Er zit een verschil tussen het strafrecht en het bestuursrecht. Je kan niet personen aanhouden zonder strafbaar misdrijf. Dat kan niet als je door rood rijdt en ook niet als je je ongewenst op het snelweg bevindt.quote:Op woensdag 3 juni 2026 15:35 schreef probeer het volgende:
[..]
De Rvv (voetgangers mogen niet op de snelweg) en de Wom (demonstraties mogen beperkt worden omwille van het verkeer).
Van de eerste tien posts zijn #3 #4 #6 #7 #9 en #10 voor de nieuwe maatregelenquote:Op woensdag 3 juni 2026 15:41 schreef probeer het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er in dit topic een aardig aantal mensen (waaronder ikzelf) zeer verbolgen over het voornemen van het kabinet om het demonstratierecht in te perken.
Het verschil tussen jou en oa mij, is dat ik daarin ook kijk naar de aanleidingen achter dat voornemen, en de verantwoordelijken achter die aanleidingen.
Interessant.quote:Op woensdag 3 juni 2026 15:44 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Er zit een verschil tussen het strafrecht en het bestuursrecht. Je kan niet personen aanhouden zonder strafbaar misdrijf. Dat kan niet als je door rood rijdt en ook niet als je je ongewenst op het snelweg bevindt.
Alle misdrijven zijn strafbaarquote:Op woensdag 3 juni 2026 15:49 schreef quo_ het volgende:
[..]
Interessant.
Welke misdrijven zijn niet strafbaar?
Dit is het hele eieren eten. Het demonstratierecht is al beperkt omdat je het van te voren moet aankondigen. Dit geeft al gelegenheid om voor te bereiden voor het geval dat het misgaat en dan nog laten ze overtredingen onnodig voortduren.quote:Op woensdag 3 juni 2026 15:17 schreef probeer het volgende:
En dat gebrek aan initiele handhaving wordt nu aangegrepen om het demonstratierecht in te perken. Nergens voor nodig, en ronduit autoritair.
De politie had contact met de meldkamer van de NS hoor. Of denk je nou echt dat de reden dat de politie daar twee uur lang niet die lui van het spoor plukte, is omdat de politie niet wist of er nog treinen aan zouden komen? Heel Utrecht centraal lag al geruime tijd volledig stil.quote:Op woensdag 3 juni 2026 15:41 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Ja gewoon effe iedereen van het spoor weghalen terwijl je niet weet of er nog treinen rijden.
Een onnodige opmerking, en drogreden. Ik stel dat het niet meteen ingrijpen een overduidelijke keuze is geweest.quote:Jij zal het ongetwijfeld beter hebben gedaan, de lokale Superman.
Om 12 uur agenten op de (uiteinden van de) perrons neerzetten. Die XR lui zijn niet in het holst van de nacht over meerdere hekken geklommen ofzo. Ze zijn gewoon met een man of 10 naar het uitende van perron 7 gelopen, om er daar af te springen en 50 meter verderop op het spoor te gaan zitten. Vooraf aangekondigd zelfs. Met spandoeken en PLO sjaaltjes. Dat had makkelijk voorkomen kunnen worden.quote:En hoe ga je die mensen tegenhouden? Ben jij zo iemand die weet wie er in een voetbalstadion vuurwerk heeft meegenomen en wie niet? Het staat namelijk niet geschreven op het voorhoofd.
En alweer iets wat er totaal niets mee te maken heeft.quote:Net zoals sommige op dit forum weten of een verdachte het gedaan heeft, waar diegene en zijn ouders vandaan komen en wat zijn status is.
Het zou prima zijn als er overlegd wordt in plaats van de rechtbanken met nieuwe zaken te bestoken die al flink overwerkt is en flinke achterstanden kent.quote:Op woensdag 3 juni 2026 15:50 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dit is het hele eieren eten. Het demonstratierecht is al beperkt omdat je het van te voren moet aankondigen. Dit geeft al gelegenheid om voor te bereiden voor het geval dat het misgaat en dan nog laten ze overtredingen onnodig voortduren.
Het demonstratierecht is niet het probleem maar de handhaving. In het Metro artikel wordt letterlijk gezegd dat je beter thee met ze kunt drinken dan bekeuren omdat ze bang zijn dat ze gaan procederen en daarmee het rechtssysteem belasten. Met een dergelijke redenatie kun je net zo goed helemaal stoppen
Bedoel je dat die overtredingen die de demonstranten begaan onder wet Mulder vallen en daarom niet aangehouden kunnen worden?quote:Op woensdag 3 juni 2026 15:44 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Er zit een verschil tussen het strafrecht en het bestuursrecht. Je kan niet personen aanhouden zonder strafbaar misdrijf. Dat kan niet als je door rood rijdt en ook niet als je je ongewenst op het snelweg bevindt.
Utrecht Centraal kent ongeveer 20 perrons.quote:Op woensdag 3 juni 2026 15:52 schreef probeer het volgende:
[..]
De politie had contact met de meldkamer van de NS hoor. Of denk je nou echt dat de reden dat de politie daar twee uur lang niet die lui van het spoor plukte, is omdat de politie niet wist of er nog treinen aan zouden komen? Heel Utrecht centraal lag al geruime tijd volledig stil.
[..]
Een onnodige opmerking, en drogreden. Ik stel dat het niet meteen ingrijpen een overduidelijke keuze is geweest.
[..]
Om 12 uur agenten op de (uiteinden van de) perrons neerzetten. Die XR lui zijn niet in het holst van de nacht over meerdere hekken geklommen ofzo. Ze zijn gewoon met een man of 10 naar het uitende van perron 7 gelopen, om er daar af te springen en 50 meter verderop op het spoor te gaan zitten. Vooraf aangekondigd zelfs. Met spandoeken en PLO sjaaltjes. Dat had makkelijk voorkomen kunnen worden.
En wat de fuck heeft duizenden voetbalsupporters moeten fouilleren op vuurwerk er in godsnaam mee te maken?
[..]
En alweer iets wat er totaal niets mee te maken heeft.
Op basis van de Wegenverkeerswet 1994 mogen voetgangers op de snelweg gewoon aangehouden worden hoor.quote:Op woensdag 3 juni 2026 15:44 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Heb je een wetsartikel voor mij?quote:Op woensdag 3 juni 2026 15:55 schreef probeer het volgende:
[..]
Op basis van de Wegenverkeerswet 1994 mogen voetgangers op de snelweg gewoon aangehouden worden hoor.
Als dat niet mag zou dat betekenen dat de uiteindelijke aanhoudingen na een paar uur op de snelweg/het spoor te zitten, dus onrechtmatig zijn?
8 perrons.quote:Op woensdag 3 juni 2026 15:54 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Utrecht Centraal kent ongeveer 20 perrons.
20 x 2 x 3 agenten = 120 agenten die daar dus een paar uur moeten staan.
Het negeren van een vordering om te vertrekken is ook voldoende om iemand aan te houden.quote:Op woensdag 3 juni 2026 15:55 schreef probeer het volgende:
[..]
Op basis van de Wegenverkeerswet 1994 mogen voetgangers op de snelweg gewoon aangehouden worden hoor.
Als dat niet mag zou dat betekenen dat de uiteindelijke aanhoudingen na een paar uur op de snelweg/het spoor te zitten, dus onrechtmatig zijn?
Zit je alsnog op 48 agenten die je dan mist voor het reguliere werkquote:Op woensdag 3 juni 2026 15:56 schreef probeer het volgende:
[..]
8 perrons.
Je weet dat een perron twee kanten heeft he? Het linker en het rechter spoor?
Ik neem aan op basis van de WegenVerkeersWet.quote:
Hangt er vanaf of je tegen de staat demonstreert.quote:Het is hier geen Rusland he,
Ze komen er meestal zonder boete vanaf en de demonstranten die zich niet konden legitimeren werden ook weer vrijgelaten bij eerdere demonstraties.quote:Op woensdag 3 juni 2026 15:12 schreef probeer het volgende:
[..]
Ja, dit eigenlijk.
Naar mijn weten voorziet het demonstratierecht zoals het is, er niet in dat wetsovertreders tijdens hun demonstratie niet gearresteerd mogen worden.
Waarom dat recht (en de bijbehorende Wet openbare manifestaties) dan aangepast moet worden is me een raadsel. Iig niet omwille van het aanpakken van wetsovertreders.
Dat dat bij eerdere niet meteen gebeurde lijkt me toch eerder te draaien om de onwil om te handhaven; specifieker het bij sommige burgemeesters heersende idee 'laat ze eerst maar een paar uurtjes hun ding doen en ga daarna over tot politieactie'. En dat is toch echt een keuze van (een deel van) de driehoek, en heeft helemaal niets te maken met 'te weinig wettelijke mogelijkheden'.
Het is ergens ook wel ironisch.quote:Op woensdag 3 juni 2026 16:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik neem aan op basis van de WegenVerkeersWet.
[..]
Hangt er vanaf of je tegen de staat demonstreert.
[..]
Ze komen er meestal zonder boete vanaf en de demonstranten die zich niet konden legitimeren werden ook weer vrijgelaten bij eerdere demonstraties.
Mensen verplaatsen mag niet zomaar, dat klopt, maar als ze zijn aangehuden voor een strafbaar feit dan is dat geen enkel probleem. Maar ja, dan krijgen ze allemaal een flinke boete, degenen zonder ID bewijs blijven vastzitten tot is vastgesteld wie ze zijn, sommigen raken hun rijbewijs kwijt, dat is allemaal niet de bedoeling van het corrupte eigenmachtig en willekeurig optredende OM.
quote:Op woensdag 6 januari 2021 18:21 schreef Weltschmerz het volgende:
Het is feitelijk geen vaccin maar een nieuwe technologie. Geen idee of dat extra risico's inhoudt maar doen alsof het een doodgewoon vaccin is om vaccinatiebereidheid te stimuleren is nou niet bepaald goede journalistiek.
Hoe nuchter zijn 'we' dan nog na bijna een jaar rallying behind the flag en desinformatie? Mensen opperen gewoon een avondklok zonder dat ze uitgelachen worden. Demonstraties worden beeindigd vanwege de verkeerde mening, de politie gaat bij mensen thuis langs omdat ze niet denken wat de overheid van ze verwacht.
Dus omdat in een land in de hoorn van Afrika mensen hun familie risico lopen, kan er hier niet doorgepakt worden bij gezichtsbedekking bij demonstraties waarbij géén Eritreeërs betrokken zijn? Tevens is dit de zoveelste lulreden want eerder meldde de politie dat hun grootste bezwaar was dat dit in de praktijk niet te handhaven zou zijn.quote:Ook op het gebied van gezichtsbedekkende kleding neemt het kabinet gas terug. Politici willen het liefst een einde aan demonstranten met bivakmutsen, maar politie en burgemeesters vinden een totaalverbod te ver gaan. Zo zijn er bijvoorbeeld Eritreeërs die gemaskerd demonstreren tegen het regime in hun land, omdat anders hun familie hierover wordt lastiggevallen in hun land van herkomst. Rellen met een bivakmuts op kan overigens al wel extra straf opleveren.
Maar goed, dan denk ik dat is met nog veeeeel meer dingen aan de hand (zedenzaken, bijtincidenten, ramkraken, Zandvoort) en daar is ook gewoon een juridisch kader voor ondanks dat de politie er niet aan toekomst.quote:Veelal legt een strafrechtelijk optreden van de politie ook een (te) groot beslag op de beschikbare politiecapaciteit, terwijl die juist nodig is voor het handhaven van de openbare orde in het kader van de demonstratie.
Oekraïners kunnen straks ook gemaskerd de boel op stelten zetten, want Rusland.quote:Op woensdag 3 juni 2026 16:11 schreef Qarrad het volgende:
Het artikel uit de OP is nog langer dan dit:
[..]
Dus omdat in een land in de hoorn van Afrika mensen hun familie risico lopen, kan er hier niet doorgepakt worden bij gezichtsbedekking bij demonstraties waarbij géén Eritreeërs betrokken zijn? Tevens is dit de zoveelste lulreden want eerder meldde de politie dat hun grootste bezwaar was dat dit in de praktijk niet te handhaven zou zijn.
[..]
Maar goed, dan denk ik dat is met nog veeeeel meer dingen aan de hand (zedenzaken, bijtincidenten, ramkraken, Zandvoort) en daar is ook gewoon een juridisch kader voor ondanks dat de politie er niet aan toekomst.
Tevens lijkt de taak van de politie zeker bij demonstraties waarbij veel deelnemers met gezichtsbedekkende kleding vooral de-escalatie te zijn.
Ok, dan wacht je tot het moment dat de NS meldkamer doorgeeft dat er zojuist meerdere mensen het spoor betreden hebben en alle treinen tot stilstand gebracht zijn. En dan pluk je ze er binnen 5 minuten van af met de 10 agenten die al op het station stonden vanwege de demonstratie die toen al bezig was in de stationshal.quote:Op woensdag 3 juni 2026 16:00 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Zit je alsnog op 48 agenten die je dan mist voor het reguliere werk
Lijkt mij qua procedures dat je dat niet regelt binnen vijf minuten.quote:Op woensdag 3 juni 2026 16:14 schreef probeer het volgende:
[..]
Ok, dan wacht je tot het moment dat de NS meldkamer doorgeeft dat er zojuist meerdere mensen het spoor betreden hebben en alle treinen tot stilstand gebracht zijn. En dan pluk je ze er binnen 5 minuten van af met de 10 agenten die al op het station stonden vanwege de demonstratie die toen al bezig was in de stationshal.
En dus niet na 2 uur een keer.
Dit excuus werd eerder ook gebruikt met Chinezen. Wat is de laatste keer dat er rellende Chinezen (met of zonder gezichtsbedekking) een universiteit in elkaar beukten?quote:Op woensdag 3 juni 2026 16:14 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Oekraïners kunnen straks ook gemaskerd de boel op stelten zetten, want Rusland.
Niet dat ze dat gaan doen, maar het zou kunnen. Wat een kutreden.
Precies. Dat is niet de reden waarom ze onherkenbaar willen zijn.quote:Op woensdag 3 juni 2026 16:16 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dit excuus werd eerder ook gebruikt met Chinezen. Wat is de laatste keer dat er rellende Chinezen (met of zonder gezichtsbedekking) een universiteit in elkaar beukten?
Het boeit me in deze oprecht helemaal niets hoe een onzinreden om met demonstratierecht te beperken ontkracht wordt.quote:Op woensdag 3 juni 2026 16:11 schreef Qarrad het volgende:
Het artikel uit de OP is nog langer dan dit:
[..]
Dus omdat in een land in de hoorn van Afrika mensen hun familie risico lopen, kan er hier niet doorgepakt worden bij gezichtsbedekking bij demonstraties waarbij géén Eritreeërs betrokken zijn? Tevens is dit de zoveelste lulreden want eerder meldde de politie dat hun grootste bezwaar was dat dit in de praktijk niet te handhaven zou zijn.
[..]
Maar goed, dan denk ik dat is met nog veeeeel meer dingen aan de hand (zedenzaken, bijtincidenten, ramkraken, Zandvoort) en daar is ook gewoon een juridisch kader voor ondanks dat de politie er niet aan toekomst.
Tevens lijkt de taak van de politie zeker bij demonstraties waarbij veel deelnemers met gezichtsbedekkende kleding vooral de-escalatie te zijn.
Het demonstratierecht wordt uitgebreid besproken en afgewogen in de link hierin.quote:Op woensdag 3 juni 2026 16:17 schreef probeer het volgende:
[..]
Het boeit me in deze oprecht helemaal niets hoe een onzinreden om met demonstratierecht te beperken ontkracht wordt.
Ik ben werkzaam in de academische wereld. Dat zou voor mij reden genoeg zijn om onherkenbaar te willen zijn wanneer ik aan een demonstratie rondom een universiteit deelneem.quote:Op woensdag 3 juni 2026 16:17 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Precies. Dat is niet de reden waarom ze onherkenbaar willen zijn.
https://publicaties.mense(...)7f-8521-8f7efaa422a3quote:Op woensdag 3 juni 2026 16:19 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Het demonstratierecht wordt uitgebreid besproken en afgewogen in de link hierin.
Dat dit besproken moet worden geeft ook aan dat het geen onzin is.
De talloze extra uren, mankracht en tijd die het kostte om in elk geval een paar van de relschoppers op de UVA te pakken geeft ook aan dat het geen onzin is.
Waarom noem jij dit onzin?
Dat je de procedures op orde hebt had van te voren al kunnen gebeuren. Het is niet alsof de politie het niet wist dat het ging gebeuren.quote:Op woensdag 3 juni 2026 16:15 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Lijkt mij qua procedures dat je dat niet regelt binnen vijf minuten.
Een trein rijdt ook niet binnen vijf minuten weer als er iemand op het spoor staat.
Je moet echt zeker weten dat zo'n beetje elke trein stil staat. Dat zijn er best wat op en rondom Utrecht Centraal.
Procedures verander je niet zomaar. Ook dat is Nederland.quote:Op woensdag 3 juni 2026 16:24 schreef probeer het volgende:
[..]
Dat je de procedures op orde hebt had van te voren al kunnen gebeuren. Het is niet alsof de politie het niet wist dat het ging gebeuren.
En inderdaad, het treinverkeer is niet weer binnen 5 minuten hervat.
Waarom zou je onherkenbaar willen zijn als je niks strafbaars van plan bent? Als je je niet openlijk uit wilt spreken voor een goede zaak mag je je misschien eens afvragen of het wel zo'n goede zaak is. Je wilt je mening toch laten horen? Wat is daar schandelijk aan?quote:Op woensdag 3 juni 2026 16:19 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik ben werkzaam in de academische wereld. Dat zou voor mij reden genoeg zijn om onherkenbaar te willen zijn wanneer ik aan een demonstratie rondom een universiteit deelneem.
Dat hele 'gezichtsbedekking, dus ze zullen wel iets strafbaars willen gaan doen' is een onrechtmatige redenatie.
Jezus, quote dan op zijn minst een stukje met de pointe, luiwammesquote:Op woensdag 3 juni 2026 16:21 schreef probeer het volgende:
[..]
https://publicaties.mense(...)7f-8521-8f7efaa422a3
In specifiek mijn voorbeeld? Omdat ik niet het risico wil lopen dat (toekomstige) werkgevers het niet leuk vinden dat ik daar ben, en dat in mijn carrière tegen me gebruiken. Dat ik mijn carrière niet mogelijk benadeeld wil zien worden, heeft niets te maken met mijn overtuigingen omtrent de goede zaak van mijn protest.quote:Op woensdag 3 juni 2026 16:28 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Waarom zou je onherkenbaar willen zijn als je niks strafbaars van plan bent? Als je je niet openlijk uit wilt spreken voor een goede zaak mag je je misschien eens afvragen of het wel zo'n goede zaak is. Je wilt je mening toch laten horen? Wat is daar schandelijk aan?
Daarnaast, de enigen die te maken krijgen met intimidatie en gedoe zijn niet de pro-Palestinademonstranten. Zij zijn het juist die anderen de mond willen snoeren soms tot geweld aan toe (waarbij het erg handig is om niet herkend te worden).
Tsja, ik ga niet al het werk in dit topic doen.quote:Op woensdag 3 juni 2026 16:29 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Jezus, quote dan op zijn minst een stukje met de pointe, luiwammes
Je menig gaat anderen wel een fuck aan, maar daar wil je niet openlijk voor staan want hypothetische carrièremoves en dan mag je nieuwe werkgever niet weten wat je echt denkt? In dit land waar dergelijke discriminatie aangepakt wordt en alleen extreme en zeldzame gevallen voorkomen? En waarom zou je willen werken voor een werkgever die jou niet zou aannemen als jij voor Goede Zaak X bent en hij tegen? Je had toch een principe dat sterk genoeg is om de straat op te gaan?quote:Op woensdag 3 juni 2026 16:34 schreef probeer het volgende:
[..]
In specifiek mijn voorbeeld? Omdat ik niet het risico wil lopen dat (toekomstige) werkgevers het niet leuk vinden dat ik daar ben, en dat in mijn carriere tegen me gebruiken.
In bredere zin? Dezelfde reden dat jij en ik hier met elkaar anoniem communiceren. De behoefte aan privacy behoeft geen motivatie, en is inherent. Omdat 'het gaat anderen geen fuck aan'.
Je quote een post met onderbouwing en link van mij, wie doet hier al het werk dan?quote:Op woensdag 3 juni 2026 16:37 schreef probeer het volgende:
[..]
Tsja, ik ga niet al het werk in dit topic doen.
Correct. Gaat ze geen fuck aan.quote:Op woensdag 3 juni 2026 16:39 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Je menig gaat anderen wel een fuck aan, maar daar wil je niet openlijk voor staan want hypothetische carrièremoves en dan mag je nieuwe werkgever niet weten wat je echt denkt?
Ja, dat werkgevers werknemers benadelen omdat ze dingen doen of vinden die de werkgevers niet aan staan, komt echt maar sporadisch voor.quote:In dit land waar dergelijke discriminatie aangepakt wordt en alleen extreme en zeldzame gevallen voorkomen?
Zaken waarin de werkgever en ik wel op één lijn zitten en belangrijk achten.quote:En waarom zou je willen werken voor een werkgever die jou niet zou aannemen als jij voor Goede Zaak X bent en hij tegen?
Je vindt oprecht dat mensen dingen moeten laten, omdat anderen er misbruik van maken?quote:Ook vind ik dat niet opwegen tegen het feit dat jij dan bijdraagt aan het probleem doordat er dan heel veel mensen met gezichtsbedekking staan terwijl je weet dat er een aantal mensen daar gebruik van maken door anoniem over de schreef te gaan.
Toch word het overgrote deel van de overlast en strafbare zaken gepleegd door mensen met gezichtsbedekkingquote:Op woensdag 3 juni 2026 16:19 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik ben werkzaam in de academische wereld. Dat zou voor mij reden genoeg zijn om onherkenbaar te willen zijn wanneer ik aan een demonstratie rondom een universiteit deelneem.
Dat hele 'gezichtsbedekking, dus ze zullen wel iets strafbaars willen gaan doen' is een onrechtmatige redenatie.
Dient de vraag dan niet te zijn of het overgrote deel van de mensen met gezichtsbedekking, overlast en strafbare zaken pleegt?quote:Op woensdag 3 juni 2026 16:46 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Toch word het overgrote deel van de overlast en strafbare zaken gepleegd door mensen met gezichtsbedekking
Je wilt dus alleen staan voor principes als het jou uitkomt en dat je daarmee een onderdeel van het probleem wordt is daar ondergeschikt aan, roger.quote:Op woensdag 3 juni 2026 16:44 schreef probeer het volgende:
[..]
Correct. Gaat ze geen fuck aan.
[..]
Ja, dat werkgevers werknemers benadelen omdat ze dingen doen of vinden die de werkgevers niet aan staan, komt echt maar sporadisch voor.
[..]
Zaken waarin de werkgever en ik wel op één lijn zitten en belangrijk achten.
[..]
Je vindt oprecht dat mensen dingen moeten laten, omdat anderen er misbruik van maken?
Heb je een auto voor de deur staan?
Niet altijd, maar in sommige gevallen wel ja.quote:Op woensdag 3 juni 2026 16:49 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Je wilt dus alleen staan voor principes als het jou uitkomt en dat je daarmee een onderdeel van het probleem wordt is daar ondergeschikt aan, roger.
Leuke anekdote; ik was laatst met mijn moeder haar zolder aan het opruimen, en toen kwamen we de doos tegen waar onze schaatsspullen in zaten van toen we klein waren. Van die schattige onder-de-schoen-binders, en je raad het nooit, bivakmutsjes gebreid door oma.quote:En nee, je moet geen normale dingen laten omdat anderen er misbruik van maken. Ik vind namelijk gezicht bedekkende kleding dragen abnormaal
We zijn allemaal flexibel principieel. Niet zo hypocriet doen hoor. Sommige dingen zijn het risico wel waard. Andere niet. En daar tussenin zitten legio zaken waarin mensen een middenweg zoeken. Maar blijf vooral dat heilige boontje gedoe volhouden. Jij staat heus áltijd en voor de volle 100% achter ál je principes, zonder enige terughoudendheid.quote:en vind het ook misbruik maken van de ruimte in de wet om die te dragen omdat je flexibel principieel wilt zijn en dan nog zonder echte noodzaak.
Huub Hendriks.quote:Op woensdag 3 juni 2026 17:02 schreef Qarrad het volgende:
Ja daaag, hoeveel schaatsende relschoppers ken jij?
Mag ik aannemen dat jij voor een schoon milieu en gezond klimaat bent? Ik bedoel .. wie immers niet?quote:Op woensdag 3 juni 2026 16:49 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Je wilt dus alleen staan voor principes als het jou uitkomt en dat je daarmee een onderdeel van het probleem wordt is daar ondergeschikt aan, roger.
De politie is nog steeds onrechtmatig en te gewelddadig tegen demonstranten, alleen nooit tegen XR en Hamas, daar zijn ze veel te soft voor. Dat is omdat het OM politieke spelletjes speelt met handhaving en vervolging.quote:Op woensdag 3 juni 2026 16:07 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Het is ergens ook wel ironisch.
De man die vijf jaar geleden klaagde dat de politie en het OM te hard waren voor demonstranten. Is er nu helemaal voor.
Een snelle Sherlock:
[..]
Hamas?quote:Op woensdag 3 juni 2026 17:15 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De politie is nog steeds onrechtmatig en te gewelddadig tegen demonstranten, alleen nooit tegen XR en Hamas, daar zijn ze veel te soft voor. Dat is omdat het OM politieke spelletjes speelt met handhaving en vervolging.
Koffiedrinken en autorijden zorgen er niet voor dat mensen te laat of niet op hun afspraak komen.quote:Op woensdag 3 juni 2026 17:10 schreef probeer het volgende:
[..]
Mag ik aannemen dat jij voor een schoon milieu en gezond klimaat bent? Ik bedoel .. wie immers niet?
En toch rijd je auto?
Tegen slavernij? Koffie en chocolade?
Hoe rijm je dat met dat hele 'een mens moet zich altijd voor diens principes inzetten, óók wanneer dat niet uit komt'? Is 'een schone leefwereld willen' of 'tegen slavernij zijn' dan toch niet zo'n principe? Of hoe moet ik dat zien?
En ik neem aan dat het beschermen van de veiligheid van je kinderen (heb je kinderen?) toch zeker wel een van je principes is? (ik bedoel .. voor welke goede ouder is dat immers geen principe?) En toch neem je ze wel eens mee in de auto, iets wat relatief veilig is maar toch zeker niet zonder risico's. Hoe zit het dan met dat principe omtrent de veiligheid van je kinderen?
Mijn punt zijnde .. concessies maken we allemaal, zelfs bij een groot deel van onze principes. Er zijn maar weinig principes waar een mens te allen tijde volledig achter staat en volledig actief verdedigt of uitoefent.
Naar een ander wijzen maakt niet dat jouw hypocrisie weggestreept wordt. Daarnaast is er een kwestie van proporties lijkt me. De maatschappelijke impact van deze demonstraties door grote groepen mensen met gezichtsbedekking is enorm en op geen enkele manier positief.quote:Op woensdag 3 juni 2026 17:10 schreef probeer het volgende:
[..]
Mag ik aannemen dat jij voor een schoon milieu en gezond klimaat bent? Ik bedoel .. wie immers niet?
En toch rijd je auto?
Tegen slavernij? Koffie en chocolade?
Hoe rijm je dat met dat hele 'een mens moet zich altijd voor diens principes inzetten, óók wanneer dat niet uit komt'? Is 'een schone leefwereld willen' of 'tegen slavernij zijn' dan toch niet zo'n principe? Of hoe moet ik dat zien?
En ik neem aan dat het beschermen van de veiligheid van je kinderen (heb je kinderen?) toch zeker wel een van je principes is? (ik bedoel .. voor welke goede ouder is dat immers geen principe?) En toch neem je ze wel eens mee in de auto, iets wat relatief veilig is maar toch zeker niet zonder risico's. Hoe zit het dan met dat principe omtrent de veiligheid van je kinderen?
Mijn punt zijnde .. concessies maken we allemaal, zelfs bij een groot deel van onze principes. Er zijn maar weinig principes waar een mens te allen tijde volledig achter staat en volledig actief verdedigt of uitoefent.
Mijn zijsprong was; als je principieel tegen slavernij bent, kan je dan nog wel chocolade eten? En breder; in hoeverre zijn mensen écht principieel op de manier waarop bv Qarrad dat voor ogen lijkt te hebben; bereid om er altijd alles voor op te geven.quote:Op woensdag 3 juni 2026 17:17 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Koffiedrinken en autorijden zorgen er niet voor dat mensen te laat of niet op hun afspraak komen.
Het is niet alleen bereidwilligheid, het is ook de totale onwil of zelfs kunde om in te zien dat wat ze doen averechts werkt. Dan kun je nog zo principieel zijn, dat werkt niet.quote:Op woensdag 3 juni 2026 17:26 schreef probeer het volgende:
[..]
Mijn zijsprong was; als je principieel tegen slavernij bent, kan je dan nog wel chocolade eten? En breder; in hoeverre zijn mensen écht principieel op de manier waarop bv Qarrad dat voor ogen lijkt te hebben; bereid om er altijd alles voor op te geven.
Al moge het duidelijk zijn dat die XR lui een stukje meer voor hun principes over hebben dan anderen; ze zijn immers bereid om de rest van ons flink tot last te zijn. Dat zie ik jou en mij niet doen. Ik zou me persoonlijk kapot schamen om zoveel anderen in zulke mate tot last te zijn.
Maar ik gok zomaar dat er ook voor die lui een punt komt waarop ze zeggen 'goh, nu is het me niet meer waard hoor, om voor dit principe uit te komen'.
Als er celstraf op zou staan, zou de groep snelweg/spoor-zitters toch zeker een stuk kleiner zijn. Dan blijven ze lekker in de stationshal.
En zelfs bv bij zaken als 'meedoen aan protesten tegen een moordlustig en autoritair regime, zullen er maar weinigen zijn die als eerste de straten op gaan. Het overgrote deel wacht op de veiligheid van de massa.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |