Oh, geen idee. Ik vermoed wel dat ze er zijn om brandstof in de auto te krijgen, dat is alvast iets.quote:Op zondag 17 mei 2026 03:32 schreef flipsen het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
En daarna hier:
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 17 mei 2026 03:37 schreef heywoodu het volgende:
Ik zie Van Roon, Coronel en Duncan Huisman hun klasse wel winnen als het zo door gaat, netjes
[ afbeelding ]
Wel lekker weer voor Coronel, gewoon in alle auto's in een categorie starten, ja, dan heb je wel kans op een bokaal
Deze is nog druk bezet, er zijn ook vier klasses met welgeteld één deelnemerquote:
Ik geloof ChatGPT ook niet op zijn/haar woord eerlijk gezegd:quote:Op zondag 17 mei 2026 03:33 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Oh, geen idee. Ik vermoed wel dat ze er zijn om brandstof in de auto te krijgen, dat is alvast iets.
quote:Dat is een klassieke endurance-race “dual-port” fueling setup, en wat jij zag is waarschijnlijk:
👉 eerst ontluchten / koppelen
👉 dan hoofdvulling
👉 daarna “top-off” / naloop
Die bovenste aansluiting is zeer waarschijnlijk:
de vent/overflow/air return
of secundaire dry-break aansluiting.
Wat gebeurt hier precies?
6
Bij GT3/endurance-auto’s werkt tanken anders dan bij straatauto’s:
enorme flow-rate
gesloten systeem
lucht moet tegelijk weg kunnen
schuimvorming moet beperkt worden
Anders:
tankt hij langzaam
slaat brandstof terug
krijg je onveilige drukopbouw.
Die bovenste aansluiting
Op jouw foto zie je:
gewone vulopening lager
tweede dry-break hoger bij zijruit/C-stijl
Dat hogere punt is typisch gunstig voor:
ontluchting
dampafvoer
snelle equalization
Waarom eerst bovenste → dan onderste → dan weer bovenste?
Waarschijnlijk ongeveer dit proces:
1. Eerste koppeling boven
Crew:
opent systeem
controleert venting
laat lucht ontsnappen
2. Hoofdtanken via onderste
Daar gaat de bulk van de brandstof erin.
3. Nogmaals bovenste
Dan:
laatste lucht/dampen weg
systeem “afmaken”
top-off
zeker weten dat fuel cell volledig gevuld is
Waarom zo ingewikkeld?
In endurance racing:
👉 elke seconde pitlane telt.
Een auto die:
3 seconden langer tankt
kan over 24 uur:
meerdere posities verliezen.
Dus die systemen zijn extreem geoptimaliseerd.
Belangrijk detail:
Dit is géén gewone tank
GT3-auto’s gebruiken:
👉 FIA fuel cells
Dat zijn:
rubber/kevlar veiligheidsbladders
centraal in auto
crashveilig
Dus die aansluitingen zijn eigenlijk:
vul/vent-poorten naar die fuel cell.
Nog iets interessants
Bij sommige auto’s:
werkt de bovenste poort als vent
maar kan óók actief gevuld worden
Dat hangt af van:
team
homologatie
tankrig
merk
Dus wat jij zag kan echt een:
👉 gecombineerde vent + secondary fill procedure
zijn geweest.
Waarom vooral bij Nürburgring zichtbaar?
Bij de 24 Hours Nürburgring:
lange stints
veel pitstrategie
minimale tijdswinst cruciaal
Daarom zie je extreem verfijnde pitprocedures.
Bottom line
Wat jij zag was vrijwel zeker:
een dual-port endurance fueling system
waarbij:
één poort vooral hoofdvulling doet
de andere venting/equalizing/top-off ondersteunt
En daarom:
eerst boven
dan normaal vullen
dan nog eens boven
Dat is dus geen fout of “dubbel tanken”, maar juist een geoptimaliseerde raceprocedure.
Jij weet toch waar mijn huis woont?quote:
Die is om 10:00, ik mag toch hopen dat ik dan al wakker benquote:Op zondag 17 mei 2026 03:44 schreef AnneX het volgende:
[..]
Ja van jou kan ik mij nu wel voorstellen.
Voor de finish zet je de wekker!?
quote:Op zondag 17 mei 2026 03:39 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Deze is nog druk bezet, er zijn ook vier klasses met welgeteld één deelnemer![]()
Allemaal leuk hoor, maar kom op, dat is wel wat overdreven
Mooi op tijdquote:Op zondag 17 mei 2026 03:54 schreef Evenstar het volgende:
De zon schijnt alweer .... ik ga maar eens slapen
Zeker. Alleen jammer dat hij in het begin van deze stint iets teveel tijd verloor.quote:Op zondag 17 mei 2026 04:16 schreef heywoodu het volgende:
Vooralsnog houdt Gounon zich vrij aardig staande.
Ach, in theorie de zwakste schakel, als hij de schade allemaal een beetje beperkt houdt staan ze er wel erg goed voor denk ikquote:Op zondag 17 mei 2026 04:44 schreef northernlight81 het volgende:
[..]
Zeker. Alleen jammer dat hij in het begin van deze stint iets teveel tijd verloor.
Ik zou verwachten dat dat per persoon net even anders is, maar dat het gros inderdaad wel even de ogen dicht gaat doenquote:Op zondag 17 mei 2026 04:51 schreef Zwansen het volgende:
Ik neem aan dat ze ook gaan slapen als ze geweest zijn? Of zitten ze zo vol adrenaline dat dit niet te doen is?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |