abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220896214
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 08:57 schreef obligataire het volgende:

[..]
Wood*trends: maakt al 2 tot3 jaar verliezen, negatief EV, forse schuldenlast. Kandidaat voor een toekomstige veiling. Heel erg courant lijkt me het onderpand niet en als ik zie dat zelfs leuke huisjes op de veiling onder de WOZ weg gaan dan brand ik hier mijn vingers niet aan.
quote:
14s.gif Op woensdag 27 mei 2026 09:34 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik laat deze ook lopen.
Starter met nog meer schulden dan deze lening, 2e Hypotheek die als hij op de veiling komt vermoedelijk niet voldoende opbrengt. Maar goed, daar krijg je wel 9% voor. Rente/risico in die zin wel oke.
Ik snap dat de veiling gisteren best wel wat indruk heeft gemaakt, terecht. Maar is het niet zo dat als we bij alle historische projecten rekening hadden gehouden met veilingopbrengsten, dat we dan veel meer projecten hadden (moeten) laten lopen wanneer de LTV > 60% lag? Gelukkig is het aantal veilingen erg beperkt gezien het aantal projecten en jazeker, het is iets om in het achterhoofd te houden maar gelukkig loopt het grootste deel van de projecten goed en hoeven we het daar gelukkig niet over een veiling te hebben.
pi_220896247
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 09:49 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
[..]
Ik snap dat de veiling gisteren best wel wat indruk heeft gemaakt, terecht. Maar is het niet zo dat als we bij alle historische projecten rekening hadden gehouden met veilingopbrengsten, dat we dan veel meer projecten hadden (moeten) laten lopen wanneer de LTV > 60% lag? Gelukkig is het aantal veilingen erg beperkt gezien het aantal projecten en jazeker, het is iets om in het achterhoofd te houden maar gelukkig loopt het grootste deel van de projecten goed en hoeven we het daar gelukkig niet over een veiling te hebben.
Er zijn ook niet gek veel leningnemers (gelukkig) die het aan laten komen op een veiling. De opbrengst is vrijwel altijd een stuk lager dan een onderhandse verkoop. Wat dat betreft heeft Kas K. heel erg dom gehandeld.
Zijn portefeuille waren opzich prima courante woningen die echt wel verkocht konden worden buiten de veiling om.
pi_220896287
En de veiling betrof met toestemming van hypotheekgever verhuurde woningen, hetgeen betekent dat de huurcontracten moeten worden nageleefd bij (executie-)verkoop. Dat drukt de prijs uiteraard, want je weet niet eens de actuele huursom en hoe lang het contract nog loopt volgens mij. In de veilingvoorwaarden staat alleen de vermelding van de huursom ten tijde van de hypotheekvestiging.
pi_220896303
quote:

[..]
[..]
Het was natuurlijk wel een beetje een wake up call dat zelfs een project met ogenschijnlijk prima zekerheid op deze manier toch in schade kan resulteren. Zeker bij gestapelde financieringen waar je met 2e of 3e hypotheek als eerste geschoren wordt.

Maar idd, het is sporadisch en op de grote massa maakt het nauwelijks impact op je CF resultaat als je breed gespreid zit.

Denk overigens wel dat de komende jaren in de economie en woningmarkt uitdagender zullen zijn dan de afgelopen hosana jaren.
Pecunia non olet
pi_220896307
Nieuwe non-publieke funding via Collin:

Leningaanvrager: M.C. K@rhof Doel van de lening:
Onroerend goed Leningbedrag: ¤ 550.000 Rente: 8.00 % Looptijd: 60 maanden Leningnummer: 00054018

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
(Staat open!)
pi_220896308
dubbel...al geplaatst door Horsemen
pi_220896361
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 10:06 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het was natuurlijk wel een beetje een wake up call dat zelfs een project met ogenschijnlijk prima zekerheid op deze manier toch in schade kan resulteren. Zeker bij gestapelde financieringen waar je met 2e of 3e hypotheek als eerste geschoren wordt.

Maar idd, het is sporadisch en op de grote massa maakt het nauwelijks impact op je CF resultaat als je breed gespreid zit.

Denk overigens wel dat de komende jaren in de economie en woningmarkt uitdagender zullen zijn dan de afgelopen hosana jaren.
Eens. Wat de komende jaren gaan doen blijft lastig voorspellen. We praten er al jaren over dat de huizenmarkt moeilijker gaat worden, dat er een crisis aan komt, prijzen gaan dalen en noem het maar op. Maar tot nu toe is daar weinig van terecht gekomen, ondanks alle wereld omstandigheden. Ik verwacht zelf ook dat we nog een lastige tijd tegemoet gaan, alleen zie ik dit niet op de korte termijn zo snel gebeuren. Ondanks dat de huizenprijzen beginnen af te vlakken. Wie heeft er hier een glazen bol?
pi_220896410
quote:
14s.gif Op woensdag 27 mei 2026 10:07 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe non-publieke funding via Collin:

Leningaanvrager: M.C. K@rhof Doel van de lening:
Onroerend goed Leningbedrag: ¤ 550.000 Rente: 8.00 % Looptijd: 60 maanden Leningnummer: 00054018

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
(Staat open!)
Is ltv niet hoger dan 100%
pi_220896436
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 10:27 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Is ltv niet hoger dan 100%
Daar hadden we laatst ook al een kleine discussie over bij dat bedrijfspand op GvE. Persoonlijk neig ik ook wat meer naar aankoopbedrag als waarde ipv een of andere opgeblazen taxatie. Misschien is het een lucky buy (maar daar geloof ik nooit zo in) of een aankoop in de familiesfeer.

Ik vraag me wel een beetje af of deze dame optimaal gemotiveerd is om een administratiekantoor te runnen. Dat vraagt nogal wat kennis van boekhouding en fiscaliteit en ik krijg de indruk dat ze meer om haar paardjes geeft. Dat is op zich OK maar ze zal toch echt moeten gaan studeren om de klanten goed te kunnen helpen. Ze zit nu in het onderwijs.
Pecunia non olet
pi_220896480
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 10:35 schreef obligataire het volgende:
Ik vraag me wel een beetje af of deze dame optimaal gemotiveerd is om een administratiekantoor te runnen. Dat vraagt nogal wat kennis van boekhouding en fiscaliteit en ik krijg de indruk dat ze meer om haar paardjes geeft. Dat is op zich OK maar ze zal toch echt moeten gaan studeren om de klanten goed te kunnen helpen.
Dat ze paardensportactiviteiten dezelfde VOF inflikkeren als het administratiekantoor, geeft ook niet al teveel hoop op een goede leermeester.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220896498
quote:

[..]
[..]
Eerlijk gezegd vielen de veilingopbrengsten mij nog niks tegen. De transparantie is ook prima op deze manier en als de opbrengsten uitzonderlijk laag zouden zijn zou je ook zelf nog mee kunnen bieden. Waar ik mij meer zorgen om maak is de hoge kosten van onder meer de curator.
pi_220896519
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 10:35 schreef obligataire het volgende:
Daar hadden we laatst ook al een kleine discussie over bij dat bedrijfspand op GvE. Persoonlijk neig ik ook wat meer naar aankoopbedrag als waarde ipv een of andere opgeblazen taxatie. Misschien is het een lucky buy (maar daar geloof ik nooit zo in) of een aankoop in de familiesfeer.

In dit geval is de aankoop binnen de familiesfeer (het is haar stiefvader).
pi_220896531
quote:
14s.gif Op woensdag 27 mei 2026 10:56 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Eerlijk gezegd vielen de veilingopbrengsten mij nog niks tegen. De transparantie is ook prima op deze manier en als de opbrengsten uitzonderlijk laag zouden zijn zou je ook zelf nog mee kunnen bieden. Waar ik mij meer zorgen om maak is de hoge kosten van onder meer de curator.
Was er al een curator/faillissement in dit geval? of dit dit via reguliere route incassobureau/gerechtsdeurwaarder gegaan? Kosten zullen dan nog steeds hoog zijn, maar misschien iets minder dan via curator.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 27-05-2026 11:31:02 ]
pi_220896592
quote:
7s.gif Op woensdag 27 mei 2026 10:50 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat ze paardensportactiviteiten dezelfde VOF inflikkeren als het administratiekantoor, geeft ook niet al teveel hoop op een goede leermeester.
Ik heb de indruk dat dit pand bedrijfsvermogen was voor stiefpa en dat dit ook een move is om tax vriendelijk het vermogen over te doen gaan naar de volgende generatie. Misschien wordt het kantoor later wel aan een derde overgedragen en hoeft dochter alleen nog maar huur te vangen. Kan ze de hele dag paardrijden en spulletjes op Marktplaats zetten.
Pecunia non olet
pi_220896695
quote:
14s.gif Op woensdag 27 mei 2026 10:03 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
En de veiling betrof met toestemming van hypotheekgever verhuurde woningen, hetgeen betekent dat de huurcontracten moeten worden nageleefd bij (executie-)verkoop. Dat drukt de prijs uiteraard, want je weet niet eens de actuele huursom en hoe lang het contract nog loopt volgens mij. In de veilingvoorwaarden staat alleen de vermelding van de huursom ten tijde van de hypotheekvestiging.
Er was een copy van de huurcontracten beschikbaar bij de info over de panden (in elk geval bij twee waar ik naar gekeken heb) . Dat verbaasde me wel enigszins, want dan heeft òf SIG die contracten al vanaf het begin in bezit gehad òf heeft verhuurder (of huurder?) deze uiteindelijk beschikbaar gesteld. Hoe dan ook, verpanding van de huurpenningen is in dat soort situaties denk ik wel handig, want in zo'n geval kan SIG uiteindelijk de huur zelf incasseren en in elk geval de lopende rente gewoon blijvend worden betaald. Maar zondere nader info zal het zeker drukkend werken op de prijs.
pi_220896716
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 10:15 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Eens. Wat de komende jaren gaan doen blijft lastig voorspellen. We praten er al jaren over dat de huizenmarkt moeilijker gaat worden, dat er een crisis aan komt, prijzen gaan dalen en noem het maar op. Maar tot nu toe is daar weinig van terecht gekomen, ondanks alle wereld omstandigheden. Ik verwacht zelf ook dat we nog een lastige tijd tegemoet gaan, alleen zie ik dit niet op de korte termijn zo snel gebeuren. Ondanks dat de huizenprijzen beginnen af te vlakken. Wie heeft er hier een glazen bol?
Ik verwacht dat niemand een (goede) glazen bol heeft :) Maar zolang er een fors tekort aan woningen is (en blijft) zullen de prijzen naar mijn idee niet echt in een langdurige vrije val terecht kunnen komen. Er zal vast links en rechts wat pijn worden geleden, maar uiteindelijk zal die schade verwacht ik minder groot zijn dan bij een bedrijf met (verlies-)financiering wat vervolgens failliet gaat. Daar blijft vrijwel nooit wat over voor de schuldeisers want opbrengst bodemgoederen gaan eerst naar fiscus die in dat soort situaties meestal ook wel wat te vorderen heeft (en curator pakt ook al snel 10%).
pi_220896981
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 11:34 schreef tnhb het volgende:

[..]
Er was een copy van de huurcontracten beschikbaar bij de info over de panden (in elk geval bij twee waar ik naar gekeken heb) . Dat verbaasde me wel enigszins, want dan heeft òf SIG die contracten al vanaf het begin in bezit gehad òf heeft verhuurder (of huurder?) deze uiteindelijk beschikbaar gesteld. Hoe dan ook, verpanding van de huurpenningen is in dat soort situaties denk ik wel handig, want in zo'n geval kan SIG uiteindelijk de huur zelf incasseren en in elk geval de lopende rente gewoon blijvend worden betaald. Maar zondere nader info zal het zeker drukkend werken op de prijs.
Ik zie het, die stonden er nog niet toen ik de foutief gecopy/paste huurbedragen aan de notaris meldde. De aanwezigheid van de huurcontracten zullen de prijs zeker ten goede zijn gekomen.
pi_220897537
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 01:25 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dan is het nog steeds héél weinig.
Zeker het is 5% van de rente over alle schijven. Voor 1A zal het nog steeds nihil zijn. Bij SiG panden met een lopende exploitatie is de uitdaging vooral om er tussen te komen in de 5-30 seconden die je hebt _O-
pi_220897750
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 13:19 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Zeker het is 5% van de rente over alle schijven. Voor 1A zal het nog steeds nihil zijn. Bij SiG panden met een lopende exploitatie is de uitdaging vooral om er tussen te komen in de 5-30 seconden die je hebt _O-
Begrijpelijk. Zelf doe ik dat niet want ik ben niet zo geïnteresseerd in die bouwprojecten.

Toevallig houd ik al lange tijd statistiek bij van de verhouding tussen afschrijving en ontvangen rente.
Daarbij moet ik wel vermelden dat ik al erg lang aan crowdfunding doe en dat in de beginjaren het uitval % veel hoger was dan tegenwoordig met de hypothecaire zekerheden. Ook heb ik sommige leningen deels voorzien voor uitval. Dat speelt vooral bij Collin nieuw.

Capital Cirdle 16%
Funding Circle Duitsland 27%
Funding Circle Nederland 22%
GVE 16%
HCN 20%
Investormatch 21%
Max Crowdfund 445% ~O>
NLI 17%
Voordegroei 33%
Collin oude porto 9%
Collin lopend 0% (onder voorbehoud van lopende dossiers)
Kapitaal op Maat 43%
NewFunding 0%
SamenInGeld 0% (exclusief de schade van gisteren)
WVJG 0%

Dan is die 5% van SIG nog niet zo slecht :)

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 27-05-2026 20:03:23 ]
Pecunia non olet
pi_220898142
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 12:29 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Ik zie het, die stonden er nog niet toen ik de foutief gecopy/paste huurbedragen aan de notaris meldde.
Dat is helemaal correct, ze vielen mij ook pas deze week op toen ik opnieuw naar de beschikbare info keek.

[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 27-05-2026 16:00:00 ]
pi_220898850
sig (Ilyas)

De looptijd van het project Schiedamseweg 119A 02 in Rotterdam loopt af op 27 mei 2026. De projecteigenaar heeft ons geïnformeerd dat hij zich momenteel in de afrondende fase bevindt van een herfinanciering bij een andere partij. Wij hebben inzage gehad in door de projecteigenaar aangeleverde documentatie waaruit dit blijkt.

Op dit moment wachten wij op nadere berichtgeving van de notaris omtrent het opvragen van de aflosnota. Wij houden investeerders uiteraard op de hoogte van de voortgang en hopen dat het project vervolgens zo spoedig mogelijk wordt afgelost.

Vanaf 27 mei 2026 tot en met de daadwerkelijke aflossingsdatum van dit project zal de projecteigenaar een dubbele dagrente betalen. Deze dubbele dagrente wordt aan investeerders verrekend bij de uiteindelijke eindaflossing.
pi_220899658
Paloma Duits project bij collin.
9% rente. Doel funding nieuwbouw project waar geen hypotheek op gegeven wordt.
Wel ruime dekking op andere projecten.
Loopt snel al voor 85% vol
SPOILER

[ Bericht 12% gewijzigd door Fredericm op 27-05-2026 17:31:41 ]
pi_220899848
For whom it may concern zoals ze mooi in het Engels zeggen, een statusupdate van wat CRE projecten.

SPOILER
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220900098
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 13:36 schreef obligataire het volgende:

[..]
Begrijpelijk. Zelf doe ik dat niet want ik ben niet zo geïnteresseerd in die bouwprojecten.

Toevallig houd ik al lange tijd statistiek bij van de verhouding tussen afschrijving en ontvangen rente.
Daarbij moet ik wel vermelden dat ik al erg lang aan crowdfunding doe en dat in de beginjaren het uitval % veel hoger was dan tegenwoordig met de hypothecaire zekerheden. Ook heb ik sommige leningen deels voorzien voor uitval. Dat speelt vooral bij Collin nieuw.

Capital Cirdle 16%
Funding Circle Duitsland 27%
Funding Circle Nederland 22%
GVE 16%
HCN 20%
Investormatch 21%
Max Crowdfund 445% ~O>
NLI 17%
Voordegroei 33%
Collin oude porto 9%
Collin lopend 0% (onder voorbehoud van lopende dossiers)
Kapitaal op Maat 43%
NewFunding 0%
SamenInGeld 0% (exclusief de schade van gisteren)

Dan is die 5% van SIG nog niet zo slecht :)
Ik denk dat we elkaar verkeerd begrepen want ik ben ook geen fan van ontwikkelingsprojecten :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')