abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 21 mei 2026 @ 11:03:16 #101
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220853465
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 10:52 schreef Basp1 het volgende:
Beste hanca ik heb het bewust over zorgbehoevende ouderen dat jij steeds een groep vitale ouderen ook in het argumentatie betrekt maakt het nogal een vreemde discussie.

Dat er onder de bevolking geen behoefte is, dan krijgen we dadelijk nog torentje redenaties van jou dat we maar voor iedereen in Nederland een vrijstaand huis met veel vrije ruimte moeten gaan bouwen want dat wil iedereen.. :')
niet iedereen die als oudere graag gecontroleerd sociaal wil wonen is hulp behoevend, das een belediging he
https://www.telegraaf.nl/(...)e-plek/64052095.html

https://www.langleventhuisflats.nl/
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220853473
Ook genoeg gelijkvloers bouwen is niet genoeg.

Ouderen die niet naar zorginstellingen willen
Wijkzorg die qua capaciteit niet voldoende is
Overheid die er geen geld aan wil besteden.

Wat gaat er gebeuren? Oudjes krijgen hun zin en blijven thuis en als t kaartenhuis instort komt de mantelzorg op de familie neer.

Die dat niet willen
En hun werkgevers ook niet

Het gaat hier helemaal vastlopen in Nederland. Qua wonen, qua zorg, qua energie, qua alles
  donderdag 21 mei 2026 @ 11:07:47 #103
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220853486
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 09:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Mensen die hier komen werken met een werkvergunning zijn dan ook gewoon welkom en zelfs heel erg nodig. Geen probleem voor Europa dus, eerder voor Afrika omdat het de beter opgeleiden zijn die dit kunnen doen.
Het is wel beter nu dan vorig jaar ,maar nog steeds erg lastig om te werken voor asielzoekers

quote:
AI-overzicht
Asielzoekers in Nederland mogen onder bepaalde voorwaarden werken. .

De belangrijkste criteria zijn dat zij minimaal 6 maanden in de asielprocedure moeten zitten (de zogenaamde wachttijd) en hun werkgever een tewerkstellingsvergunning (TWV) voor hen aanvraagt.

Daarnaast is er geen beperking meer op het maximale aantal weken dat zij per jaar mogen werken.

Rijksoverheid
Hieronder staan de specifieke voorwaarden en regels op een rij:

Wachttijd: De asielaanvraag moet minimaal 6 maanden in behandeling zijn bij de IND.

Documenten: De asielzoeker moet in het bezit zijn van een geldig W-document (het bewijs van rechtmatig verblijf).
Werkvergunning: De werkgever is verplicht om een TWV aan te vragen bij het UWV.

Geen limiet: Het oude maximum van 24 weken werken per jaar is afgeschaft; asielzoekers mogen nu het hele jaar door werken (mits de vergunning dit toelaat).
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220853492
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 11:02 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Wat een berichtgeving. :')

"Na jarenlange tekorten staan kamers in verpleeghuizen steeds vaker leeg. Precieze cijfers zijn er nog niet, maar de wachtlijsten voor een plek in het verpleeghuis nemen af"

Er staan dus kamers leeg maar er zijn nog wel wachtlijsten voor een plek en geen precieze cijfers en dat moeten we dan serieus nemen.. :s)
Zorgverzekeraars geven al langer aan dat er leegstand is: https://www.zilverenkruis(...)gen-intramurale-zorg

En die wachtlijsten zijn nogal vreemd, er staan mensen ingeschreven die helemaal nog niet willen (zoals een 18 jarige zich vast inschrijft voor een sociale huurwoning) en er staan mensen op de wachtlijst van 2, 3 of zelfs meer verpleeghuizen: https://maxmagazine.nl/ar(...)d-in-verpleeghuizen/

Ook onderzoeken van de laatste maanden wijzen uit, er is leegstand, te veel plek in verpleeghuizen, ouderen willen er niet heen: https://www.ad.nl/binnenl(...)-niet-heen~aeb2f8da/

Zoals VGZ al zegt: verpleeghuizen zijn de zorg van gisteren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  donderdag 21 mei 2026 @ 11:09:55 #105
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220853495
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 11:05 schreef _Lily_ het volgende:

Wat gaat er gebeuren? Oudjes krijgen hun zin en blijven thuis en als t kaartenhuis instort komt de mantelzorg op de familie neer.

Die dat niet willen

Het gaat hier helemaal vastlopen in Nederland. Qua wonen, qua zorg, qua energie, qua alles
Gecontroleerd socaal wonen is prima

bij mijn broer heeft de vader van de WMO schoonmaakster zijn hele zeldzame munten verzameling gestolen
  donderdag 21 mei 2026 @ 11:12:20 #106
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220853502
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 11:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zorgverzekeraars geven al langer aan dat er leegstand is: https://www.zilverenkruis(...)gen-intramurale-zorg

En die wachtlijsten zijn nogal vreemd, er staan mensen ingeschreven die helemaal nog niet willen (zoals een 18 jarige zich vast inschrijft voor een sociale huurwoning) en er staan mensen op de wachtlijst van 2, 3 of zelfs meer verpleeghuizen: https://maxmagazine.nl/ar(...)d-in-verpleeghuizen/

Ook onderzoeken van de laatste maanden wijzen uit, er is leegstand, te veel plek in verpleeghuizen, ouderen willen er niet heen: https://www.ad.nl/binnenl(...)-niet-heen~aeb2f8da/

Zoals VGZ al zegt: verpleeghuizen zijn de zorg van gisteren.
voor verpleeghuizen geeft men geen indicatie meer af , mijn broer zou er dolgraag heen willen

quote:
AI-overzicht
Het klopt dat de regels en toelating voor verpleeghuizen in de loop der jaren zijn veranderd, maar er worden nog altijd indicaties afgegeven.

Hier is een overzicht van hoe de toegang tot verpleeghuizen nu werkt:

Rijksoverheid
+1
Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ): Voor een plek in een regulier verpleeghuis heeft u nog altijd een officiële indicatie nodig via de Wet langdurige zorg (Wlz).

Het CIZ beoordeelt of iemand hieraan voldoet.
Zorgprofielen: De indicatie wordt uitgedrukt in een zogeheten zorgprofiel.

U komt hiervoor in aanmerking als u permanent intensieve zorg of 24-uurs toezicht nodig heeft.

pi_220853506
quote:

Die dat niet willen

Geen mantelzorg willen geven is gewoon geen optie meer. We kunnen niet naar 1 op de 3 medewerkers in de zorg, dus moeten we er inderdaad naar toe dat er veel meer zorg door niet-zorgmedewerkers wordt gegeven. En ja, daar moeten werksituaties aan aangepast worden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220853684
Ik heb het al zo vaak geroepen en herhaal het weer, als je ouderen uit huin grote huizen wil krijgen, moet je het aantrekkelijker maken.

Het is voor het gros veel goedkoper om in hun huis te blijven zitten.

Als ik kijk naar mijn moeder, zou ze ook haar huis niet uit willen. Het is dat gezondheidtechnisch gewoonweg niet meer kan. En ze was gelukkig al heel lang ingeschreven voor de 55+ woningen in haar dorp. Anders had ze geen kant op gekund.
  donderdag 21 mei 2026 @ 11:42:12 #109
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220853801
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 11:31 schreef exode het volgende:
Ik heb het al zo vaak geroepen en herhaal het weer, als je ouderen uit huin grote huizen wil krijgen, moet je het aantrekkelijker maken.

Als ik kijk naar mijn moeder, zou ze ook haar huis niet uit willen. Het is dat gezondheidtechnisch gewoonweg niet meer kan. En ze was gelukkig al heel lang ingeschreven voor de 55+ woningen in haar dorp. Anders had ze geen kant op gekund.
juist en sociaal wonen met een tuin en gemeenschappelijke eet- en praat zaal , dat wil men wel , die heeft stef blok gesloten , want ouderen moesten thuis blijven wonen voortaan in hun veel te grote huizen

https://www.telegraaf.nl/(...)e-plek/64052095.html

https://www.langleventhuisflats.nl/
pi_220853810
quote:

Nou prima toch? Zelfvoorzienendheid is een pijler waar de maatschappij op draait.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220853820
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 11:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Geen mantelzorg willen geven is gewoon geen optie meer.
:')

Mijn pa woont op 2 uur reizen van mij dus mantelzorg als hij dat nodig gaat hebben als serieuze optie zien is ook nogal bizar in de wereld der ouderenzorg..
pi_220853821
quote:

Het is voor de samenleving als geheel, veel goedkoper.

De vroegere bejaardenhuizen zijn o.a. weer opgevuld met GGZ-cliënten die intramuraal te veel kostten en nu wegkwijnen in een bejaardenhokje.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220853825
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 11:01 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
je bedoelt van diegenen die op vakantie gaan met hun 3 kinderen naar Opa en Oma en inmiddels weer terug zijn
[..]

Ligt Syrië in Afrika?
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220853826
Kunnen die AI-overzichten achterwege gelaten worden? Ze worden hier als feit neergezet en zijn dat natuurlijk helemaal niet. Het vertroebelt de discussie
pi_220853830
quote:

Met dank aan de onze overheden die ism de wbvs een total discrepantie tussen huren van dezelfde huizen hebben laten ontstaan..

Ik woon in een flat waar een gedeelte nog sociale huur is toen ik er ook als huurder kwam wonen betaalde ik al 50% meer huur als mensen die er al 20 jaar woonden..
pi_220853844
quote:

Eens. Geen bejaardentehuizen met kleine kamertjes, maar fatsoenlijke gelijkvloerse woningen en flats. Ook niet allemaal geconcentreerd, maar in elke buurt wat, zodat ouderen hun bekende wijk waar ze elke dag een rondje lopen met de hond en aanspraak hebben niet uit hoeven.
pi_220853870
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 11:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens. Geen bejaardentehuizen met kleine kamertjes, maar fatsoenlijke gelijkvloerse woningen en flats. Ook niet allemaal geconcentreerd, maar in elke buurt wat, zodat ouderen hun bekende wijk waar ze elke dag een rondje lopen met de hond en aanspraak hebben niet uit hoeven.
Ja, exact. Mijn moeder is bijna 80 en wil absoluut niet tussen de 'ouwe lijken' wonen. De zeuren alleen maar de hele dag zegt ze. Ik snap dat wel. Je gaat je met de dag beroerder voelen tussen de oude,zieke mensen.

Nu gaat ze in een 55+ appartement wonen tussen de koopwoningen met gezinnen etc. Het complex zelf telt slechts 6 appartementen. Kom daar maar eens tussen.

Maar ze krijgt nu een behoorlijk vermogen en mag vervolgens overal gaan aftikken. Daar zou ze zelf niet voor gekozen hebben, maar het kan niet anders meer.
pi_220853969
quote:

Die dat niet willen

De thuiszorg piept en kraakt nu al. Daar kwam ik achter tijdens de mantelzorg voor mijn moeder. Weinig personeel, veel ziekteuitval, veel verloop in personeel en weinig animo van jongeren om dit werk te gaan doen.

Ik denk serieus dat ik budget vrij zal moeten houden om zorg in te huren als het bij mij zover komt.
pi_220853995
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 11:57 schreef exode het volgende:

[..]
Ja, exact. Mijn moeder is bijna 80 en wil absoluut niet tussen de 'ouwe lijken' wonen. De zeuren alleen maar de hele dag zegt ze. Ik snap dat wel. Je gaat je met de dag beroerder voelen tussen de oude,zieke mensen.

Nu gaat ze in een 55+ appartement wonen tussen de koopwoningen met gezinnen etc. Het complex zelf telt slechts 6 appartementen. Kom daar maar eens tussen.

Maar ze krijgt nu een behoorlijk vermogen en mag vervolgens overal gaan aftikken. Daar zou ze zelf niet voor gekozen hebben, maar het kan niet anders meer.
Dat mensen die uit puur geluk vermogend werden (hun stenen werden meer waard, daar deden ze zelf niks voor) daar vervolgens belasting over mogen afdragen of mee mogen betalen in hun kosten heb ik geen enkel probleem mee. Ik snap ook niet goed waarom een 80 jarige, wiens kinderen waarschijnlijk ook 50+ zijn, daar wel problemen mee zou hebben.
pi_220854179
quote:

Die dat niet willen

En dat heeft maar 1 oorzaak. Namelijk dat er veel te veel mensen zijn.
pi_220854365
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 12:33 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
En dat heeft maar 1 oorzaak. Namelijk dat er veel te veel mensen zijn.
Nee teveel verwende mensen die alles willen en tegelijkertijd ook nog voor een dubbeltje op de eerste rang erbij..

Als we bijvoorbeeld naar andere verstedelijkte gebieden in alleen al europa kijken zien we dat veel meer mensen daar in relatief kleine appartementen wonen, hier willen de meesten een huis met tuin dichtbij het centrum van de stad en graag sociale huur voor 690 euro per maand...
  donderdag 21 mei 2026 @ 12:54:41 #122
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220854435
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2026 11:48 schreef Doedezemaar het volgende:
Kunnen die AI-overzichten achterwege gelaten worden? Ze worden hier als feit neergezet en zijn dat natuurlijk helemaal niet. Het vertroebelt de discussie
dat gereutel uit jouw onderbuik zijn dat feiten??

als jij een fout in kunt ontdekken dan hoor ik het graag

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 21-05-2026 13:25:36 ]
pi_220854448
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 12:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Nee teveel verwende mensen die alles willen en tegelijkertijd ook nog voor een dubbeltje op de eerste rang erbij..

Als we bijvoorbeeld naar andere verstedelijkte gebieden in alleen al europa kijken zien we dat veel meer mensen daar in relatief kleine appartementen wonen, hier willen de meesten een huis met tuin dichtbij het centrum van de stad en graag sociale huur voor 690 euro per maand...
Het gaat niet alleen over wonen. Ook over zorg, onderwijs, sport, alles wat nodig is voor de mensen. Er zijn gewoon veel te veel mensen.
  donderdag 21 mei 2026 @ 12:57:56 #124
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220854456
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 12:57 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Het gaat niet alleen over wonen. Ook over zorg, onderwijs, sport, alles wat nodig is voor de mensen. Er zijn gewoon veel te veel mensen.
ja maar wat doe je eraan , voorlopig komen er nog 2 miljard bij
en de geneeskunde die staat niet stil

https://www.populationpyramid.net/world/2024/
pi_220854471
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 12:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja maar wat doe je eraan

https://www.populationpyramid.net/world/2024/
Proberen dat te beperken? Minder mensen toelaten, ook minder arbeidsmigranten. Subsidies voor fokken verminderen. Geen kindgebonden budget, kinderbijslag etc.?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')