abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220938279
Ik vraag me dit soms wel af. Ik ga ook geen weerwoord geven, ik ben vooral benieuwd wat mensen denken.

Hier een korte beschrijving.
Ik denk dat ik emotioneel oppervlakkig ben. Als iemand sterft, mijn moeder bijvoorbeeld, dan deed dat me weinig tot niks. Ik doe wel enigszins alsof omdat het wat nuttig is om niet als een emotieloze klojo over te komen tijdens de begrafenis o.a.

Ik heb wel emotie. Vroeger weet ik nog wel dat ik vooral wel haat had en ook wel verdrietig kon zijn. Volgens mij is het niet een zelfverdedigingsmechanisme dat ik dat nu een stuk minder sterk ervaar, meer dat ik nu op de helft van mijn leven ben als ik wat mazzel heb.

Iets als verdriet vanwege het stoppen van een relatie heb ik nooit ervaren van wat mij bijstaat. Vriendinnen en vriendschappen wat dat betreft hetzelfde. Ik ben alcoholverslaafd, nu sinds 6 maanden ongeveer daar serieus mee bezig, nu op dit moment ook gewoon nuchter voor als dat uitmaakt. Maar het hele leven voelt voor mij wat leeg of ik nu gedronken heb of niet, een soort carrousel.

Vroeger wel wat pech gehad in mijn jeugd vind ik. Maar zelf heb ik dat nooit als reden gezien of aangedragen. Volgens mij ben ik gewoon wat ontspoord door mijn denkwijzes, te gemakkelijk denken.
pi_220938353
Ik kan me hier wel in vinden minus de alcoholverslaving, en ik heb meerdere persoonlijkheidsstoornissen.

Zou aanraden om een verwijzing naar de GGZ bij je huisarts te regelen. Valt in je basispakket en kan je echt goed helpen.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  Moderator / Miss SHO maandag 1 juni 2026 @ 23:05:52 #3
22592 crew  Ole
pi_220939038
We kunnen hier natuurlijk geen diagnose stellen ;)
Maar ga eens met een therapeut praten. Hoeft niet meteen ggz te zijn hoor. Dan kun je alnog kijken of je diagnose wil.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_220939396
Zonder grap
Heb je het al eens aan bijv Gemini gevraagd ?
Een losse opmerking
glijdt als schaduw door het draad —
stilte wordt onrust
pi_220939487
Natuurlijk is het leven een carrousel. Terecht opgemerkt.

- de zon draait iedere dag een rondje vanuit ons perspectief
- geboorten, levenspaden en sterfgevallen dagelijks
- school, carrière, kinderen, pensioen

De enkele sterveling die een ander pad kiest, buiten doodgaan, leeft een 'echt' leven?
pi_220939649
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 21:10 schreef Masberum het volgende:
Ik vraag me dit soms wel af. Ik ga ook geen weerwoord geven, ik ben vooral benieuwd wat mensen denken.

Hier een korte beschrijving.
Ik denk dat ik emotioneel oppervlakkig ben.
Het is vaak zo dat er bij verminderde emotie een afsluiting zit. Je schreef dat je wel pech hebt gehad in je jeugd. Wellicht komt daar nog een stuk afsluiting van.
Als je terugdenkt aan leuke gebeurtenissen in je jeugd, komen er dan vrij gemakkelijk herinneringen naar boven?
Heb je foto’s van jezelf uit je jeugd? Heb je die wel eens bekeken?
En vooral, krijg je daar gevoel bij?
pi_220939666
Nog effe een vraagje,
Heb je huisdieren? Of heb je ze gehad? Zo ja, hoe relateerde je naar hun?
pi_220939730
Dat zijn de pro vragen hierboven.
Tevens ik herken me in het verhaal, er zijn er meer met dezelfde gevoelens (of het gebrek eraan) en gedachtes als jou.

Alcoholisme kan overigens ook veel doen, het houdt je zo bezig en verdoofd waardoor je anders gaat denken.
pi_220940526
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 21:10 schreef Masberum het volgende:
Ik vraag me dit soms wel af. Ik ga ook geen weerwoord geven, ik ben vooral benieuwd wat mensen denken.

Hier een korte beschrijving.
Ik denk dat ik emotioneel oppervlakkig ben. Als iemand sterft, mijn moeder bijvoorbeeld, dan deed dat me weinig tot niks. Ik doe wel enigszins alsof omdat het wat nuttig is om niet als een emotieloze klojo over te komen tijdens de begrafenis o.a.

Ik heb wel emotie. Vroeger weet ik nog wel dat ik vooral wel haat had en ook wel verdrietig kon zijn. Volgens mij is het niet een zelfverdedigingsmechanisme dat ik dat nu een stuk minder sterk ervaar, meer dat ik nu op de helft van mijn leven ben als ik wat mazzel heb.

Iets als verdriet vanwege het stoppen van een relatie heb ik nooit ervaren van wat mij bijstaat. Vriendinnen en vriendschappen wat dat betreft hetzelfde. Ik ben alcoholverslaafd, nu sinds 6 maanden ongeveer daar serieus mee bezig, nu op dit moment ook gewoon nuchter voor als dat uitmaakt. Maar het hele leven voelt voor mij wat leeg of ik nu gedronken heb of niet, een soort carrousel.

Vroeger wel wat pech gehad in mijn jeugd vind ik. Maar zelf heb ik dat nooit als reden gezien of aangedragen. Volgens mij ben ik gewoon wat ontspoord door mijn denkwijzes, te gemakkelijk denken.
Herkenbaar, excl. de verslaving. Ik heb de diagnose alexithymie en nog wat extremistische kenmerken.

Gewoon door"leven" ;( ;(
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 09:54:45 #10
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220940569
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 06:02 schreef Invisibli het volgende:
Dat zijn de pro vragen hierboven.
Tevens ik herken me in het verhaal, er zijn er meer met dezelfde gevoelens (of het gebrek eraan) en gedachtes als jou.

Alcoholisme kan overigens ook veel doen, het houdt je zo bezig en verdoofd waardoor je anders gaat denken.
Denk eerder dat het andersom is.
Als je bepaalde emoties niet kan of wil voelen, grijp je sneller naar alcohol of drugs om het te verdoven.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_220940627
https://www.hersenletsel-(...)nletsel-door-alcohol


Je hersenen zijn aangetast door de alcohol, goed dat je bent gestopt. Als je door was blijven drinken had je nog veel erger kunnen eindigen
Twiddel
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 11:01:36 #12
441859 crew  Lenny77
pi_220941546
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:57 schreef summer2bird het volgende:
https://www.hersenletsel-(...)nletsel-door-alcohol

Je hersenen zijn aangetast door de alcohol, goed dat je bent gestopt. Als je door was blijven drinken had je nog veel erger kunnen eindigen
Hier ben ik het toch niet echt mee eens :@ .
Ik ken genoeg alcoholisten of ex alcoholisten en die kunnen zelfs behoorlijk emotioneel en gevoelig zijn.
Ik zeg niet je niet gelijk kan hebben bij TS, maar om het er 'zomaar' op te gooien lijkt mij iets te makkelijk. Dan stop je ook met zoeken naar andere oorzaken.

[ Bericht 2% gewijzigd door Lenny77 op 02-06-2026 13:32:52 ]
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220941980
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 11:01 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Hier ben ik het toch niet echt mee eens :@ .
Ik ken genoeg alcoholisten of ex alcoholisten en die kunnen zelfs behoorlijk emotioneel en gevoelig zijn.
Ik zeg niet je niet gelij kan hebben bij TS, maar om het er 'zomaar' op te gooien lijkt mij iets te makkelijk. Dan stop je ook met zoeken naar andere oorzaken.
Ik begrijp je punt en ben het met je eens.
Het was ook niet bedoeld zodat ts de verantwoordelijkheid van hem af kan leggen en het af kan doen als "hoort bij mijn verslaving".
Maar het emotionele afvlakking kan wel bij het stukje hersenletsel door alcoholisme passen. En dat is waar ts het onder andere heeft in de OP.

TS moet weten dat dit een gevolg is van zijn verslaving en dat hij hier mee moet leren leven, er is een goede kans dat hij de diepe emoties nooit meer gaat krijgen.

Ts, als je je altijd zo hebt gevoelt kan ik je ook aanraden om je eens bij een psycholoog te laten onderzoeken, volgens mij hoort een leeg gevoel ook wel eens bij persoonlijkheidsstoornissen en kan therapie helpend voor je zijn.
Twiddel
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 21:30:03 #14
38824 crew  Droopie
pi_220946077
Alleen een dokter kan beoordelen wat je hebt, ik denk dat je je redelijk makkelijk vanaf wilt maken door ons je te laten beoordelen.

Heb je zelf wel eens bedacht waarom je bepaald gedrag vertoont?

En wat dat voor consequenties heeft soms, kleine hint, probeer eens te bedenken wat gisteren misschien niet je beste actie was.
En als je het zelf niet ervaart, probeer te kijken wat andere misschien zouden ervaren?

Niet om op je teentjes te trappen, maar kijk in R&P bv en denk even terug. waar zou ik op kunnen doelen.

quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 11:01 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Hier ben ik het toch niet echt mee eens :@ .
Ik ken genoeg alcoholisten of ex alcoholisten en die kunnen zelfs behoorlijk emotioneel en gevoelig zijn.
Ik zeg niet je niet gelijk kan hebben bij TS, maar om het er 'zomaar' op te gooien lijkt mij iets te makkelijk. Dan stop je ook met zoeken naar andere oorzaken.
je zal mij wel niet bedoelen, maar ik ben ook zo'n type.
zit in mijn karakter, maar door middelen gebruiken is mijn cognitieve ontwikkeling (ofzo) een tijdje gepauzeerd geweest.. met tot gevolg dat ik blijkbaar wat minder volwassen ben dan ik hoor te zijn ;)
Hell To The Liars
pi_220946113
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 21:26 schreef Mikeytt het volgende:
Ik kan me hier wel in vinden minus de alcoholverslaving, en ik heb meerdere persoonlijkheidsstoornissen.

Zou aanraden om een verwijzing naar de GGZ bij je huisarts te regelen. Valt in je basispakket en kan je echt goed helpen.
Nou ja, bij de alcoholverslaving kan hulp nuttig zijn, ook al is dat tot nu toe niet zo gebleken tot het moment dat ik het intrinsiek wou aanpakken. Maar voor de rest ervaar ik het niet als negatief, meer als raar. Ik weet niet hoe nuttig het kan zijn om hulp te zoeken omdat iemand wat minder emotie ervaart dan gemiddeld..

quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 23:05 schreef Ole het volgende:
Maar ga eens met een therapeut praten. Hoeft niet meteen ggz te zijn hoor. Dan kun je alnog kijken of je diagnose wil.
Nou ja ik heb toen ik 9 was met een psychiater voor kinderen gepraat en hij vond mij niet erg genoeg voor een vervolgtraject. Wat ik begrijp, mijn ouders wilden vooral weten of ik heel veel last ondervond van bepaalde zaken die gebeurd waren. Dat was niet het geval. 3 jaar geleden ofzo nog 3 gesprekken met een psycholoog gehad maar ik heb niet het idee dat praten mij ook maar iets helpt, ik ben me heel bewust van mijn problematiek. Het is eigenlijk puur het alcoholmisbruik, voor de rest denk ik wel anders hoor, maar niet problematisch/te raar.

quote:
99s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 00:40 schreef greysbones het volgende:
Zonder grap
Heb je het al eens aan bijv Gemini gevraagd ?
Terechte en goede vraag. Nee dit soort vragen als in de OP doe wil ik juist normaal gesproken vermijden. Ook hier, heb de TT en OP ook alleen geplaatst omdat ik dronken was en dan wat lef verzamel. A.I. is heel accuraat meestal in mijn ervaring maar wat zoiets als dit betreft zou ik het zelf nog steeds niet echt toevertrouwen. En het ook niet op deze manier voorgelegd (wel deeltjes ervan van tijd tot tijd).

quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 01:09 schreef YoopY het volgende:
Natuurlijk is het leven een carrousel. Terecht opgemerkt.

- de zon draait iedere dag een rondje vanuit ons perspectief
- geboorten, levenspaden en sterfgevallen dagelijks
- school, carrière, kinderen, pensioen

De enkele sterveling die een ander pad kiest, buiten doodgaan, leeft een 'echt' leven?
Bedankt voor je reactie, ik begrijp het alleen niet omdat er toch geen 'buiten doodgaan' bestaat? Misschien begrijp ik het wel, dat je geen 'echt' leven kan leiden tenzij je uiteindelijk sterft is het idee.. Je zette me een beetje op een dwaalspoor daar misschien omdat ik het las alsof een sterveling een ander pad behalve doodgaan kan kiezen :P

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 04:55 schreef FrequentieHouder het volgende:

[..]
Het is vaak zo dat er bij verminderde emotie een afsluiting zit. Je schreef dat je wel pech hebt gehad in je jeugd. Wellicht komt daar nog een stuk afsluiting van.
Als je terugdenkt aan leuke gebeurtenissen in je jeugd, komen er dan vrij gemakkelijk herinneringen naar boven?
Heb je foto’s van jezelf uit je jeugd? Heb je die wel eens bekeken?
En vooral, krijg je daar gevoel bij?
Nou ja ik ben nu 38 jaar oud, ik heb niet het idee dat ik afsluiting nodig heb, ook niet dat ik iets verdring en ook niet dat ik nog iets ga afsluiten om eerlijk te zijn.

Ja ik heb juist nog wel veel foto's, medailles etc. Daar voel ik niks bij meer tenzij ik me echt terugdenk in het moment dat ik ze kreeg of het moment dat de foto geschoten werd. Dan nog weinig maar dat brengt me wel weer wat terug naar dat moment en toen was ik wel anders dat weet ik wel zeker.

Waar ik wel af en toe mee gezeten heb is toen mijn kinderen de leeftijd kregen van mijn zusje die op 8 jarige leeftijd overleed. Toen zat ik af en toe wel te denken van 'laat het niet 1 van hen ook overkomen alsjeblieft'. En toen mijn moeder overleed en ik als erfenis fotoboeken kreeg van die periode werd dat ook wel versterkt. Toen ik die foto's zag heb ik ook wel wat kunnen huilen gelukkig en dat is nu 4 jaar geleden. Maar jammer genoeg vooral met alcohol op waarbij ik extra emotioneel kan worden als het veel te veel is. Nuchter ervaar ik het hetzelfde als dat ik het 30 jaar geleden ervaarde zielig genoeg, het drong niet tot me door, ik zat er helemaal niet mee. Misschien omdat ik een kind was, dat hoop ik dan maar. Terugdenkend vind ik het niet fijn dat het me niks leek te doen (ook al werd ik daarna wel gepest, dus mijn gedrag zal wellicht anders zijn geweest terwijl ik me dat niet meer herinner)

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 05:10 schreef FrequentieHouder het volgende:
Nog effe een vraagje,
Heb je huisdieren? Of heb je ze gehad? Zo ja, hoe relateerde je naar hun?
Geen huisdieren heb ik. Vanaf mijn 1e levensjaar tot 13e hadden we een lieve hond. Daar was ik altijd blij mee. Toen die werd ingeslapen heb ik daar ook geen last van gehad maar ik denk zelf dat dat niet raar is.. zij kon niet meer zien, niet meer goed horen, ook op die leeftijd dacht ik wel dat in laten slapen het beste was.

Juist geen enkele haat tegen dieren überhaupt, ik heb laatst nog een lieveheersbeestje vanuit mijn woning naar buiten gezet omdat ik het zag lopen op de grond en wist dat het anders binnen zou sterven. En ja ik meld dit omdat ik weet dat moordenaars soms beginnen met het doden van dieren. Maar op die manier denk ik gelukkig juist niet. Ook al zegt het misschien wel iets dat die gedachte überhaupt in me opkomt en maar te melden dat ik niet zo denk maar oke..

quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 06:02 schreef Invisibli het volgende:
Dat zijn de pro vragen hierboven.
Tevens ik herken me in het verhaal, er zijn er meer met dezelfde gevoelens (of het gebrek eraan) en gedachtes als jou.

Alcoholisme kan overigens ook veel doen, het houdt je zo bezig en verdoofd waardoor je anders gaat denken.
Ja je hebt ook gelijk. Het jammere voor mij is alleen dat ik vanaf mijn laten we zeggen 20ste al zo denk als ik nu denk. Terwijl ik toen gewoon dronk zoals andere mensen. Als ik terugkijk naar zo'n periode heb ik niet het idee dat er echt veel veranderd is, alleen mijn besef dat het gewoon nou eenmaal zo is omdat het al jarenlang zo is. Terwijl van je 10e tot 18e bijvoorbeeld zit je nog van alles te leren, verandert nog van alles etc.

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:46 schreef blomke het volgende:

[..]
Herkenbaar, excl. de verslaving. Ik heb de diagnose alexithymie en nog wat extremistische kenmerken.

Gewoon door"leven" ;( ;(
Voor het eerst daarover gehoord en wat over gelezen nu. Klote man



quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:54 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Denk eerder dat het andersom is.
Als je bepaalde emoties niet kan of wil voelen, grijp je sneller naar alcohol of drugs om het te verdoven.
Je hebt in het algemeen gelijk. Maar je kan je ook juist extra emotioneel voelen door alcoholmisbruik, getuige mijn posts soms jammer genoeg

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:57 schreef summer2bird het volgende:
https://www.hersenletsel-(...)nletsel-door-alcohol

Je hersenen zijn aangetast door de alcohol, goed dat je bent gestopt. Als je door was blijven drinken had je nog veel erger kunnen eindigen
Nou ja op dit moment drink ik niet. Maar ik ben er nog steeds niet vanaf. Bedankt voor de informatieve link :)

1 keer invoeren en dan reageer ik nog op de overige 2 reacties anders is het wellicht echt wat teveel voor 1 post..

[ Bericht 0% gewijzigd door Masberum op 03-06-2026 13:07:19 ]
pi_220946207
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 11:01 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Hier ben ik het toch niet echt mee eens :@ .
Ik ken genoeg alcoholisten of ex alcoholisten en die kunnen zelfs behoorlijk emotioneel en gevoelig zijn.
Ik zeg niet je niet gelijk kan hebben bij TS, maar om het er 'zomaar' op te gooien lijkt mij iets te makkelijk. Dan stop je ook met zoeken naar andere oorzaken.
Ja juist met veel te veel alcohol op is er bij mij geen ratio meer om het zo maar te zeggen. Doet me altijd denken aan de serie Rick and Morty waarin Rick soms aangeeft dat hij juist extra emotioneel is richting Morty met alcohol op. Het is dan net alsof ik echt een ander persoon ben, niet als smoes of overdreven bedoeld.

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 11:56 schreef summer2bird het volgende:

Maar het emotionele afvlakking kan wel bij het stukje hersenletsel door alcoholisme passen. En dat is waar ts het onder andere heeft in de OP.

TS moet weten dat dit een gevolg is van zijn verslaving en dat hij hier mee moet leren leven, er is een goede kans dat hij de diepe emoties nooit meer gaat krijgen.

Ts, als je je altijd zo hebt gevoelt kan ik je ook aanraden om je eens bij een psycholoog te laten onderzoeken, volgens mij hoort een leeg gevoel ook wel eens bij persoonlijkheidsstoornissen en kan therapie helpend voor je zijn.
Maar hier zeg je toch dat het een gevolg kan zijn maar niet perse zo hoeft te zijn. Om direct daarna te zeggen dat ik moet weten dat het een gevolg ervan is en ik ermee moet leren leven.. Ik zal het wel verkeerd begrijpen.

Nou ja ik heb wat gesprekken met een psycholoog gehad maar dat heeft niet geholpen. Therapie misschien wel maar van alles wat ik tot nu toe heb meegemaakt heeft praten nooit een verschil gemaakt omdat ik wel besef wat er gaande is, wat er mis is etc.

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 21:30 schreef Droopie het volgende:
Alleen een dokter kan beoordelen wat je hebt, ik denk dat je je redelijk makkelijk vanaf wilt maken door ons je te laten beoordelen.

Heb je zelf wel eens bedacht waarom je bepaald gedrag vertoont?

En wat dat voor consequenties heeft soms, kleine hint, probeer eens te bedenken wat gisteren misschien niet je beste actie was.
En als je het zelf niet ervaart, probeer te kijken wat andere misschien zouden ervaren?

Niet om op je teentjes te trappen, maar kijk in R&P bv en denk even terug. waar zou ik op kunnen doelen.
[..]
je zal mij wel niet bedoelen, maar ik ben ook zo'n type.
zit in mijn karakter, maar door middelen gebruiken is mijn cognitieve ontwikkeling (ofzo) een tijdje gepauzeerd geweest.. met tot gevolg dat ik blijkbaar wat minder volwassen ben dan ik hoor te zijn ;)
Gisteren was mijn domste actie om alcohol te gaan drinken.

"En als je het zelf niet ervaart, probeer te kijken wat andere misschien zouden ervaren?"

Oke ik denk dat ik iets vergeten ben.. wat heb ik gisteren gedaan wat heel erg was?
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 22:03:19 #17
38824 crew  Droopie
pi_220946262
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 21:52 schreef Masberum het volgende:

Gisteren was mijn domste actie om alcohol te gaan drinken.

"En als je het zelf niet ervaart, probeer te kijken wat andere misschien zouden ervaren?"

Oke ik denk dat ik iets vergeten ben.. wat heb ik gisteren gedaan wat heel erg was?

Gisteravond heb je allemaal oude topics omhoog gekickt?
Wat was de reden daarvan?

1 topic daarvan, was van Radobe.
Weet niet of je haar verhaal kent of geïnteresseerd gelezen hebt?
Ze heeft gereageerd en het was een hele heftige reactie van haar..

Best sneu.

Je mag me corrigeren, maar weet je hoe ik het ervaar.
Jij wilt aandacht en gaat random topics kicken.
Een user zegt dat het heel slecht met haar gaat en opent haar hart, toont zich kwetsbaar.

Voor jou was het gewoon even hihahootjes, lekker aandacht.
Zij is achter haar laptop gaan zitten heeft de moeite voor jou genomen om over laatste wens te praten.
En in mijn beleving, je weet het niet eens meer, en met dat soort dingen heb ik best wel eens moeite.
tis een rare wereld met rare mensen.

En met mijn geschiedenis vind ik dat je het niet op alcohol mag gooien.
Gewoon nadenken voor je iets doet.

Soms heb je ook goede kanten hoor, als je bv kwetsbaar opstelt..
Maar vaak zie ik gewoon een act om aandacht.
Doe dat in ONZ, KLB.. Maar alsjeblieft niet hier
Hell To The Liars
pi_220946337
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 22:03 schreef Droopie het volgende:

[..]
Gisteravond heb je allemaal oude topics omhoog gekickt?
Wat was de reden daarvan?

1 topic daarvan, was van Radobe.
Weet niet of je haar verhaal kent of geïnteresseerd gelezen hebt?
Ze heeft gereageerd en het was een hele heftige reactie van haar..

Best sneu.

Je mag me corrigeren, maar weet je hoe ik het ervaar.
Jij wilt aandacht en gaat random topics kicken.
Een user zegt dat het heel slecht met haar gaat en opent haar hart, toont zich kwetsbaar.

Voor jou was het gewoon even hihahootjes, lekker aandacht.
Zij is achter haar laptop gaan zitten heeft de moeite voor jou genomen om over laatste wens te praten.
En in mijn beleving, je weet het niet eens meer, en met dat soort dingen heb ik best wel eens moeite.
tis een rare wereld met rare mensen.

En met mijn geschiedenis vind ik dat je het niet op alcohol mag gooien.
Gewoon nadenken voor je iets doet.

Soms heb je ook goede kanten hoor, als je bv kwetsbaar opstelt..
Maar vaak zie ik gewoon een act om aandacht.
Doe dat in ONZ, KLB.. Maar alsjeblieft niet hier
Jahoorrrr

quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 23:05 schreef Masberum het volgende:

[..]
Hoe gaat het nu?

Vraag het omdat het om een serieus topic gaat en je elke keer uitgebreid reageert maar nu een maand niks van je gehoord heb vandaar
Dit weet jij dus in het negatieve te trekken omdat ik op meerdere topics reageer

Dat wist ik nog wel, had alleen nooit gedacht dat je zoiets zou aanhalen als iets negatiefs. Vervolgens ervaar jij het nog als erger weer

quote:
Voor jou was het gewoon even hihahootjes, lekker aandacht.
Jaa daag, dit is invulling voor jezelf om je eigen idee maar geloofwaardig te maken voor jezelf

"Je mag me corrigeren"

Bij deze.

quote:
En met mijn geschiedenis vind ik dat je het niet op alcohol mag gooien.
Gewoon nadenken voor je iets doet.
Laat ik het anders stellen. Als iemand anders had gezegd wat ik had gezegd: "hoe gaat het nu, we horen al een maand niet van je" dan was je reactie heel anders geweest

[ Bericht 5% gewijzigd door Masberum op 03-06-2026 13:07:58 ]
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 22:21:54 #19
38824 crew  Droopie
pi_220946359
Ik trek die negatieve helemaal niet op dat je het vraagt, ik noem het negatief dat je er niet op reageert..

En ja met alcohol moet je ook gewoon nadenken, dus niet autorijden, niet mensen kwetsen of beledigen.
Alcohol is geen vrijbrief om alles te kunnen en dag erna sorry te zeggen.
Hell To The Liars
pi_220946366
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 22:21 schreef Droopie het volgende:
Ik trek die negatieve helemaal niet op dat je het vraagt, ik noem het negatief dat je er niet op reageert..
We zijn een dag later :')
  Moderator dinsdag 2 juni 2026 @ 22:24:04 #21
38824 crew  Droopie
pi_220946371
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 22:23 schreef Masberum het volgende:

[..]
We zijn een dag later :')
Prima, jouw mening, mijn mening.
Gaan we elkaar niet in vinden dus.
Hell To The Liars
pi_220946380
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 22:24 schreef Droopie het volgende:

[..]
Prima, jouw mening, mijn mening.
Gaan we elkaar niet in vinden dus.
-

[ Bericht 12% gewijzigd door Masberum op 03-06-2026 10:07:46 ]
pi_220946635
-

[ Bericht 28% gewijzigd door Masberum op 03-06-2026 10:07:20 ]
pi_220946817
Ik denk geen van beiden. Er is geen maatstaf van hoe je omgaat met verdriet en naar mijn idee is het niet zo dat als je meer huilt dat je meer van iemand hebt gehouden en als je geen verdriet voelt dat het dan anders is. Iedereen verwerkt dat op een andere manier. Ook al denk je van jezelf dat je kil bent. Er is geen goed of fout in omgaan met verdriet of tegenslagen. Ieder doet dat op z'n eigen manier.
  woensdag 3 juni 2026 @ 00:32:06 #25
510581 FrancoBolli
pedofilatelist
pi_220946985
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 23:44 schreef Shii het volgende:
Ik denk geen van beiden. Er is geen maatstaf van hoe je omgaat met verdriet en naar mijn idee is het niet zo dat als je meer huilt dat je meer van iemand hebt gehouden en als je geen verdriet voelt dat het dan anders is. Iedereen verwerkt dat op een andere manier. Ook al denk je van jezelf dat je kil bent. Er is geen goed of fout in omgaan met verdriet of tegenslagen. Ieder doet dat op z'n eigen manier.
Ik vind het wel vrij cru dat het overlijden van je eigen moeder je helemaal niks doet (vooropgesteld dat je bij leven geen haat-nijd verhouding had).
Colleziono francobolli di bambini
pi_220947261
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 21:52 schreef Masberum het volgende:

Nou ja ik heb wat gesprekken met een psycholoog gehad maar dat heeft niet geholpen. Therapie misschien wel maar van alles wat ik tot nu toe heb meegemaakt heeft praten nooit een verschil gemaakt omdat ik wel besef wat er gaande is, wat er mis is etc.
Omdat je beseft wat er mis is, heeft praten geen zin. De psycholoog is dan niet de juiste invalshoek. Want je hoofd en denken wordt alleen maar meer geactiveerd.
Waarschijnlijk is lichaamsgerichte therapie de juiste. Ken je haptonomie? De haptonoom gebruikt het lichaam als invalshoek.
pi_220947271
Hoe voel je je nu je dit topic hebt geopend? Lukt het je om je gevoel te beschrijven?
Ik kan me voorstellen dat je je kwetsbaar voelt.

Je schreef in je OP dat je vroeger wel haat hebt gevoelt. Dat is een heftige emotie. Is het ok als ik daar wat over vraag? Kun je je herinneren waar je haat naar voelde?

Heb je naast dit moment, vroeger wel eens geprobeerd om te stoppen met alcohol drinken? Wat gebeurde er als je een tijdje niet dronk? Wat ervaarde je dan?
pi_220947343
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 21:10 schreef Masberum het volgende:
Volgens mij is het niet een zelfverdedigingsmechanisme dat ik dat nu een stuk minder sterk ervaar, meer dat ik nu op de helft van mijn leven ben als ik wat mazzel heb.
Wat bedoel je met deze zin? Ik interpreteer het als dat je blij zal zijn als je leven over is. Klopt deze interpretatie?
  woensdag 3 juni 2026 @ 07:22:22 #29
483584 incel
they/them
pi_220947386
Klinkt als autisme
pi_220947528
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 21:35 schreef Masberum het volgende:

Voor het eerst daarover gehoord en wat over gelezen nu. Klote man

Pardon?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220952022
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 00:32 schreef FrancoBolli het volgende:

[..]
Ik vind het wel vrij cru dat het overlijden van je eigen moeder je helemaal niks doet (vooropgesteld dat je bij leven geen haat-nijd verhouding had).
Ik begrijp dat je dat denkt (veel mensen volgens mij). Zelf ervaar ik dat wat anders. Ik zeg trouwens niet dat het me niks deed, ik vond het wel naar dat ze nog een tijdje moest lijden juist. Een persoon zei ook dat ik eigenlijk op dat moment al zat te rouwen terwijl ze nog leefde. Maar de dood zelf.. die persoon merkt er niks meer van, ze was al wel wat ouder, dat maakt voor mij ook uit.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 06:08 schreef FrequentieHouder het volgende:

[..]
Omdat je beseft wat er mis is, heeft praten geen zin. De psycholoog is dan niet de juiste invalshoek. Want je hoofd en denken wordt alleen maar meer geactiveerd.
Waarschijnlijk is lichaamsgerichte therapie de juiste. Ken je haptonomie? De haptonoom gebruikt het lichaam als invalshoek.
Nee daar niet van gehoord, maar op wikipedia lees ik het volgende "Voor de effectiviteit van haptonomie bestaat weinig klinisch-wetenschappelijk bewijs". Dan haak ik zelf persoonlijk meestal af (misschien voorbarig)

quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 06:19 schreef FrequentieHouder het volgende:
Hoe voel je je nu je dit topic hebt geopend? Lukt het je om je gevoel te beschrijven?
Ik kan me voorstellen dat je je kwetsbaar voelt.

Je schreef in je OP dat je vroeger wel haat hebt gevoelt. Dat is een heftige emotie. Is het ok als ik daar wat over vraag? Kun je je herinneren waar je haat naar voelde?

Heb je naast dit moment, vroeger wel eens geprobeerd om te stoppen met alcohol drinken? Wat gebeurde er als je een tijdje niet dronk? Wat ervaarde je dan?
Nou ik voel me eigenlijk hetzelfde als gister en de dagen ervoor. Ik voel me niet kwetsbaar om eerlijk te zijn. Open zijn en antwoorden op vragen heb ik nooit echt moeite mee volgens mij, ook niet als het ongunstig voor mij is.

Ja je mag alles vragen hoor. Nou ja misschien is haat niet het juiste woord in mijn geval, ik weet het niet, bedoel ik ben een periode gepest, vond die mensen irritant. Maar van de andere kant heb ik juist ook het idee dat het me weinig beïnvloed heeft verder. Misschien is haat wel een te groot woord inderdaad

Nee hiervoor eigenlijk nooit serieus geprobeerd te stoppen. Maar nu als ik niet gedronken heb voel ik me direct een stuk fitter. Ben een stuk productiever. Alles is dan beter. Alleen het irrationele gedeelte van mijn hersenen zeggen nog steeds dat ik moet drinken, ook al is dat gelukkig wel een stuk minder sterk dan een half jaar geleden merk ik al wel. Terugvallen zijn dan juist extra hevig maar ja.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 07:10 schreef FrequentieHouder het volgende:

[..]
Wat bedoel je met deze zin? Ik interpreteer het als dat je blij zal zijn als je leven over is. Klopt deze interpretatie?
Nee, je interpretatie is logisch, maar ik bedoelde het juist omgekeerd. Ik ben rond de 40, dus als dit de helft van mijn leven is dan wordt ik iets van 80, dat zou wat mazzel zijn. Ik verwacht dat mijn levensjaren al flink verminderd zijn.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 07:22 schreef incel het volgende:
Klinkt als autisme
Ja zou altijd kunnen, nooit een officiële test gedaan. Maar ik heb een kennis die autisme heeft en daar kan ik me helemaal niet in herkennen. En ja ik weet dat het een spectrum is, zelf altijd gedacht dat ik wat het tegenovergestelde van autisme zou hebben als het iets zou zijn. Ik heb over heel veel zaken zo luchtig gedacht, niet echt de drang gehad voor structuur etc.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 08:11 schreef blomke het volgende:

[..]
Pardon?
Nee ik bedoelde dus klote voor jou dat je dat hebt. Niet dat je een klote man bent
  woensdag 3 juni 2026 @ 23:28:46 #32
510581 FrancoBolli
pedofilatelist
pi_220955392
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 18:22 schreef Masberum het volgende:
Ik zeg trouwens niet dat het me niks deed, ik vond het wel naar dat ze nog een tijdje moest lijden juist. Een persoon zei ook dat ik eigenlijk op dat moment al zat te rouwen terwijl ze nog leefde. Maar de dood zelf.. die persoon merkt er niks meer van
Ik las
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 21:10 schreef Masberum het volgende:
Als iemand sterft, mijn moeder bijvoorbeeld, dan deed dat me weinig tot niks. Ik doe wel enigszins alsof omdat het wat nuttig is om niet als een emotieloze klojo over te komen tijdens de begrafenis o.a.
Da's toch een heel andere versie, als je het ook over "tijdens de begrafenis" en "doen alsof" hebt.
Colleziono francobolli di bambini
pi_220955597
Fijn dat je het niet erg vindt om vragen te krijgen en dat je ze wilt beantwoorden. Ik wil je nog een paar dingen vragen. Heb je wel eens in een deuk gelegen om een stuk in een film?
En ook, ben je wel zenuwachtig of bang geweest? Heb je jezelf weleens leeggepoept net voor een aankomende tandartsbehandeling, medische ingreep of examen?
Of heb je wel intense emoties gevoelt in een confrontatie met vrouw of kind?
pi_220955614
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 21:10 schreef Masberum het volgende:

ik ben vooral benieuwd wat mensen denken.

Hier een korte beschrijving.
Ik denk dat ik emotioneel oppervlakkig ben.
Ik denk dat je beperkte emoties kunt voelen/ ervaren.
Je schreef dat je kinderen hebt. Heeft je kind wel eens iets gezegd over dat je erg mild of weinig levendig reageert?

Volgens mij zijn er wel regelmatig situaties in je leven waarin mensen je verkeert begrijpen als je wat zegt of schrijft. Klopt dat? Ik merk het hier in de OP, je beschrijft dingen op een bepaalde manier en er komen vragen en daarna verandert er toch best wat in hoe je het uitlegt. Het geeft onduidelijkheid en een soort dubbele betekenis.

Ik geloof dat je emotionele leven kan veranderen. Maar dat kan alleen als je er zelf last van hebt. Als je verandering wilt.
Het is hetzelfde als met het alcohol drinken en het proberen te stoppen. Als je een intrinsieke motivatie voelt kan het gaan gebeuren. Bijvoorbeeld als je ineens een gevoel krijgt over wat het doet met je organen. Niet een “gedachte”
pi_220955624
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 18:22 schreef Masberum het volgende:

Nee daar niet van gehoord, maar op wikipedia lees ik het volgende "Voor de effectiviteit van haptonomie bestaat weinig klinisch-wetenschappelijk bewijs". Dan haak ik zelf persoonlijk meestal af (misschien voorbarig)
Haptonomie helpt veel mensen. Je lijkt iemand te zijn die vooral de wetenschap volgt. Dat is een beetje extra een belemmering voor je, denk ik.
Ik weet dat je dit nu niet zal kiezen maar houd deze therapie in gedachten wellicht voor de toekomst, als je wel een impuls krijgt om iets te willen veranderen. Want het hoofd en denkbeelden kunnen voor dominantie zorgen waardoor andere vlakken (emotie en ervaring en beleving) beperkt worden.
pi_220955668
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 21:10 schreef Masberum het volgende:
Ik vraag me dit soms wel af. Ik ga ook geen weerwoord geven, ik ben vooral benieuwd wat mensen denken.

Hier een korte beschrijving.
Ik denk dat ik emotioneel oppervlakkig ben. Als iemand sterft, mijn moeder bijvoorbeeld, dan deed dat me weinig tot niks. Ik doe wel enigszins alsof omdat het wat nuttig is om niet als een emotieloze klojo over te komen tijdens de begrafenis o.a.

Ik heb wel emotie. Vroeger weet ik nog wel dat ik vooral wel haat had en ook wel verdrietig kon zijn. Volgens mij is het niet een zelfverdedigingsmechanisme dat ik dat nu een stuk minder sterk ervaar, meer dat ik nu op de helft van mijn leven ben als ik wat mazzel heb.

Iets als verdriet vanwege het stoppen van een relatie heb ik nooit ervaren van wat mij bijstaat. Vriendinnen en vriendschappen wat dat betreft hetzelfde. Ik ben alcoholverslaafd, nu sinds 6 maanden ongeveer daar serieus mee bezig, nu op dit moment ook gewoon nuchter voor als dat uitmaakt. Maar het hele leven voelt voor mij wat leeg of ik nu gedronken heb of niet, een soort carrousel.

Vroeger wel wat pech gehad in mijn jeugd vind ik. Maar zelf heb ik dat nooit als reden gezien of aangedragen. Volgens mij ben ik gewoon wat ontspoord door mijn denkwijzes, te gemakkelijk denken.
Heb je er last van dat je zo bent? Je kunt jezelf maar beter accepteren zoals je bent. Sowieso is excessieve emotie bij mannen iets wat ons door het feminisme en de media is aangepraat. Veel mannen voelen zich zoals jij en dat is heel normaal denk ik.

Zelf ervaar ik weinig emoties, maar ik stuur daar ook niet meer op aan. Ik vind het prettiger om te leven met weinig emoties.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  Moderator donderdag 4 juni 2026 @ 07:45:35 #37
441859 crew  Lenny77
pi_220955906
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 04:16 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Heb je er last van dat je zo bent? Je kunt jezelf maar beter accepteren zoals je bent. Sowieso is excessieve emotie bij mannen iets wat ons door het feminisme en de media is aangepraat. Veel mannen voelen zich zoals jij en dat is heel normaal denk ik.

Zelf ervaar ik weinig emoties, maar ik stuur daar ook niet meer op aan. Ik vind het prettiger om te leven met weinig emoties.
Wie heeft het over excessief?

Oh en ik denk dat het eerder andersom is. Het patriarchale heeft het emotionele er uit geklopt.
Emoties maken menselijk.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220955911
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juni 2026 07:45 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Wie heeft het over excessief?

Oh en ik denk dat het eerder andersom is. Het patriarchale heeft het emotionele er uit geklopt.
Emoties maken menselijk.
Het kan best zijn dat het per tijdsgewricht en cultuur verschilt. Dat is ook heel menselijk. De menselijke cultuur en ook emoties zijn zeer verschillend door de geschiedenis heen. Ook wat mensen precies emotioneert.

Ik denk wel dat mannen van nature minder contact hebben met die emoties omdat mannen goed moeten kunnen functioneren onder zware stress. Dan passen emoties meestal niet zo. Ik denk ook dat het beter is om het niet te veel te cultiveren. Ik heb zelf wel gehad dat ik emotioneler was en daar werd ik echt niet gelukkiger van. Het leven voelt nu soms wel leeg aan, maar dat is iets wat ik accepteer.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  Moderator donderdag 4 juni 2026 @ 08:14:21 #39
441859 crew  Lenny77
pi_220955980
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 07:47 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Het kan best zijn dat het per tijdsgewricht en cultuur verschilt. Dat is ook heel menselijk. De menselijke cultuur en ook emoties zijn zeer verschillend door de geschiedenis heen. Ook wat mensen precies emotioneert.

Ik denk wel dat mannen van nature minder contact hebben met die emoties omdat mannen goed moeten kunnen functioneren onder zware stress. Dan passen emoties meestal niet zo. Ik denk ook dat het beter is om het niet te veel te cultiveren. Ik heb zelf wel gehad dat ik emotioneler was en daar werd ik echt niet gelukkiger van. Het leven voelt nu soms wel leeg aan, maar dat is iets wat ik accepteer.
Maar wat heeft toen dan jouw emotionele fase gecultiveerd? Of was je dit toch een beetje van nature en heb je jezelf er vanaf geholpen?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220955998
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 08:14 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Maar wat heeft toen dan jouw emotionele fase gecultiveerd? Of was je dit toch een beetje van nature en heb je jezelf er vanaf geholpen?
Kwam wel van nature op ja. Misschien in combinatie met het cultiveren door middel van heel bewust mijn gevoel opzoeken met meditatie en introspectie. Maar op zo'n manier kun je niet leven vind ik. Ik was een mentaal wrak toen. En altijd op en neer qua gevoel en humeur. Nu ben ik veel stabieler en rustiger. Het leven heeft wel een dimensie verloren, maar voorheen was het ook niet te doen.

Ik denk dat het leven je gewoon zo maakt. Gestrande relaties, teleurstellingen etc. Maar ik ga er niets meer aan doen, vind het wel prima zo.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  Moderator donderdag 4 juni 2026 @ 08:26:21 #41
441859 crew  Lenny77
pi_220956013
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 08:21 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Kwam wel van nature op ja. Misschien in combinatie met het cultiveren door middel van heel bewust mijn gevoel opzoeken met meditatie en introspectie. Maar op zo'n manier kun je niet leven vind ik. Ik was een mentaal wrak toen. En altijd op en neer qua gevoel en humeur. Nu ben ik veel stabieler en rustiger. Het leven heeft wel een dimensie verloren, maar voorheen was het ook niet te doen.

Ik denk dat het leven je gewoon zo maakt. Gestrande relaties, teleurstellingen etc. Maar ik ga er niets meer aan doen, vind het wel prima zo.
Maar dan bestonden die emoties wel bij jou, die waren er niet door het feminisme ingedrild.
Dat bedoelde ik te zeggen met het verbergen of vermijden van emoties die bijna iedereen in een bepaalde mate heeft maar dat die er eerder uitgehaald worden door het stoer te moeten zijn als man.
Ik vraag me eigenlijk zelfs af of je een van nature weinig emotionele persoon naar een emotioneel wrak kan transformeren? Andersom is namelijk prima mogelijk zoals jij ook al schreef hier.

En ja, natuurlijk is het onzin dat iedereen maar een jankend hoopje ellende moet zijn. Daar hoeven we niet naartoe te evolueren.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220956024
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 08:26 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Maar dan bestonden die emoties wel bij jou, die waren er niet door het feminisme ingedrild.
Dat bedoelde ik te zeggen met het verbergen of vermijden van emoties die bijna iedereen in een bepaalde mate heeft maar dat die er eerder uitgehaald worden door het stoer te moeten zijn als man.
Ik vraag me eigenlijk zelfs af of je een van nature weinig emotionele persoon naar een emotioneel wrak kan transformeren? Andersom is namelijk prima mogelijk zoals jij ook al schreef hier.

En ja, natuurlijk is het onzin dat iedereen maar een jankend hoopje ellende moet zijn. Daar hoeven we niet naartoe te evolueren.
Gezien de grote invloed van vrouwen in mijn opvoeding, ook met feministische inslag en zeer gericht op emoties en gevoel, zie ik dit toch wel als een sterke mogelijkheid.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  Moderator donderdag 4 juni 2026 @ 08:50:45 #43
441859 crew  Lenny77
pi_220956129
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 08:28 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Gezien de grote invloed van vrouwen in mijn opvoeding, ook met feministische inslag en zeer gericht op emoties en gevoel, zie ik dit toch wel als een sterke mogelijkheid.
Ja dat zou natuurlijk kunnen. Maar ergens denk ik dat dit ook al een beetje in je aard ligt. Wordt dit dan nog eens zwaar gemotiveerd dan kan de expressie waarschijnlijk wel sterker worden.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220956828
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 21:10 schreef Masberum het volgende:
Ik vraag me dit soms wel af. Ik ga ook geen weerwoord geven, ik ben vooral benieuwd wat mensen denken.
kijkende naar de titel: "Heb ik een stoornis of ben ik een uitzondering?" ... wat _wil_ je nu precies horen? Dat mensen zich uitgebreid over jou gaan uitlaten, je aandacht geven, misschien zelfs een pseudo-diagnose (wat eigenlijk niemand _kan_ doen hier)?

'Stoornis' als medisch begrip is gewoon een koepel-begrip voor een situatie waarin ofwel op psychisch, mentaal of fysiek niveau hinder ondervonden wordt in het dagelijkse leven.

Overigens, volgens mij is er vrijwel niemand die géén 'stoornis' zal ervaren, en voor vrijwel iedereen bestaat hun leven ook in het omgaan met bepaalde kleine of grotere fysieke handicaps (al dan niet met middelen als brillen, hoorapparaten, maar zelfs de mobiele telefoon is een voor veel mensen onmisbaar hulpmiddel geworden voor allerhande taken, bv notitieblocks, vergrootglas, vertaalhulp).
En evenzeer als fysieke, heeft iedereen ook te maken met bepaalde psychische, mentale beperkingen (de ultieme, overdreven sociaal-agerende mens bestaat ook eigenlijk niet en als iemand overdreven sociaal handelt, is dat vaak zelf ook weer een gevolg van een stoornis).

Het leven is nu eenmaal een ophoping van Hindernissen en iedere mens ontwikkeld zich ook door te leren om te gaan met de hindernissen die hij ervaart...
dat kan ook soms tot bepaalde cognitieve stoornissen leiden, bv omdat iemand bepaalde coping-strategieen voor zichzelf ontwikkeld of aangeleerd heeft, die hem/haar op andre gebieden juist hinderen.

Zeker bv omgang met emoties en de omgang met anderen is typisch iets wat gezien kan worden als sociaal-cognitieve vaardigheden, die iemand aanleert in zijn jeugd en vroege ontwikkeling, maar hem/haar later in het leven ook in staat stelt succesvol te interageren met anderen, zij het in het sociale of juist beroepsleven.

Het is aan jezelf om te beoordelen _of_ je huidige aangeleerde gedrag daadwerkelijk jezelf nog verder helpt in het leven, ook als je vaststelt dat het je zou helpen om bepaalde sociale vaardigheden toch aan te leren om beter en meer met anderen om te gaan;
Zelfs als dat betekent dat je misschien emoties zou moeten leren toelaten, die je nu liever buitensluit omdat het omgaan met die emotionele stress iets is dat je zeer belast, is dat een proces dat je vooral zelf moet aangaan en je zelf ook een motivatie ervoor moet hebben. Therapieen zijn die je kunnen helpen bestaan, maar dat lukt je enkel als je zélf de motivatie ervoor hebt.

[ Bericht 2% gewijzigd door RM-rf op 04-06-2026 11:55:59 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_220960980
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 02:42 schreef FrequentieHouder het volgende:

[..]
Haptonomie helpt veel mensen. Je lijkt iemand te zijn die vooral de wetenschap volgt. Dat is een beetje extra een belemmering voor je, denk ik.
Ik weet dat je dit nu niet zal kiezen maar houd deze therapie in gedachten wellicht voor de toekomst, als je wel een impuls krijgt om iets te willen veranderen. Want het hoofd en denkbeelden kunnen voor dominantie zorgen waardoor andere vlakken (emotie en ervaring en beleving) beperkt worden.
Ik heb een impuls om te willen veranderen. Daarom drink ik ook soms dagenlang geen alcohol tegenwoordig. Maar dat betekent niet dat het volgen van wetenschappelijk geaccepteerde hulp een belemmering is. Zelfs als er een placebo effect zou zijn voor het volgen van iets spiritueels zou dat bij mij niet werken.

Ik begrijp dat je denkt dat het een belemmering voor mij kan zijn als jij gelooft dat iets wat niet bewezen is wel kan werken. Maar jammer genoeg kan ik niet zover gaan. Dat zou net zoiets zijn als dat ik me neerleg bij het bestaan van een God terwijl ik daar compleet niet in geloof.. ter voorbeeld
pi_220961049
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 10:11 schreef RM-rf het volgende:

Dank je voor je reactie. Ik besef me nu dat ik best tevreden met mezelf kan zijn en de minpunten die ik heb wat meer in perspectief moet zien en loslaten
pi_220962412
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 20:33 schreef Masberum het volgende:

[..] Maar jammer genoeg kan ik niet zover gaan. Dat zou net zoiets zijn als dat ik me neerleg bij het bestaan van een God terwijl ik daar compleet niet in geloof.. ter voorbeeld
Ja begrijp ik.
Goed van je dat je bezig bent te proberen te stoppen met alcohol
pi_220962416
Heb je geen behoefte meer om mijn andere vragen te beantwoorden?
pi_220962442
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 08:50 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ja dat zou natuurlijk kunnen. Maar ergens denk ik dat dit ook al een beetje in je aard ligt. Wordt dit dan nog eens zwaar gemotiveerd dan kan de expressie waarschijnlijk wel sterker worden.
Vermoedelijk ligt het wel deels in mijn aard. Maar waarom heb ik dan nu juist zo weinig emoties? Ik denk zeker dat de opvoeding al van vroegs af aan een rol kan spelen.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  Moderator vrijdag 5 juni 2026 @ 07:44:37 #50
441859 crew  Lenny77
pi_220962835
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 03:39 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Vermoedelijk ligt het wel deels in mijn aard. Maar waarom heb ik dan nu juist zo weinig emoties? Ik denk zeker dat de opvoeding al van vroegs af aan een rol kan spelen.
Verharding/afsluiting door de dingen die je onderweg hebt meegemaakt? Zelfbescherming?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')