SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lamens OUTquote:Op woensdag 24 juni 2026 01:23 schreef wimderon het volgende:
Na één kwalificatieronde nog éénin de strijd, ja!
quote:De drie Nederlandse tennissers in het herenenkelspel op Wimbledon hebben bij de loting voor de eerste ronde een geplaatste speler ontlopen.
Tallon Griekspoor begint tegen de Australiër James Duckworth, de nummer 78 van de wereld. Het is de eerste ontmoeting tussen de twee. De winnaar speelt eventueel in de tweede ronde tegen Roland Garros-finalist Flavio Cobolli.
Botic van de Zandschulp lootte Aleksandar Kovacevic. Hij versloeg de Amerikaanse nummer 70 van de wereld onlangs nog bij het masterstoernooi in Rome. Jesper de Jong, die op Roland Garros als qualifier de achtste finales haalde, speelt voor het eerst tegen de Australiër Rinky Hijikata (ATP-83).
Van de Zandschulp en De Jong komen op maandag in actie, Griekspoor op dinsdag.
Die zit nog niet op een 'high' dit jaar wou je zeggen?quote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:43 schreef FundsAreSafu het volgende:
Serena tegen Joint die nog maar drie wedstrijden heeft gewonnen dit jaar
Soowwwwwquote:Op vrijdag 26 juni 2026 12:44 schreef franklop het volgende:
[..]
Die zit nog niet op een 'high' dit jaar wou je zeggen?
Verliest de 2e in tiebreakquote:
wint de 2e in tiebreakquote:
Even inkomen voor de Wortel.quote:Op maandag 29 juni 2026 15:15 schreef GwaiLow het volgende:
Sinner verliest set 1 van Kecmanovic. Twee DF"s achter elkaar.
Tiebreak 3e nu. Sinner is ook gewoon nauwelijks beter.quote:Op maandag 29 juni 2026 15:15 schreef GwaiLow het volgende:
Sinner verliest set 1 van Kecmanovic. Twee DF"s achter elkaar.
wel een geweldig spelende sinoos momenteelquote:Op maandag 29 juni 2026 20:05 schreef Ambrosius het volgende:
Eens kijken of Djokovic het moeilijk gaat krijgen, waarschijnlijk niet, gelijk een break. Nog nooit verloren in de 1e ronde van Wimbledon, dit is nummer 21.
Nee dit danquote:
Doodvermoeiend mokkelquote:
Het is niet heel bemoedigend, zit nu in set 5 tegen een Fin.quote:
Ai.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 16:36 schreef mitt het volgende:
[..]
Het is niet heel bemoedigend, zit nu in set 5 tegen een Fin.
Dus ik hoef niet naar huis tekomen voor de rest van Wimbledon?quote:
Blijf maar bij je koetjesquote:Op dinsdag 30 juni 2026 19:41 schreef yvonne het volgende:
[..]
Dus ik hoef niet naar huis tekomen voor de rest van Wimbledon?
Hij is al bijna thuis joh.quote:
Gaat voorlopig goed mee.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 20:43 schreef TjjWester het volgende:
Het fenomeen staat weer op de baan.
Althans dat vind ze zelf
Wederom een matig resultaat, die lijkt zijn top nu toch wel gehad te hebben. Enige voordeel voor hem is dat ie volgens mij echt 0 punten te verdedigen heeft de komende maandenquote:
quote:Op woensdag 1 juli 2026 00:51 schreef Szura het volgende:
[ x ]
Nou doei maar weer Ozempic-patiënt, hopelijk ook meteen uit het dubbeltoernooi met die onsympathieke Williamsacts
We hebben het wel over een van de grootste tennissters aller tijden. Iemand die jarenlang de sport heeft gedragen, alles heeft gewonnen en na een lange periode alsnog de moed heeft om terug te keren op Wimbledon. Dat kun je tegenvallend vinden, maar een beetje respect voor haar carrière lijkt me niet te veel gevraagd.quote:Op woensdag 1 juli 2026 00:55 schreef Shii het volgende:
Had ze gedacht dat doe ik wel even, weer terugkomen? En dan niet eens de moeite nemen om met de pers te praten.
Ik denk wel dat ze er meer van had verwacht. Het niveau viel niet mee, dat zal ze zelf ook wel hebben ervaren.quote:Op woensdag 1 juli 2026 07:14 schreef GwaiLow het volgende:
[..]
[..]
We hebben het wel over een van de grootste tennissters aller tijden. Iemand die jarenlang de sport heeft gedragen, alles heeft gewonnen en na een lange periode alsnog de moed heeft om terug te keren op Wimbledon. Dat kun je tegenvallend vinden, maar een beetje respect voor haar carrière lijkt me niet te veel gevraagd.
Bovendien: niemand stapt “even” terug het enkelspel op Wimbledon in. Dat is fysiek en mentaal gewoon zwaar, zeker op haar leeftijd en na zo’n lange afwezigheid. Dat het er dan niet meteen top uitziet, is niet zo gek.
En voor de duidelijkheid: ik ben zelf ook niet per se meer een grote fan van Serena. Ik vind ook niet alles wat ze doet geweldig en sommige kritiek kan ik best begrijpen. Maar ik geloof echt niet dat zij dacht: ik kom op mijn 44e wel even terug en veeg iedereen van de baan. Volgens mij heeft ze vooral die kans gekregen en die gegrepen. Sterker nog, ik vond het eigenlijk al knap dat ze nog een set wist te winnen. Mijn indruk is eerder dat ze vooral voor het dubbelspel had getraind en pas op het laatste moment ook de mogelijkheid kreeg om in het enkelspel mee te doen.
Zag ook dat ze Harmony Tan van wie ze bij haar vorige Wimbledon verloor heeft geblokkeerd op Instagramquote:Op woensdag 1 juli 2026 00:51 schreef Szura het volgende:
[ x ]
Nou doei maar weer Ozempic-patiënt, hopelijk ook meteen uit het dubbeltoernooi met die onsympathieke Williamsacts
Jeetje.quote:Op woensdag 1 juli 2026 11:49 schreef FundsAreSafu het volgende:
[..]
Zag ook dat ze Harmony Tan van wie ze bij haar vorige Wimbledon verloor heeft geblokkeerd op Instagram
Zielig mens, net als haar zus trieste oude wijven die het verleden niet los kunnen laten en aandacht nodig hebben
Ik had wel gedacht dat dit een iets serieuzere poging zou zijn dan Venus en je had ook gemakkelijk kunnen testen of je het niveau hebt om in ieder geval van dit soort veldvulling te winnen. Dit was toch wel een afgang.quote:Op woensdag 1 juli 2026 11:04 schreef mitt het volgende:
[..]
Ik denk wel dat ze er meer van had verwacht. Het niveau viel niet mee, dat zal ze zelf ook wel hebben ervaren.
Ook niet het idee dat ze heel erg voorbereid was.
Ze dubbelen nog ... tenminste ze staan op de lijst tegen een ander Nederlands duoquote:Op woensdag 1 juli 2026 18:58 schreef Gretzl het volgende:
Botic en Tallon er al uit [ afbeelding ][ afbeelding ] #flopshow
Ja, lijkt toch wel een beetje op zelfoverschatting. Kan me niet voorstellen dat ze had meegedaan als ze wist dat dit het niveau zou zijn in de wedstrijd.quote:Op woensdag 1 juli 2026 16:56 schreef wimderon het volgende:
[..]
Ik had wel gedacht dat dit een iets serieuzere poging zou zijn dan Venus en je had ook gemakkelijk kunnen testen of je het niveau hebt om in ieder geval van dit soort veldvulling te winnen. Dit was toch wel een afgang.
Topshow bedoel je.quote:Op woensdag 1 juli 2026 18:58 schreef Gretzl het volgende:
Botic en Tallon er al uit [ afbeelding ][ afbeelding ] #flopshow
Zo overtuigend vond ik z'n spel eerlijk gezegd niet.quote:Op woensdag 1 juli 2026 22:31 schreef GwaiLow het volgende:
Djokovic staat wel ijzersterk te spelen. Als hij nog eens een Slam wil pakken dan is Wimbledon wel zijn enige (kleine?) kans.
Nee, Stefanos is sowieso geen echte test. Die wint tegenwoordig bijna van niemand meer.quote:Op donderdag 2 juli 2026 07:57 schreef EP3 het volgende:
[..]
Zo overtuigend vond ik z'n spel eerlijk gezegd niet.
En Tsitsipas is geen echte test. Die is op Wimbledon zelfs in zijn beste jaren nooit verder gekomen dan n 4e ronde.
quote:Big changes are coming – and it's causing unrest and anger
In the future, the doubles categories may end up taking up much less space on the ATP Tour.
Several major media outlets are reporting these days that major changes are coming to professional tennis in the doubles categories.
L'Equipe , RMC Sport and Bounces are among the media outlets reporting that the ATP is working to significantly reduce the influence of doubles from 2028.
-Right now, doubles players get 20 percent of the total money distribution, while singles players get 80. Going forward, that distribution will be 90-10 in favor of singles players.
-The number of doubles pairs in Masters 1000 tournaments will be reduced to 16 pairs. Right now that number is 32.
-At smaller tournaments, the number of doubles pairs is reduced to 8. Right now that number is 16.
The media reports that 50 of the world's best doubles players were summoned to a meeting with the ATP in connection with Wimbledon, and it was here that they were informed about the ATP's plans for the doubles categories from 2028 onwards.
It is said that the doubles players are – of course – deeply dissatisfied with the plans.
The fear is primarily that in the future it will be virtually impossible to break into the top 20, and that it will primarily be the same players who participate each time.
RMC Sport has spoken to Edouard Roger-Vasselin, one of the world's best doubles players, and he does not hide his anger.
- Their wish is to reduce the role of doubles in its entirety, so of course we must fight against that. That is why we are talking to the media so that everyone is aware of what can happen, he says at the outset.
"We are very worried"
The top French player, who won the ATP tournament in Eastbourne on grass last week with his partner Hugo Nys, has no doubt why the ATP has presented new doubles plans.
- The primary motivation is that the doubles cost too much money. They (ATP, ed.) don't make any money from it. At least that's the message they're sending, and we don't agree with that.
"We are part of the tennis family and it makes me sad that there are some who want to cut it off. It is clear that we are very concerned," the Frenchman told RMC Sport.
L'Equipe has also spoken to Edouard Roger-Vasselin's partner, Hugo Nys. And he also laments the ATP's plans.
- I would like to discuss this further when things become a little more official. Right now I can say that it is difficult for me to understand why a sport that is doing so well would intend to eliminate job opportunities.
"It would simply and quickly destroy any hope of a career in doubles," he told L'Equipe .
There are currently no plans for the doubles categories to also be reduced in the Grand Slam context.
However, the US Open already went into action last year and made significant changes to the mixed doubles category.
De Del Potro van het huidige tennisquote:Op donderdag 2 juli 2026 19:45 schreef mitt het volgende:
Als Berrettini toch eens twee weken fit blijft
Ah nee, Mensik is een leuke speler maar kan niet meekomen op serieus level.quote:Op donderdag 2 juli 2026 09:00 schreef EP3 het volgende:
Je hebt de meesten wel genoemd. Ik zou Mensik er nog wel aan toe willen voegen.
Ik hoop uiteraard op Sinner-Djokovic. Maar dan geef ik m weinig kans.
Die moet nog wat jaartjes oefenen op gras.quote:
Sinner - Mochizukiquote:
Heupen uit de kom?quote:Op zaterdag 4 juli 2026 19:29 schreef wimderon het volgende:
De gezusters Williams haken geblesseerd af.
Helaas, het gaat pas tegen Sinner spannend worden. Wat een treurnis.quote:
Zou wat zijn na Rybakina en Swiatek gisteren..quote:Op zondag 5 juli 2026 19:36 schreef 100Spokes het volgende:
Osaka staat een goede partij te spelen tegen Sabalenka
Djokovic krijgt nog 1 kans..quote:
Bekijk deze YouTube-videoquote:15-jarige juniore wordt uitgesloten op Wimbledon, omdat ze kalmte verliest en haar racket in de tribune belandt
Een 15-jarige Duitse speelster is gediskwalificeerd voor het juniorentoernooi van Wimbledon, nadat ze uit woede haar racket op het gras had gegooid en dat in de tribune was gestuiterd. Omdat er geen prijzengeld is in juniorentoernooien, krijgt Wobker geen boete.
Het opvallende tafereel gebeurde in de eerste ronde van het enkelspeltoernooi voor meisjes. De Duitse Ida Wobker (15) had tegen de Roemeense Maria Valentina Pop de openingsset verloren met 6-0.
Bij een 5-5-stand in de tweede set sloeg Wobker een backhand buiten en verloor ze haar zelfbeheersing. Ze gooide haar racket op de grond, waarna haar racket omhoog stuiterde en in de paar rijen tribunes langs Court 11 terechtkwam.
Het was niet duidelijk of haar racket toeschouwers had geraakt, maar Wobker liep naar de tribunes toe en haalde haar racket terug.
Na lang wachten op een uitspraak van de toernooileiding maakte de scheidsrechter bekend dat Wobker werd gediskwalificeerd wegens onsportief gedrag.
Ze heeft wel pech dat het racket helemaal het publiek in stuitquote:
Gewoon je racket niet op de grond gooien, zo moeilijk is het niet.quote:Op maandag 6 juli 2026 12:09 schreef GwaiLow het volgende:
[..]
Ze heeft wel pech dat het racket helemaal het publiek in stuit. Zo wild hard en deed ze het ook weer niet.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op maandag 6 juli 2026 16:33 schreef wimderon het volgende:
[..]
Gewoon je racket niet op de grond gooien, zo moeilijk is het niet.
Knap hoor, had ik niet zien aankomen.quote:
Stukje nooit tegenslag gehad in de Duitse competitie. Stukje arrogantie. Stukje opvoeding. Stukje bondskind. Stukje bondstraining. Stukje cultuur.quote:
Gebeurt jou elke week op de golfbaan dit.quote:Op maandag 6 juli 2026 20:46 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Stukje nooit tegenslag gehad in de Duitse competitie. Stukje arrogantie. Stukje opvoeding. Stukje bondskind. Stukje bondstraining. Stukje cultuur.
Wel eentje in de kwartfinale.quote:Op maandag 29 juni 2026 20:10 schreef mitt het volgende:
Ook al geen Jack Draper![]()
Alle Britten tot dusver uitgeschakeld en geen Raducanu en Draper
Arthur Fery - Flavio Cobolli is een kwartfinale op Wimbledon. Hoe verzin je hetquote:
Ontzettend jammer. Is wel heel rustig nu hier.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 10:33 schreef GwaiLow het volgende:
Wimbledon 2011 (bijvoorbeeld) zaten we nog op #40 aan het einde
Het zal een keer veranderen maar...quote:Op dinsdag 7 juli 2026 13:39 schreef FundsAreSafu het volgende:
Maar Wimbledon ervaart dus geen schaamte dat een vierde ronde partij een dag later moet worden hervat omdat ze pas om 13:30 beginnen op centre court?
Veelzeggend over dit tijdperk dat iemand van 36 zonder heupen die een paar jaar geleden niet eens zijn veters kon strikken zonder pijn nu opeens voor het eerst in een GS kwartfinale staatquote:Op dinsdag 7 juli 2026 16:33 schreef Szura het volgende:
Dopeur Sinner bolwerkt het maar net tegen Stroef
Must win set voor de Canadees om het een beetje spannend te maken.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 19:36 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Spannend setje tussen FAA en djoko. Hoor al weer wat over kwaaltjes bij djoko? Some things never change..
tja als je 40 bent is dat zeker niet raarquote:Op dinsdag 7 juli 2026 19:36 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Spannend setje tussen FAA en djoko. Hoor al weer wat over kwaaltjes bij djoko? Some things never change..
Break voor inderdaad.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 20:58 schreef mitt het volgende:
Djokovic begint weer moeilijk te doen. Dan weten we genoeg.
Hij is 39 jaar oud, geen 25-jarige meer die moeiteloos herstelt van zulke inspanningen. Op deze leeftijd zijn lange vijfsetswedstrijden op dit niveau fysiek gezien een enorme belasting en zeker niet zonder risico.quote:Op dinsdag 7 juli 2026 22:44 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
Djokovic heeft een groot probleem.
Dat deed hij niet.quote:Op woensdag 8 juli 2026 00:16 schreef 100Spokes het volgende:
Jammer dat ik dit geskipped heb ten faveure van de 0-0 Zwitserland - Colombia. Dat Auger zou choken in de final tie break natuurlijk wel voorspelbaar.
Absoluut ja. Djoko vertelde na afloop dat het 1 van zijn beste partijen ooit op Wimbledon was, dus dan moeten we ook zeker veel credits aan Felix geven. Zeker gezien Felix nog maar weinig potten heeft weten te breken op Wimbledon in zijn carrière, afgezien van 1 eerdere kwartfinale.quote:Op woensdag 8 juli 2026 07:41 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Knap van Djoko. Vond van wat ik zag FAA ook heel goed overkomen. Gefocust, juiste tactiek, ook prima op belangrijke punten.
Ze mag 'm wel winnen dit jaarquote:
Papa kocht op z'n 35ste Lorient.quote:According to French business magazine Challenges, Féry was France's 398th richest person in 2023, with a net worth of ¤320 million
Eigenlijk een halve Fransman dus!quote:Op woensdag 8 juli 2026 19:20 schreef mitt het volgende:
Fery hoeft het niet voor het geld te doen..
[..]
Papa kocht op z'n 35ste Lorient.
Nageslacht van ?quote:Op donderdag 9 juli 2026 15:55 schreef FundsAreSafu het volgende:
Boogaard - Hewitt in de halve finale van het juniorentoernooi
Jaquote:
Hewitt ook 1 van Lleyton?quote:Op donderdag 9 juli 2026 18:28 schreef FundsAreSafu het volgende:
[..]
Ja
Gelukkig heeft Boogaard met Krajicek getraind deze week dus hij heeft ook een Wimbledonwinnaar achter zich
Mindere dag van Marta voorlopig. Een volledige Tsjechische finale komt nu wel heel dichtbijquote:Op woensdag 8 juli 2026 19:55 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Kostjoek wel indrukwekkend, hopelijk kan ze dit doortrekken.
Dubbel jammerquote:Op donderdag 9 juli 2026 18:46 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Mindere dag van Marta voorlopig. Een volledige Tsjechische finale komt nu wel heel dichtbij
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bloodbuzz Ohio: Gretzl wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
quote:Op donderdag 9 juli 2026 19:12 schreef Gretzl het volgende:
5 Tsjechische Wimbledonkampioenen in 15 jaar tijd (+ een finale voor Plí¨ková). Hoe komt het dat ze daar zoveel goede grastennissters opleiden?Intrigerend inderdaad. Ook bij het herentennis een stuk beter dan Nederland.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 9 juli 2026 19:12 schreef Gretzl het volgende:
5 Tsjechische Wimbledonkampioenen in 15 jaar tijd (+ een finale voor Plí¨ková). Hoe komt het dat ze daar zoveel goede grastennissters opleiden?Chatgpt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deepseekquote:Dat is inderdaad een opvallend fenomeen. Als je de afgelopen 15 jaar bekijkt, heeft Tsjechië een ongekende reeks neergezet:
Petra Kvitová – Wimbledonwinnares (2011, 2014)
Markéta Vondrou¨ová – Wimbledonwinnares (2023)
Barbora Krejčíková – Wimbledonwinnares (2024)
Karolína Plí¨ková – finaliste (2021)
In 2026 staat er opnieuw een volledig Tsjechische finale op het programma.
Opvallend genoeg is dat niet omdat Tsjechië uitzonderlijk veel grasbanen heeft. De meeste Tsjechische speelsters groeien juist op gravel op.
De belangrijkste verklaringen zijn:
1. Een uitzonderlijk sterke tenniscultuur
Tsjechië heeft al tientallen jaren een diepgewortelde tennistraditie. Namen als Martina Navratilova, Jana Novotná en Kvitová hebben generaties geïnspireerd. Succes trekt nieuw talent aan, waardoor een zichzelf versterkende cyclus ontstaat.
2. Heel veel lokale tennisclubs
In plaats van een paar grote nationale academies beschikt Tsjechië over een dicht netwerk van relatief kleine clubs. Talent wordt daardoor vroeg ontdekt en krijgt veel individuele aandacht. Dat model wordt vaak genoemd als de "geheime saus" achter het Tsjechische succes.
3. Sterke coaches
Veel voormalige topspelers en ervaren coaches werken in het jeugdtennis. De technische opleiding staat internationaal zeer hoog aangeschreven. Daardoor leveren ze speelsters af die compleet zijn: goede service, slice, volley, variatie en tactisch inzicht.
4. Complete speelsters passen goed op gras
Hoewel ze op gravel trainen, ontwikkelen Tsjechische speelsters vaak een allround spel. Dat werkt uitstekend op gras, waar een krachtige service, vlakke slagen en variatie belangrijker zijn dan eindeloze rally's. Daarom zie je steeds weer een andere Tsjechische speelster ver komen op Wimbledon.
Waarom lukt dat Nederland niet?
Nederland heeft eigenlijk het tegenovergestelde probleem.
Er zijn veel minder topspeelsters die als rolmodel dienen.
Het aantal speelsters dat structureel de wereldtop haalt is klein.
De talentenbasis is dunner, waardoor er minder concurrentie is tussen jeugdspelers.
Veel talenten wijken relatief vroeg uit naar buitenlandse academies.
Nederland heeft natuurlijk uitstekende speelsters gehad, zoals Kiki Bertens, maar daarachter ontstond geen brede generatie zoals in Tsjechië.
Bovendien is tennis in Nederland minder dominant als individuele topsport. Jong talent kiest ook vaak voor hockey, voetbal, schaatsen of wielrennen. In Tsjechië behoort tennis juist al decennialang tot de populairste individuele sporten voor meisjes.
Kortom: het Tsjechische succes op Wimbledon is geen toeval en ook niet het gevolg van speciale grastraining. Het is vooral het resultaat van een sterke tenniscultuur, een dicht netwerk van clubs en coaches, voortdurende doorstroming van talent én een sneeuwbaleffect waarbij elke kampioene de volgende generatie inspireert. Dat verklaart waarom een land met slechts ongeveer 11 miljoen inwoners al jarenlang veel meer vrouwelijke toptennissers voortbrengt dan veel grotere landen.Qwenquote:Het is een opvallend contrast: Tsjechische tennissters domineren al jaren op het gras van Wimbledon, terwijl Nederland al decennia wacht op een eigen opvolger van eerdere successen. Het antwoord ligt in een combinatie van een diepe tennisroots, een sterke opleidingsstructuur, historische factoren en de manier waarop beide landen met de specifieke eisen van gras omgaan.
🏆 De Tsjechische succesformule
Het Tsjechische succes is geen toeval, maar het resultaat van een jarenlange, consequente aanpak.
Een onwrikbare tennistraditie: In een land met slechts 10 miljoen inwoners is tennis een nationale sport met een enorme geschiedenis. Deze cultuur creëert een constante stroom aan talent en een omgeving waarin jongeren al vroeg met de sport in aanraking komen.
Een ongeëvenaarde opleidingsinfrastructuur: De Tsjechische Republiek beschikt over een dicht netwerk van tennisclubs en -academies met uitstekende faciliteiten. Voorbeelden hiervan zijn TK Sparta Praag en de TOPTENNIS academie, die beschikken over tientallen gravel- en hardcourtbanen, indoorhallen, fitnessruimtes en herstelfaciliteiten. Deze professionele omgeving is cruciaal voor de ontwikkeling van jonge tennissers.
Mentale weerbaarheid en een "winnaarsmentaliteit": De Tsjechische sportcultuur staat bekend om het kweken van mentaal sterke atleten. Dit is een onderschatte factor, maar essentieel voor het winnen van grote toernooien op het hoogste niveau.
Een rijke historie op Wimbledon: Het succes is niet van de laatste jaren. Namen als Martina Navrátilová (die later voor de VS uitkwam), Jana Novotná, en recenter Petra Kvitová en Markéta Vondrou¨ová hebben een erfenis opgebouwd. Deze historie creëert een geloof dat het mogelijk is om te winnen, wat jonge speelsters inspireert.
Het overzicht van Tsjechische finalistes in de Open Era laat zien hoe consistent dit succes is:
Speelster Jaar van Finale Resultaat
Jana Novotná 1998 Winnares
Petra Kvitová 2011, 2014 Winnares (2x)
Karolína Plí¨ková 2021 Verliezend finaliste
Markéta Vondrou¨ová 2023 Winnares
Barbora Krejčíková 2024 Winnares
Let op: de cijfers in de vraag hebben betrekking op een periode tot 2026. Het overzicht toont de prestaties tot en met 2024.
🤔 Waarom Nederland (nog) niet slaagt
Er zijn een aantal verklaringen waarom Nederland niet dezelfde successen boekt op gras.
Gebrek aan grasbanen en -cultuur: In tegenstelling tot Tsjechië, dat een brede tennisbasis heeft, is de focus in Nederland historisch meer gericht op gravel en hardcourt. Er zijn relatief weinig grasbanen, waardoor jonge spelers minder kans krijgen om het eigenlijke spel op gras onder de knie te krijgen. De "serve-and-volley"-cultuur die vroeger op gras heerste, is bovendien grotendeels verdwenen in het moderne tennis, waar atletisch vermogen en rally's vanaf de baseline centraal staan. Nederland heeft hierin geen specifieke specialisatie ontwikkeld.
Gemiste kansen en een gebrek aan een 'revolutie': Er waren wel veelbelovende grasspelers, zoals Tim van Rijthoven, die in 2022 verrassend het grastoernooi van Rosmalen won. Dit soort successen hebben echter niet geleid tot een bredere beweging of een structurele verandering in de opleiding.
Het verschil zit hem dus niet in toeval, maar in een structureel verschil in tennisinfrastructuur, historie en een landelijke focus. Tsjechië heeft een "tennisfabriek" die continu talent produceert dat klaar is voor de top. Nederland heeft individuele talenten, maar mist dezelfde diepe, succesvolle opleidingscultuur om een generatie grasspecialisten te vormen.Claudequote:De reeks successen die je noemt is inderdaad fenomenaal. Als we kijken naar de afgelopen 15 jaar (sinds 2011), wonnen Petra Kvitová (2011, 2014), Barbora Krejcíková (2021) en Markéta Vondrou¨ová (2023) het enkelspel op Wimbledon. Karolína Plí¨ková stond in 2021 in de finale. Daarnaast domineren Tsjechische vrouwen (zoals Katerina Siniaková en Krejcíková) ook al jaren het dubbelspel op de Engelse grasbanen.
• Het is een schril contrast met Nederland, waar de laatste Wimbledontitel in het enkelspel nog altijd dateert van Richard Krajicek in 1996 en er in het vrouwentennis nog nooit een Nederlandse een Wimbledon-finale heeft bereikt.
•
• Hoe kan een land met 'slechts' 10,5 miljoen inwoners zo'n tennissupermacht zijn, en waarom schiet Nederland hierin tekort? Het antwoord ligt in een combinatie van technische scholing, historische erfenis en de aard van de banen.
•
• 1. Waarom Tsjechië (zo goed is op gras)
•
• Een belangrijke nuance vooraf: Tsjechië levert niet specifiek grastennissers af, maar technisch complete tennissers. En juist die technische bagage is dodelijk op gras.
•
• • De ultieme graswapens: Slice en 'touch': Op gras, waar de bal laag en snel blijft, is een zware topspin minder effectief dan op gravel. Wat wél werkt zijn vlakke slagen, een uitstekende slice en gevoel voor het spel (dropshots, netspel). Tsjechische speelsters staan bekend om hun meesterlijke slice-backhand (denk aan Kvitová, Plí¨ková en Vondrou¨ová) en hun tactische inzicht. Ze hoeven niet de hele tijd vanaf de basislijn te rammen; ze variëren.
•
• • Historische erfenis en infrastructuur: Tennis zit in het DNA van de Tsjechische republiek (en het voormalige Tsjecho-Slowakije). In de jaren '70 en '80 was het land al een supermacht met legendes als Martina Navratilova, Hana Mandlíková, Jana Novotná (die in 1998 Wimbledon won) en bij de mannen Ivan Lendl. Zij hebben een enorme infrastructuur en een 'boom' aan coaches achtergelaten.
•
• • De 'Klub' Cultuur: In Tsjechië draait alles om de grote, historische tennisclubs (zoals TK Sparta Praag of het beroemde tenniscentrum in Prostejov). Hier heerst een keiharde, maar zeer vruchtbare interne concurrentie. Jonge talenten spelen dagelijks tegen top 100-spelers. Ze leren daar al vroeg hoe ze tactisch moeten spelen en mentaal overeind moeten blijven.
•
• • All-surface succes: Het bewijs dat het niet alleen om gras gaat, is dat Krejcíková en Vondrou¨ová ook Roland Garros (gravel) wonnen, en Plí¨ková jarenlang nummer 1 van de wereld was op hardcourt. Hun techniek is zo goed dat ze op elke ondergrond kunnen winnen, maar op gras profiteert hun vlakke spel en slice optimaal van de snelle ondergrond.
•
• 2. Waarom het in Nederland (maar niet) lukt
• Nederland heeft een sterke tenniscultuur als het gaat om breedtesport, maar als het gaat om de absolute wereldtop (vooral op de grote toernooien), zijn er een paar hardnekkige obstakels:
•
• • De 'Gravel-cultuur' (Gravel is koning): Nederland is een gravel-natie. Verreweg de meeste tennisclubs in Nederland hebben gravelbanen (en in de winter kunstgravel of tapijt). Gravel is een langzame ondergrond waar de bal hoog opspringt. Nederlandse jeugdspelers leren hierdoor al vroeg om met zware topspin te spelen, ver achter de basislijn te staan en lange rallies te winnen door fysieke superioriteit. Dit is de exact tegenovergestelde speelstijl die je nodig hebt om te slagen op gras.
•
• • Fysiek vs. Finesse: In de jaren 2000 en 2010 leunde de Nederlandse tennisbond (KNLTB) en de coaches sterk op het 'Spaanse model' of puur fysieke dominantie. Nederlandse spelers werden getraind om 'gravel-machines' te worden: hard lopen, veel topspin, tegenstanders kapot spelen. Op gras, waar je de bal vroeg moet raken, met slice moet werken en naar net moet durven komen, schiet deze 'gevoelloze' stijl vaak tekort.
•
• • Gebrek aan rolmodellen (De cirkel doorbreken): Tsjechische kinderen zagen in 2011 Petra Kvitová Wimbledon winnen en dachten: "Zij is een van ons, ik kan dat ook." In Nederland keek een generatie tenniskinderen naar Richard Krajicek in 1996, en daarna gebeurde er decennialang niets op de grandslams. Zonder een recent rolmodel dat bewijst dat het kan, ontbreekt het bij de jeugd vaak aan het ultieme geloof dat ze de top kunnen halen.
•
• • Concurrentie van andere sporten: In Tsjechië is tennis (naast ijshockey) dé sport voor individueel talent. In Nederland concurreert tennis met voetbal, fieldhockey, zwemmen en schaatsen. De meest getalenteerde, athletische kinderen in Nederland kiezen vaak voor voetbal (omdat daar het geld en de status zitten) of hockey.
•
• • De aanpak van de bond: De Tsjechische successen komen vaak voort uit organische, private clubs (zoals het centrum van Prostejov, opgezet door voormalige topspelers). De KNLTB in Nederland heeft lang geprobeerd om vanuit een gecentraliseerd, gestandaardiseerd systeem (het Kenniscentrum) kampioenen te 'fabriceren'. Hoewel er nu veel geld gaat naar het Nationaal Tennis Centrum in Amstelveen, duurt het jaren voordat zo'n systeem de gevestigde Tsjechische orde kan inhalen.
•
• Kortom:
•
• Tsjechië levert technisch perfecte 'vakmensen' af met een meesterlijke slice en tactisch inzicht; eigenschappen die op gras goud waard zijn. Nederland is een gravel-natie die decennialang spelers heeft geproduceerd die gespecialiseerd waren in zware topspin en fysieke uitputtingsslagen. Tot de Nederlandse jeugd leert om net zo goed met de slice en het 'gevoel' overweg te kunnen als de Tsjechen, zal Wimbledon voor hen een onbereikbaar fort blijven.quote:Goede timing van je vraag -- Muchová en Nosková staan vandaag zelfs tegenover elkaar in de finale, dus het is al de vijfde Tsjechische titel sinds 2011 (Kvitová 2011 & 2014, Vondrou¨ová 2023, Krejcíková 2024, plus straks Muchová óf Nosková) met Plí¨ková's verloren finale in 2021 erbij.
Waarom Tsjechië zo'n machine is:
• Individueel maatwerk, geen vast systeem. Tsjechië heeft dankzij een uitgekiende opleidingsstrategie al decennialang talenten voortgebracht, en volgens sportief directeur Jan Stoces van de Tsjechische bond zit de kern daarin dat spelers zich niet hoeven te plooien naar één systeem -- het systeem past zich aan de speler aan, elke speler mag zijn eigen speelstijl ontwikkelen (variatie in slice, drop, spin) in plaats van een uniforme aanpak. Sporza
• Dubbelspel als jeugdtraining. Jonge Tsjechische spelers worden bewust veel het dubbelspel ingeduwd, omdat je daar alle onderdelen van je spel -- volley's, positionering, aanvallend spelen -- versneld onder de knie krijgt. Dat is precies het fundament voor succes op gras, waar aanvallend, veelzijdig tennis meer loont dan op gravel.
• Historisch DNA en schaal. Het land bouwt voort op de erfenis van Navrátilová, Lendl en Novotná; na de val van het communisme werd tennis breed gedemocratiseerd in plaats van een elitesport, waardoor de instroom van talent enorm is. Tsjechië heeft daardoor structureel de meeste vrouwen in de WTA top 100 van alle landen.
• Grote ambities als cultuur. Stoces noemt zelf dat jonge Tsjechische speelsters groot durven dromen -- écht een grand slam willen winnen, nummer 1 willen worden -- in plaats van tevreden te zijn met een carrière in de subtop.
En Nederland?
Twee dingen steken er vooral uit:
• De ondergrond waarop opgegroeid wordt. Nederland heeft meer kunstgrasbanen dan alle andere baansoorten samen (55%), tegenover 38% gravel -- in buurlanden Duitsland en België ligt het gravelpercentage juist op 90% en 86%. Kenners vinden kunstgras juist niet goed voor de tennisopleiding: het is een tussending dat noch de traagheid/slidingtechniek van gravel, noch echt gras traint. Waar Tsjechische, Spaanse en Franse jeugd op de "juiste" grondsoorten opgroeit voor internationaal succes, groeit Nederlandse jeugd op een hybride ondergrond op die nergens perfect op aansluit.
• Bijna geen gras om op te trainen. Nederland heeft feitelijk maar één grastoernooi/-locatie van betekenis (Rosmalen, al 15+ jaar het enige grastennis van formaat). Spelers krijgen dus nauwelijks jeugdjaren op echt gras -- precies de ondergrond die voor Wimbledon-succes telt.
Het resultaat is zichtbaar dit jaar: bij de mannen deden Griekspoor, Van de Zandschulp en De Jong mee op Wimbledon 2026, maar bij de vrouwen was er dit jaar zelfs geen enkele Nederlandse deelneemster in het hoofdtoernooi -- Lamens, Rus en Koevermans sneuvelden alle drie al in de kwalificaties.
Kortom: Tsjechië combineert schaal (veel talent, brede instroom) met een flexibel, allround opleidingsmodel dat toevallig ook nog eens goed matcht met grastennis. Nederland mist zowel de schaal als -- letterlijk -- het gras om die vaardigheden op te bouwen.
[ Bericht 15% gewijzigd door Peppert op 09-07-2026 23:23:35 ]
Dit dus, die gun ik wel een Slamquote:
Ja, ik gun het Muchova ook het meest nu. Haar beste kans oop een slam. Voor Noskova gaan er ongetwijfeld nog wel een paar volgen komende jarenquote:
Ja is zijn zoonquote:
Heb wel eens wat van Cruz gekeken maar was niet echt onder de indruk. Kan me niet voorstellen dat die echt doorbreektquote:Op vrijdag 10 juli 2026 08:16 schreef FundsAreSafu het volgende:
[..]
Ja is zijn zoon
Staat voor 13:30 op de planning vandaag, zeker leuk om te kijken. Hewitt staat ook al 600e op de wereldranglijst dus speelt eigenlijk al bijna geen junioren meer. Mist nog wel wat power, al had zijn vader hetzelfde natuurlijk dus hoeft niet uit te maken, maar heb wel het idee dat Boogaard de favoriet is
Met mentaliteit en hard werken kun je natuurlijk nog een eind komen, net als zijn pa. Hij komt in ieder geval al aardig op de ranking terwijl ie nog jonger is dan Boogaardquote:Op vrijdag 10 juli 2026 09:36 schreef mitt het volgende:
[..]
Heb wel eens wat van Cruz gekeken maar was niet echt onder de indruk. Kan me niet voorstellen dat die echt doorbreekt
Zag wel dat zoon Hewitt alles echt enorm dik had gewonnen dit toernooi, maar onze Boogaard gaat hem zeker pakken ja.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 09:36 schreef mitt het volgende:
[..]
Heb wel eens wat van Cruz gekeken maar was niet echt onder de indruk. Kan me niet voorstellen dat die echt doorbreekt
Iedereen maakt zich vooral druk waarom Sinner nu later op de dag mag spelen. Om de hitte te ontwijken?quote:Op vrijdag 10 juli 2026 12:33 schreef DobbyDobby het volgende:
Hoe zit Sinner er momenteel in? Wel zin in dat potje straks.
Zverev kan voor 2 op een rij gaan.
Oh grappig, ik was juist enorm onder de indruk van hem. Hij kan het echt ver gaan schoppen.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 09:36 schreef mitt het volgende:
[..]
Is natuurlijk nog erg jong en krijgt gezien z'n naam alle kans om zich te ontwikkelen.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 14:49 schreef GwaiLow het volgende:
[..]
Oh grappig, ik was juist enorm onder de indruk van hem. Hij kan het echt ver gaan schoppen.
Djokovic is erg vlak.quote:
Sinner heeft toch vrij vaak vroeg moeten spelen dit toernooi?quote:Op vrijdag 10 juli 2026 13:37 schreef mitt het volgende:
[..]
Iedereen maakt zich vooral druk waarom Sinner nu later op de dag mag spelen. Om de hitte te ontwijken?
Erg veel zin in de clash, zal toch een van de laatste zijn waar Djokovic een kans maakt.
Die andere halve finale is een gotspe.
Was het minder warm geloof ik.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 18:01 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Sinner heeft toch vrij vaak vroeg moeten spelen dit toernooi?
Ik zou Sinner-Djokovic ivm het affiche ook altijd als tweede programmeren. Wie dat niet begrijpt..quote:Op vrijdag 10 juli 2026 18:03 schreef mitt het volgende:
[..]
Was het minder warm geloof ik.
Al dat gezeik overal om.
Had Djokovic dichterbij verwachtquote:Op vrijdag 10 juli 2026 18:42 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
Dat was het wel. Nummer 1 tegen nieuwe nummer 2 in de vinale.
Nu hij eindelijk een grandslam heeft gewonnen, is die druk eraf. Hopelijk kan Zverev zondag tegen Sinner echt partij bieden en er een spannende wedstrijd van maken.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 19:13 schreef EP3 het volgende:
Die 25e komt niet meer, maar wat ie nu nog laat zien met z'n 39 jaar is natuurlijk al bovenmenselijk.
En Sinner lijkt op het juiste moment weer z'n vorm gevonden te hebben. Zverev zweet ws al peentjes.
Zverev is iig in goede doen.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 19:24 schreef Peppert het volgende:
[..]
Nu hij eindelijk een grandslam heeft gewonnen, is die druk eraf. Hopelijk kan Zverev zondag tegen Sinner echt partij bieden en er een spannende wedstrijd van maken.
quote:Op vrijdag 10 juli 2026 19:56 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
Overigens wisten we met die 5-setter van Djokovic en de GwaiLow-theorie al dat Djokovic kansloos zou zijn.
Hoop ik ook.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 19:24 schreef Peppert het volgende:
[..]
Nu hij eindelijk een grandslam heeft gewonnen, is die druk eraf. Hopelijk kan Zverev zondag tegen Sinner echt partij bieden en er een spannende wedstrijd van maken.
Hij heeft bovendien genoeg talent om het Jannik Sinner, als hij op zijn best speelt, heel moeilijk te maken. En hij is bovendien fris. We gaan het zondag zien.quote:
Tsja RG maakt het verschil, 2000 punten.quote:Op vrijdag 10 juli 2026 20:11 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
Zverev ook al geplaatst voor de ATP finals. Bizar, als hij zondag wint dan staat hij 10 punten in de race achter op Sinner, die dan dus 6 masters toernooien en de ATP finals, de finale Wimbledon en een halve finale AO op zijn naam heeft staan én 2 ATP 500 toernooien. Terwijl Zverev dan alleen die twee slams heeft en verder niets.
Edit: en ja, ik weet, een flink deel telt niet mee voor de race, maar het gevoel is gewoon anders.
Precies, ook buiten de slams is Zverev doodsbang voor Sinner. Hij geeft ook toe veel liever tegen alcaraz te spelen dan tegen Sinner.quote:Op zaterdag 11 juli 2026 12:43 schreef wimderon het volgende:
Het kan zijn dat Zverev bevrijd is, maar Sinner heeft de laatste 9 keer gewonnen en de laatste 14 sets (bijna allemaal dik) gewonnen
Paralympics is geen sportquote:Op zaterdag 11 juli 2026 17:04 schreef GwaiLow het volgende:
Wat vonden jullie net van de finale van Diede de Groot? Met 6-0 6-0 volledig weggespeeld. Dit is heel erg..
Nog niet...quote:Op zaterdag 11 juli 2026 18:38 schreef Ambrosius het volgende:
Nu zal de break voor de zege wel komen.
Je hebt er vandaag even geen kijk opquote:Op zaterdag 11 juli 2026 18:58 schreef Ambrosius het volgende:
Dit wordt gewoon 6-0, 6-1 als het een standaardwedstrijd bij vrouwen volgt.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zaterdag 11 juli 2026 17:04 schreef GwaiLow het volgende:
Wat vonden jullie net van de finale van Diede de Groot? Met 6-0 6-0 volledig weggespeeld. Dit is heel erg..
Starttijd helpt niet meequote:Op zondag 12 juli 2026 09:29 schreef GwaiLow het volgende:
Nou, het is heren finaledag. Kijken of we nog genoeg posts kunnen krijgen om een #2 te maken
Nee joh, sinner en geen 5e set.quote:Op zondag 12 juli 2026 16:03 schreef DobbyDobby het volgende:
Nou zeg het maar? Ik zie het nog wel spannend worden.
Ik hoop dat het spannend wordtquote:Op zondag 12 juli 2026 16:03 schreef DobbyDobby het volgende:
Nou zeg het maar? Ik zie het nog wel spannend worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |