Blijkbaar is zo'n 90% van de melk uit de supermarkt sloopmelk. Vind ik best veel.quote:'Sloopmelk' is een term van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier voor koemelk en zuivel zonder een erkend dierenwelzijnskeurmerk, zoals Beter Leven of biologisch. De organisatie stelt dat deze koeien extreem veel melk moeten produceren, vaak kampen met gezondheidsproblemen en daardoor vroegtijdig worden geslacht
ohh, wacht, mijn karnemelk en volle melk is meestal biologisch, dus geen sloopmelk...quote:Op donderdag 2 juli 2026 19:03 schreef Mikeytt het volgende:
Ik wissel best vaak af.
- Sojamelk
- Sloopmelk (karnemelk)
- Sloopmelk (volle melk)
Havermelk vind ik echt smerigquote:Op donderdag 2 juli 2026 18:37 schreef Moonah het volgende:
Havermelk.
Sloopmelk vind ik echt heel erg zielig.
Melk is goed voor elkquote:
Welnee, dat is een mythe. Dat zijn schilfers van het uierweefsel en wat witte bloedcellen, geen pus.quote:Op donderdag 2 juli 2026 19:13 schreef -Spring het volgende:
In elke liter melk schijnt trouwens ongeveer een vingerdopje pus te zitten
Die koop ik alleen niet vanwege de misleidende naamquote:Op donderdag 2 juli 2026 19:23 schreef miss_sly het volgende:
Als ik een liter verse nodig heb, koop ik kalverliefde.
Jij jouw keuzes, ik de mijne.quote:Op donderdag 2 juli 2026 19:28 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Die koop ik alleen niet vanwege de misleidende naam
Vrouwelijke kalveren worden al na 2-3 maanden alsnog bij de moeder weggehaald.
Mannelijke kalveren na een maand
En je product dan Kalverliefde noemen...
Alsnog een stuk beter dan direct weggehaald wordenquote:Op donderdag 2 juli 2026 19:28 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ik heb ook weleens het argument gehoord dat het juist erger is, omdat de band na die 2 maanden veel sterker is dan direct na de geboorte.quote:Op donderdag 2 juli 2026 19:28 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Mwuah, haal dat ding dan gewoon direct weg. Een moeder eerst haar zoon laten leren kennen en het dan alsnog meenemen voor de slacht lijkt me erger.quote:Op donderdag 2 juli 2026 19:31 schreef Solotovski het volgende:
[..]
Alsnog een stuk beter dan direct weggehaald worden
Ik koop die zonder dop! Ik vind het best handig zo met minder plasticverbruikquote:Op donderdag 2 juli 2026 19:31 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik heb ook weleens het argument gehoord dat het juist erger is, omdat de band na die 2 maanden veel sterker is dan direct na de geboorte.
Ik drink graag biologische melk van de Lidl. AH meestal de goedkoopste omdat die biomelk geen dop heeft en ik het niet voor elkaar krijg om zo'n ding goed open te scheuren
Sloopmelk dusquote:Op donderdag 2 juli 2026 19:50 schreef heywoodu het volgende:
95% van de melk die ik drink is Zaanse Hoeve van AH, héél af en toe een merk van een andere supermarkt als het beter uit komt en nog veel zeldzamer eens wat volle melk.
Melktap is wel lekkerquote:Op donderdag 2 juli 2026 20:20 schreef drakin het volgende:
Niet precies deze: https://www.melktapjellum.nl/
Maar vergelijkbaar
De sloopmelk variant of de biologische variant?quote:
Volle melk kun je aanleggen met een 1:1 ratio melk en water. Dan kan je meer melk drinken en smaakt nog steeds hetzelfdequote:
En dan ook nog biologisch dynamische melk. Soms maak ik boter van de room op de melkquote:Op donderdag 2 juli 2026 20:27 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Melktap is wel lekker![]()
Ik vond het in het begin wel een heel gedoe om dat te koken, dus nu doe ik rebels en drink ik het gewoon rauw met gevaar voor eigen leven
Hmmm, ik lees dat die koeien niet worden onthoornd... Even verder lezen, klinkt interessantquote:Op donderdag 2 juli 2026 20:28 schreef drakin het volgende:
[..]
En dan ook nog biologisch dynamische melk. Soms maak ik boter van de room op de melk
Dat is idd beter voor de koequote:Op donderdag 2 juli 2026 20:30 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Hmmm, ik lees dat die koeien niet worden onthoornd... Even verder lezen, klinkt interessant
quote:Op donderdag 2 juli 2026 20:28 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Volle melk kun je aanleggen met een 1:1 ratio melk en water. Dan kan je meer melk drinken en smaakt nog steeds hetzelfde
Dat deden jouw voorouders vroeger in tijden van nood ook. Ik doe het nog af en toe als er nog een half pak volle melk is en ik geen zin heb om naar de winkel te gaanquote:
Ja maar ik leef niet zoals mijn voorouders deden.quote:Op donderdag 2 juli 2026 20:38 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat deden jouw voorouders vroeger in tijden van nood ook. Ik doe het nog af en toe als er nog een half pak volle melk is en ik geen zin heb om naar de winkel te gaan
Ik vind zo'n dop ook wel handig voor als ik een pak op de zijkant wil leggen. En wat ik al zei, ik sloop altijd het halve pak en dan heb je zo'n kapotte schenktuit die overal lektquote:Op donderdag 2 juli 2026 20:03 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ik koop die zonder dop! Ik vind het best handig zo met minder plasticverbruik
Het merk maakt ook niet uit joh. Is allemaal biologische melk zolang er bio op staat
Nee hoor, melk drinken is voor een ieder die dat doet.quote:Op donderdag 2 juli 2026 20:49 schreef Farenji het volgende:
Ik drink geen melk. Melk drinken is voor baby's, of voor kleine kalvertjes die binnen heel korte tijd uit moeten groeien tot een enorme dikke koe.
Ooit kamelenmelk gehad?quote:Op donderdag 2 juli 2026 21:15 schreef Ericr het volgende:
In ieder geval geen koemelk of welke melk van dierlijke oorsprong ook. Zo ranzig.
Crack roken ookquote:Op donderdag 2 juli 2026 21:12 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Nee hoor, melk drinken is voor een ieder die dat doet.
Klopt. Dus die stelling slaat natuurlijk nergens opquote:
Neen.quote:
Tepelschilfers klinkt idd stukken smakelijkerquote:Op donderdag 2 juli 2026 19:20 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Welnee, dat is een mythe. Dat zijn schilfers van het uierweefsel en wat witte bloedcellen, geen pus.
Verder niet slecht voor je oid.
Ik vind het lekker.quote:Op donderdag 2 juli 2026 20:14 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Sloopmelk dusHoe rechtvaardig jij dit???
Ik vind ‘t ook lekker. Toch, als er een diervriendelijk alternatief zou zijn, zou ik dat wel eens proberen.quote:
Alles wat geen Kalverliefde-melk is, is sloopmelk..quote:Op vrijdag 3 juli 2026 16:43 schreef Sorella het volgende:
Ik drink de biologische melk van de appie maar misschien is dat ook sloopmelk ?
Kalverliefde is ook gewoon sloopmelk, hetzij met een iets romiger sausje van goede marketing. Het is namelijk helemaal niet onomstreden dat kalveren later bij de moeder weghalen minder stress/schade geeft. Zowel bij de moeder als bij het kalf. En ook de koeien van kalverliefde gaan vroegtijdig naar de slacht, worden continu geïnsrmineerd, 2/3 van de kalveren is overbodig en de de resterende 1/3 gaat het systeem - van letterlijk uitgemolken worden tot je neervalt of niet meer genoeg produceert- in. Een koe produceert van nature nl ook bij lange na niet zoveel melk als de gemiddelde Friese Holsteiner nu. (Gemiddeld 15L versus 45-90L …) Dat heeft ernstige gevolgen voor de gezondheid.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 19:25 schreef Nielojram75 het volgende:
[..]
Alles wat geen Kalverliefde-melk is, is sloopmelk..
Ik ben gek op melk, drink al lange tijd Arla Volle Melk, heerlijke koeiennectar![]()
Maar ik vind het inderdaad een lastig idee dat een koe die bevalt niet haar kalfje mag verzorgen, zoals de natuur dat wil, en dus in van die StarWars-dozen wordt geplaatst.
Helaas is Kalverliefde-melk slecht verkrijgbaar in mijn dorp, dus koop nog steeds Arla VM.. Met het idee dat er in ieder geval geen pesticiden en antibiotica worden gebruikt op de beesten en de plantjes die ze eten..
Ik vind het wel een knap staaltje hersengymnastiek om op precies de juiste manier gemotiveerd te willen worden. Hier leg je de oorzaak van jouw bewuste keuze bij de woorden van iemand die alleen maar feiten opschrijft.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 09:19 schreef heywoodu het volgende:
Op zich wel jammer, zo'n belerend vingertje dat suggereert dat je een soort slecht mens bent als je melk drinkt motiveert wel enorm weinig om eens over alternatieven na te denken![]()
Als er een alternatief is voor gewone melk dat exact hetzelfde smaakt en niet echt duurder is wil ik dat best wel natuurlijk. Net als met vlees, ik heb nog geen alternatief gevonden dat exact hetzelfde smaakt en dezelfde structuur heeft, maar als het er is, doe maar hoor.
Is ook wel zo natuurlijk, het was meer een stukje aversie tegen de toon die suggereert dat je een soort slecht mens bent als je melk drinkt. Ik heb inderdaad niet genoeg motivatie om voor een alternatief te gaan als het niet exact dezelfde smaak heeft, maar dat is toch ook gewoon een valide keuze?quote:Op zaterdag 4 juli 2026 09:46 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik vind het wel een knap staaltje hersengymnastiek om op precies de juiste manier gemotiveerd te willen worden. Hier leg je de oorzaak van jouw bewuste keuze bij de woorden van iemand die alleen maar feiten opschrijft.
De feiten spreken je niet zo aan en het is moeilijk om op basis van feiten een betere keuze te maken. Maar dat is niet de schuld van de feiten en al helemaal niet van de boodschapper. Het is gewoon moeilijk om van lekker, gewoonte en andere reden af te stappen. Maar dat heeft toch niets met een zogenaamd belerende tekst te maken
Staat de toon je niet aan of de inhoud?quote:Op zaterdag 4 juli 2026 09:19 schreef heywoodu het volgende:
Op zich wel jammer, zo'n belerend vingertje dat suggereert dat je een soort slecht mens bent als je melk drinkt motiveert wel enorm weinig om eens over alternatieven na te denken![]()
Als er een alternatief is voor gewone melk dat exact hetzelfde smaakt en niet echt duurder is wil ik dat best wel natuurlijk. Net als met vlees, ik heb nog geen alternatief gevonden dat exact hetzelfde smaakt en dezelfde structuur heeft, maar als het er is, doe maar hoor.
Ja, maar toch waardeer ik je antwoordquote:
Ik snap je hoor. Ik doe er ook al veel te lang over om over te stappen van mijn kwarkontbijtje naar iets anders. En ik kan met die kwark niet eens voor biologisch kiezen want het moet lactosevrij zijn.quote:Op zaterdag 4 juli 2026 09:53 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Is ook wel zo natuurlijk, het was meer een stukje aversie tegen de toon die suggereert dat je een soort slecht mens bent als je melk drinkt. Ik heb inderdaad niet genoeg motivatie om voor een alternatief te gaan als het niet exact dezelfde smaak heeft, maar dat is toch ook gewoon een valide keuze?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |