abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220856881
tiktok


Kwam deze tegen op Tiktok en hij slaat de spijker wel op zn kop. Stelt dat we in Nederland een nieuw soort cultureel nationalisme zouden moeten omarmen.

Alle films zijn in het Amerikaans, alle lezenswaardige literatuur in de boekenwinkel Engels of vertaalde literatuur is waardoor de emotie niet volledig overgebracht kan worden. Maar dat maakt niet uit, want alle Nederlanders spreken Engels... weliswaar "CNN" Engels, waarbij hij bedoelt dat er geen emotie in zit. Men schaamt zich tegenwoordig zelfs gewoon voor een romantisch gesprek in het Nederlands omdat we dat gewoon los hebben gelaten. Seksueel getinte of intieme taal wordt vrijwel altijd deels of geheel in het Engels gedaan omdat dat in het Nederlands ongemakkelijk voelt.

Geen stijlfiguren, geen emotie, geen humor. Allemaal dingen je alleen echt ten diepste kan ervaren in je moedertaal.
Zeer slecht voor de toenadering tot mekaar.

"Voordat onze cultuur werd overspoeld door Amerikaanse slop, hadden we schrijvers die internationaal geronomeerd waren"

Ben het er echt wel mee eens. Ik denk dat dit groter is dan men zou denken. Je zou eigenlijk moeten streven naar een land waar iedereen zo veel mogelijk de moedertaal gebruikt, inclusief kunst en andere media.
Wanneer is er voor het laatst een Nederlands lied uitgebracht dat Nederland echt samen bracht?
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_220856982
Schelden met ziektes is het enige stukje cultuur dat alle inwoners omarmen
Fan van Hiddendoe en sanasoufi
pi_220857142
Yeah right. Succes daarmee. Super cringe.

Op een serieuze noot : ja we mogen wel wat trotser zijn op wie en wat we zijn. En nog belangrijker, stoppen met die gruwelijke anglicismen. "Gecanceld" :r :r
  Moderator donderdag 21 mei 2026 @ 22:37:21 #4
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220858095
heel verhaal dat we helemaal Nederlands moeten doen

zijn meest controversiele take
maakt hem echt fucking woest
zo claimen we onze cultuur terug
dat is de take

wat een lummel joh _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 21 mei 2026 @ 23:16:54 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220858362
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 20:00 schreef Mikeytt het volgende:
[ tiktok ]

Wanneer is er voor het laatst een Nederlands lied uitgebracht dat Nederland echt samen bracht?
Het koningslied.

Dat vond iedereen van jong tot oud en van arm tot rijk even bagger.
  donderdag 21 mei 2026 @ 23:23:14 #6
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220858384
Maar verder krijg ik het erg benauwd van mensen die even gaan bepalen wat we allemaal zouden "moeten" doen met cultuur en wat ik daarvan zou moeten consumeren.

Het enige dat moet is een goede voedingsbodem voor het ontstaan van nieuwe cultuur van eigen makelij. Als daar goede dingen ontstaan wordt dat vanzelf populair.
  Moderator vrijdag 22 mei 2026 @ 11:26:00 #7
375570 crew  Cyan9
pi_220860095
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 20:20 schreef Straatcommando. het volgende:
Yeah right. Succes daarmee. Super cringe.

Op een serieuze noot : ja we mogen wel wat trotser zijn op wie en wat we zijn. En nog belangrijker, stoppen met die gruwelijke anglicismen. "Gecanceld" :r :r
Ik zal jou eens cancelen. :6

On topic: kan niet zeggen dat ik er heel veel moeite mee heb. Maar ik ben dan ook niet van mening dat de Nederlandse cultuur aan het verdwijnen is. Het verandert, en de Nederlandse cultuur heeft altijd al heel veel overgenomen uit andere culturen. We zijn al zo lang een handelsland.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  vrijdag 22 mei 2026 @ 14:38:09 #8
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220861338
De observatie uit die TikTok snijdt zeker hout, maar de video verwart de symptomen met de echte ziekte.

Het verlies van taalkundige nuance en de verengelsing van onze emotionele belevingswereld is niet de schuld van een gebrek aan cultureel nationalisme of een actieve invasie van Amerikaanse cultuur. Wat er werkelijk aan de hand is, is geen veramerikanisering, maar 'platformisering'.

Onze cultuur stroomt tegenwoordig door de trechters van een handvol wereldwijde distributiesystemen zoals TikTok, Spotify en Netflix. Deze platformeconomie is niet ontworpen om diepgang, lokaliteit of taalkundige nuance te belonen.

Het beloont flitsende leesbaarheid, directe emotionele bevrediging en wereldwijde compatibiliteit. Amerikaanse content domineert hierin niet omdat het superieur is, maar simpelweg omdat deze systemen zijn gebouwd in een Engelstalig economisch centrum en daar het meest efficiënt schalen. Cultuur wordt hierdoor niet zozeer Amerikaans, maar vooral platgewalst tot hapklare content.

Dat verklaart ook het gemis van de 'grote figuren' van weleer, zoals de internationaal gerenommeerde schrijvers en intellectuelen. Het talent is niet verdampt, maar de infrastructuur die hen zichtbaarheid gaf, is ingestort. Verslonden door sociale media.

Vroeger fungeerden uitgeverijen, kwaliteitskranten en omroepen als poortwachters. Dat systeem was elitair, maar het filterde wel op originaliteit, vakmanschap en langetermijnvisie, waardoor er herkenbare culturele pieken ontstonden.

Vandaag de dag is er oneindige distributie zonder hiërarchie, waardoor aandacht volledig is losgekoppeld van culturele waarde. Alles wat complex is, raakt versnipperd. De avant-garde kan niet eens meer bestaan, omdat er geen gezamenlijk cultureel centrum meer is om tegen te rebelleren. Er zijn alleen nog gepersonaliseerde feeds.

Daarom is je voorgestelde oplossing (een nieuw cultureel nationalisme en vaker de moedertaal omarmen) een sympathieke maar ijdele hoop. Een pleister op een slagaderlijke bloeding.

Taal is in deze crisis niet de oorzaak, maar het slachtoffer. De werkelijke boosdoener is de moderne architectuur van onze aandacht. Zelfs als we ons massaal tot het Nederlands wenden, blijven we consumeren via dezelfde algoritmes. Zonder de prikkels van de platformeconomie te veranderen, krijgen we simpelweg dezelfde oppervlakkige esthetiek en emotionele eenheidsworst over ons heengestort.

De fundamentele vraag is hoe we duurzame culturele eigenheid kunnen opbouwen in een wereld die is ingericht op oneindige, mondiale maar gefragmenteerde afleiding. En het eerlijke antwoord is dat het huidige systeem daar simpelweg niet voor is gemaakt.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220861370
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 14:38 schreef Perrin het volgende:
De observatie uit die TikTok snijdt zeker hout, maar de video verwart de symptomen met de echte ziekte.

Het verlies van taalkundige nuance en de verengelsing van onze emotionele belevingswereld is niet de schuld van een gebrek aan cultureel nationalisme of een actieve invasie van Amerikaanse cultuur. Wat er werkelijk aan de hand is, is geen veramerikanisering, maar 'platformisering'.

Onze cultuur stroomt tegenwoordig door de trechters van een handvol wereldwijde distributiesystemen zoals TikTok, Spotify en Netflix. Deze platformeconomie is niet ontworpen om diepgang, lokaliteit of taalkundige nuance te belonen.

Het beloont flitsende leesbaarheid, directe emotionele bevrediging en wereldwijde compatibiliteit. Amerikaanse content domineert hierin niet omdat het superieur is, maar simpelweg omdat deze systemen zijn gebouwd in een Engelstalig economisch centrum en daar het meest efficiënt schalen. Cultuur wordt hierdoor niet zozeer Amerikaans, maar vooral platgewalst tot hapklare content.

Dat verklaart ook het gemis van de 'grote figuren' van weleer, zoals de internationaal gerenommeerde schrijvers en intellectuelen. Het talent is niet verdampt, maar de infrastructuur die hen zichtbaarheid gaf, is ingestort. Verslonden door sociale media.

Vroeger fungeerden uitgeverijen, kwaliteitskranten en omroepen als poortwachters. Dat systeem was elitair, maar het filterde wel op originaliteit, vakmanschap en langetermijnvisie, waardoor er herkenbare culturele pieken ontstonden.

Vandaag de dag is er oneindige distributie zonder hiërarchie, waardoor aandacht volledig is losgekoppeld van culturele waarde. Alles wat complex is, raakt versnipperd. De avant-garde kan niet eens meer bestaan, omdat er geen gezamenlijk cultureel centrum meer is om tegen te rebelleren. Er zijn alleen nog gepersonaliseerde feeds.

Daarom is je voorgestelde oplossing (een nieuw cultureel nationalisme en vaker de moedertaal omarmen) een sympathieke maar ijdele hoop. Een pleister op een slagaderlijke bloeding.

Taal is in deze crisis niet de oorzaak, maar het slachtoffer. De werkelijke boosdoener is de moderne architectuur van onze aandacht. Zelfs als we ons massaal tot het Nederlands wenden, blijven we consumeren via dezelfde algoritmes. Zonder de prikkels van de platformeconomie te veranderen, krijgen we simpelweg dezelfde oppervlakkige esthetiek en emotionele eenheidsworst.

De fundamentele vraag is hoe we duurzame culturele eigenheid kunnen opbouwen in een wereld die is ingericht op oneindige, mondiale maar gefragmenteerde afleiding. En het eerlijke antwoord is dat het huidige systeem daar simpelweg niet voor is gemaakt.
We hebben een Teddy Roosevelt nodig. De TechBros zijn veel te machtig en trekken steeds meer macht naar zich toe (algoritmes zijn niet neutraal zoals je weet). Het wordt zo gespeeld dat de legitimiteit van een democratische overheid langzaam verdwijnt. Het beeld van prutsers en onmacht komt hen heel goed uit.
  vrijdag 22 mei 2026 @ 14:43:31 #10
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220861373
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 14:43 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
We hebben een Teddy Roosevelt nodig. De TechBros zijn veel te machtig en trekken steeds meer macht naar zich toe (algoritmes zijn niet neutraal zoals je weet). Het wordt zo gespeeld dat de legitimiteit van een democratische overheid langzaam verdwijnt. Het beeld van prutsers en onmacht komt hen heel goed uit.
De techbros verslinden alles. Cultuur, democratie, alles wat boven het maaiveld uitsteekt.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220861394
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 23:23 schreef Hexagon het volgende:
Maar verder krijg ik het erg benauwd van mensen die even gaan bepalen wat we allemaal zouden "moeten" doen met cultuur en wat ik daarvan zou moeten consumeren.

Het enige dat moet is een goede voedingsbodem voor het ontstaan van nieuwe cultuur van eigen makelij. Als daar goede dingen ontstaan wordt dat vanzelf populair.
Halbe Zijlstra heeft veel kapot gemaakt in Nederland. Sowieso is de schade van dat kabinet Rutte-1 onderschat, ook al heeft het maar kort gezeten (van exploderende wachttijd bij het IND - nam toe van 7 weken naar 18 maanden - tot hakken met de botte bijl in de VARA en VPRO).

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 22-05-2026 14:47:28 ]
pi_220861425
Er wordt toch nog steeds heel veel Nederlandse kutmuziek gemaakt?
  vrijdag 22 mei 2026 @ 15:40:40 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220861663
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 14:46 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Halbe Zijlstra heeft veel kapot gemaakt in Nederland. Sowieso is de schade van dat kabinet Rutte-1 onderschat, ook al heeft het maar kort gezeten (van exploderende wachttijd bij het IND - nam toe van 7 weken naar 18 maanden - tot hakken met de botte bijl in de VARA en VPRO).
Het klopt inderdaad dat de PVV graag aan cultuurvernietiging doet. Gelukkig laat het zich niet zomaar opruimen.
  vrijdag 22 mei 2026 @ 15:46:35 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220861691
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 14:50 schreef DrDentz het volgende:
Er wordt toch nog steeds heel veel Nederlandse kutmuziek gemaakt?
Die hype van ooraids artiesten met bekakte zeikstem zoals Meau, Fleming, Maan, Nielson, Goldband etc. is gelukkig wel wat gaan liggen.
pi_220861788
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 15:46 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Die hype van ooraids artiesten met bekakte zeikstem zoals Meau, Fleming, Maan, Nielson, Goldband etc. is gelukkig wel wat gaan liggen.
Maar types als Mart Hoogkamer en Samuel Welten, daar staan de hitlijsten vol mee
  zaterdag 23 mei 2026 @ 05:50:57 #16
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220865128
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 14:38 schreef Perrin het volgende:
De observatie uit die TikTok snijdt zeker hout, maar de video verwart de symptomen met de echte ziekte.

Het verlies van taalkundige nuance en de verengelsing van onze emotionele belevingswereld is niet de schuld van een gebrek aan cultureel nationalisme of een actieve invasie van Amerikaanse cultuur. Wat er werkelijk aan de hand is, is geen veramerikanisering, maar 'platformisering'.

Onze cultuur stroomt tegenwoordig door de trechters van een handvol wereldwijde distributiesystemen zoals TikTok, Spotify en Netflix. Deze platformeconomie is niet ontworpen om diepgang, lokaliteit of taalkundige nuance te belonen.

Het beloont flitsende leesbaarheid, directe emotionele bevrediging en wereldwijde compatibiliteit. Amerikaanse content domineert hierin niet omdat het superieur is, maar simpelweg omdat deze systemen zijn gebouwd in een Engelstalig economisch centrum en daar het meest efficiënt schalen. Cultuur wordt hierdoor niet zozeer Amerikaans, maar vooral platgewalst tot hapklare content.

Dat verklaart ook het gemis van de 'grote figuren' van weleer, zoals de internationaal gerenommeerde schrijvers en intellectuelen. Het talent is niet verdampt, maar de infrastructuur die hen zichtbaarheid gaf, is ingestort. Verslonden door sociale media.

Vroeger fungeerden uitgeverijen, kwaliteitskranten en omroepen als poortwachters. Dat systeem was elitair, maar het filterde wel op originaliteit, vakmanschap en langetermijnvisie, waardoor er herkenbare culturele pieken ontstonden.

Vandaag de dag is er oneindige distributie zonder hiërarchie, waardoor aandacht volledig is losgekoppeld van culturele waarde. Alles wat complex is, raakt versnipperd. De avant-garde kan niet eens meer bestaan, omdat er geen gezamenlijk cultureel centrum meer is om tegen te rebelleren. Er zijn alleen nog gepersonaliseerde feeds.

Daarom is je voorgestelde oplossing (een nieuw cultureel nationalisme en vaker de moedertaal omarmen) een sympathieke maar ijdele hoop. Een pleister op een slagaderlijke bloeding.

Taal is in deze crisis niet de oorzaak, maar het slachtoffer. De werkelijke boosdoener is de moderne architectuur van onze aandacht. Zelfs als we ons massaal tot het Nederlands wenden, blijven we consumeren via dezelfde algoritmes. Zonder de prikkels van de platformeconomie te veranderen, krijgen we simpelweg dezelfde oppervlakkige esthetiek en emotionele eenheidsworst over ons heengestort.

De fundamentele vraag is hoe we duurzame culturele eigenheid kunnen opbouwen in een wereld die is ingericht op oneindige, mondiale maar gefragmenteerde afleiding. En het eerlijke antwoord is dat het huidige systeem daar simpelweg niet voor is gemaakt.
Heb je dit met behulp van AI geschreven? Ik ben het met de strekking eens en vind het een mooie post maar het leest een beetje als AI.
  zaterdag 23 mei 2026 @ 07:16:33 #17
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220865207
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 05:50 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Heb je dit met behulp van AI geschreven? Ik ben het met de strekking eens en vind het een mooie post maar het leest een beetje als AI.

Een beetje gepolijst met AI. De inhoud ben ik zelf. :P

De hele tijd 'niet X maar Y' geeft het vaak snel weg, en natuurlijk het bloemige taalgebruik.

[ Bericht 2% gewijzigd door Perrin op 23-05-2026 07:52:16 ]
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zaterdag 23 mei 2026 @ 08:24:23 #18
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220865386
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 mei 2026 16:12 schreef DrDentz het volgende:

[..]
Maar types als Mart Hoogkamer en Samuel Welten, daar staan de hitlijsten vol mee
Die zijn nu gemixt met de zeikstemmen, of gewoon wat depri overkomende types. Die zijn voorlopig ook nog niet verdwenen.

Bente is blijkbaar relevant genoeg gevonden om heel beroerd een Vodafone-reclame in te zingen.

En verder lijkt het er, zowel nationaal als internationaal, al geruime tijd op dat juist veel van wat ik (potentieel) boeiend vind, zo effectief mogelijk af wordt gebroken. Vaak is het publieke- of lokale/regionale omroep-gerelateerd.
pi_220865404
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 08:24 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Die zijn nu gemixt met de zeikstemmen, of gewoon wat depri overkomende types. Die zijn voorlopig ook nog niet verdwenen.

Bente is blijkbaar relevant genoeg gevonden om heel beroerd een Vodafone-reclame in te zingen.

En verder lijkt het er, zowel nationaal als internationaal, al geruime tijd op dat juist veel van wat ik (potentieel) boeiend vind, zo effectief mogelijk af wordt gebroken. Vaak is het publieke- of lokale/regionale omroep-gerelateerd.
Nieuwe plaat van Gordon is wel weer goed.
Vakman pur sang
  zaterdag 23 mei 2026 @ 08:36:13 #20
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220865416
Bedankt voor de tip.
  Moderator zaterdag 23 mei 2026 @ 09:05:24 #21
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220865483
quote:
9s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 08:32 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nieuwe plaat van Gordon is wel weer goed.
Vraag je nou voor jezelf een ban aan?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_220865918
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 08:24 schreef Eightyone het volgende:
En verder lijkt het er, zowel nationaal als internationaal, al geruime tijd op dat juist veel van wat ik (potentieel) boeiend vind, zo effectief mogelijk af wordt gebroken. Vaak is het publieke- of lokale/regionale omroep-gerelateerd.
Kun je specifieker zijn? Ben benieuwd. Wat wordt afgebroken?
  zaterdag 23 mei 2026 @ 10:17:17 #23
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220866033
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 mei 2026 10:00 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Kun je specifieker zijn? Ben benieuwd. Wat wordt afgebroken?
Bijvoorbeeld dat er flink bezuinigd wordt op zenders. Zodat er minder programma's met een afwijkende en/of diepgaande inhoud te horen zijn (te duur, te weinig luisteraars), of dat dergelijke programma's naar een 'on demand'-dienst verhuizen (waar ze minder opgemerkt worden), of dat zenders gewoon in z'n geheel verdwijnen. Doorgaans zijn dit geen commerciëlen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Eightyone op 25-05-2026 04:07:45 (Te lang) ]
  dinsdag 26 mei 2026 @ 09:40:38 #24
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_220889891
Ik bepaal zelf wel wat ik doe. En nee, ik ga niet naar Suzan & Freek in de Gelredome of Holland Zingt Hazes in de Arena.

Al vind ik bepaalde Nederlandse DJ's wel fijn: Speedy J, Secret Cinema, Steve Rachmad, Joris Voorn, Colin Benders, Sandrien...
Blaf me vol
  dinsdag 26 mei 2026 @ 09:48:57 #25
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220889918
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 09:40 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Ik bepaal zelf wel wat ik doe. En nee, ik ga niet naar Suzan & Freek in de Gelredome of Holland Zingt Hazes in de Arena.

Al vind ik bepaalde Nederlandse DJ's wel fijn: Speedy J, Secret Cinema, Steve Rachmad, Joris Voorn, Colin Benders, Sandrien...
Nee jij zult Nederlandstalige kwijlzeiknummers luisteren. Dat is onze cultuur!!!!!
  dinsdag 26 mei 2026 @ 09:54:15 #26
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_220889934
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 09:48 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee jij zult Nederlandstalige kwijlzeiknummers luisteren. Dat is onze cultuur!!!!!
Er zijn best mooie Nederlandse nummers die wel lekker in het gehoor liggen, zoals van Boudewijn de Groot.
Blaf me vol
  Moderator dinsdag 26 mei 2026 @ 10:23:04 #27
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220890095
we zijn altijd een cultuur geweest die naar buiten kijkt, naar boven kijkt om te zien wat we zelf beter kunnen doen
als we terugkruipen achter de dijken dan gaat die Nederlandse cultuur juist kapot, dan blijft alles gewoon wat het is

ik hou van Nederland, als ik mag kiezen (films, series, videogames, ijshockey) kies ik Nederlands maar als het in het buitenland beter is kijk ik dat ook
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 10:26:19 #28
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_220890111
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 09:54 schreef Irmak_Spermabak het volgende:

[..]
Er zijn best mooie Nederlandse nummers die wel lekker in het gehoor liggen, zoals van Boudewijn de Groot.
Ja, díe wel.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 10:39:53 #29
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220890182
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 09:54 schreef Irmak_Spermabak het volgende:

[..]
Er zijn best mooie Nederlandse nummers die wel lekker in het gehoor liggen, zoals van Boudewijn de Groot.
Klopt, ook de Nederpopgolf van de jaren 80 bracht ook wel goede muziek voort.
pi_220894308
Maar Nederlandse muziek en films zijn vrijwel altijd kut. En mijn definitie van cultuur wijkt af van een groot deel van de Nederlanders.
Conscience do cost.
  Moderator dinsdag 26 mei 2026 @ 22:14:33 #31
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220894730
Dacht ik eerst ook maar het is beter dan je denkt als je daadwerkelijk gaat kijken
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')