SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.zeer vocale Trump hater - VEM2012
Doorvechten betekent ook dat je je door de verdedigingslinies van de Russen heen moet werken. Zelfs nu de oorlog de goede kant op gaat zie ik dat Oekraïne niet doen zonder een enorm verlies aan mensenlevens. Daarbij is het de vraag of de steun niet weer eens opdroogt. We hebben ons niet van onze goede kant laten zien de afgelopen jaren.quote:Op zondag 10 mei 2026 20:57 schreef Spablauw214 het volgende: [..] Ik denk niet dat Oekraïne nu nog akkoord gaat met het afstaan van grondgebied. Die geven nu de voorkeur aan doorvechten. Ik denk dat een compromis met Rusland nu zelfmoord is. Het is de dood of de gladiolen.
Die staat in post #295.quote:
Niet alleen Poetin. Dit geldt voor heel Rusland. Ze moeten af van het idee dat Rusland een wereldmacht is met recht op een invloedssfeer. Dit gedachtengoed is echter diep verankerd in de gehele samenleving. Dat krijg je er niet zomaar uit.quote:Op zondag 10 mei 2026 20:20 schreef Pegos het volgende:
Het zou fantastisch zijn als deze verschrikkelijke en terroristische oorlog eindelijk ten einde komt.
Maar ik zie nog wel heel grote hobbels op deze weg.
Poetins perceptie van de oorlog, of militaire operatie zoals hij het nog steeds noemt, is totaal ontwricht, met name omdat hij de schuld van de oorlog bij Oekraïne legt omdat die begonnen zou zijn.
Dat is ten ene male 100% onjuist. De hele wereld heeft kunnen vaststellen dat Poetin deze oorlog, of deze militaire operatie, is begonnen, hoe je het ook wendt of keert.
Bovendien heeft het Internationaal Gerechtshof hem terecht bevolen om zijn troepen uit Oekraïne terug te trekken, waaraan hij nog steeds niet heeft voldaan.
Hij en iedere andere nationale of wereldleider dient het vonnis van het Internationaal Gerechtshof, dat haar vonnis op het internationaal erkende internationale recht baseert, stantepede uit te voeren.
Daar is geen gemarchandeer over mogelijk.
Zolang hij zelf, en zijn medestanders, deze onterechte houding blijven aannemen zie ik een terecht en eerlijk einde aan deze oorlog niet erg in zicht.
Poetin zal moeten inzien dat hij het niet voor het zeggen heeft in andere landen.
Die bepalen zelf wat zij willen, welke richting ze willen uitgaan, hoe ze hun land willen besturen, welke verbanden zij willen aangaan, etc, etc.
Er waren internationale en bilaterale overeenkomsten waarbij Oekraïne als een zelfstandig, onafhankelijk land met haar territoriale integriteit door de hele wereld en ook door Rusland, erkend werd.
Dan kun je niet doen of het je plots niet uitkomt en net doen of deze verdragen niet bestaan.
Dat is eenvoudig onbestaanbaar.
De oorlog, of militaire operatie, is nu eenmaal totaal illegaal en in het einde van deze situatie zal dat de uitkomst moeten zijn voor een echte en duurzame vrede.
Alle andere gedachten of ideeën zijn per definitie verkeerd en zullen mijns inziens geen blijvende vrede kunnen opleveren.
Dat is het basisprincipe.
Heb je de oorlog of wat dan ook verloren?
Nee, deze had nooit mogen beginnen. Hij zal zo snel mogelijk ten einde moeten komen zonder allerlei onterechte eisen van Russische zijde.
Als alle Russische troepen teruggetrokken worden heeft Poetin weliswaar niets gewonnen, maar ook vrijwel niets verloren.
Er zal dan nog wel o.a. een overeenkomst gesloten moeten worden over de immense en onterechte aangebrachte materiële en immateriële schade die aan Oekraïne is aangebracht.
Daarover kan ook niet gemarchandeerd worden.
De schade die Oekraïne aan Rusland aanbracht was 100% noodzakelijk ter verdediging van hun land. Zonder de inval en agressie van Rusland was dat immers niet noodzakelijk geweest.
Dit is mijn eerste, welbekende, opinie over de situatie.
Dat is een misverstand. Oekraïne kiest er nu voor om de prijs van doorvechten dusdanig hoog te maken dat het niet meer op te brengen is. Door het maximaliseren van de verliezen en het platleggen van de raffinagecapaciteit. Datzelfde kan je ook voor de bezetting doen, middels drones, aanslagen, sabotage en guerrilla.quote:Op zondag 10 mei 2026 21:02 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Doorvechten betekent ook dat je je door de verdedigingslinies van de Russen heen moet werken. Zelfs nu de oorlog de goede kant op gaat zie ik dat Oekraïne niet doen zonder een enorm verlies aan mensenlevens. Daarbij is het de vraag of de steun niet weer eens opdroogt. We hebben ons niet van onze goede kant laten zien de afgelopen jaren.
[..]
Die staat in post #295.
Die is van tafel.quote:Op zondag 10 mei 2026 21:02 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Doorvechten betekent ook dat je je door de verdedigingslinies van de Russen heen moet werken. Zelfs nu de oorlog de goede kant op gaat zie ik dat Oekraïne niet doen zonder een enorm verlies aan mensenlevens. Daarbij is het de vraag of de steun niet weer eens opdroogt. We hebben ons niet van onze goede kant laten zien de afgelopen jaren.
[..]
Die staat in post #295.
Punt blijft dat die extreem zwakke EU, wie al jaren op de rand van instorten en afgrond staat, op de een of andere manier toch bijna 1,5 jaar de boel draaiende weten te houden en sterker nog de positie van Oekraine nog hebben weten versterken. edit: plus hun eigen defensie fors aan het opbouwen zijn.quote:
Dan zet je dus in op een implosie van Rusland. Dat zou uitstekend zijn maar ook nu ben ik er niet zeker van of die daadwerkelijk plaats zal vinden.quote:Op zondag 10 mei 2026 21:06 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat is een misverstand. Oekraïne kiest er nu voor om de prijs van doorvechten dusdanig hoog te maken dat het niet meer op te brengen is. Door het maximaliseren van de verliezen en het platleggen van de raffinagecapaciteit. Datzelfde kan je ook voor de bezetting doen, middels drones, aanslagen, sabotage en guerrilla.
Oekraïne rekent onder onze ogen af met het narratief dat Rusland niet te verslaan zou zijn.
Ik vond met name het tekort aan munitieleveringen in 2024 gewoon beschamend. Wat gegarandeerd dat zo'n situatie zich niet herhaald?quote:Op zondag 10 mei 2026 21:12 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Punt blijft dat die extreem zwakke EU, wie al jaren op de rand van instorten en afgrond staat, op de een of andere manier toch bijna 1,5 jaar de boel draaiende weten te houden en sterker nog de positie van Oekraine nog hebben weten versterken. edit: plus hun eigen defensie fors aan het opbouwen zijn.
Die EU is zo zwak zelfs, dat Poetin nu ook iEmand uit de EU vraagt om te willen bemiddelen.
Daar heb je helemaal gelijk in.quote:Op zondag 10 mei 2026 21:03 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Niet alleen Poetin. Dit geldt voor heel Rusland. Ze moeten af van het idee dat Rusland een wereldmacht is met recht op een invloedssfeer. Dit gedachtengoed is echter diep verankerd in de gehele samenleving. Dat krijg je er niet zomaar uit.
Navalny en al die andere zogenaamde “oppositieleden” stonden ook gewoon achter de annexatie van de Krim en vinden hij meerderheid ook dat Kyiv de wieg van Rusland is en dat Oekraïne Russisch moet zijn.
Het is letterlijk allemaal van hetzelfde laken een pak. En tergend naïef imo om te denken dat als Poetin weg is, het imperialisme wel stopt. Het is letterlijk de hoeksteen van het hele Russische nationale zelfbeeld.
Oke wat?quote:Op zondag 10 mei 2026 12:12 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Niet voor niets, want het gaat wel even om de invloedsfeer van Rusland?
Oké.
Niks.quote:Op zondag 10 mei 2026 21:12 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Dan zet je dus in op een implosie van Rusland. Dat zou uitstekend zijn maar ook nu ben ik er niet zeker van of die daadwerkelijk plaats zal vinden.
[..]
Ik vond met name het tekort aan munitieleveringen in 2024 gewoon beschamend. Wat gegarandeerd dat zo'n situatie zich niet herhaald?
maar een dictatuur gaat altijd kapot , doordat de top zich alles toe-eigent ,lees; steelt en alles wil regelen ,quote:Op zondag 10 mei 2026 21:30 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Niks.
Maar goed niets zo onzeker als democratieën. Ook nergens is het zo goed leven als in democratieën. Maar inderdaad, het kan prima gebeuren dat we als EU over 5 jaar weer net zo naief zijn als in 2013.
quote:AI-overzicht
Dat klopt, de Sovjet-Unie (USSR) streefde inderdaad naar een totale staatscontrole over de graan- en brooddistributie, waarbij de kolchozen (collectieve boerderijen) en sovchozen (staatsboerderijen) fungeerden als de primaire instrumenten om landbouwproducten te onttrekken en te distribueren onder toezicht van partijfunctionarissen.
Hier zijn de belangrijkste aspecten van dit systeem:
Doel van Collectivisatie (jaren '30): Onder Stalin werd de landbouw gedwongen gecollectiviseerd om de snelle industrialisatie te financieren.
De staat wilde de graanvoorziening garanderen om steden en het leger te voeden, en om graan te exporteren voor buitenlandse valuta.
Kolchozen als Instrument: Hoewel kolchozen theoretisch coöperaties waren, werden ze in de praktijk beheerd door de staat.
Lokale partijbesturen en functionarissen bepaalden de productiequota, de inkoopprijzen en de distributie.
De "Gedwongen Verkoop": Boeren werden verplicht om het grootste deel van hun oogst voor extreem lage, door de staat vastgestelde prijzen aan de staat te "verkopen".
Dit leidde vaak tot voedseltekorten op het platteland zelf, omdat de staat alles opeiste, inclusief brood voor de boeren.
Recente artikelen wijzen op drie pijnpunten in het vredesproces: de status van het overige deel van de Donbas, de kerncentrale en de territoriale status van gebieden.quote:Op zondag 10 mei 2026 20:57 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat Oekraïne nu nog akkoord gaat met het afstaan van grondgebied. Die geven nu de voorkeur aan doorvechten. Ik denk dat een compromis met Rusland nu zelfmoord is. Het is de dood of de gladiolen.
Dat heeft niet veel met het "verslaan" van Rusland van doen, het hoogst haalbare is een status quo ante bellum.quote:Op zondag 10 mei 2026 21:06 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat is een misverstand. Oekraïne kiest er nu voor om de prijs van doorvechten dusdanig hoog te maken dat het niet meer op te brengen is. Door het maximaliseren van de verliezen en het platleggen van de raffinagecapaciteit. Datzelfde kan je ook voor de bezetting doen, middels drones, aanslagen, sabotage en guerrilla.
Oekraïne rekent onder onze ogen af met het narratief dat Rusland niet te verslaan zou zijn.
Oké dat.quote:
Doe ff niet zo vervelend en leg gewoon uit wat je wilt zeggen, doet de rest ook, kun jij ook primaquote:
Oh sorry, ik snapte je vraag even niet.quote:Op zondag 10 mei 2026 22:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
Doe ff niet zo vervelend en leg gewoon uit wat je wilt zeggen, doet de rest ook, kun jij ook prima
Oke dan niet joh ...quote:Op zondag 10 mei 2026 22:04 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Oh sorry, ik snapte je vraag even niet.
Kan men nog steeds vinden dat al die doden voor niks zijn gevallen. Wat ik ook vind.quote:
Nee. Rusland hoeft niet per se te imploderen. De kosten van voortzetting moeten alleen te hoog zijn. De VS stortte na Vietnam toch ook niet in?quote:Op zondag 10 mei 2026 21:12 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Dan zet je dus in op een implosie van Rusland. Dat zou uitstekend zijn maar ook nu ben ik er niet zeker van of die daadwerkelijk plaats zal vinden.
[..]
Ik vond met name het tekort aan munitieleveringen in 2024 gewoon beschamend. Wat gegarandeerd dat zo'n situatie zich niet herhaald?
Je kan het vinden maar het klopt nietquote:Op zondag 10 mei 2026 22:07 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Kan men nog steeds vinden dat al die doden voor niks zijn gevallen. Wat ik ook vind.
De doden zijn niet voor niets gevallen. Oekraïne is definitief uit de Russische invloedssfeer en los van of ze wel of niet bij de NAVO komen is de blik onomkeerbaar op het Westen gericht. De Oekraïense identiteit is verstevigd, Russische taal en invloeden zijn teruggedrongen uit de openbare ruimte. Oekraïne krijgt door hun drone-ontwikkelingen nieuwe bondgenoten in het Midden-Oosten terwijl Ruslands gehele buitenlandpolitiek aan scherven ligt.quote:Op zondag 10 mei 2026 22:07 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Kan men nog steeds vinden dat al die doden voor niks zijn gevallen. Wat ik ook vind.
Het maakt voor de motivatie natuurlijk wel verschil of je een horde moordende, verkrachtende en plunderende barbaren buiten wil houden, of dat je gaat vechten voor de roebels.quote:Op zondag 10 mei 2026 22:12 schreef sp3c het volgende:
[..]
Je kan het vinden maar het klopt niet
Beide kampen hebben duidelijk verklaarbare redenen om er zo hard om te vechten
Wij vinden die van de Russen onzin maar dat is niet de enige strijdende partij hier, Oekraine is door de buurman binnengevallen en verdedigt zich met hand en tand, gaat om heel veel land en heel veel oekrainers die er wonen, het gaat niet om niks
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |