De Joost Klein debacle benadering.quote:Op zondag 17 mei 2026 13:17 schreef NLpop het volgende:
Paar nieuwe tidbits over mogelijke Nederlandse deelname in 2027.
Directeur Media bij NPO Jurre Bosman herhaalde in het NOS Journaal dat ze eerst gaan evalueren, de EBU evaluatie, en daarna in Hilversum in gesprek gaan met AVROTROS. NOS Journaal commentaar zei dat het dan na de zomer duidelijk wordt. (Aan Jurres gezicht te zien was hij blij met de uitslag. Hij zag er niet chagrijnig uit).
Een woordvoerder van AVROTROS zei deze week in het AD:
"Deze editie wordt door ons zeer zorgvuldig gevolgd. De gesprekken hierover met alle betrokkenen vinden achter de schermen plaats. Pas na de evaluatie met de EBU medio juni, komen wij met onze reactie."
Cornald zei er ook al wat dingen over, hij hoopt dat we terugkeren, maar benadrukt wel steeds dat hij er niet over gaat.
Maar nu hoorde ik ook dat een VRT-verslaggever gisteravond heeft gezegd dat achter de schermen in Wenen wordt aangenomen dat Nederland in 2027 waarschijnlijk terugkeert. Er zou door Nederlandse officials informeel gezegd zijn dat een terugkeer gesteund wordt in onze muziekindustrie.
Op zich een erg vage omschrijving.. 'muziekindustrie'.
My two cents on this...
Ik denk dat het wel duidelijk is dat onze omroepen, media en industrie klaar zijn om weer mee te doen. Door alle signalen en wat er publiekelijk gezegd is, ook door mensen van AVROTROS. (Bji Eva Jinek zaten ze al meerdere keren verlekkerd te speculeren over wie ons in 2027 kan vertegenwoordigen).
MAAR: uit recente peilingen van EenVandaag Opiniepanel en RTL Nieuwspanel blijkt dat de meerderheid van het Nederlandse publiek de boycot steunt, en onder Eurovisiefans is dat zelfs nog hoger.
Daarom denk ik dat ze 'rustig', 'behoedzaam', 'zorgvuldig' gaan evalueren en overleggen, en geleidelijk tot de conclusie gaan komen... Dat is mijn inschatting.
Vajèn van den Bosch godinquote:Op zondag 17 mei 2026 16:40 schreef Eightyone het volgende:
Wat hebben we hier zoal aan niet-brave artiesten van (liefst) onder de 30, die charisma hebben, kunnen dansen en die vocaal redelijk overeind blijven? + Mentaal stabiel.
Een directe kloon van Bulgarije hoeft niet, maar het lijkt er wel op dat er momenteel naar enige 'attitude' gezocht wordt. Dat had de vocaliste van Roemenië ook, in een geheel ander genre.
(Ik gok dat velen nu Roxy Dekker in gedachten hebben. Maar haar talent is vooral zichzelf goed in de markt zetten.)
Je moet vooral niet de winnaar van dit jaar gaan nadoen. Kunnen dansen is alleen een voorwaarde als je dansbare muziek maakt. Attitude hebben is alleen een voorwaarde als je een nummer hebt dat attitude nodig heeft.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:40 schreef Eightyone het volgende:
Wat hebben we hier zoal aan niet-brave artiesten van (liefst) onder de 30, die charisma hebben, kunnen dansen en die vocaal redelijk overeind blijven? + Mentaal stabiel.
Een directe kloon van Bulgarije hoeft niet, maar het lijkt er wel op dat er momenteel naar enige 'attitude' gezocht wordt. Dat had de vocaliste van Roemenië ook, in een geheel ander genre.
(Ik gok dat velen nu Roxy Dekker in gedachten hebben. Maar haar talent is vooral zichzelf goed in de markt zetten.)
Ik ben bang dat we die in Nederland niet hebben. Hier moet je vooral Nederlands nuchter blijven want anders is het niet te best.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:40 schreef Eightyone het volgende:
Natuurlijk zijn dat soort artiesten er wel in Nederland. De vraag is alleen of ze mee willen doen aan Eurovisie, of dat ze door de selectie heen komen.quote:Op zondag 17 mei 2026 18:22 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Ik ben bang dat we die in Nederland niet hebben. Hier moet je vooral Nederlands nuchter blijven want anders is het niet te best.
En Roxy Dekker is vooral goed in zichzelf verkopen. Over twee jaar is zij ook wel verleden tijd.
We moeten denk ik gewoon maar gaan accepteren dat Israel structureel de steun genereert die je vroeger bij landen als Turkije en Armenië zag en nu ook terugziet bij Oekraïne.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:08 schreef blackswangreen het volgende:
Dat de muziekindustrie graag ziet dat we terugkeren snap ik wel. De gekozen artiest krijgt bijna gegarandeerd een nummer 1-hit in eigen land, plus nog heel veel exposure. Wat het verder in Europa doet is niet eens zo relevant.
En voor al die "journalisten" als Reetveger en Riesjaar van de Telegraaf is het ook gewoon hun broodwinning natuurlijk. Zij worden irrelevant als Nederland niet meer meedoet, dus gaan ze daar niet vóór pleiten.
Ik kan er niet zo snel eentje bedenken eigenlijkquote:Op zondag 17 mei 2026 18:36 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn dat soort artiesten er wel in Nederland. De vraag is alleen of ze mee willen doen aan Eurovisie, of dat ze door de selectie heen komen.
Tommie Christiaan, Vajèn van Den Bosch etceteraquote:Op zondag 17 mei 2026 19:01 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Ik kan er niet zo snel eentje bedenken eigenlijk. Weet je een naam te noemen?
Dit is een Amerikaanse cover band zonder enige succes die een nummer uit Nieuw Zeeland coveren.quote:Op zondag 17 mei 2026 20:15 schreef kree het volgende:
dit zou winnen he op songfestival
Bekijk deze YouTube-video
maarja wijselijk niet aan mee gedaan.
des te beter? n. iii is het eindelijk eens iets wat mij aanspreekt.quote:Op zondag 17 mei 2026 20:19 schreef Momo het volgende:
[..]
Dit is een Amerikaanse cover band zonder enige succes die een nummer uit Nieuw Zeeland coveren.
Vind ik ook! Nu de jury's terug zijn in de halve finales is de kans aanzienlijk dat het weer uit zal komen op iets 'authentiek', 'kwaliteit', 'met een verhaal', al dan niet ingetogen of 'klein'. Hoeft op zich niet slecht te zijn. We hebben afgelopen twee keer uptempo gestuurd. Een artiest als bijvoorbeeld Karsu maakt denk ik het meest indruk met een indringende ballad.quote:Op zondag 17 mei 2026 20:06 schreef Momo het volgende:
Ik moet wel lachen dat sommige mensen zeggen dat overval meisjes zijn die kunnen (Maan etc.) wat Dara kan en Oost Europa dit elk jaar stuurt, zo intens dansen en zingen. Zijn er maar weinig hoor die dat goed doen en er een act en hedendaags nummer bij hebben. Maan zie ik dat nog niet doen. Zelfs op het ESF zie je vaak dat een choreografie de zang beïnvloed. Maar dan zal je zien dat komende jaren een aantal landen iets vergelijkbaars sturen. Ik denk dat we wel gewoon van onze eigen kracht moeten uit gaan en niet artiesten uit hun comfort zone iets laten opvoeren. Als we meedoen dan.
Freek Bartels met een ballad bohhhhquote:Op zondag 17 mei 2026 20:30 schreef NLpop het volgende:
[..]
Vind ik ook! Nu de jury's terug zijn in de halve finales is de kans aanzienlijk dat het weer uit zal komen op iets 'authentiek', 'kwaliteit', 'met een verhaal', al dan niet ingetogen of 'klein'. Hoeft op zich niet slecht te zijn. We hebben afgelopen twee keer uptempo gestuurd. Een artiest als bijvoorbeeld Karsu maakt denk ik het meest indruk met een indringende ballad.
Je maakt hier deels een denkfout door de Nederlandse omroep en de bedrijven over één kam te scheren.quote:Op zondag 17 mei 2026 16:00 schreef NLpop het volgende:
Nog een nieuw artikel op NOS.nl: Opluchting bij organisatie songfestival, maar problemen nog lang niet voorbij
De Telegraaf een video van 6 minuten met Richard en Max: Songfestival-finale ten einde: doet Nederland volgend jaar weer mee?
Ik vind het prima analyses maar ze vergeten hoe groot de belangen zijn, en wat er op de achtergrond speelt. Financieel, enorme kijkcijfers, hoe Nederland onlosmakelijk onderdeel is van de Eurovisie-organisatie.
Het is natuurlijk geen échte boycot als een Nederlands bedrijf het decor maakt, er Nederlanders werken in de productie, de Nederlandse HoD in de Reference Group zit, en de NPO het uitzendt zoals ze dit jaar deden. Het niet meedoen was meer een statement dan een boycot. (En dat was bedoeld om een sneeuwbaleffect te creëren, wat niet gelukt is.)
AVROTROS bleef bij het principieel statement, maar als de NPO zegt: als jullie nee zeggen dan zoeken we een andere omroep voor 2027, dan zal AVROTROS toch eieren voor z'n geld kiezen. Ze zullen het Songfestival denk ik niet kwijt willen. Daar is het te groot voor. Het geeft de omroep veel profiel, relevantie, publieksbetrokkenheid, exposure, kijkcijfers, enz.
Godverdomme. Keihard gelachen.quote:
Daar heb je gelijk in. Ik bedoelde het als optelsom. Ik kan soms een beetje afdwalen en er van alles bijslepen. Sorry!quote:Op zondag 17 mei 2026 22:00 schreef Meridiaan het volgende:[..]
Je maakt hier deels een denkfout door de Nederlandse omroep en de bedrijven over één kam te scheren.
De decorbouwers of de knakker die heeft meegeschreven aan het Maltese nummer vallen niet onder de AVRO TROS en kunnen dus gewoon op eigen houtje besluiten mee te doen, dat devalueert de boycot van de omroep niet.
Ik denk niet dat het de taak van de NPO is om de FOMO van Cornald op te lossen.quote:Op zondag 17 mei 2026 23:05 schreef NLpop het volgende:
Cornald vandaag bij De Perstribune op Radio 1, nabeschouwen en vooruitkijken:
Cornald Maas hoopt op terugkeer bij Songfestival: 'Dit zou ik niet als aftocht willen'
"Ik zou hopen dat AVROTROS weer aan boord is", zegt hij. "Ook omdat ik dan volgend jaar weer het commentaar kan doen." Toch beseft hij ook dat televisiewerelden veranderen. "Aan alles komt soms een eind, maar deze aftocht zou ik niet willen".
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |