Antje Valkis uit Tiel viert 108e verjaardag: ‘Elke dag een gekookt ei'Bekijk deze YouTube-videoTIEL - Een bijzondere mijlpaal in zorgcentrum Lingewaarde in Tiel. Bewoonster Antje Valkis vierde woensdag haar 108e verjaardag en mag zich daarmee de oudste inwoner van Gelderland noemen.
Met familie, medebewoners en medewerkers van Lingewaarde werd stilgestaan bij haar bijzondere verjaardag. Hoewel Valkis zelf nuchter blijft onder alle aandacht, is haar leeftijd uitzonderlijk. In heel Nederland is er momenteel nog maar één persoon ouder dan zij.
“Had u ooit gedacht dat u 108 zou worden?”, krijgt Valkis de vraag van Omroep Gelderland. “Nee, dat had ik nooit van tevoren kunnen weten”, antwoordt ze lachend.
Oorlog meegemaaktIn haar lange leven zag Valkis Nederland ingrijpend veranderen. Ze maakte onder meer de Tweede Wereldoorlog mee en leefde in een tijd waarin vrouwen nog geen volledig kiesrecht hadden. “De wereld is zeker veranderd sinds mijn jeugd”, vertelt ze. Op de vraag wat haar geheim is, heeft ze geen ingewikkeld antwoord. “Gezond eten en drinken en vrolijk zijn, dat is het meeste.”
Daar hoort volgens haar nog iets anders bij. “Ik krijg elke dag een eitje bij mijn boterham.” Dat eet ze het liefst gekookt.
Pittige tanteVolgens haar nicht Wien van Driel is Valkis altijd een sterke persoonlijkheid geweest. “Ze is direct en als iets haar niet zint, dan hoor je dat meteen”, vertelt Van Driel. “Een pittige tante. Maar altijd lief geweest voor mij. We konden altijd bij haar terecht.”
Ondanks haar hoge leeftijd weet Valkis volgens haar familie nog altijd goed wat ze wil. “Ze heeft volop haar eigen mening. Als ze iets niet wil, gebeurt het ook niet.”
Oudste van GelderlandOok bij Lingewaarde zijn ze trots op hun bijzondere bewoner. Medewerker Jenneke Meter benadrukt dat Valkis niet alleen de oudste inwoner van Gelderland is, maar ook tot de oudste inwoners van Nederland behoort. “Er is nog één iemand ouder, die is 111 jaar. Antje is nu 108. Ze moet nog drie jaar”, zegt ze lachend. “Maar dat gaat ze wel halen, denk ik.” Hoewel Valkis de jaren begint te voelen, geniet ze nog altijd van de kleine dingen. Overdag kijkt ze graag naar wat er om haar heen gebeurt en af en toe drinkt ze ’s avonds nog een borreltje.