True!quote:Op vrijdag 3 juli 2026 10:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
USA heeft Afghanistan voorzien van handheld bazooka's en anti tankwapens , dat vonden de Russen niet zo leuk ,
[..]
False!quote:Op vrijdag 3 juli 2026 10:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
True!
via Afghanistan - en vele andere landen - werd de rivaliteit tussen Amerika en USSR uitgevochten!
En nu wordt Oekraïne en indirect "wij" daarvoor opgeofferd.
In Moskou en Washington wordt gewoon doorgeleefd.
Ben benieuwd hoelang het duurt voordat die dingen via een derde land alsnog naar Oekraine gaan.quote:Op donderdag 2 juli 2026 21:50 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
Zo zonde allemaal die domme ruzies.
Iedere debiel had een economisch wonder kunnen voltrekken.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 10:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Met een BBP van 2,6-2,7 biljoen is het een grote economische speler, ook omdat maarlief 11% van de aarde uit Rusland bestaat.
Ik weet bijna wel zeker dat het huidige Europa onder leiding van wannabe liberalen zoals Vd Leyen en Kallas eerder op de geopolitieke grafbelt terecht komt dat Rusland onder suprematie van Poetin.
Je mag Poetin een lul vinden. Maar wat hij sinds zijn aantreden in '99 heeft gedaan is iets waar je alleen maar je petje voor af kan nemen. Tussen '99 en 2012 heeft zich een Wirtschaftswunder (weet jij het Russische woord) voltrokken op economisch en geopolitiek gebied.
Ja, want "wij" "leven niet".quote:Op vrijdag 3 juli 2026 10:43 schreef phpmystyle het volgende:
Fout: niemand kan Rusland innemen.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 00:44 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Men vergeet dat Europeanen zoals hitler en napoleon het ook hebben verloren. Niemand wint van Rusland.
Zelfs jouw goede vriend Mao heeft in Manchuria eieren voor haar geld gekozen.
Russen zijn het wel gewend om in de rij te moeten staan.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 11:04 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, want "wij" "leven niet".
Ow, wacht.
Maar mss is de hele dag in de rij staan voor brandstof bij jou al the new normal. En is dat "leven". Nee, dan ben ik blij dat ik "niet leef". Tankbeurt duurt 10 minuten, ofzo.
Mede dankzij westerse investeringen in Rusland, om dat land meer bij ons te betrekken.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 10:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Met een BBP van 2,6-2,7 biljoen is het een grote economische speler, ook omdat maarlief 11% van de aarde uit Rusland bestaat.
Ik weet bijna wel zeker dat het huidige Europa onder leiding van wannabe liberalen zoals Vd Leyen en Kallas eerder op de geopolitieke grafbelt terecht komt dat Rusland onder suprematie van Poetin.
Je mag Poetin een lul vinden. Maar wat hij sinds zijn aantreden in '99 heeft gedaan is iets waar je alleen maar je petje voor af kan nemen. Tussen '99 en 2012 heeft zich een Wirtschaftswunder (weet jij het Russische woord) voltrokken op economisch en geopolitiek gebied.
Nou het argument dat tanken met een benzine veel sneller gaat dan laden met een elektrische auto is voor russsen ook een andere realiteit.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 11:04 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, want "wij" "leven niet".
Ow, wacht.
Maar mss is de hele dag in de rij staan voor brandstof bij jou al the new normal. En is dat "leven". Nee, dan ben ik blij dat ik "niet leef". Tankbeurt duurt 10 minuten, ofzo.
Ja, nu is het all fun and games.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 11:08 schreef Wantie het volgende:
[..]
Russen zijn het wel gewend om in de rij te moeten staan.
Hoe meer ontberingen, hoe meer je leeft.
Mitt Romney werd uitgelachen in 2012..quote:Op vrijdag 3 juli 2026 10:59 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Ps als je alles zo bij elkaar op telt van Rusland vanaf de instorting van USSR, wat is het westen toch onbeschrijvelijk naief en dom geweest met de zaak rusland, ik ook trouwens.
Ik heb het vanaf het begin niet zo'n geweldig idee gevonden dat zo'n KGB-figuur de tent daar zou overnemen.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 10:29 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Reputatie en vertrouwen komen ter voet, maar gaan weg per paard.
11% van de aarde is, meer grondstoffen dan een ieder zich zou kunnen wensen en zeker genoeg om van rusland een paradijs te maken voor de russen. Toch is het een shithole afhankelijk van export waar enkel poetin's elite optimaal van mag profiteren.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 10:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het gaat meneer php om putin, de rest zal hem aan z'n reet roesten.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 11:53 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
11% van de aarde is, meer grondstoffen dan een ieder zich zou kunnen wensen en zeker genoeg om van rusland een paradijs te maken voor de russen. Toch is het een shithole afhankelijk van export waar enkel poetin's elite optimaal van mag profiteren.
Als hij het geld dat hij heeft verbrand met deze oorlog die is hij gestart had geïnvesteerd in de russen die nu liggen weg te rotten op het Oekrainse land dan had je wellicht een punt.
Jaquote:Op vrijdag 3 juli 2026 12:08 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Je zegt dat hij enkel post om te trollen?
En dat leidt tot overlast voor andere gebruikers is jouw conclusie?quote:
Heb er geen moeite mee hoor om volgens Danny's wens het forum te verkankeren door in te gaan op de aids die hij toelaat. Als hij daar blij van wordt is het mij om het even. Dat jij dat nog expres er even dik bovenop wil leggen is ook prima.quote:Op vrijdag 3 juli 2026 12:17 schreef sp3c het volgende:
Kom zeg wat je wil zeggen, dit is vragwn naar de bekende weg
Ik zeg het tegenovergestelde maar okquote:Op vrijdag 3 juli 2026 12:19 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Heb er geen moeite mee hoor om volgens Danny's wens het forum te verkankeren door in te gaan op de aids die hij toelaat. Als hij daar blij van wordt is het mij om het even. Dat jij dat nog expres er even dik bovenop wil leggen is ook prima.
USA is altijd tegen het domme landjepik van de russen geweest, sinds Stalin de landen ten Oosten van Duitsland bezet hield na de WW2 oorlogquote:Op vrijdag 3 juli 2026 10:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
True!
via Afghanistan - en vele andere landen - werd de rivaliteit tussen Amerika en USSR uitgevochten!
En nu wordt Oekraïne en indirect "wij" daarvoor opgeofferd.
quote:AI-overzicht
De Sovjet-Unie (USSR) viel Afghanistan in 1979 binnen om het wankelende communistische regime in Kabul te redden tegen islamitische rebellen.
Ze wilden de invloed van de VS in de regio indammen, voorkomen dat het moslimfundamentalisme oversloeg naar eigen Sovjetrepublieken, en hun strategische greep op Centraal-Azië behouden.
De belangrijkste redenen om in te grijpen waren:
Beschermen van de communistische bondgenoot:
Sinds een staatsgreep in 1978 regeerden communisten in Afghanistan, maar zij waren zeer impopulair.
Om te voorkomen dat het regime zou vallen door bloedige opstanden van de islamitische Moedjahedien, stuurde Moskou in december 1979 het Rode Leger.
Angst voor de Koude Oorlog:
De Sovjet-Unie vreesde dat de Afghaanse leiders stiekem de kant van de Verenigde Staten zouden kiezen, wat de positie van de Sovjets in Azië zou verzwakken.
Geopolitieke stabiliteit:
Moskou maakte zich grote zorgen over de islamitische revolutie in buurland Iran (1979).
Ze wilden absoluut voorkomen dat de islamitische opstandelingen in Afghanistan een bedreiging zouden vormen voor de eigen zuidelijke grenzen en de islamitische bevolkingsgroepen binnen de Sovjet-Unie.
Verandering van de leiding:
Vlak voor de invasie pleegde de radicale communist Hafizullah Amin een staatsgreep in Afghanistan en nam de macht over.
De Sovjet-Unie vertrouwde hem niet en vreesde dat zijn impopulaire beleid de chaos alleen maar zou vergroten.
De Sovjets lieten hem tijdens de invasie ombrengen en vervingen hem door een loyalere marionet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |