Nouja hoewel je dat niet perse voelt want je draagt gedurende de hele looptijd bruto hetzelfde bedrag af en doorgaans voel je dat in de toekomst minder in je portemonnee door inflatie en inkomensstijging. Daarnaast kan je bedrag dalen door extra aflossen.quote:Op donderdag 21 mei 2026 15:32 schreef blomke het volgende:
[..]
De oplossing staat al in het artikel: "Daarom nemen ze maatregelen. Het grootste deel bespaart op bijvoorbeeld een vakantie, bezoek aan een restaurant of andere uitjes om de woonlasten te kunnen betalen. Soms bezuinigen ze ook op boodschappen en zeggen ze abonnementen op."
Kwestie van prioriteiten dus. Saillant detail is natuurlijk dat bij de annuïtaire hypotheek (gedwongen populair jonge mensen/starters) de woonlasten stijgen in de loop der jaren.
quote:Op donderdag 21 mei 2026 14:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, een deel zal vooral geen zin hebben hun zooi uit te zoeken en overbodige meuk weg te doen.
Van die shit die ze al 60 jaar bewaren "voor de (klein)kinderen" of "omdat het ooit handig is".Dat is natuurlijk ook wel aanlokkelijk om te doen als je zoveel ruimte hebt. Mijn moeder komt nooit op zolder bijvoorbeeld, dus het staat daar helemaal vol.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wij wonen zelf op 85 vierkante meter, wij zijn erg goed in dingen weggooien/weggeven/verkopen. Maar dat is omdat het anders niet past![]()
En hoeveel gaat dat stijgen in de loop der jaren de jonge huurders die nu blijkbaar al op 35% van hun inkomen huren zullen door huurverhoging en loonsverhoging die gelijk opgaan altijd op die 35% blijven zitten..quote:Op donderdag 21 mei 2026 15:32 schreef blomke het volgende:
. Saillant detail is natuurlijk dat bij de annuïtaire hypotheek (gedwongen populair jonge mensen/starters) de woonlasten stijgen in de loop der jaren.
Voor 't gemak even op jaarbasis:quote:Op donderdag 21 mei 2026 16:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En hoeveel gaat dat stijgen in de loop der jaren ...
Als we naar de inflatie van de afgelopen 30 jaar kijken was dat 70% over een periode van 30 jaar, de lonen stijgen daarmee mee. Terwijl de netto hypotheek lasten in jou voorbeeld maar met 32% stijgen in net zo'n periode.quote:Op donderdag 21 mei 2026 20:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Stel ¤300000 hypotheek en 4% rente is het eerste jaar ¤12000 bruto en ¤7560 netto rente & aflossing ¤5350 totaal ¤12910
Laatste jaar (30-ste jaar) bedraagt rente ¤669 bruto netto ¤422 en aflossing ¤16630 totaal ¤17052.
Nogal een verschil.
Ben ik het helemaal met je eens dat een hypotheek op den duur veruit de beste lening is die je aan kan gaan, zelfs als ie ieder jaar ietsje duurder wordt; in dit geval/voorbeeld minder dan de inflatie.quote:Op donderdag 21 mei 2026 20:54 schreef Basp1 het volgende:
Als we naar de inflatie van de afgelopen 30 jaar kijken was dat 70% over een periode van 30 jaar, de lonen stijgen daarmee mee. Terwijl de netto hypotheek lasten in jou voorbeeld maar met 32% stijgen in net zo'n periode.
Ja dit dus, alleen als je je volledig rijk rekent met je HRA ga je elk jaar iets minder blij worden. Maar er zijn er maar weinig die het daadwerkelijk gaan voelen.quote:Op donderdag 21 mei 2026 16:48 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Nouja hoewel je dat niet perse voelt want je draagt gedurende de hele looptijd bruto hetzelfde bedrag af en doorgaans voel je dat in de toekomst minder in je portemonnee door inflatie en inkomensstijging. Daarnaast kan je bedrag dalen door extra aflossen.
Beste keus voor eigenaren is lineair en niet annuïteiten.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 13:23 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Ja dit dus, alleen als je je volledig rijk rekent met je HRA ga je elk jaar iets minder blij worden. Maar er zijn er maar weinig die het daadwerkelijk gaan voelen.
Annuïtaire hypotheken zijn gewoon de beste keuze op de lange termijn voor het land en de eigenaren.
Nou vooruit, in theorie. In de huidige markt kan niemand op het begin zn maandlasten dragen. Als je als starter een gemiddeld huis koopt zit je annuïtair al aan >2500¤ per maand.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 13:28 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Beste keus voor eigenaren is lineair en niet annuïteiten.
Dat is zo. Kameraad van mij heeft lineair en die zat met een lage rente nog op 2.000+ p maand. Inmiddels zit hij op minder dan 1.000 das wel lekkerquote:Op vrijdag 22 mei 2026 13:30 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Nou vooruit, in theorie. In de huidige markt kan niemand op het begin zn maandlasten dragen. Als je als starter een gemiddeld huis koopt zit je annuïtair al aan >2500¤ per maand.
men moet de totale pensioenafdracht indien gewenst in de hypotheek aflossing storten, op dat gebied moet er heel veel gaan veranderen de komende jaren met de zelfstandigen wetquote:Op vrijdag 22 mei 2026 13:31 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Dat is zo. Kameraad van mij heeft lineair en die zat met een lage rente nog op 2.000+ p maand. Inmiddels zit hij op minder dan 1.000 das wel lekker
Ja het is wel echt dramatisch nu hoor. Gemiddelde woning is al bijna 5 ton, dat zou als starter 2500 ofzo zijn.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 13:31 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Dat is zo. Kameraad van mij heeft lineair en die zat met een lage rente nog op 2.000+ p maand. Inmiddels zit hij op minder dan 1.000 das wel lekker
Huis van 300k 80m2 zit je al bijna 2k p maand. 2 duizend euro voor een hondenhokquote:Op vrijdag 22 mei 2026 13:34 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Ja het is wel echt dramatisch nu hoor. Gemiddelde woning is al bijna 5 ton, dat zou als starter 2500 ofzo zijn.
Onze starterswoning is nu daardoor eigenlijk een doorstroomwoning geworden.
belachelijk, er gaat iets faliekant misquote:Op vrijdag 22 mei 2026 13:35 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Huis van 300k 80m2 zit je al bijna 2k p maand. 2 duizend euro voor een hondenhok
Daarom ook dat veel starters moeten kiezen tussen OF overbieden OF verbouwen. Vaak is er geen geld meer na transactie. Sparen wordt dan ook lastig met zulke lasten natuurlijk.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 13:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
belachelijk, er gaat iets faliekant mis
of thuis wonenquote:Op vrijdag 22 mei 2026 13:42 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Daarom ook dat veel starters moeten kiezen tussen OF overbieden OF verbouwen. Vaak is er geen geld meer na transactie. Sparen wordt dan ook lastig met zulke lasten natuurlijk.
Maar die lasten zijn niet altijd makkelijk te dragen in het begin. Je kan ook annuitair afsluiten en lineair extra aflossen, maar dat je hiervoor wel de vrijheid hebt om te kiezen wanneer dat binnen je budget valt.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 13:28 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Beste keus voor eigenaren is lineair en niet annuïteiten.
Hoop dat die van ons nog heel lang thuis woont. Vinden dat wel gezellig maar hebben er maar 1, misschien scheelt datquote:Op vrijdag 22 mei 2026 14:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
of thuis wonen
ik heb er ook twee op kamers , twee van die luie nietsnutten
niet mijn kinderen god zij dank
nee dat scheelt nietquote:Op vrijdag 22 mei 2026 14:17 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Hoop dat die van ons nog heel lang thuis woont. Vinden dat wel gezellig maar hebben er maar 1, misschien scheelt dat
Zeker alhoewel extra aflossen niet te doen is nu. Sterker nog ik ken niemand die dat doet. Betaal je ¤500 p maand dan is dat goed te doen jaquote:Op vrijdag 22 mei 2026 14:17 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Maar die lasten zijn niet altijd makkelijk te dragen in het begin. Je kan ook annuitair afsluiten en lineair extra aflossen, maar dat je hiervoor wel de vrijheid hebt om te kiezen wanneer dat binnen je budget valt.
Lineair is aan het eind van de rit het goedkoopst. Maar of het ook de beste keuze is hangt van andere factoren af, zoals wanneer heb je je geld het hardst nodig
2 is toch wel wat drukker hoor pfff. Zeker als ze kleiner zijn nog kolere. Respect voor mensen die er 2+ hebben. Moet er niet aan denkenquote:Op vrijdag 22 mei 2026 14:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat scheelt niet
en das maar goed ook
Hier dertigers met kindjesquote:Op vrijdag 22 mei 2026 13:34 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Ja het is wel echt dramatisch nu hoor. Gemiddelde woning is al bijna 5 ton, dat zou als starter 2500 ofzo zijn.
Onze starterswoning is nu daardoor eigenlijk een doorstroomwoning geworden.
3k das gewoon 1 salaris. Te bezopen voor woorden eigenlijkquote:Op vrijdag 22 mei 2026 14:22 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Hier dertigers met kindjes
Wij zitten op een bruto hypotheekbedrag van 3000 en een bruto kinderopvang bedrag van 2000
Is echt niet te geloven.
We redden dat de eerste jaren niet zonder HRA. later wel (ik verwacht na 5 jaar ofzoiets)
Hypotheek is in 2025 gestart
Heb daarom ook gestemd op een partij die niet wil sleutelen aan de HRA, ookal sta ik daar niet achter. Heel rare wereld
Nee het is echt onbetaalbaar inderdaad, vergelijkbare situatie straks (maar dan wel in een heel comfortabel huis doordat we al doorschuiven).quote:Op vrijdag 22 mei 2026 14:22 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Hier dertigers met kindjes
Wij zitten op een bruto hypotheekbedrag van 3000 en een bruto kinderopvang bedrag van 2000
Is echt niet te geloven.
We redden dat de eerste jaren niet zonder HRA. later wel (ik verwacht na 5 jaar ofzoiets)
Hypotheek is in 2025 gestart
Heb daarom ook gestemd op een partij die niet wil sleutelen aan de HRA, ookal sta ik daar niet achter. Heel rare wereld
Punt is dat je niet zeker weet of ze het dan daarvoor gaan gebruiken….. ik dacht: dit geld hebben we nu in onze handen om het huis te betalen, over 4 jaar kunnen we altijd weer bijsturen qua stemgedragquote:Op vrijdag 22 mei 2026 14:40 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Nee het is echt onbetaalbaar inderdaad, vergelijkbare situatie straks (maar dan wel in een heel comfortabel huis doordat we al doorschuiven).
Ik snap je, al kan je met die miljarden van de HRA natuurlijk veel goed doen als regering, zoals kinderopvang een stuk goedkoper maken. Daarom heb ik op een partij gestemd die voor afschaffing is
Ja snap ik ook hoor, en iedereen mag zelf kiezen hoe hij of zij stemt.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 14:44 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Punt is dat je niet zeker weet of ze het dan daarvoor gaan gebruiken….. ik dacht: dit geld hebben we nu in onze handen om het huis te betalen, over 4 jaar kunnen we altijd weer bijsturen qua stemgedrag
1,5x de bruto kinderopvang. Te bezopen voor woorden eigenlijk.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 14:24 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
3k das gewoon 1 salaris. Te bezopen voor woorden eigenlijk
Is zo, edoch je cirkel van invloed reikt niet zo ver dat je er als individu veel aan kunt doen.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 13:37 schreef michaelmoore het volgende:
belachelijk, er gaat iets faliekant mis
ik had er driequote:Op vrijdag 22 mei 2026 14:19 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
2 is toch wel wat drukker hoor pfff. Zeker als ze kleiner zijn nog kolere. Respect voor mensen die er 2+ hebben. Moet er niet aan denken
ja maar nu zijn ze groot dat voelt anders, allemaal druk druk druk drukquote:
810 vorig jaar. 830 dit jaar. Weinig schokkend tbhquote:Op donderdag 21 mei 2026 15:06 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Zou zeker kunnen. Als jonge huizenbezitter ben je niet zo stinkend rijk als de maatschappij wel denkt. Daarnaast zijn de gemeentebelastingen enorm hoog geworden omdat de gemeente de stijgende kosten doorschuift naar huizenbezitters. Het is echt shocking wat ik dit jaar aan gemeentebelasting moest betalen
Wij 2000quote:Op vrijdag 22 mei 2026 18:25 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
810 vorig jaar. 830 dit jaar. Weinig schokkend tbh
Puur OZB of ook rioolheffing, waterschapsbelasting, reinigingsheffing, etc?quote:
Woon jij niet ook in de provincie? Ik was in de randstad ¤1300 kwijt aan gemeentelijke belastingen. In de provincie ¤900.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 18:25 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
810 vorig jaar. 830 dit jaar. Weinig schokkend tbh
Le Provence. Mja snap het wel, afvalstoffenheffing is een stuk hoger als ik zie wat de gemeente in steden zoals moeten opruimenquote:Op vrijdag 22 mei 2026 19:50 schreef laziness het volgende:
[..]
Woon jij niet ook in de provincie? Ik was in de randstad ¤1300 kwijt aan gemeentelijke belastingen. In de provincie ¤900.
Waterschap ontloopt elkaar niet zo veel.
De WOZ van mijn veel kleinere rijtjeswoning lag ook een stuk hoger dan mijn grotere woning hier. Als in dat scheelt ruim 200k.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 19:54 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Le Provence. Mja snap het wel, afvalstoffenheffing is een stuk hoger als ik zie wat de gemeente in steden zoals moeten opruimen
1428,00quote:Op donderdag 21 mei 2026 15:06 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Zou zeker kunnen. Als jonge huizenbezitter ben je niet zo stinkend rijk als de maatschappij wel denkt. Daarnaast zijn de gemeentebelastingen enorm hoog geworden omdat de gemeente de stijgende kosten doorschuift naar huizenbezitters. Het is echt shocking wat ik dit jaar aan gemeentebelasting moest betalen
Dat verschil is hier 200¤ als je 200k duurder zit. Niet zo dramatisch zeg maar.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 20:05 schreef laziness het volgende:
[..]
De WOZ van mijn veel kleinere rijtjeswoning lag ook een stuk hoger dan mijn grotere woning hier. Als in dat scheelt ruim 200k.
Maar het telt wel op en jij vroeg je af hoe Lily zo hoog zat. Al die dingen bij elkaar dusquote:Op vrijdag 22 mei 2026 20:18 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat verschil is hier 200¤ als je 200k duurder zit. Niet zo dramatisch zeg maar.
Alles bij elkaarquote:Op vrijdag 22 mei 2026 19:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Puur OZB of ook rioolheffing, waterschapsbelasting, reinigingsheffing, etc?
Oh dan moet ik dat papier ff bekijken. Dan weet ik niet uit mn hoofd wat er allemaal op staatquote:Op vrijdag 22 mei 2026 21:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar waterschap is niet eens gemeentelijke belastingen.
In sommige gemeentes wordt de gemeentelijke belastingen wel door het waterschap geïnd, maar het zijn echt 2 aparte zaken.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 21:15 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Oh dan moet ik dat papier ff bekijken. Dan weet ik niet uit mn hoofd wat er allemaal op staat
Wat Leandra zegt: je moet wel de verschillende zaken met elkaar vergelijken en niet zomaar alles op een hoop gooien.quote:Op vrijdag 22 mei 2026 21:15 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Oh dan moet ik dat papier ff bekijken. Dan weet ik niet uit mn hoofd wat er allemaal op staat
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |