abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 20 mei 2026 @ 11:04:55 #1
5428 crew  miss_sly
pi_220845910
Huizenprijzen stijgen dit jaar beperkt

Ontwikkeling huizenprijzen

Ontwikkeling hypotheekrente
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220845929
quote:
7s.gif Op woensdag 20 mei 2026 11:04 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Daar lijken hypotheekverstrekkers toch minder happig op te zijn. Het gebeurt sowieso niet automatisch, maar het kan wel worden aangevraagd. Kleine kans dat ze er dan in mee gaan, overigens.
6 jaar geleden is niet eens aan me gevraagd of ik dat zou willen, volgens mij. Het werd automatisch aangeklikt. Zou het in die 6 jaar zo hard veranderd zijn dat het nu nauwelijks meer een optie is?

Kan me wel voorstellen dat het van je leeftijd af hangt, trouwens. Maar nu over 30 jaar ben ik nog niet eens pensioengerechtigd...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator woensdag 20 mei 2026 @ 11:09:29 #3
5428 crew  miss_sly
pi_220845933
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 11:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
6 jaar geleden is niet eens aan me gevraagd of ik dat zou willen, volgens mij. Het werd automatisch aangeklikt. Zou het in die 6 jaar zo hard veranderd zijn dat het nu nauwelijks meer een optie is?

Kan me wel voorstellen dat het van je leeftijd af hangt, trouwens. Maar nu over 30 jaar ben ik nog niet eens pensioengerechtigd...
Het heeft te maken met de gewijzigde regels omtrent aflossingsvrije hypotheken.
Wij zijn nu bezig met een nieuw huis en er is echt een en ander veranderd in zes jaar.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220845977
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 09:46 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is al wat ik zo absurd vind sinds 2013: een starter moet in 30 jaar aflossen om recht op aftrek te hebben en houden, en tegelijkertijd mag een enorme groep nog de rente op aflossingsvrije hypotheken aftrekken.
De starters worden al 13 jaar stevig aangepakt ten gunste van degenen die al tig jaar het systeem dusdanig misbruikt hadden dat het systeem onhoudbaar werd.
Maar dat is toch op veel meer vlakken zo? Pensioenleeftijd is er ook zo een. Vaak weet men al heel lang vantevoren dat iets een probleem zal worden, maar schuiven politici dergelijke lastige beslissingen telkens vooruit (afschaffen HRA, aanpassen pensioenleeftijd, aanpakken stikstof, etc). Uiteindelijk is de volgende generatie gewoon de pineut elke keer.
  woensdag 20 mei 2026 @ 11:36:58 #5
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220846090
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 11:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Maar dat is toch op veel meer vlakken zo? Pensioenleeftijd is er ook zo een. Vaak weet men al heel lang vantevoren dat iets een probleem zal worden, maar schuiven politici dergelijke lastige beslissingen telkens vooruit (afschaffen HRA, aanpassen pensioenleeftijd, aanpakken stikstof, etc). Uiteindelijk is de volgende generatie gewoon de pineut elke keer.
ik was net te laat voor de FPU (Flexibele Pensionering en Uittreding) anders had ik met 55 jaar met pensioen gekund , sneu he
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220846152
Een goede stap zou zijn om vanaf 2031 geen HRA meer te doen voor aflossingsvrije hypotheken. Danwel een versnelde afbouw als dit een te grote stap in 1x is. Iets vergelijkbaars als met 2013 dus. Waarom doen ze dat niet gewoon? En dan in 2040 verder kijken
pi_220846794
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 11:46 schreef _Lily_ het volgende:
Een goede stap zou zijn om vanaf 2031 geen HRA meer te doen voor aflossingsvrije hypotheken. Danwel een versnelde afbouw als dit een te grote stap in 1x is. Iets vergelijkbaars als met 2013 dus. Waarom doen ze dat niet gewoon? En dan in 2040 verder kijken
Dat hebben ze natuurlijk gedaan door geen HRA meer te doen voor nieuwe aflossingsvrije hypotheken, over een paar decennia zijn ze dan allemaal weg.

Nu ineens voor alle aflossingsvrije hypotheken de HRA volledig afschaffen gaat mensen in problemen brengen, dat lijkt me geen goed idee. Afbouwen wel, maar wat mij betreft bouwen ze de HRA dus af voor alle hypotheken. Elk jaar het percentage waar je de hypotheek tegen kunt aftrekken 1 of 1,5 procentpunt naar beneden (deden ze tussen 2020 en 2023 ook, zonder problemen) en je hebt over pakweg 15 tot 20 jaar zo'n lage aftrek over dat je hem probleemloos volledig af kunt schaffen. Is wel lange termijn, maar dat moet nou eenmaal als je het over huizenmarkt hebt om schokken te voorkomen.
Als je sneller wil kun je misschien ook 2 procentpunt doen, over 9 jaar zit het dan al onder de 10%.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  woensdag 20 mei 2026 @ 12:56:57 #8
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220846835
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 12:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
) en je hebt over pakweg 15 tot 20 jaar zo'n lage aftrek over dat je hem probleemloos volledig af kunt schaffen.
met de wet Hillen weg is dat dan over 10 jaar al het geval
beter doet met het EWF verhogen en de wet Hillen in een keer stoppen, dan kan de starter nog iets langer HRA krijgen

[ Bericht 24% gewijzigd door michaelmoore op 20-05-2026 13:24:50 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220846907
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 11:36 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik was net te laat voor de FPU (Flexibele Pensionering en Uittreding) anders had ik met 55 jaar met pensioen gekund
Maar verklap het publiek dan ook met welke leeftijd jij wel al hebt kunnen stoppen.

Ik ga ervan uit dat ik tot mijn 70e moet werken elk jaar minder zal meegenomen zijn..
pi_220846938
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 12:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat hebben ze natuurlijk gedaan door geen HRA meer te doen voor nieuwe aflossingsvrije hypotheken, over een paar decennia zijn ze dan allemaal weg.

Nu ineens voor alle aflossingsvrije hypotheken de HRA volledig afschaffen gaat mensen in problemen brengen, dat lijkt me geen goed idee.
Dat lijkt me juist een heel goed idee laat een groep die jarenlang wel de lusten had maar geen lasten maar bloeden.. Het is te bizar voor woorden dat er een subgroep is die 30 jaar lang wel wist hoeveel ze met deze constructie maximaal konden aftrekken maar zogenaamd als een struisvogel niet wisten dat er ooit een einde aan dit sprookje kwam..
pi_220847169
Precies, 2031 gewoon kappen met HRA voor hypotheken die niet aflossingsvrij zijn. Lost direct een deel van de discussie over hoe het dan verder moet op.
De mensen voor wie dat een probleem gaat opleveren hebben al decennia boven hun stand geleefd kennelijk. Moeten we die dan nu nog zielig gaan vinden omdat ze eindelijk gewoon zelf de kosten van hun luxe leventje moeten gaan dragen? Je hebt het over mensen die voor omgerekend minder dan een ton in Euro's zelfs in de Randstad een prima gezinshuis konden kopen. HRA op een hypotheek van een ton is nog geen 40% van nog geen 4000 euro aan rente, ofwel netto 120 euro per maand. Als dat problemen oplevert...

Daarnaast is het in ons belastingstelsel nog altijd zo dat je zelf moet kunnen aantonen op welke aftrekposten je recht hebt. Dus zul je zelf moeten gaan aantonen dat de hypotheken netjes in 30 jaar worden afgelost om nog HRA te kunnen ontvangen.
pi_220847252
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:09 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dat lijkt me juist een heel goed idee laat een groep die jarenlang wel de lusten had maar geen lasten maar bloeden.. Het is te bizar voor woorden dat er een subgroep is die 30 jaar lang wel wist hoeveel ze met deze constructie maximaal konden aftrekken maar zogenaamd als een struisvogel niet wisten dat er ooit een einde aan dit sprookje kwam..
Laten bloeden win je ook niks mee…. Maybe dan verordonneren dat mensen samen met hun hypotheekverstrekker een betaalregeling oid kunnen krijgen. Of de bank ontvangt maar wat minder rente. Of wat overwaarde opeten
pi_220847258
Maar nu ik dit zo typ
Alsof de vvd daar ooit akkoord mee gaat.

2031 komt eraan (waarbij veel 30-jarige termijnen verstrijken) en de kans is groot dat ze het gewoon zo laten of doorschuiven naar een volgend kabinet
pi_220847341
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:09 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Je kon zoals ik meldde gewoon 14 jaar geleden nog (deels) aflossingsvrije hypotheken afsluiten, je bent dus enorm aan het generaliseren. En mensen uit rancune in de problemen brengen is altijd een slecht idee.
pi_220847370
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:45 schreef Ivo1985 het volgende:
HRA op een hypotheek van een ton is nog geen 40% van nog geen 4000 euro aan rente, ofwel netto 120 euro per maand. Als dat problemen oplevert...
Je hebt blijkbaar geen flauw benul, dat is voor mensen het verschil tussen wel of niet kunnen sparen. Het aantal mensen dat meer dan 100 euro per maand kan sparen is gering, ook met een koophuis.
pi_220847412
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je kon zoals ik meldde gewoon 15 jaar geleden nog deels aflossingsvrije hypotheken afsluiten, je bent dus enorm aan het generaliseren. En mensen uit rancune in de problemen brengen is altijd een slecht idee.
Mensen die altijd door de neoliberale golf het onderste uit de kan willen hebben en we daar nu nog mee doorgaan met faciliteren dezelfde mensen die graag wel alle ander sociale voorzieningen uitgekleed zien worden in onze maatschappij. :')

Het is niet uit rancune maar gewoon uit voortschrijdend inzicht waarbij een Balkenende dan zou zeggen even wat zuur voor deze groep daarna komt het zoet.

Ik heb me altijd al afgezet tegen deze bizarre hypotheek constructie. In mijn zwart wit wereld betaal je gewoon je hypotheek af ipv met het "bespaarde" geld te gaan speculeren en of onzinnige dingen te consumeren.
pi_220847417
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je hebt blijkbaar geen flauw benul, dat is voor mensen het verschil tussen wel of niet kunnen sparen. Het aantal mensen dat meer dan 100 euro per maand kan sparen is gering, ook met een koophuis.
Ben je dan niet tijdens het afsluiten van je hypotheek flink over de max heengegaan van wat je eigenlijk kunt dragen?
pi_220847424
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:30 schreef Toefjes het volgende:

[..]
Ben je dan niet tijdens het afsluiten van je hypotheek flink over de max heengegaan van wat je eigenlijk kunt dragen?
Of de omstandigheden in je leven zijn veranderd.
pi_220847433
quote:

[..]
Als na zoveel jaren huizenbezit die 100 euro nog steeds het verschil is tussen wel of niet kunnen sparen terwijl je op die hypotheek van een ton ook al jarenlang geen cent aflossing betaalt, dan is dat boven je stand leven.
Zelfs met een minimumloon anno 2026 moet je dat nog kunnen dragen.

En ja, tussentijds je hypotheek verhogen voor verbouwingen etc terwijl je kennelijk geen cent hebt op te sparen of af te lossen ondanks bizar lage maandlasten valt ook onder "boven je stand leven".
pi_220847447
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:33 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Als na zoveel jaren huizenbezit die 100 euro nog steeds het verschil is tussen wel of niet kunnen sparen terwijl je op die hypotheek van een ton ook al jarenlang geen cent aflossing betaalt, dan is dat boven je stand leven.
Zelfs met een minimumloon anno 2026 moet je dat nog kunnen dragen.
Als je dat zegt heb je echt geen benul. Laatst hier een onderzoek bij de voetselbank, 20-30% van de mensen daar had een koophuis. Omstandigheden kunnen wisselen. En dan kan je als overheid zo iemand niet financieel onder de bus gooien.
  woensdag 20 mei 2026 @ 14:38:05 #21
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220847455
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je dat zegt heb je echt geen benul.
Laatst hier een onderzoek bij de voetselbank, 20-30% van de mensen daar had een koophuis.
Omstandigheden kunnen wisselen.
En dan kan je als overheid zo iemand niet financieel onder de bus gooien.
voetsel met een d

voet is met een T
pi_220847456
quote:

[..]
AI zegt toch echt dat 71% van onze huishoudens kan sparen..

Verder heeft iedereen die al minstens 13 jaar een huis met aflossingsvrije hypotheek heeft een flinke inflatiegolf (38%) meegemaakt waardoor hun woonlasten relatief flink verminderd zijn in deze looptijd, als ze dan nu nog niet die 100 euro per maand zouden kunnen sparen is er iets grondige mis met hun financieel inzicht.
pi_220847459
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je dat zegt heb je echt geen benul. Laatst hier een onderzoek bij de voetselbank, 30% van de mensen daar had een koophuis.
Die 30% zegt niets over de groep waar we het hier over hebben, de groep die aflossingsvrij in de vroege zero's of eerder een huis gekocht heeft en dan een hypotheekrente van 300-350 euro per maand niet zou kunnen betalen als de HRA wegvalt.
  woensdag 20 mei 2026 @ 14:39:33 #24
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220847465
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:38 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Die 30% zegt niets over de groep waar we het hier over hebben, de groep die aflossingsvrij in de vroege zero's of eerder een huis gekocht heeft en dan een hypotheekrente van 300-350 euro per maand niet zou kunnen betalen als de HRA wegvalt.
ga weg joh

en wel naar de wintersport
pi_220847468
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 14:39 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ga weg joh

en wel naar de wintersport
Volgens mij reageer je op de verkeerde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')