abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 20 mei 2026 @ 11:04:55 #1
5428 crew  miss_sly
pi_220845910
Huizenprijzen stijgen dit jaar beperkt

Ontwikkeling huizenprijzen

Ontwikkeling hypotheekrente
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220845929
quote:
7s.gif Op woensdag 20 mei 2026 11:04 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Daar lijken hypotheekverstrekkers toch minder happig op te zijn. Het gebeurt sowieso niet automatisch, maar het kan wel worden aangevraagd. Kleine kans dat ze er dan in mee gaan, overigens.
6 jaar geleden is niet eens aan me gevraagd of ik dat zou willen, volgens mij. Het werd automatisch aangeklikt. Zou het in die 6 jaar zo hard veranderd zijn dat het nu nauwelijks meer een optie is?

Kan me wel voorstellen dat het van je leeftijd af hangt, trouwens. Maar nu over 30 jaar ben ik nog niet eens pensioengerechtigd...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator woensdag 20 mei 2026 @ 11:09:29 #3
5428 crew  miss_sly
pi_220845933
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 11:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
6 jaar geleden is niet eens aan me gevraagd of ik dat zou willen, volgens mij. Het werd automatisch aangeklikt. Zou het in die 6 jaar zo hard veranderd zijn dat het nu nauwelijks meer een optie is?

Kan me wel voorstellen dat het van je leeftijd af hangt, trouwens. Maar nu over 30 jaar ben ik nog niet eens pensioengerechtigd...
Het heeft te maken met de gewijzigde regels omtrent aflossingsvrije hypotheken.
Wij zijn nu bezig met een nieuw huis en er is echt een en ander veranderd in zes jaar.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220845977
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 09:46 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is al wat ik zo absurd vind sinds 2013: een starter moet in 30 jaar aflossen om recht op aftrek te hebben en houden, en tegelijkertijd mag een enorme groep nog de rente op aflossingsvrije hypotheken aftrekken.
De starters worden al 13 jaar stevig aangepakt ten gunste van degenen die al tig jaar het systeem dusdanig misbruikt hadden dat het systeem onhoudbaar werd.
Maar dat is toch op veel meer vlakken zo? Pensioenleeftijd is er ook zo een. Vaak weet men al heel lang vantevoren dat iets een probleem zal worden, maar schuiven politici dergelijke lastige beslissingen telkens vooruit (afschaffen HRA, aanpassen pensioenleeftijd, aanpakken stikstof, etc). Uiteindelijk is de volgende generatie gewoon de pineut elke keer.
  woensdag 20 mei 2026 @ 11:36:58 #5
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220846090
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 11:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Maar dat is toch op veel meer vlakken zo? Pensioenleeftijd is er ook zo een. Vaak weet men al heel lang vantevoren dat iets een probleem zal worden, maar schuiven politici dergelijke lastige beslissingen telkens vooruit (afschaffen HRA, aanpassen pensioenleeftijd, aanpakken stikstof, etc). Uiteindelijk is de volgende generatie gewoon de pineut elke keer.
ik was net te laat voor de FPU (Flexibele Pensionering en Uittreding) anders had ik met 55 jaar met pensioen gekund , sneu he
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220846152
Een goede stap zou zijn om vanaf 2031 geen HRA meer te doen voor aflossingsvrije hypotheken. Danwel een versnelde afbouw als dit een te grote stap in 1x is. Iets vergelijkbaars als met 2013 dus. Waarom doen ze dat niet gewoon? En dan in 2040 verder kijken
pi_220846794
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 11:46 schreef _Lily_ het volgende:
Een goede stap zou zijn om vanaf 2031 geen HRA meer te doen voor aflossingsvrije hypotheken. Danwel een versnelde afbouw als dit een te grote stap in 1x is. Iets vergelijkbaars als met 2013 dus. Waarom doen ze dat niet gewoon? En dan in 2040 verder kijken
Dat hebben ze natuurlijk gedaan door geen HRA meer te doen voor nieuwe aflossingsvrije hypotheken, over een paar decennia zijn ze dan allemaal weg.

Nu ineens voor alle aflossingsvrije hypotheken de HRA volledig afschaffen gaat mensen in problemen brengen, dat lijkt me geen goed idee. Afbouwen wel, maar wat mij betreft bouwen ze de HRA dus af voor alle hypotheken. Elk jaar het percentage waar je de hypotheek tegen kunt aftrekken 1 of 1,5 procentpunt naar beneden (deden ze tussen 2020 en 2023 ook, zonder problemen) en je hebt over pakweg 15 tot 20 jaar zo'n lage aftrek over dat je hem probleemloos volledig af kunt schaffen. Is wel lange termijn, maar dat moet nou eenmaal als je het over huizenmarkt hebt om schokken te voorkomen.
Als je sneller wil kun je misschien ook 2 procentpunt doen, over 9 jaar zit het dan al onder de 10%.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  woensdag 20 mei 2026 @ 12:56:57 #8
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220846835
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 12:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
) en je hebt over pakweg 15 tot 20 jaar zo'n lage aftrek over dat je hem probleemloos volledig af kunt schaffen.
met de wet Hillen weg is dat dan over 10 jaar al het geval
beter doet met het EWF verhogen en de wet Hillen in een keer stoppen, dan kan de starter nog iets langer HRA krijgen

[ Bericht 24% gewijzigd door michaelmoore op 20-05-2026 13:24:50 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220846907
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 11:36 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik was net te laat voor de FPU (Flexibele Pensionering en Uittreding) anders had ik met 55 jaar met pensioen gekund
Maar verklap het publiek dan ook met welke leeftijd jij wel al hebt kunnen stoppen.

Ik ga ervan uit dat ik tot mijn 70e moet werken elk jaar minder zal meegenomen zijn..
pi_220846938
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 12:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat hebben ze natuurlijk gedaan door geen HRA meer te doen voor nieuwe aflossingsvrije hypotheken, over een paar decennia zijn ze dan allemaal weg.

Nu ineens voor alle aflossingsvrije hypotheken de HRA volledig afschaffen gaat mensen in problemen brengen, dat lijkt me geen goed idee.
Dat lijkt me juist een heel goed idee laat een groep die jarenlang wel de lusten had maar geen lasten maar bloeden.. Het is te bizar voor woorden dat er een subgroep is die 30 jaar lang wel wist hoeveel ze met deze constructie maximaal konden aftrekken maar zogenaamd als een struisvogel niet wisten dat er ooit een einde aan dit sprookje kwam..
pi_220847169
Precies, 2031 gewoon kappen met HRA voor hypotheken die niet aflossingsvrij zijn. Lost direct een deel van de discussie over hoe het dan verder moet op.
De mensen voor wie dat een probleem gaat opleveren hebben al decennia boven hun stand geleefd kennelijk. Moeten we die dan nu nog zielig gaan vinden omdat ze eindelijk gewoon zelf de kosten van hun luxe leventje moeten gaan dragen? Je hebt het over mensen die voor omgerekend minder dan een ton in Euro's zelfs in de Randstad een prima gezinshuis konden kopen. HRA op een hypotheek van een ton is nog geen 40% van nog geen 4000 euro aan rente, ofwel netto 120 euro per maand. Als dat problemen oplevert...

Daarnaast is het in ons belastingstelsel nog altijd zo dat je zelf moet kunnen aantonen op welke aftrekposten je recht hebt. Dus zul je zelf moeten gaan aantonen dat de hypotheken netjes in 30 jaar worden afgelost om nog HRA te kunnen ontvangen.
pi_220847252
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:09 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dat lijkt me juist een heel goed idee laat een groep die jarenlang wel de lusten had maar geen lasten maar bloeden.. Het is te bizar voor woorden dat er een subgroep is die 30 jaar lang wel wist hoeveel ze met deze constructie maximaal konden aftrekken maar zogenaamd als een struisvogel niet wisten dat er ooit een einde aan dit sprookje kwam..
Laten bloeden win je ook niks mee…. Maybe dan verordonneren dat mensen samen met hun hypotheekverstrekker een betaalregeling oid kunnen krijgen. Of de bank ontvangt maar wat minder rente. Of wat overwaarde opeten
pi_220847258
Maar nu ik dit zo typ
Alsof de vvd daar ooit akkoord mee gaat.

2031 komt eraan (waarbij veel 30-jarige termijnen verstrijken) en de kans is groot dat ze het gewoon zo laten of doorschuiven naar een volgend kabinet
pi_220847341
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:09 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Je kon zoals ik meldde gewoon 14 jaar geleden nog (deels) aflossingsvrije hypotheken afsluiten, je bent dus enorm aan het generaliseren. En mensen uit rancune in de problemen brengen is altijd een slecht idee.
pi_220847370
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:45 schreef Ivo1985 het volgende:
HRA op een hypotheek van een ton is nog geen 40% van nog geen 4000 euro aan rente, ofwel netto 120 euro per maand. Als dat problemen oplevert...
Je hebt blijkbaar geen flauw benul, dat is voor mensen het verschil tussen wel of niet kunnen sparen. Het aantal mensen dat meer dan 100 euro per maand kan sparen is gering, ook met een koophuis.
pi_220847412
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je kon zoals ik meldde gewoon 15 jaar geleden nog deels aflossingsvrije hypotheken afsluiten, je bent dus enorm aan het generaliseren. En mensen uit rancune in de problemen brengen is altijd een slecht idee.
Mensen die altijd door de neoliberale golf het onderste uit de kan willen hebben en we daar nu nog mee doorgaan met faciliteren dezelfde mensen die graag wel alle ander sociale voorzieningen uitgekleed zien worden in onze maatschappij. :')

Het is niet uit rancune maar gewoon uit voortschrijdend inzicht waarbij een Balkenende dan zou zeggen even wat zuur voor deze groep daarna komt het zoet.

Ik heb me altijd al afgezet tegen deze bizarre hypotheek constructie. In mijn zwart wit wereld betaal je gewoon je hypotheek af ipv met het "bespaarde" geld te gaan speculeren en of onzinnige dingen te consumeren.
pi_220847417
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je hebt blijkbaar geen flauw benul, dat is voor mensen het verschil tussen wel of niet kunnen sparen. Het aantal mensen dat meer dan 100 euro per maand kan sparen is gering, ook met een koophuis.
Ben je dan niet tijdens het afsluiten van je hypotheek flink over de max heengegaan van wat je eigenlijk kunt dragen?
pi_220847424
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:30 schreef Toefjes het volgende:

[..]
Ben je dan niet tijdens het afsluiten van je hypotheek flink over de max heengegaan van wat je eigenlijk kunt dragen?
Of de omstandigheden in je leven zijn veranderd.
pi_220847433
quote:

[..]
Als na zoveel jaren huizenbezit die 100 euro nog steeds het verschil is tussen wel of niet kunnen sparen terwijl je op die hypotheek van een ton ook al jarenlang geen cent aflossing betaalt, dan is dat boven je stand leven.
Zelfs met een minimumloon anno 2026 moet je dat nog kunnen dragen.

En ja, tussentijds je hypotheek verhogen voor verbouwingen etc terwijl je kennelijk geen cent hebt op te sparen of af te lossen ondanks bizar lage maandlasten valt ook onder "boven je stand leven".
pi_220847447
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:33 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Als na zoveel jaren huizenbezit die 100 euro nog steeds het verschil is tussen wel of niet kunnen sparen terwijl je op die hypotheek van een ton ook al jarenlang geen cent aflossing betaalt, dan is dat boven je stand leven.
Zelfs met een minimumloon anno 2026 moet je dat nog kunnen dragen.
Als je dat zegt heb je echt geen benul. Laatst hier een onderzoek bij de voetselbank, 20-30% van de mensen daar had een koophuis. Omstandigheden kunnen wisselen. En dan kan je als overheid zo iemand niet financieel onder de bus gooien.
  woensdag 20 mei 2026 @ 14:38:05 #21
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220847455
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je dat zegt heb je echt geen benul.
Laatst hier een onderzoek bij de voetselbank, 20-30% van de mensen daar had een koophuis.
Omstandigheden kunnen wisselen.
En dan kan je als overheid zo iemand niet financieel onder de bus gooien.
voetsel met een d

voet is met een T
pi_220847456
quote:

[..]
AI zegt toch echt dat 71% van onze huishoudens kan sparen..

Verder heeft iedereen die al minstens 13 jaar een huis met aflossingsvrije hypotheek heeft een flinke inflatiegolf (38%) meegemaakt waardoor hun woonlasten relatief flink verminderd zijn in deze looptijd, als ze dan nu nog niet die 100 euro per maand zouden kunnen sparen is er iets grondige mis met hun financieel inzicht.
pi_220847459
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je dat zegt heb je echt geen benul. Laatst hier een onderzoek bij de voetselbank, 30% van de mensen daar had een koophuis.
Die 30% zegt niets over de groep waar we het hier over hebben, de groep die aflossingsvrij in de vroege zero's of eerder een huis gekocht heeft en dan een hypotheekrente van 300-350 euro per maand niet zou kunnen betalen als de HRA wegvalt.
  woensdag 20 mei 2026 @ 14:39:33 #24
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220847465
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:38 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Die 30% zegt niets over de groep waar we het hier over hebben, de groep die aflossingsvrij in de vroege zero's of eerder een huis gekocht heeft en dan een hypotheekrente van 300-350 euro per maand niet zou kunnen betalen als de HRA wegvalt.
ga weg joh

en wel naar de wintersport
pi_220847468
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:39 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ga weg joh

en wel naar de wintersport
Volgens mij reageer je op de verkeerde.
pi_220847488
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Of de omstandigheden in je leven zijn veranderd.
Ik zelf ben 30 jaar geleden begonnen met kopen. Toen al speelde er een discussie omtrent de hypotheekrente aftrek. Iedereen die een klein beetje na kan denken weet dat bij een slechte verkiezingsuitslag het gedaan is met het feest.

Als je jezelf helemaal afhankelijk maakt van de grillen in den Haag en het gaat fout, dan is het je eigen verantwoordelijkheid.
pi_220847525
quote:

[..]
Over hoeveel % van de huishoudens hebben we het hier? Huishoudens met een koophuis wel te verstaan. Want eerlijk gezegd geloof ik er niet zo veel van dat slechts een geringe groep met een koophuis meer dan 100 euro per maand overhoud.
pi_220847785
Ik zal wel verketterd worden, maar 30% van onze hypotheek is een aflossingsvrije hypotheek. Afgesloten in 2007. (ik zei eerder 2008, maar het is gewoon 2007 :@ )
We kregen ook banksparen aangeboden destijds bedenk ik me nu, was ook een shitzooi daarna.
1 voordeel voor de maatschappij, de rente is maar 1,1% op dit deel van de hypotheek, dus de HRA is niet zo hoog.
We konden toen ook heel makkelijk een bouwdepot afsluiten zonder enkele onderbouwing. En huizen stonden lang te koop. Wat een tijd.

Wel lossen wij sinds dit jaar zelf af op deze hypotheek.

We hebben 1,5 jaar geleden onze hypotheek verhoogd vanwege een verbouwing en toen heb ik het voorgelegd of we er iets mee konden doen maar dan ging de rente naar 3,8% voor dat deel.
Sorry, maar dan zou ik toch idioot zijn om dat te doen?

Overigens kunnen we het zonder HRA prima dragen, de gehele hypotheek, bewuste keuze met kopen destijds.
  woensdag 20 mei 2026 @ 16:30:29 #29
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220848280
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:38 schreef Basp1 het volgende:

[..]
AI zegt toch echt dat 71% van onze huishoudens kan sparen..

Verder heeft iedereen die al minstens 13 jaar een huis met aflossingsvrije hypotheek heeft een flinke inflatiegolf (38%) meegemaakt waardoor hun woonlasten relatief flink verminderd zijn in deze looptijd, als ze dan nu nog niet die 100 euro per maand zouden kunnen sparen is er iets grondige mis met hun financieel inzicht.
Dat niet alleen: iedereen met een aflossingsvrije hypotheek had de mogelijkheid deze om te zetten in annuïtair of lineair toen de rente in 2020-2021 bizar laag was, met 1,5%
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 20 mei 2026 @ 16:32:59 #30
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220848311
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je dat zegt heb je echt geen benul. Laatst hier een onderzoek bij de voetselbank, 20-30% van de mensen daar had een koophuis. Omstandigheden kunnen wisselen. En dan kan je als overheid zo iemand niet financieel onder de bus gooien.
Wat natuurlijk nog niet veel zegt.
Het gegeven dat 20-30% van de mensen bij de voedselbank een koophuis had, zegt niets over hoeveel procent van de mensen met een koopwoning (meer dan ¤ 100 pet maand) kan sparen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 20 mei 2026 @ 16:37:30 #31
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220848352
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 15:41 schreef exode het volgende:
Ik zal wel verketterd worden, maar 30% van onze hypotheek is een aflossingsvrije hypotheek. Afgesloten in 2007. (ik zei eerder 2008, maar het is gewoon 2007 :@ )
We kregen ook banksparen aangeboden destijds bedenk ik me nu, was ook een shitzooi daarna.
1 voordeel voor de maatschappij, de rente is maar 1,1% op dit deel van de hypotheek, dus de HRA is niet zo hoog.
We konden toen ook heel makkelijk een bouwdepot afsluiten zonder enkele onderbouwing. En huizen stonden lang te koop. Wat een tijd.

We hebben 1,5 jaar geleden onze hypotheek verhoogd vanwege een verbouwing en toen heb ik het voorgelegd of we er iets mee konden doen maar dan ging de rente naar 3,8% voor dat deel.

Overigens kunnen we het zonder HRA prima dragen, de gehele hypotheek, bewuste keuze met kopen destijds.
In feite stel je dus dat het eigenlijk niet uitmaakt of je nog recht op HRA zou hebben voor het aflossingsvrije deel?
Dat proef ik immers ook uit de "¤ 300 HRA voor een heel jaar" opmerking van een ander.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_220848398
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 16:37 schreef Leandra het volgende:

[..]
In feite stel je dus dat het eigenlijk niet uitmaakt of je nog recht op HRA zou hebben voor het aflossingsvrije deel?
Dat proef ik immers ook uit de "¤ 300 HRA voor een heel jaar" opmerking van een ander.
Voor ons niet nee, wij eten dan geen boterham minder. Maar ik kan niet in de portemonnee van anderen kijken. Ik denk dat een hoop mensen destijds alleen konden kopen door het deels aflossingsvrij te doen. De rente was destijds ook een stuk hoger: 5%.
  woensdag 20 mei 2026 @ 16:52:18 #33
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220848432
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 16:46 schreef exode het volgende:

[..]
Voor ons niet nee, wij eten dan geen boterham minder. Maar ik kan niet in de portemonnee van anderen kijken. Ik denk dat een hoop mensen destijds alleen konden kopen door het deels aflossingsvrij te doen. De rente was destijds ook een stuk hoger: 5%.
Ja, en dan nam je tegen een hoog percentage 20 jaar vast?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_220848463
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 16:52 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, en dan nam je tegen een hoog percentage 20 jaar vast?
Geen idee wat anderen deden, wij 10 jaar vast destijds. Bij de verhuizing in 2017 pasten ze de rente naar beneden aan.
pi_220848506
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 16:58 schreef exode het volgende:

[..]
Geen idee wat anderen deden, wij 10 jaar vast destijds. Bij de verhuizing in 2017 pasten ze de rente naar beneden aan.
Jou usernaam heeft iets weg van iemand die hier vele jaren geleden in het huizen topic rond hing en het constant over tot de oogbollen gefinancierd had... :o
pi_220848969
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 17:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Jou usernaam heeft iets weg van iemand die hier vele jaren geleden in het huizen topic rond hing en het constant over tot de oogbollen gefinancierd had... :o
Ok, zegt me niets.
pi_220849571
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:45 schreef Toefjes het volgende:

[..]
Ik zelf ben 30 jaar geleden begonnen met kopen. Toen al speelde er een discussie omtrent de hypotheekrente aftrek. Iedereen die een klein beetje na kan denken weet dat bij een slechte verkiezingsuitslag het gedaan is met het feest.

Als je jezelf helemaal afhankelijk maakt van de grillen in den Haag en het gaat fout, dan is het je eigen verantwoordelijkheid.
Nee, het is de verantwoordelijkheid van de overheid om goed om te gaan met zulke dingen. Afbouwen kan, afkappen gewoon niet. Als volksvertegenwoordiger moet je niet alleen naar idealen en ideale situaties kijken, maar ook en vooral naar gevolgen van beleidswijzigingen. Mensen financieel onder de bus gooien kan gewoon niet.
  woensdag 20 mei 2026 @ 19:07:12 #38
511221 Hetekip
Depressief
pi_220849578
Ik moet of nouja wil een bod gaan aanbrengen, op een appartement. Vrienden, ik vind het heel moeilijk dat te doen. Kijk aan de ene kant wil ik kans maken, aan de andere kant wil ik ook niet als een gek gaan overbieden.

Makelaars zijn niet te vertrouwen en ik moet zeggen ik vind de woonmarkt heel rot.

Dus nu twijfel ik, ga ik voor een hoog bod, of hou ik het gewoon lekker rond de vraagprijs? Ik vind het lastig.

Iedereen roept, bied wat het jou waard is, maar ja dat is zo vaag. En hoe moet je dat weten?
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
  woensdag 20 mei 2026 @ 19:09:32 #39
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220849599
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:07 schreef Hetekip het volgende:
Ik moet of nouja wil een bod gaan aanbrengen, op een appartement. Vrienden, ik vind het heel moeilijk dat te doen. Kijk aan de ene kant wil ik kans maken, aan de andere kant wil ik ook niet als een gek gaan overbieden.

Makelaars zijn niet te vertrouwen en ik moet zeggen ik vind de woonmarkt heel rot.

Dus nu twijfel ik, ga ik voor een hoog bod, of hou ik het gewoon lekker rond de vraagprijs? Ik vind het lastig.

Iedereen roept, bied wat het jou waard is, maar ja dat is zo vaag. En hoe moet je dat weten?
heb je een aankoop makelaar??
  woensdag 20 mei 2026 @ 19:10:46 #40
511221 Hetekip
Depressief
pi_220849612
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:09 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
heb je een aankoop makelaar??
Nee maat. Ik ben al gaan kijken, weet ook niet of ik dat nog kan regelen.
pi_220849616
quote:

De woningmarkt is rot. En die laatste vraag is idd moeilijk, maar toch is dat wat je moet doen: bied een bedrag waarbij je denkt 'als het meer wordt, kan het me niet schelen als ik het huis mis loop'. Maar bedenk wel dat je leven niet eindigt met het kopen van een huis, je moet dus geld over houden. Oa voor onderhoud.
  woensdag 20 mei 2026 @ 19:14:05 #42
511221 Hetekip
Depressief
pi_220849635
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
De woningmarkt is rot. En die laatste vraag is idd moeilijk, maar toch is dat wat je moet doen: bied een bedrag waarbij je denkt 'als het meer wordt, kan het me niet schelen als ik het huis mis loop'. Maar bedenk wel dat je leven niet eindigt met het kopen van een huis, je moet dus geld over houden. Oa voor onderhoud.
Ja het is een appartement, dus VvE handelt denk ik het grote gebeuren. Plan van aanpak van VvE ziet ook wel goed uit.

Ik heb wat spaargeld, maar ik kan elke maand meer sparen, woon nu thuis bij pap en mam.

Ik vind het gewoon heel moeilijk, het is zo rot. Ik heb toevallig een huis verkocht, maar dat was een kluswoning en daar ben ik fucked up ongelukkig van geworden. Nu voor altijd een litteken op mijn pols, maar hierdoor is mijn vertrouwen in alle makelaars ook wel weg. Ik heb mijn klushuis verkocht aan een jonger stel, zonder overbieden gezeik. Misschien ben ik gewoon dom.
pi_220849842
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 11:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Pensioenleeftijd is er ook zo een. Vaak weet men al heel lang vantevoren dat iets een probleem zal worden, maar schuiven politici dergelijke lastige beslissingen telkens vooruit (afschaffen HRA, aanpassen pensioenleeftijd, aanpakken stikstof, etc). Uiteindelijk is de volgende generatie gewoon de pineut elke keer.
Precies dat. Mijn vrouw werkte bij justitie en gaf 30 jaar geleden al aan dat we een integratieprobleem hadden en dat dat zou toenemen. Dat "mocht ze niet zeggen want dan ben je racist".

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 20-05-2026 19:44:30 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220849858
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 11:46 schreef _Lily_ het volgende:
Zou prima zijn. Mensen die een aflossingsvrije hypotheek hebben, kunnen dan alsnog op een annuïtaire overstappen. Of geen HRA meer en de schuld in box 3.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 20 mei 2026 @ 19:35:52 #45
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220849863
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:33 schreef blomke het volgende:

[..]
Precies dat. Mijn vrouw werkte bij justitie en gaf 30 jaar geelden al aan dat we een integratieprobleem hadden en zou toenemen. Dat "mocht ze niet zeggen want dan ben je racist".
Die zin zingt in elk hoofd. Niks zeggen want dan zwaait er wat. Dat was in de 80er jaren al.
pi_220849899
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:53 schreef JopieKlaassen het volgende:
Over hoeveel % van de huishoudens hebben we het hier? Huishoudens met een koophuis wel te verstaan. Want eerlijk gezegd geloof ik er niet zo veel van dat slechts een geringe groep met een koophuis meer dan 100 euro per maand overhoud.
Huishoudens met een koophuis zijn vaak mensen die verantwoordelijkheid kunnen dragen, vooruit zien, risico's inschatten en (vooral) zichzelf financieel/economisch/sociaal kunnen bedruipen. Dus ja: denk dat bijna iedereen in een koophuis, na een paar jaar na aankoop, makkelijk honderden in de maand kan sparen; afgezien van ontslag echtscheiding etc.

Denk eerder dat het andersom is: (sociale) huurders die geen 100/maand kunnen sparen door hun onverantwoorde consumentengedrag.
pi_220849905
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 15:41 schreef exode het volgende:

Hulde voor jullie aanpak.
pi_220849911
quote:

Ik ben ook bezig om naar een appartement te gaan uiteindelijk. Het valt me op dat ze langer als voorheen te koop staan. Hoe lang staan vergelijkbare appartementen in de omgeving gemiddeld te koop? Als dat ook even duurt zou ik niet te fanatiek bieden.

En als je het niet weet, dan zsm een aankoopmakelaar regelen. Ik ga het zelf ook doen, de verkoopmakelaar behartigt ook mijn belangen bij de aankoop. Dat geld haal je er echt wel uit als je het zelf niet weet.
pi_220849918
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 16:46 schreef exode het volgende:
Maar ik kan niet in de portemonnee van anderen kijken. Ik denk dat een hoop mensen destijds alleen konden kopen door het deels aflossingsvrij te doen.
Klopt, aflossingsvrij was/is de goedkoopste. Uiteraard parallel een vermogen opbouwend, met beleggen, om na 30 jaar een deel af te lossen.
pi_220849925
quote:

Als je in de buurt woont, wil ik je wel helpen.
pi_220849939
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:42 schreef blomke het volgende:

[..]
Klopt, aflossingsvrij was/is de goedkoopste. Uiteraard parallel een vermogen opbouwend, met beleggen, om na 30 jaar een deel af te lossen.
Ik heb ook zo'n 30% van mijn hypotheekwaarde aflossingsvrij. In 2021 afgesloten dus ik ben goedkoop uit. Heb geen kinderen, dus zou ook niet weten voor wie ik zou moeten aflossen.
pi_220849980
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:44 schreef Toefjes het volgende:

[..]
Ik heb ook zo'n 30% van mijn hypotheekwaarde aflossingsvrij. In 2021 afgesloten dus ik ben goedkoop uit. Heb geen kinderen, dus zou ook niet weten voor wie ik zou moeten aflossen.
Ik los met name af om straks praktisch gratis te wonen. Voor mezelf (en mijn vrouw), dus. Niet voor mijn kinderen.
  woensdag 20 mei 2026 @ 19:52:41 #53
511221 Hetekip
Depressief
pi_220850025
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:43 schreef blomke het volgende:

[..]
Als je in de buurt woont, wil ik je wel helpen.
Ik zit in de regio Limburg.

Vrijdag is de deadline, ik vind het lastig allemaal. Zeker na mijn eerdere ervaring waar ik na overal overboden te worden, voor een opknapper ben gegaan heeft mij mentaal gebroken. Het is denk ik ook weer een stukje vertrouwen herwinnen.
pi_220850028
quote:

Hoe graag wil je het appartement hebben?
Hoeveel ruimte heb je in het budget?
Hoeveel animo verwacht je voor het appartement?
  woensdag 20 mei 2026 @ 19:54:13 #55
511221 Hetekip
Depressief
pi_220850045
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:52 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Hoe graag wil je het appartement hebben?
Hoeveel ruimte heb je in het budget?
Hoeveel animo verwacht je voor het appartement?
Graag
Kan 13 k overbieden. Liever minder.
Redelijk wat animo, maar prijs zit er best stevig in.
pi_220850058
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:52 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Ik zit in de regio Limburg.

Vrijdag is de deadline, ik vind het lastig allemaal. Zeker na mijn eerdere ervaring waar ik na overal overboden te worden, voor een opknapper ben gegaan heeft mij mentaal gebroken. Het is denk ik ook weer een stukje vertrouwen herwinnen.
Noord Holland.

Wat ik me afvraag: wat was het probleem met de kluswoning? Waarom koop je niet in Duitsland??
  woensdag 20 mei 2026 @ 19:57:11 #57
511221 Hetekip
Depressief
pi_220850073
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:55 schreef blomke het volgende:

[..]
Noord Holland.

Wat ik me afvraag: wat was het probleem met de kluswoning? Waarom koop je niet in Duitsland??
Verborgen gebreken. Na een storm had ik veel water in de kelder en dat heeft mij psychologisch een klap gegeven. Ik durfde het niet meer aan.

Ik kan in Duitsland of België kopen, maar dat zijn ook heel vaak opknappers. In Duitsland vind ik het soms ook moeilijk zoeken, België insgelijks. Ze hebben niet zoiets fijns als funda.
pi_220850094
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:57 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Verborgen gebreken. Na een storm had ik veel water in de kelder en dat heeft mij psychologisch een klap gegeven. Ik durfde het niet meer aan.
Topic in K&W openen?
  woensdag 20 mei 2026 @ 20:01:44 #59
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220850116
Wel lekker makkelijk roepen ga de grens over maar dat is toch echt emigreren en dat heeft ook genoeg haken en ogen en behelst meer dan alleen dat huis kopen.
Ik heb je lief mijn hele leven
  woensdag 20 mei 2026 @ 20:09:40 #60
511221 Hetekip
Depressief
pi_220850197
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:59 schreef blomke het volgende:

[..]
Topic in K&W openen?
Nee, ik zag het echt niet meer zitten. Heb het verkocht, en heb er vrede mee, ik heb me bijna van het leven beroofd, litteken op pols zal wel altijd blijven, of geneest nog.
  woensdag 20 mei 2026 @ 20:11:35 #61
511221 Hetekip
Depressief
pi_220850211
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 20:01 schreef laziness het volgende:
Wel lekker makkelijk roepen ga de grens over maar dat is toch echt emigreren en dat heeft ook genoeg haken en ogen en behelst meer dan alleen dat huis kopen.
Op zich, ik heb mijn werk in Nederland en bouw gewoon AOW op. Ik zou het niet erg vinden om in België of Duitsland te wonen. Het is alleen heel onhandig met simkaart in telefoon bijvoorbeeld. Boodschappen doe ik al praktisch gezien in Duitsland en ik spreek ook een aardig woordje Duits.

Maar ik ben niet zo geweldig in het Duits. Ooit wil ik samenwonen met mijn vriendin maar zij is Engels. Moet ze boven op Nederlands ook nog eens Duits gaan leren. België zou kunnen, op zich.
pi_220850325
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 20:11 schreef Hetekip het volgende:
Ik zou het niet erg vinden om in België of Duitsland te wonen. Het is alleen heel onhandig met simkaart in telefoon bijvoorbeeld. Boodschappen doe ik al praktisch gezien in Duitsland en ik spreek ook een aardig woordje Duits.
Zou het gewoon doen, hier in Nederland lopen de zaken hard achteruit: huizenmarkt is ruk (weet je beter dan ik), sociale voorzieningen steeds slechter (AOW gaat naar de 70), energieprijzen door het dak en ga zo maar door.

Duitsland lijkt me een walhalla voor mensen die van aanpakken weten, ondernemend zijn en iets durven op te bouwen.
  woensdag 20 mei 2026 @ 20:29:38 #63
511221 Hetekip
Depressief
pi_220850352
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 20:26 schreef blomke het volgende:

[..]
Zou het gewoon doen, hier in Nederland lopen de zaken hard achteruit: huizenmarkt is ruk (weet je beter dan ik), sociale voorzieningen steeds slechter (AOW gaat naar de 70), energieprijzen door het dak en ga zo maar door.

Duitsland lijkt me een walhalla voor mensen die van aanpakken weten, ondernemend zijn en iets durven op te bouwen.
Nouja dat laatste durf ik ook allemaal niet. Ik heb even gekeken maar het Duitse aanbod is ook niet zo groot, en in het Belgische aanbod valt het ook vies tegen. Maar goed het is altijd nog een optie.
pi_220850373
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 20:29 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Nouja dat laatste durf ik ook allemaal niet. Ik heb even gekeken maar het Duitse aanbod is ook niet zo groot, en in het Belgische aanbod valt het ook vies tegen. Maar goed het is altijd nog een optie.
Ik zou daar heel voorzichtig mee zijn. Als je ziet wat het je ook mentaal heeft gekost met dat klushuis, dan zou ik zeker niet in het buitenland gaan zoeken.
Een appartement heeft in jouw geval gewoon voordelen, mits de VVE gezond is. Dat gaat je veel zorgen schelen.
  woensdag 20 mei 2026 @ 20:35:32 #65
244125 laziness
pi_220850391
Niks heeft de liefde voor Duitsland en Duitsers zo bekoeld bij mijn man (en hij was groot fan) als op de grens gaan wonen _O-
pi_220850450
Emigreren geeft toch vaak meer gedoe dan je denkt. Verder is het niet zo dat in Duitsland of België alles beter geregeld is. Sterker: dat alles beter geregeld is zeggen Duitsers en Belgen ook over Nederland. Een appartement klinkt geknipt voor je, dus ik zou er voor gaan. Maar wel verstandig: bedenk hoeveel reserve je nodig hebt. Grote klussen buiten je appartement zijn voor de VVE, maar de keuken, badkamer, vloer e.d. niet.
  woensdag 20 mei 2026 @ 20:43:09 #67
244125 laziness
pi_220850455
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 20:32 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ik zou daar heel voorzichtig mee zijn. Als je ziet wat het je ook mentaal heeft gekost met dat klushuis, dan zou ik zeker niet in het buitenland gaan zoeken.
Een appartement heeft in jouw geval gewoon voordelen, mits de VVE gezond is. Dat gaat je veel zorgen schelen.
Helemaal eens. Wij hadden een appartement met gezonde VVE en toen we de herrie van de verwarmingsbuizen aankaarten waren we niet de enigen (dat knalde en suisde van 7 hoog naar beneden) en was er voldoende geld voor een nieuwe ketel. Issue opgelost.
We hadden last van schimmel in de inbouwkast die tegen de buitenmuur was gebouwd. Alle muren zijn ingespoten met isolatiemateriaal en nooit meer schimmel gehad en het was veel aangenamer in de winter in de slaapkamer met twee buitenmuren.

Kortom als er voldoende geld is en een goed meerjarig plan voor onderhoud ligt dan wordt het allemaal centraal geregeld. Ik vond dat mentaal echt heel prettig toen ik in de drukke babyfase zat.
pi_220850864
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 19:54 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Graag
Kan 13 k overbieden. Liever minder.
Redelijk wat animo, maar prijs zit er best stevig in.
Ik zou bij het bieden dan toch rekening houden met het budget (en dus minder dan 13k overbieden).
Lukt het dan niet, dan wachten op een betere kans.

Weet niet hoe t bij jouw buurt zit, maar ik heb vorig jaar een appartement verkocht in een buurt waar veel beleggers hun appartement van de hand deden. Dat drukte het aantal biedingen (ondanks dat alles via inschrijving ging). Die inschrijving doen ze ook om je te laten denken dat er veel kapers op de kust zijn. Dat is niet altijd zo.

Er was veel animo, maar er was ook veel aanbod.
Ik had op mijn appartement een overbieding van 13k wel geaccepteerd. Ik kreeg uiteindelijk 30k meer. Je kan gewoon proberen.
pi_220850914
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 20:26 schreef blomke het volgende:

[..]

Iets met groen gras.

Toen ik mijn eerste appartement kocht in 2011 was de huizenmarkt ook ruk. Volgens sommige dan he. Daarna een ander huis gekocht in 2017, nou nu zou de zeepbel echt wel een keer moeten barsten. Laatste huis gekocht in 2021, eind 2022 zeiden mensen zie je wel de zeepbel is gaan barsten haha.
4 jaar later zijn prijzen weer 15% hoger.

Dit gaat zo al tientallen jaren.
pi_220851009
Maar nu niet meer zo hard als 2021-2023
pi_220851038
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 21:45 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Iets met groen gras.

Toen ik mijn eerste appartement kocht in 2011 was de huizenmarkt ook ruk. Volgens sommige dan he. Daarna een ander huis gekocht in 2017, nou nu zou de zeepbel echt wel een keer moeten barsten. Laatste huis gekocht in 2021, eind 2022 zeiden mensen zie je wel de zeepbel is gaan barsten haha.
4 jaar later zijn prijzen weer 15% hoger.

De zeepbel gaat echt wel een keer barsten, zo gaat het al decennia en er is geen reden om nu anders te denken. Maar als je geen haast hebt om weg te gaan als de prijzen dalen, kun je dat prima uit zitten. Op termijn stijgen de prijzen altijd, harder dan welke andere investering ook.
pi_220851040
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 21:45 schreef Sport_Life het volgende:

Al tientallen jaren ruk

Slaat toch nergens meer op. Wil de overheid een nieuwe, omvangrijke en kansloze klasse dak-&thuislozen creëren?
pi_220851079
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 22:07 schreef blomke het volgende:

[..]
Al tientallen jaren ruk

Slaat toch nergens meer op. Wil de overheid een nieuwe, omvangrijke en kansloze klasse dak-&thuislozen creëren?
Geef nou zelf eens antwoord op die domme vraag? Wat denk je zelf? Met je geroep vanaf de zijlijn...
En minder dan 'tientallen jaren' geleden stonden de huizen nog massaal onder water, werden er vele huizen geveild door banken.

De overheid doet in werkelijkheid al jaren zijn best zo snel mogelijk te bouwen, alleen een tekort aan personeel en problemen met de electriciteitsaansluitingen helpen niet echt. Probleem is gewoon de verdunning van de huishoudens, daardoor is het aantal huishoudens enorm snel gestegen: een groot deel van de kinderen heeft inmiddels 2 slaapkamers (1 bij pa en 1 bij ma), mensen wonen langer alleen voor ze samen gaan wonen en ouderen blijven langer op zichzelf wonen. Dat is geen bewuste sturing, dat zijn individuele keuzes.
  woensdag 20 mei 2026 @ 22:17:02 #74
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220851096
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 22:07 schreef blomke het volgende:

[..]
Al tientallen jaren ruk

Groen links wil niet bouwen hier

die is de baas in utrecht , iets met groen gras
pi_220851228
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 22:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Groen links wil niet bouwen hier

die is de baas in utrecht , iets met groen gras
Ga jij je eens inlezen, Utrecht bouwt echt als een razende. De woningcorporaties hebben, net als landelijk, in 2025 een recordaantal woningen gebouwd.

Dit zijn de plannen van de Stad: https://onderzoek.utrecht.nl/bevolkingsprognose/1-samenvatting
71.000 woningen worden er bijgebouwd.

Je weet ook best dat het college met GL (en PvdA, D66, CU en Student&Starter) de plannen voor Rijnenburg met 25.000 woningen heeft ontworpen.
https://architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx?id=51941
https://www.ad.nl/utrecht(...)-doorbraak~a7dbfaec/
  woensdag 20 mei 2026 @ 22:47:32 #76
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220851261
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 22:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ga jij je eens inlezen, Utrecht bouwt echt als een razende. De woningcorporaties hebben, net als landelijk, in 2025 een recordaantal woningen gebouwd.

Dit zijn de plannen van de Stad: https://onderzoek.utrecht.nl/bevolkingsprognose/1-samenvatting

Je weet ook best dat het college met GL (en PvdA, D66, CU en Student&Starter) de plannen voor Rijnenburg met 25.000 woningen heeft ontworpen.
https://utrecht.groenlinks.nl/standpunten/polder-rijnenburg

allemaal smoesjes vanwege groen gras

de overheid wil helpen met 500 miljoen voor sneltram,
de grondeigenaren willen ook voor 200 miljoen meedoen
maar Groen links doet net of ze niets hoort,

quote:
AI-overzicht
Het Rijk trekt inderdaad een half miljard (exact 562 miljoen euro) extra uit voor de aanleg van de Merwedelijn in de regio Utrecht. Deze hoogwaardige sneltram/lightrail-verbinding is cruciaal om tienduizenden nieuwe woningen in Groot Merwede en Rijnenburg bereikbaar te houden.
quote:
In Utrecht moeten veel nieuwe woningen worden gebouwd.
Daarom zijn er plannen om woningen te bouwen in polder Rijnenburg.
Zo breidt Utrecht uit, de natuur in.

GroenLinks is tegen deze plannen.
Wij vinden de polder Rijnenburg geen goede locatie voor woningbouw.

De bodem daalt, en er is overstromingsgevaar.
Ook ontbreken er nog wegen en aansluitingen op het openbaar vervoer (OV). Het bouwen in de polder vraagt om miljarden euro's voor alleen al de aansluiting op het openbaar vervoer.

Dan nog zou woningbouw in Rijnenburg leiden tot 20 tot 30 procent meer autoverkeer dan wanneer er woningen in de stad zouden worden gebouwd
  woensdag 20 mei 2026 @ 22:53:00 #77
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220851281
Rijnenburg kan men in ieder geval gebruiken voor asielopvang maar ook dat wil groen links niet

nu moeten ze op het voetbalveld
pi_220851343
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 22:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Geef nou zelf eens antwoord op die domme vraag? Wat denk je zelf? Met je geroep vanaf de zijlijn...
En minder dan 'tientallen jaren' geleden stonden de huizen nog massaal onder water, werden er vele huizen geveild door banken.

De overheid doet in werkelijkheid al jaren zijn best zo snel mogelijk te bouwen, alleen een tekort aan personeel en problemen met de electriciteitsaansluitingen helpen niet echt. Probleem is gewoon de verdunning van de huishoudens, daardoor is het aantal huishoudens enorm snel gestegen: een groot deel van de kinderen heeft inmiddels 2 slaapkamers (1 bij pa en 1 bij ma), mensen wonen langer alleen voor ze samen gaan wonen en ouderen blijven langer op zichzelf wonen. Dat is geen bewuste sturing, dat zijn individuele keuzes.
Nou dat ouderen langer op zichzelf blijven wonen is wel degelijk mede door keuzes van de overheid….
pi_220851351
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 23:06 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Nou dat ouderen langer op zichzelf blijven wonen is wel degelijk mede door keuzes van de overheid….
Nee, dat is andersom. Bejaardentehuizen stonden massaal leeg en konden personeel niet meer betalen. Personeel dat ook harder nodig was en is in de zorg.
pi_220851380
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 22:47 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

allemaal smoesjes vanwege groen gras

de overheid wil helpen met 500 miljoen voor sneltram,
de grondeigenaren willen ook voor 200 miljoen meedoen
maar Groen links doet net of ze niets hoort,
[..]
[..]

En nu het meest recente programma, want jij pakt een behoorlijk oude:

https://cdn.groenlinkspvd(...)-GroenLinks-PvdA.pdf

quote:
Ook in Rijnenburg bouwen we woningen bij wanneer we binnenstedelijk rond zijn, waarbij groen, sociale woningbouw en hoogwaardig openbaar vervoer randvoorwaardelijk is. Zoals met het Rijk en andere partners afgesproken, bouwen we vanaf 2035 maximaal 25.000 woningen in Rijnenburg. Dit doen we alleen in het zuidelijke stuk, met hoge eisen rondom betaalbaarheid en sociale huur, voorzieningen, groen en OV. Daarbij houden we rekening met het waterniveau en risico’s bij bouw in het gebied, inclusief de kans op eventuele verzakking. In de nieuwe buurten van Groot Merwede maken we ook ruimte voor sport en recreatie. We willen waterberging in Rijnenburg verbinden met recreatie en roeien.
  donderdag 21 mei 2026 @ 07:27:58 #81
511221 Hetekip
Depressief
pi_220851780
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 22:39 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik woon dan niet daar, in Utrecht. Maar ik zie dat ik België en Duitsland veel meer nieuwbouw is dan in mijn regio in Nederland. Misschien omdat het Limburgs is, maar hier wordt bijna niet gebouwd en als gebouwd wordt, is het weer niks voor starters.
pi_220851806
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 07:27 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Ik woon dan niet daar, in Utrecht. Maar ik zie dat ik België en Duitsland veel meer nieuwbouw is dan in mijn regio in Nederland. Misschien omdat het Limburgs is, maar hier wordt bijna niet gebouwd en als gebouwd wordt, is het weer niks voor starters.
Limburg wil volgens mij tot 2030 30.000-50.000 huizen bouwen, waarbij 66% in de categorie 'betaalbare woning ' valt. Zoals sociale huur en koopwoningen voor starters.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220851808
quote:

[..]
Dat laatste: het idee is meestal dat mensen doorstromen. Starters kunnen vrijwel nooit nieuwbouw betalen, maar mensen die de nieuwbouw kopen laten wel huizen voor starters achter. In mijn gemeente is dat iig bewust beleid.

Hoe het verder met Limburg zit weet ik niet, dat is voor mij als Groninger wel erg ver. Ik weet alleen dat er een deal ligt voor behoorlijk wat huizen: https://www.limburg.nl/onderwerpen/wonen/woondeal-limburg/

Mijn gemeente heeft trouwens meeer gebouwd dan gepland en ook de komende 4 jaar lijkt dat te worden gerealiseerd: https://www.rtvnoord.nl/p(...)-zijn-er-waargemaakt
pi_220851851
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2026 07:37 schreef Wantie het volgende:

[..]
Limburg wil volgens mij tot 2030 30.000-50.000 huizen bouwen, waarbij 66% in de categorie 'betaalbare woning ' valt. Zoals sociale huur en koopwoningen voor starters.
Heb je er ook een opleverdatum bij?
pi_220851871
quote:
Maar ik zie dat ik België en Duitsland veel meer nieuwbouw is dan in mijn regio in Nederland. Misschien omdat het Limburgs is, maar hier wordt bijna niet gebouwd en als gebouwd wordt, is het weer niks voor starters.
Wordt het toch emigreren.
pi_220851905
Duitsland heeft trouwens een miljoen daklozen: https://straatconsulaat.n(...)tallen-stijgen-door/
De bouw is daar ook vastgelopen: https://architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx?id=57604
En ze hebben een tekort van 1,4 miljoen woningen: https://nl.marketscreener(...)gen-ce7e58d9dc8ff12d
De verwachte bouw van 200.000 per jaar is de helft van de opgave die nodig is.

Die act dat het daar allemaal beter gaat kan wel stoppen. Het gaat daar nog slechter dan hier met de woningbouw.
  donderdag 21 mei 2026 @ 08:17:45 #87
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220851918
quote:

[..]
Europa heeft geen idee wat er nog op hun afkomt , links denkt nog steeds dat ze allemaal gevlucht zijn en hier komen voor een kop soep
Nou ik kom regelmatig in delen van Afrika en iedereen daar heeft het over naar Europa gaan om te WERKEN en geld verdienen voor thuis
https://www.populationpyramid.net/africa/2024/

Daar groeit de populatie Afrika met ruim 45 miljoen mensen PER JAAR
pi_220852078
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 08:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Europa heeft geen idee wat er nog op hun afkomt , links denkt nog steeds dat ze allemaal gevlucht zijn en hier komen voor een kop soep
Nou ik kom regelmatig in delen van Afrika en iedereen daar heeft het over naar Europa gaan om te WERKEN en geld verdienen voor thuis

Hoeveel van degenen die het er over hebben zijn inmiddels vertrokken?
pi_220852088
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 08:12 schreef Hanca het volgende:
Duitsland heeft trouwens een miljoen daklozen: https://straatconsulaat.n(...)tallen-stijgen-door/
De bouw is daar ook vastgelopen: https://architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx?id=57604
En ze hebben een tekort van 1,4 miljoen woningen: https://nl.marketscreener(...)gen-ce7e58d9dc8ff12d
De verwachte bouw van 200.000 per jaar is de helft van de opgave die nodig is.

Die act dat het daar allemaal beter gaat kan wel stoppen. Het gaat daar nog slechter dan hier met de woningbouw.
Wereldwijd is er een tekort aan woningen.
En bijna overal zijn de buitenlanders aangewezen als schuldige.
Hier de gelukszoekers, in Uruguay de rijke Europeanen, op Gran Canaria de toerist, etc.
pi_220852692
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 08:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Mensen die hier komen werken met een werkvergunning zijn dan ook gewoon welkom en zelfs heel erg nodig. Geen probleem voor Europa dus, eerder voor Afrika omdat het de beter opgeleiden zijn die dit kunnen doen.
pi_220853037
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 23:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dat is andersom. Bejaardentehuizen stonden massaal leeg en konden personeel niet meer betalen. Personeel dat ook harder nodig was en is in de zorg.
Dat kun je wel weer eens hard roep maar waarom stonden die massaal leeg? Ai zegt toch echt dit
"Door extreem stijgend overheidsbeleid om ouderen langer zelfstandig te laten wonen en aangescherpte toelatingseisen, ontstond er gigantische leegstand."

Verder hebben we nu de zorgmedewerkers die de thuiswonende zorgbehoevende bejaarde mensen verzorgen waarbij ze 50% van hun tijd van cliënt naar cliënt aan het reizen zijn . Totaal inefficiëntie gecreëerd door maar te denken dat langer thuis wonen beter is voor de maatschappij. De doorstroming op de huizenmarkt stokt al jaren omdat ouderen idd langer thuis blijven wonen dan we weer veel regeling optuigen om bijvoorbeeld dure trapliften, voorziening voor bad en douche, enz in huizen te laten plaatsen..
pi_220853075
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 10:11 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dat kun je wel weer eens hard roep maar waarom stonden die massaal leeg? Ai zegt toch echt dit
"Door extreem stijgend overheidsbeleid om ouderen langer zelfstandig te laten wonen en aangescherpte toelatingseisen, ontstond er gigantische leegstand."
Dan zit AI er weer, zoals vrijwel altijd, naast. AI is geen bron, je kunt nog beter navraag doen op de kleuterschool.

Ja, nadat er al veel leegstand was zijn de eisen aangescherpt in 2014, maar de trend was al langer om veel later naar een bejaardentehuis te vertrekken. Waar in de jaren 80 nog veel mensen met 65 jaar gingen, was dat rond 2000 al naar 80 jaar verschoven. De aanscherping was er toen met name juist vanwege die leegstand: met strenge eisen konden ze een hoop van die lege bejaardentehuizen sluiten. Al waren er al veel gesloten tussen 2000 en 2010, nog voor de overheid er iets mee deed dus.

En de ouderen willen gewoon langer thuis wonen, dat is de reden dat ze niet verhuizen. Niemand wil meer met 65 in een bejaardenflat. Komt niet door overheidsbeleid, je ziet ook dit namelijk europabreed.
pi_220853200
Beste hanca zolang jij zoals ik vaker gezien heb hier maar dingen schreeuwt die vaak iets met klokken en klepels en halve feitjes te maken hebben, heb ik toch al meer vertrouwen in AI met een juiste vraagstelling.. :D

En ouderen willen langer thuis wonen Tja als een overheid dat als mantra verspreid wordt dit ook door de hulpbehoevende ouderen als een feit aangenomen. Jeugd wil ook liever niet naar school. In een maatschappij moet je soms moeilijke keuzes maken en als we de zorgkosten in de hand willen houden moeten we onze dure en weinige zorgmedewerkers ook niet 50% van hun tijd aan reistijd tussen cliënten laten besteden..
pi_220853293
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 10:31 schreef Basp1 het volgende:
Beste hanca zolang jij zoals ik vaker gezien heb hier maar dingen schreeuwt die vaak iets met klokken en klepels en halve feitjes te maken hebben, heb ik toch al meer vertrouwen in AI met een juiste vraagstelling.. :D

En ouderen willen langer thuis wonen Tja als een overheid dat als mantra verspreid wordt dit ook door de hulpbehoevende ouderen als een feit aangenomen. Jeugd wil ook liever niet naar school. In een maatschappij moet je soms moeilijke keuzes maken en als we de zorgkosten in de hand willen houden moeten we onze dure en weinige zorgmedewerkers ook niet 50% van hun tijd aan reistijd tussen cliënten laten besteden..
Tja, dan vertrouw jij maar op het leugenachtige AI. Veel plezier er mee.

Die bejaardentehuizen waren kamertjes van 16m2 (dat was de gemiddelde maat), gebouwd in de jaren 60 en 70. Niemand wil meer zo wonen. En al helemaal niet meer als tegenwoordig fitte zestiger. Vroeger was je toen oud en zat je achter de geraniums. Doen alsof dat nog een optie is, is extreem je kop in het zand steken.

Langer thuis wonen is gewoon een gevolg van gezonder ouder worden.

En ja, het is goed dat er nu seniorenflats en knarrenhofjes worden gebouwd. Daar is behoefte aan. Aan een bejaardenhuis met kleine kamertjes van 16m2 (waar dus je bed in stond, je zat als je niet in een gedeelde ruimte wilde zijn de hele dag in je slaapkamer) en een gedeelde badkamer, zoals de gesloten bejaardenhuizen allemaal waren, is geen enkele behoefte meer. Seniorenflats met fatsoenlijke woningen van minstens 55/60m2, dat wel. En die zijn er ook en worden ook gebouwd.
pi_220853403
We zien nu zelfs dat de verpleeghuizen leeglopen, ook daar wil men niet meer wonen: https://nos.nl/artikel/25(...)iever-thuis-verzorgd

Mensen dwingen ergens te gaan wonen, bijvoorbeeld door ze de zorg aan huis te ontzeggen, is wat mij betreft geen optie.
pi_220853414
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 10:11 schreef Basp1 het volgende:
Verder hebben we nu de zorgmedewerkers die de thuiswonende zorgbehoevende bejaarde mensen verzorgen waarbij ze 50% van hun tijd van cliënt naar cliënt aan het reizen zijn . Totaal inefficiëntie gecreëerd door maar te denken dat langer thuis wonen beter is voor de maatschappij. De doorstroming op de huizenmarkt stokt al jaren omdat ouderen idd langer thuis blijven wonen dan we weer veel regeling optuigen om bijvoorbeeld dure trapliften, voorziening voor bad en douche, enz in huizen te laten plaatsen..
Heb er verder geen details bij, maar denk dat ouderen thuis af en toe wassen en in hun bejaardenstoel laten verkommeren, voor de samenleving een stuk goedkoper is dan de bejaardenhuizen in stand houden met alle exploitatiekosten van dien.
En inderdaad, wat je al zegt: hoogbejaarden blijven alleen achter in hun grote eengezinswoning. Wat mij persoonlijk betreft (en alle bejaarden die ik ken): liever tussen 6 plankjes het oude huis uitgedragen worden, dan wegkwijnen in een bejaarden/verzorgingstehuis.
pi_220853420
Beste hanca ik heb het bewust over zorgbehoevende ouderen dat jij steeds een groep vitale ouderen ook in het argumentatie betrekt maakt het nogal een vreemde discussie.

Dat er onder de bevolking geen behoefte is, dan krijgen we dadelijk nog torentje redenaties van jou dat we maar voor iedereen in Nederland een vrijstaand huis met veel vrije ruimte moeten gaan bouwen want dat wil iedereen.. :')
pi_220853434
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 10:52 schreef Basp1 het volgende:
Beste hanca ik heb het bewust over zorgbehoevende ouderen dat jij steeds een groep vitale ouderen ook in het argumentatie betrekt maakt het nogal een vreemde discussie.
Het ging over bejaardenhuizen, daar woonden geen hulpbehoevende ouderen. Dus die er uit trekken maakt het een rare discussie

quote:
Dat er onder de bevolking geen behoefte is, dan krijgen we dadelijk nog torentje redenaties van jou dat we maar voor iedereen in Nederland een vrijstaand huis met veel vrije ruimte moeten gaan bouwen want dat wil iedereen.. :')
Als verpleeghuizen nu al leeglopen, kun je keihard aan een dood paard trekken en de bevolking ongelukkig maken, of je woonvisie aanpassen aan de wensen. 55+-flats en knarrenhofjes, die wel meer in trek zijn, bouwen is een veel verstandigere optie. Zorg dat je genoeg gelijkvloers bouwt voor de dubbele vergrijzing in Nederland.
  donderdag 21 mei 2026 @ 11:01:39 #99
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220853455
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2026 09:00 schreef Wantie het volgende:

[..]
Hoeveel van degenen die het er over hebben zijn inmiddels vertrokken?
je bedoelt van diegenen die op vakantie gaan met hun 3 kinderen naar Opa en Oma en inmiddels weer terug zijn

quote:
AI-overzicht
Syrische vluchtelingen die vrijwillig terugkeren naar hun land van herkomst, kunnen rekenen op een financiële terugkeerondersteuning van 5.000 euro per volwassene.

Voor minderjarige kinderen geldt een bedrag van 2.500 euro.
Dit bedrag is door de overheid ingesteld als stimulans voor herintegratie en wederopbouw.

Dienst Terugkeer en Vertrek
+1
De belangrijkste voorwaarden en details van deze regeling zijn:
Doelgroep: De tijdelijke verhoogde ondersteuning is bedoeld voor Syriërs die in Nederland verblijven, ongeacht of ze nog in de asielprocedure zitten of al een verblijfsvergunning hebben.

Uitbetaling: Het bedrag wordt doorgaans op de dag van vertrek contant uitgereikt op de luchthaven.
Reiskosten: Naast de financiële toelage worden ook de kosten voor de vliegreis naar Syrië vergoed.
pi_220853464
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2026 10:48 schreef Hanca het volgende:
We zien nu zelfs dat de verpleeghuizen leeglopen, ook daar wil men niet meer wonen: https://nos.nl/artikel/25(...)iever-thuis-verzorgd

Wat een berichtgeving. :')

"Na jarenlange tekorten staan kamers in verpleeghuizen steeds vaker leeg. Precieze cijfers zijn er nog niet, maar de wachtlijsten voor een plek in het verpleeghuis nemen af"

Er staan dus kamers leeg maar er zijn nog wel wachtlijsten voor een plek en geen precieze cijfers en dat moeten we dan serieus nemen.. :s)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')