abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220788449
Ik ben autistisch, 42, draag vooral (kleurrijke) tuinbroeken, jumpsuits en combats. Én ik weiger jurken e.d. (nonbinair, maar mijn familie vindt van niet :{ ). Bovendien heb ik zichtbare tattoos, dus ik moet iets met lange mouwen (bovendien heb ik het snel koud). Oh.. én ik heb beperkt budget, dus ik kan geen hele nieuwe outfit scoren.
En ik draag elke dag een baseball-petje in mijn dagelijks leven, die blijft ook thuis. En dat vind ik al vervelend genoeg.

Dus, dit wordt mijn eerste begrafenis sinds die van ons pap in '99.

Ik heb drie zwarte items (die niet als combinatie kunnen, helaas) die enigszins appropriate zijn, denk ik.

1. Zwarte jumpsuit
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gloednieuw (dus pikzwart). Zit fijn, staat prima. Maar heeft dus korte mouwen (en is cropped). Als ik mijn donkerrode laarzen aantrek, is de onderkant klaar. Maar ik moet dus iets langs eroverheen. Ik heb een zwarte Carhartt-hoodie die ik het liefst zou dragen, maar daar zitten patches met politieke statements op. Dus die blijft thuis. Kan ik een basic hoodie (straks even kopen) meenemen 'voor het geval dat ik het koud krijg' en deze gewoon de hele tijd aanhouden? Ik snap dat dat borderline 'té casual' is, maar een kléin beetje comfort mag wel toch?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
2. Lelijk zwart colbertje. Enorm girlie (polkadots aan de binnenkant), maar heeft wél lange mouwen. Valt tot op mijn ribben, ongeveer. Dit draag ik dan met.. eerh.. zwart t-shirt (moet ik even kopen)? Nette spijkerbroek? Die heb ik zelf ook niet, dus moet (gedateerde, skinny maar wel zonder gaten enzo.. bah!) jeans van mijn partner jatten. Geen fan.

3. Zwarte blouse. Ook behoorlijk girlie (maar zonder polkadots ;)). Zelfde probleem met spijkerbroek.

That's it. Ik denk dat ik sterk neig naar de jumpsuit, want daarin voel ik me het minst ongemakkelijk.

Whelp!

[ Bericht 2% gewijzigd door bloempjuh op 14-05-2026 10:06:24 ]
Mon 'en!
  donderdag 14 mei 2026 @ 10:05:53 #2
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220788543
Het hoeft niet per se zwart te zijn. Donker, netjes en ingetogen is meestal gewoon passend.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_220788583
quote:
5s.gif Op donderdag 14 mei 2026 09:57 schreef bloempjuh het volgende:

Kan ik een basic hoodie (straks even kopen) meenemen 'voor het geval dat ik het koud krijg' en deze gewoon de hele tijd aanhouden? Ik snap dat dat borderline 'té casual' is, maar een kléin beetje comfort mag wel toch?

Je snapt het maar wil het toch? ;)
Zelfs een puber zou ik met hoodie not done vinden.

Je schrijft over die strakke skinny en je hebt een zwarte blouse. Dat klinkt prima. :) Colbert ook.

En zoals hierboven geschreven. Het hoeft niet zwart te zijn.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_220788586
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 10:05 schreef PzKpfw het volgende:
Het hoeft niet per se zwart te zijn. Donker, netjes en ingetogen is meestal gewoon passend.
Ik heb dus weinig 'netjes en ingetogen'. 99% van mijn kledingkast is juist bewust vrolijk (of zwarte combats/werkkleding).
Mon 'en!
pi_220788610
Ik denk dat je voor de prijs van een basic hoodie wel een basic donker outfitje kan scoren bij de zeeman. Zag op hun site een zwarte broek voor 15 euro en ik koop ook wel eens bij hun van die basic donkere truitjes met lange mouw voor ee paar euro.

Lucy and Yak btw _O_
pi_220788656
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 10:12 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik denk dat je voor de prijs van een basic hoodie wel een basic donker outfitje kan scoren bij de zeeman. Zag op hun site een zwarte broek voor 15 euro en ik koop ook wel eens bij hun van die basic donkere truitjes met lange mouw voor ee paar euro.

Lucy and Yak btw _O_
Ik draag dus Lucy & Yak, óf Carhartt, in mijn dagelijks leven. Alle formele rommel (op colbert en die verdwaalde zwarte blouse na) eruit gegooid na mijn laatste dippige periode.

Maar goed, terug ontopic :)
Mon 'en!
pi_220788672
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 10:12 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik denk dat je voor de prijs van een basic hoodie wel een basic donker outfitje kan scoren bij de zeeman. Zag op hun site een zwarte broek voor 15 euro en ik koop ook wel eens bij hun van die basic donkere truitjes met lange mouw voor ee paar euro.

Lucy and Yak btw _O_
Goeie. ^O^
Kun je ook meteen voelen of de stof comfortabel aanvoelt.
En daarna kun je basics gewoon nog dragen.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_220788741
Autistisch 'maar ik wil mijn éigen kleren aan!'-momentje:
Dus ik moet mijn pet thuislaten, mijn vrolijke gele jas, mijn rugzak met 'alles wat ik op een dag nodig kan hebben', mijn koptelefoon én ik mag niet eens een hoodie aan? F*ck.
Mon 'en!
  donderdag 14 mei 2026 @ 10:21:35 #9
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220788784
Kun je niet iets lenen van een familielid/vriendin?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_220788788
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 10:19 schreef bloempjuh het volgende:
Autistisch 'maar ik wil mijn éigen kleren aan!'-momentje:
Dus ik moet mijn pet thuislaten, mijn vrolijke gele jas, mijn rugzak met 'alles wat ik op een dag nodig kan hebben', mijn koptelefoon én ik mag niet eens een hoodie aan? F*ck.
Wat voor kleur is je pet? Misschien kan die prima met je rugzak en koptelefoon. :)

En anders eventueel toch je hoodie op een nette zwarte (andere kleur kan ook) broek van de zeeman? Dat een deel comfortabel voelt.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_220788942
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 10:19 schreef bloempjuh het volgende:
Autistisch 'maar ik wil mijn éigen kleren aan!'-momentje:
Dus ik moet mijn pet thuislaten, mijn vrolijke gele jas, mijn rugzak met 'alles wat ik op een dag nodig kan hebben', mijn koptelefoon én ik mag niet eens een hoodie aan? F*ck.
Moet dat van de nabestaanden? Misschien geeft het je rust om te overleggen hoe je je kunt kleden wat comfi voor jou is, en fijn voor hun. Zou dat raar zijn? Ik heb eigenlijk geen idee.
pi_220788954
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 10:21 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Wat voor kleur is je pet? Misschien kan die prima met je rugzak en koptelefoon. :)

En anders eventueel toch je hoodie op een nette zwarte (andere kleur kan ook) broek van de zeeman? Dat een deel comfortabel voelt.
Pet is zwart, rugzak is knalgeel.

Maar 'deels comfortabel' is wel een goed idee, ja. Ik wil me best fatsoenlijk aankleden, maar denk dat prikkelreductie ook wel flink belangrijk is op zo'n dag. Dat was ik helemaal vergeten in mijn afwegingen.

Ik ben doorgaans na een half uurtje (I know..) socializen wel een heel eind op. Nu moet ik verplicht anderhalf uur blijven in een ruimte waar constant gepraat wordt (en, erger, geknuffeld!).

Van de twee gediagnostiseerde autisten in deze familie, ben ik degene die van zichzelf vindt dat 'ie gewoon normaal moet doen, niet moet opvallen. De ander is mijn achterneef, die van iedereen wél de 'toestemming' krijgt om in het openbaar koptelefoons te dragen e.d.

Dus, eigenlijk had mijn vraag moeten zijn: "ik ben autistisch, doe mijn best om me fatsoenlijk te kleden naar begrafenis.. maar eigenlijk heb ik mijn noise-cancelling Sony's nodig om dit soort evenementen door te komen. Hoe style ik deze met een (nog nader te bepalen) begrafenis-outfit, zodat het er niet respectloos uitziet?"
Mon 'en!
pi_220788969
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 10:36 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Moet dat van de nabestaanden? Misschien geeft het je rust om te overleggen hoe je je kunt kleden wat comfi voor jou is, en fijn voor hun. Zou dat raar zijn? Ik heb eigenlijk geen idee.
Voor zover ik weet 'moet' er niks. Er is geen kerk bij betrokken, ofzo, dit is puur het crematorium en dan 'een afgehuurd zaaltje'. Dus heel extreem formeel zal het allemaal niet zijn (toch?).

Echt krankzinnig, dat ik 25+ jaar na de crematie van mijn eigen vader nog steeds niet snap hoe ik me hoor te gedragen/kleden op zo'n gebeurtenis. Ik ben hier dus oprecht 'veel te autistisch voor'. Geef me gewoon een standaard setje regels.

Als ik (vrijwillig) ga werken heb ik een specifieke outfit, specifieke jas, specifieke tas.. zelfs een specifieke zonnebril.

Voor formele aangelegenheden heb ik al die dingen niet. Ik heb gewoonweg geen idee!

[ Bericht 23% gewijzigd door bloempjuh op 14-05-2026 10:46:38 ]
Mon 'en!
pi_220788975
Weet je. Eigenlijk vind ik het respectloos dat je niet kan en mag zijn wie je bent. Je probeert je aan te passen door NIET je meest felle outfit aan te trekken.

Ik zou zeggen: zwarte combatbroek en zwarte hoodie. Dat is wie je bent en waar JIJ je prettig in voelt. Dat maakt ook dat je de dienst en alles wat daarbij komt kijken vol kan houden
  Spellchecker donderdag 14 mei 2026 @ 10:43:56 #15
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220788980
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 10:37 schreef bloempjuh het volgende:

[..]
Pet is zwart, rugzak is knalgeel.

Maar 'deels comfortabel' is wel een goed idee, ja. Ik wil me best fatsoenlijk aankleden, maar denk dat prikkelreductie ook wel flink belangrijk is op zo'n dag. Dat was ik helemaal vergeten in mijn afwegingen.

Ik ben doorgaans na een half uurtje (I know..) socializen wel een heel eind op. Nu moet ik verplicht anderhalf uur blijven in een ruimte waar constant gepraat wordt (en, erger, geknuffeld!).

Van de twee gediagnostiseerde autisten in deze familie, ben ik degene die van zichzelf vindt dat 'ie gewoon normaal moet doen, niet moet opvallen. De ander is mijn achterneef, die van iedereen wél de 'toestemming' krijgt om in het openbaar koptelefoons te dragen e.d.

Dus, eigenlijk had mijn vraag moeten zijn: "ik ben autistisch, doe mijn best om me fatsoenlijk te kleden naar begrafenis.. maar eigenlijk heb ik mijn noise-cancelling Sony's nodig om dit soort evenementen door te komen. Hoe style ik deze met een (nog nader te bepalen) begrafenis-outfit, zodat het er niet respectloos uitziet?"
Ben jij verplicht te knuffelen? Kennen deze mensen jou (goed) ?
Dan zou je ook bij het condoleren gewoon je hand (ver) uit kunnen steken ipv te knuffelen ......

En kun je je pet/rugzak/koptelefoon in de ruimte ernaast standby hebben staan voor als het afgelopen is?

Sowieso veel sterkte! ^O^
pi_220788989
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 10:37 schreef bloempjuh het volgende:

[..]
Pet is zwart, rugzak is knalgeel.

Maar 'deels comfortabel' is wel een goed idee, ja. Ik wil me best fatsoenlijk aankleden, maar denk dat prikkelreductie ook wel flink belangrijk is op zo'n dag. Dat was ik helemaal vergeten in mijn afwegingen.

Ik ben doorgaans na een half uurtje (I know..) socializen wel een heel eind op. Nu moet ik verplicht anderhalf uur blijven in een ruimte waar constant gepraat wordt (en, erger, geknuffeld!).

Van de twee gediagnostiseerde autisten in deze familie, ben ik degene die van zichzelf vindt dat 'ie gewoon normaal moet doen, niet moet opvallen. De ander is mijn achterneef, die van iedereen wél de 'toestemming' krijgt om in het openbaar koptelefoons te dragen e.d.

Dus, eigenlijk had mijn vraag moeten zijn: "ik ben autistisch, doe mijn best om me fatsoenlijk te kleden naar begrafenis.. maar eigenlijk heb ik mijn noise-cancelling Sony's nodig om dit soort evenementen door te komen. Hoe style ik deze met een (nog nader te bepalen) begrafenis-outfit, zodat het er niet respectloos uitziet?"
Ik zou aanpassen waar het mogelijk is voor jou. Je kunt en mag nog steeds jezelf zijn.
Een kleine aangepaste versie van jouw normale outfit is prima. Felle kleuren thuislaten. En noodzakelijke dingen meenemen. :)

Je koptelefoon kan prima mee. En op zodra je grens bereikt is.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_220789026
En een pet kan je bijvoorbeeld ook op hebben tot het officiële moment in de zaal. Dat je hem dan even af doet. (Of zou dat dan precies heel veel prikkels oproepen?)
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_220789030
Aanvullend. Ik heb echt geen idee wie wat aanhad bij de uitvaart van mijn moeder. Sterker nog. Ik weet niet eens meer wat ik zelf aan had. Ik heb er geen moment op gelet en maakte me ook niets uit.
Ik vond het fijn dat mensen de moeite genomen hadden om langs te komen dat de rest mij niet uitmaakte.


Dus trek aan waar JIJ je comfortabel in voelt.
pi_220789050
Een begrafenis is heel persoonlijk en kan voor een ieder anders ingevuld worden. Ik heb geen idee wie overleden is en hoe deze persoon was maar ik heb er al vele (helaas) mogen mee maken (vanuit prive en werk).

Zelf als man draag ik vaak iets donkere kleding dan 'normaal' maar ga zeker niet in stijl. Al heb ik een aantal keren mijn mooiste kleding mogen dragen op een uitvaart, dat was een verademing. (zo zal het bij mij ook gaan).

Echter is de vraag; wat voelt voor jou goed? wil je zelf in getogen? moet je ingetogen? zoveel vragen.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_220789076
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 10:51 schreef Irri-tante het volgende:
Aanvullend. Ik heb echt geen idee wie wat aanhad bij de uitvaart van mijn moeder. Sterker nog. Ik weet niet eens meer wat ik zelf aan had. Ik heb er geen moment op gelet en maakte me ook niets uit.
Ik vond het fijn dat mensen de moeite genomen hadden om langs te komen dat de rest mij niet uitmaakte.


Dus trek aan waar JIJ je comfortabel in voelt.
Je hebt gelijk. Ik waardeerde de oom in zijn knalrode trui misschien wel meer dan de tante in haar standaard begrafenis-outfit. Niet vanwege de outfits, maar om de persoon.

--Sorry, hoop persoonlijke replies gemist, kom ik op terug--

Dus, kortweg, een outfit die netjes (genoeg) is, mét stukje comfort? Liever een beetje vreemde look (hoodie), dan een meltdown door overprikkeling.
Mon 'en!
pi_220789116
Het is ook heel anders als je op een begraafplaats loopt, met een groep mensen achter de kist, in je gele jas, met gele rugzak, dan dat je naar een zaal gaat waar je je gele jas toch uitdoet. Rugzak naast je voeten.

Volgens mij kun je dus al die vertrouwde dingen meenemen.

En als je andere familielid een koptelefoon op ‘mag’ is er helemaal geen reden waarom jij dat niet zou mogen. :)
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_220789159
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 10:57 schreef Chandler het volgende:
Een begrafenis is heel persoonlijk en kan voor een ieder anders ingevuld worden. Ik heb geen idee wie overleden is en hoe deze persoon was maar ik heb er al vele (helaas) mogen mee maken (vanuit prive en werk).

Zelf als man draag ik vaak iets donkere kleding dan 'normaal' maar ga zeker niet in stijl. Al heb ik een aantal keren mijn mooiste kleding mogen dragen op een uitvaart, dat was een verademing. (zo zal het bij mij ook gaan).

Echter is de vraag; wat voelt voor jou goed? wil je zelf in getogen? moet je ingetogen? zoveel vragen.
Ik weet niet wat goed voelt (zowel mentaal als fysiek, ik merk dat waarschijnlijk pas als ik zaterdag al een uur terplekke ben - vertraagde informatieverwerking). Ik denk dat 'goed voelen' begint met 'vertrouwd aanvoelen', dus niet teveel onbekende factoren. Dus dan maar een ietwat minder formele look, als een hoodie (bijvoorbeeld) ervoor zorgt dat ik na een uur nog aanwezig kán zijn zonder inzinking.
Wil ik ingetogen? Nah, mijn tante was een kleurrijk mens. Mijn mooie rode laarzen gaan zéker mee.
Móet ik ingetogen? Geen idee! Niemand binnen ons gezin lijkt dit te weten, dus zij gaan allemaal zwart/formeel.
Mon 'en!
pi_220789172
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 11:01 schreef bloempjuh het volgende:

[..]
Je hebt gelijk. Ik waardeerde de oom in zijn knalrode trui misschien wel meer dan de tante in haar standaard begrafenis-outfit. Niet vanwege de outfits, maar om de persoon.

--Sorry, hoop persoonlijke replies gemist, kom ik op terug--

Dus, kortweg, een outfit die netjes (genoeg) is, mét stukje comfort? Liever een beetje vreemde look (hoodie), dan een meltdown door overprikkeling.
Juist! Kan je daar wat mee?
pi_220789212
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 11:10 schreef Irri-tante het volgende:

[..]
Juist! Kan je daar wat mee?
Ab-so-luut. Bring on the dino dungarees (grapje)!
Mon 'en!
pi_220789251
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 11:09 schreef bloempjuh het volgende:
Ik weet niet wat goed voelt (zowel mentaal als fysiek, ik merk dat waarschijnlijk pas als ik zaterdag al een uur terplekke ben - vertraagde informatieverwerking). Ik denk dat 'goed voelen' begint met 'vertrouwd aanvoelen', dus niet teveel onbekende factoren. Dus dan maar een ietwat minder formele look, als een hoodie (bijvoorbeeld) ervoor zorgt dat ik na een uur nog aanwezig kán zijn zonder inzinking.
Wil ik ingetogen? Nah, mijn tante was een kleurrijk mens. Mijn mooie rode laarzen gaan zéker mee.
Móet ik ingetogen? Geen idee! Niemand binnen ons gezin lijkt dit te weten, dus zij gaan allemaal zwart/formeel.
Kun je je inbeelden wat je tante mooi gevonden zou hebben? zou ze willen dat jij anders gaat dan dat jij bent of hield ze van je zoals jij bent, met al je fratsen die bij je horen..

Je weet zelf het antwoord wel.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_220789279
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 11:19 schreef Chandler het volgende:

[..]
Kun je je inbeelden wat je tante mooi gevonden zou hebben? zou ze willen dat jij anders gaat dan dat jij bent of hield ze van je zoals jij bent, met al je fratsen die bij je horen..

Je weet zelf het antwoord wel.
Ik denk dat mijn tante helemaal niet blij zou zijn met al dat zwart. Goed punt. Ik ga even kijken of ik een stukje rebelsheid aan mijn outfit kan toevoegen. Sowieso gaat er een regenboogkleurig t-shirt onder mijn bovenlaag en mijn rode schoenen. Maar het kan beter. ;)
Mon 'en!
pi_220789370
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 10:09 schreef Pisces29 het volgende:
Zelfs een puber zou ik met hoodie not done vinden.
Dat kan en mag jij vinden. Ik vind dat iemand gewoon aan moet trekken waar hij/zij zich het prettigst in voelt.

De hele dienst gaat echt niet in het teken staan van wat tante trucs of ome henk aan had hoor.

@TS trek gewoon aan waar jij je goed bij voelt. Als jij altijd een pet op hebt, dan hoort die pet bij jou toch? Gewoon doen. Er is geen goed of fout. Dat je er bent om medeleven te betuigen is wat er toe doet. Niet wat je aan hebt.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220789443
persoonlijk zou ik zeggen: trek aan wat jij het fijnst vindt en een beetje ingetogen is qua kleuren (tenzij de familie/overledene vinden dat iedereen gewoon als zichzelf moeten komen)

bij uitvaarten die ik heb gehad had ik in het begin nog wel een jasje met overhemd aan, maar dat is mijn stijl totaal niet, dus recentere uitvaarten: spijkerbroek met tshirt of trui die niet te opvallende kleuren hebben en redelijk nette schoenen. mensen dealen er maar mee :W
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_220789446
Hoodie op een begrafenis is echt ubertokkie. Kan echt niet tenzij er dus een ontzettende Tokkie is komen te overlijden.
blablablabla
pi_220789510
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 11:41 schreef Elan het volgende:
Hoodie op een begrafenis is echt ubertokkie. Kan echt niet tenzij er dus een ontzettende Tokkie is komen te overlijden.
Ik zeg niet dat ik familieleden heb die 3x per week met spandoeken en rotte eieren protesteren tegen AZC's..
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn familie is nogal.. gemengd, qua opvattingen en levensovertuigingen.

Laten we zeggen dat ik mijn eigen hoodie met 'Free Palestine' beter écht thuis kan laten. Dus een compleet neutrale, zwarte hoodie is voor mij al een compromis ;)
Mon 'en!
pi_220789585
quote:
3s.gif Op donderdag 14 mei 2026 11:37 schreef vosss het volgende:

[..]
Dat kan en mag jij vinden. Ik vind dat iemand gewoon aan moet trekken waar hij/zij zich het prettigst in voelt.

De hele dienst gaat echt niet in het teken staan van wat tante trucs of ome henk aan had hoor.

@:ts trek gewoon aan waar jij je goed bij voelt. Als jij altijd een pet op hebt, dan hoort die pet bij jou toch? Gewoon doen. Er is geen goed of fout. Dat je er bent om medeleven te betuigen is wat er toe doet. Niet wat je aan hebt.
Je houdt ook rekening met nabestaanden zoals de kinderen van de overledene.

Maar fatsoen en normen en waarden zijn overal anders.
Simpel doen wat je lekker en fijn vindt is imo tokkie. En zie je bij de meeste tokkie families niet eens op een begrafenis.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_220789698
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 11:50 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Je houdt ook rekening met nabestaanden zoals de kinderen van de overledene.

Maar fatsoen en normen en waarden zijn overal anders.
Simpel doen wat je lekker en fijn vindt is imo tokkie. En zie je bij de meeste tokkie families niet eens op een begrafenis.
Complete onzin dit.

TS komt daar toch niet met een hele feestcommissie de polonaise rondom de kist doen? 8)7

TS trekt gewoon kleding aan waar ie zich prettig in voelt.

Het is echt ouderwets om te denken dat het allemaal maar ingetogen/deftig/sjiek/netjes moet zijn.

Dat is al lang niet meer zo en heeft niets met tokkies te maken.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220789727
quote:
7s.gif Op donderdag 14 mei 2026 11:54 schreef vosss het volgende:

[..]
Complete onzin dit.

TS komt daar toch niet met een hele feestcommissie de polonaise rondom de kist doen?

TS trekt gewoon kleding aan waar ie zich prettig in voelt.

Het is echt ouderwets om te denken dat het allemaal maar ingeyogen/deftig/sjiek/netjes moet zijn.

Dat is al lang niet meer zo en heeft niets met tokkies te maken.
Dat mag jij vinden. :)
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_220789806
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 11:50 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Je houdt ook rekening met nabestaanden zoals de kinderen van de overledene.

Maar fatsoen en normen en waarden zijn overal anders.
Simpel doen wat je lekker en fijn vindt is imo tokkie. En zie je bij de meeste tokkie families niet eens op een begrafenis.
Als ik zou doen wat ik zelf fijn vindt, zou ik thuis blijven in mijn felgekleurde tuinbroek en mijn 'free Palestine'-trui, met koptelefoon op en de hele dag Stardew Valley spelen. Dat doe ik allemaal níet, zaterdag.

Als het straks even kapt met regenen, fiets ik even snel langs de Zeeman voor een nog-nader-te-bepalen zwarte bovenlaag (grote kans dat het toch een hoodie wordt). En iets van een kleurrijk armbandje ofzo.
Mon 'en!
pi_220789817
quote:
7s.gif Op donderdag 14 mei 2026 11:54 schreef vosss het volgende:

[..]
Complete onzin dit.

TS komt daar toch niet met een hele feestcommissie de polonaise rondom de kist doen? 8)7

TS trekt gewoon kleding aan waar ie zich prettig in voelt.

Het is echt ouderwets om te denken dat het allemaal maar ingetogen/deftig/sjiek/netjes moet zijn.

Dat is al lang niet meer zo en heeft niets met tokkies te maken.
Grinnik. Mijn oma (moeder van deze tante) was zo'n feestkonijn dat ze eigenlijk wilde dat er oprecht carnavalsmuziek werd gespeeld op haar uitvaart. Stomme Dela ging hier niet mee akkoord.
Mon 'en!
  donderdag 14 mei 2026 @ 12:17:39 #36
483584 incel
they/them
pi_220789957
Ik draag letterlijk altijd een zwart vest ook op begrafenissen. Nog nooit gehoord dat dit niet mocht, niemand heeft er in ieder geval iets van gezegd.

Je hoeft echt niet een 3 delig pak te gaan kopen als je dat normaal nooit draagt. Zolang je maar gewoon normaal casual en neutrale kleren draagt in een donkere kleur is t prima
  donderdag 14 mei 2026 @ 12:18:31 #37
483584 incel
they/them
pi_220789960
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 11:41 schreef Elan het volgende:
Hoodie op een begrafenis is echt ubertokkie. Kan echt niet tenzij er dus een ontzettende Tokkie is komen te overlijden.
Bullshit zolang je maar geen capouchon op je kop draagt maakt dat echt niet uit. Als het gewoon een zwart vest of zwarte hoodie is dan is dat prima.
pi_220789983
Ik denk dat jij meer aanvoelt dan je denkt, je maakt het voor jezelf ingewikkeld omdat je denkt dat je afwijkt. Misschien wijken anderen af, dat kan ook nog he?
Als niemand van jullie gezin lijkt te weten wat de ‘dresscode’ is, dan zou ik zorgen dat je datgene aandoet en bij je hebt wat jou door die dag en dat moment heen kan helpen. En als ik zo hoor hoe oma en tante waren, dan hoef je echt niet in een outfit die niet bij je past. Dus draag geen ‘politieke’ uitingen, maar iets dat wat neutraler is, dat had je zelf al heel goed bedacht. En die rode schoenen klinken tof en heel erg passend bij het moment en bij jou en je tante.
Sterkte :*
pi_220790149
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 11:58 schreef bloempjuh het volgende:

[..]
Als ik zou doen wat ik zelf fijn vindt, zou ik thuis blijven in mijn felgekleurde tuinbroek en mijn 'free Palestine'-trui, met koptelefoon op en de hele dag Stardew Valley spelen. Dat doe ik allemaal níet, zaterdag.

Als het straks even kapt met regenen, fiets ik even snel langs de Zeeman voor een nog-nader-te-bepalen zwarte bovenlaag (grote kans dat het toch een hoodie wordt). En iets van een kleurrijk armbandje ofzo.
Dan pas je je dus aan en doe je niet casual ‘waar je zin in hebt’ en is het respectvol en heel netjes. ^O^
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_220790174
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 12:44 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Dan pas je je dus aan en doe je niet casual ‘waar je zin in hebt’ en is het respectvol en heel netjes. ^O^
Nou volgens jou niet, want die hoodie dat kon toch echt niet!
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2026 10:09 schreef Pisces29 het volgende:
Zelfs een puber zou ik met hoodie not done vinden.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220790242
quote:
7s.gif Op donderdag 14 mei 2026 12:46 schreef vosss het volgende:

[..]
Nou volgens jou niet, want die hoodie dat kon toch echt niet!
Klopt. Voor de doorsnee persoon imo niet.

Maar TS geeft aan zoveel moeite met het aanpassen van vastigheid te hebben en de dienst vol te houden, dan is dit een goeie optie.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_220790829
Zeeman had ook een simpele gebreide zwarte trui (¤10). En dus een hoodie voor ¤14. Beiden gaan in de was en dan morgen uittesten wat het minst vervelend aanvoelt. ^O^

Dank voor de vele reacties! O+
Mon 'en!
  donderdag 14 mei 2026 @ 15:09:25 #43
483584 incel
they/them
pi_220791117
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 14:25 schreef bloempjuh het volgende:
Zeeman had ook een simpele gebreide zwarte trui (¤10). En dus een hoodie voor ¤14. Beiden gaan in de was en dan morgen uittesten wat het minst vervelend aanvoelt. ^O^

Dank voor de vele reacties! O+
Je kan ook een tuinbroek en wolvenshirt overwegen. Een wolvenshirt laat duidelijk de donkere (duistere) kant zien van de situatie zien waar je je op dat moment in zal begeven.
pi_220791154
quote:
3s.gif Op donderdag 14 mei 2026 11:37 schreef vosss het volgende:

[..]
Dat kan en mag jij vinden. Ik vind dat iemand gewoon aan moet trekken waar hij/zij zich het prettigst in voelt.

De hele dienst gaat echt niet in het teken staan van wat tante trucs of ome henk aan had hoor.

@:ts trek gewoon aan waar jij je goed bij voelt. Als jij altijd een pet op hebt, dan hoort die pet bij jou toch? Gewoon doen. Er is geen goed of fout. Dat je er bent om medeleven te betuigen is wat er toe doet. Niet wat je aan hebt.
Ik vind dat je wel een beetje respect naar de overledene en nabestaanden mag tonen door een beetje aandacht aan je kleding te besteden. Dit gezegd hebbende zou ik er wel vrede mee hebben als een autistische gast op een uitvaart aan doet waar hij/zij zich prettig in voelt en zou ik het al fijn zou vinden als diegene erbij is.
pi_220791254
Gedrag is belangrijker dan kleding. Doe aan wat je wil en hou rekening met het weer. Het kan koud zijn en regenen.

Als er enige afstand is tot de overledene, dan zou ik me ingetogen en respectvol gedragen. Niet schreeuwen of hard praten. Geen theatraal gedrag.
  donderdag 14 mei 2026 @ 16:28:42 #46
441440 aquawoman
Bitch please
pi_220791831
Ik zou je adviseren om een zwarte jumpsuit te scoren bij bijvoorbeeld Vila of H&M. Voelt net als je tuinpak, ziet er gekleed uit en je hoeft maar een kledingstuk te kopen. Makkelijk op te vrolijken door accessoires etc. voor later gebruik.
Frankly, my dear, I don't give a damn.
pi_220791871
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 16:28 schreef aquawoman het volgende:
Ik zou je adviseren om een zwarte jumpsuit te scoren bij bijvoorbeeld Vila of H&M. Voelt net als je tuinpak, ziet er gekleed uit en je hoeft maar een kledingstuk te kopen. Makkelijk op te vrolijken door accessoires etc. voor later gebruik.
Zie jumpsuit in openingspost? :)
Mon 'en!
  donderdag 14 mei 2026 @ 16:37:40 #48
441440 aquawoman
Bitch please
pi_220791917
Oh, ik had wat formelers in mijn hoofd. Maar lijkt me niet verkeerd en je voelt je er goed in - ik zou de accessoires wat rustig houden. Ik zou zelf niet voor een hoodie gaan, misschien dat de trui die je gekocht hebt wat gekleder oogt?

Ik vind ook niet dat je opgeprikt moet gaan of zo, maar het getuigt wel van respect als je een beetje je best doet. Maar dat doe je wel gezien dit topic :)
Frankly, my dear, I don't give a damn.
  donderdag 14 mei 2026 @ 16:45:02 #49
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220791960
Draag waar je je fijn in voelt.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_220792131
quote:
3s.gif Op donderdag 14 mei 2026 16:51 schreef Puzzie het volgende:
Ik dacht dat het een serieuze vraag van TS was
Het is een begrafenis. Doorgaans hou je dan ook rekening met de nabestanden. Dus kan je ook niet zomaar alles aantrekken waar jij je lekker in voelt. Vandaar de spoiler ter illustratie.

[ Bericht 0% gewijzigd door nelaeryn op 14-05-2026 17:13:56 ]
  donderdag 14 mei 2026 @ 16:59:19 #51
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220792138
quote:
7s.gif Op donderdag 14 mei 2026 16:57 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Het is een begrafenis. Doorgaans hou je dan ook rekening met de nabestanden. Dus kan je ook niet zomaar alles aantrekken waar jij je lekker in voelt. Vandaar de spoiler ter ilustratie.
Mij lijkt het dat je daar sowieso al rekening mee houdt.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_220799347
Grinnik. Ik was keihard mijn best aan het doen, qua outfit. Krijg net app'je van mijn zus (als antwoord op mijn: "Help, wat moet ik aan?", die ik haar een paar dagen geleden (voor dit topic) stuurde).

"Iets netjes. Hoeft niet zwart of wit te zijn (mag wel). Liefst iets in effen kleuren, maar zelfs dat is niet verplicht."

Shit. :D
Mon 'en!
pi_220799917
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 10:14 schreef bloempjuh het volgende:
Grinnik. Ik was keihard mijn best aan het doen, qua outfit. Krijg net app'je van mijn zus (als antwoord op mijn: "Help, wat moet ik aan?", die ik haar een paar dagen geleden (voor dit topic) stuurde).

"Iets netjes. Hoeft niet zwart of wit te zijn (mag wel). Liefst iets in effen kleuren, maar zelfs dat is niet verplicht."

Shit. :D
Nu nog minder stress om een outfit te vinden? Of is de de vraag nu: Wat is netjes :-)

Ik zou je Free Palestina trui wèl thuislaten (maar dat was je al van plan) :-)
pi_220800380
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 10:59 schreef Irri-tante het volgende:

[..]
Nu nog minder stress om een outfit te vinden? Of is de de vraag nu: Wat is netjes :-)

Ik zou je Free Palestina trui wèl thuislaten (maar dat was je al van plan) :-)
Haha, ik denk dat ik bij mijn plan (zwarte jumpsuit, zwarte trui of hoodie, rode schoenen) blijf. Ik ga wel even uittesten of de trui doorschijnt (en indien ja er iets kleurigs onder aandoen).

Inderdaad blijft alles met (politieke) statements wel thuis. Helaas. ;)

(Zeker ook omdat er mensen in mijn familie rondlopen die qua politiek nogal aan de extreem-niet-mijn-opvattingen-kant zitten, neem ik liever geen risico. In mijn dagelijks leven blijf ik wel een zwart-witte keffiyeh dragen e.d.)
Mon 'en!
pi_220800563
Laat je ons weten wat je aan hebt gehad?

Ben heel benieuwd namelijk! :Y en stiekem hoop ik dat je een klein beetje rebels bent! :+
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  vrijdag 15 mei 2026 @ 12:29:56 #56
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220800587
Ik zou die jumpsuit doen met zwarte shirt met lange mouwen eronder als je het graag wil bedekken.

Verder mag ik hopen dat je familie je kent en je voorkeuren kent dus dan is dit voor jou al ingetogen genoeg.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 13:19:44 #57
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_220800934
Ik zie regelmatig begrafenis gangers hier in de buurt naar de kerk wandelen. Je zus heeft gelijk : zwart hoeft echt niet meer. Je zult er dus gewoon prima/onopvallend uitzien.
Alvast sterkte gewenst voor een paar moeilijke uurtjes.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_220808413
Potverdorie, ik was dus de enige die volledig in zwart was.

Rebels: ik had een knalroze longsleeve onder mijn jumpsuit, maar omdat het koud was had ik mijn (zwarte) hoodie aan.

Op zich was dit wel een prima outfit, dus. Dankjewel voor het meedenken, allemaal! O+
Mon 'en!
  Spellchecker zaterdag 16 mei 2026 @ 13:24:44 #59
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220808491
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 13:16 schreef bloempjuh het volgende:
Potverdorie, ik was dus de enige die volledig in zwart was.

Rebels: ik had een knalroze longsleeve onder mijn jumpsuit, maar omdat het koud was had ik mijn (zwarte) hoodie aan.

Op zich was dit wel een prima outfit, dus. Dankjewel voor het meedenken, allemaal! O+
Goed gedaan!
Fijn dat het achter de rug is. ^O^
pi_220815090
Mijn moeder is onlangs overleden. En zij zei altijd, doe op een uitvaart iets aan waar jij je goed en prettig in voelt.
Nou hangt het wel een klein beetje af van wat gebruikelijk is in de omgeving van waar de overledene vandaan komt.
Maar ik zou gaan voor een nette kleding waar je je fijn in voelt.
pi_220819484
Even een tip voor iedereen die een uitvaart te organiseren heeft: zet even iets op de kaart over een dresscode!

Volgende keer als ik 'mee moet' (ik ga níet bij elk familielid, sorry, dat trek ik oprecht niet) houd ik deze jumpsuit/hoodie/nette trui als optie en ik ga investeren in longsleeves in alle mogelijke effen kleuren (ik heb nu alleen knalroze en een regenboog-kleurige). Dat is dan gewoonweg mijn begrafenis-outfit. Done.

Bonus: nu kan ik ook de zwarte jurk (die ik al jaren bewaar 'voor de eerstvolgende begrafenis') éindelijk weg doen. No way dat ik nog óóit in een jurk ergens heenga.
Mon 'en!
pi_220819648
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2026 07:06 schreef bloempjuh het volgende:
Even een tip voor iedereen die een uitvaart te organiseren heeft: zet even iets op de kaart over een dresscode!

Bij mijn moeder stond op de kaart:
...naam... heeft genoten van haar leven en
dat mag ook geuit worden bij haar afscheid.

Indirect was dat ook gericht op dat het niet in het zwart hoeft. Zelf had ze toen mijn vader (95jr) overleed een lila
shirt aan.
Ik had bij haar herdenkingsdienst bordeaux rood shirt met licht grijze spijkerbroek aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')