quote:Niet meer dan 10 miljoen Zwitsers, maar dan ook echt niet
Wordt Zwitserland het eerste land ter wereld met een wettelijke limiet aan de bevolkingsomvang? Dat is de inzet bij een referendum waar de Zwitsers morgen over stemmen. De vraag die voorligt is of de kiezers willen instemmen met een maximum inwonertal van tien miljoen mensen. De Alpenrepubliek telt nu zo’n 9,1 miljoen inwoners.
quote:Een land met een grens aan het aantal inwoners. Het klinkt als een gedachte-experiment, maar in Zwitserland ligt het komende zondag echt op tafel.
De Zwitsers stemmen dan in een referendum over de vraag of het land mag groeien tot meer dan 10 miljoen inwoners. Hoe groot is de kans dat dit voorstel wordt aangenomen? En kan een land eigenlijk een grens stellen aan zijn eigen bevolkingsgroei?
quote:Frontpage: Zwitserland stemt over bevolkingslimiet van 10 miljoen
Zwitserland stemt vandaag in een landelijk referendum over de vraag of het land mag doorgroeien tot meer dan 10 miljoen inwoners. Het gaat om een initiatief voor een wettelijk bevolkingsmaximum, terwijl Zwitserland nu ongeveer 9,1 miljoen inwoners telt en prognoses uitkomen op 10 miljoen rond 2035. Ondanks brede politieke tegenstand is het in de peilingen een nek-aan-nekrace tussen voor- en tegenstanders.
De regering kan hogere eisen stellen aan het inkomen en/of vermogen dat een immigrant moet hebben.quote:Op zondag 14 juni 2026 08:08 schreef Halcon het volgende:
Op zich vind ik het wel getuigen van lange termijndenken als je ook eens nadenkt over hoeveel mensen je in je land wil hebben.
Maar hoe ga je het handhaven...
Als ze er ook echt iets mee doen, vind ik zo'n referendum een mooie democratische toevoeging. Zou hier ook eigenlijk vaker moeten gebeuren en dat de overheid er ook echt iets mee moet doen.quote:Op zaterdag 13 juni 2026 17:19 schreef Digi2 het volgende:
In Zwitserland wordt er morgen een referendum gehouden over het maximaal aantal inwoners dat het land zou mogen hebben. Het gaat om max 10 miljoen inwoners. De bevolking van Zwitserland is de afgelopen jaren extreem toegenomen door immigratie. Het gaat daarbij vooral om buitenlandse werknemers. Hierdoor dreigt de snelle versledelijking het welzijn te verslechteren. De transitie van Zwitserland naar Zwitserstad zien nogal wat inwoners niet als iets positiefs. Wat de uitkomst van het referendum ook wordt, de overheid daar wil een stringenter migratiebeleid implementeren. Dat kan een struikelblok vormen met de EU. Ook Nederland vond men al snel na de oorlog overvol door de babyboom. Zou ook in Nederland zo'n referendum mogelijk moeten zijn of zijn er hier voldoende andere mogelijkheden de bevolkingsgroei in te dammen?
[..]
In Zwitserland is dit referendum bindend, als het wordt aangenomen moet het in wetgeving& regelgeving worden omgezet.quote:Op zondag 14 juni 2026 08:26 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Als ze er ook echt iets mee doen, vind ik zo'n referendum een mooie democratische toevoeging. Zou hier ook eigenlijk vaker moeten gebeuren en dat de overheid er ook echt iets mee moet doen.
Vind ik goed geregeld. Zouden wij wat van kunnen leren.quote:Op zondag 14 juni 2026 08:34 schreef Digi2 het volgende:
[..]
In Zwitserland is dit referendum bindend, als het wordt aangenomen moet het in wetgeving& regelgeving worden omgezet.
We hadden ooit de Club van 10 miljoen.quote:Op zondag 14 juni 2026 08:38 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Vind ik goed geregeld. Zouden wij wat van kunnen leren.
Het gaat vooral om arbeidsmigratie vanuit de EU, niet zozeer over asiel. In Zwitserland kan je bijv niet nationaliseren indien je regelmatig of langdurig van een bijstandsuitkering afhankelijk bent.quote:Op zondag 14 juni 2026 08:37 schreef Richestorags het volgende:
Een land waar de regering nog in enige mate om haar burgers geeft en ernaar luistert en de bevolking nog om het collectief denkt.
Niks mis met een Zwitserse identiteit te behouden en dit niet weg te geven aan gelukszoekende Syriėrs en Somaliėrs.
Zwitserland heeft ook de nodige asielzoekers opgevangen door de jaren heen.quote:Op zondag 14 juni 2026 08:43 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het gaat vooral om arbeidsmigratie vanuit de EU, niet zozeer over asiel. In Zwitserland kan je bijv niet nationaliseren indien je regelmatig of langdurig van een bijstandsuitkering afhankelijk bent.
Op het asiel toelatingsbeleid kunnen en mogen ze zelf stringenter zijn, maar ik vermoed dat de asielzoekers daar over het algemeen aan het werk gaan, want zonder nationalisering kan je altijd weer teruggestuurd worden als het thuisland weer veilig genoeg wordt geacht. Zonder nationalisering kan dat ook na vele jaren zelfs decennia het geval zijn.quote:Op zondag 14 juni 2026 08:46 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Zwitserland heeft ook de nodige asielzoekers opgevangen door de jaren heen.
Dan nog gaat het niet enkel om economische zaken maar ook om leefbaarheid en culturele identiteit. Dus goed om het alsnog te limiteren.quote:Op zondag 14 juni 2026 08:50 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Op het asiel toelatingsbeleid kunnen en mogen ze zelf stringenter zijn, maar ik vermoed dat de asielzoekers daar over het algemeen aan het werk gaan, want zonder nationalisering kan je altijd weer teruggestuurd worden als het thuisland weer veilig genoeg wordt geacht. Zonder nationalisering kan dat ook na vele jaren zelfs decennia het geval zijn.
Afgaande op Polymarket gaat het referendum het niet halen..quote:Op zondag 14 juni 2026 08:54 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dan nog gaat het niet enkel om economische zaken maar ook om leefbaarheid en culturele identiteit. Dus goed om het alsnog te limiteren.
Zelfs als dit referendum het niet haalt, maar er veel voorstand is zullen de huidige en komende regeringen daar migratie beperkende maatregelen gaan nemen. Kunnen ze de toestroom niet voldoende indammen kan namelijk binnen enkele jaren opnieuw een referendum gehouden worden, dat dan wel een meerderheid kan behalen.quote:Op zondag 14 juni 2026 08:49 schreef Discombobulate het volgende:
Top idee. Hopelijk redden de voorstanders het.
Over het asielbeleid kan een apart referendum gehouden worden. Echter waarom zouden EU-burgers banen gaan vervullen die toegelaten asielzoekers kunnen en willen doen?quote:Op zondag 14 juni 2026 08:54 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dan nog gaat het niet enkel om economische zaken maar ook om leefbaarheid en culturele identiteit. Dus goed om het alsnog te limiteren.
Het gaat om allebei toch? 10 miljoen maximaal wonenden lijkt me. Of dat nou burgers zijn of geregistreerde inwoners.quote:Op zondag 14 juni 2026 09:02 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Over het asielbeleid kan een apart referendum gehouden worden. Echter waarom zouden EU-burgers banen gaan vervullen die toegelaten asielzoekers kunnen en willen doen?
Voor hun economie is dit niet goed. Ze hebben al enorm last van de importtarieven van de VS. Als dit referendum wint dan botst dit met de vrij verkeer van personen die ze met de EU hebben afgesproken. Als ze dat eenzijdig willen aanpassen dan triggert het de guillotine clausule van alle handelsverdragen met de EU en hebben ze opeens enorme handelsbarrieres met hun grootste afzetmarkt als landlocked land.quote:Op zondag 14 juni 2026 08:46 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Zwitserland heeft ook de nodige asielzoekers opgevangen door de jaren heen.
Maar klopt, het gaat ook om arbeidsmigratie vanuit de EU. Ook dat is goed dat daar beperkingen aan worden gesteld. De eeuwige groeigedachte is een destructieve op vele vlakken.
Het overgrote merendeel van de toestroom betreft EU immigranten, daar gaat het dan ook vooral over bij dit referendum. Als er behoefte is aan een referendum tav het asielbeleid zal dat er ter zijner tijd ook wel komen, maar ik vermoed dat veel zwitsers denken, waarom EU-burgers bijv laten schoonmaken als een als een asielzoeker het kan en wil doen. Het sociale aspect speelt ook een rol.quote:Op zondag 14 juni 2026 09:04 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het gaat om allebei toch? 10 miljoen maximaal wonenden lijkt me. Of dat nou burgers zijn of geregistreerde inwoners.
Wedkantoren/sites geven het een 25% kans dat het voorstel wordt aangenomen.quote:Op zondag 14 juni 2026 08:49 schreef Discombobulate het volgende:
Top idee. Hopelijk redden de voorstanders het.
Was ook wat mij meteen opviel. Ziekelijk om dit xenofoob te gaan noemen. Alsof je er geen recht op hebt zelf te bekijken hoeveel buitenlanders er in je land bij kunnen komen.quote:Op zondag 14 juni 2026 09:07 schreef Luckyseven het volgende:
https://www.nu.nl/buitenl(...)onduit-xenofoob.html
NU.nl laat weer eens duidelijk zien hoe ongelooflijk gekleurd de meest gelezen nieuwssite van Nederland is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |