Het koningslied.quote:Op donderdag 21 mei 2026 20:00 schreef Mikeytt het volgende:
[ tiktok ]
Wanneer is er voor het laatst een Nederlands lied uitgebracht dat Nederland echt samen bracht?
Ik zal jou eens cancelen.quote:Op donderdag 21 mei 2026 20:20 schreef Straatcommando. het volgende:
Yeah right. Succes daarmee. Super cringe.
Op een serieuze noot : ja we mogen wel wat trotser zijn op wie en wat we zijn. En nog belangrijker, stoppen met die gruwelijke anglicismen. "Gecanceld"![]()
We hebben een Teddy Roosevelt nodig. De TechBros zijn veel te machtig en trekken steeds meer macht naar zich toe (algoritmes zijn niet neutraal zoals je weet). Het wordt zo gespeeld dat de legitimiteit van een democratische overheid langzaam verdwijnt. Het beeld van prutsers en onmacht komt hen heel goed uit.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 14:38 schreef Perrin het volgende:
De observatie uit die TikTok snijdt zeker hout, maar de video verwart de symptomen met de echte ziekte.
Het verlies van taalkundige nuance en de verengelsing van onze emotionele belevingswereld is niet de schuld van een gebrek aan cultureel nationalisme of een actieve invasie van Amerikaanse cultuur. Wat er werkelijk aan de hand is, is geen veramerikanisering, maar 'platformisering'.
Onze cultuur stroomt tegenwoordig door de trechters van een handvol wereldwijde distributiesystemen zoals TikTok, Spotify en Netflix. Deze platformeconomie is niet ontworpen om diepgang, lokaliteit of taalkundige nuance te belonen.
Het beloont flitsende leesbaarheid, directe emotionele bevrediging en wereldwijde compatibiliteit. Amerikaanse content domineert hierin niet omdat het superieur is, maar simpelweg omdat deze systemen zijn gebouwd in een Engelstalig economisch centrum en daar het meest efficiënt schalen. Cultuur wordt hierdoor niet zozeer Amerikaans, maar vooral platgewalst tot hapklare content.
Dat verklaart ook het gemis van de 'grote figuren' van weleer, zoals de internationaal gerenommeerde schrijvers en intellectuelen. Het talent is niet verdampt, maar de infrastructuur die hen zichtbaarheid gaf, is ingestort. Verslonden door sociale media.
Vroeger fungeerden uitgeverijen, kwaliteitskranten en omroepen als poortwachters. Dat systeem was elitair, maar het filterde wel op originaliteit, vakmanschap en langetermijnvisie, waardoor er herkenbare culturele pieken ontstonden.
Vandaag de dag is er oneindige distributie zonder hiërarchie, waardoor aandacht volledig is losgekoppeld van culturele waarde. Alles wat complex is, raakt versnipperd. De avant-garde kan niet eens meer bestaan, omdat er geen gezamenlijk cultureel centrum meer is om tegen te rebelleren. Er zijn alleen nog gepersonaliseerde feeds.
Daarom is je voorgestelde oplossing (een nieuw cultureel nationalisme en vaker de moedertaal omarmen) een sympathieke maar ijdele hoop. Een pleister op een slagaderlijke bloeding.
Taal is in deze crisis niet de oorzaak, maar het slachtoffer. De werkelijke boosdoener is de moderne architectuur van onze aandacht. Zelfs als we ons massaal tot het Nederlands wenden, blijven we consumeren via dezelfde algoritmes. Zonder de prikkels van de platformeconomie te veranderen, krijgen we simpelweg dezelfde oppervlakkige esthetiek en emotionele eenheidsworst.
De fundamentele vraag is hoe we duurzame culturele eigenheid kunnen opbouwen in een wereld die is ingericht op oneindige, mondiale maar gefragmenteerde afleiding. En het eerlijke antwoord is dat het huidige systeem daar simpelweg niet voor is gemaakt.
De techbros verslinden alles. Cultuur, democratie, alles wat boven het maaiveld uitsteekt.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 14:43 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
We hebben een Teddy Roosevelt nodig. De TechBros zijn veel te machtig en trekken steeds meer macht naar zich toe (algoritmes zijn niet neutraal zoals je weet). Het wordt zo gespeeld dat de legitimiteit van een democratische overheid langzaam verdwijnt. Het beeld van prutsers en onmacht komt hen heel goed uit.
Halbe Zijlstra heeft veel kapot gemaakt in Nederland. Sowieso is de schade van dat kabinet Rutte-1 onderschat, ook al heeft het maar kort gezeten (van exploderende wachttijd bij het IND - nam toe van 7 weken naar 18 maanden - tot hakken met de botte bijl in de VARA en VPRO).quote:Op donderdag 21 mei 2026 23:23 schreef Hexagon het volgende:
Maar verder krijg ik het erg benauwd van mensen die even gaan bepalen wat we allemaal zouden "moeten" doen met cultuur en wat ik daarvan zou moeten consumeren.
Het enige dat moet is een goede voedingsbodem voor het ontstaan van nieuwe cultuur van eigen makelij. Als daar goede dingen ontstaan wordt dat vanzelf populair.
Het klopt inderdaad dat de PVV graag aan cultuurvernietiging doet. Gelukkig laat het zich niet zomaar opruimen.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 14:46 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Halbe Zijlstra heeft veel kapot gemaakt in Nederland. Sowieso is de schade van dat kabinet Rutte-1 onderschat, ook al heeft het maar kort gezeten (van exploderende wachttijd bij het IND - nam toe van 7 weken naar 18 maanden - tot hakken met de botte bijl in de VARA en VPRO).
Die hype van ooraids artiesten met bekakte zeikstem zoals Meau, Fleming, Maan, Nielson, Goldband etc. is gelukkig wel wat gaan liggen.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 14:50 schreef DrDentz het volgende:
Er wordt toch nog steeds heel veel Nederlandse kutmuziek gemaakt?
Maar types als Mart Hoogkamer en Samuel Welten, daar staan de hitlijsten vol meequote:Op vrijdag 22 mei 2026 15:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die hype van ooraids artiesten met bekakte zeikstem zoals Meau, Fleming, Maan, Nielson, Goldband etc. is gelukkig wel wat gaan liggen.
Heb je dit met behulp van AI geschreven? Ik ben het met de strekking eens en vind het een mooie post maar het leest een beetje als AI.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 14:38 schreef Perrin het volgende:
De observatie uit die TikTok snijdt zeker hout, maar de video verwart de symptomen met de echte ziekte.
Het verlies van taalkundige nuance en de verengelsing van onze emotionele belevingswereld is niet de schuld van een gebrek aan cultureel nationalisme of een actieve invasie van Amerikaanse cultuur. Wat er werkelijk aan de hand is, is geen veramerikanisering, maar 'platformisering'.
Onze cultuur stroomt tegenwoordig door de trechters van een handvol wereldwijde distributiesystemen zoals TikTok, Spotify en Netflix. Deze platformeconomie is niet ontworpen om diepgang, lokaliteit of taalkundige nuance te belonen.
Het beloont flitsende leesbaarheid, directe emotionele bevrediging en wereldwijde compatibiliteit. Amerikaanse content domineert hierin niet omdat het superieur is, maar simpelweg omdat deze systemen zijn gebouwd in een Engelstalig economisch centrum en daar het meest efficiënt schalen. Cultuur wordt hierdoor niet zozeer Amerikaans, maar vooral platgewalst tot hapklare content.
Dat verklaart ook het gemis van de 'grote figuren' van weleer, zoals de internationaal gerenommeerde schrijvers en intellectuelen. Het talent is niet verdampt, maar de infrastructuur die hen zichtbaarheid gaf, is ingestort. Verslonden door sociale media.
Vroeger fungeerden uitgeverijen, kwaliteitskranten en omroepen als poortwachters. Dat systeem was elitair, maar het filterde wel op originaliteit, vakmanschap en langetermijnvisie, waardoor er herkenbare culturele pieken ontstonden.
Vandaag de dag is er oneindige distributie zonder hiërarchie, waardoor aandacht volledig is losgekoppeld van culturele waarde. Alles wat complex is, raakt versnipperd. De avant-garde kan niet eens meer bestaan, omdat er geen gezamenlijk cultureel centrum meer is om tegen te rebelleren. Er zijn alleen nog gepersonaliseerde feeds.
Daarom is je voorgestelde oplossing (een nieuw cultureel nationalisme en vaker de moedertaal omarmen) een sympathieke maar ijdele hoop. Een pleister op een slagaderlijke bloeding.
Taal is in deze crisis niet de oorzaak, maar het slachtoffer. De werkelijke boosdoener is de moderne architectuur van onze aandacht. Zelfs als we ons massaal tot het Nederlands wenden, blijven we consumeren via dezelfde algoritmes. Zonder de prikkels van de platformeconomie te veranderen, krijgen we simpelweg dezelfde oppervlakkige esthetiek en emotionele eenheidsworst over ons heengestort.
De fundamentele vraag is hoe we duurzame culturele eigenheid kunnen opbouwen in een wereld die is ingericht op oneindige, mondiale maar gefragmenteerde afleiding. En het eerlijke antwoord is dat het huidige systeem daar simpelweg niet voor is gemaakt.
Een beetje gepolijst met AI. De inhoud ben ik zelf.quote:Op zaterdag 23 mei 2026 05:50 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Heb je dit met behulp van AI geschreven? Ik ben het met de strekking eens en vind het een mooie post maar het leest een beetje als AI.
Die zijn nu gemixt met de zeikstemmen, of gewoon wat depri overkomende types. Die zijn voorlopig ook nog niet verdwenen.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 16:12 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Maar types als Mart Hoogkamer en Samuel Welten, daar staan de hitlijsten vol mee
Nieuwe plaat van Gordon is wel weer goed.quote:Op zaterdag 23 mei 2026 08:24 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Die zijn nu gemixt met de zeikstemmen, of gewoon wat depri overkomende types. Die zijn voorlopig ook nog niet verdwenen.
Bente is blijkbaar relevant genoeg gevonden om heel beroerd een Vodafone-reclame in te zingen.
En verder lijkt het er, zowel nationaal als internationaal, al geruime tijd op dat juist veel van wat ik (potentieel) boeiend vind, zo effectief mogelijk af wordt gebroken. Vaak is het publieke- of lokale/regionale omroep-gerelateerd.
Vraag je nou voor jezelf een ban aan?quote:Op zaterdag 23 mei 2026 08:32 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nieuwe plaat van Gordon is wel weer goed.
Kun je specifieker zijn? Ben benieuwd. Wat wordt afgebroken?quote:Op zaterdag 23 mei 2026 08:24 schreef Eightyone het volgende:
En verder lijkt het er, zowel nationaal als internationaal, al geruime tijd op dat juist veel van wat ik (potentieel) boeiend vind, zo effectief mogelijk af wordt gebroken. Vaak is het publieke- of lokale/regionale omroep-gerelateerd.
Bijvoorbeeld dat er flink bezuinigd wordt op zenders. Zodat er minder programma's met een afwijkende en/of diepgaande inhoud te horen zijn (te duur, te weinig luisteraars), of dat dergelijke programma's naar een 'on demand'-dienst verhuizen (waar ze minder opgemerkt worden), of dat zenders gewoon in z'n geheel verdwijnen. Doorgaans zijn dit geen commerciëlen.quote:Op zaterdag 23 mei 2026 10:00 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Kun je specifieker zijn? Ben benieuwd. Wat wordt afgebroken?
Nee jij zult Nederlandstalige kwijlzeiknummers luisteren. Dat is onze cultuur!!!!!quote:Op dinsdag 26 mei 2026 09:40 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Ik bepaal zelf wel wat ik doe. En nee, ik ga niet naar Suzan & Freek in de Gelredome of Holland Zingt Hazes in de Arena.
Al vind ik bepaalde Nederlandse DJ's wel fijn: Speedy J, Secret Cinema, Steve Rachmad, Joris Voorn, Colin Benders, Sandrien...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |