Opmerkelijke post dit. Je vindt het jammer dat een overduidelijke trol, die niet in staat om een serieuze en inhoudelijk discussie te voeren de afgelopen twee jaar totaal is geradicaliseerd op bepaalde onderwerpen, is vertrokken? Ik (en velen met mij) niet. Dit soort users zijn de users die FOK! geen betere plek maken.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 07:52 schreef nostra het volgende:
Wtf, Glazenmaker ook al op anoniem? Da's snel gegaan dan. Zonde, weer een goede user weg, al waren we het bepaald niet met elkaar eens vaak.
Ik sta precies tussen de werkgever en de werknemer in.quote:Op zondag 5 juli 2026 23:17 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
HUH? Je komt als Putin-aanhanger op voor de werkgever? Ten eerste hoort een werkgever te zorgen dat de arbeidsomstandigheden voor zijn werknemers altijd geschikt zijn om de arbeid uit te kunnen voeren en bij herhaaldelijk ziekteverzuim de ARBO-arts om advies te vragen. Wantrouwen vanuit de werkgever is altijd een signaal dat de bedrijfsvoering niet goed loopt.
Jij wilt de zorg echt over de kling jagen met allerlei zinloze onderzoeken en testen?quote:Op vrijdag 3 juli 2026 13:56 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Griep (virus), Alcoholvergiftiging (bloedwaarden) zijn ook te meten. Depressie gaat niet binnen 1,2 of 3 dagen over en kondigen zich ook niet 's ochtends om 06:30 uur aan. Stress is geen reden voor ziekmelden (anders wordt het wel erg rustig bij de meeste bedrijven) en een burnout krijg je ook niet 's ochtends om 06:30 uur.
Zelfs bij vermoeden van hersenschudding komen ze niet langs maar moet je paar dagen rust pakken.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 14:04 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Als je zooooo ziek bent dan kan de huisarts ook op huisbezoek komen.
Maar wees eerlijk: hoe vaak is iemand zoooo ziek?
Waarom niet? Die zegt in NL neem 2 paracetamol en kijk het 2 weken aan.quote:Op zondag 5 juli 2026 21:06 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat is er precies gebeurt qua arbeidstirannie?
Wat dat betreft ben ik wel voor een ruimere ontslagvergoeding als het ontslag niet rechtmatig is.
Het is ook om het gratuite ziekmelden tegen te gaan. Maandag na een festival; ik ben moe, ik meld me maar ziek. Als je dan ook nog langs de arts moet om dit aan te tonen wordt dat gewoonweg niet gedaan.
Precies. Het systeem in Nederland is vrij goed. Een bedrijfsarts zal je eerder proberen aan het werk te krijgen dan een huisarts. Een bedrijfsarts zal meestal ook aangeven hoeveel uren en welke werkzaamheden eventueel tijdelijk uitgevoerd kunnen worden. Iets dat een huisarts nooit zal doen ook al omdat hij de bedrijvigheid niet kent waar je werkt en de functie inhoud ook niet. Een huisarts zal je veel eerder langer de tijd geven te herstellen en thuis laten zitten.quote:Op zondag 5 juli 2026 20:58 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik verwacht eigenlijk niet dat een huisarts iemand is die je makkelijker naar het werk stuurt dan een bedrijfsarts.
Wat jij wil is gewoon dat de drempel omhoog gaat. Dat vereist dat ook gedeeltelijk zieke werknemers gewoon naar het werk gestuurd kunnen worden. Dat kan nu in principe niet als werknemer daar geen zin in heeft.
Ik heb daar zo mijn vraagtekens bij om die drempel hoger te leggen. Recentelijk ben ik ook geconfronteerd met arbeidstirannie, het is maar wat prettig dat het systeem je een redelijk (niet rijkelijk) arrangement aanbiedt met mogelijkheden om je daartegen te verweren. Een werkgever die over de scheef gaat kan geconfronteerd worden met loonsancties bij het uwv, of majeure bedragen bij de kantonrechter. Sowieso kost een civiele procedure klauwen met geld.
Dit systeem in Nederland is in principe goed in evenwicht.
We hebben het over 1 a 2 consulten per dagquote:Op dinsdag 7 juli 2026 11:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Jij wilt de zorg echt over de kling jagen met allerlei zinloze onderzoeken en testen?
Dan loopt de bedrijfsvoering niet goed, want waarom zou een werknemer anders de kantjes er van af lopen.quote:Op maandag 6 juli 2026 08:41 schreef Pajanus het volgende:
[..]
'Wantrouwen vanuit de werkgever is altijd een signaal dat de bedrijfsvoering niet goed loopt.'
Nee? het kan toch ook zo zijn dat een werknemer daadwerkelijk de kantjes er vanaf loopt en misbruik maakt?
Mijn ervaring met de bedrijfsartsen van onze toko zijn veel positiever dan jij beschrijft.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 11:41 schreef Cherni het volgende:
[..]
Precies. Het systeem in Nederland is vrij goed. Een bedrijfsarts zal je eerder proberen aan het werk te krijgen dan een huisarts. Een bedrijfsarts zal meestal ook aangeven hoeveel uren en welke werkzaamheden eventueel tijdelijk uitgevoerd kunnen worden. Iets dat een huisarts nooit zal doen ook al omdat hij de bedrijvigheid niet kent waar je werkt en de functie inhoud ook niet. Een huisarts zal je veel eerder langer de tijd geven te herstellen en thuis laten zitten.
Dat kan heel wat redenen hebben. Een logistiek medewerker heeft niet perse intrinsieke motivatie voor een koelruimte bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 16:12 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dan loopt de bedrijfsvoering niet goed, want waarom zou een werknemer anders de kantjes er van af lopen.
Dat soort dingen gebeuren altijd, maar als het bedrijf in kwestie fijn en betekenisvol werk levert dan weten mensen echt wel hun verantwoordelijkheid te nemen. Als je je personeel als stront behandeld gaan mensen natuurlijk de kantjes er af lopen.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 16:48 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Dat kan heel wat redenen hebben. Een logistiek medewerker heeft niet perse intrinsieke motivatie voor een koelruimte bijvoorbeeld.
Of iemand die s'avonds keihard gaat zuipen en zich de volgende ochtend ziekmeld na om 06:00 thuisgekomen te zijn.
of ben je het daar niet mee eens?
Ik zeg juist dat een bedrijfsarts een beter beeld kan hebben wat je mog zou kunnen doen bij een aandoening.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 16:26 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Mijn ervaring met de bedrijfsartsen van onze toko zijn veel positiever dan jij beschrijft.
Ook die weten dat iemand goed laten herstellen van een depressie minder uitval geeft dan weer te snel aan het werk gaan
Nee jij hebt het ook over testen en bloedonderzoeken. Plus de last zal allesbehalve gelijk verdeeld wordenquote:Op dinsdag 7 juli 2026 16:06 schreef Multatilu het volgende:
[..]
We hebben het over 1 a 2 consulten per dag
Wat is het nu, dat soort dingen gebeuren altijd of dat soort dingen gebeuren bij een fijn bedrijf niet?quote:Op dinsdag 7 juli 2026 17:44 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat soort dingen gebeuren altijd, maar als het bedrijf in kwestie fijn en betekenisvol werk levert dan weten mensen echt wel hun verantwoordelijkheid te nemen. Als je je personeel als stront behandeld gaan mensen natuurlijk de kantjes er af lopen.
Nou dit. Duitsland zal over één, twee generaties afzakken naar het niveau van de culturen die ze massaal aan het importeren zijn. Dat betekent onbetrouwbare veiligheid, nutsvoorzieningen, infrastructuur, OV, zorg, etc om nog maar te zwijgen van corruptie en het weglekken van middelen die massaal zijn intrede gaat doen.quote:Op donderdag 2 juli 2026 21:28 schreef Kottnauer het volgende:
Symptoombestrijding maar weigeren de oorzaak te benoemen.
Nou ja, een ba houdt rekening met de beperkingen van werknemer, en het belang van de werkgever. Dat laat onverlet dat geacht wordt dat een ba ten alle tijde het medisch belang laat prevaleren.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 11:41 schreef Cherni het volgende:
[..]
Precies. Het systeem in Nederland is vrij goed. Een bedrijfsarts zal je eerder proberen aan het werk te krijgen dan een huisarts. Een bedrijfsarts zal meestal ook aangeven hoeveel uren en welke werkzaamheden eventueel tijdelijk uitgevoerd kunnen worden. Iets dat een huisarts nooit zal doen ook al omdat hij de bedrijvigheid niet kent waar je werkt en de functie inhoud ook niet. Een huisarts zal je veel eerder langer de tijd geven te herstellen en thuis laten zitten.
En allemaal bedacht door mensen die nog nooit arts zijn geweest.quote:Op donderdag 2 juli 2026 21:26 schreef Mikeytt het volgende:
Wereldvreemde mensen. De werkdruk bij Duitse artsen is zowat het allerhoogste in Europa!!! Duitse artsen klokken wel 50-60 uur per week. En ze nu dan opzadelen met een gigantische bak extra werk... Dit gaat echt fout
Bij een bedrijf dat goed voor het personeel is, is minder ziekteverzuim en zet de werknemer zich meer in voor de organisatie.quote:Op woensdag 8 juli 2026 08:32 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Wat is het nu, dat soort dingen gebeuren altijd of dat soort dingen gebeuren bij een fijn bedrijf niet?
Wij zijn heel goed voor het personeel maar ook dan komt het voor helaas.
Dan ga je het hele traject in en hopelijk voordat er een contract van onbepaalde tijd gegeven is.
quote:Op woensdag 8 juli 2026 09:57 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Bij een bedrijf dat goed voor het personeel is, is minder ziekteverzuim en zet de werknemer zich meer in voor de organisatie.
Tja hier valt aan twee kanten wat van te zeggen.quote:Op woensdag 8 juli 2026 09:49 schreef HSG het volgende:
[..]
En allemaal bedacht door mensen die nog nooit arts zijn geweest.
Net als bij leraren. Er wordt ergens centraal bedacht hoe zij les moeten geven en wat ze allemaal aan onzin erbij moeten doen en dat allemaal bedacht door mensen die nog nooit voor de klas hebben gestaan.
Precies.quote:Op woensdag 8 juli 2026 09:57 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Bij een bedrijf dat goed voor het personeel is, is minder ziekteverzuim en zet de werknemer zich meer in voor de organisatie.
Een ba laat het medisch belang previleren als je gewoon meewerkt. Natuurlijk zijn er uitzonderingen waar het mis gaat.quote:Op woensdag 8 juli 2026 09:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nou ja, een ba houdt rekening met de beperkingen van werknemer, en het belang van de werkgever. Dat laat onverlet dat geacht wordt dat een ba ten alle tijde het medisch belang laat prevaleren.
Dat gezegd hebbende vind ik dat beleid rondom ziekteverzuim aardig geregeld is. Wel opvallend dat het ziekteverzuim het hoogst is bij grote overheidsmolochen, dat is bevreemdend omdat daar de arbeidsomstandigheden vaak uitstekend zijn. Daar zou toch eens gekeken moeten worden hoe dat kan.
Waar wel terreinwinst is te behalen door rechters meer mogelijkheden en ruimte te geven om werkgevers die zogenoemd "ernstig verwijtbaar" hebben gehandeld harder en financieel zwaarder aan te pakken. Te denken valt aan hogere billijke vergoedingen, maar ook boetes vanuit min.sociale zaken als de rechter "ernstig verwijtbaar handelen" heeft vastgesteld. Maar ook voor het UWV kan daarbovenop nog een rol spelen zoals loonsancties of hogere ww en ziektekostenpremies. Een en ander in samenhang te bezien met de draagkracht van het bedrijf en de omstandigheden van het geval.
Probleem is dat werkgever zich redelijk vrij voelen tov werknemers om te doen wat ze willen, en ik geef hen daarin gelijk. De meeste werknemers zijn geen lid meer van de bond, of hebben geen rechtsbijstandverzekering, of geen geld en energie om te procederen.
De dumping van gesubisidieerde auto's enz vanuit China?quote:Op donderdag 2 juli 2026 21:28 schreef Kottnauer het volgende:
Symptoombestrijding maar weigeren de oorzaak te benoemen.
Mee eens. Iemand die alle dagen met kinderen werkt weet inderdaad veel minder over kinderen dan iemand die nog nooit met kinderen werkt.quote:Op woensdag 8 juli 2026 10:09 schreef Pajanus het volgende:
[..]
[..]
Tja hier valt aan twee kanten wat van te zeggen.
de mensen in het magazijn weten het ook altijd veel en veel beter dan de directeur zelf.
Terwijl die echt met de allerslechtste ideeen komen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |