Huis verduurzamen?quote:Op zaterdag 30 mei 2026 12:40 schreef Kottnauer het volgende:
Het “verzilveren van overwaarde” is een eufemisme voor het aangaan van een nieuwe of extra hypothecaire schuld.
Over die schuld betaal je rente aan je hypotheek-verstrekker. Die rente is in feite weggegooid geld. Geld dat je nooit meer terugkrijgt.
Waarom zou je vrijwillig geld weggooien?
Zou niet willen zeggen dat je aan overwaarde niets hebt.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 12:35 schreef Kottnauer het volgende:
Ongeveer 1 ton overwaarde hier. Heb je verder niets aan. Ik wil juist geen schulden.
LTV verlagen zodat je in een lagere tariefsklasse voor je hypotheekrente terecht komt.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 14:07 schreef Laila1 het volgende:
[..]
Zou niet willen zeggen dat je aan overwaarde niets hebt.
Doorstromen, goedkoper wonen, hypotheek verhogen voor bijvoorbeeld waarde verhogende ingrepen aan huis.
Huis verkopen en, afhankelijk van de leeftijd, een seniorenbungalow bouwen, met gebruikmaking van de overwaarde. Dat is, in elk geval, wat wij in de planning hebben. Onze huidige tuin is groot genoeg om er twee percelen van te maken, en de achterzijde eindigt in de straat achter ons. Wordt dan dus de voorzijde van de nieuw te bouwen woning.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 10:57 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Huis verkopen en een doos aanschaffen.
Met nhg niet mogelijk allenquote:Op zaterdag 30 mei 2026 15:37 schreef blomke het volgende:
[..]
LTV verlagen zodat je in een lagere tariefsklasse voor je hypotheekrente terecht komt.
Altijd maar in angst en paniek leven. Wat moet dat vermoeiend zijn. Waar ben je volgende week weer bang voor?quote:Op zaterdag 30 mei 2026 12:37 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Ik zou cashen. Ik vrees met de hoge rente en hoge inflatie naast dat de Straat van Hormuz en de heffing meespelen er een stevige correctie komt.
Maar goed @:thefreshprince kan beter advies geven
quote:Op zaterdag 30 mei 2026 15:56 schreef Gia het volgende:
[..]
Huis verkopen en, afhankelijk van de leeftijd, een seniorenbungalow bouwen, met gebruikmaking van de overwaarde. Dat is, in elk geval, wat wij in de planning hebben. Onze huidige tuin is groot genoeg om er twee percelen van te maken, en de achterzijde eindigt in de straat achter ons. Wordt dan dus de voorzijde van de nieuw te bouwen woning.
Zal nog wel enkele jaren duren, maar we werken daar wel naartoe. Als het zover is, kan het dan ook snel gaan.
En daarna hebben we een vrijstaande (semi-)bungalow op 300 m2, zonder of met een heel kleine hypotheek.
quote:
De vergunningsaanvraag al ingediend?quote:Op zaterdag 30 mei 2026 15:56 schreef Gia het volgende:
[..]
Huis verkopen en, afhankelijk van de leeftijd, een seniorenbungalow bouwen, met gebruikmaking van de overwaarde. Dat is, in elk geval, wat wij in de planning hebben. Onze huidige tuin is groot genoeg om er twee percelen van te maken, en de achterzijde eindigt in de straat achter ons. Wordt dan dus de voorzijde van de nieuw te bouwen woning.
Zal nog wel enkele jaren duren, maar we werken daar wel naartoe. Als het zover is, kan het dan ook snel gaan.
En daarna hebben we een vrijstaande (semi-)bungalow op 300 m2, zonder of met een heel kleine hypotheek.
Daar heeft de belastingdienst ook een mening over.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 11:13 schreef Farenji het volgende:
Als je je overwaarde wil verzillveren: huis verkopen en emigreren naar een goedkoop land.
Ben razend benieuwd ....quote:Op zondag 31 mei 2026 09:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Daar heeft de belastingdienst ook een mening over.
Zou het lekker in de stenen laten zitten, op het moment dat je met pensioen wil verkopen en vertrekken.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 08:38 schreef hoechst het volgende:
Ik heb nu 3 ton overwaarde.
Hoeveel overwaarde heb jij?
Is het handig om een paar ton te verzilveren voor bijvoorbeeld een caravan of een paar mooie Harleys?
Of is het plausibel dat een huis nog een paar ton in waarde zakt?
Er zullen andere mensen zijn die er meer verstand van hebben. Maar ik heb dit vorig jaar ook aan mijn hypotheekverstrekker gevraagd.quote:Op zaterdag 30 mei 2026 08:38 schreef hoechst het volgende:
Ik heb nu 3 ton overwaarde.
Hoeveel overwaarde heb jij?
Is het handig om een paar ton te verzilveren voor bijvoorbeeld een caravan of een paar mooie Harleys?
Of is het plausibel dat een huis nog een paar ton in waarde zakt?
Jij weet niet dat je bij emigratie je moet melden bij de belastingdienstquote:
Nee, er moet eerst nog een kind van 32 het huis uit en dan boven alles netjes maken. We hebben al wel nagevraagd of er een tweede woning op het perceel mag, en dat mag. Er is voor die zijde zelfs een huisnummer gereserveerd, voor het geval er gebouwd gaat worden. Dus verwacht niet veel problemen. Maar goed, kan nog best een paar jaar duren, aangezien we dan eerst de tekening moeten laten maken en het financiele plaatje rond moeten krijgen. Verder zitten we hier op zich nog prima met zo'n 380 m2 achtertuin en alles gelijkvloers. We hebben geen haast.quote:
quote:Op zaterdag 30 mei 2026 13:00 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Is dit een retorische vraag? Want dan ben ik niet tot antwoorden verplicht.
Je hebt het over verkoop van een huis en emigreren. Twee zaken waar ts helemaal niet over begonnen is, 100 % off topic dus.quote:Op zondag 31 mei 2026 12:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Stel je verkoopt je huis en zet het geld van de overwaarde op je spaarrekening. Je totale vermogen is nu 4 ton
Je gaat daarna emigreren
Bij het voorlopige rendement voor banktegoeden van 1,28% gelden de volgende bedragen:Fictief rendement: 1,28% over ¤ 340.643 = ¤ 4.360,23Te betalen belasting (36%): ¤ 1.569,68
Net geen 1600 euro, that’s it.
Je pensioen neem je mee, daar betaal je dan in het land waar je heen gaat sociale lasten en inkomsten belasting over. Of je belasting over je vermogen betaalt ligt aan of je nieuwe woonland daar belasting over moet betalen
TS is nooit heel actief in zijn eigen topics.quote:Op zondag 31 mei 2026 12:35 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Je hebt het over verkoop van een huis en emigreren. Twee zaken waar ts helemaal niet over begonnen is, 100 % off topic dus.
Ben razend benieuwd waar dan en voor welk doel?quote:Op zondag 31 mei 2026 11:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
En ook je overwaarde moet je in NL opgeven bij verkoop.
De kettingzaag erinquote:Op zondag 31 mei 2026 11:47 schreef Gia het volgende:
We hebben al wel 2 hoge bomen laten rooien, geeft een beter beeld ook van de ruimte.
Ik begon er over, maar inderdaad ook zoals Lienekien zei niet helemaal zonder aanleiding.quote:Op zondag 31 mei 2026 12:35 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Je hebt het over verkoop van een huis en emigreren. Twee zaken waar ts helemaal niet over begonnen is, 100 % off topic dus.
O, zo diep was ik niet gegaan. Begin 2026 was de overwaarde nog 500 k, nu gezakt naar 300k zogenaamd. Die Hoechst lult ook maar wat. Let's not feed the troll.quote:Op zondag 31 mei 2026 12:37 schreef Lienekien het volgende:
[..]
TS is nooit heel actief in zijn eigen topics.
Maar dit is een recente van hem: GC / Escapeplan. Valt dit te realiseren?
Dus je zou denken. Maar ik denk het niet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |