abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221040798
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 17:47 schreef blomke het volgende:

[..]
Hier ga je dus finaal de mist in: een klein percentage "anders" noemen, is al discutabel (waar ligt de grens?) . Maar dat o.b.v. 10% als afwijking bestempelen slaat echt de plank finaal mis.

Ik behoor tot de kleine groep mensen met platinakleurig haar, is dat een afwijking?
Vast wel. Hoeven we toch niet moeilijk over te doen als dat zo is?
Wat is er mis met de term afwijking?
  zondag 14 juni 2026 @ 18:13:30 #127
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221040820
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 17:15 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik heb het Gemini gevraagd:

In de evolutiebiologie is dit een van de meest fascinerende vragen. Op het eerste gezicht lijkt homoseksualiteit een evolutionaire paradox: als evolutie puur draait om het doorgeven van je eigen genen aan nageslacht, waarom is homoseksualiteit dan door de honderdduizenden jaren heen constant aanwezig gebleven in vrijwel elke menselijke cultuur (en bij honderden diersoorten)?
Als het geen enkel nut had gehad, of schadelijk was geweest voor het overleven van de soort, had de natuurlijke selectie het al lang weggeselecteerd.
Wetenschappers en antropologen hebben hier sterke verklaringen voor. De mensheid zou evolutionair en sociaal gezien waarschijnlijk **slechter af zijn geweest** zonder homoseksualiteit.

Dit is waarom:
1. De 'Helper in the Nest'-hypothese (De solidaire oom/tante)
Evolutie draait niet alleen om jouw persoonlijke kinderen, maar om het overleven van jouw *genen*. Jouw broers, zussen, neefjes en nichtjes delen een groot deel van jouw DNA.
In de vroege menselijke geschiedenis (als jagers-verzamelaars) was het overleven van een stam topsport. Een individu dat zelf geen kinderen kreeg, maar wél hielp met jagen, verzamelen, beschermen en het opvoeden van de kinderen van familieleden, vergrootte de overlevingskans van die kinderen enorm. Dit noemen we *inclusive fitness*. Homoseksuele familieleden waren extra 'handen aan het bed' zonder de extra last van nóg meer eigen monden om te voeden.

2. Sociale cohesie en allianties
Bij veel sociale diersoorten, waaronder de mens en onze nauwste verwanten zoals de bonobo's, heeft seksuele interactie niet alleen als doel om baby's te maken, maar ook om sociale banden te versterken, spanningen te verminderen en allianties te vormen.
Samenlevingsvormen waarin homoseksuele relaties en vriendschappen een geaccepteerd onderdeel waren, hadden vaak een sterkere sociale cohesie en minder destructieve interne conflicten. Een harmonieuzere stam had een grotere kans om te overleven dan een stam die constant door interne strijd werd verscheurd.

3. De 'Seksueel Antagonistische' genen (Het voordeel voor moeders en zussen)
Genetisch onderzoek wijst erop dat de genen die gelinkt zijn aan homoseksualiteit bij mannen, mogelijk een heel ander, positief effect hebben wanneer ze worden doorgegeven aan vrouwen.
Studies tonen aan dat vrouwelijke familieleden van homoseksuele mannen (zoals moeders en zussen) gemiddeld *vruchtbaarder* zijn en meer kinderen krijgen. Dezelfde genetische factoren die er bij een man voor zorgen dat hij zich aangetrokken voelt tot mannen, zorgen er bij zijn vrouwelijke familieleden voor dat ze evolutionair gezien succesvoller zijn in de voortplanting. Het voordeel voor de vrouwen weegt in dat geval ruimschoots op tegen het feit dat de homoseksuele man zelf minder of geen kinderen krijgt.

Conclusie: De kracht van diversiteit
Als we de menselijke evolutie bekijken, moeten we niet kijken naar de mens als een geïsoleerde voortplantingsmachine, maar naar de mens als onderdeel van een **groep**.
De mensheid is zo succesvol geworden omdat we extreem sociale groepsdieren zijn. De natuur selecteert niet op een eenheidsworst, maar op een gezonde balans binnen een populatie. Zonder homoseksualiteit was onze soort sociaal minder veerkrachtig geweest, hadden vroege families minder ondersteuning gehad, en waren bepaalde vruchtbaarheidsvoordelen in onze genenpoel er niet geweest. De mensheid is dus juist gebaat bij deze natuurlijke variatie.
Wat is het nut van homoseksualiteit? Het nut van bijvoorbeeld intelligentie, vruchtbaarheid, humoristisch, leergierig, organiserend vermogen, heteroseksualiteit, etc. is duidelijk. Maar heteroseksualiteit?? Vraag eens aan Gemini, zou ik zeggen.
pi_221040822
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 17:50 schreef blomke het volgende:

[..]
Beetje vreemd argument: als 100% homo is, dan is. de mensheid ... is gewoon fictief en daarom vreemd om die onmogelijke situatie en de daaruit volgende consequentie te projecteren op die 10%.
Nee, dit definiëert gewoon de betekenis van een afwijking.

Het is een afwijking, OMDAT als iedereen het zou zijn onze soort zou uitsterven. Gelukkig is dus niet 100% van de bevolking homo. En dus is het niet 'normaal'. Prima toch?

Ik ben ook niet normaal.
  zondag 14 juni 2026 @ 18:15:43 #129
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221040841
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 17:42 schreef blomke het volgende:

[..]
Zouden ze ook zulke grote wetenschappers en kunstenaars zijn geweest/geworden als ze hetero waren/zijn?
Wil je beweren dat homoseksualiteit een noodzakelijke voorwaarde is voor de vooruitgang van de mensheid?
pi_221040958
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 18:13 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Wat is het nut van homoseksualiteit? Het nut van bijvoorbeeld intelligentie, vruchtbaarheid, humoristisch, leergierig, organiserend vermogen, heteroseksualiteit, etc. is duidelijk. Maar heteroseksualiteit?? Vraag eens aan Gemini, zou ik zeggen.
Het antwoord van Gemini is duidelijk.
Dat jij moeite met het antwoord hebt doet daar niets aan af.

Gemini heeft zelfs een genetisch voordeel van homoseksualiteit opgenoemd.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_221040963
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 18:15 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Wil je beweren dat homoseksualiteit een noodzakelijke voorwaarde is voor de vooruitgang van de mensheid?
Nee, dat staat er niet.
pi_221040973
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 18:13 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Het is een afwijking, OMDAT als iedereen het zou zijn onze soort zou uitsterven. Gelukkig is dus niet 100% van de bevolking homo. En dus is het niet 'normaal'. Prima toch?

Ik ben ook niet normaal.
Als 100% van de bevolking man is, dan zou onze soort uitsterven.
Gelukkig is dus niet 100% van de bevolking man. En dus is het niet 'normaal'. Prima toch?
pi_221040985
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 18:13 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Ik ben ook niet normaal.
Dan zijn mensen die niet werken dus ook niet normaal? Want als er niet gewerkt wordt, kunnen mensen niet eten. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je nogal in hokjes drukt. Een samenleving is gemixt. Dan is het nogal wat om sommige groepen niet normaal te noemen.

Daarnaast heb ik besloten om geen kinderen te nemen. Is dan jouw conclusie ook dat ik niet normaal ben, dat ik eigenlijk geen piemel had moeten hebben?
  zondag 14 juni 2026 @ 18:45:44 #134
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221041069
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 19:25 schreef sigme het volgende:

[..]
• Dat homo's geen belemmering zijn voor de evolutie want de evolutie is niet iets wat wel of niet belemmerd wordt
• Dat homo's geen belemmering zijn voor het evolutionaire succes van de mensheid want de mensheidsoort bestaat nog steeds zeer succesvol
Of homo's wel of geen belemmering zijn voor de evolutie durf ik niet te zeggen, gezien de miljoenen jaren dat mensen evalueren hebben homo's daar geen een vrij geringe rol in. Homo's zijn enorm in de minderheid, zeker vroeger.
Ook homo's kunnen zich in principe voortplanten via een draagmoeder hoewel dat zeker nog niet breed is geaccepteerd. Op het moment dat homo's een groter deel van de populatie gaan vormen, en zich niet voortplanten, en het geboortesaldo blijft dalen, dan is het wel een risico denk ik. Maar dat is nu niet aan de hand.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zondag 14 juni 2026 @ 18:47:00 #135
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221041080
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 19:26 schreef Wantie het volgende:

Wellicht ben jij voorstander van de doctrine van zowel het fascisme en communisme van begin vorige eeuw: dat vrouwen kinderen moeten baren ter glorie van de heilstaat.
[..]

En hier eindigt de discussie. Als je niet normaal en respectvol kun discussiëren dan negeer ik je liever.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
  zondag 14 juni 2026 @ 18:50:01 #136
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221041145
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 19:30 schreef sigme het volgende:

[..]
Biologie leert ons iets over mitose en meiose, maar niet dat het van belang is van man en vrouw om zich voort te planten. Dergelijk belang is geen 'biologie'.

Half eens. Er is namelijk ook een spiritueel en filosofisch belang om jezelf voor te planten om daarmee de toekomst van je eigen "tribe" te bestendigen. Eigenlijk doen we dat al miljoenen jaren zo.
  zondag 14 juni 2026 @ 18:55:09 #137
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221041250
Anyway, in de antieke wereld was de kindersterfte ook veel hoger en daarom werd er groot belang gehecht aan voortplanting. Op dit moment is de populatie op all time high. Als wij door ziekte, tekorten, of mislukte oosten toch weer geconfronteerd worden met slinkende populaties zou het prima mogelijk dat het verlichtingsdenken uit de gratie raakt.
Maar dat is hoogst speculatief.
pi_221041380
quote:
7s.gif Op zondag 14 juni 2026 18:45 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Of homo's wel of geen belemmering zijn voor de evolutie durf ik niet te zeggen, gezien de miljoenen jaren dat mensen evalueren hebben homo's daar geen een vrij geringe rol in. Homo's zijn enorm in de minderheid, zeker vroeger.
Ook homo's kunnen zich in principe voortplanten via een draagmoeder hoewel dat zeker nog niet breed is geaccepteerd. Op het moment dat homo's een groter deel van de populatie gaan vormen, en zich niet voortplanten, en het geboortesaldo blijft dalen, dan is het wel een risico denk ik. Maar dat is nu niet aan de hand.
Evolutie kan helemaal niet belemmerd worden. Dat is een proces dat zich voltrekt zolang leven bestaat.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_221041683
quote:
7s.gif Op zondag 14 juni 2026 18:45 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Wat? Watwatwatwatwat?

Je weet dat een groot deel van de homosexuelen vrouw is toch? Hoop ik?

Het idee dat je je seksueel aangetrokken moet voelen tot degene waar je kinderen mee maakt is een hele moderne en dan nog tot een klein deel van de wereldbevolking beperkte opvatting.
Ik gok dat ruim 80% van alle moeders in de geschiedenis van de mensheid niet of nauwelijks uit geilheid de kinderen verwekt heeft, en het is vrij algemeen bekend dat een heleboel getrouwde huisvaders zich met graagte overgaven/overgeven aan vleselijke lusten met een andere vent.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_221041708
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 16:51 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
De Christelijke religie en ook de Islam beschouwen homoseksualiteit als een zonde. Er wordt daarover meerdere keren in de Bijbel daarover geschreven.

35 Important Bible Verses About Homosexuality Being A Sin (Explained)
[..]
Wat zijn jouw gedachten daarover?
God is mijns inziens wat jezelf of een groep mensen doet geloven.
Ik geloof niet dat er iemand over ons waakt vanaf achter de wolken.
Dus hoe jij denkt over homosexualiteit zal je God ook denken.
pi_221041909
quote:
7s.gif Op zondag 14 juni 2026 18:55 schreef phpmystyle het volgende:
Anyway, in de antieke wereld was de kindersterfte ook veel hoger en daarom werd er groot belang gehecht aan voortplanting. Op dit moment is de populatie op all time high. Als wij door ziekte, tekorten, of mislukte oosten toch weer geconfronteerd worden met slinkende populaties zou het prima mogelijk dat het verlichtingsdenken uit de gratie raakt.
Maar dat is hoogst speculatief.
In de culturen die ik noemde is de anti homo ideologie deels daar op gestoeld.

In onze moderne wereld weten we dat verbetering van levenskwaliteit door betere voeding, huisvesting, gezondheidszorg, etc veel effectiever is in het op peil houden van de bevolkingsgraad dan het vervolgen van homo's.
pi_221041946
Wat vindt god trouwens van het feit dat alle materie vergankelijk is?
Wat als het leven op aarde compleet is uitgestorven door natuulijke wetten?
Wat gebeurt er dan met al die zielen?
pi_221041965
quote:
11s.gif Op zondag 14 juni 2026 19:16 schreef sigme het volgende:

[..]
Wat? Watwatwatwatwat?

Je weet dat een groot deel van de homosexuelen vrouw is toch? Hoop ik?

Het idee dat je je seksueel aangetrokken moet voelen tot degene waar je kinderen mee maakt is een hele moderne en dan nog tot een klein deel van de wereldbevolking beperkte opvatting.
Ik gok dat ruim 80% van alle moeders in de geschiedenis van de mensheid niet of nauwelijks uit geilheid de kinderen verwekt heeft, en het is vrij algemeen bekend dat een heleboel getrouwde huisvaders zich met graagte overgaven/overgeven aan vleselijke lusten met een andere vent.
Van oudsher is het vervolgen van homo's gericht geweest op de mannen.

Bij vrouwen werd het sociaal niet geaccepteerd, onder andere omdat het doel van de vrouw was dat ze kinderen baren en opvoeden, maar desondanks wel getolereerd.

Het is daarom niet vreemd dat deze discussie zich bijna automatisch richt op mannelijke homoseksuelen.
  zondag 14 juni 2026 @ 19:40:21 #144
224960 highender
Travellin' Light
pi_221042182
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 19:18 schreef cinderloom het volgende:

[..]
God is mijns inziens wat jezelf of een groep mensen doet geloven.
Ik geloof niet dat er iemand over ons waakt vanaf achter de wolken.
Dus hoe jij denkt over homosexualiteit zal je God ook denken.
:Y Dit lijkt ook bevestigd te worden door onderzoek.
quote:
In particular, reasoning about God's beliefs activated areas associated with self-referential thinking more so than did reasoning about another person's beliefs. Believers commonly use inferences about God's beliefs as a moral compass, but that compass appears especially dependent on one's own existing beliefs.

Believers' estimates of God's beliefs are more egocentric than estimates of other people's beliefs
pi_221042232
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 19:28 schreef Wantie het volgende:

[..]
Van oudsher is het vervolgen van homo's gericht geweest op de mannen.

Bij vrouwen werd het sociaal niet geaccepteerd, onder andere omdat het doel van de vrouw was dat ze kinderen baren en opvoeden, maar desondanks wel getolereerd.

Het is daarom niet vreemd dat deze discussie zich bijna automatisch richt op mannelijke homoseksuelen.
Het doel maar liefst.

Nou ja, als je je wil richten op de voortplanting door mannelijke homoseksuelen dan is het in de gehele geschiedenis van de mensheid natuurlijk zo helder als glas dat er een hoop vaders zijn en zijn geweest die vrijen met de moeder van hun kinderen ook niet voor hun lol deden. Een deel van die vaders doet het natuurlijk ook liever met mannen, maar af en toe moet je wat over hebben voor je toekomst.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_221042330
quote:
7s.gif Op zondag 14 juni 2026 19:42 schreef sigme het volgende:

[..]
Het doel maar liefst.
Yup.

Niet mijn mening he.

Maar hoe daar tegenaan werd gekeken.
Tegenwoordig kunnen we ons daar gelukkig niets meer bij voorstellen.

quote:
Nou ja, als je je wil richten op de voortplanting door mannelijke homoseksuelen dan is het in de gehele geschiedenis van de mensheid natuurlijk zo helder als glas dat er een hoop vaders zijn en zijn geweest die vrijen met de moeder van hun kinderen ook niet voor hun lol deden. Een deel van die vaders doet het natuurlijk ook liever met mannen, maar af en toe moet je wat over hebben voor je toekomst.
Het beeld dat de mensheid zou uitsterven door homoseksualiteit klopt dan ook niet.

Homoseksuelen zijn niet onvruchtbaar, en de kinderwens is ook iets dat bij de mens is ingebakken.

En daar is geen ingewikkelde technologie voor nodig.
Gewoon verstand op nul, blik op oneindig en even door de zure appel heen bijten.
pi_221042424
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 18:10 schreef matigeuser het volgende:
Wat is er mis met de term afwijking?
Een andere behandeling.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_221042451
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 18:15 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Nee, ik beweer helemaal niet. Mijn vraag, was over het verband met wetenschap/kunst en homo.

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 14-06-2026 20:01:26 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_221042574
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 17:57 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Heb je daar een bron van?
Ja, de Bijbel.

Jezus was niet met een vrouw (getrouwd) en dat was zeer uitzonderlijk.

Verder vertelt Joh 11: 3-5: "De zusters stuurden iemand naar Jezus met de boodschap: ‘Heer, uw vriend is ziek.’ Toen Jezus dit hoorde zei hij: ‘Deze ziekte loopt niet uit op de dood, maar op de eer van God, zodat de Zoon van God geëerd zal worden.’ Jezus hield veel van Marta en haar zuster, en van Lazarus.".

Verder in Joh 11: 35-36 "Jezus weende. De Joden dan zeiden: Zie, hoe lief Hij hem had! "
pi_221042855
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 15:47 schreef Pixelman het volgende:
Mwah, het wordt in onze cultuur gedoogd. Maar niet van harte omdat het een afwijking van de natuurlijke gang van zaken is.
Dat laatste maak jij er van. Als je dat vooroordeel los laat (en niet alleen jij, maar vele anderen ook), zou er geen term "gedogen" meer gebruikt hoeven te worden, maar van "normaliseren".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')