https://www.src.fm/region(...)e-dag-een-gekookt-eiquote:Antje Valkis uit Tiel viert 108e verjaardag: ‘Elke dag een gekookt ei'
Bekijk deze YouTube-video
TIEL - Een bijzondere mijlpaal in zorgcentrum Lingewaarde in Tiel. Bewoonster Antje Valkis vierde woensdag haar 108e verjaardag en mag zich daarmee de oudste inwoner van Gelderland noemen.
Met familie, medebewoners en medewerkers van Lingewaarde werd stilgestaan bij haar bijzondere verjaardag. Hoewel Valkis zelf nuchter blijft onder alle aandacht, is haar leeftijd uitzonderlijk. In heel Nederland is er momenteel nog maar één persoon ouder dan zij.
“Had u ooit gedacht dat u 108 zou worden?”, krijgt Valkis de vraag van Omroep Gelderland. “Nee, dat had ik nooit van tevoren kunnen weten”, antwoordt ze lachend.
Oorlog meegemaakt
In haar lange leven zag Valkis Nederland ingrijpend veranderen. Ze maakte onder meer de Tweede Wereldoorlog mee en leefde in een tijd waarin vrouwen nog geen volledig kiesrecht hadden. “De wereld is zeker veranderd sinds mijn jeugd”, vertelt ze. Op de vraag wat haar geheim is, heeft ze geen ingewikkeld antwoord. “Gezond eten en drinken en vrolijk zijn, dat is het meeste.”
Daar hoort volgens haar nog iets anders bij. “Ik krijg elke dag een eitje bij mijn boterham.” Dat eet ze het liefst gekookt.
Pittige tante
Volgens haar nicht Wien van Driel is Valkis altijd een sterke persoonlijkheid geweest. “Ze is direct en als iets haar niet zint, dan hoor je dat meteen”, vertelt Van Driel. “Een pittige tante. Maar altijd lief geweest voor mij. We konden altijd bij haar terecht.”
Ondanks haar hoge leeftijd weet Valkis volgens haar familie nog altijd goed wat ze wil. “Ze heeft volop haar eigen mening. Als ze iets niet wil, gebeurt het ook niet.”
Oudste van Gelderland
Ook bij Lingewaarde zijn ze trots op hun bijzondere bewoner. Medewerker Jenneke Meter benadrukt dat Valkis niet alleen de oudste inwoner van Gelderland is, maar ook tot de oudste inwoners van Nederland behoort. “Er is nog één iemand ouder, die is 111 jaar. Antje is nu 108. Ze moet nog drie jaar”, zegt ze lachend. “Maar dat gaat ze wel halen, denk ik.” Hoewel Valkis de jaren begint te voelen, geniet ze nog altijd van de kleine dingen. Overdag kijkt ze graag naar wat er om haar heen gebeurt en af en toe drinkt ze ’s avonds nog een borreltje.
Waar heb jij rekenen geleerd?quote:Op woensdag 3 juni 2026 09:44 schreef vosss het volgende:
Elke dag een eitje.
Dat mens heb dus inmiddels meer dan 7 miljoen eien gegeten WTF ouwe tang
Voor het gemak heb ik schrikkeljaar even buiten beschouwing gelatenquote:
Kille uitspraken.quote:Op woensdag 3 juni 2026 00:02 schreef Peppert het volgende:
“Er is nog één iemand ouder, die is 111 jaar. Antje is nu 108. Ze moet nog drie jaar”, zegt ze lachend. “Maar dat gaat ze wel halen, denk ik.”
Dat is zeker waar. Maar je hoort ze gelukkig in ieder geval nooit zeggen dat ze hun hele leven al vegan eten, of koolhydraatvrij, of andere hypes. Gewoon lekker normaal.quote:Op woensdag 3 juni 2026 12:33 schreef Tja..1986 het volgende:
Altijd die vraag over hoe ze het voor elkaar hebben gekregen bij die oudjes. Nu weer een eitje. Laatst een keer iemand die iedere dag een glas wijn dronk. Het is toch niet zo simpel. Het is een totaal plaatje van allerlei factoren waar geluk (of juist pech, geen idee of het leuk is om 108 te worden en zo'n beetje iedereen te overleven) waarschijnlijk de grootste van is.
Flapdrolquote:
Het is gewoon een lekker luchtig nieuwsartikel, beetje vrolijkheid erbij. Geen ellende of polarisatie, zoals het nieuws gewoonlijk is. Een keer geen nieuws over oorlog. Niet iederen heeft behoefte aan "diepgang" . Gewoon lekker eitjes eten.quote:Op woensdag 3 juni 2026 10:04 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Zo tragisch en ergeniswekkend vind ik dat altijd. Een eeuweling heeft mogelijk allerlei interessante geschiedenis zelf meegemaakt, en wat doet de krant? Kom, laten we het rijtje uiterst voorspelbare dommige vragen maar weer afgaan.
En Hoe BeNt U dAn zOoO OuD GeWorduH???
WiSt U VrOeGeR aL dAt U zOoO OuD GiNg WorDuH???
wAt Is HeT GeHeIM oM hEeL OuD tE WorDuH???
zIjN eR DiNgUh VeRAnDeRd In HoNdUrT jAaR????
De lezer kan er niets mee, het biedt de geinterviewde weinig openingen om iets werkelijk zinvols/interessants te vertellen, en ik vind het ook een beetje een ondertoontje hebben alsof je de eeuweling niet helemaal meer voor vol aanziet.
In 1927quote:Op woensdag 3 juni 2026 09:40 schreef Watmoetjenou het volgende:
Ik heb nog met haar geknikkerd vroeger
Ja kijk, als je zo gaat doen, dan vertel ik je maar even dat Antje hoogstwaarschijnlijk haar eerste 28 jaren zo goed als geen eieren at. Crisis, weet je wel?quote:Op woensdag 3 juni 2026 13:09 schreef Gibson88 het volgende:
[..]
Flapdrolje mist de 27 schrikkeljaren.
39447 eieren om precies te zijn.
Ik snap je punt, maar misschien heeft die vrouw niet zoveel boeiende dingen te vertellen.quote:Op woensdag 3 juni 2026 10:04 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Zo tragisch en ergeniswekkend vind ik dat altijd. Een eeuweling heeft mogelijk allerlei interessante geschiedenis zelf meegemaakt, en wat doet de krant? Kom, laten we het rijtje uiterst voorspelbare dommige vragen maar weer afgaan.
De lezer kan er niets mee, het biedt de geinterviewde weinig openingen om iets werkelijk zinvols/interessants te vertellen, en ik vind het ook een beetje een ondertoontje hebben alsof je de eeuweling niet helemaal meer voor vol aanziet.
Hoe oud wordt een kip dan normaal gesproken?quote:Op woensdag 3 juni 2026 13:43 schreef Multatilu het volgende:
Ik kende een chick die legde ook iedere dag een ei, maar die is maar 4 geworden. We hebben haar overigens opgegeten, al betwijfel ik of ze 108 geworden zou zijn als we dat niet hadden gedaan.
Als je het zo bekijkt heb je helemaal gelijkquote:Op woensdag 3 juni 2026 14:52 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ja kijk, als je zo gaat doen, dan vertel ik je maar even dat Antje hoogstwaarschijnlijk haar eerste 28 jaren zo goed als geen eieren at. Crisis, weet je wel?
Ik heb dan voor het gemak maar het jaar 1946 aangehouden als het jaar dat Antje haar dagelijks eitje wegtikte.
Maak er dus maar 29.420 eitjes van.
De paaseitjes tellen niet mee. Dat zijn geen eitjes. Dat is chocola.
Wij begrijpen elkaar.quote:Op woensdag 3 juni 2026 14:57 schreef Gibson88 het volgende:
[..]
Als je het zo bekijkt heb je helemaal gelijk
Veel ouder dan 4 jaarquote:Op woensdag 3 juni 2026 14:56 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Hoe oud wordt een kip dan normaal gesproken?
Een mannetjeskip of een vrouwtjeskip? Er zit nogal verschil tussen hennen en hanen.quote:Op woensdag 3 juni 2026 14:56 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Even teruglezen. Ik mag aannemen dat je ooit eens seksuele voorlichting hebt gekregen en dus ook weet dat een kip die elke dag een ei legt geen haan kan zijn.quote:Op woensdag 3 juni 2026 16:00 schreef Perox het volgende:
[..]
Een mannetjeskip of een vrouwtjeskip? Er zit nogal verschil tussen hennen en hanen.
Hen --> gemiddeld 140 dagen
Haan --> gemiddeld 34 dagen
Legkip --> gemiddeld 550 dagen
Leghaan --> bestaat niet en wordt dus op dag 1 vergast.
4 jaar is beheurlijk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee hoor, kip is de naam van de soort.quote:Op woensdag 3 juni 2026 16:06 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Even teruglezen. Ik mag aannemen dat je ooit eens seksuele voorlichting hebt gekregen en dus ook weet dat een kip die elke dag een ei legt geen haan kan zijn.
Want een normale boerderij heeft zeugen en beren, hanen en kippen, stieren en koeien.quote:
Ach ach, krijgen we dat gezever weer.quote:Op woensdag 3 juni 2026 16:00 schreef Perox het volgende:
[..]
Een mannetjeskip of een vrouwtjeskip? Er zit nogal verschil tussen hennen en hanen.
Hen --> gemiddeld 140 dagen
Haan --> gemiddeld 34 dagen
Legkip --> gemiddeld 550 dagen
Leghaan --> bestaat niet en wordt dus op dag 1 vergast.
4 jaar is beheurlijk.
Kan een ei echt dwars zitten?quote:Op woensdag 3 juni 2026 16:31 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ach ach, krijgen we dat gezever weer.
Mijn kippetjes worden gemiddeld 10 jaar. Soms vallen ze onverwachts eerder om als ze ziek zijn of een ei dwars zit. Of een keer toen er een nerts langs kwam die ergens bevrijd was door zogenaamde dierenliefhebbers (kunnen zelf dan namelijk ook niet meer overleven).
Ik heb er zelfs een gehad die 14 is geworden en in het laatste jaar nog af en toe een eitje legde.
Tuurlijk. Ga je zelf maar na. Niet jij persoonlijk, maar ik ken vrouwen bij wie een afgebroken nagel al dwarszit.quote:
Ja. Wist ik ook niet. Maar laatst had ik een kip, jaar of 2, heel gezond, rode kam, legde bijna elke dag. En lag ineens dood in de ren. Opgezocht dat dat inderdaad kan. Organen worden dan afgekneld. Maar denk eigenlijk niet dat het dat was, dan had ik dat wel gezien (kan een dag duren waarin ze in moeilijkheid zijn). Dus denk een onverklaarbare hartstilstand in dit geval.quote:
Nog niet goed man.quote:
14 jaar voor een kip. Hallo.quote:Op woensdag 3 juni 2026 16:31 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ach ach, krijgen we dat gezever weer.
Mijn kippetjes worden gemiddeld 10 jaar. Soms vallen ze onverwachts eerder om als ze ziek zijn of een ei dwars zit. Of een keer toen er een nerts langs kwam die ergens bevrijd was door zogenaamde dierenliefhebbers (kunnen zelf dan namelijk ook niet meer overleven).
Ik heb er zelfs een gehad die 14 is geworden en in het laatste jaar nog af en toe een eitje legde.
Spuit Kip elfquote:Op woensdag 3 juni 2026 17:39 schreef SpecialK het volgende:
Dat zijn bijna 40.000 eieren
- edit: iemand was me voor -
Tuurlijk kan dit.quote:Op woensdag 3 juni 2026 17:01 schreef Red_85 het volgende:
[..]
14 jaar voor een kip. Hallo.
Die ligt nu ergens begraven in de tuin? Kan me niet voorstellen dat je die dan nog wil eten.
Volgens schattingen zijn 117 miljard mensen op aarde geweest. De wereldbevolking is nu 8 miljard. Circa 93% wat ooit op deze rots heeft geleefd is er niet meer.quote:Op woensdag 3 juni 2026 18:24 schreef asco het volgende:
Valt me altijd iets in als ik zoiets lees.
Ff checken of ze nog leeft.
Jaaaa, ze leeft nog steeds. De enige overgeblevene van de jaren 00 van de twintigste eeuw.![]()
![]()
Ethel Caterham 21 August 1909 LIVING 116 years, 286 days United Kingdom
Ja, 1 jaar ja. Ze is geboren in het jaar na de invoering van het algemeen mannenkiesrecht en een jaar voor de invoering van het vrouwenkiesrecht. Dus ze heeft 1 jaar in "die tijd" geleefd.quote:Ze maakte onder meer de Tweede Wereldoorlog mee en leefde in een tijd waarin vrouwen nog geen volledig kiesrecht hadden.
107-jarige Ierse boer blikt terug op veranderingen, 1965quote:Op woensdag 3 juni 2026 10:04 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
6quote:Op woensdag 3 juni 2026 14:56 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ligt aan het ras. 5 tot 10 jaar, maar je hebt ook rassen die ouder dan 10 jaar worden.quote:Op woensdag 3 juni 2026 14:56 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |