Het is vaak zo dat er bij verminderde emotie een afsluiting zit. Je schreef dat je wel pech hebt gehad in je jeugd. Wellicht komt daar nog een stuk afsluiting van.quote:Op maandag 1 juni 2026 21:10 schreef Masberum het volgende:
Ik vraag me dit soms wel af. Ik ga ook geen weerwoord geven, ik ben vooral benieuwd wat mensen denken.
Hier een korte beschrijving.
Ik denk dat ik emotioneel oppervlakkig ben.
Herkenbaar, excl. de verslaving. Ik heb de diagnose alexithymie en nog wat extremistische kenmerken.quote:Op maandag 1 juni 2026 21:10 schreef Masberum het volgende:
Ik vraag me dit soms wel af. Ik ga ook geen weerwoord geven, ik ben vooral benieuwd wat mensen denken.
Hier een korte beschrijving.
Ik denk dat ik emotioneel oppervlakkig ben. Als iemand sterft, mijn moeder bijvoorbeeld, dan deed dat me weinig tot niks. Ik doe wel enigszins alsof omdat het wat nuttig is om niet als een emotieloze klojo over te komen tijdens de begrafenis o.a.
Ik heb wel emotie. Vroeger weet ik nog wel dat ik vooral wel haat had en ook wel verdrietig kon zijn. Volgens mij is het niet een zelfverdedigingsmechanisme dat ik dat nu een stuk minder sterk ervaar, meer dat ik nu op de helft van mijn leven ben als ik wat mazzel heb.
Iets als verdriet vanwege het stoppen van een relatie heb ik nooit ervaren van wat mij bijstaat. Vriendinnen en vriendschappen wat dat betreft hetzelfde. Ik ben alcoholverslaafd, nu sinds 6 maanden ongeveer daar serieus mee bezig, nu op dit moment ook gewoon nuchter voor als dat uitmaakt. Maar het hele leven voelt voor mij wat leeg of ik nu gedronken heb of niet, een soort carrousel.
Vroeger wel wat pech gehad in mijn jeugd vind ik. Maar zelf heb ik dat nooit als reden gezien of aangedragen. Volgens mij ben ik gewoon wat ontspoord door mijn denkwijzes, te gemakkelijk denken.
Denk eerder dat het andersom is.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 06:02 schreef Invisibli het volgende:
Dat zijn de pro vragen hierboven.
Tevens ik herken me in het verhaal, er zijn er meer met dezelfde gevoelens (of het gebrek eraan) en gedachtes als jou.
Alcoholisme kan overigens ook veel doen, het houdt je zo bezig en verdoofd waardoor je anders gaat denken.
Hier ben ik het toch niet echt mee eensquote:Op dinsdag 2 juni 2026 09:57 schreef summer2bird het volgende:
https://www.hersenletsel-(...)nletsel-door-alcohol
Je hersenen zijn aangetast door de alcohol, goed dat je bent gestopt. Als je door was blijven drinken had je nog veel erger kunnen eindigen
Ik begrijp je punt en ben het met je eens.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 11:01 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Hier ben ik het toch niet echt mee eens.
Ik ken genoeg alcoholisten of ex alcoholisten en die kunnen zelfs behoorlijk emotioneel en gevoelig zijn.
Ik zeg niet je niet gelij kan hebben bij TS, maar om het er 'zomaar' op te gooien lijkt mij iets te makkelijk. Dan stop je ook met zoeken naar andere oorzaken.
je zal mij wel niet bedoelen, maar ik ben ook zo'n type.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 11:01 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik ken genoeg alcoholisten of ex alcoholisten en die kunnen zelfs behoorlijk emotioneel en gevoelig zijn.
Ik zeg niet je niet gelijk kan hebben bij TS, maar om het er 'zomaar' op te gooien lijkt mij iets te makkelijk. Dan stop je ook met zoeken naar andere oorzaken.
Nou ja, bij de alcoholverslaving kan hulp nuttig zijn, ook al is dat tot nu toe niet zo gebleken tot het moment dat ik het intrinsiek wou aanpakken. Maar voor de rest ervaar ik het niet als negatief, meer als raar. Ik weet niet hoe nuttig het kan zijn om hulp te zoeken omdat iemand wat minder emotie ervaart dan gemiddeld..quote:Op maandag 1 juni 2026 21:26 schreef Mikeytt het volgende:
Ik kan me hier wel in vinden minus de alcoholverslaving, en ik heb meerdere persoonlijkheidsstoornissen.
Zou aanraden om een verwijzing naar de GGZ bij je huisarts te regelen. Valt in je basispakket en kan je echt goed helpen.
Nou ja ik heb toen ik 9 was met een psychiater voor kinderen gepraat en hij vond mij niet erg genoeg voor een vervolgtraject. Wat ik begrijp, mijn ouders wilden vooral weten of ik heel veel last ondervond van bepaalde zaken die gebeurd waren. Dat was niet het geval. 3 jaar geleden ofzo nog 3 gesprekken met een psycholoog gehad maar ik heb niet het idee dat praten mij ook maar iets helpt, ik ben me heel bewust van mijn problematiek. Het is eigenlijk puur het alcoholmisbruik, voor de rest denk ik wel anders hoor, maar niet problematisch/te raar.quote:Op maandag 1 juni 2026 23:05 schreef Ole het volgende:
Maar ga eens met een therapeut praten. Hoeft niet meteen ggz te zijn hoor. Dan kun je alnog kijken of je diagnose wil.
Terechte en goede vraag. Nee dit soort vragen als in de OP doe wil ik juist normaal gesproken vermijden. Ook hier, heb de TT en OP ook alleen geplaatst omdat ik dronken was en dan wat lef verzamel. A.I. is heel accuraat meestal in mijn ervaring maar wat zoiets als dit betreft zou ik het zelf nog steeds niet echt toevertrouwen. En het ook niet op deze manier voorgelegd (wel deeltjes ervan van tijd tot tijd).quote:Op dinsdag 2 juni 2026 00:40 schreef greysbones het volgende:
Zonder grap
Heb je het al eens aan bijv Gemini gevraagd ?
Bedankt voor je reactie, ik begrijp het alleen niet omdat er toch geen 'buiten doodgaan' bestaat? Misschien begrijp ik het wel, dat je geen 'echt' leven kan leiden tenzij je uiteindelijk sterft is het idee.. Je zette me een beetje op een dwaalspoor daar misschien omdat ik het las alsof een sterveling een ander pad behalve doodgaan kan kiezenquote:Op dinsdag 2 juni 2026 01:09 schreef YoopY het volgende:
Natuurlijk is het leven een carrousel. Terecht opgemerkt.
- de zon draait iedere dag een rondje vanuit ons perspectief
- geboorten, levenspaden en sterfgevallen dagelijks
- school, carričre, kinderen, pensioen
De enkele sterveling die een ander pad kiest, buiten doodgaan, leeft een 'echt' leven?
Nou ja ik ben nu 38 jaar oud, ik heb niet het idee dat ik afsluiting nodig heb, ook niet dat ik iets verdring en ook niet dat ik nog iets ga afsluiten om eerlijk te zijn.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 04:55 schreef FrequentieHouder het volgende:
[..]
Het is vaak zo dat er bij verminderde emotie een afsluiting zit. Je schreef dat je wel pech hebt gehad in je jeugd. Wellicht komt daar nog een stuk afsluiting van.
Als je terugdenkt aan leuke gebeurtenissen in je jeugd, komen er dan vrij gemakkelijk herinneringen naar boven?
Heb je foto’s van jezelf uit je jeugd? Heb je die wel eens bekeken?
En vooral, krijg je daar gevoel bij?
Geen huisdieren heb ik. Vanaf mijn 1e levensjaar tot 13e hadden we een lieve hond. Daar was ik altijd blij mee. Toen die werd ingeslapen heb ik daar ook geen last van gehad maar ik denk zelf dat dat niet raar is.. zij kon niet meer zien, niet meer goed horen, ook op die leeftijd dacht ik wel dat in laten slapen het beste was.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 05:10 schreef FrequentieHouder het volgende:
Nog effe een vraagje,
Heb je huisdieren? Of heb je ze gehad? Zo ja, hoe relateerde je naar hun?
Ja je hebt ook gelijk. Het jammere voor mij is alleen dat ik vanaf mijn laten we zeggen 20ste al zo denk als ik nu denk. Terwijl ik toen gewoon dronk zoals andere mensen. Als ik terugkijk naar zo'n periode heb ik niet het idee dat er echt veel veranderd is, alleen mijn besef dat het gewoon nou eenmaal zo is omdat het al jarenlang zo is. Terwijl van je 10e tot 18e bijvoorbeeld zit je nog van alles te leren, verandert nog van alles etc.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 06:02 schreef Invisibli het volgende:
Dat zijn de pro vragen hierboven.
Tevens ik herken me in het verhaal, er zijn er meer met dezelfde gevoelens (of het gebrek eraan) en gedachtes als jou.
Alcoholisme kan overigens ook veel doen, het houdt je zo bezig en verdoofd waardoor je anders gaat denken.
Voor het eerst daarover gehoord en wat over gelezen nu. Klote manquote:Op dinsdag 2 juni 2026 09:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Herkenbaar, excl. de verslaving. Ik heb de diagnose alexithymie en nog wat extremistische kenmerken.
Gewoon door"leven"![]()
Je hebt in het algemeen gelijk. Maar je kan je ook juist extra emotioneel voelen door alcoholmisbruik, getuige mijn posts soms jammer genoegquote:Op dinsdag 2 juni 2026 09:54 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Denk eerder dat het andersom is.
Als je bepaalde emoties niet kan of wil voelen, grijp je sneller naar alcohol of drugs om het te verdoven.
Nou ja op dit moment drink ik niet. Maar ik ben er nog steeds niet vanaf. Bedankt voor de informatieve linkquote:Op dinsdag 2 juni 2026 09:57 schreef summer2bird het volgende:
https://www.hersenletsel-(...)nletsel-door-alcohol
Je hersenen zijn aangetast door de alcohol, goed dat je bent gestopt. Als je door was blijven drinken had je nog veel erger kunnen eindigen
Ja juist met veel te veel alcohol op is er bij mij geen ratio meer om het zo maar te zeggen. Doet me altijd denken aan de serie Rick and Morty waarin Rick soms aangeeft dat hij juist extra emotioneel is richting Morty met alcohol op. Het is dan net alsof ik echt een ander persoon ben, niet als smoes of overdreven bedoeld.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 11:01 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik zeg niet je niet gelijk kan hebben bij TS, maar om het er 'zomaar' op te gooien lijkt mij iets te makkelijk. Dan stop je ook met zoeken naar andere oorzaken.
Maar hier zeg je toch dat het een gevolg kan zijn maar niet perse zo hoeft te zijn. Om direct daarna te zeggen dat ik moet weten dat het een gevolg ervan is en ik ermee moet leren leven.. Ik zal het wel verkeerd begrijpen.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 11:56 schreef summer2bird het volgende:
Maar het emotionele afvlakking kan wel bij het stukje hersenletsel door alcoholisme passen. En dat is waar ts het onder andere heeft in de OP.
TS moet weten dat dit een gevolg is van zijn verslaving en dat hij hier mee moet leren leven, er is een goede kans dat hij de diepe emoties nooit meer gaat krijgen.
Ts, als je je altijd zo hebt gevoelt kan ik je ook aanraden om je eens bij een psycholoog te laten onderzoeken, volgens mij hoort een leeg gevoel ook wel eens bij persoonlijkheidsstoornissen en kan therapie helpend voor je zijn.
Gisteren was mijn domste actie om alcohol te gaan drinken.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 21:30 schreef Droopie het volgende:
Alleen een dokter kan beoordelen wat je hebt, ik denk dat je je redelijk makkelijk vanaf wilt maken door ons je te laten beoordelen.
Heb je zelf wel eens bedacht waarom je bepaald gedrag vertoont?
En wat dat voor consequenties heeft soms, kleine hint, probeer eens te bedenken wat gisteren misschien niet je beste actie was.
En als je het zelf niet ervaart, probeer te kijken wat andere misschien zouden ervaren?
Niet om op je teentjes te trappen, maar kijk in R&P bv en denk even terug. waar zou ik op kunnen doelen.
[..]
je zal mij wel niet bedoelen, maar ik ben ook zo'n type.
zit in mijn karakter, maar door middelen gebruiken is mijn cognitieve ontwikkeling (ofzo) een tijdje gepauzeerd geweest.. met tot gevolg dat ik blijkbaar wat minder volwassen ben dan ik hoor te zijn
Gisteravond heb je allemaal oude topics omhoog gekickt?quote:Op dinsdag 2 juni 2026 21:52 schreef Masberum het volgende:
Gisteren was mijn domste actie om alcohol te gaan drinken.
"En als je het zelf niet ervaart, probeer te kijken wat andere misschien zouden ervaren?"
Oke ik denk dat ik iets vergeten ben.. wat heb ik gisteren gedaan wat heel erg was?
Jahoorrrrquote:Op dinsdag 2 juni 2026 22:03 schreef Droopie het volgende:
[..]
Gisteravond heb je allemaal oude topics omhoog gekickt?
Wat was de reden daarvan?
1 topic daarvan, was van Radobe.
Weet niet of je haar verhaal kent of geīnteresseerd gelezen hebt?
Ze heeft gereageerd en het was een hele heftige reactie van haar..
Best sneu.
Je mag me corrigeren, maar weet je hoe ik het ervaar.
Jij wilt aandacht en gaat random topics kicken.
Een user zegt dat het heel slecht met haar gaat en opent haar hart, toont zich kwetsbaar.
Voor jou was het gewoon even hihahootjes, lekker aandacht.
Zij is achter haar laptop gaan zitten heeft de moeite voor jou genomen om over laatste wens te praten.
En in mijn beleving, je weet het niet eens meer, en met dat soort dingen heb ik best wel eens moeite.
tis een rare wereld met rare mensen.
En met mijn geschiedenis vind ik dat je het niet op alcohol mag gooien.
Gewoon nadenken voor je iets doet.
Soms heb je ook goede kanten hoor, als je bv kwetsbaar opstelt..
Maar vaak zie ik gewoon een act om aandacht.
Doe dat in ONZ, KLB.. Maar alsjeblieft niet hier
Dit weet jij dus in het negatieve te trekken omdat ik op meerdere topics reageerquote:Op zondag 31 mei 2026 23:05 schreef Masberum het volgende:
[..]
Hoe gaat het nu?
Vraag het omdat het om een serieus topic gaat en je elke keer uitgebreid reageert maar nu een maand niks van je gehoord heb vandaar
Jaa daag, dit is invulling voor jezelf om je eigen idee maar geloofwaardig te maken voor jezelfquote:Voor jou was het gewoon even hihahootjes, lekker aandacht.
Laat ik het anders stellen. Als iemand anders had gezegd wat ik had gezegd: "hoe gaat het nu, we horen al een maand niet van je" dan was je reactie heel anders geweestquote:En met mijn geschiedenis vind ik dat je het niet op alcohol mag gooien.
Gewoon nadenken voor je iets doet.
We zijn een dag laterquote:Op dinsdag 2 juni 2026 22:21 schreef Droopie het volgende:
Ik trek die negatieve helemaal niet op dat je het vraagt, ik noem het negatief dat je er niet op reageert..
-quote:Op dinsdag 2 juni 2026 22:24 schreef Droopie het volgende:
[..]
Prima, jouw mening, mijn mening.
Gaan we elkaar niet in vinden dus.
Ik vind het wel vrij cru dat het overlijden van je eigen moeder je helemaal niks doet (vooropgesteld dat je bij leven geen haat-nijd verhouding had).quote:Op dinsdag 2 juni 2026 23:44 schreef Shii het volgende:
Ik denk geen van beiden. Er is geen maatstaf van hoe je omgaat met verdriet en naar mijn idee is het niet zo dat als je meer huilt dat je meer van iemand hebt gehouden en als je geen verdriet voelt dat het dan anders is. Iedereen verwerkt dat op een andere manier. Ook al denk je van jezelf dat je kil bent. Er is geen goed of fout in omgaan met verdriet of tegenslagen. Ieder doet dat op z'n eigen manier.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |