langer weg denk ik.
Klopt. Pech hebben. Dat zal niet ieder jaar gebeuren en het beschermt bedrijven ook tegen werknemers die de hele tijd maar ziek zijn.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ja maar als je dan een wat moeilijk jaar hebt (been gebroken ofzo) mag je niet meer op vakantie
Dus je wilt dat huisartsen goed controleren of patiënten wel écht ziek zijn, maar ze mogen daar vooral geen tijd aan besteden?quote:Op vrijdag 3 juli 2026 14:36 schreef Multatilu het volgende:
In een consult wat max. 5 minuten hoeft te duren.
Begrijp ik het goed dat jij zelf als huisarts werkzaam bent in België?quote:Op vrijdag 3 juli 2026 14:27 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Onze zorg werkt anders dan bij jullie he. Wij kennen onze patiënten wel. En jawel, een dokter heeft het snel door.
Dit...quote:Op vrijdag 3 juli 2026 14:41 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Dat kan gewoon niet. Ieder jaar gaat er een andere variant van het influenza virus rond. Dat jij herstelt van griep betekent dat je afweersysteem een manier heeft gevonden om het virus te doden. Datzelfde virus maakt je dus in dat jaar niet nog eens ziek. Wat sinds 2022 technisch mogelijk is, is dat je van zowel een Corona als een Influenza virus ziek kunt worden. Maar als je je Corona vaccinaties hebt gehad is dat nooit veel meer dan een neusverkoudheid en in veel gevallen niet echt een reden om thuis te blijven.
Ik werk in een huisartsenpraktijk jaquote:Op vrijdag 3 juli 2026 14:46 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Begrijp ik het goed dat jij zelf als huisarts werkzaam bent in België?
En je 'kent' iedereen dus in jullie patiëntenbestand, inclusief de 25-jarige patiënt die 3 jaar geleden voor het laatst bij de huisarts is geweest? Hoe ken je die persoon dan precies als ik vragen mag?quote:
Heb jij weleens een gesprek van 5 minuten gehad met iemand? Weet je wel hoeveel informatie je kunt uitwisselen?quote:Op vrijdag 3 juli 2026 14:46 schreef Leshy het volgende:
[..]
Dus je wilt dat huisartsen goed controleren of patiënten wel écht ziek zijn, maar ze mogen daar vooral geen tijd aan besteden?
Geen idee waar jij het idee vandaan haalt dat huisartsen helderziend zijn of een onfeilbare kristallen bol hebben, maar ik ben blij dat mijn huisarts iets meer tijd uittrekt voor diagnose als ik eens bij haar langs kom.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 14:51 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Heb jij weleens een gesprek van 5 minuten gehad met iemand? Weet je wel hoeveel informatie je kunt uitwisselen?
Een conventioneel consult bij een huisarts (dat gaat dus niet alleen over je ziek voelen, maar over rare plekken op je lichaam, problemen bij ontlasting, pijn in je lichaam, etc. etc. duurt gemiddeld 10 minuten. Dan moet een consult om te bepalen of iemand de komende dag(en) kan werken echt te doen zijn in 5 minuten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |