SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gloednieuw (dus pikzwart). Zit fijn, staat prima. Maar heeft dus korte mouwen (en is cropped). Als ik mijn donkerrode laarzen aantrek, is de onderkant klaar. Maar ik moet dus iets langs eroverheen. Ik heb een zwarte Carhartt-hoodie die ik het liefst zou dragen, maar daar zitten patches met politieke statements op. Dus die blijft thuis. Kan ik een basic hoodie (straks even kopen) meenemen 'voor het geval dat ik het koud krijg' en deze gewoon de hele tijd aanhouden? Ik snap dat dat borderline 'té casual' is, maar een kléin beetje comfort mag wel toch?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.2. Lelijk zwart colbertje. Enorm girlie (polkadots aan de binnenkant), maar heeft wél lange mouwen. Valt tot op mijn ribben, ongeveer. Dit draag ik dan met.. eerh.. zwart t-shirt (moet ik even kopen)? Nette spijkerbroek? Die heb ik zelf ook niet, dus moet (gedateerde, skinny maar wel zonder gaten enzo.. bah!) jeans van mijn partner jatten. Geen fan.
3. Zwarte blouse. Ook behoorlijk girlie (maar zonder polkadots). Zelfde probleem met spijkerbroek.
That's it. Ik denk dat ik sterk neig naar de jumpsuit, want daarin voel ik me het minst ongemakkelijk.
Whelp!
[ Bericht 2% gewijzigd door bloempjuh op 14-05-2026 10:06:24 ]Mon 'en!
Je snapt het maar wil het toch?quote:Op donderdag 14 mei 2026 09:57 schreef bloempjuh het volgende:
Kan ik een basic hoodie (straks even kopen) meenemen 'voor het geval dat ik het koud krijg' en deze gewoon de hele tijd aanhouden? Ik snap dat dat borderline 'té casual' is, maar een kléin beetje comfort mag wel toch?
Ik heb dus weinig 'netjes en ingetogen'. 99% van mijn kledingkast is juist bewust vrolijk (of zwarte combats/werkkleding).quote:Op donderdag 14 mei 2026 10:05 schreef PzKpfw het volgende:
Het hoeft niet per se zwart te zijn. Donker, netjes en ingetogen is meestal gewoon passend.
Ik draag dus Lucy & Yak, óf Carhartt, in mijn dagelijks leven. Alle formele rommel (op colbert en die verdwaalde zwarte blouse na) eruit gegooid na mijn laatste dippige periode.quote:Op donderdag 14 mei 2026 10:12 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik denk dat je voor de prijs van een basic hoodie wel een basic donker outfitje kan scoren bij de zeeman. Zag op hun site een zwarte broek voor 15 euro en ik koop ook wel eens bij hun van die basic donkere truitjes met lange mouw voor ee paar euro.
Lucy and Yak btw
Goeie.quote:Op donderdag 14 mei 2026 10:12 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik denk dat je voor de prijs van een basic hoodie wel een basic donker outfitje kan scoren bij de zeeman. Zag op hun site een zwarte broek voor 15 euro en ik koop ook wel eens bij hun van die basic donkere truitjes met lange mouw voor ee paar euro.
Lucy and Yak btw
Wat voor kleur is je pet? Misschien kan die prima met je rugzak en koptelefoon.quote:Op donderdag 14 mei 2026 10:19 schreef bloempjuh het volgende:
Autistisch 'maar ik wil mijn éigen kleren aan!'-momentje:
Dus ik moet mijn pet thuislaten, mijn vrolijke gele jas, mijn rugzak met 'alles wat ik op een dag nodig kan hebben', mijn koptelefoon én ik mag niet eens een hoodie aan? F*ck.
Moet dat van de nabestaanden? Misschien geeft het je rust om te overleggen hoe je je kunt kleden wat comfi voor jou is, en fijn voor hun. Zou dat raar zijn? Ik heb eigenlijk geen idee.quote:Op donderdag 14 mei 2026 10:19 schreef bloempjuh het volgende:
Autistisch 'maar ik wil mijn éigen kleren aan!'-momentje:
Dus ik moet mijn pet thuislaten, mijn vrolijke gele jas, mijn rugzak met 'alles wat ik op een dag nodig kan hebben', mijn koptelefoon én ik mag niet eens een hoodie aan? F*ck.
Pet is zwart, rugzak is knalgeel.quote:Op donderdag 14 mei 2026 10:21 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Wat voor kleur is je pet? Misschien kan die prima met je rugzak en koptelefoon.![]()
En anders eventueel toch je hoodie op een nette zwarte (andere kleur kan ook) broek van de zeeman? Dat een deel comfortabel voelt.
Voor zover ik weet 'moet' er niks. Er is geen kerk bij betrokken, ofzo, dit is puur het crematorium en dan 'een afgehuurd zaaltje'. Dus heel extreem formeel zal het allemaal niet zijn (toch?).quote:Op donderdag 14 mei 2026 10:36 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Moet dat van de nabestaanden? Misschien geeft het je rust om te overleggen hoe je je kunt kleden wat comfi voor jou is, en fijn voor hun. Zou dat raar zijn? Ik heb eigenlijk geen idee.
Ben jij verplicht te knuffelen? Kennen deze mensen jou (goed) ?quote:Op donderdag 14 mei 2026 10:37 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Pet is zwart, rugzak is knalgeel.
Maar 'deels comfortabel' is wel een goed idee, ja. Ik wil me best fatsoenlijk aankleden, maar denk dat prikkelreductie ook wel flink belangrijk is op zo'n dag. Dat was ik helemaal vergeten in mijn afwegingen.
Ik ben doorgaans na een half uurtje (I know..) socializen wel een heel eind op. Nu moet ik verplicht anderhalf uur blijven in een ruimte waar constant gepraat wordt (en, erger, geknuffeld!).
Van de twee gediagnostiseerde autisten in deze familie, ben ik degene die van zichzelf vindt dat 'ie gewoon normaal moet doen, niet moet opvallen. De ander is mijn achterneef, die van iedereen wél de 'toestemming' krijgt om in het openbaar koptelefoons te dragen e.d.
Dus, eigenlijk had mijn vraag moeten zijn: "ik ben autistisch, doe mijn best om me fatsoenlijk te kleden naar begrafenis.. maar eigenlijk heb ik mijn noise-cancelling Sony's nodig om dit soort evenementen door te komen. Hoe style ik deze met een (nog nader te bepalen) begrafenis-outfit, zodat het er niet respectloos uitziet?"
Ik zou aanpassen waar het mogelijk is voor jou. Je kunt en mag nog steeds jezelf zijn.quote:Op donderdag 14 mei 2026 10:37 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Pet is zwart, rugzak is knalgeel.
Maar 'deels comfortabel' is wel een goed idee, ja. Ik wil me best fatsoenlijk aankleden, maar denk dat prikkelreductie ook wel flink belangrijk is op zo'n dag. Dat was ik helemaal vergeten in mijn afwegingen.
Ik ben doorgaans na een half uurtje (I know..) socializen wel een heel eind op. Nu moet ik verplicht anderhalf uur blijven in een ruimte waar constant gepraat wordt (en, erger, geknuffeld!).
Van de twee gediagnostiseerde autisten in deze familie, ben ik degene die van zichzelf vindt dat 'ie gewoon normaal moet doen, niet moet opvallen. De ander is mijn achterneef, die van iedereen wél de 'toestemming' krijgt om in het openbaar koptelefoons te dragen e.d.
Dus, eigenlijk had mijn vraag moeten zijn: "ik ben autistisch, doe mijn best om me fatsoenlijk te kleden naar begrafenis.. maar eigenlijk heb ik mijn noise-cancelling Sony's nodig om dit soort evenementen door te komen. Hoe style ik deze met een (nog nader te bepalen) begrafenis-outfit, zodat het er niet respectloos uitziet?"
Je hebt gelijk. Ik waardeerde de oom in zijn knalrode trui misschien wel meer dan de tante in haar standaard begrafenis-outfit. Niet vanwege de outfits, maar om de persoon.quote:Op donderdag 14 mei 2026 10:51 schreef Irri-tante het volgende:
Aanvullend. Ik heb echt geen idee wie wat aanhad bij de uitvaart van mijn moeder. Sterker nog. Ik weet niet eens meer wat ik zelf aan had. Ik heb er geen moment op gelet en maakte me ook niets uit.
Ik vond het fijn dat mensen de moeite genomen hadden om langs te komen dat de rest mij niet uitmaakte.
Dus trek aan waar JIJ je comfortabel in voelt.
Ik weet niet wat goed voelt (zowel mentaal als fysiek, ik merk dat waarschijnlijk pas als ik zaterdag al een uur terplekke ben - vertraagde informatieverwerking). Ik denk dat 'goed voelen' begint met 'vertrouwd aanvoelen', dus niet teveel onbekende factoren. Dus dan maar een ietwat minder formele look, als een hoodie (bijvoorbeeld) ervoor zorgt dat ik na een uur nog aanwezig kán zijn zonder inzinking.quote:Op donderdag 14 mei 2026 10:57 schreef Chandler het volgende:
Een begrafenis is heel persoonlijk en kan voor een ieder anders ingevuld worden. Ik heb geen idee wie overleden is en hoe deze persoon was maar ik heb er al vele (helaas) mogen mee maken (vanuit prive en werk).
Zelf als man draag ik vaak iets donkere kleding dan 'normaal' maar ga zeker niet in stijl. Al heb ik een aantal keren mijn mooiste kleding mogen dragen op een uitvaart, dat was een verademing. (zo zal het bij mij ook gaan).
Echter is de vraag; wat voelt voor jou goed? wil je zelf in getogen? moet je ingetogen? zoveel vragen.
Juist! Kan je daar wat mee?quote:Op donderdag 14 mei 2026 11:01 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Ik waardeerde de oom in zijn knalrode trui misschien wel meer dan de tante in haar standaard begrafenis-outfit. Niet vanwege de outfits, maar om de persoon.
--Sorry, hoop persoonlijke replies gemist, kom ik op terug--
Dus, kortweg, een outfit die netjes (genoeg) is, mét stukje comfort? Liever een beetje vreemde look (hoodie), dan een meltdown door overprikkeling.
Kun je je inbeelden wat je tante mooi gevonden zou hebben? zou ze willen dat jij anders gaat dan dat jij bent of hield ze van je zoals jij bent, met al je fratsen die bij je horen..quote:Op donderdag 14 mei 2026 11:09 schreef bloempjuh het volgende:
Ik weet niet wat goed voelt (zowel mentaal als fysiek, ik merk dat waarschijnlijk pas als ik zaterdag al een uur terplekke ben - vertraagde informatieverwerking). Ik denk dat 'goed voelen' begint met 'vertrouwd aanvoelen', dus niet teveel onbekende factoren. Dus dan maar een ietwat minder formele look, als een hoodie (bijvoorbeeld) ervoor zorgt dat ik na een uur nog aanwezig kán zijn zonder inzinking.
Wil ik ingetogen? Nah, mijn tante was een kleurrijk mens. Mijn mooie rode laarzen gaan zéker mee.
Móet ik ingetogen? Geen idee! Niemand binnen ons gezin lijkt dit te weten, dus zij gaan allemaal zwart/formeel.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |