Ik denk dat de hele wereld zich in onzekere tijden begeeft momenteel.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 17:04 schreef Oud_student het volgende:
Ik maak mij ongerust over de ontwikkelingen in Duitsland, waar ik nu woon. Ben uit Nederland weggegaan wegens de drukte en de onbetaalbare huizenprijzen en verdere onprettige maatschappelijke ontwikkelingen.
Ben toen met vervroegd pensioen gegaan en een mooi huis in Duitsland gekocht.
Helaas moet ik nu constateren dat in Duitsland alles in een neergaande beweging is. Op FOK zijn hier een aantal topics over. Waar ik bang voor ben is dat er maatschappelijke onrust gaat ontstaan, linksen tegen rechtsen, Oekrainers tegen Russen, tegen Joden etc.
Ik probeer altijd om een stap voor te zijn, daarom plan B
Naar welk land moet ik uitwijken voordat de "shit hits the fan" ?
Europa is niet heel de wereld.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 17:10 schreef Viv het volgende:
[..]
Ik denk dat de hele wereld zich in onzekere tijden begeeft momenteel.
Nee, dat zei ik dan ook niet?quote:
Daar is het al bijna net zo'n zooitje als in Europa...quote:Op zaterdag 9 mei 2026 17:29 schreef ikweethetookniet het volgende:
Australië is het enige juiste antwoord
quote:Australia’s immigration system is broken. Our population has surged past 27 million, overwhelming housing, infrastructure, and essential services. Wages are stagnating, homeownership is slipping out of reach, and Australians are being forced to compete with cheap foreign labour.
https://www.onenation.org.au/immigration
Voor de belastingdruk maakt het wel degelijk uit, al helemaal als de nieuwe box 3 regeling er straks aan komt in Nederland.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 17:27 schreef Viv het volgende:
[..]
Nee, dat zei ik dan ook niet?![]()
Ik bedoelde meer dat alle landen er last van hebben als er onrust is rondom de Verenigde Staten, Rusland, het Midden Oosten, China, etc. Denk aan de olieprijs, inflatie, uitgaven aan defensie, etc. Dan maakt het vrij weinig verschil of je in Nederland, Duitsland of Zweden woont of elders op de wereld.
Ah, qua belastingdruk kan TS Zweden ook wel afstrepen.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 17:33 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Voor de belastingdruk maakt het wel degelijk uit, al helemaal als de nieuwe box 3 regeling er straks aan komt in Nederland.
Daar is het gewoon goed geregeld. Iets minder geloof in dat "de markt" alle problemen oplost. En dat werkt beter dan hier waar men dat nog gelooft.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 17:35 schreef Viv het volgende:
[..]
Ah, qua belastingdruk kan TS Zweden ook wel afstrepen.![]()
Dat geloof ik graag maar daar hoef je niet bang te zijn voor oorlog ofdreiging van een andere natiequote:Op zaterdag 9 mei 2026 17:33 schreef nelaeryn het volgende:
Daar is het al bijna net zo'n zooitje als in Europa...
Welke buitenlanden heb jij gewoond en gewerkt?quote:Op zaterdag 9 mei 2026 18:09 schreef Hallojo het volgende:
Beter dan Nederland zul je niet snel vinden.
Geen.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 18:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Welke buitenlanden heb jij gewoond en gewerkt?
Ik zou de maan overwegen. Gewoon ff wachten tot Musk dit commercieel aanbiedt.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 17:04 schreef Oud_student het volgende:
Ik maak mij ongerust over de ontwikkelingen in Duitsland, waar ik nu woon. Ben uit Nederland weggegaan wegens de drukte en de onbetaalbare huizenprijzen en verdere onprettige maatschappelijke ontwikkelingen.
Helaas moet ik nu constateren dat in Duitsland alles in een neergaande beweging is. Op FOK zijn hier een aantal topics over. Waar ik bang voor ben is dat er maatschappelijke onrust gaat ontstaan, linksen tegen rechtsen, Oekrainers tegen Russen, tegen Joden etc.
Dubai of VAE.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 17:04 schreef Oud_student het volgende:
Voor iemand die nog nooit buiten Nederland heeft gewoond blaas je zeer hoog van de toren.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 18:09 schreef Hallojo het volgende:
Daarom Dubai.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 17:33 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Voor de belastingdruk maakt het wel degelijk uit, al helemaal als de nieuwe box 3 regeling er straks aan komt in Nederland.
Waarom zou ik buiten Nederland gaan wonen als ik Nederland het beste vind?quote:Op zaterdag 9 mei 2026 18:28 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Voor iemand die nog nooit buiten Nederland heeft gewoond blaas je zeer hoog van de toren.
Ja ik dacht: het zal mijn tijd wel duren, maar ik twijfel wel daaraanquote:Op zaterdag 9 mei 2026 18:01 schreef Captain_Ghost het volgende:
Er is geen perfecte land waar je mee uit voeten kan.
Je moet op zoek naar minste slechte land waarin al aan jouw behoefte weet voldoen.
Voor de rest, leef met plezier, voor je het weet ben je morgen dood.
Dan is dit topic niet voor jou. Nederland is op dit moment geen slecht land om te leven, maar net als Duitsland kun je een neergang bespeuren, de vraag is hoe ziet het er over een paar jaar uit?quote:Op zaterdag 9 mei 2026 18:30 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Waarom zou ik buiten Nederland gaan wonen als ik Nederland het beste vind?
Denemarken is te dicht bij de storm wmb.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 19:25 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ja ik dacht: het zal mijn tijd wel duren, maar ik twijfel wel daaraan![]()
En idd zoeken naar een land dat het meest aansluit aan jouw behoeftes.
Zelf denk ik aan Denemarken; goede infrastructuur, gezondheidszorg en een streng immigratiebeleid.
Nadeel is wel dat veel erg duur is, maar wonen op het platte land is goedkoop.
Ik weet niet of Denemarken duur is of de wisselkoers slecht.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 19:25 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Zelf denk ik aan Denemarken; goede infrastructuur, gezondheidszorg en een streng immigratiebeleid.
Nadeel is wel dat veel erg duur is, maar wonen op het platte land is goedkoop.
Of Canada.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 17:29 schreef ikweethetookniet het volgende:
Maar het kachelt in hoog tempo achteruit. In allerlei lijsten staat Nederland al niet meer in de top 10.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 18:09 schreef Hallojo het volgende:
Je bedoelt dus zoals het in een groot deel van de wereld nu al is. En wat denk je dat er in Zuid Amerika gaat gebeuren als al die belastingvluchtelingen zich daar gaan vestigen?quote:Op zaterdag 9 mei 2026 21:36 schreef LXIV het volgende:
Ik kijk naar zuid-Amerika om een aantal redenen. Prettig leefklimaat, maar ook de belastingen, vooral die op vermogen, zijn nog realistischer. Straks met de nieuwe Box-3 regels ga ik effectief 80K per jaar betalen in totaal. Dat terwijl ik zelf eigenlijk bijna geen geld nodig heb.
Verder denk ik dat het in Europa eigenlijk game over is. Ik geloof niet in een plotse ineenstorting, maar wel in een zuid-Afrika scenario, maar steeds slechter functionerende infrastructuur, en falende en corrupte overheid, steeds minder veiligheid, gated communities voor de rijken etc. Zo wil ik niet leven.
Dat zal een boost geven.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 21:42 schreef Farenji het volgende:
[..]
Je bedoelt dus zoals het in een groot deel van de wereld nu al is. En wat denk je dat er in Zuid Amerika gaat gebeuren als al die belastingvluchtelingen zich daar gaan vestigen?
Het probleem alleen met landen met een streng immigratiebeleid buiten de EU, is dat TS net zo goed door die immigratiemolen moet. Aangezien hij met pensioen is, en blijkbaar geen multimiljonair gezien de opmerking over Denemarken, kan dat nog wel eens lastig worden. Maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk.quote:
Volgens mij wel aanzienlijk duurder. Maar mooi land verder, niet echt in verdiept.quote:
Nee ik heb gewoon vernomen dat dat een populaire bestemming is voor een bepaald slag volk. Puur informatief dus.quote:
rare opmerking inderdaad, maar goed die user is wel vaker wat kortzichtig.quote:
“Bepaald slag volk”? Wat bedoel je daar precies mee, en welke relatie heeft dat tot de TS ?quote:Op zondag 10 mei 2026 09:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee ik heb gewoon vernomen dat dat een populaire bestemming is voor een bepaald slag volk. Puur informatief dus.
Noors is voor een Nederlander snel te leren.quote:Op zondag 10 mei 2026 08:38 schreef Chandler het volgende:
Noorwegen lijkt mij wel wat op de taal na dan. Vrouwen mooi, economie goed, ruimte groot, ik zie mogelijkheden anders dan dromen er over!
behalve de taal, dat dan wel weer...
Helaas 100 jaar te laatquote:
Daar kijk je serieus naar?quote:Op zaterdag 9 mei 2026 21:36 schreef LXIV het volgende:
Ik kijk naar zuid-Amerika om een aantal redenen. Prettig leefklimaat, maar ook de belastingen, vooral die op vermogen, zijn nog realistischer. Straks met de nieuwe Box-3 regels ga ik effectief 80K per jaar betalen in totaal. Dat terwijl ik zelf eigenlijk bijna geen geld nodig heb.
Verder denk ik dat het in Europa eigenlijk game over is. Ik geloof niet in een plotse ineenstorting, maar wel in een zuid-Afrika scenario, maar steeds slechter functionerende infrastructuur, en falende en corrupte overheid, steeds minder veiligheid, gated communities voor de rijken etc. Zo wil ik niet leven.
Gezien zijn voorliefde voor wappie onderwerpen is ie daar wel op zijn plaats ja.quote:
Bier is daar schrikbarend duur !quote:Op zondag 10 mei 2026 08:38 schreef Chandler het volgende:
Noorwegen lijkt mij wel wat op de taal na dan. Vrouwen mooi, economie goed, ruimte groot, ik zie mogelijkheden anders dan dromen er over!
behalve de taal, dat dan wel weer...
Mwa, als je argument voor emigratie de "hoge huizenprijzen" is, is Australie ook niet het beloofde land.....quote:Op zaterdag 9 mei 2026 17:29 schreef ikweethetookniet het volgende:
Dit dus, emigreren moet je doen vanuit een positieve drijfveer, niet een negatieve.quote:Op zondag 10 mei 2026 12:26 schreef Farenji het volgende:
Als je wil emigreren van A naar B dan is het altijd een veel beter uitgangspunt "omdat ik heel graag in B wil wonen" dan "omdat ik heel graag weg uit A wil".
Mooi uitgangspunt, helaas leven we niet in een ideale wereld.quote:Op zondag 10 mei 2026 13:43 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Dit dus, emigreren moet je doen vanuit een positieve drijfveer, niet een negatieve.
Dat ga je nergens allemaal in één land vinden, dus begin maar alvast te snijden in je lijstjequote:Op zondag 10 mei 2026 14:03 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Mooi uitgangspunt, helaas leven we niet in een ideale wereld.
Elk land heeft gezien vanuit jouw eigen criteria positieve en negatieve aspecten.
Wat zijn voor mij belangrijke criteria:
- Prettige woon omstandigheden, dwz. vrijstaand huis met tuin in een rustige omgeving
- Goede voorzieningen, zoals gezondheidszorg (want ik wordt een dagje ouder)
- Veilige omgeving, weinig criminaliteit
- Stabiele regering
- Vrijheid van meningsuiting
- Betaalbaar levensonderhoud, redelijke belasting
- etc.
Als je je wilt indekken tegen WO3, dan moet je naar Nieuw Zeeland of Australie, misschien ook VS.quote:Op zondag 10 mei 2026 12:18 schreef Lospedrosa het volgende:
Als je nog zou werken en ook wel ambitieus bent, gewoon de VS.
Nu zijn daar ook wel vooral binnenlandse spanningen maar die zijn niet zo zichtbaar als in Europa in de meeste steden.
Maar als je bv denkt dat de wereld uitstevend op een wereldoorlog dan zit je in de VS het beste omdat het strategisch gewoon gunstig ligt icm met een grote legermacht zal ja daar niks gebeuren.
Dat kun je van Mexico, Argentinië of Paraguay niet zeggen.
En een nieuwe wereldoorlog zal vast wel weer op Europese grond uitbreken en Duitsland zal wel weer een grote rol spelen.
Dat zijn ze gewend.
Zo eenvoudig is het niet, je kunt elk land een rating geven op elk punt bijv. van 1 tot 10.quote:Op zondag 10 mei 2026 14:09 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Dat ga je nergens allemaal in één land vinden, dus begin maar alvast te snijden in je lijstjeWat zijn de 3 belangrijkste punten?
Ik weet niet hoe oud je bent, maar een fatsoenlijke zorgverzekering voor 65+ is vaak onmogelijk tenzij je in Nederland blijft wonenquote:Op zondag 10 mei 2026 14:03 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Elk land heeft gezien vanuit jouw eigen criteria positieve en negatieve aspecten.
- Prettige woon omstandigheden, dwz. vrijstaand huis met tuin in een rustige omgeving
- Stabiele regering
- etc.
Ok als betaalbaarheid minder belangrijk is, zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar Portugal en dan voor zorg naar privéklinieken kunnen gaan. Of Zwitserland, maar daar kom je waarschijnlijk niet binnen aangezien je met pensioen bent.quote:Op zondag 10 mei 2026 14:15 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Zo eenvoudig is het niet, je kunt elk land een rating geven op elk punt bijv. van 1 tot 10.
Voor mij zijn de eerste 3 punten belangrijk, maar die hangen uiteindelijk ook weer samen met andere punten.
Als ik het allemaal zou weten, dan hoefde ik dit topic niet te openen
Dat is ook in verval. De grote steden dan. Canada idem.quote:Op zaterdag 9 mei 2026 17:29 schreef ikweethetookniet het volgende:
Als WO3 uitbreekt verkas ik pas naar de VS, niet eerder.quote:Op zondag 10 mei 2026 12:18 schreef Lospedrosa het volgende:
Als je nog zou werken en ook wel ambitieus bent, gewoon de VS.
Nu zijn daar ook wel vooral binnenlandse spanningen maar die zijn niet zo zichtbaar als in Europa in de meeste steden.
Maar als je bv denkt dat de wereld uitstevend op een wereldoorlog dan zit je in de VS het beste omdat het strategisch gewoon gunstig ligt icm met een grote legermacht zal ja daar niks gebeuren.
Dat kun je van Mexico, Argentinië of Paraguay niet zeggen.
En een nieuwe wereldoorlog zal vast wel weer op Europese grond uitbreken en Duitsland zal wel weer een grote rol spelen.
Dat zijn ze gewend.
Dus je komt naar Portugal? Alhoewel sommige dingen hier toch wel duur zijn zoals auto's.quote:Op zondag 10 mei 2026 14:03 schreef Oud_student het volgende:
[..]
- Stabiele regering
- etc.
Als de wereld wegkijkt wordt je al blanke snel gelyncht daar.quote:Op zondag 10 mei 2026 15:00 schreef Farenji het volgende:
Ik heb wel eens gedacht dat als ik echt zou moeten vluchten (dus bijv vanwege oorlog) ik naar Afrika zou gaan. Juist omdat dat continent een slechte naam heeft, en weinig mensen er in geinteresseerd zijn kun je daar relatief veilig zijn. Genoeg landen die stabiel genoeg zijn om in te wonen. Namibie, Tanzania, Uganda ofzo. Je moet op een aantal gebieden dan wel inleveren natuurlijk, maar dat geldt altijd.
Als ik zou willen emigreren voor mijn pensioen dan zou ik toch eerder aan Zuidoost-Azie denken. Vietnam, Laos, Cambodia bijv.
Komt dat even goed uit, dat hoef ik toch niet!quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |