Dat is meer voor de show, voor het congres en de 60 dagen limiet.quote:Op woensdag 6 mei 2026 12:49 schreef Basp1 het volgende:
Nou blijkbaar is de oorlog/ speciale operatie voorbij volgens Trump en zijn circus. Daarom schrijft de nyt er ook cynisch erbij dat er wel nog steeds raketten vliegen...
White House Insists Iran War Is Over, Even While Missiles Fly.
USAf heeft in totaal iets van 350 bron en idd USNavy heeft ze niet (zelf).quote:
Gezien de voortdurende activiteit daar, niet ondenkbaar dat een stratotanker mogelijk een waarschuwingssignaal uitstuurt (van blijf uit mijn buurt). Iets dat niets zegt over eigen oorzaak, ontstaan of gevolg.quote:Op dinsdag 5 mei 2026 22:48 schreef nostra het volgende:
[..]
https://defensemirror.com(...)tm_source=perplexity
Je begrijpt het punt niet.quote:
Ik snap wel dat "the agreement" maximaal 1 pagina mag zijn, Trump zelf moet het ook nog kunnen volgen…quote:
Het lijkt mij dan jouw klepel en de genoemde artikelen hierin niet bellen over Navy.quote:Op woensdag 6 mei 2026 13:35 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Je begrijpt het punt niet.
Op het moment dat een artikel het heeft over een United States Navy KC-135 zouden de alarmbellen al moeten rinkelen.
Je hebt werkelijk geen flauw idee waar je het over hebt.quote:Op woensdag 6 mei 2026 14:10 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het lijkt mij dan jouw klepel en de genoemde artikelen hierin niet bellen over Navy.
Maakt verder allemaal weinig uit. Het transpondergebruik zegt inhoudelijk niets en zo ja aanwezig, uitsluitend betekenis heeft voor de burgerluchtvaart (dat verplicht is die tracking op/te volgen). Bv. om vliegtuigen daar uit de buurt te kunnen houden.
Amerika heeft de betere hand? Zelfs met een betere aangroei van de populatie komen ze niet in de buurt van de Chinese bevolking. Alsof de Amerikaanse reproductieratio wel geweldig gaat zijn, waarom kost een bevalling in Amerika 9000 euro en in Duitsland 1600? Ja voor de cijfers die economen gebruiken is die Amerikaanse bevalling dan 5x beter, in praktijk is het natuurlijk niet zo.quote:Op woensdag 6 mei 2026 11:46 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat zeg ik nergens, maar goed. Sommige mensen hebben zo'n obsessieve tyfushekel aan de VS of specifiek dit regime dat een nuchtere analyse niet mogelijk is. Zowel de VS als China voldoen beiden niet bepaald aan mijn ideaalbeeld van een prettige samenleving, maar als je kijkt naar dominantie, dan heeft de VS de betere kaarten in hand. China is een tikkende demografische tijdbom met een reproductieratio van 1 en de enige reden dat ze enigszins concurreren met de VS is omdat er pakweg 4x zoveel mensen wonen.
Jij had het over Navy en dat je dan bot wegvliegt in squawken is dat dit eveneens niets zegt over de status van een militair vliegtuig. Als gezegd en zo ja de (militaire) piloot dat heeft aangezet, zal dat zijn om daar het luchtverkeer(leiding) kennis van te laten nemen met ..vul-in.. reden en ik een 7700 dan lees als, blijf uit de buurt.quote:Op woensdag 6 mei 2026 14:15 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Je hebt werkelijk geen flauw idee waar je het over hebt.
A Squawk 7700 indicates an emergency. This can be an emergency of any kind. Pilots may input it into the transponder themselves – or when instructed to do so by ATC. As a result, ground control will know that the aircraft is dealing with a serious issue and needs help.
Squawk 7700 could be used when there are mechanical or technical problems. It may also be used to alert of medical issues. As the aircraft approaches the destination airport, those on the ground can be prepared by clearing the runway and having all emergency services on standby to immediately address the emergency.
Nee, maar dat hoeven ze ook helemaal niet. China heeft gewoon een gemankeerde centraalgestuurde economie. En zoals ik zeg praten we over een cijfer van 1,6 in de VS tegenover 1,0 in China. Duitsland zit op 1,46. Net iets boven Nederland.quote:Op woensdag 6 mei 2026 14:36 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Amerika heeft de betere hand? Zelfs met een betere aangroei van de populatie komen ze niet in de buurt van de Chinese bevolking. Alsof de Amerikaanse reproductieratio wel geweldig gaat zijn, waarom kost een bevalling in Amerika 9000 euro en in Duitsland 1600? Ja voor de cijfers die economen gebruiken is die Amerikaanse bevalling dan 5x beter, in praktijk is het natuurlijk niet zo.
Ik verwacht al tijden dat de boel eens wordt gecorrigeerd. Mensen als Warren Buffet doen dat met mij. Vooralsnog gebeurt het niet. En een correcte is geen implosie. Je ziet vaak genoeg correcties. Na de de 'dotcom'-bubbel is gebarsten heeft de VS vele enorm lucratieve bedrijven die absurde winstmarges behalen.quote:Daarbij heeft Amerika amper nog productie en bijvoorbeeld zeldzame metalen zit China ook veel dikker in.
China kan veel makkelijker groeien dan de VS waar de rek er al een tijd uit is economisch gezien. Bijna alle groei die er nog plaatsvindt is fake. Van die bubbels als dat AI bedrijven die miljarden per maand verliezen eigenlijk biljarden waard zijn.
In China zal vast ook gigantische corruptie zijn, maar of ze het zo bont maken als Amerika? Dat lijkt me lastig fraude en oplichten als carriere maakt je letterlijk geschikt als minister president in Amerika.
Wat dat betreft kan het natuurlijk ook allemaal sneller crashen dan je denkt. Op een gegeven moment vallen dit soort jenga torens om. Je kunt er telkens blokjes uithalen zonder effect en dan opeens pats boem.
Bij eerdere crashes stond Amerika er beter voor dan nu. Die economische macht is voor een groot gedeelte gebaseerd op een extreem naief vertrouwen. Laat nou net dat vertrouwen in rappe schreden aan het afbrokkelen zijn.
Ik weet niet wat ik onder 'moeilijk verdeeld' moet verstaan. Is er ook zoiets als 'makkelijk verdeeld'?quote:Dan hebben we het er ook nog niet over dat een land als Amerika moeilijk verdeeld is, niet ondenkbaar dat het niet voor altijd 50 staten plus Peurto Rico blijft.
Squawk 7700 heeft helemaal niets te maken met uit de buurt blijven.quote:Op woensdag 6 mei 2026 16:04 schreef Vallon het volgende:
[..]
Jij had het over Navy en dat je dan bot wegvliegt in squawken is dat dit eveneens niets zegt over de status van een militair vliegtuig. Als gezegd en zo ja de (militaire) piloot dat heeft aangezet, zal dat zijn om daar het luchtverkeer(leiding) kennis van te laten nemen met ..vul-in.. reden en ik een 7700 dan lees als, blijf uit de buurt.
Dit zijdraadje begon met of een KC135 vermist zou zijn en ik nog steeds stel dat dit (niet te zeggen desinfomerend) geqwaak is.
Dit vind ik een apart argument, Amerika heeft toch ook een flink gemankeerde centraalgestuurde economie. Zie bijvoorbeeld hoe een paar mensen beslissen dat er voor biljarden in AI geinvesteerd moet worden.quote:Op woensdag 6 mei 2026 16:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee, maar dat hoeven ze ook helemaal niet. China heeft gewoon een gemankeerde centraalgestuurde economie. En zoals ik zeg praten we over een cijfer van 1,6 in de VS tegenover 1,0 in China. Duitsland zit op 1,46. Net iets boven Nederland.
Ik zeg ook niet dat het zal imploderen. Zo stellig zou ik over zoiets niet oordelen. De kans is prima aanwezig. Dat in het verleden een crisis ook wel eens een correctie was hoeft geen garantie te bieden voor de toekomst.quote:Ik verwacht al tijden dat de boel eens wordt gecorrigeerd. Mensen als Warren Buffet doen dat met mij. Vooralsnog gebeurt het niet. En een correcte is geen implosie. Je ziet vaak genoeg correcties. Na de de 'dotcom'-bubbel is gebarsten heeft de VS vele enorm lucratieve bedrijven die absurde winstmarges behalen.
Ja ik zou zeggen dat een bevolking waar mensen elkaar wat minder naar het leven staat makkelijker verdeeld is.quote:Ik weet niet wat ik onder 'moeilijk verdeeld' moet verstaan. Is er ook zoiets als 'makkelijk verdeeld'?
Het verval van Amerika als wereldmacht lijkt me relevant voor een topic over een door Amerika gestarte oorlog.quote:Overigens gaat dit topic over Iran natuurlijk en is een discussie over de vermeende aanstaande implosie van de Amerikaanse positie als dominante wereldmacht misschien meer iets voor het betreffende POL topic.
Als je dat liever doet geen probleem.quote:Op woensdag 6 mei 2026 16:24 schreef Monolith het volgende:
Verplaats de discussie maar naar AMV, ik ga hem hier niet voeren.
Benieuwd wat het Congress daarvan (niets?) gaat vinden nu anderen, Hegseth/Rubio stelden dat Epic Fury en de oorlog voorbij was.quote:
bron: cnn
US President Donald Trump issued a new warning to Iran, saying if they don’t come to an agreement, the “bombing starts” and it will “higher level and intensity than it was before.”
“Assuming Iran agrees to give what has been agreed to, which is, perhaps, a big assumption, the already legendary Epic Fury will be at an end, and the highly effective Blockade will allow the Hormuz Strait to be OPEN TO ALL, including Iran. If they don’t agree, the bombing starts, and it will be, sadly, at a much higher level and intensity than it was before,” Trump wrote in a Truth Social post on Wednesday morning.
Lijkt mij niet omdat dit haaks staat op de uitlating die Trump - op zoek naar de nooduitgang - heeft doen uitgaan dat hij Iran 30 dagen geeft om tot (zijn) inkeer te komen.quote:Op woensdag 6 mei 2026 17:13 schreef AFA2022 het volgende:
" Een hooggeplaatste militair uit de UAE zou hebben gelekt dat de VS en Israël vandaag of morgen een aanval op Iran voorbereiden ". Iran heeft uit voorzorg al zijn militaire complexen ontruimd.
Volgens meerdere betrouwbare nieuwsbronnen heeft Israël een Iron Dome‑batterij een paar dagen geleden naar de UAE gebracht, inclusief Israëlische troepen om het systeem te bedienen. Het lijkt erop dat Iran nu vooral pislink is op UAE.
Het zou me niets verbazen als ze tijdens vredesbesprekingen opnieuw een aanval uitvoeren. Dit gaat nog wel even dooretteren.
Sowieso zijn meerdere VS basissen in de regio nu al verlaten.quote:Op donderdag 7 mei 2026 06:04 schreef AFA2022 het volgende:
" Saudi Arabia suspended the US military's ability to use its bases and and air space which prompted the White House suspend project freedom which aimed to open the strait of Hormuz ".
https://x.com/MarioNawfal/status/2052167710801646037
Is dit een voorbode van het begin van het einde van de Amerikaanse militaire aanwezigheid in de Golfstaten?
Mocht de VS daadwerkelijk uit de regio verdwijnen, dan zal dat ernstige consequenties hebben voor Israël, vermoed ik. Israël zal rekening moeten houden met een andere regionale powerhouse, namelijk Iran. Op zich kan een balans zomaar goed uitpakken en zelfs tot meer stabiliteit of vrede leiden.quote:Op donderdag 7 mei 2026 07:11 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Sowieso zijn meerdere VS basissen in de regio nu al verlaten.
Voorbeeld: Fort Buehring heeft een schade van 2 miljard. Komplete herbouw zou 5 miljard gaan kosten.
Project Freedom op 4 mei was ook een puinhoop: de 6 bootjes die Rubio stoer aankondigde bleken burger vissersbootjes te zijn die ze in paniek kapot schoten. De VS heeft in paniek zelf raketten afgeschoten richting de UAE. En niet 1 maar 2 USAF toestellen zonden een Squawk 7700 uit. 18-46068 was een van de toestellen.
Great succes.
En toen werd de FON (Freedom of Navigation) maar weer afgeblazen.
Trump heeft weinig te willen. Hij is de hele oorlog begonnen, hij is de oorzaak van de blokkade.quote:Op woensdag 6 mei 2026 20:43 schreef Pegos het volgende:
Ik ben bezorgd over het feit dat Trump op aandringen van Iran de begeleide doorvaart van de schepen door de Straat van Hormuz heeft afgebroken.
Te verwachten is dat er op zeer korte termijn geen doorbraak komt die uitmondt in een soortement van 'vredes'-overeenkomst, zoals Trump beweert.
En daardoor liggen er in de Perzische Golf zo'n 2.000 schepen al 2 maanden te wachten op doorvaart. Dat betekent ook 20.000 zeelieden die geen kant op kunnen.
Hoeveel schepen in de Golf van Oman liggen te wachten op doorvaart naar de Perzische Golf is mij niet bekend, maar ik denk dat dat ook zo'n 2.000 schepen zullen zijn.
Deze vervoeren allerlei zaken, maar voornamelijk essentiële zaken voor de betrokken bestemmingen, zoals voedsel, medicijnen, olie, gas, etc.
Het zou mij hogelijk verbazen als er wel een zeer snelle doorbraak tot stand komt. Dat zou een klein succesje zijn in deze barre, dramatische en funeste omstandigheden.
Trump is gewoon een gek die alleen om geld en zijn ego geeft.quote:Op woensdag 6 mei 2026 16:46 schreef Vallon het volgende:
Donald weet niet van ophouden om de koers van Hormus te beïnvloeden.
[..]
Benieuwd wat het Congress daarvan (niets?) gaat vinden nu anderen, Hegseth/Rubio stelden dat Epic Fury en de oorlog voorbij was.
Ik vermoed dat de Iraniërs inmiddels steeds meer overtuigd zullen raken dat zij de kaarten hebben (afgepakt).
COMPLETE AND UTTERLY DESTROYED!quote:Op donderdag 7 mei 2026 07:57 schreef Discombobulate het volgende:
Kernwapenprogramma dus 0,0% aangetast gehoord bij Boekestijn en de Wijk na nieuwe informatie.![]()
En nog andere dingen die volkomen faal zijn.
En voor de 2e keer al hè! Vorig jaar was het ook al complete and utterly destroyed!quote:
Trump weet de VS keer op keer in zijn onderbroek te laten staan.quote:Op woensdag 6 mei 2026 11:53 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Er is wel meer aan de hand dan het verzwakken van de soft power van de VS.
- Groot gedeelte van de kritische munitie verschoten
- Wapensystemen uit Azie en andere delen van de wereld hebben moeten verplaatsen
- 13 v/d 19 Amerikaanse basissen in de regio geraakt of inmiddels verlaten.
- Het luchtverdedigingsschild in de regio - van Qatar tot Bahrein - ligt in puin.
- De VS blijkt geen antwoord te hebben op een missile/drone/ISR scenario.
[..]
Die is danig verzwakt de afgelopen maanden.
Ook een mooie:quote:Op donderdag 7 mei 2026 08:07 schreef Perrin het volgende:
[..]
Trump weet de VS keer op keer in zijn onderbroek te laten staan.
'Tis the time's plague when madmen lead the blind.
Binnenkort dus weer een donderpreek van Netanyahu dat Iran nu echt (NU ECHT!!) binnen 2 dagen een kernwapen kan hebben.quote:Op donderdag 7 mei 2026 07:57 schreef Discombobulate het volgende:
Kernwapenprogramma dus 0,0% aangetast gehoord bij Boekestijn en de Wijk na nieuwe informatie.![]()
En nog andere dingen die volkomen faal zijn.
Inmiddels ook meer motieven om 'm daadwerkelijk in te zetten.quote:Op donderdag 7 mei 2026 08:39 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Binnenkort dus weer een donderpreek van Netanyahu dat Iran nu echt (NU ECHT!!) binnen 2 dagen een kernwapen kan hebben.
Ja maar dat is ongetwijfeld 4D chess van Trump en Netanyahu wat wij simpele burgermannetjes niet begrijpen.quote:Op donderdag 7 mei 2026 08:42 schreef Perrin het volgende:
[..]
Inmiddels ook meer motieven om 'm daadwerkelijk in te zetten.
Vooral een goede verzekering om niet weer aangevallen te worden.quote:Op donderdag 7 mei 2026 08:42 schreef Perrin het volgende:
[..]
Inmiddels ook meer motieven om 'm daadwerkelijk in te zetten.
Wie produceert deze 'lego' videos eigenlijk?quote:
Het zal de humoristische tak van de revolutionaire garde zijn denk ik.quote:Op donderdag 7 mei 2026 10:11 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Wie produceert deze 'lego' videos eigenlijk?
Dit komt rechtstreeks van de IRGC?. Heel erg opmerkelijk dan dat er zo gewillig zulke Iraanse propaganda hier wordt gedeeld.quote:Op donderdag 7 mei 2026 10:13 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Het zal de humoristische tak van de revolutionaire garde zijn denk ik.
quote:Op donderdag 7 mei 2026 10:19 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit komt rechtstreeks van de IRGC?. Heel erg opmerkelijk dan dat er zo gewillig zulke Iraanse propaganda hier wordt gedeeld.
Ir(j)an Lubach denk ikquote:Op donderdag 7 mei 2026 10:11 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Wie produceert deze 'lego' videos eigenlijk?
Ik denk het wel. Je zou een punt hebben, maar het witte huis verspreidt zelf ook ophitsende propaganda met flauwe AI fimpjes.quote:Op donderdag 7 mei 2026 10:19 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit komt rechtstreeks van de IRGC?. Heel erg opmerkelijk dan dat er zo gewillig zulke Iraanse propaganda hier wordt gedeeld.
Ik vind het vreemd als mensen zulke dingen verspreiden afkomst van een anti-Westers regime dat bekend staat om de wreedheden in in eigen land en de band met China en Rusland. Jij niet dan?quote:
De VS is natuurlijk andere koek dan het Iraanse regime. De VS is en blijft een bondgenoot, al wisselen in bepaalde kringen de meningen daar sinds het aantreden van Trump over.quote:Op donderdag 7 mei 2026 10:22 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik denk het wel. Je zou een punt hebben, maar het witte huis verspreidt zelf ook ophitsende propaganda met flauwe AI fimpjes.
Misschien dat die ook hier gedeeld zouden worden als ze leuk zouden zijn.
Je vind het gek dat grappige memes gedeeld worden op het internet. Ben je nieuw op het internet?quote:Op donderdag 7 mei 2026 10:31 schreef HowardRoark het volgende:
Ik vind het vreemd als mensen zulke dingen verspreiden afkomst van een anti-Westers regime dat bekend staat om de wreedheden in in eigen land. Jij niet dan?
De VS zit niet in het blok met China en Rusland en daar hebben we nog altijd (ondanks Trump) normale relaties mee. Zou het even acceptabel zijn om memes van de Russen te delen? Ik denk dat degenen die zich vermaken met het werk van de IRCG daar ineens heel anders over zouden denken.quote:Op donderdag 7 mei 2026 10:32 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Je vind het gek dat grappige memes gedeeld worden op het internet. Ben je nieuw op het internet?
De meme filmpjes van Trump worden ook gedeeld. Maar daar heb je vast weer geen problemen mee
jaquote:Op donderdag 7 mei 2026 10:38 schreef HowardRoark het volgende:
even acceptabel zijn om memes van de Russen te delen? I
Je deelt maar een eind raak.quote:Op donderdag 7 mei 2026 10:38 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
. Zou het even acceptabel zijn om memes van de Russen te delen?
Tijdens het proces van scheiden is je vrouw niet je ex-vrouw.quote:Op donderdag 7 mei 2026 10:31 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik vind het vreemd als mensen zulke dingen verspreiden afkomst van een anti-Westers regime dat bekend staat om de wreedheden in in eigen land en de band met China en Rusland. Jij niet dan?
[..]
De VS is natuurlijk andere koek dan het Iraanse regime. De VS is en blijft een bondgenoot, al wisselen in bepaalde kringen de meningen daar sinds het aantreden van Trump over.
Dat is met name iets dat men in bepaalde kringen zich voor wil houden uit rancune en antipathie jegens Trump. Als er over twee jaar weer een andere president is die wat linkser en progressiever is dan is het voor zulke mensen al snel weer koek en ei met de VS. Wat ook benadrukt hoe tribaal en infantiel dit allemaal is.quote:Op donderdag 7 mei 2026 10:43 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Tijdens het proces van scheiden is je vrouw niet je ex-vrouw.
En daar zitten we nu middenin met de VS. Op papier zijn ze nog een bondgenoot maar we weten allemaal dat als er stront aan de knikker is ze ons veel succes wensen en meer niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |