Ik heb wel een idee wie er op de tribune gaat zittenquote:Op vrijdag 15 mei 2026 11:03 schreef Red_85 het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)onden/151631006.html
Top.
Helemaal top als er ook maar 1 rus daar naartoe verscheept wordt.
De aanhoudende terror op burgerbevolking, zoals vannacht, is alleen al genoeg om die hele legerleiding en politiek te berechten. Laat staan Bucha, de aanval op de markt, de kidnappings, de stationsaanslag en Mariupol.
Ik zou wel een paar russen te horen zien krijgen dat ze eeuwig in een kerker worden gestopt hoor.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 14:08 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Ik heb wel een idee wie er op de tribune gaat zitten
Ahh ok, thnx voor de uitleg.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 10:42 schreef ExTec het volgende:
[..]
Percentage wat ze neerhalen is behoorlijk hoog. Vaak 80-90% ofzo.
En ja, de overige doen veel schade.
Niet onbegrijpelijk om te zeggen: ow, er is weer een appartementen complex opgeblazen, dus het werkt "niet goed", maar in de praktijk werkt het dus best aardig.
100% is immers bijna niet te doen.
Yelabuga (waar ze gebouwd worden) is na moskou het meest verdedigde stukje rusland. En tevens ook enorm diep.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 09:33 schreef AFA2022 het volgende:
Een massale aanval met 1500 drones, het wordt steeds angstaanjagender. Waarom kunnen de fabrieken die deze drones produceren niet worden uitgeschakeld?
Wat mij betreft vannacht er nog een paar vliegtuigjes bovenop.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 14:44 schreef skysherrif het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Hier nog een goede foto van vanochtend waar de Ryazan raffianderij duidelijk op meerdere plekken in de fik staat.
Ryazan is nooit echt heel goed geraakt met blijvende schade, terwijl het de 2e of 3e grootste raffinaderij in Rusland is qua output.
Daar lijkt sinds vanochtend verandering in.
quote:Op vrijdag 15 mei 2026 14:58 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
Gevangenenruil van 205 om 205 (zou de eerste van de in totaal 1000 zijn).
Welkom terug helden.
Dat ze nog leven is al een miracle....welkom terug heldenquote:Op vrijdag 15 mei 2026 14:58 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
Welkom terug helden.
Terrorland.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 14:56 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
Russische beelden van hun eigen drones die een UN konvooi raken.
Dit is wel weer top.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 14:58 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
Welkom terug helden.
Je moet er niet aan denken wat voor verschrikkelijke dingen er met met name die Azov jongens is gebeurd tijdens hun gevangenschapquote:Op vrijdag 15 mei 2026 14:58 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
Welkom terug helden.
Ligt het aan mij of krijgen ze tegenwoordig wat meer te eten? Bij eerdere gevangenenruilen zagen de Oekraïners eruit alsof ze zo uit een concentratiekamp kwamen.quote:
De VS laat iedereen in de steek. Koerden, Oekraïners, Afghanen, Iraniërs, Taiwanezen, Europeanen, zelfs Amerikanen.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 17:37 schreef RotatoR het volgende:
Trump gaat na Oekraïne en de Iraanse bevolking ook Taiwan in de steek laten.
[ x ]
Japan en Zuid-Koreaquote:Op vrijdag 15 mei 2026 17:40 schreef Perrin het volgende:
[..]
De VS laat iedereen in de steek. Koerden, Oekraïners, Afghanen, Iraniërs, Taiwanezen, Europeanen, zelfs Amerikanen.
Vertel!quote:Op vrijdag 15 mei 2026 18:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik ken Palantir en het is niet wat jij hier steeds loopt te beweren. Verre van dat.
Hier ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Het schuurt tegen mijn vakgebied aan maar nooit zelf mee gewerkt.quote:
Volgens mij helpt Palantir vooral met real time data analyse en met de systemen waar Oekraine mee werkt (Brave 1 en delta).quote:Op vrijdag 15 mei 2026 19:33 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Hier ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Het schuurt tegen mijn vakgebied aan maar nooit zelf mee gewerkt.
Naar mijn weten is het vooral een database met alles er op en er aan. Andere software draait er vooral op. Maar dit is wel een beetje een klok klepel verhaal van mijn kant.
En zoals met elke software tegenwoordig kan het volgende week weer totaal anders zijn.
Mag ook per DM
Dat is het wel zo'n beetje.Vooral goede filter mogelijkheden etc. Maar echt niet een soort zelfstandig opererend iets wat @michaelmoore hier steeds loopt te verkondigen. In de praktijk onderscheidt het zich niet van andere beeldanalyse programma's die gebruikt worden.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 19:40 schreef skysherrif het volgende:
Volgens mij helpt Palantir vooral met real time data analyse en met de systemen waar Oekraine mee werkt (Brave 1 en delta).
Palantir krijgt een opdracht neem ik aan, en hoe ze die uitvoeren dat zal aan de beide partijen zijnquote:Op vrijdag 15 mei 2026 19:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is het wel zo'n beetje.Vooral goede filter mogelijkheden etc. Maar echt niet een soort zelfstandig opererend iets wat @:Michaelmoore hier steeds loopt te verkondigen. In de praktijk onderscheidt het zich niet van andere beeldanalyse programma's die gebruikt worden.
Dat staat los van de technische mogelijkheden.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 19:56 schreef michaelmoore het volgende:
Palantir krijgt een opdracht neem ik aan, en hoe ze die uitvoeren dat zal aan de beide partijen zijn
En als ik alleen waterverf en een penseel tot mijn beschikking heb gaat het nooit wat worden.quote:Als ze tegen jou zeggen dat je een kozijn moet schilderen dan spreek je een vergoeding af en wat het uiteindelijk doel is
ze werken ok in Israel en Libanonquote:Op vrijdag 15 mei 2026 19:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat staat los van de technische mogelijkheden.
[..]
En als ik alleen waterverf en een penseel tot mijn beschikking heb gaat het nooit wat worden.
quote:AI-overzicht
Op basis van recente rapporten (mei 2026) wordt Palantir Technologies in verband gebracht met de ondersteuning van Israëlische militaire operaties tegen Hezbollah in Libanon.
De AI- en data-analyseplatforms van het bedrijf zouden worden ingezet om doelen te identificeren en operaties te plannen.
Hier zijn de belangrijkste punten uit de berichtgeving:
Ondersteuning operaties 2024: Volgens het boek The Philosopher in the Valley: Alex Karp, Palantir and the Rise of the Surveillance State heeft Israël Palantir-technologie gebruikt bij operaties die gericht waren op de top van Hezbollah in Libanon in 2024.
"Operation Grim Beeper": Rapporten suggereren dat de systemen van Palantir zijn gebruikt bij de operatie waarbij piepers en walkie-talkies van Hezbollah-leden explodeerden.
AI-doelaanwijzing: Er wordt melding gemaakt van het gebruik van Palantir-technologie in combinatie met AI-systemen (zoals Lavender en Where's Daddy) voor het identificeren van doelen in Gazastrook en Libanon.
Zo is er ook gebruik gemaakt van het stroomnet, Windows, Cisco en noem alles maar op.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 19:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ze werken ok in Israel en Libanon
[..]
Het gaat er ook om welke data je hebt, hoe je die snel goed in je systeem kan laden etc. Onder de motorkap is waar het werk gebeurt en bedrijven zich onderscheiden van elkaar. Als gebruiker zie je daar weinig van vaak.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 19:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is het wel zo'n beetje.Vooral goede filter mogelijkheden etc. Maar echt niet een soort zelfstandig opererend iets wat @:Michaelmoore hier steeds loopt te verkondigen. In de praktijk onderscheidt het zich niet van andere beeldanalyse programma's die gebruikt worden.
Volgens mij komt naar voren uit die verschillende simulaties die navo/oekraine samen hebben gedaan dat het Delta systeem 1 van de onderscheidende Oekraiense capaciteiten zijn waarmee ze specifieke simulaties kunnen "winnen"quote:Op vrijdag 15 mei 2026 20:05 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Het gaat er ook om welke data je hebt, hoe je die snel goed in je systeem kan laden etc. Onder de motorkap is waar het werk gebeurt en bedrijven zich onderscheiden van elkaar. Als gebruiker zie je daar weinig van vaak.
Geen idee verder hoe het werkt en of het onderscheidend is maar zo werkt het normaal gesproken bij database/data analyse systemen.
Dat is ook wat ik lees maar in hoeverre heeft dat met Palantir te maken en wat niet.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 20:07 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Volgens mij komt naar voren uit die verschillende simulaties die navo/oekraine samen hebben gedaan dat het Delta systeem 1 van de onderscheidende Oekraiense capaciteiten zijn waarmee ze specifieke simulaties kunnen "winnen"
AI wordt nu voor het eerst redelijk gebruikt bij die Hornet drones die Russische logistiek diep raken 50 a 150km.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 20:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zo is er ook gebruik gemaakt van het stroomnet, Windows, Cisco en noem alles maar op.
De praktijk is gewoon dat man made objects (de targets dus) bijna niet door AI, computers etc. zijn te ontdekken, het helpt iets bij redelijk onderscheidende vormen (rechte lijnen en hoekig) maar onder een camonet etc. blijft het mensenwerk.
Geen flauw idee.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 20:10 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Dat is ook wat ik lees maar in hoeverre heeft dat met Palantir te maken en wat niet.
En is het ook echt zo? Daar kunnen wij als buitenstaanders niet veel over zeggen natuurlijk
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op vrijdag 15 mei 2026 20:14 schreef skysherrif het volgende:
Zwermen drones tegelijk door AI laten besturen vanaf moment van lanceren of iets dergelijks bestaat nog niet.
Een lichtshow maken met vooraf bepaalde vliegpaden is natuurlijk iets heel anders dan een drone die door EW jamming moet vliegen en daarna op zoek moet gaan naar een bepaald doel ipv iets wat vooraf geprogrammeerd is :pquote:Op vrijdag 15 mei 2026 20:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op vrijdag 15 mei 2026 20:32 schreef skysherrif het volgende:
Een lichtshow maken met vooraf bepaalde vliegpaden is natuurlijk iets heel anders dan een drone die door EW jamming moet vliegen en daarna op zoek moet gaan naar een bepaald doel ipv iets wat vooraf geprogrammeerd is :p
Ongetwijfeld zal het ooit lukken
Nogmaals lezend denk ik niet dat ze het schip fysiek hebben laten ontploffen, maar de coordinaten van het schip hebben doorgegeven waar vervolgens drones/raketten whatever zijn heengevlogen. Wss fp1/fp2 drones sinds de CEO van FP het als eerst naar buiten bracht/naar hintte.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 20:39 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]
Russiche partizanen in Rusland die voor Oekraine "vechten" (saboteren) melden dat ze afgelopen nacht een Buyan schip in de Kaspische zee hebben laten zinken. Nog nooit een partizanenactie van dit formaat gezien.
Oekraiense general staff meldde vandaag al eerder over deze actie overigens, maar (nog) geen beeldmateriaal van. Net als "insiders" zoals de CEO van Firepoint
[ afbeelding ]
Of exilenova (die zorgt voor alle beeldmateriaal van ontploffingen in Rusland)
[ afbeelding ]
Ik lees altijd Shitlermanquote:Op vrijdag 15 mei 2026 20:39 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]
Russiche partizanen in Rusland die voor Oekraine "vechten" (saboteren) melden dat ze afgelopen nacht een Buyan schip in de Kaspische zee hebben laten zinken. Nog nooit een partizanenactie van dit formaat gezien.
Oekraiense general staff meldde vandaag al eerder over deze actie overigens, maar (nog) geen beeldmateriaal van. Net als "insiders" zoals de CEO van Firepoint
[ afbeelding ]
Of exilenova (die zorgt voor alle beeldmateriaal van ontploffingen in Rusland)
[ afbeelding ]
Wat niet vergeten moet worden is dat het allemaal snel moest gebeuren in Oekraïne. Dat ga je alleen redden met commerciële partijen en dan ook niet met de grote jongens zoals Microsoft. Daar heeft Palantir natuurlijk uitstekend op ingespeeld. Er gebeurt best veel in de wereld van databases/data-analyses en de grote jongens lopen hier echt gigantisch op achter. Je komt er niet meer mee weg als je eens per 2 maanden een update uitrolt. Dat zie je natuurlijk ook goed in Oekraïne hoe snel die ontwikkelingen allemaal gaan. Het inrichten van de feedback-loop en het daarop aanpassen van al je software en mogelijkheden is 90% van de waarde die je toe kan voegen als bedrijf.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 20:21 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Geen flauw idee.
Het heeft inderdaad ook weinig met AI te maken, dat is meer Anduril die ook met Oekraine samenwerken.
Het gaat puur om de data verwerken waar Oekraine meer dan iedereen van heeft als het gaat om het slagveld, maar zelf niet de expertise voor heeft omdat effectief genoeg te verwerken en Palantir wel.
Die verwerkte data gebruikt Oekraine daarna weer om verschilende systemen in hun gehele defensie te verbeteren of overheid of waar dan ook.
En Palantir zelf gebruikt het natuurlijk ook om hun producten te verbeteren, die real time informatie die Oekraine ze geeft is een goudmijn. Stukje cooperatie wat voor beide partijen goed uitkomt.
https://www.euronews.com/(...)ecute-vladimir-putinquote:'Point of no return': 36 countries join special tribunal to prosecute Vladimir Putin
Grappig hoe iedereen aan de haal gaat met die uitspraak van “we naderen het einde van de oorlog”. Het is maar net hoe je het interpreteert. Je zou op dezelfde manier ook kunnen zeggen dat ik langzaam het einde van m’n leven nader. Geen woord aan gelogen maar het kan nog decennia duren.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 08:39 schreef Parafernalia het volgende:
'Er is iets gaande' in het Kremlin, toch heeft Poetin 'touwtjes strak in handen' - https://nos.nl/l/2614507
quote:Kremlin: Poetin brengt komende week bezoek aan China
De Russische president Vladimir Poetin brengt komende week een bezoek aan China, meldt het Kremlin. Het bezoek staat gepland voor dinsdag en woensdag.
In een verklaring meldt het Kremlin dat Poetin en de Chinese president Xi Jinping de bilaterale betrekkingen zullen bespreken.
Ook zullen de twee presidenten van gedachten wisselen over belangrijke internationale en regionale kwesties.
De krant South China Morning Post meldde eerder op basis van bronnen dat Poetin op 20 mei een kort bezoek aan Beijing zou brengen.
Het is volgens de krant de eerste keer dat de leiders van Rusland en de Verenigde Staten in dezelfde maand een bilateraal bezoek brengen aan China.
De Amerikaanse president Donald Trump reisde eerder deze week naar Beijing voor gesprekken met Xi.
De twee kwamen onder meer overeen om de economische samenwerking tussen hun landen te versterken.
Sterker nog, Zelensky waarschuwt nu voor een nieuw offensief vanuit Wit-Rusland.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 08:44 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Vooralsnog wil Rusland gewoon geen duimbreed toegeven.
Ik denk dat het "nieuws" van media outlets zoals NOS of de podcasts van de Boekesteijn en de Wijk volstrekt speculatief zijn en weinig waarde hebben. Even los of ze wel of niet in voordeel van Rusland/Oekraïne zijn.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 08:44 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Grappig hoe iedereen aan de haal gaat met die uitspraak van “we naderen het einde van de oorlog”. Het is maar net hoe je het interpreteert. Je zou op dezelfde manier ook kunnen zeggen dat ik langzaam het einde van m’n leven nader. Geen woord aan gelogen maar het kan nog decennia duren.
Elke oorlog stopt ook ooit een keer dus je nadert inherent altijd het einde, op elk moment. Vooralsnog wil Rusland gewoon geen duimbreed toegeven.
Ik volg altijd jouw berichten hier om een goed beeld te krijgen van de feiten en de werkelijke ontwikkelingen.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 11:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik denk dat het "nieuws" van media outlets zoals NOS of de podcasts van de Boekesteijn en de Wijk volstrekt speculatief zijn en weinig waarde hebben. Even los of ze wel of niet in voordeel van Rusland/Oekraïne zijn.
We zien eigenlijk gedurende de hele oorlog dat er maar weinig juist voorspeld is.
het enige wat consequent fout 'voorspelt' is; de superieuriteit van Rusland.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 11:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik denk dat het "nieuws" van media outlets zoals NOS of de podcasts van de Boekesteijn en de Wijk volstrekt speculatief zijn en weinig waarde hebben. Even los of ze wel of niet in voordeel van Rusland/Oekraïne zijn.
We zien eigenlijk gedurende de hele oorlog dat er maar weinig juist voorspeld is.
Superioriteit.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 11:42 schreef Korenfok het volgende:
[..]
het enige wat consequent fout 'voorspelt' is; de superieuriteit van Rusland.
In welke media is ooit gezegd (in Nederland) dat Rusland militair superieur is?quote:Op zaterdag 16 mei 2026 11:42 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Rob de Wijk zegt nmm nog wel redelijk zinnige dingen, zit wel vaak aan de sombere kant maar dat is dan ook de reden waarom hij vaak slecht gepruimd wordt.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 11:11 schreef phpmystyle het volgende:
Ik volgende de Wijk in 2022, vond zijn inzichten toen wel interessant.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 11:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Rob de Wijk zegt nmm nog wel redelijk zinnige dingen, zit wel vaak aan de sombere kant maar dat is dan ook de reden waarom hij vaak slecht gepruimd wordt.
Boekesteijn vind ik dan weer een soort vijfde wiel aan de wagen.
Wordt Marcus Reisner nog steeds betaald door de FSB en is de Orthodoxe kerk in Estland nog steeds een FSB dependance?quote:
Dat denk ik niet.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 11:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wordt Marcus Reisner nog steeds betaald door de FSB
Je bedoeld die kerk waarvan het hoofd een ex-FSB'er is?quote:en is de Orthodoxe kerk in Estland nog steeds een FSB dependance?
Wie bedoel je?quote:Op zaterdag 16 mei 2026 11:59 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat denk ik niet.
[..]
Je bedoeld die kerk waarvan het hoofd een ex-FSB'er is?
Ja.
Ja, en in het VK is het ook een goede gewoonte dat voormalig MI5/6 medewerkers hoofd van de anglicaanse kerk worden.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 12:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wie bedoel je?
Je kan natuurlijk een arbeidsbetrekking hebben bij de Russische veiligheidsdiensten en daarnaast lid zijn van een geloofsgemeente. Het een sluit het ander niet uit. Zolang je die zaken maar wel scheidt.
Is dat zo?quote:Op zaterdag 16 mei 2026 12:02 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, en in het VK is het ook een goede gewoonte dat voormalig MI5/6 medewerkers hoofd van de anglicaanse kerk worden.
Helemaal niet sus ofzo.
Waarom zijn we als NATO onder stoom en kokend water zo hard aan het opschalen dan de laatste jaren? Dat was vast omdat Rusland niks in de melk te brokkelen had toch? Het is niet dat Rusland nou een superieur georganiseerd modern leger heeft en had maar het europese NATO smaldeel had al helemaal bijna niks en zeker geen voortzettingsvermogen. In die zin was Rusland zeker wel superieur aan ons, kwantiteit is ook een kwaliteit en dat wordt nog wel eens vergeten.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 11:42 schreef Korenfok het volgende:
Dat is vreemd.quote:Op zaterdag 16 mei 2026 12:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Is dat zo?
Ik vind het niet vreemd dat je enerzijds veiligheidsambtenaar bent en anderzijds een bestuurlijke rol vervult binnen een geloofsgemeente zoals een kerk.
Jij zat je snor weer eens te drukken en stiekem te roken in de bosjes maar vergat de peuk goed uit te stampen!quote:Op zaterdag 16 mei 2026 12:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
. Nee, hier gaan we defensie afzeiken omdat er een hei in de brand staat.
Over welk persoon hebben wij het eigenlijk?quote:Op zaterdag 16 mei 2026 12:07 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat is vreemd.
Je ziet in de meeste christelijke denominaties immers dat het carriere geestelijken zijn. Die hun leven daar aan toewijden. Die op de laagste ladder beginnen en langszaam opklimmen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |