quote:
Op zaterdag 4 juli 2026 09:19 schreef heywoodu het volgende:Op zich wel jammer, zo'n belerend vingertje dat suggereert dat je een soort slecht mens bent als je melk drinkt motiveert wel enorm weinig om eens over alternatieven na te denken
Als er een alternatief is voor gewone melk dat exact hetzelfde smaakt en niet echt duurder is wil ik dat best wel natuurlijk. Net als met vlees, ik heb nog geen alternatief gevonden dat exact hetzelfde smaakt en dezelfde structuur heeft, maar als het er is, doe maar hoor.
Staat de toon je niet aan of de inhoud?
Ik bedoelde het niet per se vingerwijzind maar meer ‘dit is wat het inhoudt wanneer…’ maar ik begrijp dat het wat fel kan overkomen.
Ok, even minder gestrekt er in verder dan:
Het gaat me er niet om dat iemand een slecht mens zou zijn, maar het gaat me om de slachtoffers in deze industrie, en dat zijn de runderen. (Koe, stier en kalf). Dat zijn niet jij of ik. In die zin gaat het dus helemaal niet om ‘ons’ .
Ik zou niet zo op m’n zeepkist staan als het gaat over hoe laat je naar bed wil gaan, welke tv series je kijkt, of je twee verschillende sokken draagt… puur omdat dat persoonlijke keuzes zijn die niet direct invloed hebben op een ander zijn/haar leven en die daar 0,0 zeggenschap over heeft.
Ik sta wel m’n kistje als het gaat om enige vorm van uitbuiting die om de hoek komt kijken. (Mens of niet-menselijk dier)
En natuurlijk speelt mee hoe je bent opgegroeid en in welke systemen (ik denk dat wij beide wel zijn opgegroeid met schoolmelk en ‘melk, gezond voor elk! En koeien die bommetjes deden…) en de marketing van de agro-industrie is ook gewoon ontzettend goed in hun werk. (Helaas, maar ik kan dat niet ontkennen). Dus het is niet dat ik niet begrijp waarom mensen melk/zuivel nuttigen… maar het is eerder dat ik niet zo begrijp waarom zo weinig mensen zichzelf de vraag stellen waarom ze dit
nog steeds doen en kunnen rechtvaardigen gezien alle informatie/beelden die steeds naar buiten komt via de niet-ago industrie.
Als je dit soort productieketens aan mensen voorlegt met niet koeien in de hoofdrol maar bijvoorbeeld honden, dan worden de reacties opeens heel, heeeel anders. (Terwijl honden toch ook niet zo lang geleden ook vooral als werkdier werden gezien)
Dat je misschien niet dezelfde smaakbeleving/mondgevoel kan ervaren met alternatieven herken ik, maar dat leidt dan tot de vraag; is dat belangrijk genoeg om er een ander voor te laten lijden? Kun je het rechtvaardigen?
Ik kan je niks verplichten of verbieden natuurlijk. Dat is ook niet mijn bedoeling Maar ik klim dus op m’n zeepkistje omdat de koeien dit zelf niet kunnen. Terwijl per dag miljoenen dieren stelselmatig en extreem worden uitgebuit.
(En ik zeg hier niet mee dat veehouders hun dieren allemaal slaan oid. Maar het hele systeem van winstgevend melk produceren is geworteld in het gebruiken van anderen - koeien - ten koste van henzelf)