https://www.rtl.nl/nieuws(...)ten-100-dagen-dalingquote:Het kabinet-Jetten zit vandaag 100 dagen in het zadel. Kiezers zijn niet enthousiast, blijkt uit onderzoek van het RTL Nieuwspanel. Er is misschien minder ruzie dan in het kabinet-Schoof, maar het vertrouwen in wat de ploeg kan bereiken is al hard gezakt. "Dit zijn slechte cijfers", zegt politiek verslaggever Fons Lambie. "Ook binnen de coalitie en in het kabinet wordt erkend: er zijn nog geen resultaten."
Bij het aantreden van het kabinet-Jetten, had een derde van de kiezers vertrouwen in het nieuwe kabinet. Dat klinkt laag, maar is wel vergelijkbaar met andere kabinetten. Zo was het vertrouwen in het kabinet-Schoof bij de start 37 procent.
Groot verschil is wel dat het kabinet-Schoof na vier maanden nog hetzelfde was (36 procent). Het vertrouwen in de ploeg van Jetten daarentegen blijkt nu gekelderd naar 22 procent.
Kabinet niet in staat grote problemen op te lossen?
Opiniepeiler Gijs Rademaker ziet ook bij coalitiestemmers enorme dalingen: "Het is een bende, vinden veel kiezers. Alleen D66-kiezers hebben in meerderheid nog vertrouwen in kabinet Jetten. Bij de kiezers van CDA en VVD is bijna de helft van het vertrouwen verdampt, en dat in maar 100 dagen tijd. Coalitiekiezers vinden dat het kabinet tot nu toe te weinig bereikt."
Heeft het minderheidskabinet wel een strategie om tot resultaten te komen? Fons Lambie: "De komende weken hoopt het kabinet een stikstofpakket te presenteren. Men hoopt dat de spreidingswet de druk op de asielopvang doet afnemen."
Puzzelstukjes
"Ook wordt gehoopt dat er een deal mogelijk is over de begroting, met zowel de oppositie als met de vakbonden en werkgevers over bezuinigingen in de sociale zekerheid. Als al deze puzzelstukjes op hun plek vallen kan de coalitie wel resultaten laten zien richting de Provinciale Statenverkiezingen volgend jaar, is het idee."
"Maar het is hoogst onzeker dat dat lukt. Hoe reageert het platteland op het stikstofpakket? Gaan gemeenten echt meer asielopvang regelen? Is de oppositie echt bereid om een deal te sluiten? Lukt dat allemaal niet, dan dreigt een zomer en herfst vol protest en onvrede en zijn de vertrouwenscijfers van het kabinet-Jetten straks nog lager."
Er zijn nog maar weinig mensen die denken dat het kabinet daadwerkelijk voor doorbraken kan zorgen op de grote uitdagingen waar ons land mee te kampen heeft (12 procent). Het meest sceptisch zijn ze over de problemen in de zorg en de armoedebestrijding. Vrijwel niemand denkt dat dit kabinet hier wat aan zal verbeteren.
Als minderheidskabinet is Jetten met zijn ploeg afhankelijk van steun van oppositiepartijen om hun plannen te verwezenlijken. Dat is volgens kiezers ook het probleem.
Hoop laten varen
Twee derde (66 procent) heeft zelfs de hoop al laten varen dat het dit kabinet nog gaat lukken om meerderheden te vinden voor belangrijke besluiten. Een kwart (23 procent) gelooft daar nog wel in.
Van de coalitiestemmers geloven nog vier op de tien hierin. Ook hier geldt dat alleen D66-kiezers nog in meerderheid positief zijn (58 procent) en dat VVD-kiezers het meest pessimistisch zijn van de coalitiepartijen (22 procent).
Meeste Nederlanders voor opvang van asielzoekers én voor de spreidingswet
Ook het vertrouwen in Rob Jetten als premier is flink gedaald. Bij de start van het kabinet had bijna de helft van de kiezers vertrouwen in de nieuwe premier. Nu is dat nog een derde.
"We zien dat kiezers Jetten nog wel even sympathiek en betrouwbaar vinden, maar het lukt hem niet om mensen en partijen met elkaar te verbinden. Ook zijn leiderschap valt kiezers tegen", zegt Rademaker. "Zijn afwezigheid bij de rellen in Loosdrecht en andere gemeenten staat mensen nog vers in het geheugen."
Het vertrouwen in Schoof bleef de eerste maanden van zijn premierschap juist hoog – een meerderheid van de kiezers hield vertrouwen in hem. "Van Schoof waren de verwachtingen laag, hij had dus ook minder te bewijzen dan Rob Jetten. Dick Schoof had het voordeel dat hij partijloos was, hij polariseerde dus minder."
Tot dusver bereikt kabinet Jetten exact wat ik er van tevoren van verwachtte.quote:maar het vertrouwen in wat de ploeg kan bereiken is al hard gezakt.
Die kunnen de media in hun zak steken.quote:"We zien dat kiezers Jetten nog wel even sympathiek en betrouwbaar vinden,
quote:We zien dat kiezers Jetten nog wel even sympathiek en betrouwbaar vinden
Je bedoelt jetten?quote:Op dinsdag 2 juni 2026 10:20 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Niemand mist die niks presterende engnek.
En tevens is het ook nog eens de partij die al decennia aan de knoppen zit. JE zou dus wel kunnen stellen dat een boel volk dat op de VVD stemt, tegen de eigen belangen instemt.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 10:22 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik snap niet zo goed dat het vertrouwen onder de VVD stemmers het laagst is. Dit is toch bij uitstek wat ze graag willen zien? Keihard bezuinigen op sociale zekerheid, want men moet zelf de broek maar op zien te houden.
Ben benieuwd hoe die gemiddelde VVD stemmer redeneert dan.
Vertrouwen in het volledige kabinet is toch iets heel anders dan in de eigen partij?quote:Op dinsdag 2 juni 2026 10:22 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik snap niet zo goed dat het vertrouwen onder de VVD stemmers het laagst is. Dit is toch bij uitstek wat ze graag willen zien? Keihard bezuinigen op sociale zekerheid, want men moet zelf de broek maar op zien te houden.
Ben benieuwd hoe die gemiddelde VVD stemmer redeneert dan.
Wat wil je precies zeggen? Dit kabinet voert, in elk geval in mijn beleving, nu VVD beleid uit. Waarom zou je weinig tot geen vertrouwen hebben in een kabinet wat het grootste gedeelte van het partijprogramma van jouw partij uitvoert?quote:Op dinsdag 2 juni 2026 10:27 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Vertrouwen in het volledige kabinet is toch iets heel anders dan in de eigen partij?
Dit is een rechts conservatief kabinet.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 10:18 schreef PurifieR het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Betrouwbaar heb ik die vent nooit gevonden. En sympathiek? Laat me niet lachen.
Maar na al het gejank over het vorige kabinet vanuit links vind ik het prachtig om te zien dat het kabinet Jatten er een nog veel grotere bende van maakt. Ga zo door!
VVD krijgt dingen zoals het strengere asielbeleid, regeldruk en defensie-uitgaven (waarbij de VVD graag 3.5% BBP ziet en D66 3%, beide een forse verhoging) voor zijn contoquote:Op dinsdag 2 juni 2026 10:30 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Wat wil je precies zeggen? Dit kabinet voert, in elk geval in mijn beleving, nu VVD beleid uit. Waarom zou je weinig tot geen vertrouwen hebben in een kabinet wat het grootste gedeelte van het partijprogramma van jouw partij uitvoert?
Hoezo een grotere bende dan? Het vorige kabinet heeft precies niets bereikt en ging van crisis naar crisis. Oke, dit kabinet heeft ook nog niets bereikt, maar lijkt wel kalmer te zijn. En ze zitten pas 100 dagen. Misschien zou je kunnen stellen dat ze er een vergelijkbare bende van maken, maar groter zeker niet.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 10:18 schreef PurifieR het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Betrouwbaar heb ik die vent nooit gevonden. En sympathiek? Laat me niet lachen.
Maar na al het gejank over het vorige kabinet vanuit links vind ik het prachtig om te zien dat het kabinet Jatten er een nog veel grotere bende van maakt. Ga zo door!
Eigenlijk wel.quote:
SP-CDA-PvdA (zonder Groenlinks)quote:Op dinsdag 2 juni 2026 10:43 schreef Momo het volgende:
Zou er een kabinet samenstelling kunnen zijn met een hoger vertrouwen?
Ik ben benieuwd naar al die afbrekende plannen die al zijn doorgevoerd.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 10:46 schreef Mikeytt het volgende:
Waar kabinet Jetten allemaal afbrekende plannen doorvoert, kon je bij kabinet Schoof nog vertrouwen op dat er niets zou lukken.
Raar om een partij te benoemen die niet meer bestaat.quote:
PvdA bestaat nog. Volgende week zaterdag stemmen de leden pas over de definitieve fusie.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 10:49 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Raar om een partij te benoemen die niet meer bestaat.
Akkoord, het is nog niet 100% vastgelegdquote:Op dinsdag 2 juni 2026 10:55 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
PvdA bestaat nog. Volgende week zaterdag stemmen de leden pas over de definitieve fusie.
Wellicht dat ik er een beetje (te) zwart-wit naar kijk. Bedankt voor de toelichting.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 10:42 schreef Moonversion het volgende:
[..]
VVD krijgt dingen zoals het strengere asielbeleid, regeldruk en defensie-uitgaven (waarbij de VVD graag 3.5% BBP ziet en D66 3%, beide een forse verhoging) voor zijn conto
De grootste aangekondigde lastenverzwaringen die er aankomen waar de burgers zelf last van gaan krijgen komen nu vooral uit de richting van energie, klimaat en Europese samenwerking wat weer een d66 stokpaardje is.
Wat dat betreft doet het CDA het wel wat beter, die fietsen er een beetje tussendoor.
Wat ik wil zeggen is, het gene wat het meest zichtbaar is voor de gewone mens en waar ze meer geld aan kwijt zijn is een groot stuk wat vanaf d66 komt en dan snap ik dat de cda of vvd achterban daar niet zo blij mee is en niet tevreden is met het gehele kabinet
(Zo zie ik het tenmiste)
Moet ze wel opschieten, ze is namelijk zwanger.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 10:55 schreef Bocaj het volgende:
Lidewij gaat onze nieuwe 1e vrouwelijke premier worden!![]()
![]()
Bekijk deze YouTube-video
![]()
![]()
Baudet had het kunnen zijn, maar hij was veel te labiel. Hij kan geen land leiden!quote:Op dinsdag 2 juni 2026 11:07 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Moet ze wel opschieten, ze is namelijk zwanger.
Overigens is dit de nieuwe messiah? Na al die andere messiah's?
Kritische vragen efficiënt ontwijken is inderdaad een goede eigenschap voor een leider.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 11:10 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Baudet had het kunnen zijn, maar hij was veel te labiel. Hij kan geen land leiden!
Lidewij kan het wel voor wat ik allemaal van haar zie.
Ja, ze is zwanger en moge ze een mooi gezond kind krijgen.
Wat zijn drie sterkte punten van haar waarom ze het land kan leiden?quote:Op dinsdag 2 juni 2026 11:10 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Baudet had het kunnen zijn, maar hij was veel te labiel. Hij kan geen land leiden!
Ze heeft natuurlijk ook niet altijd een autocue of ingestudeerde tekst ter beschikking.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 11:16 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Kritische vragen efficiënt ontwijken is inderdaad een goede eigenschap voor een leider.
Precies, want hij vergeet steeds dat hij zijn achterban eens moet kalmeren, zodat er veel politieagenten overblijven.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 11:05 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Ahhh de man die sinds 1998 niks bereikt heeft
1 Ze komt goed over. (Vrouwelijke premier waardig.) Zeker geen pleefiguur. (Bolkestein)quote:Op dinsdag 2 juni 2026 11:17 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Wat zijn drie sterkte punten van haar waarom ze het land kan leiden?
quote:Op dinsdag 2 juni 2026 11:24 schreef torentje het volgende:
dat hij zijn achterban eens moet kalmeren, zodat er veel politieagenten overblijven.
Ze kan in elk geval de rug recht houden als ze onder vuur komt te liggen.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 11:10 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Jij bent wel gevoelig voor populisme, blijkt.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 11:27 schreef Bocaj het volgende:
[..]
1 Ze komt goed over. (Vrouwelijke premier waardig.) Zeker geen pleefiguur. (Bolkestein)
2 Ze blijft overeind in de kamer als ze wordt 'aangevallen' door bijna iedereen daar. (Kijk het debat 'het normaliseren van geweld in de samenleving' van vorige week er maar op na.)
3 Ze (FVD) heeft een goed en logisch verhaal dat veel mensen aanspreekt.
En sinterklaas bestaatquote:Op dinsdag 2 juni 2026 10:55 schreef Bocaj het volgende:
![]()
![]()
![]()
Ga zo door.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 11:42 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Jij bent wel gevoelig voor populisme, blijkt.
Waarom maak je mij niet gelijk uit voor racist?quote:Op dinsdag 2 juni 2026 11:42 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Jij bent wel gevoelig voor populisme, blijkt.
Zeg dat niet te hard, gasvoorraad is nog maar 16%, gaat nog leuk worden komende winter.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 10:33 schreef MichaelScott het volgende:
Het voordeel is wel dat dit kabinet ook niets kapotmaakt als ze niets bereiken.
Kans is heel klein dat zij premier mag worden. Als Wilders al niet eens mocht, en die had overweldigend geworden en had mensen die met hem wilden samenwerken. Misschien dat JA21 en PVV met FvD willen samenwerken, maar anders ook niet. Dus dan moet er al echt een soort revolutie uitbreken.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 10:55 schreef Bocaj het volgende:
![]()
![]()
![]()
Zelfs als FvD een regering zou kunnen vormen, dan denk ik dat Baudet weer naar voren stapt en het plekje overneemt van Lidewij.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 10:55 schreef Bocaj het volgende:
![]()
![]()
![]()
Nee, zou meteen zelfmoord zijn van FVD. Baudet gewoon in de kamer laten en ook niet minister laten worden.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 12:33 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Zelfs als FvD een regering zou kunnen vormen, dan denk ik dat Baudet weer naar voren stapt en het plekje overneemt van Lidewij.
Ik zag dit filmpje op Reddit en dit is hoe ik links ook ervaar, ook op dit forum.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 11:51 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Waarom maak je mij niet gelijk uit voor racist?
Na een paar seconden weer af gezet. Ik weet dat het satire is, maar ook dat er ongelooflijk veel debielen in dit land zijn die werkelijk zo denken en doen.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 12:41 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Ik zag dit filmpje op Reddit en dit is hoe ik links ook ervaar, ook op dit forum.
https://www.reddit.com/r/(...)u1o3u/extreemrechts/
Is bullshit..quote:Op dinsdag 2 juni 2026 12:45 schreef inslagenreuring het volgende:
"Meeste Nederlanders voor opvang van asielzoekers én voor de spreidingswet"
Gaan ze deze kolder nu blijven herhalen?
Wanneer ik s'ochtends om 9 uur wakker word bid ik eerst richting Jesse Klaverquote:Op dinsdag 2 juni 2026 11:38 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ze kan in elk geval de rug recht houden als ze onder vuur komt te liggen.
Dat zie ik ik Jetten, Klaver en zeker niet Bontenbal niet doen. Dat zijn weekdieren op champions league niveau.
In de praktijk zal ze echter weinig klaarspelen in een samenleving waarbij ambtenarij, media en rechterlijke macht tot op het bot geinfiltreerd zijn met het dodelijke D66/GL gedachtengoed.
Kijktip op Netflix : The Huntquote:Op dinsdag 2 juni 2026 12:41 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Ik zag dit filmpje op Reddit en dit is hoe ik links ook ervaar, ook op dit forum.
Dat zijn voor mijn gevoel 3 tot 5 users de max hier.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 12:41 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Oh dat vond ik echt een leuke film.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 13:59 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Kijktip op Netflix : The Hunt
Een extreme uitvergroting van wat er gebeurt als de linksgekkies hun zin krijgen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |