Het verbond van huisartsen noemde het plan vandaag "catastrofaal", en waarschuwt voor een golf aan extra werk en volstromende wachtkamers.quote:Pakket maatregelen moet Duitse economie redden: ziek melden wordt veel moeilijker
Niet in de gebruikelijke blauwgrijze zaal, maar buiten in de zonnige groene tuin van het kantoor van de bondskanselier presenteert de Duitse regering vandaag een pakket aan maatregelen dat het land weer vooruit moet helpen. In negen pagina's staan 34 punten, van belastinghervormingen tot versoepelingen van het arbeidsrecht.
Hoewel een deel van de stappen kleiner is dan vooraf rondging, telt voor de regering vooral de boodschap die ze hiermee na een tijd van onderlinge strijd wil uitzenden. Namelijk dat het wél kan: constructief samenwerken in het krimpende politieke midden met de hete adem van de radicaal-rechtse AfD in de nek.
Meer voor gezinnen, minder voor topinkomens
Een van de speerpunten is om midden- en lagere inkomens te ontzien. Vooral gezinnen met kinderen zullen dat merken. Zo zullen werkende ouders met twee kinderen en een opgeteld inkomen van 60.000 euro er zo'n 600 euro per jaar op vooruitgaan.
Dat kost de staat 10 miljard euro per jaar. Om dat geld op te halen gaan onder meer topinkomens iets meer belasting betalen. Weliswaar minder vergaand dan eerder geopperd werd, maar hiermee gaat alsnog een langgekoesterde wens van de sociaaldemocraten in vervulling, tegen de zin van hun christendemocratische coalitiegenoten in.
Direct naar de dokter
Om de economie te helpen, krijgen bedrijven daarnaast meer vrijheid en werknemers juist wat minder. Zo mogen werkgevers langer met tijdelijke contracten werken. Een van de meest controversiële veranderingen: werknemers die ziek zijn kunnen niet meer de dokter bellen voor een verklaring, maar moeten daarvoor zelf langskomen. En niet vanaf de vierde ziektedag, zoals nu in Duitsland gebruikelijk is, maar meteen.
Volgens bondskanselier Merz, die zich eerder ongeliefd maakte door te suggereren dat Duitsers te vaak ziek of lui zijn en het telefonisch ziek melden misbruiken, is dat nodig om een concurrentienadeel ten opzichte van andere landen tegen te gaan. Ook al komt onder meer een studie van een grote zorgverzekeraar tot andere conclusies, voor de christendemocraten en werkgeversorganisaties is het een kleine overwinning.
Voor de sociaaldemocraten is het juist een bittere pil. Het verbond van huisartsen noemde het plan vandaag "catastrofaal", en waarschuwt voor een golf aan extra werk en volstromende wachtkamers.
Verder neemt de bureaucratie voor bedrijven af doordat ze minder schriftelijke verantwoording hoeven af te leggen, bijvoorbeeld over hun productieketens. De regeldruk gaat naar beneden naar het Europese minimumvereiste.
Wat betreft het grote hoofdpijndossier pensioenen belooft de regering voor het einde van het jaar een omvangrijk voorstel van een werkgroep van experts om te zetten in wetgeving.
'Ondersteun ons'
De reacties op het hele pakket zijn gemengd. Vanuit de oppositie komt veel kritiek, linkse partijen hekelen het wantrouwen van werknemers dat uit een deel van de maatregelen spreekt. Volgens de AfD zijn de belastinghervormingen verwaarloosbaar. Maar industrie en vakbonden zien het pakket ook als een voorzichtig positief signaal.
De ene grote sprong vooruit is met dit pakket nog niet genomen, beaamt de regering. "Dit is niet de big bang", aldus CSU-voorzitter Markus Söder, "maar een volgende stap uit de crisis".
Bondskanselier Merz wendt zich aan het einde van zijn toespraak tot het Duitse volk. "We weten dat u beslissingen wil en geen ruzie. Precies dat leveren we. Maar we hebben ook een verzoek aan u: doe mee, ondersteun ons bij de hervormingen die nu nodig zijn."
Het klinkt als een oproep aan ontevreden kiezers om niet uit te wijken naar radicale partijen als de AfD, die tot nu toe nog geen regeringsverantwoordelijkheid hoefde te dragen en campagne voert met voorstellingen van een traditioneel, wit en op zichzelf gericht Duitsland. "Ik begrijp het verlangen naar het oude, naar het verleden. Maar we kunnen ons niet verstoppen in het verleden. We moeten een passie ontwikkelen voor de toekomst van ons land."
Merz' belofte met de hervormingsplannen: "Duitsland zal merken dat er wat verandert, het alledaagse leven wordt lichter." Zijn hoop: dan volgt de tevredenheid over hem en zijn regering vanzelf.
Nee.quote:Op donderdag 2 juli 2026 21:33 schreef Wantie het volgende:
Hebben ze in Duitsland geen bedrijfsartsen?
Gewoon al kotsend naar kantoor gaan. Doet het altijd goedquote:Op donderdag 2 juli 2026 21:34 schreef nostra het volgende:
Idee is goed, uitvoering dan wat minder. Als ik ziekziek ben en dus niet kan werken, heb ik wel wat anders aan mijn kop dan naar de huisarts gaan voor een conciërgebriefje. Kom maar langs als je me wil zien kotsen.
Steeds meer onneukbare extreem rechtse wappies waardoor de bevolking vergrijst?quote:Op donderdag 2 juli 2026 21:28 schreef Kottnauer het volgende:
Symptoombestrijding maar weigeren de oorzaak te benoemen.
Ik had vorig jaar iedere 30 minuten spuitende spetterpoep. Ik zou graag willen weten hoe deze barmhartige christenen denken dat ik met enige waardigheid bij de dokter kan komen in zo'n geval.quote:Op donderdag 2 juli 2026 21:34 schreef nostra het volgende:
Idee is goed, uitvoering dan wat minder. Als ik ziekziek ben en dus niet kan werken, heb ik wel wat anders aan mijn kop dan naar de huisarts gaan voor een conciërgebriefje. Kom maar langs als je me wil zien kotsen.
En hoe de huisarts gaat controleren of je wel echt last van spuitende spetterpoep hebtquote:Op donderdag 2 juli 2026 21:51 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik had vorig jaar iedere 30 minuten spuitende spetterpoep. Ik zou graag willen weten hoe deze barmhartige christenen denken dat ik met enige waardigheid bij de dokter kan komen in zo'n geval.
Witte broek aan en de auto instappen.quote:Op donderdag 2 juli 2026 21:54 schreef Breekfast het volgende:
[..]
En hoe de huisarts gaat controleren of je wel echt last van spuitende spetterpoep hebt
En die is?quote:Op donderdag 2 juli 2026 21:28 schreef Kottnauer het volgende:
30 minuten naast mij zitten ofzo. Was heel apart. Voelde mij afgezien van regelmatige kramp gewoon ok, maar als je niet op werk kan verschijnen zonder in je broek te schijten heb je toch een uitdaging.quote:Op donderdag 2 juli 2026 21:54 schreef Breekfast het volgende:
[..]
En hoe de huisarts gaat controleren of je wel echt last van spuitende spetterpoep hebt
Dit is geen sadistisch plan en is prima in lijn met de wereldwijde standaard qua ziekmelding. Dit is ook prima in lijn met een groot aantal andere EU landen;quote:Op donderdag 2 juli 2026 22:07 schreef Glazenmaker het volgende:
Goede kans trouwens dat dit een rode haring is. Heel veel reacties uitlokken op een sadistisch plan dat praktisch niet uitgevoerd kan worden en dan hoef je de andere 33 punten niet zo hard te verdedigen. Je geeft die na veel theater op en zowel jij als de oppositie kan roepen dat je heel hard je best hebt gedaan voor een goed resultaat.
Maar of dit het idee is, of dat ze het echt zo willen gaan uitvoeren, in beide gevallen ben je imho een ongelofelijke klootzak dat je de mensen die werken in het zorgstelsel zo misbruikt als politiek. Neo fascisten van de AfD hijgen in je nek en je gaat je zo gedragen. Schandalig. Collaboratie of boosaardige stupiditeit. Een andere verklaring heb ik niet.
En wat is de oorzaak van het vele ziek melden?quote:Op donderdag 2 juli 2026 21:28 schreef Kottnauer het volgende:
videobellen, diagnose op basis van het geluid en eventueel het spetterpatroonquote:Op donderdag 2 juli 2026 21:51 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik had vorig jaar iedere 30 minuten spuitende spetterpoep. Ik zou graag willen weten hoe deze barmhartige christenen denken dat ik met enige waardigheid bij de dokter kan komen in zo'n geval.
Nou, noem mij maar een nationalist ofzo hoor, maar laten we alsjeblieft beter zijn dan 'de wereldwijde standaard'.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 00:44 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit is geen sadistisch plan en is prima in lijn met de wereldwijde standaard qua ziekmelding. Dit is ook prima in lijn met een groot aantal andere EU landen;
In Oostenrijk, België, Estland, Finland, Slovenië, Hongarije kan dit door de werkgever ook op de eerste dag gevraagd worden in andere landen zoals Italië en Frankrijk na twee dagen en in wat andere landen na drie dagen, o.a. Spanje.
Wereldwijd is een doctersattest op de eerste dag van ziekte de standaard.
Dit. En ik mag hopen dat dat wederzijds is. Dat huisartsen geen zin hebben in al die extra kleine/korte ziektegevallen.quote:Op donderdag 2 juli 2026 21:34 schreef nostra het volgende:
Ik vraag mij af of dit de vermeende misbruikers van het systeem er toe aanzet om productiever te worden en zich gedienstiger zullen opstellen naar hun werkgever.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 00:44 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit is geen sadistisch plan en is prima in lijn met de wereldwijde standaard qua ziekmelding. Dit is ook prima in lijn met een groot aantal andere EU landen;
In Oostenrijk, België, Estland, Finland, Slovenië, Hongarije kan dit door de werkgever ook op de eerste dag gevraagd worden in andere landen zoals Italië en Frankrijk na twee dagen en in wat andere landen na drie dagen, o.a. Spanje.
Wereldwijd is een doctersattest op de eerste dag van ziekte de standaard.
Huisartsen gaan gewoon iedereen een briefje geven omdat het onmogelijk is te controlerenquote:Op donderdag 2 juli 2026 21:53 schreef Breekfast het volgende:
Haha, hoe kan zoiets gaan werken?
In Nederland krijgt een huisarts nu al alle patiënt-verzoeken voor een consult amper weggewerkt. En dan zou de huisarts ook nog elke zieke werknemer vanaf ziektedag 1 moeten ontvangen om te controleren of ze wel echt ziek zijn? Hoe dan?
Een systeem van 48 of 72 uur lijkt me ook prima.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 00:53 schreef probeer het volgende:
[..]
Nou, noem mij maar een nationalist ofzo hoor, maar laten we alsjeblieft beter zijn dan 'de wereldwijde standaard'.
Geen idee eigenlijk, maar gezien de recente stagnatie van de productiviteit dat er toch wel wat gaat veranderen.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 00:56 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik vraag mij af of dit de vermeende misbruikers van het systeem er toe aanzet om productiever te worden en zich gedienstiger zullen opstellen naar hun werkgever.
Onderschat het bureaucratische Duitse ontslagrecht niet. Das wel ff anders als hier in Nederland.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |