quote:
Als ik deze reactie lees, komt het op mij over dat je het haar kwalijk neemt dat ze iets over haar eigen situatie vertelt in plaats van jou de aandacht geeft waar je behoefte aan hebt. Terwijl ik uit haar reactie weer opmaak dat ze juist daarmee aandacht heeft voor jou. Zo van "Een zelfstandige psych werkt voor mij beter dan de GGZ. Wellicht geldt dat ook voor jou." Ze geeft informatie over haar eigen situatie en laat verder aan jou over wat je ermee kan of wilt, zo zie ik het.
Ik denk persoonlijk dat het jou en overigens ook veel andere mensen inclusief mezelf kan helpen je bewust te worden van hoe je geneigd bent de reacties van anderen te interpreteren. Niet om jezelf te veroordelen of te corrigeren maar om na te denken over waar dat vandaan zou kunnen komen.
Als je geneigd bent bij voorbaat de reacties van anderen als vijandig te interpreteren, moet daar negatieve ervaringen achter zitten. Anders zou je namelijk geen reden hebben om er vanuit te gaan dat de ander kwade bedoelingen heeft. Kreeg je vroeger bijvoorbeeld weleens te horen dat je dingen negatief interpreteert omdat je een negatief karakter hebt? Het gebeurt namelijk heel vaak dat mensen elkaar op zo'n manier veroordelen, echter dat oordeel klopt sowieso niet en het slaat nergens op. Alles wat ieder mens doet, heeft als doel om zichzelf beter te kunnen voelen. Of het de juiste manier is, dat is weer een ander issue. Ook gedrag door een alcohol-verslaving heeft als doel dat jij je daardoor beter wilt voelen. Het is niet bepaald de verstandigste manier die op langetermijn jouw leven kapot kan maken. Echter het is op korte termijn wel de snelste en voor jou de meest effectieve manier. Het brein werkt bij iedereen zo dat mensen zich NU beter willen voelen.
Dus als je je snel achterdochtig voelt en ook de neiging hebt om vijandig op anderen te reageren, doe je dat waarschijnlijk uit zelfbescherming. Je wilt bijvoorbeeld voorkomen dat je iemand te snel vertrouwt, die vervolgens juist op het moment dat jij je kwetsbaar opstelt, een mes in jouw rug steekt.
Als je van jezelf niet beter weet dan dat je zo op anderen reageert, betekent het dat het probleem al begon te ontstaan tijdens jouw eerste levensjaren en te maken heeft met omstandigheden die er toen al waren.
Je kan niet van jezelf op commando afdwingen dat je iemand vertrouwt. Dat vertrouwen kan pas groeien door positieve ervaringen.
Je kan je wel afvragen of je met jouw manier van reageren die je gewend bent, het gewenste effect bereikt. Waarschijnlijk werkt het zelfs averechts en zit je daarmee vast in een negatieve spiraal. Door vijandig op mensen te reageren, duw je degenen die het goed met jou voor hebben, juist van je af, echter je trekt daarmee ook weer mensen aan die jou juist in de problemen brengen. Je hebt misschien zelf het idee dat je met zo'n houding aan anderen laat merken dat jij je niet straffeloos laat belazeren of manipuleren. Anderen merken dan juist bij jou op dat je makkelijk te triggeren bent. Zodoende kan je bijvoorbeeld te maken krijgen met mensen die situaties creëren waardoor jij negatief op hen reageert, waardoor zij een reden hebben om zichzelf slachtoffer te kunnen voelen en jou als de boosdoener.
Als jij je vriendelijker naar anderen opstelt, hoeft dat niet automatisch te betekenen dat jij anderen controle geeft over jouw leven. Je behoudt daarmee zelfs controle over jouw leven, want je geeft daarmee anderen geen aanleiding om jou ergens van te beschuldigen.
In contact komen met jouw emoties, hoeft evenmin te betekenen dat je daardoor verandert in een watje en een huilebalk. Je bepaalt nog altijd zelf hoe je uiting wilt geven aan jouw emoties en tegen wie en wie niet.
Mensen die overemotioneel reageren, denken wellicht over zichzelf dat ze heel gevoelig zijn of misschien zelfs hoogsensitief. Meestal betekent het dat ze problemen hebben met emotieregulatie. Door zich overkwetsbaar naar anderen op te stellen, roepen ze over zichzelf af dat ze andere mensen de neiging krijgen om hen te betuttelen. Daar zou achter kunnen zitten dat zij een lage dunk hebben van zichzelf en ervan overtuigd dat ze te zwak zijn om voor zichzelf kunnen op te komen. Zij zitten daarmee ook vast in een negatieve spiraal: ze zouden graag assertiever willen zijn, echter door de manier van reageren die ze gewend zijn, roepen ze tegen wil en dank over zichzelf af dan anderen hen klein houden. Er zijn ook mensen die juist op dat soort aandacht uit zijn. Als ze tegenover anderen zielig doen met bijvoorbeeld "Niemand houdt van mij! Ik denk weleens dat ik beter een einde aan mijn leven kan maken!", weten ze dat anderen zich daardoor zorgen over hen maken en lieve woordjes zeggen om hen op te beuren. Op die manier hopen ze zichzelf beter te kunnen voelen. Daarmee belazeren zij uiteindelijk vooral zichzelf: je kan geen oprecht gevoel van eigenwaarde krijgen als dat afhankelijk is van de validatie van anderen. Als ik dat zou doen, zou ik heel erg van mezelf walgen.