6 jaar geleden is niet eens aan me gevraagd of ik dat zou willen, volgens mij. Het werd automatisch aangeklikt. Zou het in die 6 jaar zo hard veranderd zijn dat het nu nauwelijks meer een optie is?quote:Op woensdag 20 mei 2026 11:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daar lijken hypotheekverstrekkers toch minder happig op te zijn. Het gebeurt sowieso niet automatisch, maar het kan wel worden aangevraagd. Kleine kans dat ze er dan in mee gaan, overigens.
Het heeft te maken met de gewijzigde regels omtrent aflossingsvrije hypotheken.quote:Op woensdag 20 mei 2026 11:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
6 jaar geleden is niet eens aan me gevraagd of ik dat zou willen, volgens mij. Het werd automatisch aangeklikt. Zou het in die 6 jaar zo hard veranderd zijn dat het nu nauwelijks meer een optie is?
Kan me wel voorstellen dat het van je leeftijd af hangt, trouwens. Maar nu over 30 jaar ben ik nog niet eens pensioengerechtigd...
Maar dat is toch op veel meer vlakken zo? Pensioenleeftijd is er ook zo een. Vaak weet men al heel lang vantevoren dat iets een probleem zal worden, maar schuiven politici dergelijke lastige beslissingen telkens vooruit (afschaffen HRA, aanpassen pensioenleeftijd, aanpakken stikstof, etc). Uiteindelijk is de volgende generatie gewoon de pineut elke keer.quote:Op woensdag 20 mei 2026 09:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is al wat ik zo absurd vind sinds 2013: een starter moet in 30 jaar aflossen om recht op aftrek te hebben en houden, en tegelijkertijd mag een enorme groep nog de rente op aflossingsvrije hypotheken aftrekken.
De starters worden al 13 jaar stevig aangepakt ten gunste van degenen die al tig jaar het systeem dusdanig misbruikt hadden dat het systeem onhoudbaar werd.
ik was net te laat voor de FPU (Flexibele Pensionering en Uittreding) anders had ik met 55 jaar met pensioen gekund , sneu hequote:Op woensdag 20 mei 2026 11:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Maar dat is toch op veel meer vlakken zo? Pensioenleeftijd is er ook zo een. Vaak weet men al heel lang vantevoren dat iets een probleem zal worden, maar schuiven politici dergelijke lastige beslissingen telkens vooruit (afschaffen HRA, aanpassen pensioenleeftijd, aanpakken stikstof, etc). Uiteindelijk is de volgende generatie gewoon de pineut elke keer.
Dat hebben ze natuurlijk gedaan door geen HRA meer te doen voor nieuwe aflossingsvrije hypotheken, over een paar decennia zijn ze dan allemaal weg.quote:Op woensdag 20 mei 2026 11:46 schreef _Lily_ het volgende:
Een goede stap zou zijn om vanaf 2031 geen HRA meer te doen voor aflossingsvrije hypotheken. Danwel een versnelde afbouw als dit een te grote stap in 1x is. Iets vergelijkbaars als met 2013 dus. Waarom doen ze dat niet gewoon? En dan in 2040 verder kijken
met de wet Hillen weg is dat dan over 10 jaar al het gevalquote:Op woensdag 20 mei 2026 12:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
) en je hebt over pakweg 15 tot 20 jaar zo'n lage aftrek over dat je hem probleemloos volledig af kunt schaffen.
Maar verklap het publiek dan ook met welke leeftijd jij wel al hebt kunnen stoppen.quote:Op woensdag 20 mei 2026 11:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik was net te laat voor de FPU (Flexibele Pensionering en Uittreding) anders had ik met 55 jaar met pensioen gekund
Dat lijkt me juist een heel goed idee laat een groep die jarenlang wel de lusten had maar geen lasten maar bloeden.. Het is te bizar voor woorden dat er een subgroep is die 30 jaar lang wel wist hoeveel ze met deze constructie maximaal konden aftrekken maar zogenaamd als een struisvogel niet wisten dat er ooit een einde aan dit sprookje kwam..quote:Op woensdag 20 mei 2026 12:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat hebben ze natuurlijk gedaan door geen HRA meer te doen voor nieuwe aflossingsvrije hypotheken, over een paar decennia zijn ze dan allemaal weg.
Nu ineens voor alle aflossingsvrije hypotheken de HRA volledig afschaffen gaat mensen in problemen brengen, dat lijkt me geen goed idee.
Laten bloeden win je ook niks mee…. Maybe dan verordonneren dat mensen samen met hun hypotheekverstrekker een betaalregeling oid kunnen krijgen. Of de bank ontvangt maar wat minder rente. Of wat overwaarde opetenquote:Op woensdag 20 mei 2026 13:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat lijkt me juist een heel goed idee laat een groep die jarenlang wel de lusten had maar geen lasten maar bloeden.. Het is te bizar voor woorden dat er een subgroep is die 30 jaar lang wel wist hoeveel ze met deze constructie maximaal konden aftrekken maar zogenaamd als een struisvogel niet wisten dat er ooit een einde aan dit sprookje kwam..
Je kon zoals ik meldde gewoon 14 jaar geleden nog (deels) aflossingsvrije hypotheken afsluiten, je bent dus enorm aan het generaliseren. En mensen uit rancune in de problemen brengen is altijd een slecht idee.quote:Op woensdag 20 mei 2026 13:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat lijkt me juist een heel goed idee laat een groep die jarenlang wel de lusten had maar geen lasten maar bloeden.. Het is te bizar voor woorden dat er een subgroep is die 30 jaar lang wel wist hoeveel ze met deze constructie maximaal konden aftrekken maar zogenaamd als een struisvogel niet wisten dat er ooit een einde aan dit sprookje kwam..
Je hebt blijkbaar geen flauw benul, dat is voor mensen het verschil tussen wel of niet kunnen sparen. Het aantal mensen dat meer dan 100 euro per maand kan sparen is gering, ook met een koophuis.quote:Op woensdag 20 mei 2026 13:45 schreef Ivo1985 het volgende:
HRA op een hypotheek van een ton is nog geen 40% van nog geen 4000 euro aan rente, ofwel netto 120 euro per maand. Als dat problemen oplevert...
Mensen die altijd door de neoliberale golf het onderste uit de kan willen hebben en we daar nu nog mee doorgaan met faciliteren dezelfde mensen die graag wel alle ander sociale voorzieningen uitgekleed zien worden in onze maatschappij.quote:Op woensdag 20 mei 2026 14:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kon zoals ik meldde gewoon 15 jaar geleden nog deels aflossingsvrije hypotheken afsluiten, je bent dus enorm aan het generaliseren. En mensen uit rancune in de problemen brengen is altijd een slecht idee.
Ben je dan niet tijdens het afsluiten van je hypotheek flink over de max heengegaan van wat je eigenlijk kunt dragen?quote:Op woensdag 20 mei 2026 14:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je hebt blijkbaar geen flauw benul, dat is voor mensen het verschil tussen wel of niet kunnen sparen. Het aantal mensen dat meer dan 100 euro per maand kan sparen is gering, ook met een koophuis.
Of de omstandigheden in je leven zijn veranderd.quote:Op woensdag 20 mei 2026 14:30 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ben je dan niet tijdens het afsluiten van je hypotheek flink over de max heengegaan van wat je eigenlijk kunt dragen?
Als na zoveel jaren huizenbezit die 100 euro nog steeds het verschil is tussen wel of niet kunnen sparen terwijl je op die hypotheek van een ton ook al jarenlang geen cent aflossing betaalt, dan is dat boven je stand leven.quote:Op woensdag 20 mei 2026 14:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je hebt blijkbaar geen flauw benul, dat is voor mensen het verschil tussen wel of niet kunnen sparen. Het aantal mensen dat meer dan 100 euro per maand kan sparen is gering, ook met een koophuis.
Als je dat zegt heb je echt geen benul. Laatst hier een onderzoek bij de voetselbank, 20-30% van de mensen daar had een koophuis. Omstandigheden kunnen wisselen. En dan kan je als overheid zo iemand niet financieel onder de bus gooien.quote:Op woensdag 20 mei 2026 14:33 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als na zoveel jaren huizenbezit die 100 euro nog steeds het verschil is tussen wel of niet kunnen sparen terwijl je op die hypotheek van een ton ook al jarenlang geen cent aflossing betaalt, dan is dat boven je stand leven.
Zelfs met een minimumloon anno 2026 moet je dat nog kunnen dragen.
voetsel met een dquote:Op woensdag 20 mei 2026 14:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je dat zegt heb je echt geen benul.
Laatst hier een onderzoek bij de voetselbank, 20-30% van de mensen daar had een koophuis.
Omstandigheden kunnen wisselen.
En dan kan je als overheid zo iemand niet financieel onder de bus gooien.
AI zegt toch echt dat 71% van onze huishoudens kan sparen..quote:Op woensdag 20 mei 2026 14:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die 30% zegt niets over de groep waar we het hier over hebben, de groep die aflossingsvrij in de vroege zero's of eerder een huis gekocht heeft en dan een hypotheekrente van 300-350 euro per maand niet zou kunnen betalen als de HRA wegvalt.quote:Op woensdag 20 mei 2026 14:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je dat zegt heb je echt geen benul. Laatst hier een onderzoek bij de voetselbank, 30% van de mensen daar had een koophuis.
ga weg johquote:Op woensdag 20 mei 2026 14:38 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Die 30% zegt niets over de groep waar we het hier over hebben, de groep die aflossingsvrij in de vroege zero's of eerder een huis gekocht heeft en dan een hypotheekrente van 300-350 euro per maand niet zou kunnen betalen als de HRA wegvalt.
Volgens mij reageer je op de verkeerde.quote:Op woensdag 20 mei 2026 14:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ga weg joh
en wel naar de wintersport
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |