abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220946900
quote:
Antje Valkis uit Tiel viert 108e verjaardag: ‘Elke dag een gekookt ei'

Bekijk deze YouTube-video

TIEL - Een bijzondere mijlpaal in zorgcentrum Lingewaarde in Tiel. Bewoonster Antje Valkis vierde woensdag haar 108e verjaardag en mag zich daarmee de oudste inwoner van Gelderland noemen.

Met familie, medebewoners en medewerkers van Lingewaarde werd stilgestaan bij haar bijzondere verjaardag. Hoewel Valkis zelf nuchter blijft onder alle aandacht, is haar leeftijd uitzonderlijk. In heel Nederland is er momenteel nog maar één persoon ouder dan zij.

“Had u ooit gedacht dat u 108 zou worden?”, krijgt Valkis de vraag van Omroep Gelderland. “Nee, dat had ik nooit van tevoren kunnen weten”, antwoordt ze lachend.

Oorlog meegemaakt
In haar lange leven zag Valkis Nederland ingrijpend veranderen. Ze maakte onder meer de Tweede Wereldoorlog mee en leefde in een tijd waarin vrouwen nog geen volledig kiesrecht hadden. “De wereld is zeker veranderd sinds mijn jeugd”, vertelt ze. Op de vraag wat haar geheim is, heeft ze geen ingewikkeld antwoord. “Gezond eten en drinken en vrolijk zijn, dat is het meeste.”

Daar hoort volgens haar nog iets anders bij. “Ik krijg elke dag een eitje bij mijn boterham.” Dat eet ze het liefst gekookt.

Pittige tante
Volgens haar nicht Wien van Driel is Valkis altijd een sterke persoonlijkheid geweest. “Ze is direct en als iets haar niet zint, dan hoor je dat meteen”, vertelt Van Driel. “Een pittige tante. Maar altijd lief geweest voor mij. We konden altijd bij haar terecht.”

Ondanks haar hoge leeftijd weet Valkis volgens haar familie nog altijd goed wat ze wil. “Ze heeft volop haar eigen mening. Als ze iets niet wil, gebeurt het ook niet.”

Oudste van Gelderland
Ook bij Lingewaarde zijn ze trots op hun bijzondere bewoner. Medewerker Jenneke Meter benadrukt dat Valkis niet alleen de oudste inwoner van Gelderland is, maar ook tot de oudste inwoners van Nederland behoort. “Er is nog één iemand ouder, die is 111 jaar. Antje is nu 108. Ze moet nog drie jaar”, zegt ze lachend. “Maar dat gaat ze wel halen, denk ik.” Hoewel Valkis de jaren begint te voelen, geniet ze nog altijd van de kleine dingen. Overdag kijkt ze graag naar wat er om haar heen gebeurt en af en toe drinkt ze ’s avonds nog een borreltje.
https://www.src.fm/region(...)e-dag-een-gekookt-ei
pi_220947001
Tielgodin _O_
pi_220947291
@Werkman gefeliciteerd!
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 3 juni 2026 @ 07:35:47 #4
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220947419
Dat mens kost ons onze pensioenen!
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  woensdag 3 juni 2026 @ 07:55:48 #5
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220947485
Mooi man.

1918
Toen was de 'grote oorlog' nog bezig. En dat is lang geleden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220948032
Er is nog iemand in leven die 111 is? Dat is 1915.
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
  Redactie Frontpage woensdag 3 juni 2026 @ 09:40:15 #7
510587 crew  Watmoetjenou
pi_220948415
Ik heb nog met haar geknikkerd vroeger
pi_220948495
Elke dag een eitje.

Dat mens heb dus inmiddels meer dan 7 miljoen eien gegeten WTF ouwe tang :D
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220948502
7.095.600 om precies te zijn :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220948617
quote:
11s.gif Op woensdag 3 juni 2026 09:44 schreef vosss het volgende:
Elke dag een eitje.

Dat mens heb dus inmiddels meer dan 7 miljoen eien gegeten WTF ouwe tang :D
Waar heb jij rekenen geleerd? :wtf:
pi_220948739
Zo tragisch en ergeniswekkend vind ik dat altijd. Een eeuweling heeft mogelijk allerlei interessante geschiedenis zelf meegemaakt, en wat doet de krant? Kom, laten we het rijtje uiterst voorspelbare dommige vragen maar weer afgaan.

En Hoe BeNt U dAn zOoO OuD GeWorduH???
WiSt U VrOeGeR aL dAt U zOoO OuD GiNg WorDuH???
wAt Is HeT GeHeIM oM hEeL OuD tE WorDuH???
zIjN eR DiNgUh VeRAnDeRd In HoNdUrT jAaR????

De lezer kan er niets mee, het biedt de geinterviewde weinig openingen om iets werkelijk zinvols/interessants te vertellen, en ik vind het ook een beetje een ondertoontje hebben alsof je de eeuweling niet helemaal meer voor vol aanziet.
pi_220948749
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 09:51 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Waar heb jij rekenen geleerd? :wtf:
Voor het gemak heb ik schrikkeljaar even buiten beschouwing gelaten


Ow wacht! Mijn rekenmachine deed raar. :o
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220948773
Maar 39.420 eitjes dus. ;(
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  woensdag 3 juni 2026 @ 10:11:56 #14
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_220948790
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 00:02 schreef Peppert het volgende:
“Er is nog één iemand ouder, die is 111 jaar. Antje is nu 108. Ze moet nog drie jaar”, zegt ze lachend. “Maar dat gaat ze wel halen, denk ik.”
Kille uitspraken.
  woensdag 3 juni 2026 @ 10:14:37 #15
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_220948810
Op je 108st zo based.
pi_220949144
quote:
5s.gif Op woensdag 3 juni 2026 10:11 schreef Kopiko het volgende:

[..]
Kille uitspraken.
Eerder slordig taalgebruik.
  woensdag 3 juni 2026 @ 11:28:36 #17
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220949199
Mij valt op dat die echte ouderen zo’n goed humeur hebben.
pi_220949687
Altijd die vraag over hoe ze het voor elkaar hebben gekregen bij die oudjes. Nu weer een eitje. Laatst een keer iemand die iedere dag een glas wijn dronk. Het is toch niet zo simpel. Het is een totaal plaatje van allerlei factoren waar geluk (of juist pech, geen idee of het leuk is om 108 te worden en zo'n beetje iedereen te overleven) waarschijnlijk de grootste van is.
pi_220949786
quote:
7s.gif Op woensdag 3 juni 2026 10:08 schreef vosss het volgende:
Maar 39.420 eitjes dus. ;(
_O-
pi_220949797
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 12:33 schreef Tja..1986 het volgende:
Altijd die vraag over hoe ze het voor elkaar hebben gekregen bij die oudjes. Nu weer een eitje. Laatst een keer iemand die iedere dag een glas wijn dronk. Het is toch niet zo simpel. Het is een totaal plaatje van allerlei factoren waar geluk (of juist pech, geen idee of het leuk is om 108 te worden en zo'n beetje iedereen te overleven) waarschijnlijk de grootste van is.
Dat is zeker waar. Maar je hoort ze gelukkig in ieder geval nooit zeggen dat ze hun hele leven al vegan eten, of koolhydraatvrij, of andere hypes. Gewoon lekker normaal.
pi_220949852
quote:
7s.gif Op woensdag 3 juni 2026 10:08 schreef vosss het volgende:
Maar 39.420 eitjes dus. ;(
Flapdrol :+ je mist de 27 schrikkeljaren.

39447 eieren om precies te zijn.
Ook in moeilijke tijden.
pi_220949961
quote:
13s.gif Op woensdag 3 juni 2026 10:04 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Zo tragisch en ergeniswekkend vind ik dat altijd. Een eeuweling heeft mogelijk allerlei interessante geschiedenis zelf meegemaakt, en wat doet de krant? Kom, laten we het rijtje uiterst voorspelbare dommige vragen maar weer afgaan.

En Hoe BeNt U dAn zOoO OuD GeWorduH???
WiSt U VrOeGeR aL dAt U zOoO OuD GiNg WorDuH???
wAt Is HeT GeHeIM oM hEeL OuD tE WorDuH???
zIjN eR DiNgUh VeRAnDeRd In HoNdUrT jAaR????

De lezer kan er niets mee, het biedt de geinterviewde weinig openingen om iets werkelijk zinvols/interessants te vertellen, en ik vind het ook een beetje een ondertoontje hebben alsof je de eeuweling niet helemaal meer voor vol aanziet.
Het is gewoon een lekker luchtig nieuwsartikel, beetje vrolijkheid erbij. Geen ellende of polarisatie, zoals het nieuws gewoonlijk is. Een keer geen nieuws over oorlog. Niet iederen heeft behoefte aan "diepgang" . Gewoon lekker eitjes eten.

Mooi man om zo oud te mogen worden, mits je een beetje kwiek bent/blijft. Good on her!
pi_220950199
Gefeliciteerd Tiel!
I want to believe...
  woensdag 3 juni 2026 @ 13:43:07 #24
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220950215
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 09:40 schreef Watmoetjenou het volgende:
Ik heb nog met haar geknikkerd vroeger
In 1927 *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220950223
Ik kende een chick die legde ook iedere dag een ei, maar die is maar 4 geworden. We hebben haar overigens opgegeten, al betwijfel ik of ze 108 geworden zou zijn als we dat niet hadden gedaan.
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')