Het is zover. Op naar de ontknopingen van de groepen, waarbij iedere groep weer zijn eigen interessante dynamiek kent. Te beginnen met groep B, 1 van de 2 groepen waar we om 21:00 beginnen. Het vervelende is dat we alle andere groepen later aftrappen, dit zijn 4 vrij matige dagen in het speelschema wat dat betreft. Na zondag maar 1 potje in de zestiende finale wordt het schema snel beter (al eindigen de wedstrijden dan wel geregeld DIEP IN DE NACHT doordat ze mogelijk 3 uur duren), dus het is vooral even doorbijten.
De eerste groep die beslist gaat worden is Groep B. In principe wel de groep van de eerste 3 waar de spanning nog het meest aanwezig is, dus een redelijke keus om daar voor te gaan vandaag. De spanning is er nog voor groepswinst en voor een plek als beste nummer 3 door het verloop. Er zijn namelijk twee setjes van twee ploegen die een vergelijkbaar toernooiverloop kennen.
Als eerste Zwitserland. Zij begonnen met een gelijkspel tegen Qatar. Dat is niet goed, al vertekende het spelbeeld wel wat. Zwitserland was dominant en kreeg 100% kansen, maar vergat ze te maken. In de tweede wedstrijd tegen Bosnië was het 70 minuten lang dan weer arren moedig. Maar ja, in de laatste 20 minuten een goal, een rode kaart mee en nog 3 goals. Bosnië scoorde wel een prachtige tegengoal, maar toen was het allang beslist.
Canada kende een vergelijkbaar lot. 1-1 tegen Bosnië, dat me voetballend tegenviel maar ook met tegenhouden moeite had. Bosnië scoorde echter wel uit een corner en Canada deed pas laat in de wedstrijd wat terug. Tegen Qatar was er echter een klinkende 6-0 zege. Hier viel de eerste goal een stuk sneller, zagen we ook daarna een rode kaart en dus nog 5 goals. Door een doodschop op Koné, die de rest van het WK vanuit bed kan bekijken met zijn dubbele beenbreuk, ging Qatar zelfs met 9 man van het veld.
Zwitserland - Canada lijkt daardoor een wedstrijd om plek 1 en 2 in de groep, al kan het in theorie nog dat een van hen derde wordt als het doelsaldoverschil wordt weggepoetst door Bosnië (in het geval van Canada) of Qatar (in het geval van Zwitsserland). Dat verschil is behoorlijk door de afgelopen speelronde. Zwitserland lijkt me nog altijd favoriet, al zijn zij bij gelijkspel tweede, winst is dus vereist.
Qatar en Bosnië strijden om 1 plekje als nummer 3, de winnaar pakt die positie. Bosnië wordt derde met een gelijkspel, maar twee punten is natuurlijk zo'n beetje kansloos om door te gaan. Ofwel, twee ploegen die voor de winst zullen gaan. Dat wordt denk ik interessanter dan Zwitserland - Canada, al zal het voetbal wel slechter zijn. Ik heb beide teams voetballend nog weinig goed zien doen namelijk.
In 2000 won Qatar van Bosnië, 10 jaar later was het een gelijkspel. Beide landen zijn door de jaren heen ook wel beter geworden, dus hier valt weinig over te zeggen. Canada en Zwitserland gingen in 2002 samen voor een 1-3. Ook hier geldt dat dat totaal andere tijden waren, met best een matig Zwitserland. Canada speelt in Vancouver, Qatar gaat voor Seattle. Het is daar dus nog lekker vroeg, jeetje. Ik wens ze in ieder geval succes, al zal ik Bosnië en Qatar op basis van hun voetbal niet missen als ze de volgende ronde missen..