6 jaar geleden is niet eens aan me gevraagd of ik dat zou willen, volgens mij. Het werd automatisch aangeklikt. Zou het in die 6 jaar zo hard veranderd zijn dat het nu nauwelijks meer een optie is?quote:Op woensdag 20 mei 2026 11:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daar lijken hypotheekverstrekkers toch minder happig op te zijn. Het gebeurt sowieso niet automatisch, maar het kan wel worden aangevraagd. Kleine kans dat ze er dan in mee gaan, overigens.
Het heeft te maken met de gewijzigde regels omtrent aflossingsvrije hypotheken.quote:Op woensdag 20 mei 2026 11:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
6 jaar geleden is niet eens aan me gevraagd of ik dat zou willen, volgens mij. Het werd automatisch aangeklikt. Zou het in die 6 jaar zo hard veranderd zijn dat het nu nauwelijks meer een optie is?
Kan me wel voorstellen dat het van je leeftijd af hangt, trouwens. Maar nu over 30 jaar ben ik nog niet eens pensioengerechtigd...
Maar dat is toch op veel meer vlakken zo? Pensioenleeftijd is er ook zo een. Vaak weet men al heel lang vantevoren dat iets een probleem zal worden, maar schuiven politici dergelijke lastige beslissingen telkens vooruit (afschaffen HRA, aanpassen pensioenleeftijd, aanpakken stikstof, etc). Uiteindelijk is de volgende generatie gewoon de pineut elke keer.quote:Op woensdag 20 mei 2026 09:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is al wat ik zo absurd vind sinds 2013: een starter moet in 30 jaar aflossen om recht op aftrek te hebben en houden, en tegelijkertijd mag een enorme groep nog de rente op aflossingsvrije hypotheken aftrekken.
De starters worden al 13 jaar stevig aangepakt ten gunste van degenen die al tig jaar het systeem dusdanig misbruikt hadden dat het systeem onhoudbaar werd.
ik was net te laat voor de FPU (Flexibele Pensionering en Uittreding) anders had ik met 55 jaar met pensioen gekund , sneu hequote:Op woensdag 20 mei 2026 11:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Maar dat is toch op veel meer vlakken zo? Pensioenleeftijd is er ook zo een. Vaak weet men al heel lang vantevoren dat iets een probleem zal worden, maar schuiven politici dergelijke lastige beslissingen telkens vooruit (afschaffen HRA, aanpassen pensioenleeftijd, aanpakken stikstof, etc). Uiteindelijk is de volgende generatie gewoon de pineut elke keer.
Dat hebben ze natuurlijk gedaan door geen HRA meer te doen voor nieuwe aflossingsvrije hypotheken, over een paar decennia zijn ze dan allemaal weg.quote:Op woensdag 20 mei 2026 11:46 schreef _Lily_ het volgende:
Een goede stap zou zijn om vanaf 2031 geen HRA meer te doen voor aflossingsvrije hypotheken. Danwel een versnelde afbouw als dit een te grote stap in 1x is. Iets vergelijkbaars als met 2013 dus. Waarom doen ze dat niet gewoon? En dan in 2040 verder kijken
met de wet Hillen weg is dat dan over 10 jaar al het gevalquote:Op woensdag 20 mei 2026 12:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
) en je hebt over pakweg 15 tot 20 jaar zo'n lage aftrek over dat je hem probleemloos volledig af kunt schaffen.
Maar verklap het publiek dan ook met welke leeftijd jij wel al hebt kunnen stoppen.quote:Op woensdag 20 mei 2026 11:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik was net te laat voor de FPU (Flexibele Pensionering en Uittreding) anders had ik met 55 jaar met pensioen gekund
Dat lijkt me juist een heel goed idee laat een groep die jarenlang wel de lusten had maar geen lasten maar bloeden.. Het is te bizar voor woorden dat er een subgroep is die 30 jaar lang wel wist hoeveel ze met deze constructie maximaal konden aftrekken maar zogenaamd als een struisvogel niet wisten dat er ooit een einde aan dit sprookje kwam..quote:Op woensdag 20 mei 2026 12:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat hebben ze natuurlijk gedaan door geen HRA meer te doen voor nieuwe aflossingsvrije hypotheken, over een paar decennia zijn ze dan allemaal weg.
Nu ineens voor alle aflossingsvrije hypotheken de HRA volledig afschaffen gaat mensen in problemen brengen, dat lijkt me geen goed idee.
Laten bloeden win je ook niks mee…. Maybe dan verordonneren dat mensen samen met hun hypotheekverstrekker een betaalregeling oid kunnen krijgen. Of de bank ontvangt maar wat minder rente. Of wat overwaarde opetenquote:Op woensdag 20 mei 2026 13:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat lijkt me juist een heel goed idee laat een groep die jarenlang wel de lusten had maar geen lasten maar bloeden.. Het is te bizar voor woorden dat er een subgroep is die 30 jaar lang wel wist hoeveel ze met deze constructie maximaal konden aftrekken maar zogenaamd als een struisvogel niet wisten dat er ooit een einde aan dit sprookje kwam..
Je kon zoals ik meldde gewoon 14 jaar geleden nog (deels) aflossingsvrije hypotheken afsluiten, je bent dus enorm aan het generaliseren. En mensen uit rancune in de problemen brengen is altijd een slecht idee.quote:Op woensdag 20 mei 2026 13:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat lijkt me juist een heel goed idee laat een groep die jarenlang wel de lusten had maar geen lasten maar bloeden.. Het is te bizar voor woorden dat er een subgroep is die 30 jaar lang wel wist hoeveel ze met deze constructie maximaal konden aftrekken maar zogenaamd als een struisvogel niet wisten dat er ooit een einde aan dit sprookje kwam..
Je hebt blijkbaar geen flauw benul, dat is voor mensen het verschil tussen wel of niet kunnen sparen. Het aantal mensen dat meer dan 100 euro per maand kan sparen is gering, ook met een koophuis.quote:Op woensdag 20 mei 2026 13:45 schreef Ivo1985 het volgende:
HRA op een hypotheek van een ton is nog geen 40% van nog geen 4000 euro aan rente, ofwel netto 120 euro per maand. Als dat problemen oplevert...
Mensen die altijd door de neoliberale golf het onderste uit de kan willen hebben en we daar nu nog mee doorgaan met faciliteren dezelfde mensen die graag wel alle ander sociale voorzieningen uitgekleed zien worden in onze maatschappij.quote:Op woensdag 20 mei 2026 14:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kon zoals ik meldde gewoon 15 jaar geleden nog deels aflossingsvrije hypotheken afsluiten, je bent dus enorm aan het generaliseren. En mensen uit rancune in de problemen brengen is altijd een slecht idee.
Ben je dan niet tijdens het afsluiten van je hypotheek flink over de max heengegaan van wat je eigenlijk kunt dragen?quote:Op woensdag 20 mei 2026 14:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je hebt blijkbaar geen flauw benul, dat is voor mensen het verschil tussen wel of niet kunnen sparen. Het aantal mensen dat meer dan 100 euro per maand kan sparen is gering, ook met een koophuis.
Of de omstandigheden in je leven zijn veranderd.quote:Op woensdag 20 mei 2026 14:30 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ben je dan niet tijdens het afsluiten van je hypotheek flink over de max heengegaan van wat je eigenlijk kunt dragen?
Als na zoveel jaren huizenbezit die 100 euro nog steeds het verschil is tussen wel of niet kunnen sparen terwijl je op die hypotheek van een ton ook al jarenlang geen cent aflossing betaalt, dan is dat boven je stand leven.quote:Op woensdag 20 mei 2026 14:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je hebt blijkbaar geen flauw benul, dat is voor mensen het verschil tussen wel of niet kunnen sparen. Het aantal mensen dat meer dan 100 euro per maand kan sparen is gering, ook met een koophuis.
Als je dat zegt heb je echt geen benul. Laatst hier een onderzoek bij de voetselbank, 20-30% van de mensen daar had een koophuis. Omstandigheden kunnen wisselen. En dan kan je als overheid zo iemand niet financieel onder de bus gooien.quote:Op woensdag 20 mei 2026 14:33 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als na zoveel jaren huizenbezit die 100 euro nog steeds het verschil is tussen wel of niet kunnen sparen terwijl je op die hypotheek van een ton ook al jarenlang geen cent aflossing betaalt, dan is dat boven je stand leven.
Zelfs met een minimumloon anno 2026 moet je dat nog kunnen dragen.
voetsel met een dquote:Op woensdag 20 mei 2026 14:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je dat zegt heb je echt geen benul.
Laatst hier een onderzoek bij de voetselbank, 20-30% van de mensen daar had een koophuis.
Omstandigheden kunnen wisselen.
En dan kan je als overheid zo iemand niet financieel onder de bus gooien.
AI zegt toch echt dat 71% van onze huishoudens kan sparen..quote:Op woensdag 20 mei 2026 14:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die 30% zegt niets over de groep waar we het hier over hebben, de groep die aflossingsvrij in de vroege zero's of eerder een huis gekocht heeft en dan een hypotheekrente van 300-350 euro per maand niet zou kunnen betalen als de HRA wegvalt.quote:Op woensdag 20 mei 2026 14:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je dat zegt heb je echt geen benul. Laatst hier een onderzoek bij de voetselbank, 30% van de mensen daar had een koophuis.
ga weg johquote:Op woensdag 20 mei 2026 14:38 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Die 30% zegt niets over de groep waar we het hier over hebben, de groep die aflossingsvrij in de vroege zero's of eerder een huis gekocht heeft en dan een hypotheekrente van 300-350 euro per maand niet zou kunnen betalen als de HRA wegvalt.
Volgens mij reageer je op de verkeerde.quote:Op woensdag 20 mei 2026 14:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ga weg joh
en wel naar de wintersport
Ik zelf ben 30 jaar geleden begonnen met kopen. Toen al speelde er een discussie omtrent de hypotheekrente aftrek. Iedereen die een klein beetje na kan denken weet dat bij een slechte verkiezingsuitslag het gedaan is met het feest.quote:Op woensdag 20 mei 2026 14:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Of de omstandigheden in je leven zijn veranderd.
Over hoeveel % van de huishoudens hebben we het hier? Huishoudens met een koophuis wel te verstaan. Want eerlijk gezegd geloof ik er niet zo veel van dat slechts een geringe groep met een koophuis meer dan 100 euro per maand overhoud.quote:Op woensdag 20 mei 2026 14:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat niet alleen: iedereen met een aflossingsvrije hypotheek had de mogelijkheid deze om te zetten in annuïtair of lineair toen de rente in 2020-2021 bizar laag was, met 1,5%quote:Op woensdag 20 mei 2026 14:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
AI zegt toch echt dat 71% van onze huishoudens kan sparen..
Verder heeft iedereen die al minstens 13 jaar een huis met aflossingsvrije hypotheek heeft een flinke inflatiegolf (38%) meegemaakt waardoor hun woonlasten relatief flink verminderd zijn in deze looptijd, als ze dan nu nog niet die 100 euro per maand zouden kunnen sparen is er iets grondige mis met hun financieel inzicht.
Wat natuurlijk nog niet veel zegt.quote:Op woensdag 20 mei 2026 14:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je dat zegt heb je echt geen benul. Laatst hier een onderzoek bij de voetselbank, 20-30% van de mensen daar had een koophuis. Omstandigheden kunnen wisselen. En dan kan je als overheid zo iemand niet financieel onder de bus gooien.
In feite stel je dus dat het eigenlijk niet uitmaakt of je nog recht op HRA zou hebben voor het aflossingsvrije deel?quote:Op woensdag 20 mei 2026 15:41 schreef exode het volgende:
Ik zal wel verketterd worden, maar 30% van onze hypotheek is een aflossingsvrije hypotheek. Afgesloten in 2007. (ik zei eerder 2008, maar het is gewoon 2007)
We kregen ook banksparen aangeboden destijds bedenk ik me nu, was ook een shitzooi daarna.
1 voordeel voor de maatschappij, de rente is maar 1,1% op dit deel van de hypotheek, dus de HRA is niet zo hoog.
We konden toen ook heel makkelijk een bouwdepot afsluiten zonder enkele onderbouwing. En huizen stonden lang te koop. Wat een tijd.
Wel lossen wij sinds dit jaar zelf af op deze hypotheek.
We hebben 1,5 jaar geleden onze hypotheek verhoogd vanwege een verbouwing en toen heb ik het voorgelegd of we er iets mee konden doen maar dan ging de rente naar 3,8% voor dat deel.
Sorry, maar dan zou ik toch idioot zijn om dat te doen?
Overigens kunnen we het zonder HRA prima dragen, de gehele hypotheek, bewuste keuze met kopen destijds.
Voor ons niet nee, wij eten dan geen boterham minder. Maar ik kan niet in de portemonnee van anderen kijken. Ik denk dat een hoop mensen destijds alleen konden kopen door het deels aflossingsvrij te doen. De rente was destijds ook een stuk hoger: 5%.quote:Op woensdag 20 mei 2026 16:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
In feite stel je dus dat het eigenlijk niet uitmaakt of je nog recht op HRA zou hebben voor het aflossingsvrije deel?
Dat proef ik immers ook uit de "¤ 300 HRA voor een heel jaar" opmerking van een ander.
Ja, en dan nam je tegen een hoog percentage 20 jaar vast?quote:Op woensdag 20 mei 2026 16:46 schreef exode het volgende:
[..]
Voor ons niet nee, wij eten dan geen boterham minder. Maar ik kan niet in de portemonnee van anderen kijken. Ik denk dat een hoop mensen destijds alleen konden kopen door het deels aflossingsvrij te doen. De rente was destijds ook een stuk hoger: 5%.
Geen idee wat anderen deden, wij 10 jaar vast destijds. Bij de verhuizing in 2017 pasten ze de rente naar beneden aan.quote:Op woensdag 20 mei 2026 16:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, en dan nam je tegen een hoog percentage 20 jaar vast?
Jou usernaam heeft iets weg van iemand die hier vele jaren geleden in het huizen topic rond hing en het constant over tot de oogbollen gefinancierd had...quote:Op woensdag 20 mei 2026 16:58 schreef exode het volgende:
[..]
Geen idee wat anderen deden, wij 10 jaar vast destijds. Bij de verhuizing in 2017 pasten ze de rente naar beneden aan.
Ok, zegt me niets.quote:Op woensdag 20 mei 2026 17:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Jou usernaam heeft iets weg van iemand die hier vele jaren geleden in het huizen topic rond hing en het constant over tot de oogbollen gefinancierd had...
Nee, het is de verantwoordelijkheid van de overheid om goed om te gaan met zulke dingen. Afbouwen kan, afkappen gewoon niet. Als volksvertegenwoordiger moet je niet alleen naar idealen en ideale situaties kijken, maar ook en vooral naar gevolgen van beleidswijzigingen. Mensen financieel onder de bus gooien kan gewoon niet.quote:Op woensdag 20 mei 2026 14:45 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik zelf ben 30 jaar geleden begonnen met kopen. Toen al speelde er een discussie omtrent de hypotheekrente aftrek. Iedereen die een klein beetje na kan denken weet dat bij een slechte verkiezingsuitslag het gedaan is met het feest.
Als je jezelf helemaal afhankelijk maakt van de grillen in den Haag en het gaat fout, dan is het je eigen verantwoordelijkheid.
heb je een aankoop makelaar??quote:Op woensdag 20 mei 2026 19:07 schreef Hetekip het volgende:
Ik moet of nouja wil een bod gaan aanbrengen, op een appartement. Vrienden, ik vind het heel moeilijk dat te doen. Kijk aan de ene kant wil ik kans maken, aan de andere kant wil ik ook niet als een gek gaan overbieden.
Makelaars zijn niet te vertrouwen en ik moet zeggen ik vind de woonmarkt heel rot.
Dus nu twijfel ik, ga ik voor een hoog bod, of hou ik het gewoon lekker rond de vraagprijs? Ik vind het lastig.
Iedereen roept, bied wat het jou waard is, maar ja dat is zo vaag. En hoe moet je dat weten?
Nee maat. Ik ben al gaan kijken, weet ook niet of ik dat nog kan regelen.quote:
De woningmarkt is rot. En die laatste vraag is idd moeilijk, maar toch is dat wat je moet doen: bied een bedrag waarbij je denkt 'als het meer wordt, kan het me niet schelen als ik het huis mis loop'. Maar bedenk wel dat je leven niet eindigt met het kopen van een huis, je moet dus geld over houden. Oa voor onderhoud.quote:Op woensdag 20 mei 2026 19:07 schreef Hetekip het volgende:
Ik moet of nouja wil een bod gaan aanbrengen, op een appartement. Vrienden, ik vind het heel moeilijk dat te doen. Kijk aan de ene kant wil ik kans maken, aan de andere kant wil ik ook niet als een gek gaan overbieden.
Makelaars zijn niet te vertrouwen en ik moet zeggen ik vind de woonmarkt heel rot.
Dus nu twijfel ik, ga ik voor een hoog bod, of hou ik het gewoon lekker rond de vraagprijs? Ik vind het lastig.
Iedereen roept, bied wat het jou waard is, maar ja dat is zo vaag. En hoe moet je dat weten?
Ja het is een appartement, dus VvE handelt denk ik het grote gebeuren. Plan van aanpak van VvE ziet ook wel goed uit.quote:Op woensdag 20 mei 2026 19:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
De woningmarkt is rot. En die laatste vraag is idd moeilijk, maar toch is dat wat je moet doen: bied een bedrag waarbij je denkt 'als het meer wordt, kan het me niet schelen als ik het huis mis loop'. Maar bedenk wel dat je leven niet eindigt met het kopen van een huis, je moet dus geld over houden. Oa voor onderhoud.
Precies dat. Mijn vrouw werkte bij justitie en gaf 30 jaar geleden al aan dat we een integratieprobleem hadden en dat dat zou toenemen. Dat "mocht ze niet zeggen want dan ben je racist".quote:Op woensdag 20 mei 2026 11:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Pensioenleeftijd is er ook zo een. Vaak weet men al heel lang vantevoren dat iets een probleem zal worden, maar schuiven politici dergelijke lastige beslissingen telkens vooruit (afschaffen HRA, aanpassen pensioenleeftijd, aanpakken stikstof, etc). Uiteindelijk is de volgende generatie gewoon de pineut elke keer.
Zou prima zijn. Mensen die een aflossingsvrije hypotheek hebben, kunnen dan alsnog op een annuïtaire overstappen. Of geen HRA meer en de schuld in box 3.quote:Op woensdag 20 mei 2026 11:46 schreef _Lily_ het volgende:
Een goede stap zou zijn om vanaf 2031 geen HRA meer te doen voor aflossingsvrije hypotheken. Danwel een versnelde afbouw als dit een te grote stap in 1x is. Iets vergelijkbaars als met 2013 dus. Waarom doen ze dat niet gewoon? En dan in 2040 verder kijken
Die zin zingt in elk hoofd. Niks zeggen want dan zwaait er wat. Dat was in de 80er jaren al.quote:Op woensdag 20 mei 2026 19:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Precies dat. Mijn vrouw werkte bij justitie en gaf 30 jaar geelden al aan dat we een integratieprobleem hadden en zou toenemen. Dat "mocht ze niet zeggen want dan ben je racist".
Huishoudens met een koophuis zijn vaak mensen die verantwoordelijkheid kunnen dragen, vooruit zien, risico's inschatten en (vooral) zichzelf financieel/economisch/sociaal kunnen bedruipen. Dus ja: denk dat bijna iedereen in een koophuis, na een paar jaar na aankoop, makkelijk honderden in de maand kan sparen; afgezien van ontslag echtscheiding etc.quote:Op woensdag 20 mei 2026 14:53 schreef JopieKlaassen het volgende:
Over hoeveel % van de huishoudens hebben we het hier? Huishoudens met een koophuis wel te verstaan. Want eerlijk gezegd geloof ik er niet zo veel van dat slechts een geringe groep met een koophuis meer dan 100 euro per maand overhoud.
Hulde voor jullie aanpak.quote:Op woensdag 20 mei 2026 15:41 schreef exode het volgende:
Ik zal wel verketterd worden, maar 30% van onze hypotheek is een aflossingsvrije hypotheek. Afgesloten in 2007. (ik zei eerder 2008, maar het is gewoon 2007)
We kregen ook banksparen aangeboden destijds bedenk ik me nu, was ook een shitzooi daarna.
1 voordeel voor de maatschappij, de rente is maar 1,1% op dit deel van de hypotheek, dus de HRA is niet zo hoog.
We konden toen ook heel makkelijk een bouwdepot afsluiten zonder enkele onderbouwing. En huizen stonden lang te koop. Wat een tijd.
Wel lossen wij sinds dit jaar zelf af op deze hypotheek.
We hebben 1,5 jaar geleden onze hypotheek verhoogd vanwege een verbouwing en toen heb ik het voorgelegd of we er iets mee konden doen maar dan ging de rente naar 3,8% voor dat deel.
Sorry, maar dan zou ik toch idioot zijn om dat te doen?
Overigens kunnen we het zonder HRA prima dragen, de gehele hypotheek, bewuste keuze met kopen destijds.
Ik ben ook bezig om naar een appartement te gaan uiteindelijk. Het valt me op dat ze langer als voorheen te koop staan. Hoe lang staan vergelijkbare appartementen in de omgeving gemiddeld te koop? Als dat ook even duurt zou ik niet te fanatiek bieden.quote:Op woensdag 20 mei 2026 19:07 schreef Hetekip het volgende:
Klopt, aflossingsvrij was/is de goedkoopste. Uiteraard parallel een vermogen opbouwend, met beleggen, om na 30 jaar een deel af te lossen.quote:Op woensdag 20 mei 2026 16:46 schreef exode het volgende:
Maar ik kan niet in de portemonnee van anderen kijken. Ik denk dat een hoop mensen destijds alleen konden kopen door het deels aflossingsvrij te doen.
Als je in de buurt woont, wil ik je wel helpen.quote:Op woensdag 20 mei 2026 19:07 schreef Hetekip het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |