abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 21 mei 2026 @ 20:00:15 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220856881
tiktok

Kwam deze tegen op Tiktok en hij slaat de spijker wel op zn kop. Stelt dat we in Nederland een nieuw soort cultureel nationalisme zouden moeten omarmen.

Alle films zijn in het Amerikaans, alle lezenswaardige literatuur in de boekenwinkel Engels of vertaalde literatuur is waardoor de emotie niet volledig overgebracht kan worden. Maar dat maakt niet uit, want alle Nederlanders spreken Engels... weliswaar "CNN" Engels, waarbij hij bedoelt dat er geen emotie in zit. Men schaamt zich tegenwoordig zelfs gewoon voor een romantisch gesprek in het Nederlands omdat we dat gewoon los hebben gelaten. Seksueel getinte of intieme taal wordt vrijwel altijd deels of geheel in het Engels gedaan omdat dat in het Nederlands ongemakkelijk voelt.

Geen stijlfiguren, geen emotie, geen humor. Allemaal dingen je alleen echt ten diepste kan ervaren in je moedertaal.
Zeer slecht voor de toenadering tot mekaar.

"Voordat onze cultuur werd overspoeld door Amerikaanse slop, hadden we schrijvers die internationaal geronomeerd waren"

Ben het er echt wel mee eens. Ik denk dat dit groter is dan men zou denken. Je zou eigenlijk moeten streven naar een land waar iedereen zo veel mogelijk de moedertaal gebruikt, inclusief kunst en andere media.
Wanneer is er voor het laatst een Nederlands lied uitgebracht dat Nederland echt samen bracht?
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
pi_220856982
Schelden met ziektes is het enige stukje cultuur dat alle inwoners omarmen
  Forum Admin donderdag 21 mei 2026 @ 20:20:30 #3
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220857142
Yeah right. Succes daarmee. Super cringe.

Op een serieuze noot : ja we mogen wel wat trotser zijn op wie en wat we zijn. En nog belangrijker, stoppen met die gruwelijke anglicismen. "Gecanceld" :r :r
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Moderator donderdag 21 mei 2026 @ 22:37:21 #4
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220858095
heel verhaal dat we helemaal Nederlands moeten doen

zijn meest controversiele take
maakt hem echt fucking woest
zo claimen we onze cultuur terug
dat is de take

wat een lummel joh _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 21 mei 2026 @ 23:16:54 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220858362
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 20:00 schreef Mikeytt het volgende:
[ tiktok ]

Wanneer is er voor het laatst een Nederlands lied uitgebracht dat Nederland echt samen bracht?
Het koningslied.

Dat vond iedereen van jong tot oud en van arm tot rijk even bagger.
  donderdag 21 mei 2026 @ 23:23:14 #6
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220858384
Maar verder krijg ik het erg benauwd van mensen die even gaan bepalen wat we allemaal zouden "moeten" doen met cultuur en wat ik daarvan zou moeten consumeren.

Het enige dat moet is een goede voedingsbodem voor het ontstaan van nieuwe cultuur van eigen makelij. Als daar goede dingen ontstaan wordt dat vanzelf populair.
  Moderator vrijdag 22 mei 2026 @ 11:26:00 #7
375570 crew  Cyan9
pi_220860095
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 20:20 schreef Straatcommando. het volgende:
Yeah right. Succes daarmee. Super cringe.

Op een serieuze noot : ja we mogen wel wat trotser zijn op wie en wat we zijn. En nog belangrijker, stoppen met die gruwelijke anglicismen. "Gecanceld" :r :r
Ik zal jou eens cancelen. :6

On topic: kan niet zeggen dat ik er heel veel moeite mee heb. Maar ik ben dan ook niet van mening dat de Nederlandse cultuur aan het verdwijnen is. Het verandert, en de Nederlandse cultuur heeft altijd al heel veel overgenomen uit andere culturen. We zijn al zo lang een handelsland.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')