abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220701893
Vandaag twee podcasts beluisterd die onafhankelijk van elkaar tot dezelfde conclusie kwamen: het Nederlandse bestuur is niet meer werkzaam.

Deze podcasts zijn:

- Studio Sedee, met Pim Sedee en Jan van de Beek
- De X factor met Esther van Fenema en Ton van Dijk

Het bestuurlijk apparaat, inclusief de Rijksoverheid en de lagere overheden, kunnen geen enkel probleem meer oplossen. Enkele voorbeelden:

Immigratiecrisis
Woningentekort
Stikstofcrisis
Energiecongestie
Schadeafhandeling toeslagenaffaire lukt niet
Schadeafhandeling Groningen lukt niet
UWV is vastgelopen

En als actueel voorbeeldje: het leger steekt de Veluwe in de fik en kunnen vervolgens niet aangeven waardoor dat kwam. Daar moet dan eerst een “onderzoek” plaatsvinden. Met andere woorden: niemand is verantwoordelijk.

Een van de oorzaken die door deze analisten wordt aangegeven is het rigide EU-raamwerk waaraan Nederland zich heeft vastgeklonken.

Klopt deze waarneming? Of valt het allemaal wel mee en zijn er nog wél oplossingen mogelijk?

[ Bericht 0% gewijzigd door Kottnauer op 03-05-2026 21:10:05 ]
  zondag 3 mei 2026 @ 03:29:13 #2
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220701958
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 01:59 schreef Kottnauer het volgende:
Vandaag twee podcasts beluisterd die onafhankelijk van elkaar tot dezelfde conclusie kwamen: het Nederlandse bestuur is niet meer werkzaam.

Deze podcasts zijn:

- Studio Sedee, met Pim en Jan van de Beek
- De X factor met Esther van Fenema en Ton van Dijk

Het bestuurlijk apparaat, inclusief de Rijksoverheid en de lagere overheden, kunnen geen enkel probleem meer oplossen. Enkele voorbeelden:

Immigratiecrisis
Woningentekort
Stikstofcrisis
Energiecongestie
Schadeafhandeling toeslagenaffaire lukt niet
Schadeafhandeling Groningen lukt niet
UWV is vastgelopen

En als actueel voorbeeldje: het leger steekt de Veluwe in de fik en kunnen vervolgens niet aangeven waardoor dat kwam. Daar moet dan eerst een “onderzoek” plaatsvinden. Met andere woorden: niemand is verantwoordelijk.

Een van de oorzaken die door deze analisten wordt aangegeven is het rigide EU-raamwerk waaraan Nederland zich heeft vastgeklonken.

Klopt deze waarneming? Of valt het allemaal wel mee en zijn er nog wél oplossingen mogelijk?
het is ook net de bedoeling dat er problemen worden aangepakt , daar schiet geen enkele politicus iets mee op, de eigen kinderen krijgen echt wel een mooi nieuw gebouwd huis ergens, connecties genoeg
Ondertussen bulken de woningcorporaties van het geld en klagen dat ze belasting moeten betalen over hun miljarden winsten

het maakt echt niets uit of je PRO stemt of VVD , woningen gaat men niet bouwen , wel optoppen, uitplinten en delen
D66 die heeft het gered door heel veel te beloven , doet ook niets

En de VVD er is minister van defensie, lekker in een prive vliegtuig vliegen

ok nou prima toch

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 03-05-2026 12:12:18 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220703506
Dit klopt wel . Alle grote issues worden besloten vanuit de EU. Het maakt al jaren geen reet meer uit wat je stemt. De grote problemen krijgen ze niet opgelost, het wordt zelfs alleen maar erger. Er is geen partij in Nederland die de woning crisis of het asieldossier krijgt opgelost.
  zondag 3 mei 2026 @ 12:16:00 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220703610
Tja als de regering iets probeert op te lossen dan komt een groep burgers krijsen dat hun eigen belangen worden aangetast. En vervolgens stemmen ze op partijen die niks willen als de PVV en de BBB die plannen die er lagen in de prullenbak gooien.

Niet zo vreemd dat oplossingen lang duren.
pi_220703715
Ik denk dat de waarneming in zoverre klopt dat het nemen van verantwoordelijkheid voor moeilijke besluiten lastig is geworden, omdat er een aantal feitenvrije roeptoeters in de Kamer en de media aanwezig zijn die je totaal afbreken als je dat doet. En die hebben helaas veel volgers.

En er is teveel op uitvoeringsorganisaties bezuinigd, waardoor die oplossingen niet altijd meer kunnen uitvoeren.

Maar dat oplossingen niet meer kunnen ben ik het niet mee eens. Zie alleen al de provincie Gelderland die zelfs met BBB in het bestuur wel besluiten durven te nemen die de stikstofproblemen een heel eind verminderen.

Ik ben het er trouwens niet mee eens dat de EU hier echt een probleem is. Eerder een oplossing: als nationale politici weigeren zaken op te lossen, dan dwingt de EU ze er wel toe.
pi_220703900
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 12:16 schreef Hexagon het volgende:
Tja als de regering iets probeert op te lossen dan komt een groep burgers krijsen dat hun eigen belangen worden aangetast. En vervolgens stemmen ze op partijen die niks willen als de PVV en de BBB die plannen die er lagen in de prullenbak gooien.

Niet zo vreemd dat oplossingen lang duren.
Alsof het alleen die 2 zijn. Nu met D66 gaat het fantastisch.
pi_220703915
quote:
10s.gif Op zondag 3 mei 2026 12:46 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Alsof het alleen die 2 zijn.
Wiersma gooide in haar eerste week plannen overboord die ons misschien nu al uit de stikstofcrisis hadden gehaald, rechters keurden met die plannen in handen zaken goed omdat die echt de uitstoot en neerslag zouden verminderen. Destructiever dan Wiersma is er nog nooit een Nederlandse minister geweest.
pi_220703956
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 12:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wiersma gooide in haar eerste week plannen overboord die ons misschien nu al uit de stikstofcrisis hadden gehaald, rechters keurden met die plannen in handen zaken goed omdat die echt de uitstoot en neerslag zouden verminderen. Destructiever dan Wiersma is er nog nooit een Nederlandse minister geweest.
Akkoord. Maar nogmaals welke partij doet dit niet? Een GL negeert de wet zelfs in Amsterdam.
  zondag 3 mei 2026 @ 12:56:31 #9
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220703962
Geen visie, geen leiderschap. Alleen bange boekhouders die managen op procentjes koopkracht.

En natuurlijk een infantiel electoraat dat 'hun taart wil behouden én ervan wil eten'.

Kinderachtige burgers en kinderachtige bestuurders, veroordeeld tot elkaar in een steeds hardvochtiger wordende wereld.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 3 mei 2026 @ 13:01:12 #10
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220703983
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 12:56 schreef Perrin het volgende:
Geen visie, geen leiderschap. Alleen bange boekhouders die managen op procentjes koopkracht.

En natuurlijk een infantiel electoraat dat 'hun taart wil behouden én ervan wil eten'.

Kinderachtige burgers en kinderachtige bestuurders, veroordeeld tot elkaar in een steeds hardvochtiger wordende wereld.
Toeslagen aanpassen op micro niveau dat lukt aardig
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 3 mei 2026 @ 13:11:05 #11
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220704076
Dat wisten we al toch? Maar ze schakelen gewoon nog wat veel te dure advies- of (dit klinkt wat interessanter) consultancybureaus in om tot een besluitvorming te komen. Als het dan toch niet zo werkt als gedacht dan wijzen we gewoon weer met de vinger naar dat bureau om zelf maar geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen. Geen wonder dat we ons in dit land scheel betalen aan belasting.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  zondag 3 mei 2026 @ 13:45:22 #12
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_220704386
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 01:59 schreef Kottnauer het volgende:


- Studio Sedee, met Pim en Jan van de Beek
- De X factor met Esther van Fenema en Ton van Dijk

Twee podcasts bemand door totale randdebielen.
Antifa
  zondag 3 mei 2026 @ 14:07:28 #13
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220704587
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 12:16 schreef Hexagon het volgende:
Tja als de regering iets probeert op te lossen dan komt een groep burgers krijsen dat hun eigen belangen worden aangetast. En vervolgens stemmen ze op partijen die niks willen als de PVV en de BBB die plannen die er lagen in de prullenbak gooien.

Niet zo vreemd dat oplossingen lang duren.
Die spreidingswet behelst het uitsmeren van asielzoekers over Nederland in de hoop dat men dan snel zal integreren
Efficiënt is het dus niet, want het is ook uitsmeren en ver 100 voudigen van logistieke en organisatorisch problemen

Beter is het een stuk of 3 grote AZC s erbij bouwen in de Flevo met 500 wooncontainers per locatie en dan vandaar per stel ongemerkt in te bouwen woningen plaatsen door het hele land

desnoods in dure huurwoningen, zodat er geen voorrang optreed met onze jonge starters in de normale huur

Mannelijke asielzoekers in wooncontainers op een voetbalveld naast het dames voetbalteam dat klinkt weer net als Stek oost
Dat gaat mis, waarom dat gepriegel vraag ik me af
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 3 mei 2026 @ 14:33:54 #14
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_220704777
Door de privatiseringen van de laatste decennia heeft de overheid minder zeggenschap en kan daardoor minder goed sturend optreden.
pi_220704791
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 13:45 schreef VoMy het volgende:

[..]
Twee podcasts bemand door totale randdebielen.
Ik corrigeer dat even:

Pim Sedee BA en Ton F. van Dijk Msc zijn beide gerenommeerde journalisten. Sedee heeft een afgeronde opleiding aan de Hogeschool voor Journalistiek en Van Dijk heeft een master diploma in de politicologie en bestuurskunde.

Dr. Jan van de Beek is gepromoveerd in de wiskunde en antropologie. Dr. Esther van Fenema is een gepromoveerd psychiater.

Jouw reactie is wel een veelvoorkomend verschijnsel dat de geschetste problematiek deels kan verklaren. Er is steeds minder waardering voor mensen die echte kennis en vaardigheden bezitten.

Mensen zonder diploma’s en zonder kennis worden op gezaghebbende posities geparachuteerd. Vooral de linkse partijen hebben daar een handje van. Een half jaar geleden probeerde D66 nog een vrouw met een verzonnen opleiding te benoemen tot Staatssecretaris van Financiën (Van Berkel). Dat is niet gelukt, maar wel hebben ze een andere vrouw met een LOI diploma tot minister benoemd. Deze figuur (Boekholt) kan haar totale gebrek aan kennis niet eens verbergen.
  Moderator zondag 3 mei 2026 @ 14:39:10 #16
236264 crew  capricia
pi_220704809
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 12:16 schreef Hexagon het volgende:
Tja als de regering iets probeert op te lossen dan komt een groep burgers krijsen dat hun eigen belangen worden aangetast. En vervolgens stemmen ze op partijen die niks willen als de PVV en de BBB die plannen die er lagen in de prullenbak gooien.

Niet zo vreemd dat oplossingen lang duren.
Opkomst van deze partijen puur zien als oorzaak of ook als gevolg?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zondag 3 mei 2026 @ 14:55:35 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220704908
quote:
10s.gif Op zondag 3 mei 2026 12:46 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Alsof het alleen die 2 zijn. Nu met D66 gaat het fantastisch.
Nou er zijn in ieder geval weer plannen. Het is dan afwachten of de politiek nu wel gewoon kan volhouden die uit te voeren.
  zondag 3 mei 2026 @ 14:55:45 #18
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220704909
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 14:39 schreef capricia het volgende:

[..]
Opkomst van deze partijen puur zien als oorzaak of ook als gevolg?
Een beetje van beide, het versterkt elkaar.

Maar populisme en onvrede is voor een groot deel een gevolg van het verlies van vertrouwen in het vermogen van de gevestigde politiek om oplossingen voor maatschappelijke problemen te bieden.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 3 mei 2026 @ 14:56:50 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220704913
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 14:39 schreef capricia het volgende:

[..]
Opkomst van deze partijen puur zien als oorzaak of ook als gevolg?
Gewoon oorzaak. Als kabinet Rutte 4 zijn plannen had kunnen uitvoeren waren we al een stuk verder geweest.

De boel saboteren en dan krokodillentranen gaan huilen moet eens ophouden.
pi_220705045
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 14:55 schreef Perrin het volgende:

[..]
Een beetje van beide, het versterkt elkaar.

Maar populisme en onvrede is voor een groot deel een gevolg van het verlies van vertrouwen in het vermogen van de gevestigde politiek om oplossingen voor maatschappelijke problemen te bieden.
De VVD speelt al ruim 25 jaar smerige spelletjes op dit dossier.

Ik sluit niet uit dat die Mark Verheijen (de waarnemend burgemeester) dit opzettelijk zo gespeeld heeft, met opzet een bommetje heeft gedropt. Hij behoorde nl. tot de rechterflank van de VVD. Of gewoon echt inlevingsvermogen en empathie mist.

Het moet eens afgelopen zijn met al die hapsnap noodopvang. Noodopvang is ook voor de asielzoekers en de integratie niet goed.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2026 15:09:05 ]
pi_220705106
De communicatie is gewoon echt barslecht gegaan. De brief van Bart van de Brink was er al in maart. Pas halverwege april komt er een brief van de burgemeester met als mededeling dat vier/vijf dagen later asielzoekers worden gehuisvest. Meedenken is niet mogelijk.

Zulke videos zijn best wel droevig:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)eeld-over-noodopvang

"We hadden het nog over Lisa".

Ondertussen wordt er elke week een vrouw vermoord, vrijwel altijd door bekenden en partners. Door 'gewone' Nederlanders.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2026 15:12:42 ]
pi_220705149
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 14:55 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nou er zijn in ieder geval weer plannen. Het is dan afwachten of de politiek nu wel gewoon kan volhouden die uit te voeren.
De helft van de plannen zijn überhaupt al onmogelijk en nog trappen mensen erin. 10 nieuwe steden.
pi_220705155
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2026 15:12 schreef Klopkoek het volgende:
De communicatie is gewoon echt barslecht gegaan. De brief van Bart van de Brink was er al in maart. Pas halverwege april komt er een brief van de burgemeester met als mededeling dat vier/vijf dagen later asielzoekers worden gehuisvest. Meedenken is niet mogelijk.

Zulke videos zijn best wel droevig:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)eeld-over-noodopvang

"We hadden het nog over Lisa".

Ondertussen wordt er elke week een vrouw vermoord, vrijwel altijd door bekenden en partners. Door 'gewone' Nederlanders.
Gek he. We leven in Nederland, dus er zijn helaas ook teveel Nederlandse gekken. Maar jij ontwijkt toch altijd de feiten met oververtegenwoordiging van Syriërs/ Somaliërs etcetra in deze dossiers.
pi_220705195
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 14:56 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Gewoon oorzaak. Als kabinet Rutte 4 zijn plannen had kunnen uitvoeren waren we al een stuk verder geweest.

De boel saboteren en dan krokodillentranen gaan huilen moet eens ophouden.
Zoals D66 de noodzakelijke asielwetgeving in de Eerste Kamer saboteerde. Volgens Jetten was het tijd dat de volwassenen terug zouden keren aan het landsbestuur maar daar is tot dusver niets van gebleken.
pi_220705207
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2026 15:16 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Gek he. We leven in Nederland, dus er zijn helaas ook teveel Nederlandse gekken.
Klopt, en vooral onder PVV en FvD stemmers zit veel gewelddadig en egoïstisch tuig. Maximale vrijheid voor mezelf, nul voor anderen.

quote:
Maar jij ontwijkt toch altijd de feiten met oververtegenwoordiging van Syriërs/ Somaliërs etcetra in deze dossiers.
Niet waar. In het verleden heb ik me er vaker in gemengd maar omdat dit toch zinloos is (zeker op Fok zitten veel xenofoben) laat ik het meestal ook gewoon gaan.

Criminaliteit onder erkende asielzoekers is eerder gedaald dan gestegen:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)sielzoekers-a4905195

Tien jaar geleden concludeerde het WODC dat de kans dat een asielzoeker in die [jonge] leeftijdscategorie verdacht wordt van een misdrijf, 8 procent was. Voor een leeftijdsgenoot zónder migratieachtergrond – een ‘gewone’ Nederlander dus – was die kans op dat moment 12 procent. Uit hetzelfde onderzoek: de kans om in een buurt mét een azc slachtoffer te worden van een misdrijf, was destijds 1,4 procent. In een buurt zónder asielzoekerscentrum lag dat percentage toen op 1,37 procent. Dit onderzoek is sindsdien niet meer herhaald.
https://pointer.kro-ncrv.(...)e-cijfers-over-asiel

https://www.quest.nl/maat(...)ers-vaker-crimineel/

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2026 15:27:09 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')