abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220962870
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 07:44 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Verharding/afsluiting door de dingen die je onderweg hebt meegemaakt? Zelfbescherming?
Zeker! En ook deels bewust. Maar ik zie dat als iets positiefs eigenlijk.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_220964711
@Masberum Wat jou misschien zou kunnen helpen, is dat je een geschikte psycholoog zoekt die met jou in kaart gaat brengen wie jij als persoon bent.

Dus zich niet enkel richt op een mogelijke stoornis en wat er mis is met jou, maar naar het hele plaatje kijkt. In wezen een soort persoonlijkheidsonderzoek.

Daarvoor kan je ook terecht bij de GGZ, echter daarbij vergeten ze om ook de levensgeschiedenis mee te rekenen. Dan wordt er alleen uitgegaan van de situatie zoals die nu is: dan wordt het meer een soort keuring, waarbij jij je veroordeeld kunt voelen op de dingen waarvoor je een diagnose kan krijgen. Dan komt er misschien uit dat je een persoonlijkheidsstoornis hebt en krijg je het advies om een langdurige behandeling te volgen. Ik heb bij jou het idee dat je juist dan in verzet gaat: als iemand tegen je zegt "dit en dat is er mis met jou en daarom moet je deze therapie volgen".

Als ook jouw levensgeschiedenis mee wordt gerekend, worden verbanden zichtbaar waar jouw huidige problemen mogelijk vandaan komen. Om een voorbeeld te noemen. Als de psycholoog aan jou vraagt wat jou aantrok in alle vrouwen waarmee je een relatie hebt gehad en je zou hem bijvoorbeeld eerder verteld hebben dat jij vroeger in jouw jeugd moeder als afstandelijk of dominant hebt ervaren, dan wordt duidelijker wat jij hoopte te vinden bij jouw ex-vriendinnen en ook waardoor die relaties stuk liepen.

Het zou dan misschien kunnen dat jij uiteindelijk alsnog een diagnose persoonlijkheidsstoornis krijgt en het advies krijgt een langdurige behandeling te volgen. Echter in dat geval is voor jou dan wel duidelijker wat het jou zou kunnen opleveren, hoe jouw leven erdoor verrijkt kan worden als je dat probeert.

Uiteindelijk gaat het erom dat jij je gelukkig voelt met jezelf en jouw leven.
  Moderator vrijdag 5 juni 2026 @ 12:57:45 #53
441859 crew  Lenny77
pi_220965105
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 11:55 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
@:Masberum Wat jou misschien zou kunnen helpen, is dat je een geschikte psycholoog zoekt die met jou in kaart gaat brengen wie jij als persoon bent.

Dus zich niet enkel richt op een mogelijke stoornis en wat er mis is met jou, maar naar het hele plaatje kijkt. In wezen een soort persoonlijkheidsonderzoek.

Daarvoor kan je ook terecht bij de GGZ, echter daarbij vergeten ze om ook de levensgeschiedenis mee te rekenen. Dan wordt er alleen uitgegaan van de situatie zoals die nu is: dan wordt het meer een soort keuring, waarbij jij je veroordeeld kunt voelen op de dingen waarvoor je een diagnose kan krijgen. Dan komt er misschien uit dat je een persoonlijkheidsstoornis hebt en krijg je het advies om een langdurige behandeling te volgen. Ik heb bij jou het idee dat je juist dan in verzet gaat: als iemand tegen je zegt "dit en dat is er mis met jou en daarom moet je deze therapie volgen".

Als ook jouw levensgeschiedenis mee wordt gerekend, worden verbanden zichtbaar waar jouw huidige problemen mogelijk vandaan komen. Om een voorbeeld te noemen. Als de psycholoog aan jou vraagt wat jou aantrok in alle vrouwen waarmee je een relatie hebt gehad en je zou hem bijvoorbeeld eerder verteld hebben dat jij vroeger in jouw jeugd moeder als afstandelijk of dominant hebt ervaren, dan wordt duidelijker wat jij hoopte te vinden bij jouw ex-vriendinnen en ook waardoor die relaties stuk liepen.

Het zou dan misschien kunnen dat jij uiteindelijk alsnog een diagnose persoonlijkheidsstoornis krijgt en het advies krijgt een langdurige behandeling te volgen. Echter in dat geval is voor jou dan wel duidelijker wat het jou zou kunnen opleveren, hoe jouw leven erdoor verrijkt kan worden als je dat probeert.

Uiteindelijk gaat het erom dat jij je gelukkig voelt met jezelf en jouw leven.
Een beetje psycholoog hoort sowieso naar de geschiedenis te kijken
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220965193
Zonder de post te lezen durf ik wel te zeggen dat TS een stoornis heeft ja.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 13:43:40 #55
40566 Ericr
Livewrong
pi_220965433
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 07:55 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Zeker! En ook deels bewust. Maar ik zie dat als iets positiefs eigenlijk.
Alleen dat is het niet. Als je door welke reden ook bent afgestompt en je emoties verbergt zal dat vroeg of laat een negatieve invloed hebben op jezelf en je omgeving.

TS versterkt het door alcohol misbruik waarbij dat gewoon doorwerkt als je nuchter bent. Die ontremming blijft deels hangen als je constant zuipt. Normen en grenzen vervagen.

Ben ervaringsdeskundige en blijf nu grotendeels van die zooi af. Kan het al tig jaar beperken omdat ik weet wat voor negatieve gevolgen kan hebben. Maar kan lang duren tot het inzicht landt dat je niet in een constante staat van lager bewustzijn moet verkeren.

Stoornis ja maar dan wel gerelateerd aan het ongebreidelde alcoholisme van TS.
  Moderator / Miss SHO vrijdag 5 juni 2026 @ 13:46:32 #56
22592 crew  Ole
pi_220965448
Overigens kun je pas bij GGZ terecht als je een behoorlijke tijd nuchter bent.
Je hebt sowieso stoornis in gebruik van middelen
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  vrijdag 5 juni 2026 @ 18:50:09 #57
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_220967073
Tja, te veel emo is niet goed maar om nou zonder of weinig emoties door het leven te gaan, is slechter. Ik kan mij daar niks bij voorstellen.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 19:06:27 #58
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220967157
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 21:10 schreef Masberum het volgende:
Als iemand sterft, mijn moeder bijvoorbeeld, dan deed dat me weinig tot niks. Ik doe wel enigszins alsof omdat het wat nuttig is om niet als een emotieloze klojo over te komen tijdens de begrafenis o.a.
Is dit wat je denkt dat er gebeurt of is dit al echt gebeurd?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 19:14:24 #59
40566 Ericr
Livewrong
pi_220967219
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 18:50 schreef Pixelman het volgende:
Tja, te veel emo is niet goed maar om nou zonder of weinig emoties door het leven te gaan, is slechter. Ik kan mij daar niks bij voorstellen.
Alcohol is een dopamine killer. Daarom wil je meer omdat je zonder een emotieloos wrak bent.
  vrijdag 5 juni 2026 @ 19:45:03 #60
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220967394
ik volg je nu al een tijdje, en ik kan met grote waarschijnlijkheid vaststellen voor jou:

autisme
alcoholisme
ruminatiestoornis
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220967426
Anhedonie en alcoholverslaving gaan hand in hand. Culpa/causa beetje de vraag.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220968128
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 03:18 schreef FrequentieHouder het volgende:
Heb je geen behoefte meer om mijn andere vragen te beantwoorden?
Jawel hoor dat ga ik ook wel doen morgen of overmorgen. En ook van de rest dan weer. Maar ook zoals nu kijk ik voetbal op tv, dan straks serie. Misschien reageer ik straks nog hoor trouwens, maar wil alleen aangeven dat het niet zo is dat ik echt elke avond hier zit met het idee om het over iets zwaars te hebben, helemaal niks verkeerd bedoeld dus naar jouw reactie. Jij reageert geïnteresseerd en meedenkend
pi_220968576
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 02:08 schreef FrequentieHouder het volgende:
Fijn dat je het niet erg vindt om vragen te krijgen en dat je ze wilt beantwoorden. Ik wil je nog een paar dingen vragen. Heb je wel eens in een deuk gelegen om een stuk in een film?
En ook, ben je wel zenuwachtig of bang geweest? Heb je jezelf weleens leeggepoept net voor een aankomende tandartsbehandeling, medische ingreep of examen?
Of heb je wel intense emoties gevoelt in een confrontatie met vrouw of kind?
In een deuk gelegen nooit denk ik. Maar ik vind en vond soms dingen wel humoristisch. Maar in een deuk liggen nee. Ik denk dat je daarvoor een stuk van onwetendheid moet hebben om op die manier totaal verrast te zijn.

Ja ik ben zenuwachtig en ik ben ook bang geweest. In mijn slaapkamer was een deur en ik dacht vroeger altijd dat daar monsters uit kwamen als ik sliep. En ik moest de sleutel van die deur precies recht plaatsen, soms ging ik 2 a 3 keer uit bed om te controleren dat het echt correct stond.

Ik heb me nooit leeggepoept voor zover ik me kan herinneren maar vast voor mijn 8ste wel een paar keer.
pi_220968584
- niet nodig

[ Bericht 98% gewijzigd door Masberum op 06-06-2026 09:54:22 ]
pi_220968655
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 03:39 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Vermoedelijk ligt het wel deels in mijn aard. Maar waarom heb ik dan nu juist zo weinig emoties? Ik denk zeker dat de opvoeding al van vroegs af aan een rol kan spelen.
Nou ja je kan mij niet wijs maken dat je weinig emoties hebt. Je zit voor zover ik kan zien overal maar ow zo mannelijk te reageren. Je hebt vrij sterke meningen en manieren om die te uiten. In het algemeen reageren mensen zo juist als ze wel emoties ervaren maar het niet willen toegeven. Met andere woorden meneer, u bent minder een eikel dan u wilt pretenderen te zijn. Lijkt me niet een vreselijke diagnose
pi_220968697
- wat teveel informatie

[ Bericht 96% gewijzigd door Masberum op 06-06-2026 09:53:18 ]
pi_220968738
- edit niet op reageren (ik bleef inhoudelijk voor iedereen die het zich afvraagt)

[ Bericht 25% gewijzigd door Masberum op 05-06-2026 23:20:30 ]
pi_220969337
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 22:37 schreef Masberum het volgende:

[..]
Ik denk dat je daarvoor een stuk van onwetendheid moet hebben om op die manier totaal verrast te zijn.

Het is ook vaak herkenning in de dingen die gebeuren of die iemand zegt waardoor de intense lach wordt opgewekt en die komt uit de buik regio

Ik heb me nooit leeggepoept voor zover ik me kan herinneren maar vast voor mijn 8ste wel een paar keer.
Haha
pi_220969340
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 22:40 schreef Masberum het volgende:

[..]
Hier klink jij als een raar persoon die maar de drang heeft om zich belangrijk te voelen door te reageren op een online forum op iemand die hulp zoekt.
Deels zit daar wel een beetje waarheid in. Wat ook zo is is dat ik naar mijn mening wat expertise en inzicht heb in bepaalde emotionele dingen in mensen waardoor ik vaak reageer op bepaalde topics.
pi_220974126
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 18:50 schreef Pixelman het volgende:
Tja, te veel emo is niet goed maar om nou zonder of weinig emoties door het leven te gaan, is slechter. Ik kan mij daar niks bij voorstellen.
Hoe kan je dan stellen dat het slechter is als je je er geen voorstelling van kan maken?
pi_220974130
quote:
16s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 19:45 schreef FlippingCoin het volgende:
ruminatiestoornis
Gadver :X Eerste keer dat ik erover lees
  zaterdag 6 juni 2026 @ 21:46:56 #72
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_220974729
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 20:08 schreef Masberum het volgende:

[..]
Hoe kan je dan stellen dat het slechter is als je je er geen voorstelling van kan maken?
De werkelijkheid is niet minder "erg" of "mooi" alleen omdat ons brein tekortschiet in het visualiseren ervan.
pi_220974910
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 21:46 schreef Pixelman het volgende:

[..]
De werkelijkheid is niet minder "erg" of "mooi" alleen omdat ons brein tekortschiet in het visualiseren ervan.
Dus je weet de werkelijkheid.. of je gebruikt A.I. als antwoord of het is een zaterdagavond..
  zondag 7 juni 2026 @ 08:47:13 #74
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_220976350
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 22:11 schreef Masberum het volgende:

[..]
Dus je weet de werkelijkheid.. of je gebruikt A.I. als antwoord of het is een zaterdagavond..
Ik weet niet waar je het over hebt maar ik weet niks over "de werkelijkheid". Ik kan het alleen maar subjectief ervaren.
pi_220979471
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 22:45 schreef Masberum het volgende:

[..]
Nou ja je kan mij niet wijs maken dat je weinig emoties hebt. Je zit voor zover ik kan zien overal maar ow zo mannelijk te reageren. Je hebt vrij sterke meningen en manieren om die te uiten. In het algemeen reageren mensen zo juist als ze wel emoties ervaren maar het niet willen toegeven. Met andere woorden meneer, u bent minder een eikel dan u wilt pretenderen te zijn. Lijkt me niet een vreselijke diagnose
Projecteer jij hier op hem wat je in eerste instantie bij jezelf herkent?
  zondag 7 juni 2026 @ 17:24:43 #76
510581 FrancoBolli
pedofilatelist
pi_220980639
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 08:47 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Ik weet niet waar je het over hebt maar ik weet niks over "de werkelijkheid". Ik kan het alleen maar subjectief ervaren.
Houden we over AI en de zaterdagavond :s)
Colleziono francobolli di bambini
pi_220981937
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 16:02 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]
Projecteer jij hier op hem wat je in eerste instantie bij jezelf herkent?
Volgens mij niet.. ik heb volgens mij hier nooit de drang gehad om maar extra mannelijk te reageren
pi_220981979
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 18:50 schreef Pixelman het volgende:
Tja, te veel emo is niet goed maar om nou zonder of weinig emoties door het leven te gaan, is slechter.
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 08:47 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Ik weet niet waar je het over hebt maar ik weet niks over "de werkelijkheid". Ik kan het alleen maar subjectief ervaren.
Op het ene moment weet je wat goed en slechter is.. ik reageer op jou en vervolgens geef je aan dat je het niet begrijpt en weet en dat het subjectief is.. Maar goed, een zijlijn
pi_220981987
- onnodig

[ Bericht 98% gewijzigd door Masberum op 07-06-2026 21:21:30 ]
  Moderator / Miss SHO zondag 7 juni 2026 @ 20:41:15 #80
22592 crew  Ole
pi_220982083
Wat denk/ wil je zelf met dit topic?
Voor zover ik kan zien uit jouw posts uit verleden ook stop je redelijk snel met behandelingen. Omdat ' je anders/ beter ' bent. Ik snap dat heel goed. Maar wellicht een idee om het toch minimaal een paar weken een kans te geven. O+

Wanneer is de laatste keer geweest dat je een maand nuchter bent geweest?
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220982234
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2026 20:41 schreef Ole het volgende:
Wat denk/ wil je zelf met dit topic?
Voor zover ik kan zien uit jouw posts uit verleden ook stop je redelijk snel met behandelingen. Omdat ' je anders/ beter ' bent. Ik snap dat heel goed. Maar wellicht een idee om het toch minimaal een paar weken een kans te geven. O+

Wanneer is de laatste keer geweest dat je een maand nuchter bent geweest?
Nu niet zoveel meer, mag ook wel gesloten worden wat mij betreft. Ik weet dat dat niet zo werkt maar misschien was het een poging tot iets maar merk ik toch wel weer dat ik er überhaupt niet door ga/kan veranderen.

Nou ja ik voel me niet beter dan de rest. Ik zat 2 weken in een afkickkliniek en de psycholoog gaf ook aan dat er soms fouten werden gemaakt en ik daar niet hoorde. Niet omdat ik niet teveel dronk, dat ik alcoholist was was duidelijk. Maar mijn gedrag was na alcoholgebruik niet zoals dat van de rest daar. Patiënten daar stelden dat ik hen belemmerde in hun herstel. Dat was een aardige reden om er vroegtijdig mee te stoppen toen, niet omdat ik het zelf niet af wou maken, ook al kan ik begrijpen dat mensen daar dan hun twijfels bij hebben.

Ter informatie trouwens, vanaf het moment dat ik maar aangaf dat ik ermee wou stoppen tot ik er echt weg was was volgens mij alsnog 6 dagen. Het is niet alsof je plotseling weg kan gaan. Ja tuurlijk je kan over de sloot springen en 60 km. gaan lopen, maar je telefoon, ov-kaart, geld etc. zit allemaal daar nog in een kluisje.

De laatste keer een maand nuchter zal denk ik 22 jaar geleden zijn geweest. Rond mijn 18e. Nu de laatste maanden afwisselend 13 dagen, 10 dagen en 7-8 dagen nuchter geweest. En verder een x aantal keer een paar dagen die ik niet echt heb bijgehouden omdat het wat zinloos lijkt om maar elke 2 a 3 dagen die ik achter elkaar nuchter ben maar als een prestatie te zien.

[ Bericht 4% gewijzigd door Masberum op 07-06-2026 21:30:10 ]
  Moderator / Miss SHO zondag 7 juni 2026 @ 21:57:10 #82
22592 crew  Ole
pi_220982468
Dank voor je oprechte antwoord! Kan alleen voor mijzelf spreken. Heb ooit een behandeling/ opname gehad waar ik slechter uitkwam.

Heb gelukkig iemand gevonden buiten ggz. Wel met alle opleidingen en geregistreerd alles.

Dus niet aan alle protocollen enzo.
Nadeel is niet vergoed door verzekering maar dat is het waard!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  Moderator / Miss SHO zondag 7 juni 2026 @ 22:07:37 #83
22592 crew  Ole
pi_220982518
quote:
Ter informatie trouwens, vanaf het moment dat ik maar aangaf dat ik ermee wou stoppen tot ik er echt weg was was volgens mij alsnog 6 dagen. Het is niet alsof je plotseling weg kan gaan. Ja tuurlijk je kan over de sloot springen en 60 km. gaan lopen, maar je telefoon, ov-kaart, geld etc. zit allemaal daar nog in een kluisje.
Ah zo. Was bijna in soortgelijke kliniek terechtgekomen. Al bij voorbaat niet gedaan. Wel vette rekening alleen voor intake
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220982560
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 22:07 schreef Ole het volgende:

[..]
Ah zo. Was bijna in soortgelijke kliniek terechtgekomen. Al bij voorbaat niet gedaan. Wel vette rekening alleen voor intake
Heb je nog vragen voor mij of wil je graag nog meer over jezelf vertellen?
  Moderator / Miss SHO zondag 7 juni 2026 @ 22:26:43 #85
22592 crew  Ole
pi_220982617
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 22:17 schreef Masberum het volgende:

[..]
Heb je nog vragen voor mij of wil je graag nog meer over jezelf vertellen?
Nee hoor.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220983341
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 22:17 schreef Masberum het volgende:

[..]
Heb je nog vragen voor mij of wil je graag nog meer over jezelf vertellen?
Ik wou nog wel wat vragen als dat ok is. Heb je van je kind wel eens iets terug gekregen over je emoties?
Kinderen zijn er vaak duidelijk en straight to the point in. Vaak geeft de relatie ouder/ kind impuls voor trigger en verandering.
pi_220987134
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 22:17 schreef Masberum het volgende:

[..]
Heb je nog vragen voor mij of wil je graag nog meer over jezelf vertellen?
Als ik deze reactie lees, komt het op mij over dat je het haar kwalijk neemt dat ze iets over haar eigen situatie vertelt in plaats van jou de aandacht geeft waar je behoefte aan hebt. Terwijl ik uit haar reactie weer opmaak dat ze juist daarmee aandacht heeft voor jou. Zo van "Een zelfstandige psych werkt voor mij beter dan de GGZ. Wellicht geldt dat ook voor jou." Ze geeft informatie over haar eigen situatie en laat verder aan jou over wat je ermee kan of wilt, zo zie ik het.

Ik denk persoonlijk dat het jou en overigens ook veel andere mensen inclusief mezelf kan helpen je bewust te worden van hoe je geneigd bent de reacties van anderen te interpreteren. Niet om jezelf te veroordelen of te corrigeren maar om na te denken over waar dat vandaan zou kunnen komen.

Als je geneigd bent bij voorbaat de reacties van anderen als vijandig te interpreteren, moet daar negatieve ervaringen achter zitten. Anders zou je namelijk geen reden hebben om er vanuit te gaan dat de ander kwade bedoelingen heeft. Kreeg je vroeger bijvoorbeeld weleens te horen dat je dingen negatief interpreteert omdat je een negatief karakter hebt? Het gebeurt namelijk heel vaak dat mensen elkaar op zo'n manier veroordelen, echter dat oordeel klopt sowieso niet en het slaat nergens op. Alles wat ieder mens doet, heeft als doel om zichzelf beter te kunnen voelen. Of het de juiste manier is, dat is weer een ander issue. Ook gedrag door een alcohol-verslaving heeft als doel dat jij je daardoor beter wilt voelen. Het is niet bepaald de verstandigste manier die op langetermijn jouw leven kapot kan maken. Echter het is op korte termijn wel de snelste en voor jou de meest effectieve manier. Het brein werkt bij iedereen zo dat mensen zich NU beter willen voelen.

Dus als je je snel achterdochtig voelt en ook de neiging hebt om vijandig op anderen te reageren, doe je dat waarschijnlijk uit zelfbescherming. Je wilt bijvoorbeeld voorkomen dat je iemand te snel vertrouwt, die vervolgens juist op het moment dat jij je kwetsbaar opstelt, een mes in jouw rug steekt.

Als je van jezelf niet beter weet dan dat je zo op anderen reageert, betekent het dat het probleem al begon te ontstaan tijdens jouw eerste levensjaren en te maken heeft met omstandigheden die er toen al waren.

Je kan niet van jezelf op commando afdwingen dat je iemand vertrouwt. Dat vertrouwen kan pas groeien door positieve ervaringen.

Je kan je wel afvragen of je met jouw manier van reageren die je gewend bent, het gewenste effect bereikt. Waarschijnlijk werkt het zelfs averechts en zit je daarmee vast in een negatieve spiraal. Door vijandig op mensen te reageren, duw je degenen die het goed met jou voor hebben, juist van je af, echter je trekt daarmee ook weer mensen aan die jou juist in de problemen brengen. Je hebt misschien zelf het idee dat je met zo'n houding aan anderen laat merken dat jij je niet straffeloos laat belazeren of manipuleren. Anderen merken dan juist bij jou op dat je makkelijk te triggeren bent. Zodoende kan je bijvoorbeeld te maken krijgen met mensen die situaties creëren waardoor jij negatief op hen reageert, waardoor zij een reden hebben om zichzelf slachtoffer te kunnen voelen en jou als de boosdoener.

Als jij je vriendelijker naar anderen opstelt, hoeft dat niet automatisch te betekenen dat jij anderen controle geeft over jouw leven. Je behoudt daarmee zelfs controle over jouw leven, want je geeft daarmee anderen geen aanleiding om jou ergens van te beschuldigen.

In contact komen met jouw emoties, hoeft evenmin te betekenen dat je daardoor verandert in een watje en een huilebalk. Je bepaalt nog altijd zelf hoe je uiting wilt geven aan jouw emoties en tegen wie en wie niet.

Mensen die overemotioneel reageren, denken wellicht over zichzelf dat ze heel gevoelig zijn of misschien zelfs hoogsensitief. Meestal betekent het dat ze problemen hebben met emotieregulatie. Door zich overkwetsbaar naar anderen op te stellen, roepen ze over zichzelf af dat ze andere mensen de neiging krijgen om hen te betuttelen. Daar zou achter kunnen zitten dat zij een lage dunk hebben van zichzelf en ervan overtuigd dat ze te zwak zijn om voor zichzelf kunnen op te komen. Zij zitten daarmee ook vast in een negatieve spiraal: ze zouden graag assertiever willen zijn, echter door de manier van reageren die ze gewend zijn, roepen ze tegen wil en dank over zichzelf af dan anderen hen klein houden. Er zijn ook mensen die juist op dat soort aandacht uit zijn. Als ze tegenover anderen zielig doen met bijvoorbeeld "Niemand houdt van mij! Ik denk weleens dat ik beter een einde aan mijn leven kan maken!", weten ze dat anderen zich daardoor zorgen over hen maken en lieve woordjes zeggen om hen op te beuren. Op die manier hopen ze zichzelf beter te kunnen voelen. Daarmee belazeren zij uiteindelijk vooral zichzelf: je kan geen oprecht gevoel van eigenwaarde krijgen als dat afhankelijk is van de validatie van anderen. Als ik dat zou doen, zou ik heel erg van mezelf walgen.
  Moderator / Miss SHO maandag 8 juni 2026 @ 18:30:03 #88
22592 crew  Ole
pi_220987187
Klopt helemaal! Dank Pabst.
Ik hou me verder afzijdig hier.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220988017
Dan is er een persoon die op basis van 1 regel een boekwerk schrijft en een moderator die stelt dat het helemaal klopt maar zich verder zogenaamd afzijdig houdt.. (alleen deze laatste keer nog even niet hé..).. oké dan
  maandag 8 juni 2026 @ 20:15:57 #90
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220988136
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 22:17 schreef Masberum het volgende:

[..]
Heb je nog vragen voor mij of wil je graag nog meer over jezelf vertellen?
Wauw :')
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_220997576
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 05:19 schreef FrequentieHouder het volgende:

[..]
Ik wou nog wel wat vragen als dat ok is. Heb je van je kind wel eens iets terug gekregen over je emoties?
Kinderen zijn er vaak duidelijk en straight to the point in. Vaak geeft de relatie ouder/ kind impuls voor trigger en verandering.
Ik ben toen gepest tot ze aangaven wat me was overkomen. Toen een periode niet gepest. Op het MBO was volgens mij iedereen gek dus daar viel ik niet extra op
pi_220997730
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 22:31 schreef Masberum het volgende:

[..]
Ik ben toen gepest tot ze aangaven wat me was overkomen. Toen een periode niet gepest. Op het MBO was volgens mij iedereen gek dus daar viel ik niet extra op
Ik bedoelde eigenlijk of jouw eigen kinderen wel een iets gezegd hebben naar jou toe over dat ze merken dat je emotioneel oppervlakkig of afwijkend reageert?
pi_220997734
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2026 23:05 schreef FrequentieHouder het volgende:

[..]
Ik bedoelde eigenlijk of jouw eigen kinderen wel een iets gezegd hebben naar jou toe over dat ze merken dat je emotioneel oppervlakkig of afwijkend reageert?
Nee dat niet gelukkig. Maar ze zijn ook nog jong dus dat zegt misschien ook niet alles.
pi_221005970
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 21:26 schreef Mikeytt het volgende:
Ik kan me hier wel in vinden minus de alcoholverslaving, en ik heb meerdere persoonlijkheidsstoornissen.

Zou aanraden om een verwijzing naar de GGZ bij je huisarts te regelen. Valt in je basispakket en kan je echt goed helpen.
Welke heb jij dan Mikey? Kan me dat bij jou niet voorstellen namelijk.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')