abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220900750
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 18:49 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik denk dat we elkaar verkeerd begrepen want ik ben ook geen fan van ontwikkelingsprojecten :D
O ja, je bedoelde dat juist die zeldzame projecten van koop voor verhuur, moeilijk te krijgen zijn vanwege de vele belangstelling. Dat is zeker jammer, ik zou er met plezier wat van meenemen want mijn SIG saldo wordt steeds lager.
Pecunia non olet
pi_220900912
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 13:36 schreef obligataire het volgende:

[..]
Begrijpelijk. Zelf doe ik dat niet want ik ben niet zo geīnteresseerd in die bouwprojecten.

Toevallig houd ik al lange tijd statistiek bij van de verhouding tussen afschrijving en ontvangen rente.
Daarbij moet ik wel vermelden dat ik al erg lang aan crowdfunding doe en dat in de beginjaren het uitval % veel hoger was dan tegenwoordig met de hypothecaire zekerheden. Ook heb ik sommige leningen deels voorzien voor uitval. Dat speelt vooral bij Collin nieuw.

Capital Cirdle 16%
Funding Circle Duitsland 27%
Funding Circle Nederland 22%
GVE 16%
HCN 20%
Investormatch 21%
Max Crowdfund 445% ~O>
NLI 17%
Voordegroei 33%
Collin oude porto 9%
Collin lopend 0% (onder voorbehoud van lopende dossiers)
Kapitaal op Maat 43%
NewFunding 0%
SamenInGeld 0% (exclusief de schade van gisteren)

Dan is die 5% van SIG nog niet zo slecht :)
Ik houd zelf geen eigen projectadministratie bij maar de defaults en totalen toevallig wel - heb ze even gegroepeerd en gesorteerd op grootte van ontvangen rente.

portefeuille - ontvangen rente als % van totaal - afschrijvingen als % van rente
CCF zakelijk - 33% - 2%
GVE zakelijk - 19% - 16%
SIG zakelijk - 15% - 0%
SIG prive - 9% - 0%
CCF/ex-KNAB prive - 8% - 7%
GVE prive - 5% - 6%
All4Funding - 4% - 0%
MatchingCapital - 2% - 25%
KOM - 1% - 0%
WvjG - 1% - 0%

Verder nog Newfunding, Bouwaandeel, Investormatch, Voordegroei, MAX, CapitalCircle, CRE en NLI zonder afschrijving maar met weinig (<10) projecten.
FundingCircle (<20 projecten) is mijn slechtste performer met 67% van de rente foetsie door afschrijvingen.

Overall kom ik op 5% afschrijving van de ontvangen rente en daar ben ik zeer tevreden mee. Ik reken wel alleen afschrijvingen op de hoofdsom en niet op gederfde rente, dus reëel gezien komt er nog wel wat bij.

GVE zakelijk is verantwoordelijk voor meer dan de helft van de afschrijvingen maar slechts 1/5 van de ontvangen rente, maar dat is mijn oudste portefeuille die ik vrij agressief heb opgebouwd in het begin (2015-2017).

[ Bericht 4% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 27-05-2026 20:32:37 ]
pi_220901020
quote:
14s.gif Op woensdag 27 mei 2026 20:27 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Overall kom ik op 5% afschrijving van de ontvangen rente en daar ben ik zeer tevreden mee. Ik reken wel alleen afschrijvingen op de hoofdsom en niet op gederfde rente, dus reëel gezien komt er nog wel wat bij.
Dat is zeker iets om tevreden mee te zijn. Over de afgelopen 12 jaar zit ik overall dus gewogen gemiddeld op 9% afschrijving van de ontvangen rente, dat loopt heel langzaam terug omdat het aantal projecten erg groot is.

Maar voor dit jaar is de afschrijving zelfs negatief omdat er bedragen zijn ontvangen die ik reeds afgeschreven had in de boekhouding (zoals MAX bijvoorbeeld). Misschien waardeer ik in zijn algemeenheid wat te conservatief maar ik heb liever dat het achteraf meevalt. Meestal is dat ook zo. Maar in de beginjaren was zo'n bericht van GvE of KOM direct aanleiding om maar af te schrijven want je wist gewoon dat het niet goed zou komen. Dat is nu heel anders. Bij Collin bijvoorbeeld zijn er wel wat probleemgevallen maar in theorie kan het in alle gevallen nog deels of geheel goedkomen met enig geduld. Daar boek ik dan een gedeeltelijke voorziening op.
Pecunia non olet
pi_220901066
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2026 17:06 schreef Fredericm het volgende:
Paloma Duits project bij collin.
9% rente. Doel funding nieuwbouw project waar geen hypotheek op gegeven wordt.
Wel ruime dekking op andere projecten.
Loopt snel al voor 85% vol
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tnx :) maar voor 14 maandjes rente wil ik liever niet het risico lopen dat het een Kliedermannetje blijkt te zijn.
100 miljoen bezitten maar voor 2 miljoen moeten lenen via CF in het buitenland. :6
Pecunia non olet
pi_220901240
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 20:42 schreef obligataire het volgende:

[..]
Tnx :) maar voor 14 maandjes rente wil ik liever niet het risico lopen dat het een Kliedermannetje blijkt te zijn.
100 miljoen bezitten maar voor 2 miljoen moeten lenen via CF in het buitenland. :6
Ik laat hem lopen.

Precies wat je zegt: ze bezitten voor 100 miljoen, maar moeten vervolgens 2 miljoen lenen via CF. Een van de onderpanden is een golfbaan, en dat lijkt mij niet bepaald courant.

Daarnaast weet je natuurlijk ook niet of de andere aandeelhouder inmiddels druk heeft gezet of een ultimatum heeft gesteld om het geld in te brengen.
pi_220901483
Zit er bij SIG nog verschil in risico tussen projecten van dezelfde leningnemer, zoals bijvoorbeeld Kampen Oudestraat 202…?
pi_220901904
Anna Skipper, update GvE. Tsja teveel gunfactor, te weinig gezond verstand gebruikt. 't Mens is met de noorderzon vertrokken.

* * * Vertrouwelijk * * * Veenendaal, 27 mei 2026
Beste investeerder,
U investeert in het project A.M. Skipper met leningnummer 10823.
Het dossier is sinds 2018 in behandeling geweest bij de deurwaarder. In deze periode zijn er geen
bedragen geīncasseerd en is vastgesteld dat de geldnemer geen verhaal biedt.
De deurwaarder heeft aangegeven dat voortzetting van de behandeling niet langer verantwoord is.
De combinatie van het ontbreken van verhaalsmogelijkheden en de duur van het traject maakt dat
verdere maatregelen niet zinvol zijn.
Het dossier is daarom gesloten. Deze beslissing is genomen om te voorkomen dat er voor
investeerders onnodige kosten of verdere vertragingen ontstaan.
Pecunia non olet
pi_220903866
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 22:18 schreef obligataire het volgende:
Anna Skipper, update GvE. Tsja teveel gunfactor, te weinig gezond verstand gebruikt. 't Mens is met de noorderzon vertrokken.

* * * Vertrouwelijk * * * Veenendaal, 27 mei 2026
Beste investeerder,
U investeert in het project A.M. Skipper met leningnummer 10823.
Het dossier is sinds 2018 in behandeling geweest bij de deurwaarder. In deze periode zijn er geen
bedragen geīncasseerd en is vastgesteld dat de geldnemer geen verhaal biedt.
De deurwaarder heeft aangegeven dat voortzetting van de behandeling niet langer verantwoord is.
De combinatie van het ontbreken van verhaalsmogelijkheden en de duur van het traject maakt dat
verdere maatregelen niet zinvol zijn.
Het dossier is daarom gesloten. Deze beslissing is genomen om te voorkomen dat er voor
investeerders onnodige kosten of verdere vertragingen ontstaan.
Zuiderzon ze zit op een Griekseiland te genieten van ons geld🥵
pi_220904129
Nieuw project via Collin met een 3e 4e hypotheek:

Maatschap Burgers-Marcellis
¤ 150.000 | 10,0 % rente | 20 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/maatschap-burgers-marcellis-2/

Deze laat ik graag aan andere.

Van het nog openstaande project staat volgens mij geen linkje in de pitch dus bij deze: https://www.collincrowdfund.nl/maatschap-burgers-marcellis/ . Ook heb ik ter info een linkje van een project van 10 jaar geleden (waar ik toen wel in zat): https://www.collincrowdfund.nl/mts-burgers-marcellis/

[ Bericht 24% gewijzigd door Horsemen op 28-05-2026 10:57:26 ]
pi_220904459
Linkje lage rente bij CCF
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_220904539
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 11:22 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje lage rente bij CCF
SPOILER
snap niet dat hij niet even naar een bank gaat zoals de rnhb, is ie als alles klopt in een poep en scheet klaar.
pi_220904579
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 11:29 schreef moedernatuur het volgende:

[..]
snap niet dat hij niet even naar een bank gaat zoals de rnhb, is ie als alles klopt in een poep en scheet klaar.
Misschien omdat banken vreselijk moeilijk doen bij ondernemers. Al ben je aantoonbaar miljonair en heb je maar een ton nodig omdat je vermogen vast zit in beleggingen, je moet een heel circus aan jaarrekeningen etc. optuigen voordat je een akkoord krijgt.
Pecunia non olet
pi_220904783
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 21:26 schreef xander129 het volgende:
Zit er bij SIG nog verschil in risico tussen projecten van dezelfde leningnemer, zoals bijvoorbeeld Kampen Oudestraat 202…?
Als je bedoelt dat er risico-verschillen zitten tussen de 9 projecten vh complex Oudestraat of bijv tussen de 7 projecten Parkstraat Zaandam. In basis niet, voor de realisatie is het eigenlijk alles ontwikkelen & verbouwen & verkopen of niet.
Je kan trachten te kijken om een keuze te maken naar de verhoudingen WOZ, m2, marktwaardes verhuurd onverhuurd voor & na verbouwing, schijfverhoudingen, verkoopprijs Ik tracht mij wel een "beeld" te vormen van de te realiseren appartementen een beetje kijkend naar indeling , ligging, balkon, terras, buitenruimte etc en dan een keuze te maken welke pandjes goed in de sale liggen.
pi_220905710
quote:
14s.gif Op donderdag 28 mei 2026 10:49 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project via Collin met een 3e 4e hypotheek:

Maatschap Burgers-Marcellis
¤ 150.000 | 10,0 % rente | 20 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/maatschap-burgers-marcellis-2/

Deze laat ik graag aan andere.
Me too, pfff wat een schuldenlast. En verliesfinanciering. Ik denk niet dat dit bedrijf het gaat redden. En toch volgeschreven, je snapt het niet.

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 28-05-2026 14:10:03 ]
Pecunia non olet
pi_220905761
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 14:04 schreef obligataire het volgende:

[..]
Me too, pfff wat een schuldenlast. En verliesfinanciering. Ik denk niet dat dit bedrijf het gaat redden. En toch volgeschreven, je snapt het niet.
Tja, 10%.... In één minuutje vol _O-
pi_220905813
quote:
14s.gif Op donderdag 28 mei 2026 14:13 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Het is wachten op de Libelle column over geldzaken.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220905931
quote:
14s.gif Op donderdag 28 mei 2026 14:13 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Die paar euro extra rente gaan het lange wachten op uitwinning niet goedmaken vrees ik.
Pecunia non olet
pi_220906380
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 11:34 schreef obligataire het volgende:

[..]
Misschien omdat banken vreselijk moeilijk doen bij ondernemers. Al ben je aantoonbaar miljonair en heb je maar een ton nodig omdat je vermogen vast zit in beleggingen, je moet een heel circus aan jaarrekeningen etc. optuigen voordat je een akkoord krijgt.
dat is de oude gedachte , dit soort dossiertjes zijn zo makkelijk te fixen als er niks aan de hand is. Heeft niks met jaarrekeningen en moeilijke vragen te maken...
pi_220907432
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 11:40 schreef obligataire het volgende:
Vandaag inleg bevestigd van KOM/woning Vianen. Kan weinig aan misgaan lijkt me. Deel 2 daar denk ik nog over wanneer deze beschikbaar komt.
Ik laat het bij deel 1, mooi rendement met lage kosten . Voor die 2 procent extra ga ik het risico niet lopen. Valt me wel tegen dat deel 1 nog niet vol is.
pi_220907533
Op basis van WOZ waarde zit er nog wel een leuke overwaarde op de woning in Uden ("2e recht" is wel 5e recht volgens kadaster). Inschrijvingen bedragen totaal 264k, WOZ waarde is 686k. Ik pak hem mee.

SPOILER
https://www.kapitaalopmaa(...)ing-Vianen-NB-Deel-2
pi_220907995
quote:
14s.gif Op donderdag 28 mei 2026 18:43 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Op basis van WOZ waarde zit er nog wel een leuke overwaarde op de woning in Uden ("2e recht" is wel 5e recht volgens kadaster). Inschrijvingen bedragen totaal 264k, WOZ waarde is 686k. Ik pak hem mee.
Dat is opmerkelijk, want KOM heeft deze tekst opgenomen in het document met de risicokwalificatie:
SPOILER
Het is al waardeloos dat deze cruciale informatie niet gewoon in de pitch staat (en zelfs niet in de EBI!), maar dit roept ook weer vragen op. Wellicht is ¤150K de openstaande schuld. Desondanks lijkt het een zeer aantrekkelijk project.

Dit lijkt trouwens de tweede keer dat moederlief garant staat. De laatste hypotheekhouder is een Belgische voetbalkeeper.
pi_220908155
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 19:44 schreef Atlas_ het volgende:

[..]
Dat is opmerkelijk, want KOM heeft deze tekst opgenomen in het document met de risicokwalificatie:
SPOILER
Het is al waardeloos dat deze cruciale informatie niet gewoon in de pitch staat (en zelfs niet in de EBI!), maar dit roept ook weer vragen op. Wellicht is ¤150K de openstaande schuld. Desondanks lijkt het een zeer aantrekkelijk project.

Dit lijkt trouwens de tweede keer dat moederlief garant staat. De laatste hypotheekhouder is een Belgische voetbalkeeper.
Jean-Marie? ;)

Ik doe trouwens ook mee aan deel 2.

Ik denk dat 150K openstaand saldo is anders zouden ze het niet 'circa' noemen. Dat maakt het alleen maar beter.
Pecunia non olet
pi_220908182
Ik denk dat deel 2 niet veel meer risico heeft dan deel 1.
pi_220908203
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 19:44 schreef Atlas_ het volgende:

[..]
SPOILER

Ik had die info niet eens gevonden, dank! Het zou kunnen dat er nog inschrijvingen staan die al zijn afgelost. Dat gebeurt vaker, royementen kosten ook geld. Ruime overwaarde in elk geval.
pi_220908219
quote:
14s.gif Op donderdag 28 mei 2026 18:43 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

SPOILER
https://www.kapitaalopmaa(...)ing-Vianen-NB-Deel-2

Het is allemaal niet erg duidelijk omschreven maar op basis van deze gegevens heb ik alsnog ingeschreven voor deel 2. Als het anders blijkt te zijn kan ik mijn investering nog terugtrekken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')