Klopt. En die is er gewoon.quote:Op woensdag 3 juni 2026 10:38 schreef KinKiJan het volgende:
[..]
Krijgen we dit weer... 'two tier policing' / 'ze moeten altijd ons hebben' - mimimi
Eh ... Relschoppers azc-protesten krijgen meestal boete of geen strafquote:Op woensdag 3 juni 2026 10:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Klopt. En die is er gewoon.
https://www.metronieuws.n(...)ten-thee-strafrecht/
Als je de praktijk ook ziet, valt dat lastig te ontkennen.
Oke, het is veel minder erg als je wetten overtreedt buiten demonstraties om. Got it.quote:Als de wet wordt overtreden tijdens demonstraties, mag de rechter dat zwaarder mee laten wegen in de strafbepaling.
Weet je waarom ze op snelweg gaan zitten?quote:Op woensdag 3 juni 2026 11:15 schreef Gizmogirl28 het volgende:
Gewoon de weg niet op laten gaan, ze staan altijd een tijd in de berm lawaai te maken, zodra ze daar al gaan staan gelijk wegjagen. En als er dan al iemand de weg op komt dan gelijk oppakken en in de cel.
Daar blijf ik me over verbazen.quote:Op woensdag 3 juni 2026 11:28 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Weet je waarom ze op snelweg gaan zitten?
hint: heeft iets maken met gerechtelijke uitspraak die overheid verloor.
Het zou al helpen als ze overtredingen tijdens demonstraties net zo zwaar gaan bestraffen als daarbuiten. Als ik met wat vrienden een snelweg zou blokkeren dan komen we vast niet weg zonder boete of straf. En terecht, want de gevolgen daarvan voor de samenleving zijn enorm.quote:Op woensdag 3 juni 2026 10:50 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Oke, het is veel minder erg als je wetten overtreedt buiten demonstraties om. Got it.
Haha, tuurlijk niet. Dit is gewoon de gebruikelijke reflex van politici die gespeend zijn van enige vorm van visie en competentie. Harder aanpakken, strenger optreden, zwaarder straffen, wauwelwauwel.
Ja, het blijft mij verbazing dat iemand zoiets doet. Maar wat mij nog verbazend is dat onze overheid de gerechtelijke uitspraak negeert. Dat overheid meer moet doen om tegen klimaat verandering te gaan.quote:Op woensdag 3 juni 2026 11:47 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Daar blijf ik me over verbazen.
Niemand mag op de snelweg lopen waarom hun dan wel, en niet 1 keer maar om de haverklap.
Als demonstranten de snelweg te voet op gaan is/zijn alleen de eerste of eersten strafbaar. Meelopers kunnen niet vervolgd wordenquote:Op woensdag 3 juni 2026 09:26 schreef Weltschmerz het volgende:
Gelul, je kunt ze gewoon aanhouden en vasthouden. Als je ze vooral onbestraft wil laten dan heb je een probleem ja.
Het zijn sowieso allemaal meelopers, die allemaal een strafbaar feit begaan.quote:Op woensdag 3 juni 2026 12:48 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Als demonstranten de snelweg te voet op gaan is/zijn alleen de eerste of eersten strafbaar. Meelopers kunnen niet vervolgd worden
Er is geen reden voor het is een keuze.quote:Op woensdag 3 juni 2026 12:00 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Ja, het blijft mij verbazing dat iemand zoiets doet. Maar wat mij nog verbazend is dat onze overheid de gerechtelijke uitspraak negeert. Dat overheid meer moet doen om tegen klimaat verandering te gaan.
Zoals subsidie op fossiele brandstof. Die kan prima naar consumenten die zijn huizen willen verduurzamen of een groene energie opwekken.
Hiermee geven de overheid een reden aan deze goede bedoeling idioten om stukje snelwegen te bezitten/ verstoren.
Er is altijd een reden. Dankzij deze reden, hebben paar idioten een keus gemaakt.quote:Op woensdag 3 juni 2026 12:56 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Er is geen reden voor het is een keuze.
Als ze een echt statement willen maken dan gaan ze maar bij de overheid demonstreren maar dat durven ze niet omdat ze weten dat ze dan DAN WEL aangepakt worden.
Die idioten maken zelf de keuze om de gewone burger die helemaal niks met die besluiten te maken hebben te duperen door met hun reet op de snelweg te gaan zitten keer op keer.
Een reden verzinnen is geen reden. Ze kiezen er zelf voor om onschuldige mensen te tergen.quote:Op woensdag 3 juni 2026 13:12 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Er is altijd een reden. Dankzij deze reden, hebben paar idioten een keus gemaakt.
Ten eerste bij de overheid luistert toch niet naar deze groep. Zie de rechtelijke uitspraken die zij toch naast leggen. Ook al sta je voor de neus. Ze luistert toch niet.
Dus gaan ze bij ons lastig vallen, zodat we gaan klagen... "overheid, Ga je hier nog wat aan doen?"
Overheid moet hierop reageren. Dus boodschap overbrengen is deels gelukt.
Wat blijkt... Overheid luistert wederom niet, kiest een beperking op recht van demonstratie. i.p.v. iets aan doen met milieu en fossiele subsidie... Er is nog altijd geen plan of doelstelling die zij haalbaar achtte.
Die idioten hebben niets te verliezen.. dus gaat nog altijd de werkende rijdende dwarszitten.
Nog eventje zegt de overheid dat elke ongewenst vorm van demonstratie verboden zijn. Alles moet vooraf geregisteerd en plan klaar staan. zodat ze in de hoek mag staan en schreeuwen, terwijl iedereen vrolijk doorlopen en in de kont genaaid worden door overheid. Leuker dan dit kunnen we het niet maken!
De idioten hebben echter wel een punt. De milieu in Nederland is echt al jaren slecht gesteld. Het is echt vies land geworden. Geen wonder dat we veel kanker patiënten rondlopen.
Het is ook tijd dat we samen zorgen dat omgeving schoon houden en goed voor elkaar zorgen.
Leg even uit waar die subsidie dan zit.quote:Op woensdag 3 juni 2026 12:00 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
.
Zoals subsidie op fossiele brandstof. Die kan prima naar consumenten die zijn huizen willen verduurzamen of een groene energie opwekken.
Al die subsidie gaat naar grote energiegebruikers (bedrijven), luchtvaart, scheepsvaart en industrie. Niet naar burgers. Daarmee wordt de vervuiling goedkoper gemaakt en energietransitie vertraagt.quote:Op woensdag 3 juni 2026 13:36 schreef quo_ het volgende:
[..]
Leg even uit waar die subsidie dan zit.
Ik betaal 1,30 voor een m3 aardgas op het moment dat de marktprijs onder de 40 cent zit. Zit een gruwelijke hoeveelheid belasting op.
Zelfde voor de benzine. Kale prijs minder dan een euro maar aan de pomp dik meer dan 2 euro.
Weet het niet hoor, maar die vogel van het OM zegt het gewoon.quote:Op woensdag 3 juni 2026 10:47 schreef KinKiJan het volgende:
[..]
Eh ... Relschoppers azc-protesten krijgen meestal boete of geen straf
En dat moet dus voor beide gevallen anders.
Helemaal eens dat je in de praktijk two tier policing ziet, maar wel met een kleine aanvulling: je moet dan wel oogkleppen ophouden en een drang naar slachtofferschap hebben.quote:Op woensdag 3 juni 2026 10:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Klopt. En die is er gewoon.
https://www.metronieuws.n(...)ten-thee-strafrecht/
Als je de praktijk ook ziet, valt dat lastig te ontkennen.
Ik vraag mij ook af wie daar nog bijkomen. Ik heb een vrij progressieve omgeving, mijn vrouw en ik werken allebei voor een groene organisatie en ik ken niemand die erg enthousiast van XR wordt.quote:Op woensdag 3 juni 2026 14:08 schreef Straatcommando. het volgende:
XR is toch wel het meer sneue groepje de.onstranten van de afgelopen tijd. Nog nooit gezien hoe ze eigenhandig draagvlak voor hun standpunten weten te ondermijnen en daarnaast lijken ze vooral te denken "hoe irritanter hoe beter"
Maar het allermooiste vind ik dat ze enkel met mooi weer demonstreren.
Absoluut het uiterste van het spectrum en daarmee automatisch niet representatief voor hetgeen ze zeggen op te komen.quote:Op woensdag 3 juni 2026 14:28 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik vraag mij ook af wie daar nog bijkomen. Ik heb een vrij progressieve omgeving, mijn vrouw en ik werken allebei voor een groene organisatie en ik ken niemand die erg enthousiast van XR wordt.
Ik heb gewoon geen idee wat de bedoeling is. Ze blokkeren geen politici, vervuilende multinationals, olietanker of Tata steel, maar richten zich de laatste tijd op fucking treinen.quote:Op woensdag 3 juni 2026 14:29 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Absoluut het uiterste van het spectrum en daarmee automatisch niet representatief voor hetgeen ze zeggen op te komen.
Ze willen dat wij de werkende mee protesteren over fossiele subsidie. Of juist gaan klagen overlastende XR. Zodat zij meer aandacht krijgen.quote:Op woensdag 3 juni 2026 14:33 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik heb gewoon geen idee wat de bedoeling is. Ze blokkeren geen politici, vervuilende multinationals, olietanker of Tata steel, maar richten zich de laatste tijd op fucking treinen.
Hadden er geen relschoppers tussen die demonstranten gezeten -zoals op de snelweg ook niet het geval was- dan had je een punt kunnen hebben, nu is het appels met peren vergelijken.quote:Op woensdag 3 juni 2026 14:01 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Weet het niet hoor, maar die vogel van het OM zegt het gewoon.
Daarbij is het op de beelden ook te zien. Bijvoorbeeld een xr wordt eerst letterlijk 3 uur met rust gelaten waarna ze een voor een verwijderd worden. In Loosdrecht werden mensen letterlijk, die al weg gingen en gehoor gaven aan oproepen van de politie, op hun ruggen geslagen. Zelfs werden mensen uit hun eigen voortuin hun huis in geslagen. Beelden zijn beschikbaar in het loosdrecht topic.
Statistieken alleen zeggen niet alles.
Zoals ik al zei, zo irritant mogelijk "aanwezig" zijn want daarmee creeer je begrip en draagvlak. Ofzo.quote:Op woensdag 3 juni 2026 14:33 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik heb gewoon geen idee wat de bedoeling is. Ze blokkeren geen politici, vervuilende multinationals, olietanker of Tata steel, maar richten zich de laatste tijd op fucking treinen.
Negatieve aandacht is ook aandacht. Maar of op deze manier sympathie voor hun zaak winnen lijkt me sterk.quote:Op woensdag 3 juni 2026 14:40 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Ze willen dat wij de werkende mee protesteren over fossiele subsidie. Of juist gaan klagen overlastende XR. Zodat zij meer aandacht krijgen.
Het blijft een onuitroeibare misvatting dat je bedrijven kunt laten betalen.quote:Op woensdag 3 juni 2026 13:44 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Al die subsidie gaat naar grote energiegebruikers (bedrijven), luchtvaart, scheepsvaart en industrie. Niet naar burgers.
Boeren tegen snelwegblokkades. Jaja. Boeren hebben hier bijna iemand vermoord door 's nachts afval op de snelweg te gooien. Iets verderop bij mijn ouders hebben ze de snelwegafslag meer dan een week geblokkeerd met poep.quote:Op woensdag 3 juni 2026 14:55 schreef CarbonC het volgende:
Zoals wel vaker geschreven: gewoon een boer een giertank erover laten legen en dan aan hun lot overlaten.
Dit nog beweren met alles wat er gezegd en gedaan isquote:Op woensdag 3 juni 2026 14:25 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Helemaal eens dat je in de praktijk two tier policing ziet, maar wel met een kleine aanvulling: je moet dan wel oogkleppen ophouden en een drang naar slachtofferschap hebben.
Ja, dit eigenlijk.quote:Op woensdag 3 juni 2026 09:26 schreef Weltschmerz het volgende:
Gelul, je kunt ze gewoon aanhouden en vasthouden. Als je ze vooral onbestraft wil laten dan heb je een probleem ja.
Bedrijven willen alleen maar winsten maken. Dus zo goedkoop mogelijk produceren, desnoods met allerlei onzin subsidie. Hen maakt niet uit hoe en wat... Zelfs wanneer hun productie een bijwerking heeft die milieuschade veroorzaakt. Prima... Het boeit hen niets, behalve iets wat hen geld gaat kosten.quote:Op woensdag 3 juni 2026 14:54 schreef quo_ het volgende:
[..]
Het blijft een onuitroeibare misvatting dat je bedrijven kunt laten betalen.
Een bedrijf heeft een verkoopprijs, kosten, brutomarge en winst.
En met name die laatste is heilig, dat moet vooral stabiel zijn en het liefst meer worden.
Dus alles wat we de bedrijven (meer) laten betalen zie je direct terug in de verkoopprijs. Dus wat wij als consumenten moeten ophoesten.
Sterker nog, elke euro die je de industrie laat betalen groeit in de hele keten met een veelvoud door. Tegen de tijd dat die ene euro bij de consument is aangeland zijn het er wel 5 geworden.
De "rekening bij bedrijven neerleggen" is linkse kletspraat die voornamelijk averechts werkt bij het ontzien van burgers/consumenten.
Een kort geheugen en de eerder genoemde drang naar de slachtofferrol. Het is de laatste tijd XR die bezig is, maar ik kan mij nog herinneren dat de boeren recent maandenlang straffeloos veel grootschaliger en gevaarlijker aan het kloten waren. Je kan moeilijk volhouden dat de boeren een linkse/islam club zijn.quote:Op woensdag 3 juni 2026 15:06 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit nog beweren met alles wat er gezegd en gedaan is
Zelf heb je de grootste woorden over generaliseren, terwijl je dus iedereen die dit ziet/voelt wegzet als oogkleppies en slachtofferschappers.
Hoe denk je dat het komt dat een grote groep mensen inmiddels het zo ziet?
Ook een prima voorbeeld van dat 'laat ze eerst maar even hun gang gaan, zelfs als ze illegaal bezig zijn' beleid. Ook die lui hadden vanaf de eerste minuten aangepakt kunnen worden.quote:Op woensdag 3 juni 2026 15:16 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Een kort geheugen en de eerder genoemde drang naar de slachtofferrol. Het is de laatste tijd XR die bezig is, maar ik kan mij nog herinneren dat de boeren recent nog maandenlang straffeloos veel grootschaliger en gevaarlijker aan het kloten waren. Je kan moeilijk volhouden dat de boeren een linkse/islam club zijn.
Boeren? Die kregen schoten naar hun hoofd toe.quote:Op woensdag 3 juni 2026 15:16 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Een kort geheugen en de eerder genoemde drang naar de slachtofferrol. Het is de laatste tijd XR die bezig is, maar ik kan mij nog herinneren dat de boeren recent maandenlang straffeloos veel grootschaliger en gevaarlijker aan het kloten waren. Je kan moeilijk volhouden dat de boeren een linkse/islam club zijn.
Meest bizarre vond ik nog wel dat de tractoren ongestraft ingezet konden worden als wapen. Laat ze maar even hun gang gaan terwijl ze met een grote machine door de stad raggen. Ik woonde in Groningen toen ze het provinciehuis inreden en op de vismarkt afzet hekken lanceerden in de richting van fietsers. De enige agent die in jaren levensgevaarlijk geweld zijn wapen gebruikte is zelf vervolgd.quote:Op woensdag 3 juni 2026 15:17 schreef probeer het volgende:
[..]
Inderdaad ook een prima voorbeeld van dat 'laat ze eerst maar even hun gang gaan, zelfs als ze illegaal bezig zijn' beleid.
1x gebeurd omdat de boer het nodig vond door een politieblokkade te beuken en die agent is zelfs vervolgd. Dat terwijl tractoren tientallen keren zijn ingezet als wapen en mensen levensgevaarlijk gewond zijn geraakt op de snelweg door het dumpen van afval.quote:Op woensdag 3 juni 2026 15:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Boeren? Die kregen schoten naar hun hoofd toe.
En nog verder waren het de blokkeerfriesen, die voor de rechter werden gegooid en hun dna mochten achterlaten.
Ja, bizar inderdaad.quote:Op woensdag 3 juni 2026 15:24 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Meest bizarre vond ik nog wel dat de tractoren ongestraft ingezet konden worden als wapen. Laat ze maar even hun gang gaan terwijl ze met een grote machine door de stad raggen. Ik woonde in Groningen toen ze het provinciehuis inreden en op de vismarkt afzet hekken lanceerden in de richting van fietsers. De enige agent die in jaren levensgevaarlijk geweld zijn wapen gebruikte is zelf vervolgd.
Helemaal mee eens. En dan steun ik nog veel van de punten van XR ook. Bizar dat gemeente en justitie dat zelfs ook maar tijdelijk toestaan. De huidige Wet openbare manifestaties is daar ook echt glashelder in. Verkeer wordt zelfs expliciet als reden genoemd om in te mogen grijpen.quote:En om bij XR ook mee te nemen. Ze hebben het recht om te demonstreren, maar niet om een heel station te gijzelen. Ik snap niet dat "demonstranten" die van duizenden mensen hun vrijheid hebben afgepakt dezelfde avond alweer buiten mogen staan.
Aanhouden op basis van wat?quote:Op woensdag 3 juni 2026 09:26 schreef Weltschmerz het volgende:
Gefaciliteerd?quote:Op woensdag 3 juni 2026 09:31 schreef RotatoR het volgende:
Burgemeesters zijn juist onderdeel van het probleem. Blokkades worden telkens een paar uur gedoogd en gefaciliteerd voordat de politie mag optreden.
Ahhh puik idee, demonstranten kapot slaan a la Rusland, Noord-Korea of China?quote:Op woensdag 3 juni 2026 09:43 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Dit, evt met de wapenstok. Opzouten.
Moet je eens zien hoe vaak ze het dan nog proberen.
Maar ja
De Rvv (voetgangers mogen niet op de snelweg) en de Wom (demonstraties mogen beperkt worden omwille van het verkeer).quote:Op woensdag 3 juni 2026 15:33 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Aanhouden op basis van wat?
Het is hier geen Rusland he, waar je demonstranten op de trein zet richting Siberie.
Ik ben wel benieuwd hoe jij er dan eruit ziet als je een vrouw van middelbare leeftijd een zeekoe noemt.quote:Op woensdag 3 juni 2026 09:45 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Schiet dus niet op met zo'n partijdige zeekoe zoals in Utrecht.
Gefaciliteerd, oogluikend toegestaan; potato potato.quote:
Een van de weinige hier die het snapt.quote:Op woensdag 3 juni 2026 09:47 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Of je maakt heel Nederland blij door schone lucht en omgeving door stoppen met fossiele brandstof. En er komt geld vrij voor ander dingen die je ook gebaat heeft.
Maar daar gaat ie niet om.
Het gaat om dat overheid de demonstratie vervelend vindt. en daarom moeten beperkt worden.
Dat kan een glijdende schaal gaan, waarbij overheid in toekomst de vreedzame protest ongewenst vinden.
In plaats van beter communiceren, werk weet uitvoeren en burgers serieus nemen, zouden veel protesten overbodig worden.
Ja gewoon effe iedereen van het spoor weghalen terwijl je niet weet of er nog treinen rijden.quote:Op woensdag 3 juni 2026 15:38 schreef probeer het volgende:
[..]
Gefaciliteerd, oogluikend toegestaan; potato potato.
De Utrechtse politie heeft letterlijk twee uur vanaf het perron staan kijken hoe die lui op het spoor zaten. Die hadden er meteen al afgehaald kunnen worden, of zelfs überhaupt tegengehouden om het spoor te betreden. Politie was al in flinke getallen vanaf 12 uur op Utrecht CS aanwezig.
En waarom dat niet is gebeurd, kwam of vanuit de politietop, of vanuit de gemeentetop.
Volgens mij zijn er in dit topic een aardig aantal mensen (waaronder ikzelf) zeer verbolgen over het voornemen van het kabinet om het demonstratierecht in te perken.quote:Op woensdag 3 juni 2026 15:39 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Een van de weinige hier die het snapt.
Mensen die juichen omdat de rechten van anderen wordt afgepakt, terwijl die rechten idem net zo voor hun gelden.
Dit lijkt me logischer dan de rest van het artikel eerlijk gezegd.quote:Het kabinet heeft verder afgesproken met het Openbaar Ministerie dat zij vaker in hoger beroep gaat als straffen laag uitpakken. Nu worden soms lage sancties opgelegd, terwijl de wet wel degelijk ruimte biedt voor strenger straffen.
Het kabinet heeft ook onderzocht of het blokkeren van wegen en spoorlijnen apart strafbaar zou moeten worden gesteld, maar vindt dat niet nodig. De wet kent nu al verschillende straffen daarvoor. Wel gaat vaker worden geprobeerd de schade te verhalen op de daders.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |