abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221041576
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 19:08 schreef Bart2002 het volgende:
Het is een wat wereldvreemd argument van de Zwitsers dat arbeidsimmigratie "nodig" is. Dat is het in principe overal volgens die redenatie. Gaat dan om de hoogste bieder. En ondertussen stromen de landen waar zij onderwijs hebben genoten leeg. En die landen zoeken het maar lekker zelf uit.

Arbeidsmigratie is in principe modern roofridderschap. Je stort de landen waar ze vandaan moeten komen in het verderf. Maar dat vinden wij en de Zwitsers niet erg. Want "noodzakelijk".
Ik vermoed dat nogal wat zwitsers een confrontatie met de EU liever nog uit de weg gaan. Het zijn vooral EU migranten waar het om gaat.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_221042667
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 19:11 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik vermoed dat nogal wat zwitsers een confrontatie met de EU liever nog uit de weg gaan. Het zijn vooral EU migranten waar het om gaat.
Dat is het komische aan de discussie hier; veel figuren die ja positief beoordelen bevatten niet helemaal dat die 'ja-stem' zich richt tegen hun persoonlijk.
pi_221042677
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 18:33 schreef Monomeism het volgende:
Zwitserland doet me altijd een beetje denken aan, hoe heet dat ook al weer?

edit: Democratie!
Dictatuur van de meerderheid.
pi_221043073
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 20:06 schreef HiZ het volgende:

[..]
Dictatuur van de meerderheid.
De meerderheid stemt vaak niet eens.
Wat is de opkomst gemiddeld? Ik hou dat niet bij. (edit: meer dan ik dacht)

En dan deze knakker }:|

Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 4% gewijzigd door Monomeism op 14-06-2026 20:43:56 ]
“People will forgive you for being wrong, but they will never forgive you for being right ”
― Thomas Sowell
pi_221043200
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:34 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Wat wederom bewijst wat voor een walgelijk en vooral nutteloos kutinstituut de EU is.
Bij asielzoekers heb je altijd nogal een mening over dat ze niet werken maar wel gebruik maken van onze verzorgingstaat. Een EU werkt niet mee aan soortgelijk cherrypicken en dan is het een walgelijke organisatie?
  zondag 14 juni 2026 @ 20:41:20 #81
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_221043267
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 20:37 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Bij asielzoekers heb je altijd nogal een mening over dat ze niet werken maar wel gebruik maken van onze verzorgingstaat. Een EU werkt niet mee aan soortgelijk cherrypicken en dan is het een walgelijke organisatie?
Nee, dat Zwitserland niet zelf mag bepalen wat hun bevolkingsaantal is wegens verdragen.

Overigens zeg ik niet dat asielzoekers nooit werken. Ik zeg dat er een hoop neppers tussen zitten die op onze voorzieningen afkomen.
pi_221043325
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 12:36 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Dan is de volgende vraag: kun je mensen het krijgen van kinderen verbieden als je tegen die grens aan zit?

De voormalige eenkindpolitiek in China is nou geen onverdeeld succes gebleken in het kader van mensenrechten, verdeling tussen de geslachten en de omstandigheden voor illegale kinderen.

Het lijkt me dat aan zo'n voorstel dus ook een gedegen pakket aan maatregelen vastzit om op de langere termijn de natuurlijke aanwas in te perken.
En wat gebeurd er met iemand die voor de Zwitserse ambassade enkele jaren in het buitenland zat en graag weer terug wil na het uitdienen van zijn klus, maar er zijn al 10 miljoen mensen?
pi_221043368
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 20:05 schreef HiZ het volgende:

[..]
Dat is het komische aan de discussie hier; veel figuren die ja positief beoordelen bevatten niet helemaal dat die 'ja-stem' zich richt tegen hun persoonlijk.
Ik heb er zelf geen probleem mee als de zwitsers voor een stringenter immigratiebeleid gaan. Het gaat imo uiteindelijk om het welzijn/welbevinden en dat kan op gespannen voet komen te staan door bevolkingsdruk.
pi_221043489
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 20:43 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
En wat gebeurd er met iemand die voor de Zwitserse ambassade enkele jaren in het buitenland zat en graag weer terug wil na het uitdienen van zijn klus, maar er zijn al 10 miljoen mensen?
Die krijgen een zwitsers diplomatiek paspoort. Daarnaast zal men het op een gemiddelde over bevoorbeeld een jaar definieren. Enige speelruimte zal er altijd zijn ;)
pi_221043540
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 20:41 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Nee, dat Zwitserland niet zelf mag bepalen wat hun bevolkingsaantal is wegens verdragen.

Overigens zeg ik niet dat asielzoekers nooit werken. Ik zeg dat er een hoop neppers tussen zitten die op onze voorzieningen afkomen.
Het is aan Zwitserland om het referendum om te zetten in wetgeving die overeenkomt met de verdragen waar ze zich aan gecommitteerd hebben, of dat wel of niet lukt kan ik niet over zien.

Maar dit lijkt mjj wel vrij logisch en je mag mij uitleggen hoe zo’n samenwerking van landen ooit zou moeten werken als je na believe kan en mag kiezen welk deel van een verdrag je wel of niet ondersteund.
pi_221043585
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 20:53 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Het is aan Zwitserland om het referendum om te zetten in wetgeving die overeenkomt met de verdragen waar ze zich aan gecommitteerd hebben, of dat wel of niet lukt kan ik niet over zien.

Maar dit lijkt mjj wel vrij logisch en je mag mij uitleggen hoe zo’n samenwerking van landen ooit zou moeten werken als je na believe kan en mag kiezen welk deel van een verdrag je wel of niet ondersteund.
Zwitserland is geen lid van de EU, echter het respecteert het vrije verkeer van diensten en goederen van de EU. Dat zou door dit referendum op losse schroeven kunnen komen te staan.
pi_221043665
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 20:57 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Zwitserland is geen lid van de EU, echter het respecteert het vrije verkeer van diensten en goederen van de EU. Dat zou door dit referendum op losse schroven kunnen komen te staan.
Het vrij verkeer van goederen en diensten gaat niet over langdurig wonen en werken, daarvoor moet je in Zwitserland
sowieso een verblijfsvergunning hebben. Dit lijkt mij derhalve niet van toepassing?
pi_221043736
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 21:01 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Het vrij verkeer van goederen en diensten gaat niet over langdurig wonen en werken, daarvoor moet je in Zwitserland
sowieso een verblijfsvergunning hebben. Dit lijkt mij derhalve niet van toepassing?
Met EU-pas kan je veel makkelijker een verblijfsvergunning krijgen.
pi_221043757
Gelukkig gaat dat mallotenplannetje niet door.
pi_221043826
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 21:01 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dit is van groot belang voor de handel/economie. Een zwitser(se) kan en mag zich nu in de EU vestigen als hij/zij daar een baan heeft en de eigen broek kan ophouden, omgekeerd geldt nu hetzelfde. Echter als dat niet langer kan/mag staat dat allemaal ter discussie.
pi_221043866
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 21:08 schreef Jed1Gam het volgende:
Gelukkig gaat dat mallotenplannetje niet door.
Zo malloten vind ik het niet dat het welzijn/welbevinden in ogenschouw wordt genomen tav de bevolkingsdruk.
pi_221043948
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:37 schreef Halcon het volgende:
Alles heeft een grens.
Die grens wordt in Nederland gigantisch opgerekt. Het uitfaseren van boeren/bedrijven ten gunste van woningbouw is wat mij betreft een teken aan de wand. Een ongezond teken i.m.o.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 14 juni 2026 @ 21:29:18 #93
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_221044030
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 20:53 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

Het werkt eerder als je de grenzen van zo'n verdrag onderkent. Het kan er bijvoorbeeld toe leiden dat rijke landen te hard groeien en al het talent wegtrekt uit armere lidstaten.
pi_221044033
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 19:08 schreef Bart2002 het volgende:
En ondertussen stromen de landen waar zij onderwijs hebben genoten leeg. En die landen zoeken het maar lekker zelf uit.

Arbeidsmigratie is in principe modern roofridderschap. Je stort de landen waar ze vandaan moeten komen in het verderf. Maar dat vinden wij en de Zwitsers niet erg. Want "noodzakelijk".

Het is heel jammer dat de moderne mens die logica niet snapt of het wegstopt wegens "onze economie".
Dat is toch een persoonlijke beslissing van die arbeidsmigrant? Als een Ingenieurs het in Zwitserland beter kan verdienen dan in een Afrikaanse republiek, snap ik die keuze wel. Kan je Zwitserland niet aanrekenen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_221044098
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 21:16 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Zo malloten vind ik het niet dat het welzijn/welbevinden in ogenschouw wordt genomen tav de bevolkingsdruk.
Het aantal geboortes in Zwitserland ligt rond de 1.29 voor 2 personen, en dat daalt nog verder in de komende jaren. Dan heb je ook nog een steeds groter overschot aan gepensioneerden.

Met zo'n stop, bij een arbitrair nummer van 10 miljoen, hebben ze over een paar jaar een groot probleem om de economie draaiend te houden. Helemaal als Europa moeilijk gaat doen.

Zo druk is het hier ook niet, en ik woon in de drukste gebieden van Zwitserland. Helemaal in vergelijking met Nederland. :')

In die dorpen, waar iedereen voor heeft gestemd, zie je ook nauwelijks een buitenlander.
pi_221045188
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 09:18 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Was ook wat mij meteen opviel. Ziekelijk om dit xenofoob te gaan noemen. Alsof je er geen recht op hebt zelf te bekijken hoeveel buitenlanders er in je land bij kunnen komen.
Dit inderdaad. Je kunt wel heel veel mensen binnenlaten maar je moet het maatschappelijk ook aankunnen. Iets wat ons kabinet niet snapt.
Corporate translator
pi_221045899
En wat nou als je als baby (uit Zwitserse ouders en op Zwitsers grondgebied) wordt geboren als de 10000001-ste inwoner?
"Pools are perfect for holding water"
  zondag 14 juni 2026 @ 22:58:45 #98
177053 Klopkoek
Graag Verwijderen
pi_221045939
Hier wat ongemakkelijke feiten voor de usual suspects

https://bsky.app/profile/rfrbrghs.bsky.social/post/3mobclmjj5s2p

https://nitter.net/DinaPomeranz/status/2066182878149464193#m

Men stemde vooral voor dit voorstel in krimpgebieden, en in dunbevolkte gebieden.
Graag Verwijderen
pi_221046739
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 22:55 schreef probeer het volgende:
En wat nou als je als baby (uit Zwitserse ouders en op Zwitsers grondgebied) wordt geboren als de 10000001-ste inwoner?
Dan wordt een post natale abortus uitgevoerd O-)
pi_221048298
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 23:26 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dan wordt een post natale abortus uitgevoerd O-)
Of de oudste Zwitser krijgt de Midsommar behandeling
"Pools are perfect for holding water"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')