abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 juli 2026 @ 09:25:57 #226
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221261571
quote:
8s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 07:52 schreef nostra het volgende:
Wtf, Glazenmaker ook al op anoniem? Da's snel gegaan dan. Zonde, weer een goede user weg, al waren we het bepaald niet met elkaar eens vaak.
Opmerkelijke post dit. Je vindt het jammer dat een overduidelijke trol, die niet in staat om een serieuze en inhoudelijk discussie te voeren de afgelopen twee jaar totaal is geradicaliseerd op bepaalde onderwerpen, is vertrokken? Ik (en velen met mij) niet. Dit soort users zijn de users die FOK! geen betere plek maken.

Ik denk dat FOK! een plek moet zijn waar een veelzijdigheid van gedachtegoed welkom is, maar graag wel op een serieuze manier zodat je inhoudelijk over dingen kunt discussiëren. Dát maakt een forum tof. Het serieuze discussiëren is iedere keer waar het bij Glazenmaker misging.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  dinsdag 7 juli 2026 @ 10:46:25 #227
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_221262548
Hoe de D gezondheidsburocratie werkt
Ik bestelde een stel herhaalrecepten een paar weken geleden. Eentje werd mij verteld, nee, die kunt u pas na 1 juli bestellen, want volgens onze gegevens heeft u er nog X. Ik bestel dus 2 Juli de andere. Kreeg ik vrijdag een appje dat mijn recepten weliswaar klaar staan, maar ik naar de huisarts moet met mijn kaart zoals ieder kwartaal (iets wat de ziektekostenverzekeraar eist om ondoorgrondelijke redenen)
Gaf ik mijn kaart mee aan mijn man, die er maandag sowieso heen moest.
Vanmorgen bij de apotheek, nee, 2 recepten zijn gisteren afgelopen, ze hebben maar een beperkte looptijd. HA telefonisch uiteraard nooit bereikbaar, dus ook daarheen. Assistente maakte het in orde en nu kan ik dus morgen bij de apotheek voorbij om ze op te halen.
Let wel, het gaat om generica, kosten 3-4 euro per doosje.
En dan is men verbaasd dat de kosten van het gezondheidssysteem de pan uit rijzen, en besluit nog meer burocratie te introduceren....
Oh Herr, Wirf Hirn vom Himmel, oder Steine, Hauptsache du Triffst.
  dinsdag 7 juli 2026 @ 10:58:48 #228
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221262737
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 23:17 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
HUH? Je komt als Putin-aanhanger op voor de werkgever? Ten eerste hoort een werkgever te zorgen dat de arbeidsomstandigheden voor zijn werknemers altijd geschikt zijn om de arbeid uit te kunnen voeren en bij herhaaldelijk ziekteverzuim de ARBO-arts om advies te vragen. Wantrouwen vanuit de werkgever is altijd een signaal dat de bedrijfsvoering niet goed loopt.
Ik sta precies tussen de werkgever en de werknemer in.
Ik vertrouw beide partijen niet omdat beide partijen opportunistisch zijn. Sommige werknemers zijn lui, en sommige werkgevers kunnen het recht op "eisen" dat werknemer haar arbeid hervat inzetten op tirannieke wijze.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  dinsdag 7 juli 2026 @ 11:12:25 #229
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_221262863
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 13:56 schreef Multatilu het volgende:

[..]
Griep (virus), Alcoholvergiftiging (bloedwaarden) zijn ook te meten. Depressie gaat niet binnen 1,2 of 3 dagen over en kondigen zich ook niet 's ochtends om 06:30 uur aan. Stress is geen reden voor ziekmelden (anders wordt het wel erg rustig bij de meeste bedrijven) en een burnout krijg je ook niet 's ochtends om 06:30 uur.
Jij wilt de zorg echt over de kling jagen met allerlei zinloze onderzoeken en testen?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 7 juli 2026 @ 11:14:24 #230
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_221262879
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 14:04 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Als je zooooo ziek bent dan kan de huisarts ook op huisbezoek komen.
Maar wees eerlijk: hoe vaak is iemand zoooo ziek?
Zelfs bij vermoeden van hersenschudding komen ze niet langs maar moet je paar dagen rust pakken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  dinsdag 7 juli 2026 @ 11:21:21 #231
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_221262913
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 21:06 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Wat is er precies gebeurt qua arbeidstirannie?
Wat dat betreft ben ik wel voor een ruimere ontslagvergoeding als het ontslag niet rechtmatig is.

Het is ook om het gratuite ziekmelden tegen te gaan. Maandag na een festival; ik ben moe, ik meld me maar ziek. Als je dan ook nog langs de arts moet om dit aan te tonen wordt dat gewoonweg niet gedaan.

Waarom niet? Die zegt in NL neem 2 paracetamol en kijk het 2 weken aan.
Ik denk eerlijk gezegd dat het verzuim eerder langer zal worden.
pi_221263026
quote:
7s.gif Op zondag 5 juli 2026 20:58 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik verwacht eigenlijk niet dat een huisarts iemand is die je makkelijker naar het werk stuurt dan een bedrijfsarts.
Wat jij wil is gewoon dat de drempel omhoog gaat. Dat vereist dat ook gedeeltelijk zieke werknemers gewoon naar het werk gestuurd kunnen worden. Dat kan nu in principe niet als werknemer daar geen zin in heeft.

Ik heb daar zo mijn vraagtekens bij om die drempel hoger te leggen. Recentelijk ben ik ook geconfronteerd met arbeidstirannie, het is maar wat prettig dat het systeem je een redelijk (niet rijkelijk) arrangement aanbiedt met mogelijkheden om je daartegen te verweren. Een werkgever die over de scheef gaat kan geconfronteerd worden met loonsancties bij het uwv, of majeure bedragen bij de kantonrechter. Sowieso kost een civiele procedure klauwen met geld.

Dit systeem in Nederland is in principe goed in evenwicht.
Precies. Het systeem in Nederland is vrij goed. Een bedrijfsarts zal je eerder proberen aan het werk te krijgen dan een huisarts. Een bedrijfsarts zal meestal ook aangeven hoeveel uren en welke werkzaamheden eventueel tijdelijk uitgevoerd kunnen worden. Iets dat een huisarts nooit zal doen ook al omdat hij de bedrijvigheid niet kent waar je werkt en de functie inhoud ook niet. Een huisarts zal je veel eerder langer de tijd geven te herstellen en thuis laten zitten.
pi_221264615
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 11:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Jij wilt de zorg echt over de kling jagen met allerlei zinloze onderzoeken en testen?
We hebben het over 1 a 2 consulten per dag
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
pi_221264640
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2026 08:41 schreef Pajanus het volgende:

[..]
'Wantrouwen vanuit de werkgever is altijd een signaal dat de bedrijfsvoering niet goed loopt.'

Nee? het kan toch ook zo zijn dat een werknemer daadwerkelijk de kantjes er vanaf loopt en misbruik maakt?
Dan loopt de bedrijfsvoering niet goed, want waarom zou een werknemer anders de kantjes er van af lopen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  dinsdag 7 juli 2026 @ 16:26:12 #235
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_221264710
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 11:41 schreef Cherni het volgende:

[..]
Precies. Het systeem in Nederland is vrij goed. Een bedrijfsarts zal je eerder proberen aan het werk te krijgen dan een huisarts. Een bedrijfsarts zal meestal ook aangeven hoeveel uren en welke werkzaamheden eventueel tijdelijk uitgevoerd kunnen worden. Iets dat een huisarts nooit zal doen ook al omdat hij de bedrijvigheid niet kent waar je werkt en de functie inhoud ook niet. Een huisarts zal je veel eerder langer de tijd geven te herstellen en thuis laten zitten.
Mijn ervaring met de bedrijfsartsen van onze toko zijn veel positiever dan jij beschrijft.

Ook die weten dat iemand goed laten herstellen van een depressie minder uitval geeft dan weer te snel aan het werk gaan
The name is Putler, Vladimir Putler
  dinsdag 7 juli 2026 @ 16:48:45 #236
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_221264868
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 16:12 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Dan loopt de bedrijfsvoering niet goed, want waarom zou een werknemer anders de kantjes er van af lopen.
Dat kan heel wat redenen hebben. Een logistiek medewerker heeft niet perse intrinsieke motivatie voor een koelruimte bijvoorbeeld.

Of iemand die s'avonds keihard gaat zuipen en zich de volgende ochtend ziekmeld na om 06:00 thuisgekomen te zijn.

of ben je het daar niet mee eens?
Lachen joh.
pi_221265310
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 16:48 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Dat kan heel wat redenen hebben. Een logistiek medewerker heeft niet perse intrinsieke motivatie voor een koelruimte bijvoorbeeld.

Of iemand die s'avonds keihard gaat zuipen en zich de volgende ochtend ziekmeld na om 06:00 thuisgekomen te zijn.

of ben je het daar niet mee eens?
Dat soort dingen gebeuren altijd, maar als het bedrijf in kwestie fijn en betekenisvol werk levert dan weten mensen echt wel hun verantwoordelijkheid te nemen. Als je je personeel als stront behandeld gaan mensen natuurlijk de kantjes er af lopen.
pi_221265436
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 16:26 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Mijn ervaring met de bedrijfsartsen van onze toko zijn veel positiever dan jij beschrijft.

Ook die weten dat iemand goed laten herstellen van een depressie minder uitval geeft dan weer te snel aan het werk gaan
Ik zeg juist dat een bedrijfsarts een beter beeld kan hebben wat je mog zou kunnen doen bij een aandoening.

Er zijn talloze aandoeningen van koorts tot MS enz enz. Bij een gebroken enkel kun je bijvoorbeeld geen bus rijden maar in overleg met een bedrijfsarts kun je mogelijk wel thuis tijdelijk admistratief werk verrichten als die mogelijkheid bestaat in overleg. Een huisarts kan dat niet omdat hij niets van de bedrijfsvoering af weet en wat mogelijk is. Die zal eerder zeggen ga maar weer die bus rijden als de enkel geheel in orde is.

Of dit positief of negatief is ligt aan de situatie. Het systeem is wat mij betreft prima. Beter dan binnen 24 uur via de huisarts een verklaring afgeven. Ik zie dat als nutteloos en extra werk. Gewoon ziekmelding bij een manager die een bedrijfsarts inschakeld.

[ Bericht 10% gewijzigd door Cherni op 07-07-2026 18:22:40 ]
  dinsdag 7 juli 2026 @ 21:21:38 #239
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_221268806
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 16:06 schreef Multatilu het volgende:

[..]
We hebben het over 1 a 2 consulten per dag
Nee jij hebt het ook over testen en bloedonderzoeken. Plus de last zal allesbehalve gelijk verdeeld worden
  woensdag 8 juli 2026 @ 08:32:20 #240
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_221272157
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 17:44 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Dat soort dingen gebeuren altijd, maar als het bedrijf in kwestie fijn en betekenisvol werk levert dan weten mensen echt wel hun verantwoordelijkheid te nemen. Als je je personeel als stront behandeld gaan mensen natuurlijk de kantjes er af lopen.
Wat is het nu, dat soort dingen gebeuren altijd of dat soort dingen gebeuren bij een fijn bedrijf niet?

Wij zijn heel goed voor het personeel maar ook dan komt het voor helaas.
Dan ga je het hele traject in en hopelijk voordat er een contract van onbepaalde tijd gegeven is.
Lachen joh.
pi_221272199
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 21:28 schreef Kottnauer het volgende:
Symptoombestrijding maar weigeren de oorzaak te benoemen.
Nou dit. Duitsland zal over één, twee generaties afzakken naar het niveau van de culturen die ze massaal aan het importeren zijn. Dat betekent onbetrouwbare veiligheid, nutsvoorzieningen, infrastructuur, OV, zorg, etc om nog maar te zwijgen van corruptie en het weglekken van middelen die massaal zijn intrede gaat doen.

Vrij logisch gevolg natuurlijk. Je ziet nu al de eerste scheuren komen in zware bezuinigingen en het versoberen van allerlei zaken zoals dit artikel aan aangeeft maar we staan pas aan het begin omdat er ook nog eens veel te weinig kinderen geboren worden.
Wat we gaan zien is dat politici met politiek correcte oogkleppen op het land naar de afgrond brengen, de staatschuld gebruikend om de schijn nog enigszins op te houden maar dan onvermijdelijk de rekening gepresenteerd zullen krijgen.
  woensdag 8 juli 2026 @ 09:33:01 #242
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221272538
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 11:41 schreef Cherni het volgende:

[..]
Nou ja, een ba houdt rekening met de beperkingen van werknemer, en het belang van de werkgever. Dat laat onverlet dat geacht wordt dat een ba ten alle tijde het medisch belang laat prevaleren.

Dat gezegd hebbende vind ik dat beleid rondom ziekteverzuim aardig geregeld is. Wel opvallend dat het ziekteverzuim het hoogst is bij grote overheidsmolochen, dat is bevreemdend omdat daar de arbeidsomstandigheden vaak uitstekend zijn. Daar zou toch eens gekeken moeten worden hoe dat kan.

Waar wel terreinwinst is te behalen door rechters meer mogelijkheden en ruimte te geven om werkgevers die zogenoemd "ernstig verwijtbaar" hebben gehandeld harder en financieel zwaarder aan te pakken. Te denken valt aan hogere billijke vergoedingen, maar ook boetes vanuit min.sociale zaken als de rechter "ernstig verwijtbaar handelen" heeft vastgesteld. Maar ook voor het UWV kan daarbovenop nog een rol spelen zoals loonsancties of hogere ww en ziektekostenpremies. Een en ander in samenhang te bezien met de draagkracht van het bedrijf en de omstandigheden van het geval.
Probleem is dat werkgever zich redelijk vrij voelen tov werknemers om te doen wat ze willen, en ik geef hen daarin gelijk. De meeste werknemers zijn geen lid meer van de bond, of hebben geen rechtsbijstandverzekering, of geen geld en energie om te procederen.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_221272773
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 21:26 schreef Mikeytt het volgende:
Wereldvreemde mensen. De werkdruk bij Duitse artsen is zowat het allerhoogste in Europa!!! Duitse artsen klokken wel 50-60 uur per week. En ze nu dan opzadelen met een gigantische bak extra werk... Dit gaat echt fout
En allemaal bedacht door mensen die nog nooit arts zijn geweest.

Net als bij leraren. Er wordt ergens centraal bedacht hoe zij les moeten geven en wat ze allemaal aan onzin erbij moeten doen en dat allemaal bedacht door mensen die nog nooit voor de klas hebben gestaan.
Corporate translator
pi_221272799
Volgens mij moet je bij een krimpende economie toch juist inzetten op maatregelen die innovatie bevorderen? Als Duitsland terrein verliest op onderdelen waar ze traditioneel koploper zijn dan moet je uitwijken naar andere sectoren of die sectoren innoveren, bijvoorbeeld met AI.

Ziekmelden moeilijker maken gaat niet ineens lijden tot hogere productiviteit. Rare maatregel.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_221272822
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 08:32 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Wat is het nu, dat soort dingen gebeuren altijd of dat soort dingen gebeuren bij een fijn bedrijf niet?

Wij zijn heel goed voor het personeel maar ook dan komt het voor helaas.
Dan ga je het hele traject in en hopelijk voordat er een contract van onbepaalde tijd gegeven is.
Bij een bedrijf dat goed voor het personeel is, is minder ziekteverzuim en zet de werknemer zich meer in voor de organisatie.
  woensdag 8 juli 2026 @ 10:09:45 #246
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_221272884
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 09:57 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Bij een bedrijf dat goed voor het personeel is, is minder ziekteverzuim en zet de werknemer zich meer in voor de organisatie.
quote:
7s.gif Op woensdag 8 juli 2026 09:49 schreef HSG het volgende:

[..]
En allemaal bedacht door mensen die nog nooit arts zijn geweest.

Net als bij leraren. Er wordt ergens centraal bedacht hoe zij les moeten geven en wat ze allemaal aan onzin erbij moeten doen en dat allemaal bedacht door mensen die nog nooit voor de klas hebben gestaan.
Tja hier valt aan twee kanten wat van te zeggen.
de mensen in het magazijn weten het ook altijd veel en veel beter dan de directeur zelf.
Terwijl die echt met de allerslechtste ideeen komen.
Lachen joh.
  woensdag 8 juli 2026 @ 10:10:09 #247
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_221272887
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 09:57 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Precies.

Echter is het niet te voorkomen en momenteel in NL heel streng geregeld.
Lachen joh.
pi_221272998
quote:
7s.gif Op woensdag 8 juli 2026 09:33 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Nou ja, een ba houdt rekening met de beperkingen van werknemer, en het belang van de werkgever. Dat laat onverlet dat geacht wordt dat een ba ten alle tijde het medisch belang laat prevaleren.

Dat gezegd hebbende vind ik dat beleid rondom ziekteverzuim aardig geregeld is. Wel opvallend dat het ziekteverzuim het hoogst is bij grote overheidsmolochen, dat is bevreemdend omdat daar de arbeidsomstandigheden vaak uitstekend zijn. Daar zou toch eens gekeken moeten worden hoe dat kan.

Waar wel terreinwinst is te behalen door rechters meer mogelijkheden en ruimte te geven om werkgevers die zogenoemd "ernstig verwijtbaar" hebben gehandeld harder en financieel zwaarder aan te pakken. Te denken valt aan hogere billijke vergoedingen, maar ook boetes vanuit min.sociale zaken als de rechter "ernstig verwijtbaar handelen" heeft vastgesteld. Maar ook voor het UWV kan daarbovenop nog een rol spelen zoals loonsancties of hogere ww en ziektekostenpremies. Een en ander in samenhang te bezien met de draagkracht van het bedrijf en de omstandigheden van het geval.
Probleem is dat werkgever zich redelijk vrij voelen tov werknemers om te doen wat ze willen, en ik geef hen daarin gelijk. De meeste werknemers zijn geen lid meer van de bond, of hebben geen rechtsbijstandverzekering, of geen geld en energie om te procederen.
Een ba laat het medisch belang previleren als je gewoon meewerkt. Natuurlijk zijn er uitzonderingen waar het mis gaat.

Ik heb in iedergeval geen slechte ervaring gehad en al mijn collega's in een vergelijkbare situatie ook niet. Wel is het van belang dat je meewerkt aan je herstel of toestemming geeft om een medisch dossier te laten inzien dat je middels specialisten(ziekenhuis) en of huisarts hebt opgebouwd.

En in Nederland is het zelfs zo goed geregeld dat je bij langer dan twee jaar ziekte en ontslagen word recht hebt op een transitie vergoeding. De hoogte daarvan is afhankelijk van het aantal dienstjaren.

En het faken bij een UWV is ook niet eenvoudig. Nee,zo makkelijk gaat dat niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door Cherni op 08-07-2026 10:35:30 ]
pi_221273067
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 21:28 schreef Kottnauer het volgende:
Symptoombestrijding maar weigeren de oorzaak te benoemen.
De dumping van gesubisidieerde auto's enz vanuit China?
pi_221276324
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 10:09 schreef Pajanus het volgende:

[..]
[..]
Tja hier valt aan twee kanten wat van te zeggen.
de mensen in het magazijn weten het ook altijd veel en veel beter dan de directeur zelf.
Terwijl die echt met de allerslechtste ideeen komen.
Mee eens. Iemand die alle dagen met kinderen werkt weet inderdaad veel minder over kinderen dan iemand die nog nooit met kinderen werkt.
Corporate translator
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')