in NL zijn ze dat niet omdat de wetten al 100% pro werknemer zijnquote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:12 schreef qltel het volgende:
[..]
Als die bedrijfsartsen echt onafhankelijk zouden zijn misschien wel. Dus niet zoals in Nederland.
Er zijn genoeg bedrijven tegenwoordig met onbeperkt vakantiedagen. Wel in sectoren die zich daarvoor lenen, i.e. verantwoordelijk personeel.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 11:16 schreef TAmaru het volgende:
Geef mensen gewoon een bepaald aantal ziekte- en/of vakantiedagen per jaar, of laat bedrijven en werknemers dat in overleg zelf bepalen. De werknemer kan zich dan bijv. voor die 20 of 30 dagen per jaar afmelden zonder vermelding van reden. Bij meer dan dat wordt er gewoon niet doorbetaald.
Klopt. Je doktersattest moet binnen 24u, soms 48u afgegeven worden bij je weergever. Dus dat is dezelfde dag proberen nog naar de huisarts te gaan.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 11:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
In België werkt dat ook zo, toch, dat je een briefje van de huisarts moet hebben als je je ziek meldt?
Hoe gaat dat bij jullie in zijn werk?
Blijft dat wel bijzonder vinden. Hoe gaat een huisarts controleren of iemand b.v. barstende koppijn heeft? Ik snap dat je bij afwezigheid die langer dan 1-2 dagen duurt op een gegeven moment wel een medische diagnose wilt hebben, maar gelijk zo'n attest lijkt me niet echt even zinvol anders dan dat je mensen moeite laat doen en daarmee gemakzuchtige ziekmeldingen reduceert.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:19 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Klopt. Je doktersattest moet binnen 24u, soms 48u afgegeven worden bij je weergever. Dus dat is dezelfde dag proberen nog naar de huisarts te gaan.
Sorry ik ben nog nooit in dienst geweest, maar ik dacht dat iets van 20 vakantiedagen wel ongeveer standaard was. Doe daar 10 ziektedagen bij en je komt op 30.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:15 schreef Pajanus het volgende:
[..]
En dat is goed want?
Je hebt geen ziektedagen om ziektedagen te hebben. Ziektedagen zijn er voor nood/ als je daadwerkelijk ziek bent.
Je zou dus volgens jou na die 30 dagen (wat absurd veel is) pas verantwoording af hoeven te leggen?
Ja maar als je dan een wat moeilijk jaar hebt (been gebroken ofzo) mag je niet meer op vakantiequote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:41 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Sorry ik ben nog nooit in dienst geweest, maar ik dacht dat iets van 20 vakantiedagen wel ongeveer standaard was. Doe daar 10 ziektedagen bij en je komt op 30.
Voor de duidelijkheid, ik zou dus ziekte- en vakantiedagen samenvoegen en niet meer los van elkaar zien. Dus het bedrijf en de werknemer komen overeen dat de werknemer per jaar 30 dagen betaald vrij mag nemen om welke reden dan ook. Maar ik vind hoe dan ook dat het bedrijf en de werknemer dit zelf zouden moeten bepalen.
Dan hoeft er dus geen ziekte meer bewezen te worden om vrij te nemen.
Een huisarts is natuurlijk niet stom, die ziet over het algemeen wel of iets nep is. En hij/zij kent zijn patiënten, je weet wie vaak 'ziek' is en wie niet.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:31 schreef Monolith het volgende:
[..]
Blijft dat wel bijzonder vinden. Hoe gaat een huisarts controleren of iemand b.v. barstende koppijn heeft? Ik snap dat je bij afwezigheid die langer dan 1-2 dagen duurt op een gegeven moment wel een medische diagnose wilt hebben, maar gelijk zo'n attest lijkt me niet echt even zinvol anders dan dat je mensen moeite laat doen en daarmee gemakzuchtige ziekmeldingen reduceert.
Maar als je dit soort dingen leest, dan zit er niet echt een hele duidelijk correlatie tussen beleid en verzuim:
https://www.betriebsrat.d(...)e-comparison-4573062
En belangrijk punt is natuurlijk ook dat ruim de helft van de verzuimdagen voor rekening komt voor de 6% langdurig zieken.
Tuurlijk wel. Als je zo ziek bent dat je niet meer tot bij de huisarts raakt dan hoor je in het ziekenhuis.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:03 schreef incel het volgende:
[..]
Als je echt goed ziek bent kan je echt niet naar de dokter gaan hoor
Dit inderdaad. Ik hoor allemaal excuses en smoesjes van de motivatieziekmelders in dit topic. Doodsbang dat ze zich na koningsdag niet meer ziek kunnen meldenquote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:49 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Als je zo ziek bent dat je niet meer tot bij de huisarts raakt dan hoor je in het ziekenhuis.
Jullie zijn het veel te goed gewend
Ik ben echt wel eens zo tering ziek geweest dat ik amper meer boodschappen kan doen. Want ja in tegenstelling tot de huistarts, eten en drinken is wel van echt levensbelang. En toen heb ik met m'n auto echt keihard een muur geraakt eenzijdig bij gewoon een normale bocht gewoon omdat ik zo fucked up was. Dus ja als je echt ziek bent moet je eigenlijk gewoon thuis blijven.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:49 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Als je zo ziek bent dat je niet meer tot bij de huisarts raakt dan hoor je in het ziekenhuis.
Jullie zijn het veel te goed gewend
Onzin. Alles wat niet direct te meten/onderzoeken is (zoals koorts), blijft voor een huisarts ook voor een deel giswerk. En de huisarts kent een groot deel van zijn patiëntenbestand helemaal niet. Zeker bij de wat jongere generatie die eens in de 3 jaar bij zijn/haar huisarts aanklopt.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:46 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Een huisarts is natuurlijk niet stom, die ziet over het algemeen wel of iets nep is. En hij/zij kent zijn patiënten, je weet wie vaak 'ziek' is en wie niet.
Dan laat je je maar brengen. Dat je (met tegenwoordig een keuze voor thuisbezorgde boodschappen) nog boodschappen probeert te doen zegt me dat je die 1500 meter naar de huisarts wel geroggeld krijgt, op de fiets of met de auto.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:50 schreef incel het volgende:
[..]
Ik ben echt wel eens zo tering ziek geweest dat ik amper meer boodschappen kan doen. Want ja in tegenstelling tot de huistarts, eten en drinken is wel van echt levensbelang. En toen heb ik met m'n auto echt keihard een muur geraakt bij een normale bocht gewoon omdat ik zo fucked up was. Dus ja als je echt ziek bent moet je eigenlijk gewoon thuis blijven.
Ja hoe? Taxi bestellen voor 100 euro of zo. En ja ik weet je kan boodschappen ook laten brengen. Maar ik doel er meer op dat er genoeg 'ziek' situaties zijn waardoor je niet veilig in staat bent om een voertuig te besturen of ergens heen te gaan soms moet je gewoon echt in bed blijven liggen. Dan stuurt de werkgever maar een arbo arts diezelfde dag naar je huis.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:51 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Dan laat je je maar brengen. Dat je (met tegenwoordig een keuze voor thuisbezorgde boodschappen) nog boodschappen probeert te doen zegt me dat je die 1500 meter naar de huisarts wel geroggeld krijgt, op de fiets of met de auto.
Maar als jij klachten hebt die zodanig zijn dat je niet kunt werken, dan ga je toch sowieso naar een huisarts? Of denk jij bij alles: "ach, gaat wel weer over"quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:51 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Onzin. Alles wat niet direct te meten/onderzoeken is (zoals koorts), blijft voor een huisarts ook voor een deel giswerk. En de huisarts kent een groot deel van zijn patiëntenbestand helemaal niet. Zeker bij de wat jongere generatie die eens in de 3 jaar bij zijn/haar huisarts aanklopt.
Griep, alcoholvergiftiging, voedselvergiftiging, stress, depressie, etc. Genoeg ziektes die paar keer per jaar voorkomen die meestal binnen 1, 2 of 3 dagen overgaan.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:52 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Maar als jij klachten hebt die zodanig zijn dat je niet kunt werken, dan ga je toch sowieso naar een huisarts? Of denk jij bij alles: "ach, gaat wel weer over"
Ik geloof dit niet, maar stel dat het zo is, dan is daar toch een oplossing voor te vinden? Huisartsen doen iedere middag nog huisbezoeken bij bejaarden of andere mensen die niet mobiel zijn.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:52 schreef incel het volgende:
[..]
Ja hoe? Taxi bestellen voor 100 euro of zo. En ja ik weet je kan boodschappen ook laten brengen. Maar ik doel er meer op dat er genoeg 'ziek' situaties zijn waardoor je niet veilig in staat bent om een voertuig te besturen of ergens heen te gaan soms moet je gewoon echt in bed blijven liggen. Dan stuurt de werkgever maar een arbo arts diezelfde dag naar je huis.
Ziekteverzuim is in toenemende mate het gevolg van mentale klachten. Knappe huisarts die even uit de losse pols diagnoses gaat stellen op dat vlak.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:46 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Een huisarts is natuurlijk niet stom, die ziet over het algemeen wel of iets nep is. En hij/zij kent zijn patiënten, je weet wie vaak 'ziek' is en wie niet.
Waarom zou ik naar de huisarts gaan als ik een zware griep heb? Dat is een inderdaad een kwestie van uitzieken.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:52 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Maar als jij klachten hebt die zodanig zijn dat je niet kunt werken, dan ga je toch sowieso naar een huisarts? Of denk jij bij alles: "ach, gaat wel weer over"
Griep (virus), Alcoholvergiftiging (bloedwaarden) zijn ook te meten. Depressie gaat niet binnen 1,2 of 3 dagen over en kondigen zich ook niet 's ochtends om 06:30 uur aan. Stress is geen reden voor ziekmelden (anders wordt het wel erg rustig bij de meeste bedrijven) en een burnout krijg je ook niet 's ochtends om 06:30 uur.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:53 schreef incel het volgende:
[..]
Griep, alcoholvergiftiging, voedselvergiftiging, stress, depressie, etc. Genoeg ziektes die paar keer per jaar voorkomen die meestal binnen 1, 2 of 3 dagen overgaan.
Mijn huisarts heeft het tering druk. Kan me niet herinneren wanneer er voor het laatst een dokter naast m'n eigen bed stond volgens mij toen ik kind was van minder dan 10 jaar oud of zo. Ik vind eigenlijk dat er dan gewoon een arbo arts naar je verblijfadres moet worden gestuurd om te controleren of zo diezelfde dag.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:53 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Ik geloof dit niet, maar stel dat het zo is, dan is daar toch een oplossing voor te vinden? Huisartsen doen iedere middag nog huisbezoeken bij bejaarden of andere mensen die niet mobiel zijn.
Mwah, onze werkethiek is niet in 35 totaal veranderd hoor.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 11:14 schreef Pajanus het volgende:
[..]
'maar dat komt vooral omdat bij ons een vrij strikt (calvinistische) arbeidsethos heerst. Dat is heel anders vergeleken met landen in zuid-amerika of west-afrika.'
Dit geldt enkel voor een steeds kleiner wordend deel van de bevolking die hier daadwerkelijk aan zulke waardes vasthoudt.
Bron: https://www.ricoh.nl/nieu(...)bevolking-in-europa/quote:Onderzoek: Nederland derde meest productieve beroepsbevolking in Europa
Ja die zaken hebben ongetwijfeld invloed. Maar het is ook de onjuiste perceptie dat er vroeger harder werd gewerkt door de "boomers", dat is natuurlijk lachwekkend, ook omdat de de verzorgingsstaat tussen 1960 - 2010 een grote omvang had. Deze is de afgelopen 15 jaar al behoorlijk gekrompen.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 11:31 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wellicht heeft migratie of de ontkerking invloed op dat arbeidsethos? Dat soort systemen sluiten op termijn dichter aan bij internationale standaarden.
Ligt er maar net aan hoe mentaal sterk je bent. Ik heb meerdere keren situaties gehad waar ik opeens naar huis moest halverwege de dag vanwege mentale shit en heb tot nu toe altijd gewoon gelijk gekregen van een arts.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:56 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Griep (virus), Alcoholvergiftiging (bloedwaarden) zijn ook te meten. Depressie gaat niet binnen 1,2 of 3 dagen over en kondigen zich ook niet 's ochtends om 06:30 uur aan. Stress is geen reden voor ziekmelden (anders wordt het wel erg rustig bij de meeste bedrijven) en een burnout krijg je ook niet 's ochtends om 06:30 uur.
Ja, maar dan kun je toch prima naar de huisarts? Als jij weet dat dit nodig is en je kunt vervolgens op doktersadvies een aantal dagen herstellen dan is er toch helemaal geen probleem?quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:55 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Waarom zou ik naar de huisarts gaan als ik een zware griep heb? Dat is een inderdaad een kwestie van uitzieken.
Ik denk dat het vooral een achterlijk compromis is tussen CDU en SPD. Ik denk dat je het verzengende ontslagrecht aldaar beter kunt hervormen naar het veel flexibelere model zoals in Nederland.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 11:23 schreef nostra het volgende:
Incentives werken vaak sowieso beter dan straffen. Geef iemand 1.500 euro bonus als-ie zich niet ziek heeft gemeld in een jaar. Ja, dan hebben mensen met migraine pech en loop je het risico dat mensen doodziek alsnog aan het wek gaan, maar er zit overal wel een nadeel aan. 70% doorbetalen kan ook; is wel enorm old school, maar schijnt mijn werkgever dus te doen de eerste tien (?) dagen.
In ieder geval, ik kan door de bank genomen ook niet autorijden als ik ziek ben, vindt het CBR ook niet zo heel fijn en daarmee ook de politie niet als er iets gebeurt en een huisarts die langskomt is iets uit lang vervlogen tijden. Die arts heeft er verder ook totaal geen belang bij om jou als 'niet ziek' te bestempelen, dus dat wordt afstempelen en weer optyfen, want hij heeft wel wat beters te doen.
Als je je werknemer écht niet vertrouwt, omdat hij dertig keer op maandag ziek is, dan stuur je lekker de bedrijfsarts (moet je die dus wel hebben in D) of voor mijn part de bedrijfsrecherche erop af. Sowieso zou een werkgever die mij zó wantrouwt lekker de touwtyfus kunnen krijgen, maar ja, als het een wettelijke verplichting wordt...
Probleem voor een oplossing zoeken dit.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |