abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220701893
Vandaag twee podcasts beluisterd die onafhankelijk van elkaar tot dezelfde conclusie kwamen: het Nederlandse bestuur is niet meer werkzaam.

Deze podcasts zijn:

- Studio Sedee, met Pim Sedee en Jan van de Beek
- De X factor met Esther van Fenema en Ton van Dijk

Het bestuurlijk apparaat, inclusief de Rijksoverheid en de lagere overheden, kunnen geen enkel probleem meer oplossen. Enkele voorbeelden:

Immigratiecrisis
Woningentekort
Stikstofcrisis
Energiecongestie
Schadeafhandeling toeslagenaffaire lukt niet
Schadeafhandeling Groningen lukt niet
UWV is vastgelopen

En als actueel voorbeeldje: het leger steekt de Veluwe in de fik en kunnen vervolgens niet aangeven waardoor dat kwam. Daar moet dan eerst een “onderzoek” plaatsvinden. Met andere woorden: niemand is verantwoordelijk.

Een van de oorzaken die door deze analisten wordt aangegeven is het rigide EU-raamwerk waaraan Nederland zich heeft vastgeklonken.

Klopt deze waarneming? Of valt het allemaal wel mee en zijn er nog wél oplossingen mogelijk?

[ Bericht 0% gewijzigd door Kottnauer op 03-05-2026 21:10:05 ]
  zondag 3 mei 2026 @ 03:29:13 #2
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220701958
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 01:59 schreef Kottnauer het volgende:
Vandaag twee podcasts beluisterd die onafhankelijk van elkaar tot dezelfde conclusie kwamen: het Nederlandse bestuur is niet meer werkzaam.

Deze podcasts zijn:

- Studio Sedee, met Pim en Jan van de Beek
- De X factor met Esther van Fenema en Ton van Dijk

Het bestuurlijk apparaat, inclusief de Rijksoverheid en de lagere overheden, kunnen geen enkel probleem meer oplossen. Enkele voorbeelden:

Immigratiecrisis
Woningentekort
Stikstofcrisis
Energiecongestie
Schadeafhandeling toeslagenaffaire lukt niet
Schadeafhandeling Groningen lukt niet
UWV is vastgelopen

En als actueel voorbeeldje: het leger steekt de Veluwe in de fik en kunnen vervolgens niet aangeven waardoor dat kwam. Daar moet dan eerst een “onderzoek” plaatsvinden. Met andere woorden: niemand is verantwoordelijk.

Een van de oorzaken die door deze analisten wordt aangegeven is het rigide EU-raamwerk waaraan Nederland zich heeft vastgeklonken.

Klopt deze waarneming? Of valt het allemaal wel mee en zijn er nog wél oplossingen mogelijk?
het is ook net de bedoeling dat er problemen worden aangepakt , daar schiet geen enkele politicus iets mee op, de eigen kinderen krijgen echt wel een mooi nieuw gebouwd huis ergens, connecties genoeg
Ondertussen bulken de woningcorporaties van het geld en klagen dat ze belasting moeten betalen over hun miljarden winsten

het maakt echt niets uit of je PRO stemt of VVD , woningen gaat men niet bouwen , wel optoppen, uitplinten en delen
D66 die heeft het gered door heel veel te beloven , doet ook niets

En de VVD er is minister van defensie, lekker in een prive vliegtuig vliegen

ok nou prima toch

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 03-05-2026 12:12:18 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220703506
Dit klopt wel . Alle grote issues worden besloten vanuit de EU. Het maakt al jaren geen reet meer uit wat je stemt. De grote problemen krijgen ze niet opgelost, het wordt zelfs alleen maar erger. Er is geen partij in Nederland die de woning crisis of het asieldossier krijgt opgelost.
  zondag 3 mei 2026 @ 12:16:00 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220703610
Tja als de regering iets probeert op te lossen dan komt een groep burgers krijsen dat hun eigen belangen worden aangetast. En vervolgens stemmen ze op partijen die niks willen als de PVV en de BBB die plannen die er lagen in de prullenbak gooien.

Niet zo vreemd dat oplossingen lang duren.
pi_220703715
Ik denk dat de waarneming in zoverre klopt dat het nemen van verantwoordelijkheid voor moeilijke besluiten lastig is geworden, omdat er een aantal feitenvrije roeptoeters in de Kamer en de media aanwezig zijn die je totaal afbreken als je dat doet. En die hebben helaas veel volgers.

En er is teveel op uitvoeringsorganisaties bezuinigd, waardoor die oplossingen niet altijd meer kunnen uitvoeren.

Maar dat oplossingen niet meer kunnen ben ik het niet mee eens. Zie alleen al de provincie Gelderland die zelfs met BBB in het bestuur wel besluiten durven te nemen die de stikstofproblemen een heel eind verminderen.

Ik ben het er trouwens niet mee eens dat de EU hier echt een probleem is. Eerder een oplossing: als nationale politici weigeren zaken op te lossen, dan dwingt de EU ze er wel toe.
pi_220703900
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 12:16 schreef Hexagon het volgende:
Tja als de regering iets probeert op te lossen dan komt een groep burgers krijsen dat hun eigen belangen worden aangetast. En vervolgens stemmen ze op partijen die niks willen als de PVV en de BBB die plannen die er lagen in de prullenbak gooien.

Niet zo vreemd dat oplossingen lang duren.
Alsof het alleen die 2 zijn. Nu met D66 gaat het fantastisch.
pi_220703915
quote:
10s.gif Op zondag 3 mei 2026 12:46 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Alsof het alleen die 2 zijn.
Wiersma gooide in haar eerste week plannen overboord die ons misschien nu al uit de stikstofcrisis hadden gehaald, rechters keurden met die plannen in handen zaken goed omdat die echt de uitstoot en neerslag zouden verminderen. Destructiever dan Wiersma is er nog nooit een Nederlandse minister geweest.
pi_220703956
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 12:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wiersma gooide in haar eerste week plannen overboord die ons misschien nu al uit de stikstofcrisis hadden gehaald, rechters keurden met die plannen in handen zaken goed omdat die echt de uitstoot en neerslag zouden verminderen. Destructiever dan Wiersma is er nog nooit een Nederlandse minister geweest.
Akkoord. Maar nogmaals welke partij doet dit niet? Een GL negeert de wet zelfs in Amsterdam.
  zondag 3 mei 2026 @ 12:56:31 #9
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220703962
Geen visie, geen leiderschap. Alleen bange boekhouders die managen op procentjes koopkracht.

En natuurlijk een infantiel electoraat dat 'hun taart wil behouden én ervan wil eten'.

Kinderachtige burgers en kinderachtige bestuurders, veroordeeld tot elkaar in een steeds hardvochtiger wordende wereld.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 3 mei 2026 @ 13:01:12 #10
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220703983
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 12:56 schreef Perrin het volgende:
Geen visie, geen leiderschap. Alleen bange boekhouders die managen op procentjes koopkracht.

En natuurlijk een infantiel electoraat dat 'hun taart wil behouden én ervan wil eten'.

Kinderachtige burgers en kinderachtige bestuurders, veroordeeld tot elkaar in een steeds hardvochtiger wordende wereld.
Toeslagen aanpassen op micro niveau dat lukt aardig
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 3 mei 2026 @ 13:11:05 #11
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220704076
Dat wisten we al toch? Maar ze schakelen gewoon nog wat veel te dure advies- of (dit klinkt wat interessanter) consultancybureaus in om tot een besluitvorming te komen. Als het dan toch niet zo werkt als gedacht dan wijzen we gewoon weer met de vinger naar dat bureau om zelf maar geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen. Geen wonder dat we ons in dit land scheel betalen aan belasting.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  zondag 3 mei 2026 @ 13:45:22 #12
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_220704386
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 01:59 schreef Kottnauer het volgende:


- Studio Sedee, met Pim en Jan van de Beek
- De X factor met Esther van Fenema en Ton van Dijk

Twee podcasts bemand door totale randdebielen.
Antifa
  zondag 3 mei 2026 @ 14:07:28 #13
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220704587
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 12:16 schreef Hexagon het volgende:
Tja als de regering iets probeert op te lossen dan komt een groep burgers krijsen dat hun eigen belangen worden aangetast. En vervolgens stemmen ze op partijen die niks willen als de PVV en de BBB die plannen die er lagen in de prullenbak gooien.

Niet zo vreemd dat oplossingen lang duren.
Die spreidingswet behelst het uitsmeren van asielzoekers over Nederland in de hoop dat men dan snel zal integreren
Efficiënt is het dus niet, want het is ook uitsmeren en ver 100 voudigen van logistieke en organisatorisch problemen

Beter is het een stuk of 3 grote AZC s erbij bouwen in de Flevo met 500 wooncontainers per locatie en dan vandaar per stel ongemerkt in te bouwen woningen plaatsen door het hele land

desnoods in dure huurwoningen, zodat er geen voorrang optreed met onze jonge starters in de normale huur

Mannelijke asielzoekers in wooncontainers op een voetbalveld naast het dames voetbalteam dat klinkt weer net als Stek oost
Dat gaat mis, waarom dat gepriegel vraag ik me af
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 3 mei 2026 @ 14:33:54 #14
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220704777
Door de privatiseringen van de laatste decennia heeft de overheid minder zeggenschap en kan daardoor minder goed sturend optreden.
pi_220704791
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 13:45 schreef VoMy het volgende:

[..]
Twee podcasts bemand door totale randdebielen.
Ik corrigeer dat even:

Pim Sedee BA en Ton F. van Dijk Msc zijn beide gerenommeerde journalisten. Sedee heeft een afgeronde opleiding aan de Hogeschool voor Journalistiek en Van Dijk heeft een master diploma in de politicologie en bestuurskunde.

Dr. Jan van de Beek is gepromoveerd in de wiskunde en antropologie. Dr. Esther van Fenema is een gepromoveerd psychiater.

Jouw reactie is wel een veelvoorkomend verschijnsel dat de geschetste problematiek deels kan verklaren. Er is steeds minder waardering voor mensen die echte kennis en vaardigheden bezitten.

Mensen zonder diploma’s en zonder kennis worden op gezaghebbende posities geparachuteerd. Vooral de linkse partijen hebben daar een handje van. Een half jaar geleden probeerde D66 nog een vrouw met een verzonnen opleiding te benoemen tot Staatssecretaris van Financiën (Van Berkel). Dat is niet gelukt, maar wel hebben ze een andere vrouw met een LOI diploma tot minister benoemd. Deze figuur (Boekholt) kan haar totale gebrek aan kennis niet eens verbergen.
  Moderator zondag 3 mei 2026 @ 14:39:10 #16
236264 crew  capricia
pi_220704809
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 12:16 schreef Hexagon het volgende:
Tja als de regering iets probeert op te lossen dan komt een groep burgers krijsen dat hun eigen belangen worden aangetast. En vervolgens stemmen ze op partijen die niks willen als de PVV en de BBB die plannen die er lagen in de prullenbak gooien.

Niet zo vreemd dat oplossingen lang duren.
Opkomst van deze partijen puur zien als oorzaak of ook als gevolg?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zondag 3 mei 2026 @ 14:55:35 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220704908
quote:
10s.gif Op zondag 3 mei 2026 12:46 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Alsof het alleen die 2 zijn. Nu met D66 gaat het fantastisch.
Nou er zijn in ieder geval weer plannen. Het is dan afwachten of de politiek nu wel gewoon kan volhouden die uit te voeren.
  zondag 3 mei 2026 @ 14:55:45 #18
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220704909
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 14:39 schreef capricia het volgende:

[..]
Opkomst van deze partijen puur zien als oorzaak of ook als gevolg?
Een beetje van beide, het versterkt elkaar.

Maar populisme en onvrede is voor een groot deel een gevolg van het verlies van vertrouwen in het vermogen van de gevestigde politiek om oplossingen voor maatschappelijke problemen te bieden.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 3 mei 2026 @ 14:56:50 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220704913
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 14:39 schreef capricia het volgende:

[..]
Opkomst van deze partijen puur zien als oorzaak of ook als gevolg?
Gewoon oorzaak. Als kabinet Rutte 4 zijn plannen had kunnen uitvoeren waren we al een stuk verder geweest.

De boel saboteren en dan krokodillentranen gaan huilen moet eens ophouden.
pi_220705045
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 14:55 schreef Perrin het volgende:

[..]
Een beetje van beide, het versterkt elkaar.

Maar populisme en onvrede is voor een groot deel een gevolg van het verlies van vertrouwen in het vermogen van de gevestigde politiek om oplossingen voor maatschappelijke problemen te bieden.
De VVD speelt al ruim 25 jaar smerige spelletjes op dit dossier.

Ik sluit niet uit dat die Mark Verheijen (de waarnemend burgemeester) dit opzettelijk zo gespeeld heeft, met opzet een bommetje heeft gedropt. Hij behoorde nl. tot de rechterflank van de VVD. Of gewoon echt inlevingsvermogen en empathie mist.

Het moet eens afgelopen zijn met al die hapsnap noodopvang. Noodopvang is ook voor de asielzoekers en de integratie niet goed.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2026 15:09:05 ]
pi_220705106
De communicatie is gewoon echt barslecht gegaan. De brief van Bart van de Brink was er al in maart. Pas halverwege april komt er een brief van de burgemeester met als mededeling dat vier/vijf dagen later asielzoekers worden gehuisvest. Meedenken is niet mogelijk.

Zulke videos zijn best wel droevig:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)eeld-over-noodopvang

"We hadden het nog over Lisa".

Ondertussen wordt er elke week een vrouw vermoord, vrijwel altijd door bekenden en partners. Door 'gewone' Nederlanders.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2026 15:12:42 ]
pi_220705149
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 14:55 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nou er zijn in ieder geval weer plannen. Het is dan afwachten of de politiek nu wel gewoon kan volhouden die uit te voeren.
De helft van de plannen zijn überhaupt al onmogelijk en nog trappen mensen erin. 10 nieuwe steden.
pi_220705155
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 15:12 schreef Klopkoek het volgende:
De communicatie is gewoon echt barslecht gegaan. De brief van Bart van de Brink was er al in maart. Pas halverwege april komt er een brief van de burgemeester met als mededeling dat vier/vijf dagen later asielzoekers worden gehuisvest. Meedenken is niet mogelijk.

Zulke videos zijn best wel droevig:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)eeld-over-noodopvang

"We hadden het nog over Lisa".

Ondertussen wordt er elke week een vrouw vermoord, vrijwel altijd door bekenden en partners. Door 'gewone' Nederlanders.
Gek he. We leven in Nederland, dus er zijn helaas ook teveel Nederlandse gekken. Maar jij ontwijkt toch altijd de feiten met oververtegenwoordiging van Syriërs/ Somaliërs etcetra in deze dossiers.
pi_220705195
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 14:56 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Gewoon oorzaak. Als kabinet Rutte 4 zijn plannen had kunnen uitvoeren waren we al een stuk verder geweest.

De boel saboteren en dan krokodillentranen gaan huilen moet eens ophouden.
Zoals D66 de noodzakelijke asielwetgeving in de Eerste Kamer saboteerde. Volgens Jetten was het tijd dat de volwassenen terug zouden keren aan het landsbestuur maar daar is tot dusver niets van gebleken.
pi_220705207
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 15:16 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Gek he. We leven in Nederland, dus er zijn helaas ook teveel Nederlandse gekken.
Klopt, en vooral onder PVV en FvD stemmers zit veel gewelddadig en egoïstisch tuig. Maximale vrijheid voor mezelf, nul voor anderen.

quote:
Maar jij ontwijkt toch altijd de feiten met oververtegenwoordiging van Syriërs/ Somaliërs etcetra in deze dossiers.
Niet waar. In het verleden heb ik me er vaker in gemengd maar omdat dit toch zinloos is (zeker op Fok zitten veel xenofoben) laat ik het meestal ook gewoon gaan.

Criminaliteit onder erkende asielzoekers is eerder gedaald dan gestegen:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)sielzoekers-a4905195

Tien jaar geleden concludeerde het WODC dat de kans dat een asielzoeker in die [jonge] leeftijdscategorie verdacht wordt van een misdrijf, 8 procent was. Voor een leeftijdsgenoot zónder migratieachtergrond – een ‘gewone’ Nederlander dus – was die kans op dat moment 12 procent. Uit hetzelfde onderzoek: de kans om in een buurt mét een azc slachtoffer te worden van een misdrijf, was destijds 1,4 procent. In een buurt zónder asielzoekerscentrum lag dat percentage toen op 1,37 procent. Dit onderzoek is sindsdien niet meer herhaald.
https://pointer.kro-ncrv.(...)e-cijfers-over-asiel

https://www.quest.nl/maat(...)ers-vaker-crimineel/

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2026 15:27:09 ]
pi_220705214
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 15:12 schreef Klopkoek het volgende:

Zulke videos zijn best wel droevig:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)eeld-over-noodopvang

"We hadden het nog over Lisa".

Ondertussen wordt er elke week een vrouw vermoord, vrijwel altijd door bekenden en partners. Door 'gewone' Nederlanders.
Wat denkt de linkse mens toch vreemd.

Omdat er elke week een vrouw wordt vermoord door een bekende of partner, is het geen probleem als een asielzoeker of illegaal ook af en toe een meisje of vrouw verkracht of vermoordt.
pi_220705215
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 15:25 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Klopt, en vooral onder PVV en FvD stemmers zit veel gewelddadig en egoïstisch tuig. Maximale vrijheid voor mezelf, nul voor anderen.
[..]
Niet waar. In het verleden heb ik me er vaker in gemengd maar omdat dit toch zinloos is (zeker op Fok zitten veel xenofoben) laat ik het meestal ook gewoon gaan.

Criminaliteit onder erkende asielzoekers is eerder gedaald dan gestegen:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)sielzoekers-a4905195

Tien jaar geleden concludeerde het WODC dat de kans dat een asielzoeker in die leeftijdscategorie verdacht wordt van een misdrijf, 8 procent was. Voor een leeftijdsgenoot zónder migratieachtergrond – een ‘gewone’ Nederlander dus – was die kans op dat moment 12 procent. Uit hetzelfde onderzoek: de kans om in een buurt mét een azc slachtoffer te worden van een misdrijf, was destijds 1,4 procent. In een buurt zónder asielzoekerscentrum lag dat percentage toen op 1,37 procent. Dit onderzoek is sindsdien niet meer herhaald.
https://pointer.kro-ncrv.(...)e-cijfers-over-asiel

https://www.quest.nl/maat(...)ers-vaker-crimineel/
Ja, jij vraagt natuurlijk aan iedere verkrachter/ moordenaar waar ze op stemmen.
pi_220705222
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 15:26 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Wat denkt de linkse mens toch vreemd.

Omdat er elke week een vrouw wordt vermoord door een bekende of partner, is het geen probleem als een asielzoeker of illegaal ook af en toe een meisje of vrouw verkracht of vermoordt.
Maar een Nederlander verkracht ook wel eens iemand, dan dan mag het.
pi_220705267
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 15:27 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Maar een Nederlander verkracht ook wel eens iemand, dan dan mag het.
Dan haalt het zelden/nooit het landelijk nieuws, en gaat de Telegraaf ophefmachine niet aan het werk. Elke week weer.
pi_220705274
quote:
9s.gif Op zondag 3 mei 2026 15:26 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Ja, jij vraagt natuurlijk aan iedere verkrachter/ moordenaar waar ze op stemmen.
We weten gewoon dat onder het reltuig van voetbalsupporters veel FvD en PVV stemmers zitten.

Sowieso zijn de statistieken glashelder: uiterst rechts geweld is veel groter dan links geweld. Altijd geweest ook. In de VS, Duitsland en ook hier.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2026 15:37:08 ]
pi_220705299
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 15:26 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Wat denkt de linkse mens toch vreemd.

Omdat er elke week een vrouw wordt vermoord door een bekende of partner, is het geen probleem als een asielzoeker of illegaal ook af en toe een meisje of vrouw verkracht of vermoordt.
Niet af en toe. Gemiddeld zijn er 2 vrouwen per week slachtoffer van seksueel geweld door asielzoekers.
pi_220705346
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 15:23 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Zoals D66 de noodzakelijke asielwetgeving in de Eerste Kamer saboteerde. Volgens Jetten was het tijd dat de volwassenen terug zouden keren aan het landsbestuur maar daar is tot dusver niets van gebleken.
Welke noodzakelijke asielwetgeving? Je hebt het hopelijk toch niet over die troep waar iedere specialist, rechter, advocaat, IND, RvS en zelfs de minister van riep "doe het niet!"?
pi_220705357
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 15:34 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Dan haalt het zelden/nooit het landelijk nieuws, en gaat de Telegraaf ophefmachine niet aan het werk. Elke week weer.
Je bent echt van het padje af he? Dat komt zovaak in het nieuws. Misschien uit je bubbel komen.
pi_220705359
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 15:38 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Niet af en toe. Gemiddeld zijn er 2 vrouwen per week slachtoffer van seksueel geweld door asielzoekers.
Heb je daar betrouwbare bronnen van?

In geen enkele officiële rapportage komt deze onzin namelijk voor...
  zondag 3 mei 2026 @ 15:53:52 #35
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220705403
Het komt op mij wel over alsof het ze niet lukt de grote problemen op te lossen, zowel op nationaal als Europees niveau. Nationaal de woningnood, maar ook onderwijs, Europees de afhankelijkheid van de VS, economie en migratie; dat een grote groep Nederlanders niet erg positief is over de politiek begrijp ik wel.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220705581
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 15:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Heb je daar betrouwbare bronnen van?

In geen enkele officiële rapportage komt deze onzin namelijk voor...
Dit komt uit de publicatie van het WODC over verdachtenregistraties van asielzoekers bij misdrijven in en rondom AZC’s.

pi_220705651
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 16:15 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Dit komt uit de publicatie van het WODC over verdachtenregistraties van asielzoekers bij misdrijven in en rondom AZC’s.

[ afbeelding ]
Dat is dus met name, of zelfs vrijwel uitsluitend, in AZC's zelf. De slachtoffers zijn asielzoekers. Een reden te meer om meer AZC's, kleinschaliger en niet meer overbevolkt, te willen. Zo snel mogelijk.
pi_220705801
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 16:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een reden te meer om meer AZC's, kleinschaliger en niet meer overbevolkt, te willen. Zo snel mogelijk.
Daar ben ik het wel mee eens. En verdelen naar ratio van grote van de gemeentes.
pi_220706069
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 16:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is dus met name, of zelfs vrijwel uitsluitend, in AZC's zelf. De slachtoffers zijn asielzoekers. Een reden te meer om meer AZC's, kleinschaliger en niet meer overbevolkt, te willen. Zo snel mogelijk.
Wat een vreemde aannames die je niet uit die tabel kunt afleiden. En alsof het ineens minder erg is zodra vrouwelijke asielzoekers het slachtoffer zijn. En alsof ze ineens niet meer verkrachten zodra ze verspreidt worden over kleinere AZC's.

Wat een rare kronkels om maar niet toe te willen geven dat er iets mankeert aan de culturele achtergrond van asielzoekers uit tribale patriarchale culturen.
  zondag 3 mei 2026 @ 17:03:39 #40
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220706109
quote:
9s.gif Op zondag 3 mei 2026 15:15 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
De helft van de plannen zijn überhaupt al onmogelijk en nog trappen mensen erin. 10 nieuwe steden.
Prima mogelijk, maar dat is een kwestie van eens een plan volhouden in plaats van niks te willen zoals de PVV en BBB lieten zien.
  zondag 3 mei 2026 @ 17:04:26 #41
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220706116
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 15:23 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Zoals D66 de noodzakelijke asielwetgeving in de Eerste Kamer saboteerde. Volgens Jetten was het tijd dat de volwassenen terug zouden keren aan het landsbestuur maar daar is tot dusver niets van gebleken.
Die saboteerde toch echt de PVV zelf. Gewoon eens ophouden met dat gelieg.

D66 steunt binnenkort gewoon een beter voorstel.
  zondag 3 mei 2026 @ 17:07:03 #42
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220706143
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 17:04 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Die saboteerde toch echt de PVV zelf. Gewoon eens ophouden met dat gelieg.

D66 steunt binnenkort gewoon een beter voorstel.
Neuh,die is gesaboteerd door de VVD.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  zondag 3 mei 2026 @ 17:09:33 #43
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220706167
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 17:07 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Neuh,die is gesaboteerd door de VVD.
Maar de PVV had gewoon voor die wet kunnen stemmen en dan hadden ze meer dan nu.
  zondag 3 mei 2026 @ 17:10:39 #44
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220706178
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 17:09 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Maar de PVV had gewoon voor die wet kunnen stemmen en dan hadden ze meer dan nu.
Hadden ze kunnen doen, de PVV is echter een clownspartij en iedereen weet dat en niemand ontkent dat. De VVD is ook een clownspartij met clownsacties maar dan vermomd als bestuurspartij.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220706206
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 01:59 schreef Kottnauer het volgende:
Vandaag twee podcasts beluisterd die onafhankelijk van elkaar tot dezelfde conclusie kwamen: het Nederlandse bestuur is niet meer werkzaam.

Deze podcasts zijn:

- Studio Sedee, met Pim en Jan van de Beek
- De X factor met Esther van Fenema en Ton van Dijk

Het bestuurlijk apparaat, inclusief de Rijksoverheid en de lagere overheden, kunnen geen enkel probleem meer oplossen. Enkele voorbeelden:

Immigratiecrisis
Woningentekort
Stikstofcrisis
Energiecongestie
Schadeafhandeling toeslagenaffaire lukt niet
Schadeafhandeling Groningen lukt niet
UWV is vastgelopen

En als actueel voorbeeldje: het leger steekt de Veluwe in de fik en kunnen vervolgens niet aangeven waardoor dat kwam. Daar moet dan eerst een “onderzoek” plaatsvinden. Met andere woorden: niemand is verantwoordelijk.

Een van de oorzaken die door deze analisten wordt aangegeven is het rigide EU-raamwerk waaraan Nederland zich heeft vastgeklonken.

Klopt deze waarneming? Of valt het allemaal wel mee en zijn er nog wél oplossingen mogelijk?
Uitstekende analyse.

Andere aanraders om de wereld om ons nog beter te begrijpen en wat oplossingen die er wel degelijk zijn:

• Intro to Nietzsche - Jordan Peterson.

quote:
In Introduction to Nietzsche, an eight-hour course, Dr. Peterson embarks on a deep exploration of the life, philosophy, and enduring influence of Friedrich Nietzsche. Set against the backdrop of the late 19th century, we examine how Nietzsche's ideas challenged traditional moral and philosophical foundations, paving the way for new perspectives on the human condition. The course delves into key concepts such as the will to power, the critique of truth and morality, and the affirmation of life in the face of nihilism, while also exploring Nietzsche's complex relationship with religion, academia, and the works of other thinkers. Ultimately, we are invited to confront uncomfortable realities, embrace necessary struggles, and cultivate the courage and gratitude needed to realize our full potential.
Alles van Jordan Peterson over Crime and Punishement.

• De FVD-podcast van Zuid-Holland snijdt altijd wel gevoelige punten aan:
Bekijk deze YouTube-video
Vanaf 26:50 over inclusieve energietransitie en over het spelen en plaatsen van blokken op een kaart van Zoetermeer. Of je in een peuterspeelzaal zit! (Die van Flevoland van de JFvD wordt ook aangeraden, maar daar ben ik als hardwerkende Nederlander nog niet aan toe gekomen helaas)

• Wat kunnen we hier aan doen om Nederland weer terug te krijgen? Een natiestaat Nederland, een verbeterde versie van Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. In zijn geheel terugtrekken uit de EU, zoals een groot filosoof Baudet al bepleitte in zijn grandioze proefschrift. Maar die zul je vast al wel gelezen hebben.

• Remigratie naar land van herkomst, en als dit niet gaat naar Rhodos of Lampedusa. Faber en Jan Huzen zouden dit in principe best op een nette manier uit moeten kunnen onderhandelen met Meloni en co. Maar goed, dit zijn mijn gedachten. Zoals G.W.F. Hegel, de belangrijkste geschiedfilosoof van de negentiende eeuw al schreef, de uil van Minerva vliegt pas bij schemering uit. Daarmee bedoelde hij dat elke fase in de geschiedenis pas achteraf begrepen kan worden – nadat die voorbij is. Wij zijn er alleen wat eerder bij dan dat linkse werkschuwe tuig.

• Sowieso een fles oud-Hollandse graanjenever opentrekken bij het consumeren van al deze literatuur, lectuur, filosofische grondbeginselen en podcasts. Of een goede wodka of Tennessee Whiskey, als de tijden daarom vragen. Na zdorovje!

[ Bericht 0% gewijzigd door De_Verschoppeling op 03-05-2026 17:19:54 ]
pi_220706363
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 17:04 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Die saboteerde toch echt de PVV zelf. Gewoon eens ophouden met dat gelieg.

D66 steunt binnenkort gewoon een beter voorstel.
De PVV zit niet in het kabinet. Het is redelijk ongekend en amateuristisch dat een coalitiepartij tegen het eigen kabinet stemt, zelfs nadat de premier zelf heeft geprobeerd de eigen senatoren te overtuigen om toch maar voor te stemmen.
pi_220706367
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 17:42 schreef RotatoR het volgende:

[..]
De PVV zit niet in het kabinet. Het is redelijk ongekend en amateuristisch dat een coalitiepartij tegen het eigen kabinet stemt, zelfs nadat de premier zelf heeft geprobeerd de eigen senatoren te overtuigen om toch maar voor te stemmen.
Maar het is niet amateuristisch dat de PVV tegen een wet stemt die (destijds) door hun eigen minister is opgesteld en waar hun Tweede Kamerfractie al akkoord mee is gegaan?
pi_220706388
quote:
10s.gif Op zondag 3 mei 2026 17:43 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Maar het is niet amateuristisch dat de PVV tegen een wet stemt die (destijds) door hun eigen minister is opgesteld?
Het gaat hier niet over oppositiepartijen die proberen te ontregelen maar over het bestuur dat niets voor elkaar krijgt. Als je dan kijkt naar al het gepruts van dit kabinet sinds het aantreden dan is het toch echt voornamelijk D66 dat er een zooitje van maakt.
pi_220706403
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 17:46 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Het gaat hier niet over oppositiepartijen die proberen te ontregelen maar over het bestuur dat niets voor elkaar krijgt. Als je dan kijkt naar al het gepruts van dit kabinet sinds het aantreden dan is het toch echt voornamelijk D66 dat er een zooitje van maakt.
Dat kun je ongetwijfeld wel met concrete voorbeelden onderbouwen toch?
pi_220706482
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 17:47 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Dat kun je ongetwijfeld wel met concrete voorbeelden onderbouwen toch?
Die heb ik net gegeven. De D66 senatoren ondermijnen Jetten's geloofwaardigheid en autoriteit door tegen het eigen kabinet te stemmen terwijl Jetten zelf had opgeroepen om voor te stemmen. Daarnaast zetten ze ook minister Van den Brink voor lul die enorm politiek kapitaal had geïnvesteerd.

Ander voorbeeld is de 'douchemuntjes' minister die een enorme aanfluiting is en grossiert in de meest domme uitspraken, vervolgens een Ella Vogelaartje doet en te incompetent is om een normaal Kamerdebat te voeren en antwoorden van briefjes moet voorlezen.

Dan hebben we ook nog de arrogante Sjoerd Sjoerdsma die het voor elkaar heeft gekregen om zowel de linkse als de rechtse oppositie tegen hem in het harnas te jagen met zijn totaal debiele arrogantie en daarmee de irritatie van collega ministers opwekte die de oppositie hard nodig hebben om hun eigen beleid erdoor te krijgen.

Tot slot natuurlijk die enorme blunders met de liegende Van Berkel waar Jetten al van op de hoogte was maar het toch gewoon op zijn beloop heeft gelaten en de 'bitches' van Vijlbrief.

Zo genoeg voorbeelden?
pi_220706555
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 18:00 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Die heb ik net gegeven. De D66 senatoren ondermijnen Jetten's geloofwaardigheid en autoriteit door tegen het eigen kabinet te stemmen terwijl Jetten zelf had opgeroepen om voor te stemmen. Daarnaast zetten ze ook minister Van den Brink voor lul die enorm politiek kapitaal had geïnvesteerd.

Ander voorbeeld is de 'douchemuntjes' minister die een enorme aanfluiting is en grossiert in de meest domme uitspraken, vervolgens een Ella Vogelaartje doet en te incompetent is om een normaal Kamerdebat te voeren en antwoorden van briefjes moet voorlezen.

Dan hebben we ook nog de arrogante Sjoerd Sjoerdsma die het voor elkaar heeft gekregen om zowel de linkse als de rechtse oppositie tegen hem in het harnas te jagen met zijn totaal debiele arrogantie en daarmee de irritatie van collega ministers opwekte die de oppositie hard nodig hebben om hun eigen beleid erdoor te krijgen.

Tot slot natuurlijk die enorme blunders met de liegende Van Berkel waar Jetten al van op de hoogte was maar het toch gewoon op zijn beloop heeft gelaten en de 'bitches' van Vijlbrief.

Zo genoeg voorbeelden?
Dus jouw eindconclusie is dat als D66 niet meer zou bestaan alle problemen zijn opgelost en de parlementaire democratie weer vlekkeloos zou functioneren?
  zondag 3 mei 2026 @ 18:18:33 #52
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220706599
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 17:46 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Het gaat hier niet over oppositiepartijen die proberen te ontregelen maar over het bestuur dat niets voor elkaar krijgt. Als je dan kijkt naar al het gepruts van dit kabinet sinds het aantreden dan is het toch echt voornamelijk D66 dat er een zooitje van maakt.
Joh, de VVD saboteert zijn eigen wetten, die moeten de hand eens in eigen boezem steken.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  zondag 3 mei 2026 @ 18:24:04 #53
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220706647
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 18:00 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Die heb ik net gegeven. De D66 senatoren ondermijnen Jetten's geloofwaardigheid en autoriteit door tegen het eigen kabinet te stemmen terwijl Jetten zelf had opgeroepen om voor te stemmen. Daarnaast zetten ze ook minister Van den Brink voor lul die enorm politiek kapitaal had geïnvesteerd.

Ander voorbeeld is de 'douchemuntjes' minister die een enorme aanfluiting is en grossiert in de meest domme uitspraken, vervolgens een Ella Vogelaartje doet en te incompetent is om een normaal Kamerdebat te voeren en antwoorden van briefjes moet voorlezen.

Dan hebben we ook nog de arrogante Sjoerd Sjoerdsma die het voor elkaar heeft gekregen om zowel de linkse als de rechtse oppositie tegen hem in het harnas te jagen met zijn totaal debiele arrogantie en daarmee de irritatie van collega ministers opwekte die de oppositie hard nodig hebben om hun eigen beleid erdoor te krijgen.

Tot slot natuurlijk die enorme blunders met de liegende Van Berkel waar Jetten al van op de hoogte was maar het toch gewoon op zijn beloop heeft gelaten en de 'bitches' van Vijlbrief.

Zo genoeg voorbeelden?
Nou het is allemaal wat joh :')
  zondag 3 mei 2026 @ 18:31:54 #54
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220706714
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 17:42 schreef RotatoR het volgende:

[..]
De PVV zit niet in het kabinet. Het is redelijk ongekend en amateuristisch dat een coalitiepartij tegen het eigen kabinet stemt, zelfs nadat de premier zelf heeft geprobeerd de eigen senatoren te overtuigen om toch maar voor te stemmen.
De PVV wil die wet zo graag en had er gewoon een meerderheid voor.

Beweren dat het aan D66 ligt dat die wet er niet kwam is dom, kwaadaardig of gewoon beide.
pi_220706859
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 18:18 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Joh, de VVD saboteert zijn eigen wetten, die moeten de hand eens in eigen boezem steken.
Nou ja, dit is een lastig verwijt om te maken omdat ze daarna wel consequent en zonder rumoer de novelle steunden.
pi_220706883
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 18:31 schreef Hexagon het volgende:

[..]
De PVV wil die wet zo graag en had er gewoon een meerderheid voor.

Beweren dat het aan D66 ligt dat die wet er niet kwam is dom, kwaadaardig of gewoon beide.
De PVV zit niet in het kabinet dus de beweringen dat het mislukken van kabinetsbeleid aan een oppositiepartij ligt is dom, kwaadaardig of gewoon beide.
  zondag 3 mei 2026 @ 18:47:05 #57
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220706902
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 18:45 schreef RotatoR het volgende:

[..]
De PVV zit niet in het kabinet dus de beweringen dat het mislukken van kabinetsbeleid aan een oppositiepartij ligt is dom, kwaadaardig of gewoon beide.
Lekker dom doorlullen

Die wet komt nog van dat PVV kabinet dus wat daar nog van had kunnen slagen faalt.
pi_220706934
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 18:45 schreef RotatoR het volgende:

[..]
De PVV zit niet in het kabinet dus de beweringen dat het mislukken van kabinetsbeleid aan een oppositiepartij ligt is dom, kwaadaardig of gewoon beide.
Het kabinetsbeleid (of althans wat afgesproken was in het regeerakkoord) was dat D66 tegen mocht stemmen...
pi_220706957
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 18:47 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Lekker dom doorlullen

Die wet komt nog van dat PVV kabinet dus wat daar nog van had kunnen slagen faalt.
Dit is precies het domme gelul wat het huidige D66 optreden typeert: in plaats van goed bestuur in een regeringscoalitie is D66 nog steeds bezig met achterbakse magere mannetjes praktijken.
  zondag 3 mei 2026 @ 18:54:31 #60
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220706996
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 18:50 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Dit is precies het domme gelul wat het huidige D66 optreden typeert: in plaats van goed bestuur in een regeringscoalitie is D66 nog steeds bezig met achterbakse magere mannetjes praktijken.
Nee, het is dom gelul te doen of D66 een PVV wet wil.

Maar dit topic is ook exemplarisch waar het mis gaat met populisten die teveel invloed hebben. Dom schreeuwen en niks constructiefs willen. En dan anderen de schuld geven. Daar trappen we niet in.
pi_220707030
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 18:49 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Het kabinetsbeleid (of althans wat afgesproken was in het regeerakkoord) was dat D66 tegen mocht stemmen...
Wat schiet het land daarmee op? Iedereen is het er over eens dat er iets gedaan moet worden aan de asielinstroom maar toch blijft D66 de noodzakelijke oplossingen saboteren. Nu moet de minister weer helemaal van voor af aan beginnen en komt waarschijnlijk met exact dezelfde maatregelen met een afgezwakte strafbaarstelling illegaliteit. Het enige wat D66 dan bereikt heeft is dat ze de PVV een hak hebben gezet ten koste van onnodige vertraging terwijl de asielopvang uit zijn voegen barst.
  zondag 3 mei 2026 @ 18:59:09 #62
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220707063
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 18:44 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Nou ja, dit is een lastig verwijt om te maken omdat ze daarna wel consequent en zonder rumoer de novelle steunden.
Ze hebben een kabinet laten vallen om asiel, vervolgens zijn ze een clowntjeskabinet ingestapt om asiel en moest PRO ver van regeringsdeelname gehouden worden wegens asiel. Asiel, asiel asiel, alles draaide om asiel, dat was volgens de VVD het allerallerlallerbelangrijkste probleem, dat moest en zou echt opgelost worden, daar moest echt nieuwe wetgeving voor komen.

Er lag een wetsvoorstel: het Faber-pakket. Het was allemaal precair, dat wist iedereen, dus was er met de coalitiepartners afgesproken om voor het voorstel het voorstel 'as is' te stemmen en vooral geen fratsen uit te halen, geen rare bewegingen te maken. De PVV dient dan een amendement in om illegaliteit strafbaar te stellen en bij de VVD schoten ze direct in de Sterren op het plein-reflex. Die dachten: "een voorstel dat de negers nog harder pakt, die steunen we, YOLO (You Only Live Once)". Ze wisten dat het niet kon, ook met het oog op de eerste kamer en uiteindelijk bijt het ze in de staart. Het was zooooooooooo belangrijk voor ze en dan springen ze er zo slordig mee om.

Vervolgens vergeten ze het tijdens de nieuwe kabinetsonderhandelingen dicht te tikken, dat was vooral onhandig maar door NSC gewoon de middelvinger te geven hebben ze hun eigen karretje in de poep gereden. Eigen incompetentie, eigen schuld.

De droomwet van de VVD, niet gelukt, ondanks 3 kabinetten, dat is keihard falen op het thema dat je het allerbelangrijkst vindt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220707100
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 18:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee, het is dom gelul te doen of D66 een PVV wet wil.

Maar dit topic is ook exemplarisch waar het mis gaat met populisten die teveel invloed hebben. Dom schreeuwen en niks constructiefs willen. En dan anderen de schuld geven. Daar trappen we niet in.
Het is geen PVV wet, dat is pas dom populistisch gelul. D66 had ook voor de novelle kunnen stemmen die het PVV amendement had afgezwakt. Maar nee, D66 is liever bezig met partijpolitiek in plaats van goed landsbestuur en ondermijnt daarmee de eigen coalitie.
pi_220707548
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 15:07 schreef Klopkoek het volgende:

[..]


Het moet eens afgelopen zijn met al die hapsnap noodopvang. Noodopvang is ook voor de asielzoekers en de integratie niet goed.
Zeker.
Daarom is het ook zo belangrijk om de instroom naar beneden te brengen.

Voor meerdere knelpunten in de OP genoemd.
pi_220707734
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 15:38 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Niet af en toe. Gemiddeld zijn er 2 vrouwen per week slachtoffer van seksueel geweld door asielzoekers.
De huidige politiek accepteert dat dus gewoon. Zij kunnen de cijfers ook weten.

Zij weten: ons assielbeleid leidt er toe dat er 2 vrouwen per week extra slachtoffer worden van seksueel geweld. Maar ze vinden het faciliteren van de iedere migrant die er in slaagt één voet op Nederlands grondgebied te krijgen belangrijker.
pi_220707849
quote:
10s.gif Op zondag 3 mei 2026 17:43 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Maar het is niet amateuristisch dat de PVV tegen een wet stemt die (destijds) door hun eigen minister is opgesteld en waar hun Tweede Kamerfractie al akkoord mee is gegaan?
Het was dezelfde wet niet meer, maar een versie die zover was uitgekleed dat bijna geen enkele illegaal er nog onder viel. Het was dus een andere wet geworden. Een slappe schijnwet. Logisch dus om daar tegen te stemmen.

Voor D66 is het een ander verhaal. Die wílde juist die uitgekleden versie! Dat zeiden ze althans. Maar we weten bij D66 dat ze meestal het één zeggen en het ander doen.
pi_220707875
quote:
10s.gif Op zondag 3 mei 2026 17:43 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Maar het is niet amateuristisch dat de PVV tegen een wet stemt die (destijds) door hun eigen minister is opgesteld en waar hun Tweede Kamerfractie al akkoord mee is gegaan?
Pardon?
Die wet was niet dezelfde wet. Maar inmiddels zo veranderd.
  zondag 3 mei 2026 @ 19:55:34 #68
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220707965
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 19:01 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Het is geen PVV wet, dat is pas dom populistisch gelul. D66 had ook voor de novelle kunnen stemmen die het PVV amendement had afgezwakt. Maar nee, D66 is liever bezig met partijpolitiek in plaats van goed landsbestuur en ondermijnt daarmee de eigen coalitie.
D66 wilde die idiote wet niet en zijn ze altijd duidelijk over geweest en is ook afgesproken. En deze wet is ook niet van deze coalitie, erwas zelfs afgesproken dat ze niet niet zouden steunen.

Dus ja kan blijven doorbleren hoe stom het allemaal wel niet is, maar uiteindelijk heeft de PVV gewoon zijn eigen wet weggestemd en probeert wanhopig anderen de schuld te geven.
pi_220707980
D66 vindt zelfs het EU migratiepact te ver gaan. :')

Maar ja ze moeten wel.
  zondag 3 mei 2026 @ 19:57:59 #70
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220707996
Maar verder gaat het topic alweer alleen maar over asielzoekers.

Kennelijk zitten een hoop figuren hier zo simpel en binair in elkaar dat als een politicus scheld op asielzoekers het goed is en anders slecht en al het andere is onbelangrijk. :')
pi_220708014
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 19:57 schreef Hexagon het volgende:
Maar verder gaat het topic alweer alleen maar over asielzoekers.

Kennelijk zitten een hoop figuren hier zo simpel en binair in elkaar dat als een politicus scheld op asielzoekers het goed is en anders slecht en al het andere is onbelangrijk. :')
Ja. kK begon daar over.
pi_220708223
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 19:55 schreef Hexagon het volgende:

[..]
D66 wilde die idiote wet niet en zijn ze altijd duidelijk over geweest en is ook afgesproken. En deze wet is ook niet van deze coalitie, erwas zelfs afgesproken dat ze niet niet zouden steunen.

Dus ja kan blijven doorbleren hoe stom het allemaal wel niet is, maar uiteindelijk heeft de PVV gewoon zijn eigen wet weggestemd en probeert wanhopig anderen de schuld te geven.
En nu zit D66 in een regeringscoalitie en heeft het dus te verhouden tot de coalitiepartijen die deze wet wel willen. In een coalitie zul je af en toe ook maatregelen moeten accepteren waar je het als partij niet mee eens bent.

Daarbij, D66 wil naar eigen zeggen grip op migratie en had volgens Jetten een draai gemaakt zodat migratie niet meer door rechts gekaapt zou worden. Maar in de praktijk komt daar helemaal niets van terecht en dus was dit blijkbaar een verkiezingsleugen, net als de belofte voor 10 nieuwe steden. Niet voor niets dat D66 bijna gehalveerd is in de peilingen.
pi_220708298
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 20:18 schreef RotatoR het volgende:

[..]
En nu zit D66 in een regeringscoalitie en heeft het dus te verhouden tot de coalitiepartijen die deze wet wel willen. In een coalitie zul je af en toe ook maatregelen moeten accepteren waar je het als partij niet mee eens bent.

Daarbij, D66 wil naar eigen zeggen grip op migratie en had volgens Jetten een draai gemaakt zodat migratie niet meer door rechts gekaapt zou worden. Maar in de praktijk komt daar helemaal niets van terecht en dus was dit blijkbaar een verkiezingsleugen, net als de belofte voor 10 nieuwe steden. Niet voor niets dat D66 bijna gehalveerd is in de peilingen.
De coalitieafspraak is dat ze luisteren naar wat er in de Eerste Kamer besloten wordt en die beslissing onverkort uitvoeren, de coalitie heeft zich naar die afspraak te verhouden.
pi_220708327
Maar jammer dat er weer een topic wordt gekaapt door over het grootste non-issue in de politiek te praten. Asiel zou geen thema moeten zijn, met de extreem lage instroom in Nederland.
pi_220708408
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 20:26 schreef Hanca het volgende:
Maar jammer dat er weer een topic wordt gekaapt door over het grootste non-issue in de politiek te praten. Asiel zou geen thema moeten zijn, met de extreem lage instroom in Nederland.
Daar denkt 75% van de kiezers anders over.
pi_220708444
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 20:33 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Daar denkt 75% van de kiezers anders over.
En waarschijnlijk heb je daar ook al meteen je antwoord op waarom het Nederlandse bestuur geen oplossend vermogen meer heeft. Omdat Nederlanders zo geobsedeerd zijn geraakt met asiel dat er geen tijd/aandacht/energie meer over is voor andere zaken.
  zondag 3 mei 2026 @ 20:40:38 #77
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220708530
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 20:26 schreef Hanca het volgende:
Maar jammer dat er weer een topic wordt gekaapt door over het grootste non-issue in de politiek te praten. Asiel zou geen thema moeten zijn, met de extreem lage instroom in Nederland.
https://www.telegraaf.nl/(...)lking/150662305.html

Het is big business die asiel migratie
Die mensen betalen een vermogen om hier te komen
quote:
Migratie-onderzoeker Van de Beek: 'Dit is dikke middelvinger naar bevolking'
Deze week schuift migratie-onderzoeker Jan van de Beek aan in Studio Sedee.

Voor een urgent en verdiepend gesprek over de asieluitdagingen in ons land.


En die zijn groot, nu asielwetten zijn gesneuveld in de Eerste Kamer en de onrust in gemeenten toeneemt over noodopvangplekken. Luister de hele podcast hier. (INSERT LINK SPOTIFY)
Bekijk deze YouTube-video
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220708617
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 20:33 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Daar denkt 75% van de kiezers anders over.
Dit valt wel mee. Weliswaar laat Nederland een absurd hoog percentage zien dat gebiologeerd is door buitenlanders, maar nog steeds zet 70% het niet bij de top drie zorgen van het land (pagina 21, onderstaande link).

https://www.ipsos.com/sit(...)rld%20Mar%2026_0.pdf

78% van de Nederlanders vinden dat er een asielrecht moet zijn "inclusief in mijn eigen land".
https://www.ipsos.com/sit(...)ds-refugees-2025.pdf

Dit is dus in tegenspraak met de populistische asielstop agenda en ook de VVD (dat in haar verkiezingsprogramma schrijft "dit getal kan ook nul zijn")

Het is meer zo dat vanuit bepaalde hoek - bepaalde campagnemedia - op bepaalde knopjes wordt gedrukt en er inderdaad spelletjes worden gespeeld om het draagvlak onderuit te halen.

Nederlanders moeten vooral egoïstisch zijn en elkaar als concurrenten zien en buitenlanders als criminelen en vijanden.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2026 20:49:17 ]
  zondag 3 mei 2026 @ 20:59:46 #79
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220708812
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 20:45 schreef Klopkoek het volgende:

78% van de Nederlanders vinden dat er een asielrecht moet zijn "inclusief in mijn eigen land".
https://www.ipsos.com/sit(...)ds-refugees-2025.pdf

dat klopt maar men moet een EU schengen visum aanvragen in eigen land of in een buurland , en met het vliegtuig komen , niet via dure mensen smokkelaars dwars door Turkije en Bulgarije of over de middellandse zee

daar zijn de EU ambassades voor opgericht
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220708820
"De mensen die een gemeentehuis bestormden omdat er een azc in hun dorp zou komen. Die worden getolereerd en gezien als ‘bezorgde burgers’, maar ze gebruikten gewoon geweld, hè? Rutte zei niet: ‘Jij moet je aan de regels houden!’ Ze kregen juist gelijk en we gingen meer op de asielzoekers letten."
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lzgdk7vrcc26
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3mkxhebakc22h

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2026 21:02:31 ]
pi_220708827
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 20:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Dit valt wel mee. Weliswaar laat Nederland een absurd hoog percentage zien dat gebiologeerd is door buitenlanders, maar nog steeds zet 70% het niet bij de top drie zorgen van het land (pagina 21, onderstaande link).
Dat weerspreekt dus de stelling van @Tocadisco dat de kiezer geobsedeerd is met asiel. Ondertussen vindt wel 75% van de kiezers dat de instroom fors beperkt moet worden. De kiezer wil dus gewoon dat er een oplossing komt maar Den Haag levert niet dankzij een paar clubjes die noodzakelijke wetten saboteren.

pi_220708906
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 21:00 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Dat weerspreekt dus de stelling van @:Tocadisco dat de kiezer geobsedeerd is met asiel. Ondertussen vindt wel 75% van de kiezers dat de instroom fors beperkt moet worden. De kiezer wil dus gewoon dat er een oplossing komt maar Den Haag levert niet dankzij een paar clubjes die noodzakelijke wetten saboteren.

[ afbeelding ]
Dit is van Maurice de Hond zijn panel, die zelf willekeurig mensen uit zijn panel gooit.

Degenen die zich voor zo een panel aanmelden is niet een doorsnee van de bevolking en stuurt zelf de opinie. Ook de stemmers uitgesplitst naar specifieke partijen zijn niet noodzakelijk doorsnee stemmers.

https://www.hpdetijd.nl/p(...)ingen-te-manipuleren

Maurice de Hond zijn zetelpeiling is al iets serieuzer te nemen, maar de vragen uitgesplitst naar partij zijn gewoon waardeloos. Datzelfde geldt voor RTL en EenVandaag trouwens, die ook met aanmeldingen werken (en soms verrassend verschillende uitkomsten laat zien, hoewel ze om voor de hand liggende redenen bijna nooit dezelfde vraagstelling hanteren)

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2026 21:08:10 ]
pi_220708940
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 21:05 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Dit is van Maurice de Hond zijn panel, die zelf willekeurig mensen uit zijn panel gooit.

Degenen die zich voor zo een panel aanmelden is niet een doorsnee van de bevolking en stuurt zelf de opinie. Ook de stemmers uitgesplitst naar specifieke partijen zijn niet noodzakelijk doorsnee stemmers.

https://www.hpdetijd.nl/p(...)ingen-te-manipuleren
Het panel van EenVandaag laat precies hetzelfde beeld zien.

pi_220708954
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 21:07 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Het panel van EenVandaag laat precies hetzelfde beeld zien.

[ afbeelding ]
Eigenlijk niet. De vraag is hier zeker niet hetzelfde als bij De Hond en je kunt het zelfs lezen als ondersteuning voor het huidige restrictieve beleid (de wet Cohen - en dan dit ook gewoon fatsoenlijk uitvoeren).

"Moet de snelheid van auto's beperkt worden?"


AI woordenboek van Google Gemini zegt:

"Beperken betekent het stellen van grenzen, inkrimpen, of het verminderen van de reikwijdte van iets. Het houdt in dat iets niet verder mag toenemen of binnen bepaalde perken moet blijven."

Zoals gezegd werkt EenVandaag eveneens met een panel waarvoor je moet aanmelden en Avrotros is natuurlijk van oudsher een 100% VVD omroep (vanuit de verzuiling).

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2026 21:17:21 ]
pi_220709491
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 17:03 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Prima mogelijk, maar dat is een kwestie van eens een plan volhouden in plaats van niks te willen zoals de PVV en BBB lieten zien.
Hardop gelachen. Nou laat maar zien dan Rob!
  zondag 3 mei 2026 @ 22:46:33 #86
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220709695
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 20:18 schreef RotatoR het volgende:

[..]
En nu zit D66 in een regeringscoalitie en heeft het dus te verhouden tot de coalitiepartijen die deze wet wel willen. In een coalitie zul je af en toe ook maatregelen moeten accepteren waar je het als partij niet mee eens bent.
Nee dat moeten ze niet want dat is letterlijk zo afgesproken.

Je stapelt onwaarheid op onwaarheid.

quote:
Daarbij, D66 wil naar eigen zeggen grip op migratie en had volgens Jetten een draai gemaakt zodat migratie niet meer door rechts gekaapt zou worden. Maar in de praktijk komt daar helemaal niets van terecht en dus was dit blijkbaar een verkiezingsleugen, net als de belofte voor 10 nieuwe steden. Niet voor niets dat D66 bijna gehalveerd is in de peilingen.
Want de PVV-wet is de enige manier om er wat aan te doen? Wat een simpelheid.
  zondag 3 mei 2026 @ 22:57:47 #87
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220709744
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 22:18 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Hardop gelachen. Nou laat maar zien dan Rob!
Deels bouwt dat gewoon door op beleid dat Mona Keijzer al gemaakt. Maargoed, even consistent volhouden is als politiek wel de moeilijkste opgave met kiezer die de aandachtspanne van een tiktokfilmpje hebben.
pi_220710451
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 22:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Deels bouwt dat gewoon door op beleid dat Mona Keijzer al gemaakt. Maargoed, even consistent volhouden is als politiek wel de moeilijkste opgave met kiezer die de aandachtspanne van een tiktokfilmpje hebben.
En Keijzer had vrijwel alles van De Jonge gekopieerd, juist qua volkshuisvesting is er een vrij brede consensus in de Kamer en al jaren vrij consistent beleid.
  maandag 4 mei 2026 @ 09:27:26 #89
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220711099
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 12:16 schreef Hexagon het volgende:
Tja als de regering iets probeert op te lossen dan komt een groep burgers krijsen dat hun eigen belangen worden aangetast. En vervolgens stemmen ze op partijen die niks willen als de PVV en de BBB die plannen die er lagen in de prullenbak gooien.

Niet zo vreemd dat oplossingen lang duren.
Gelukkig blinkt dit kabinet uit in daadkrachtigheid en visie.
  maandag 4 mei 2026 @ 09:41:03 #90
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220711371
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 09:27 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Gelukkig blinkt dit kabinet uit in daadkrachtigheid en visie.
Vooralsnog zijn ze in ieder geval bezig met plannen wat tijd nodig heeft. Als er eind dit jaar geen duidelijke voorstellen liggen dan kun je wellicht zeuren. Maar na 2 maanden janken dat ze een aantal complexe problemen niet geheel opgelost hebben is vrij kinderlijk.
  maandag 4 mei 2026 @ 10:05:00 #91
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220711566
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 09:27 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Gelukkig blinkt dit kabinet uit in daadkrachtigheid en visie.
er is geen enkel kabinet die problemen erkent en er iets aan doet,

iedere kabinet reutelt wat over stikstof , woonruimte en netcongestie en laat het er verder bij
vervolgens verhogen ze de belastingen op benzine en diesel en passen de toeslagen , de HRA en de huursubsidie iets aan

en reutelen verder wat over natuur en laten defensie de hele Veluwe in de hens zetten
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220713434
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 22:46 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee dat moeten ze niet want dat is letterlijk zo afgesproken.

Je stapelt onwaarheid op onwaarheid.
[..]
Want de PVV-wet is de enige manier om er wat aan te doen? Wat een simpelheid.
Is geen onwaarheid. Jij stapelt onwetendheid op onwetendheid. Niet voor niets dat Jetten heeft aangekondigd dat er binnen 2 weken nieuwe maatregelen gaan komen en dat Van den Brink de verwachting heeft uitgesproken dat D66 nu wel mee zal meewerken. Dat is nogal een vrij helder signaal. Als D66 deze nieuwe wet weer saboteert is het gewoon einde kabinet en dan gaat Jetten 1 de geschiedenis in als een nog groter amateurtoneel dan Schoof 1.
  maandag 4 mei 2026 @ 14:31:25 #93
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220713450
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 14:28 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Is geen onwaarheid. Jij stapelt onwetendheid op onwetendheid. Niet voor niets dat Jetten heeft aangekondigd dat er binnen 2 weken nieuwe maatregelen gaan komen en dat Van den Brink de verwachting heeft uitgesproken dat D66 nu wel mee zal meewerken. Dat is nogal een vrij helder signaal. Als D66 deze nieuwe wet weer saboteert is het gewoon einde kabinet en dan gaat Jetten 1 de geschiedenis in als een nog groter amateurtoneel dan Schoof 1.
Boris Dittrich heeft ook al uitgesproken dat hij meer vertrouwen heeft in waar Van den Brink nu mee gaat komen, dus daar kun je uit opmaken dat ze er wel uit gaan komen. Dat is waarschijnlijk allemaal zo afgesproken.
pi_220713470
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 14:31 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Boris Dittrich heeft ook al uitgesproken dat hij meer vertrouwen heeft in waar Van den Brink nu mee gaat komen, dus daar kun je uit opmaken dat ze er wel uit gaan komen. Dat is waarschijnlijk allemaal zo afgesproken.
Ahja want het is mogelijk om binnen 2 weken een compleet nieuwe wet te maken. Van den Brink komt gewoon met exact dezelfde wet waarbij alleen de strafbaarstelling illegaliteit wat wordt afgezwakt.
pi_220713541
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2026 14:35 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Ahja want het is mogelijk om binnen 2 weken een compleet nieuwe wet te maken. Van den Brink komt gewoon met exact dezelfde wet waarbij alleen de strafbaarstelling illegaliteit wat wordt afgezwakt.
Best kans dat hij eerst alleen met een wet komt waar de dwangsommen worden afgeschaft. Misschien ook nog een losse wet die de ruimte om uitgeprocedeerden die tegen werken op te pakken wat groter maakt, maar in principe is die ruimte er al.

Als hij met dezelfde wet komt zonder strafbaarstelling illegaliteit, heb je kans dat hij hetzelfde eindigt als de novelle: PVV stemt dan tegen. Moet je al heel zeker weten dat D66 nu wel voor stemt (en dat gaat de D66 EK fractie niet beloven, denk ik). JA21 en Markuszower helpen in de TK wel, maar daar heb je niks aan in de EK.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2026 14:58:28 ]
  maandag 4 mei 2026 @ 14:58:01 #96
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220713548
Die lui bellen echt wel met elkaar. Het is niet dat Van den Brink weer naar de kamer gaat met het idee "Eens kijken wat die Dittrich nu gaat zeggen"
pi_220713555
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 14:58 schreef Hexagon het volgende:
Die lui bellen echt wel met elkaar. Het is niet dat Van den Brink weer naar de kamer gaat met het idee "Eens kijken wat die Dittrich nu gaat zeggen"
Nee, dat denk ik ook niet. Maar de bestaande wet kopiëren gaat D66 niet in mee, ook met novelle had D66 tegen gestemd. Het zat hem niet alleen in de hulp aan strafbaarstelling illegaliteit. En je wil niet weer afhankelijk zijn van de PVV.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2026 14:59:46 ]
pi_220713733
Iets minder naar wappie podcasts luisteren. Er spelen zeker problemen binnen de Nederlandse overheid, ook qua bestuur, maar de conclusie "het Nederlandse bestuur is niet meer werkzaam" is een rare extreme zwart/wit conclusie. In andere landen is het overigens net zo alleen dan net weer op andere dossiers en op andere departementen.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_220715910
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2026 15:32 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Iets minder naar wappie podcasts luisteren. Er spelen zeker problemen binnen de Nederlandse overheid, ook qua bestuur, maar de conclusie "het Nederlandse bestuur is niet meer werkzaam" is een rare extreme zwart/wit conclusie. In andere landen is het overigens net zo alleen dan net weer op andere dossiers en op andere departementen.
De bekende reactie van links op problemen:

1. Nooit inhoudelijk reageren.

2. Boodschapper belachelijk maken.

3. Probleem ontkennen of bagatelliseren.
pi_220721023
Past goed in dit draadje:

Lezen op Bevrijdingsdag: Defend-leden constateerden dat waar geweld wordt gebruikt, asielopvang niet doorgaat. ‘Intimidatie werkt. Je denkt toch niet dat we vuurwerk gooien uit baldadigheid? Een paar knallers in de raadszaal en die laffe kankerjoden [sic!] eten uit je hand.’
https://www.groene.nl/artikel/intimidatie-werkt

https://bsky.app/profile/(...)l/post/3ml3rprzhi22o

Met dank ook aan de dubbele boodschappen van de heren Brekelmans en Verheijen.

Of Van Weel, uit hetzelfde artikel

"Minister van Justitie David van Weel sloeg de plank dan ook mis toen hij (..) de activisten in #Loosdrecht 'tuig' noemde.
'Tuig' is een depolitiserende term. Het gaat om de bewuste ondermijning van de lokale democratie door extreem-rechts."


[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2026 15:32:42 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')