O ja, je bedoelde dat juist die zeldzame projecten van koop voor verhuur, moeilijk te krijgen zijn vanwege de vele belangstelling. Dat is zeker jammer, ik zou er met plezier wat van meenemen want mijn SIG saldo wordt steeds lager.quote:Op woensdag 27 mei 2026 18:49 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik denk dat we elkaar verkeerd begrepen want ik ben ook geen fan van ontwikkelingsprojecten
Ik houd zelf geen eigen projectadministratie bij maar de defaults en totalen toevallig wel - heb ze even gegroepeerd en gesorteerd op grootte van ontvangen rente.quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:36 schreef obligataire het volgende:
[..]
Begrijpelijk. Zelf doe ik dat niet want ik ben niet zo geïnteresseerd in die bouwprojecten.
Toevallig houd ik al lange tijd statistiek bij van de verhouding tussen afschrijving en ontvangen rente.
Daarbij moet ik wel vermelden dat ik al erg lang aan crowdfunding doe en dat in de beginjaren het uitval % veel hoger was dan tegenwoordig met de hypothecaire zekerheden. Ook heb ik sommige leningen deels voorzien voor uitval. Dat speelt vooral bij Collin nieuw.
Capital Cirdle 16%
Funding Circle Duitsland 27%
Funding Circle Nederland 22%
GVE 16%
HCN 20%
Investormatch 21%
Max Crowdfund 445%![]()
NLI 17%
Voordegroei 33%
Collin oude porto 9%
Collin lopend 0% (onder voorbehoud van lopende dossiers)
Kapitaal op Maat 43%
NewFunding 0%
SamenInGeld 0% (exclusief de schade van gisteren)
Dan is die 5% van SIG nog niet zo slecht
Dat is zeker iets om tevreden mee te zijn. Over de afgelopen 12 jaar zit ik overall dus gewogen gemiddeld op 9% afschrijving van de ontvangen rente, dat loopt heel langzaam terug omdat het aantal projecten erg groot is.quote:Op woensdag 27 mei 2026 20:27 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Overall kom ik op 5% afschrijving van de ontvangen rente en daar ben ik zeer tevreden mee. Ik reken wel alleen afschrijvingen op de hoofdsom en niet op gederfde rente, dus reëel gezien komt er nog wel wat bij.
quote:Op woensdag 27 mei 2026 17:06 schreef Fredericm het volgende:
Paloma Duits project bij collin.
9% rente. Doel funding nieuwbouw project waar geen hypotheek op gegeven wordt.
Wel ruime dekking op andere projecten.
Loopt snel al voor 85% volTnxSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.maar voor 14 maandjes rente wil ik liever niet het risico lopen dat het een Kliedermannetje blijkt te zijn.
100 miljoen bezitten maar voor 2 miljoen moeten lenen via CF in het buitenland.
Pecunia non olet
Ik laat hem lopen.quote:Op woensdag 27 mei 2026 20:42 schreef obligataire het volgende:
[..]
Tnxmaar voor 14 maandjes rente wil ik liever niet het risico lopen dat het een Kliedermannetje blijkt te zijn.
100 miljoen bezitten maar voor 2 miljoen moeten lenen via CF in het buitenland.![]()
Zuiderzon ze zit op een Griekseiland te genieten van ons geld🥵quote:Op woensdag 27 mei 2026 22:18 schreef obligataire het volgende:
Anna Skipper, update GvE. Tsja teveel gunfactor, te weinig gezond verstand gebruikt. 't Mens is met de noorderzon vertrokken.
* * * Vertrouwelijk * * * Veenendaal, 27 mei 2026
Beste investeerder,
U investeert in het project A.M. Skipper met leningnummer 10823.
Het dossier is sinds 2018 in behandeling geweest bij de deurwaarder. In deze periode zijn er geen
bedragen geïncasseerd en is vastgesteld dat de geldnemer geen verhaal biedt.
De deurwaarder heeft aangegeven dat voortzetting van de behandeling niet langer verantwoord is.
De combinatie van het ontbreken van verhaalsmogelijkheden en de duur van het traject maakt dat
verdere maatregelen niet zinvol zijn.
Het dossier is daarom gesloten. Deze beslissing is genomen om te voorkomen dat er voor
investeerders onnodige kosten of verdere vertragingen ontstaan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 28 mei 2026 11:22 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje lage rente bij CCFsnap niet dat hij niet even naar een bank gaat zoals de rnhb, is ie als alles klopt in een poep en scheet klaar.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Misschien omdat banken vreselijk moeilijk doen bij ondernemers. Al ben je aantoonbaar miljonair en heb je maar een ton nodig omdat je vermogen vast zit in beleggingen, je moet een heel circus aan jaarrekeningen etc. optuigen voordat je een akkoord krijgt.quote:Op donderdag 28 mei 2026 11:29 schreef moedernatuur het volgende:
[..]
snap niet dat hij niet even naar een bank gaat zoals de rnhb, is ie als alles klopt in een poep en scheet klaar.
Als je bedoelt dat er risico-verschillen zitten tussen de 9 projecten vh complex Oudestraat of bijv tussen de 7 projecten Parkstraat Zaandam. In basis niet, voor de realisatie is het eigenlijk alles ontwikkelen & verbouwen & verkopen of niet.quote:Op woensdag 27 mei 2026 21:26 schreef xander129 het volgende:
Zit er bij SIG nog verschil in risico tussen projecten van dezelfde leningnemer, zoals bijvoorbeeld Kampen Oudestraat 202…?
Me too, pfff wat een schuldenlast. En verliesfinanciering. Ik denk niet dat dit bedrijf het gaat redden. En toch volgeschreven, je snapt het niet.quote:Op donderdag 28 mei 2026 10:49 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project via Collin met een 3e 4e hypotheek:
Maatschap Burgers-Marcellis
¤ 150.000 | 10,0 % rente | 20 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/maatschap-burgers-marcellis-2/
Deze laat ik graag aan andere.
Tja, 10%.... In één minuutje volquote:Op donderdag 28 mei 2026 14:04 schreef obligataire het volgende:
[..]
Me too, pfff wat een schuldenlast. En verliesfinanciering. Ik denk niet dat dit bedrijf het gaat redden. En toch volgeschreven, je snapt het niet.
Het is wachten op de Libelle column over geldzaken.quote:
Die paar euro extra rente gaan het lange wachten op uitwinning niet goedmaken vrees ik.quote:
dat is de oude gedachte , dit soort dossiertjes zijn zo makkelijk te fixen als er niks aan de hand is. Heeft niks met jaarrekeningen en moeilijke vragen te maken...quote:Op donderdag 28 mei 2026 11:34 schreef obligataire het volgende:
[..]
Misschien omdat banken vreselijk moeilijk doen bij ondernemers. Al ben je aantoonbaar miljonair en heb je maar een ton nodig omdat je vermogen vast zit in beleggingen, je moet een heel circus aan jaarrekeningen etc. optuigen voordat je een akkoord krijgt.
Ik laat het bij deel 1, mooi rendement met lage kosten . Voor die 2 procent extra ga ik het risico niet lopen. Valt me wel tegen dat deel 1 nog niet vol is.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:40 schreef obligataire het volgende:
Vandaag inleg bevestigd van KOM/woning Vianen. Kan weinig aan misgaan lijkt me. Deel 2 daar denk ik nog over wanneer deze beschikbaar komt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.kapitaalopmaa(...)ing-Vianen-NB-Deel-2
Dat is opmerkelijk, want KOM heeft deze tekst opgenomen in het document met de risicokwalificatie:quote:Op donderdag 28 mei 2026 18:43 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Op basis van WOZ waarde zit er nog wel een leuke overwaarde op de woning in Uden ("2e recht" is wel 5e recht volgens kadaster). Inschrijvingen bedragen totaal 264k, WOZ waarde is 686k. Ik pak hem mee.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is al waardeloos dat deze cruciale informatie niet gewoon in de pitch staat (en zelfs niet in de EBI!), maar dit roept ook weer vragen op. Wellicht is ¤150K de openstaande schuld. Desondanks lijkt het een zeer aantrekkelijk project.
Dit lijkt trouwens de tweede keer dat moederlief garant staat. De laatste hypotheekhouder is een Belgische voetbalkeeper.
quote:Op donderdag 28 mei 2026 19:44 schreef Atlas_ het volgende:
[..]
Dat is opmerkelijk, want KOM heeft deze tekst opgenomen in het document met de risicokwalificatie:Jean-Marie?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is al waardeloos dat deze cruciale informatie niet gewoon in de pitch staat (en zelfs niet in de EBI!), maar dit roept ook weer vragen op. Wellicht is ¤150K de openstaande schuld. Desondanks lijkt het een zeer aantrekkelijk project.
Dit lijkt trouwens de tweede keer dat moederlief garant staat. De laatste hypotheekhouder is een Belgische voetbalkeeper.![]()
Ik doe trouwens ook mee aan deel 2.
Ik denk dat 150K openstaand saldo is anders zouden ze het niet 'circa' noemen. Dat maakt het alleen maar beter.Pecunia non olet
quote:Op donderdag 28 mei 2026 19:44 schreef Atlas_ het volgende:
[..]
Dat is opmerkelijk, want KOM heeft deze tekst opgenomen in het document met de risicokwalificatie:Ik had die info niet eens gevonden, dank! Het zou kunnen dat er nog inschrijvingen staan die al zijn afgelost. Dat gebeurt vaker, royementen kosten ook geld. Ruime overwaarde in elk geval.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is al waardeloos dat deze cruciale informatie niet gewoon in de pitch staat (en zelfs niet in de EBI!), maar dit roept ook weer vragen op. Wellicht is ¤150K de openstaande schuld. Desondanks lijkt het een zeer aantrekkelijk project.
Dit lijkt trouwens de tweede keer dat moederlief garant staat. De laatste hypotheekhouder is een Belgische voetbalkeeper.
quote:Op donderdag 28 mei 2026 18:43 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Op basis van WOZ waarde zit er nog wel een leuke overwaarde op de woning in Uden ("2e recht" is wel 5e recht volgens kadaster). Inschrijvingen bedragen totaal 264k, WOZ waarde is 686k. Ik pak hem mee.Het is allemaal niet erg duidelijk omschreven maar op basis van deze gegevens heb ik alsnog ingeschreven voor deel 2. Als het anders blijkt te zijn kan ik mijn investering nog terugtrekken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.kapitaalopmaa(...)ing-Vianen-NB-Deel-2
9% rente, nauwelijks kosten, 22-56% LTV op één woning, 60-98% LTV op een andere woning en een ondernemer die er vast alles aan gaat doen om zijn moeder niet voor zijn schulden op te laten draaien. Ik heb niet het grootste vertrouwen in de ondernemer, maar de zekerheden zijn zo sterk dat dit er voor mij één is in de categorie 20x basisinleg. Die kun je per jaar op één hand tellen.quote:Op donderdag 28 mei 2026 19:58 schreef Fredericm het volgende:
Ik denk dat deel 2 niet veel meer risico heeft dan deel 1.
Hij staat ook op de trainerslijst van de leningnemer idd: https://instinctsport.nl/trainers/quote:Op donderdag 28 mei 2026 19:44 schreef Atlas_ het volgende:
[..]
Heb hem ook maar 2x basis meegepakt. Mijn eerste KOM project sinds 2019quote:Op donderdag 28 mei 2026 20:19 schreef Atlas_ het volgende:
[..]
9% rente, nauwelijks kosten, 22-56% LTV op één woning, 60-98% LTV op een andere woning en een ondernemer die er vast alles aan gaat doen om zijn moeder niet voor zijn schulden op te laten draaien. Ik heb niet het grootste vertrouwen in de ondernemer, maar de zekerheden zijn zo sterk dat dit er voor mij één is in de categorie 20x basisinleg. Die kun je per jaar op één hand tellen.
Dan moet je het wel 10 jaar of zo vastzetten. Appels en peren 😉quote:Op donderdag 28 mei 2026 22:27 schreef ovdm het volgende:
[..]
Hahaha, 2,1% na kosten CC Direct en Box 3. De spaarrekening levert meer op!
Op een vrij opneembare spaarrekening kun je momenteel 2% krijgen en met een 1 jaars deposito 3%.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 00:19 schreef obligataire het volgende:
[..]
Dan moet je het wel 10 jaar of zo vastzetten. Appels en peren 😉
Even off topic, die vrij opneembare rente dat geloof ik wel, bij Trade Republic bijvoorbeeld hebben ze ook vaak van die stuntrentes maar dat zakt na een tijdje altijd weer weg, daar heb je voor de lange termijn weinig aan. Qua deposito's kijk ik alleen naar Nederlandse aanbieders en dan zit je met 3% vast aan lange looptijden. Met CF heb je het geld normaliter veel eerder terug.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 00:32 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Op een vrij opneembare spaarrekening kun je momenteel 2% krijgen en met een 1 jaars deposito 3%.
Nog even off topic door garantibank half jaar 2,8% nieuwe klanten. 1 jaar vast 2,7%, NL depositogarantiestelselquote:Op vrijdag 29 mei 2026 09:22 schreef obligataire het volgende:
[..]
Even off topic, die vrij opneembare rente dat geloof ik wel, bij Trade Republic bijvoorbeeld hebben ze ook vaak van die stuntrentes maar dat zakt na een tijdje altijd weer weg, daar heb je voor de lange termijn weinig aan. Qua deposito's kijk ik alleen naar Nederlandse aanbieders en dan zit je met 3% vast aan lange looptijden. Met CF heb je het geld normaliter veel eerder terug.
Ik zie wel wat minpuntjes:quote:Op vrijdag 29 mei 2026 00:43 schreef Fredericm het volgende:
Bij GVE, gaat vrijdag live
Realisatie 22 senioren- en starterswoningen, slechts 1 jaar, betreft de vergunning fase. Lijkt mij een serieuze ondernemer.
Hij geeft ruim dekkende 2e hypotheek op eigen woonhuis.
https://www.geldvoorelkaa(...)en/project/?id=32972
Klopt maar dat zijn allemaal van die stuntgevalletjes om nieuwe klanten te trekken waarna het allemaal weer wegzakt. Dan blijf je continu aan het schuiven met geld, nieuwe accounts aanmaken, voor sommigen is dat een sport maar ik heb wel wat beters te doen eerlijk gezegdquote:Op vrijdag 29 mei 2026 09:39 schreef Fredericm het volgende:
[..]
Nog even off topic door garantibank half jaar 2,8% nieuwe klanten. 1 jaar vast 2,7%, NL depositogarantiestelsel
die 2,7 is geen stunt hoor. Normaal percentage (mijn deposito bij Garanti viel afgelopen week vrij, dus van 2,45 naar 2,7 gegaan). Ook bij Raisin kom je bij een betrouwbare bank/land uit op 2,7% (hoewel de hoogste tot 3,0% gaan voor 1 jaar vast)quote:Op vrijdag 29 mei 2026 09:51 schreef obligataire het volgende:
[..]
Klopt maar dat zijn allemaal van die stuntgevalletjes om nieuwe klanten te trekken waarna het allemaal weer wegzakt. Dan blijf je continu aan het schuiven met geld, nieuwe accounts aanmaken, voor sommigen is dat een sport maar ik heb wel wat beters te doen eerlijk gezegd![]()
Bij dat eenjaars deposito geldt wel weer een voorwaarde nl 2000 min.inleg. Is op zich goed te doen maar toch wel weer een extra eis, bij CF is de minimale inleg hooguit 1000.
Dat je alleen kijkt naar Nederlandse aanbieders is natuurlijk prima, maar er zijn dus wel buitenlandse alternatieven met 3% rente welke ook onder het DGS vallen. Dat maakt het rentepercentage in dit CF project natuurlijk wel erg matig.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 09:22 schreef obligataire het volgende:
[..]
Even off topic, die vrij opneembare rente dat geloof ik wel, bij Trade Republic bijvoorbeeld hebben ze ook vaak van die stuntrentes maar dat zakt na een tijdje altijd weer weg, daar heb je voor de lange termijn weinig aan. Qua deposito's kijk ik alleen naar Nederlandse aanbieders en dan zit je met 3% vast aan lange looptijden. Met CF heb je het geld normaliter veel eerder terug.
2,05, direct opneembaar, bigbank Amsterdamquote:Op vrijdag 29 mei 2026 00:19 schreef obligataire het volgende:
[..]
Dan moet je het wel 10 jaar of zo vastzetten. Appels en peren 😉
JPMorgan betreedt Duitse spaarmarkt met 4% voor 4 maanden. Nederland zal binnenkort wel volgen.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 11:21 schreef ovdm het volgende:
[..]
2,05, direct opneembaar, bigbank Amsterdam
En dat is niet eens de hoogste. Deposito's liggen daar ver boven
Die wil ik graag meenemen. Fysiotherapeuten hebben altijd wel werk in onze vergrijzende maatschappij en we zijn ook niet afhankelijk van het slagen van zijn project, al zal hij er best wel goed over nagedacht hebben.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 12:12 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project via Collin met een 2e hypotheek:
MyFysio 4U
¤ 350.000 | 8,0 % rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/myfysio-4u/
Alleen jammer dat een LTV van 90% bij een CD een rente van 8% geeft (er spelen natuurlijk ook andere factoren, maar bovenstaande is toch waar ik als eerste naar kijken om een filtering te maken).quote:Op vrijdag 29 mei 2026 12:22 schreef obligataire het volgende:
[..]
Die wil ik graag meenemen. Fysiotherapeuten hebben altijd wel werk in onze vergrijzende maatschappij en we zijn ook niet afhankelijk van het slagen van zijn project, al zal hij er best wel goed over nagedacht hebben.
Nette ruime woning (maar niet handig trouwens als je slecht ter been bent).
Voor vier maanden vast, niet gedurende vier maanden. Deutsche heeft al gereageerd met iets vergelijkbaars. Kan ook bijna niet anders op een gegeven moment.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 12:08 schreef obligataire het volgende:
Dat bedoel ik, het gaat na die 4 maanden gegarandeerd omlaag, dat is geen serieus alternatief voor een crowdfundproject. Ik heb dat al zo vaak meegemaakt 😢
Dat eenjaarsproject bij Garantibank klinkt wel interessant met die rente. Ik heb daar nog een rekening lopen uit de tijd dat het nog UGBI heette;)
¤200 per nacht is aan de hoge kant voor Kaapverdië en een bezettingsgraad van 70% is vrij ambitieus, al niet onmogelijk. Nieuwe accommodaties zitten in de eerste 1–2 jaar vaak eerder rond de 50–65% bezetting.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 12:22 schreef obligataire het volgende:
[..]
Die wil ik graag meenemen. Fysiotherapeuten hebben altijd wel werk in onze vergrijzende maatschappij en we zijn ook niet afhankelijk van het slagen van zijn project, al zal hij er best wel goed over nagedacht hebben.
Nette ruime woning (maar niet handig trouwens als je slecht ter been bent).
Ik vind het ook een hoog bedrag, maar op airbnb staan voor een week buiten seizoen (5-12 oktober) in Kaapverdie 57 appartementen te huur voor meer dan E 1.400 per week.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 13:01 schreef xander129 het volgende:
[..]
¤200 per nacht is aan de hoge kant voor Kaapverdië en een bezettingsgraad van 70% is vrij ambitieus, al niet onmogelijk. Nieuwe accommodaties zitten in de eerste 1–2 jaar vaak eerder rond de 50–65% bezetting.
Daarnaast ligt een realistischer gemiddelde prijs per nacht eerder in de range van ¤95 tot ¤120.
Zolang hij er geen geld bij hoeft te leggen is het allemaal wel OK, tenslotte leeft hij van de fysiotherapie.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 13:08 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Ik vind het ook een hoog bedrag, maar op airbnb staan voor een week buiten seizoen (5-12 oktober) in Kaapverdie 57 appartementen te huur voor meer dan E 1.400 per week.
Linkje: https://www.collincrowdfu(...)6de336d316384f1365dcquote:Op vrijdag 29 mei 2026 12:12 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project via Collin met een 2e hypotheek:
MyFysio 4U
¤ 350.000 | 8,0 % rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/myfysio-4u/
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |