Het lijkt mij zo frustrerend, maar het hoort er natuurlijk wel blij.quote:Op zondag 17 mei 2026 03:16 schreef Peterselieman het volgende:
Max rijdt een 8.23 met zeer veel verkeer. Zonder rijdt hij zeker een 8.16
Zonder al die anderen geen racequote:Op zondag 17 mei 2026 03:17 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Het lijkt mij zo frustrerend, maar het hoort er natuurlijk wel blij.
Ander keertje, nu niet zo handigquote:Op zondag 17 mei 2026 03:08 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Mixen met wodka.
Ik pik nog uurtje mee en dan even snel dutje tot aan de ochtend
Welke auto?quote:Op zondag 17 mei 2026 03:25 schreef flipsen het volgende:
Ok, ik ga even een domme n00bvraag stellen. Waarom heeft die auto 2 tankopeningen
watjequote:Op zondag 17 mei 2026 02:12 schreef heywoodu het volgende:
Ondertussen kom ik er achter dat mijn voorbereiding erg matig is geweest. Ik wil even lekker de joggingbroek en een lekker warm vest en alles, maar dat ligt in de slaapkamer, waar vriendin lekker ligt te pitten (en die ik heel graag niet wakker wil maken)
Ja, dit is dus jammer. Dom, dom, dom. Tot zover.
Het is inmiddels gelukt, geprofiteerd van het feit dat ik hoorde dat ze even wakker wasquote:
Oh, geen idee. Ik vermoed wel dat ze er zijn om brandstof in de auto te krijgen, dat is alvast iets.quote:Op zondag 17 mei 2026 03:32 schreef flipsen het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
En daarna hier:
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 17 mei 2026 03:37 schreef heywoodu het volgende:
Ik zie Van Roon, Coronel en Duncan Huisman hun klasse wel winnen als het zo door gaat, netjes
[ afbeelding ]
Wel lekker weer voor Coronel, gewoon in alle auto's in een categorie starten, ja, dan heb je wel kans op een bokaal
Deze is nog druk bezet, er zijn ook vier klasses met welgeteld één deelnemerquote:
Ik geloof ChatGPT ook niet op zijn/haar woord eerlijk gezegd:quote:Op zondag 17 mei 2026 03:33 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Oh, geen idee. Ik vermoed wel dat ze er zijn om brandstof in de auto te krijgen, dat is alvast iets.
quote:Dat is een klassieke endurance-race “dual-port” fueling setup, en wat jij zag is waarschijnlijk:
👉 eerst ontluchten / koppelen
👉 dan hoofdvulling
👉 daarna “top-off” / naloop
Die bovenste aansluiting is zeer waarschijnlijk:
de vent/overflow/air return
of secundaire dry-break aansluiting.
Wat gebeurt hier precies?
6
Bij GT3/endurance-auto’s werkt tanken anders dan bij straatauto’s:
enorme flow-rate
gesloten systeem
lucht moet tegelijk weg kunnen
schuimvorming moet beperkt worden
Anders:
tankt hij langzaam
slaat brandstof terug
krijg je onveilige drukopbouw.
Die bovenste aansluiting
Op jouw foto zie je:
gewone vulopening lager
tweede dry-break hoger bij zijruit/C-stijl
Dat hogere punt is typisch gunstig voor:
ontluchting
dampafvoer
snelle equalization
Waarom eerst bovenste → dan onderste → dan weer bovenste?
Waarschijnlijk ongeveer dit proces:
1. Eerste koppeling boven
Crew:
opent systeem
controleert venting
laat lucht ontsnappen
2. Hoofdtanken via onderste
Daar gaat de bulk van de brandstof erin.
3. Nogmaals bovenste
Dan:
laatste lucht/dampen weg
systeem “afmaken”
top-off
zeker weten dat fuel cell volledig gevuld is
Waarom zo ingewikkeld?
In endurance racing:
👉 elke seconde pitlane telt.
Een auto die:
3 seconden langer tankt
kan over 24 uur:
meerdere posities verliezen.
Dus die systemen zijn extreem geoptimaliseerd.
Belangrijk detail:
Dit is géén gewone tank
GT3-auto’s gebruiken:
👉 FIA fuel cells
Dat zijn:
rubber/kevlar veiligheidsbladders
centraal in auto
crashveilig
Dus die aansluitingen zijn eigenlijk:
vul/vent-poorten naar die fuel cell.
Nog iets interessants
Bij sommige auto’s:
werkt de bovenste poort als vent
maar kan óók actief gevuld worden
Dat hangt af van:
team
homologatie
tankrig
merk
Dus wat jij zag kan echt een:
👉 gecombineerde vent + secondary fill procedure
zijn geweest.
Waarom vooral bij Nürburgring zichtbaar?
Bij de 24 Hours Nürburgring:
lange stints
veel pitstrategie
minimale tijdswinst cruciaal
Daarom zie je extreem verfijnde pitprocedures.
Bottom line
Wat jij zag was vrijwel zeker:
een dual-port endurance fueling system
waarbij:
één poort vooral hoofdvulling doet
de andere venting/equalizing/top-off ondersteunt
En daarom:
eerst boven
dan normaal vullen
dan nog eens boven
Dat is dus geen fout of “dubbel tanken”, maar juist een geoptimaliseerde raceprocedure.
Jij weet toch waar mijn huis woont?quote:
Die is om 10:00, ik mag toch hopen dat ik dan al wakker benquote:Op zondag 17 mei 2026 03:44 schreef AnneX het volgende:
[..]
Ja van jou kan ik mij nu wel voorstellen.
Voor de finish zet je de wekker!?
quote:Op zondag 17 mei 2026 03:39 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Deze is nog druk bezet, er zijn ook vier klasses met welgeteld één deelnemer![]()
Allemaal leuk hoor, maar kom op, dat is wel wat overdreven
Mooi op tijdquote:Op zondag 17 mei 2026 03:54 schreef Evenstar het volgende:
De zon schijnt alweer .... ik ga maar eens slapen
Zeker. Alleen jammer dat hij in het begin van deze stint iets teveel tijd verloor.quote:Op zondag 17 mei 2026 04:16 schreef heywoodu het volgende:
Vooralsnog houdt Gounon zich vrij aardig staande.
Ach, in theorie de zwakste schakel, als hij de schade allemaal een beetje beperkt houdt staan ze er wel erg goed voor denk ikquote:Op zondag 17 mei 2026 04:44 schreef northernlight81 het volgende:
[..]
Zeker. Alleen jammer dat hij in het begin van deze stint iets teveel tijd verloor.
Ik zou verwachten dat dat per persoon net even anders is, maar dat het gros inderdaad wel even de ogen dicht gaat doenquote:Op zondag 17 mei 2026 04:51 schreef Zwansen het volgende:
Ik neem aan dat ze ook gaan slapen als ze geweest zijn? Of zitten ze zo vol adrenaline dat dit niet te doen is?
Liefhebber @Nattekat is er uiteraard ook nog, neem ik aan.quote:Op zondag 17 mei 2026 05:40 schreef pmponer het volgende:
Knap dat jullie (hoeveel zijn er nog) wakker zijn gebleven. Ik zit er iig weer klaar voor met koffie.
Gisteren de nodige regen, wat voor wat glijpartijtjes zorgde, maar wat het weer betreft is het een uiterst rustige nacht geweest jaquote:Op zondag 17 mei 2026 05:43 schreef pmponer het volgende:
Volgens mij is het qua weer tot nog toe wel mee gevallen of niet?
Die stond de hele tijd in de garagequote:Op zondag 17 mei 2026 05:46 schreef pmponer het volgende:
En de Logan eruit las ik, gecrashed of pech?
Trustenquote:Op zondag 17 mei 2026 05:47 schreef flipsen het volgende:
Bueno, ik ga mijn mandje opzoeken en kijk morgenochtend wel naar de laatste uurtjes. Have fun die-hards!
Tja, dat hele BoP zorgt aan de ene kant voor leuk racen en is aan de andere kant natuurlijk inherent oneerlijk, daar gaat altijd gezeik over zijn bij degenen die niet hard genoeg gaanquote:Op zondag 17 mei 2026 05:46 schreef pmponer het volgende:
En de Logan eruit las ik, gecrashed of pech?
Las in de duitse stream ook al comentaren over een "verstappen voordelige Bop"
Ja weet ik maar aan de andere kant, je hebt gewoon te maken met fabrieksteams en niet met privateers.quote:Op zondag 17 mei 2026 05:49 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Tja, dat hele BoP zorgt aan de ene kant voor leuk racen en is aan de andere kant natuurlijk inherent oneerlijk, daar gaat altijd gezeik over zijn bij degenen die niet hard genoeg gaan
Tuurlijk, maar uiteindelijk wordt het bouwen van een goede auto bestraft en dat gaat wel een beetje tegen het hele idee van sport inquote:Op zondag 17 mei 2026 05:53 schreef pmponer het volgende:
[..]
Ja weet ik maar aan de andere kant, je hebt gewoon te maken met fabrieksteams en niet met privateers.
En die mensen die de BoP bepalen zijn ook geen mensen die dat er maar gewoon even bij doen (zoals de stewards van de f1) Ik blijf het jammer vinden dat Estre zo vroeg is uitgevallen,
Viaplay staat nu aan, volgens mij is dat op het moment gewoon de YouTube/wereldwijde stream.quote:Op zondag 17 mei 2026 05:58 schreef pmponer het volgende:
Welke stream kijk jij? Ik heb dat hier niet gezien. oh mijn stream loopt achter.
met welk commentaar?quote:Op zondag 17 mei 2026 05:58 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Viaplay staat nu aan, volgens mij is dat op het moment gewoon de YouTube/wereldwijde stream.
Engelsquote:Op zondag 17 mei 2026 05:59 schreef pmponer het volgende:
[..]
met welk commentaar?
hey Dacia in beeld, die ging prima door de olie
Ja lange ronde dan nog, klonk ook niet best.quote:Op zondag 17 mei 2026 06:03 schreef heywoodu het volgende:
Lekke rechterachterband voor de #67 Ford op plek zeven.
Is het ookquote:Op zondag 17 mei 2026 06:06 schreef Hyperdude het volgende:
Meurning.
Hond vond het wel tijd om op te staan.
Tom was ingeschreven op alle auto's in de AT1-klasse. Eén daarvan crashte gisteren, de ander rijdt nog en moet gewoon blijven rijden om de klasse te winnen.quote:Op zondag 17 mei 2026 06:08 schreef pmponer het volgende:
Ja maar wel met een bakkie koffie erbij
Wat gaat Tom ook onuitstaanbaar zijn als hij in een van de klasses waar hij rijdt gaat winnen
Moeilijk als je je beperkte talenten moet verdelen over meerdere auto's.quote:Op zondag 17 mei 2026 06:10 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Tom was ingeschreven op alle auto's in de AT1-klasse. Eén daarvan crashte gisteren, de ander rijdt nog en moet gewoon blijven rijden om de klasse te winnen.
Mwah, Tom Coronel heeft voor dit soort dingen prima talentquote:Op zondag 17 mei 2026 06:12 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Moeilijk als je je beperkte talenten moet verdelen over meerdere auto's.
Anders schuiven ze wel qua datumquote:Op zondag 17 mei 2026 06:16 schreef pmponer het volgende:
De duitsestream vroeg zich net hardop af of Max nog vaker in de NLS gaat meerijden na dit weekend, er zijn nog wat opties volgens hen
Marketingtechnisch gezien is de #3 veel beter lijkt mequote:Op zondag 17 mei 2026 06:26 schreef pmponer het volgende:
Zou #80 wel mogen winnen of is het voor iedereen beter als #3 wint. (Volgens Mercedes)
Maar volgens mij heeft hij hem alweer terug na protest.quote:Op zondag 17 mei 2026 07:15 schreef pmponer het volgende:
Die Timo Glock, gewoon rijbewijs/licentie ingetrokken tijdens de race
Wat een lul. 112 bij een 60 zone rijden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |