Er zullen best dat soort bedrijven tussen zitten, maar niemand hoeft daar dan ook voor te werken als ze niet willen. Maar uit jouw bericht komt een grote haat tegen en onbegrip voor het bedrijfsleven. Er zijn allerlei soorten bedrijven, ook hele kleine. Hoe kan een bedrijf ooit iets opbouwen en personeel in dienst nemen als er gigantisch hoge uitval is en dat bedrijf maar moet doorbetalen? Je hebt kleine bedrijven in Nederland die helemaal kapotgaan aan het betalen van zieke werknemers. Is echt een heel groot probleem.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 16:32 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Bedrijven hoeven helemaal niet beschermd te worden. Die redden zichzelf best. Een bedrijf is geen entiteit. Een mens is dat wel. Mensen moeten beschermd worden tegen een bedrijf dat immers geen ziel heeft en opportunistisch handelt. Een bedrijf als zodanig kent geen moraal en zal alles in de weg proberen te vermorzelen voor profit.
In Nederland is dit ook weleens geopperd en de huisartsen hebben meteen gezegd gaan we niet doen. Dus een plan wat voorbaat niet werkbaar is invoeren zinloos. In Nederland hebben we bedrijfsartsen die dit beoordelen. Die hebben het echter zo druk dat je geluk hebt als je daar binnen een maand terecht kunt.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:49 schreef Multatilu het volgende:
Ik vind het bijzonder dat ook hier weer gezocht wordt naar onmogelijkheden en redenen waarom dit niet 100% gaat werken. Maar bedenk je dit.
1. 70% (dit is onderzocht) van de ziekmeldingen is motivatie gerelateerd. Bovenstaande maatregel maakt de drempel om je ziek te melden zodat je lekker in je bed kunt blijven hangen een stuk hoger.
2. Ziek zijn is een grijs gebied. Waar de een zich met een druppel aan de neus al ziek meld, staat de ander ijlend van de koorts nog een presentatie te geven. Een doktersattest zal ook hier kaf van het koren scheiden.
3. Knallende koppijn heeft ook een reden die een huisarts zou kunnen vinden. Is het migraine dan is het recept duidelijk, is het een kater dan idem en in beide gevallen een attest van 1 dag. Wanneer het wel iets serieus is ben je toch ook direct op het goede adres.
4. Als je écht, écht ziek bent dan kun je nog steeds de dokter bezoeken. Nee, het is niet fijn en niet ideaal, maar je krijgt daarna wel een attest voor een aantal dagen waarmee je echt goed uit kunt zieken zonder dat je je iedere dag hoeft te verantwoorden naar de Arbo dienst of je leidinggevende.
Wat mij betreft ook in Nederland invoeren.
Is heel simpel, betekenisvolle arbeid aanbieden en jezelf niet het schompes werken, stress, burn-outs, etc. Die gigantisch hoge uitval is voor een groot deel daardoor te verklaren. Feitelijk zijn alle bedrijven er voor winst en kapitaal en echt niet voor de werknemer. En bovendien, als bedrijf kun je je daarvoor verzekeren. En de grote bedrijven moeten echt niet zeuren gezien hoe achterlijk veel winst ze maken.quote:Op zondag 5 juli 2026 04:27 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Er zullen best dat soort bedrijven tussen zitten, maar niemand hoeft daar dan ook voor te werken als ze niet willen. Maar uit jouw bericht komt een grote haat tegen en onbegrip voor het bedrijfsleven. Er zijn allerlei soorten bedrijven, ook hele kleine. Hoe kan een bedrijf ooit iets opbouwen en personeel in dienst nemen als er gigantisch hoge uitval is en dat bedrijf maar moet doorbetalen? Je hebt kleine bedrijven in Nederland die helemaal kapotgaan aan het betalen van zieke werknemers. Is echt een heel groot probleem.
Precies. Maar het ligt natuurlijk weer aan de zieke werknemer en dat hij niet genoeg hard werkt volgens Merz die trouwens niemand meer serieus neemt.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 00:51 schreef VEM2012 het volgende:
Het grootste probleem is de hoge kosten van energie.
Pleister voor een slagaderlijke bloeding.
Dus je hebt geen vakantie maar moet je dagen maar opnenem als je ziek bent? Lijkt mij echt een onzalig plan.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:41 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Sorry ik ben nog nooit in dienst geweest, maar ik dacht dat iets van 20 vakantiedagen wel ongeveer standaard was. Doe daar 10 ziektedagen bij en je komt op 30.
Voor de duidelijkheid, ik zou dus ziekte- en vakantiedagen samenvoegen en niet meer los van elkaar zien. Dus het bedrijf en de werknemer komen overeen dat de werknemer per jaar 30 dagen betaald vrij mag nemen om welke reden dan ook. Maar ik vind hoe dan ook dat het bedrijf en de werknemer dit zelf zouden moeten bepalen.
Dan hoeft er dus geen ziekte meer bewezen te worden om vrij te nemen.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat hen echt wat mankeert. En het is aan de werkgever om te zorgen dat er dan vervanging komt. Want die zal gewoon verzekerd zijn voor verzuim.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 16:21 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nou, waar ik werk zijn er een paar heeeel vaak ziek, elke maand wel een keer of meerdere keren.
Maar het blijft zonder consequenties.
Of de bedrijfsarts gelooft de verhalen.
Ik ben het wel zat, samen met de collega’s die steeds al het extra werk kunnen opvangen.
Het is heel moeilijk zulke mensen te ontslaan, blijkbaar.
Ja. De gemiddelde Nederlandse werknemer verzuimt geloof ik 4 tot 6 dagen per jaar wegens ziekte. Dus als je heel ver boven het gemiddelde zit, mag dat best van je vakantie afgaan vind ik.quote:Op zondag 5 juli 2026 09:13 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dus je hebt geen vakantie maar moet je dagen maar opnenem als je ziek bent? Lijkt mij echt een onzalig plan.
Gelukkig blijft dat een mening en geen regel.quote:Op zondag 5 juli 2026 09:49 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ja. De gemiddelde Nederlandse werknemer verzuimt geloof ik 4 tot 6 dagen per jaar wegens ziekte. Dus als je heel ver boven het gemiddelde zit, mag dat best van je vakantie afgaan vind ik.
In Nederland kun je je ziekmelden tijdens je vakantiequote:Op zondag 5 juli 2026 09:49 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ja. De gemiddelde Nederlandse werknemer verzuimt geloof ik 4 tot 6 dagen per jaar wegens ziekte. Dus als je heel ver boven het gemiddelde zit, mag dat best van je vakantie afgaan vind ik.
Dat is ook weer onzin.quote:Op zondag 5 juli 2026 09:49 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ofcourse.quote:Op zondag 5 juli 2026 09:49 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Daar hebben we toch de arbo arts voor?quote:Op zondag 5 juli 2026 10:26 schreef MissButterflyy het volgende:
Maar mijn inziens mogen mensen die zich steeds met vage klachten ziekmelden best beter onderzocht worden.
Migranten!quote:
Daar kom je toch pas als je langere tijd achter elkaar ziek bent?quote:Op zondag 5 juli 2026 10:27 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Daar hebben we toch de arbo arts voor?
Hoeft niet. Nou ja, langer dan een paar dagen maar hangt van de persoon zelf af wat diegene heeft.quote:Op zondag 5 juli 2026 11:14 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Daar kom je toch pas als je langere tijd achter elkaar ziek bent?
Als algehele stelregel is het sowieso onzinnig. Die mensen die er echt fors boven zitten doen dat vaak vanwege een ernstig medische aanleiding of iets als een burnout. Dat soort zaken leiden tot maanden verzuim. En in dat soort situaties word je uiteindelijk ook gewoon gekort op je inkomen.quote:Op zondag 5 juli 2026 10:27 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ofcourse.![]()
Mensen de schuld geven dat de ziek zijn waar ze niets aan kunnen doen.
Klopt helemaal, sinds corona is het al helemaal geaccepteerd ofzo.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 20:42 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
In een team vijf mensen, die wel Max 20 keer per jaar ziek zijn, met vage klachten? Dan weer pijn aan de voet, last van de neus, auto ongeluk(je) gehad, verder geen schade of gewond, maar daar 2 weken voor ziek melden, oma overleden, twee maanden ziek melden, tandpijn, daar ook een week voor ziek melden, en in het weekend, gebeurd dit nog veel vaker. Ook vaker niet komen opdagen, dat heeft blijkbaar ook geen consequenties.
Ik ben daar wel helemaal klaar mee eigenlijk.
Teamleider mag niks vertellen ivm privacy over de klachten, als ze aan het werk zijn en je vraagt er voorzichtig naar komt er weinig uit. Het blijft oppervlakkig. Privacy hè.
Je hebt onderhand een machtspositie als je je voor wissewasjes ziekmeld.
Misschien ga ik dat ook maar doen. Kan ik bijtanken voor al dat extra werken voor die zieken.
Dit is echt iets van de laatste jaren. Als ik dit 20 jaar geleden deed, maandelijks ziekmelden, was ik allang ontslagen.
Het is een patroon wat te zien is, en super frustrerend dat hier niks aan gedaan wordt.
Heb je je wel eens aangevraagd waarom ze zich zo vaak ziek melden? Blijkbaar hebben ze het niet op hun zin op het werk?quote:Op zaterdag 4 juli 2026 20:42 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
In een team vijf mensen, die wel Max 20 keer per jaar ziek zijn, met vage klachten? Dan weer pijn aan de voet, last van de neus, auto ongeluk(je) gehad, verder geen schade of gewond, maar daar 2 weken voor ziek melden, oma overleden, twee maanden ziek melden, tandpijn, daar ook een week voor ziek melden, en in het weekend, gebeurd dit nog veel vaker. Ook vaker niet komen opdagen, dat heeft blijkbaar ook geen consequenties.
Ik ben daar wel helemaal klaar mee eigenlijk.
Teamleider mag niks vertellen ivm privacy over de klachten, als ze aan het werk zijn en je vraagt er voorzichtig naar komt er weinig uit. Het blijft oppervlakkig. Privacy hè.
Je hebt onderhand een machtspositie als je je voor wissewasjes ziekmeld.
Misschien ga ik dat ook maar doen. Kan ik bijtanken voor al dat extra werken voor die zieken.
Dit is echt iets van de laatste jaren. Als ik dit 20 jaar geleden deed, maandelijks ziekmelden, was ik allang ontslagen.
Het is een patroon wat te zien is, en super frustrerend dat hier niks aan gedaan wordt.
Ik snap niet dat dat geaccepteerd wordt als dat waar is. Dan stuur je zo'n persoon toch naar de bedrijfsarts als die zit te flessen?quote:Op zondag 5 juli 2026 11:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Klopt helemaal, sinds corona is het al helemaal geaccepteerd ofzo.
Wanneer werkgevers de huidige erbarmelijke arbeidsomstandigheden verbeteren en mensen weer de ruimte geven om gezond en waardig te werken, zal het arbeidsethos onder gewone werknemers stijgen, wat op zijn beurt leidt tot minder ziekmeldingen en een stabielere werkvloer.quote:Op zondag 5 juli 2026 09:49 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Denk dat degene in de zorg werkt, daar doe je alles in teams bv 7 man die hele weken en maanden 24uurs zorg oppakt en verdeelt.quote:Op zondag 5 juli 2026 12:02 schreef phpmystyle het volgende:
hoog ziekte verzuim zie je eigenlijk ook vrijwel altijd bij grote overheidsorganisaties.
Dan ga je wat anders doen. Of minder uren werken.quote:Op zondag 5 juli 2026 11:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Heb je je wel eens aangevraagd waarom ze zich zo vaak ziek melden? Blijkbaar hebben ze het niet op hun zin op het werk?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |