abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220802983
Door de Twentse Hemelvaart traditie van dauwtrappen(hoe toepasselijk)en bier drinken heb ik weinig van de etappe van vandaag meegekregen.

Er waren weinig renners die wat wilde proberen, uiteindelijk reden 4 Italianen weg en die werden zoals verwacht voor de finale begon ingerekend. In de laatste bocht ging het ook zoals verwacht mis en ging onder andere Dylan Groenewegen onderuit. Davide Ballerini trok daarna aan het langste eind en won de sprint voor Jasper Stuijven en Paul Magnier.

Met dit gezegd hebbende kan de Giro dan eindelijk echt beginnen, na een week waarin de klassementrenners hun benen nog aardig stil hielden is er morgen geen houden meer aan. Met een monster etappe van 244 kilometer de start in Formia en de finish op de legendarische Blockhaus


Blockhaus, als ontzettende liefhebber van het vlaggetje, is de eerste naam die bij me opkomt: Tom Dumoulin. Bij nader onderzoek blijkt dat in 2017 het jaar dat ONZE Tom de Giro won deze beklimming inderdaad in het parcours zat, maar dat de etappe werd gewonnen door Nairo Quintana. Dumoulin werd 3e, en Bauke Mollema zelfs 4e, genoeg te juichen voor het vlaggetje dus.

Hierna zijn we nog een keer terug geweest naar de Blockhaus dat was in 2022. Latere winnaar Jay Hindley won de etappe van een elite groepje met Romain Bardet, Richard Carapaz, João Almeida en vriend van het forum Mikel Landa.
In 2017 was de etappe iets meer dan 150 kilometer en in 2022 191 kilometer lang. Dit jaar is de etappe dus maar liefst 244 kilometer lang. Tel daar 4600 hoogtemeters bij op en je hebt een van de zwaarste etappes van de Giro. Nu is gebleken dat langer niet altijd beter is voor de aantrekkelijkheid van een etappe, maar we gaan het zien.


Jeroen Vanbelleghem mag de wekker zetten, de start is om kwart over 10 in Formia. Net zoals de startplaats van gisteren ligt Formia aan de Tyrreense zee om precies te zijn aan de Golf van Gaeta. Na de start maken we een wat opmerkelijk rondje door het binnenland om daarna langs de kust na 50 kilometer weer in Formia uit te komen. De plaatselijke VVV zal wel wat geld hebben toegestoken, denk ik.

Daarna volgt de lange weg door het binnenland bijna naar de Adriatische kust. De eerste 130 kilometer is vrij vlak en na 112 kilometer is er een tussensprint. Ik vind het persoonlijk vrij opmerkelijk dat er maar 2 beklimmingen geclassificeerd zijn. Na 135 kilometer gaat het namelijk wel degelijk omhoog naar de Rionero Sannitico een klim van 9.5 kilometer a 5%.
Na een afdaling die niet erg veel voorstelt, beginnen de renners aan de eerste echte klim. De klim naar de Roccaraso, 6.9 kilometer aan 6,5%



Bovenop volgt er geen afdaling, we gaan over een plateau door naar de Serra Malvone(1369 meter) om daarna nog een stukje af te dalen en wederom te klimmen naar de Passo San Leonardo(1262 meter). Daarna dalen we pas af tot we op 500 meter boven zeeniveau zijn.

Na de Red Bull kilometer begint in Roccamorice de klim naar de Blockhaus. De vrij opmerkelijke Duits klinkende naam hebben we te danken aan de Oostenrijkse militaire commandant die in de 19e eeuw het Italiaanse leger hielp met een post op de berg om de struikrovers en smokkelaars vanuit het zuiden op te merken. Hij bouwde een fort op een berg en noemde die zo makkelijk als het kan zijn Blockhaus.


13,6 kilometer lang aan gemiddeld 8%, dat is als je al 230 kilometer in de benen hebt niet iets om naar uit te kijken. Op papier lijkt mij de klim vrij regelmatig, de eerste 3/4 kilometer zijn de stijgingspercentages nog onder de 7%, daarna er behoorlijk boven. Op 500 meter van de finish volgt een heel kort stukje naar beneden(met wat linke bochten) waarna de laatste 300 meter nog weer even aan 6.8% omhoog gaat.

Ook vandaag ga ik voor de voorspellingen de verschillende wielersites weer af, dus ik zou er geen geld op inzetten.

1. Vingegaard
2. Pellizari
3. Arensman(voor het vlaggetje)
4. Gall
5. Ciccone
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_220802987
WAAR IS JIP?
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  vrijdag 15 mei 2026 @ 17:15:56 #3
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220802995
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:14 schreef superniger het volgende:
WAAR IS JIP?
In bed bij Bobbie Traksel
pi_220803000
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:15 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
In bed bij Bobbie Traksel
Vindt Thijs dit goed?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_220803003
Waar is de reeks trouwens?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  Moderator vrijdag 15 mei 2026 @ 17:17:32 #6
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_220803006
SLOBEENDED
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_220803008
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:15 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
In bed bij Bobbie Traksel
Ze neukt Thijs Sunfield toch?
pi_220803011
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:13 schreef superniger het volgende:
Geen jip
Michael heeft geen zin in homewrecker Jip
Jack does it in real time...
pi_220803018
Zeepkist lijkt ook 10 jaar ouder te zijn geworden.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  Moderator vrijdag 15 mei 2026 @ 17:20:05 #10
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_220803025
Jonas voelde zich goed aldus Sepp.

Dan heeft hij een GROOT probleem.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 17:20:24 #11
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_220803029
Dat vele fietsen in de zon doet je huid geen goed.
Antifa
  vrijdag 15 mei 2026 @ 17:22:23 #12
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220803040
Eens maar bedenken wat we nu gaan eten...
pi_220803042
Hebben we al een klimtijd?
  vrijdag 15 mei 2026 @ 17:23:02 #14
194695 franklop
Fran knock
pi_220803043
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:22 schreef Frozen-assassin het volgende:
Eens maar bedenken wat we nu gaan eten...
Tomatenrisotto
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  vrijdag 15 mei 2026 @ 17:23:32 #15
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220803048
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:23 schreef franklop het volgende:

[..]
Tomatenrisotto
Wij komen bij jou eten

Tot zo O+
  vrijdag 15 mei 2026 @ 17:24:22 #16
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_220803055
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:22 schreef Frozen-assassin het volgende:
Eens maar bedenken wat we nu gaan eten...
Vrijdag visdag hier
  Redactie Sport vrijdag 15 mei 2026 @ 17:24:29 #17
451829 crew  H.Vviv
pi_220803058
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:22 schreef Pistolero het volgende:
Hebben we al een klimtijd?
twitter
pi_220803060
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:22 schreef Pistolero het volgende:
Hebben we al een klimtijd?
38.26

Nieuw wereldrecord. Ja!
pi_220803061
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:24 schreef H.Vviv het volgende:

[..]
[ x ]
Het nieuwe wielrennen!
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  vrijdag 15 mei 2026 @ 17:25:19 #20
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_220803064
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:24 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Vrijdag visdag hier
Oké Jonas
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  Moderator vrijdag 15 mei 2026 @ 17:25:22 #21
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_220803065
Heel Movistar mooi op zes minuten.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_220803067
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:24 schreef Dale__Cooper het volgende:

[..]
38.26

Nieuw wereldrecord. Ja!
Dat is nog best aardig, zeker met deze wind.

Wat Joop Gall aan het doen is kan dus eigenlijk helemaal niet.
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 15 mei 2026 @ 17:25:52 #23
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220803069
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:23 schreef franklop het volgende:

[..]
Tomatenrisotto
Vega??
pi_220803073
Wel weer ultiem lachwekkend om te zien hoe extreem het niveau van het hele peloton is gestegen in slechts een paar jaar tijd. Zelfs allemaal B-acteurs en knechtjes schroeien de recordtijden van weleer kapot.
pi_220803076
Oh, Poels staat al een eind achter in het klassement, die krijgt nog wel de ruimte, maar alsnog lijkt het me logischer om wat rustiger aan te doen als je komend weekend plannen hebt
pi_220803077
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:25 schreef Pino112 het volgende:

[..]
Vega??
Vleestomaten?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  vrijdag 15 mei 2026 @ 17:26:55 #27
194695 franklop
Fran knock
pi_220803080
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:25 schreef Pino112 het volgende:

[..]
Vega??
Natuurlijk

Niet
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  Moderator vrijdag 15 mei 2026 @ 17:27:15 #28
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_220803083
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:26 schreef Marcoss het volgende:
Oh, Poels staat al een eind achter in het klassement, die krijgt nog wel de ruimte, maar alsnog lijkt het me logischer om wat rustiger aan te doen als je komend weekend plannen hebt
Michael heeft een theorie!
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_220803088
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:25 schreef Pistolero het volgende:

[..]
Dat is nog best aardig, zeker met deze wind.

Wat Joop Gall aan het doen is kan dus eigenlijk helemaal niet.
De Van Rysel staat ongekend op punt
Jack does it in real time...
  Moderator vrijdag 15 mei 2026 @ 17:30:05 #30
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_220803095
Michael kijkt ook niet graag naar Gall. Kennerspubliek.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  Moderator vrijdag 15 mei 2026 @ 17:31:00 #31
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_220803104
Jardi klinkt alsof hij beschikt over een holle bovenkamer.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 17:31:05 #32
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_220803107
Jardi lijkt me geen helder licht
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_220803116
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 16:51 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]
Decathlon is een curieuze ploeg.
Pol zou bij een andere ploeg strijden in de achtergrond met Marco Brenner en Emil Herzog?
pi_220803124
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 16:44 schreef Frozen-assassin het volgende:
Twan gaat voor zijn gebruikelijke tactiek. Zo lang mogelijk aanklampen zodat je in een overgangsrit te dichtbij zit. Applaus allen.
Twan staat bijna een kwartier achter Vingegaard.
pi_220803143
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:33 schreef wimderon het volgende:

[..]
Twan staat bijna een kwartier achter Vingegaard.
Maar dan nog kan hij zijn energie beter sparen?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  Moderator vrijdag 15 mei 2026 @ 17:37:58 #36
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_220803147
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:32 schreef wimderon het volgende:

[..]
Pol zou bij een andere ploeg strijden in de achtergrond met Marco Brenner en Emil Herzog?
Ik sluit dit niet uit.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 17:38:14 #37
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_220803148
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 17:37 schreef Felagund het volgende:

[..]
Maar dan nog kan hij zijn energie beter sparen?
Ach, een keer voluit gaan kan altijd. Morgen is toch niks voor hem. Kan ie het zondag nog een keer proberen vanuit de kopgroep.
pi_220803189
Het is een Zwiep!
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_220803198
Als dit Jonas' Tourniveau ook gaat zijn, heeft hij een groot probleem.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 15 mei 2026 @ 18:09:04 #40
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_220803334
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 13:40 schreef Felagund het volgende:
Het gaat weer over de saucijzenbroodjes en worstenbroodjes. :D
https://www.instagram.com/reel/DYXEWPwtL9W/

Goede content _O_
Jeroen die denkt dat er een worst in een saucijzenbroodje zit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')