abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220943881
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:19 schreef RM-rf het volgende:

[..]
als je daarin wil geloven en je eigen vermnogensplanning erop baseert is dat jouw keuze...

Ikzelf vind het een beetje kortzichtig te stellen dat _iedere_ vermogenswaarde exact hetzelfde zou zijn...
Een huis is gewoon een heel andere vermogensvorm, en geld hierin, zeker als het je eigen woonplaats is, is helemaal niet zomaar eventjes "op te nemen"...

Een zin als "... maar als je eenmaal met pensioen het bejaardentehuis in gaat heb je wel een zakje geld door de verkoop van de (waarschijnlijk) volledige afgeloste woning." vind jij misschien reuze-slim, ik vind het treurig als mensen hun financiele planning hierop baseren;
De grond is dat je helemaal geen zier eraan hebt dat vermogen enkel liquide te hebben, als je op het punt beland bent in een bejaarden- of verzorgingstehuis opgenomen te worden...

Wonen is gewoon eigenlijk de eerste levensbehoefte (financieel-economisch blijkt zelfs vaak dat mensen besparen op hun uitgaven aan voedsel, om bv hun huur te kunnen blijven betalen... zeker de laagste inkomensgroepen besteden vaak meer dan de helft van hun uitgaven aan wonen)..
Een eigen woning bezitten is qua lasten die het vervullen van die eerste levensbehofte inhoud, gewoon de meest gunstige vorm... woningbezitters betalen overduidelijk de laagste lasten en hebben een enorme zekerheid.... maar het levert je geen liquide vermogenswaardes op ...
Bv extra hypotheekleningen te gaan afsluiten op een eigendomswoning of bv opeethypotheken zijn helemaal niet zo gunstig (voor de hypotheekgever, de bank verdient er goed aan en daarom adverteren ze het graag).. het drijft juist je lasten eerder op, enkel om wat liquide vermogen besxchikbaar te hebben, maar als je dat gaat doen om, zoals in de OP gesteld werd "een Harley Davidson" te kopen, snijd je vooral jezelf in de vingers
Hoe duurder je woont des te meer opties je hebt om de overwaarde (gedeeltelijk) liquide te maken.
Woon je voor een miljoen in de binnenstad van Amsterdam dan heb je voldoende opties om te minderen. Heb je een kluswoning van 250k in Oost Groningen gekocht, dan wordt het wat lastiger.
pi_220944078
Ik heb 3 koopwoningen gehad en ieder ongeveer 3 jaar in gewoond (laatste nu al 5 jaar, dus dit is de afgelopen 10 jaar).

1: gekocht 225k, verkocht 325k
2: gekocht 500k, verkocht 775k
3: gekocht 475k, waarde nu zo'n 650k

Ik begon met 175k hypotheek, daarna werd dat 350k voor woning twee en nu heb ik nog 200k over op woning 3. En dan komt iemand zeggen dat het treurig is en geen vermogen oplevert :') Ja natuurlijk heb ik ook wat tijd/geld in de woningen geïnvesteerd om de waarde te laten stijgen dus ik reken me ook echt niet rijk hiermee, maar een woning blijft gewoon een prima investering.

Ik had die 200k op woning 3 niet eens meer hoeven lenen, had het precies met geld kunnen redden en dan had ik een afgeloste woning maar de hyp.rente was 1% dus dan wil ik graag 200k lenen.
Facts don't care about your feelings
pi_220944079
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 11:02 schreef YoshiBignose het volgende:

Als je die 2,5 ton in je spaarrekening had gestopt of in ETF's heb je toch ook vermogen? In dat laatst geval had je nu al zo'n 8 ton gehad maar ach, woningwaarde is ook wel verdubbeld sinds 2014 in bepaalde prijsklassen dus ook niet slecht.
Als ik 2.5 ton uitsmeer over 12 jaar is dat gemiddeld 1736 per maand. Gooi ik hem door de rekentool met zeg 7% rendement dan kom ik uit op ongeveer 370k. Wie geeft je een hefboom van een paar bruto jaarsalarissen om te beleggen? Je onderschat het hefboomvermogen om in één keer een asset te hebben van een aantal ton.

Ik denk dat de prijsstijgingen nog iets gunstiger (kunnen) zijn geweest dan jij schetst. Mijn oude appartement is precies verdubbeld van 2017-2023 en die van mijn wederhelft x 2,7 (2015-2024).
pi_220944103
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 16:42 schreef Laila1 het volgende:

[..]
Als ik 2.5 ton uitsmeer over 12 jaar is dat gemiddeld 1736 per maand. Gooi ik hem door de rekentool met zeg 7% rendement dan kom ik uit op ongeveer 370k. Wie geeft je een hefboom van een paar bruto jaarsalarissen om te beleggen? Je onderschat het hefboomvermogen om in één keer een asset te hebben van een aantal ton.

Ik denk dat die prijsstijgingen nog iets gunstiger (kunnen) zijn geweest dan jij schetst. Mijn oude appartement is precies verdubbeld van 2017-2023 en die van mijn wederhelft x 2,7 (2015-2024).
Oh ik rekende inderdaad met direct 250k beleggen ipv maandelijks en pakte zo'n 11% rendement (laatste 12 jaar gemiddelde).
Facts don't care about your feelings
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')